נתנאל אריאל
נתנאל אריאל
TV

משרד האנרגיה קורא לכם לבחור את תחנת הדלק "הזולה ביותר" - אתם אמיתיים?

המדינה אחראית למחירי הדלק הגבוהים, ולחוסר התחרות בשוק, ולכן זה ממש מגוחך כשהיא קוראת לנו להשוות מחירים בתחום הזה. תגובת משרד האנרגיה: "חברות הדלק יכולות לתת הנחה של 5 אגורות" - וואו, באמת אחלה חסכון
נתנאל אריאל | (53)

בכל חודש משרד האנרגיה מוציא הודעה לתקשורת עם עדכון מחירי הדלק לחודש הקרוב וכל פעם מחדש הוא מצרף להודעה את המשפט המטומטם הקבוע שלו ואני מצטט: "משרד האנרגיה ממליץ להשוות מחירים ולבחור בתחנה הכדאית ביותר לצרכן".

אם זה לא היה עצוב, זה היה מצחיק. תגידו משרד האנרגיה, אתם רציניים? סעו בכל רחבי המדינה ונראה אם תצליחו למצוא במקרה הטוב פער של 10 אגורות בין תחנות הדלק. כי מחיר הדלק בארץ כמעט לא תלוי בחברות הדלק, אלא בעיקר במיסוי הכבד של המדינה.

צפו:

כן, 70% ממחיר הדלק בישראל הוא בכלל לא דלק, אלא מס למדינה. 70%, מה ששמעתם. אחרת? המחירים פה היו זולים בהרבה – כמו בכל המדינות המפותחות. המס העצום הזה הוא הסיבה שאפילו בתחילת משבר הקורונה - כשמחירי הנפט בעולם נפלו לשפל של שנים - מחירי הדלק בארץ נשארו גבוהים.

בבדיקה שעשינו מתברר אגב, שהמס הזה עלה ב-30%בעשור האחרון. למעשה המס הזה הולך וגדל כל הזמן. בכל פעם שאתם נוסעים ברכב – המדינה מחייכת.

אז למה בעצם המס בישראל כל כך גבוה? המטרה של המדינה, לפחות בתיאוריה, היא למסות בצורה משמעותית את הדלק כדי שאנשים ייסעו פחות ברכבים פרטיים וישתמשו יותר בתחבורה ציבורית. אבל בפועל בישראל זה ממש לא עובד.

כי כדי שאנשים ישתמשו יותר בתחבורה ציבורית – צריך שתהיה תחבורה ציבורית. תחבורה ציבורית יעילה, שלא עומדת בפקקים, צריך נתיבי פלוס ונתיבי תחבורה ציבורית, צריך אגרת גודש, ועוד ועוד אלמנטים קריטיים כדי שהיא תהיה באמת אלטרנטיבה סבירה לרכב פרטי.

אז לסיכום, למרות שבאופן כללי בחיים אני מסכים שכדאי לנהוג בצרכנות נבונה ולהשוות מחירים, פה נוצר מצב מגוחך. המדינה היא זאת שיוצרת פה מחירי דלק גבוהים שבגללם אין כמעט פערי מחירים בין תחנות הדלק, ואחר כך היא עוד מרשה לעצמה לקרוא לנו להיות צרכנים נבונים – זה מרגיש כאילו מישהו חושב שאנחנו מטומטמים.

קיראו עוד ב"אנרגיה ותשתיות"

לצערנו, במקרה הזה אין לנו איזו עצה טובה לכם, חוץ מלהזכיר לכם שכדאי ומומלץ לחסוך את המעט שאתם כן יכולים - ולתדלק בשירות עצמי ולא בשירות מלא

תגובות:

ממשרד האנרגיה נמסר בתגובה: "כל נושא המיסוי אינו נמצא במשרד האנרגיה, על כן לא נוכל להתייחס אליו. לגבי השוואת המחירים בין התחנות: משרד האנרגיה מקדם ומתמרץ את התחרות במשק הדלק והשוואת מחירים בין התחנות היא חלק משמעותי בתחרות.

"יש לציין כי מרווח השיווק של החברות הינו בהיקף של 56 אגורות. כך שהנחה של 5 אגורות הינה כ-10% הנחה, שמשמעותה 100 שקל בשנה לכל רכב והנחה של 15 אגורות הינה בעלת משמעות של פי 3 מכך.

 

"בשל העובדה כי המחיר המפוקח הינו מחיר הדוק, כלומר מחיר המכסה את העלויות הישירות של החברות לצורך הפעילות הנדרשת לאספקת הדלק בתחנות ללא תוספות, אכן היכולת לתת הנחה הינה מוגבלת. למרות זאת, קיימות במשק תחנות שונות עם מבנה עלויות שונה מתחנות אחרות (בעלות היסטורית בקרקע, ארנונה נמוכה או כל סיבה אחרת) ויתכן ששם יהיה אפשר למצוא הנחות גדולות יותר.

 

"לעמדת משרד האנרגיה חשוב כי הציבור יבין את השוני בין המחירים, יחפש את התחנות שמעניקות הנחות גדולות יותר וימצה את יכולתו לרכוש את המוצר בהוזלה. מדובר על עידוד התחרות וקידומן של תחנות העושות מאמץ מיוחד למשוך לקוחות."

ממשרד האוצר נמסר בתגובה: "אחת התכליות של מיסוי השימוש בכלי רכב היא הפנמת השפעותיו החיצוניות השליליות על החברה לרבות גודש, תאונות דרכים, זיהום אוויר הגורם תחלואה ותמותה, רעש וכו'. הפחתה לא אחראית במיסוי עלולה לעודד את השימוש בכלי רכב ולהוביל לגידול בעלויות החיצוניות המושתות על כלל החברה ולפגוע במשק, ובנוסף, להקטין את השימוש בחלופות כמו תחבורה ציבורית.

"יצוין שבמדינות מובילות דוגמת גרמניה ובריטניה רמת מיסוי הדלק דומה. עוד יצוין, שהמיסוי על כלי רכב חשמליים, שהשימוש בהם מזהם פחות ופוגע בחברה פחות, נמוך באופן משמעותי, זאת במסגרת מדיניות משרד האוצר ורשות המסים לעודד את המעבר אליהם.

תגובות לכתבה(53):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 38.
    אהוד המכבי 04/09/2021 08:13
    הגב לתגובה זו
    שניתן לסגור ולמזג אותו במשרד הכלכלה או האוצר.
  • 37.
    חשבון 25/08/2021 05:13
    הגב לתגובה זו
    ובצריכה ממוצעת סביר שיותר מאשר ה100 שח חיסכון בשנה.
  • 36.
    יש הצדקה למחאת ענק בכל הארץ להוריד ב30 אחוז את המס 24/08/2021 07:46
    הגב לתגובה זו
    יש הצדקה למחאת ענק בכל הארץ להוריד ב30 אחוז את המס על הדלקאבל כולם ישנים פה כבר שנים ולכן דורכים עלינו עם יוקר המחיה פה
  • אהוד המכבי 04/09/2021 08:14
    הגב לתגובה זו
    כדי לעורר את כת רק לא ביבי
  • 35.
    עמרי 23/08/2021 08:02
    הגב לתגובה זו
    בעיה שלא נותנים עליה את הדעת היא מכירה של דלק מהול בחלק מהתחנות הזולות. משרד האנרגיה שעורך בדיקות תקופתיות מכיר את הבעיה . יחד עם זאת גם במקרים שיש ממצאים של דלק מהול אין כמעט פרסום של שם התחנה ומיקומה
  • 34.
    אבי 22/08/2021 17:14
    הגב לתגובה זו
    איך יכול להיות שמשלמים מע"מ על רכיב הבלו, שזהו בעצם מס????? עיוות טוטאלי
  • 33.
    red 22/08/2021 10:21
    הגב לתגובה זו
    "זה מרגיש כאילו מישהו חושב שאנחנו מטומטמים" זה מרגיש ? השלטון מתייחס לאזרחים כאל מטומטמים. זה לא מרגיש, זה בפרוש כך!
  • 32.
    ממשלת דמיקולו בנט השקרן יהיר שלא מבין כלום חחחחחחח (ל"ת)
    משה ראשל"צ 19/08/2021 11:57
    הגב לתגובה זו
  • איך זה קשור לבנט, מצב שקיים עשרות שנים (ל"ת)
    דור 19/08/2021 13:34
    הגב לתגובה זו
  • 31.
    דלק זול 19/08/2021 08:22
    הגב לתגובה זו
    ברשותי קטנוע 125 סמ"ק מחיר הדלק הוא 30 שקל לחודש זניח. מחיר הביטוח חובה 3000 ש"ח לשנה. כל תיקון זה מחיר הזוי
  • 30.
    יעקב 17/08/2021 18:57
    הגב לתגובה זו
    12 שנה שלטו הטאליבנים של ליכוד, רימו ועשקו ולא עשו שום דבר למען האזרח. לא פיתחו תחבורה ציבורית, הרימו את מחירי הדירות לשמיים ועשקו את האזרח. צריך הבראה ושינוי!!!!!
  • אילן 22/08/2021 21:50
    הגב לתגובה זו
    אתה מאשים את ביבי על זה??? רוע גובר על הטמטום
  • משה ראשל"צ 19/08/2021 11:55
    הגב לתגובה זו
    ליברמ
  • הבראה ושינוי 18/08/2021 12:09
    הגב לתגובה זו
    ממשלת נתניהו. הממשלה הנוכחית פועלת בכל דרך להרוס את רווחת הציבור, לבטל את כל הגורמים הרגולטורים שמגינים עליו למען הטייקונים, מעלה מיסים שחלים בעיקר על השכבות הנמוכות , ולוקה בחוסר אחריות כללי.
  • 29.
    אביר נהלל 16/08/2021 12:31
    הגב לתגובה זו
    מחירי הדלק מופרעים,ולא הגיוניים כי לא משנה כמה יעלה דלק המדינה 4 ₪ לוקחת זה אומר שודדים אותנו כי,אנחנו אוכלוסיה שיורקים לנו בפנים ואנחנו קונים וישר
  • 28.
    צדק 16/08/2021 08:16
    הגב לתגובה זו
    של המעבר לתחבורה הציבורית אלא לשחוט את האזרח במיסים מטורפים והכיסוי של הסיפור הזה הוא עידוד תחבורה ציבורית עאלק
  • 27.
    Ron 16/08/2021 08:07
    הגב לתגובה זו
    כבר חודשים אני כותב למתלונני המקלדת קומו ותעשו תסבלו חודש המחירים יורדים לא לקנות שיחנקנו נערי האוצר אם למישהו יש רעיון אחר קדימה
  • 26.
    אחד שיודע 16/08/2021 00:00
    הגב לתגובה זו
    בחצי השנה האחרונה משרד האנרגיה סגר אותה 3 פעמים (כולל היום), בגלל איכות הדלק.
  • 25.
    חשבתי שכבר מחקו את הערך 5 אגורות (ל"ת)
    דוד 15/08/2021 22:14
    הגב לתגובה זו
  • 24.
    חזי 15/08/2021 20:57
    הגב לתגובה זו
    כל מה שהם רוצים וכל מה שנם עושים זה רק איך למלא את הקופה שממנה הם עצמם יקבלו פנסיות תקציביות שמנות. לא משנה כמה אנשים יחלו כמה ימותו מהזיהום וכמה זה יעלה לנו בהוצאות בריאות.ככה חי המגזר הציבורי: למלא למלא למלא ולגזול לגזול לגזול את הפרטי..
  • 23.
    אוטו שלא מניע טוב 15/08/2021 20:25
    הגב לתגובה זו
    תזהרו מאד מתחנת דלק דאן במפרץ חיפה רח השיש!!! תבינו לבד למה...
  • 22.
    יעל 15/08/2021 19:15
    הגב לתגובה זו
    שלמדינה הכי קל לגבות ואי אפשר להעלים הכנסות ומדובר בסך הכל בשלוש חברות שקל לגבות מהן
  • 21.
    4 שח רק מס. מדינה של גנבים (ל"ת)
    ש 15/08/2021 17:54
    הגב לתגובה זו
  • 20.
    אלי 15/08/2021 17:47
    הגב לתגובה זו
    עדכון חצי שנתי,אמיתי,בונה אמון,ולא להחזיק מאות פקידים שמעלים את המחיר כל חודש ב10 אג'-או מורידים ב5אג'-ממש בדיחה גרועה.
  • 19.
    אלון 15/08/2021 16:55
    הגב לתגובה זו
    את הדלק ומוכרים לנו דלק שהורס את המנוע ??? תצאו מהמזגנים חבורה של אוכלי חינם.
  • 18.
    יותם 15/08/2021 16:52
    הגב לתגובה זו
    והציבור משלם מיסי עתק בגללם
  • 17.
    משרד האינרגיה מיותר,יש לפרק אותו. (ל"ת)
    חיים 15/08/2021 16:47
    הגב לתגובה זו
  • 16.
    קושקוש 15/08/2021 16:32
    הגב לתגובה זו
    תחנת שיושבות על איזה קרקע עם מבנה ארנונה פחחח... בסדר... ניסע למפרץ חיפה מהמרכז כדי לקבל 30 אג הנחה. ואוו גאונות. מדינה עושקת
  • 15.
    דרור 15/08/2021 16:01
    הגב לתגובה זו
    לקבל הנחה של פחות משקל על תדלוק מיכל מלא. הפרה החולבת את אזרחים היא המדינה ולא תחנות הדלק.
  • 14.
    יוני 15/08/2021 15:42
    הגב לתגובה זו
    איפה שהדלק קצת יותר זול,מקבלים גם דלק בהתאם,בכל שבוע תופסים עוד תחנה שמוכרת דלק ״לא ראוי״. כולם רמאים גנבים ועושקים!!! מיסוי הדלק מיועד בעיקר למילוי קופת המדינה ע״י כולנו,וזאת אחת הדרכים לגבות מס ממתחמקי תשלום המס!!!
  • 13.
    dw 15/08/2021 15:34
    הגב לתגובה זו
    לנסוע כמה שפחות ברכב הפרטי ולהעזר בתח"צ, או באופניים, לחלק מהנסיעות. זה בסדר להחזיק רכב אבל... באמת שלא צריך להעזר בו בכל נסיעה. לחלק מהיעדים יש תח"צ טובה ולכן כאשר אני נוסע למרכז ת"א אני מעדיף לעשות זאת באוטובוס ולהשאיר את האוטו להחליד בחניה. הוא לא נעלב.
  • 12.
    משה ראשל"צ 15/08/2021 15:14
    הגב לתגובה זו
    כל מי שהצביע ללפיד הליצן קיבל טמבל שמטייל בעולם מגיע לכם אוסף של טמבלים שבחרו טמבל
  • Ron 16/08/2021 08:12
    הגב לתגובה זו
    מה עם 12 שנות שחיתות ופשע שוחד מרמה הפרת אמונים בגידה בנשים שקרים רמאויות וכו
  • 11.
    עזי 15/08/2021 14:39
    הגב לתגובה זו
    זו לא טעות. לא אחראי לגבי טיב הדלק, אבל זה המחיר. הנחה משמעותית ביותר.
  • אחד שיודע 16/08/2021 00:01
    הגב לתגובה זו
    והיא כבר לא סונול
  • אז תדלק בעדן בשדרות ההסתדרות, אותו מחיר (ל"ת)
    עזי 17/08/2021 13:50
  • 10.
    מאיר 15/08/2021 14:31
    הגב לתגובה זו
    כן. חיסכון הוא התרופה למירמור על יוקר המחיה. בארהב נוסעים מאות קילומטרים לחנויות מיבצע(היום יותר באינטרנט).
  • 9.
    חחחח 15/08/2021 14:27
    הגב לתגובה זו
    עדיף כבר להגר מפה גם ככה צפוף וחצי עם חושב שהוא העילית ושונא את הספרדים המקום הטבעי של עדות המזרח הוא קליפורניה גבול מקסיקו . מי ירים את הכפפה אף אחד לא משתלם לעילית להיות שואבי מים ופרייארים בזכות המזרחים הם מרגישים עליונים .
  • נתי 15/08/2021 14:33
    הגב לתגובה זו
    מרוקו פתחה שערים. נצל הזדמנות
  • לוקו 16/08/2021 09:45
    כן, שם מדברים ספרדית, זה הכל
  • 8.
    רוני 15/08/2021 14:15
    הגב לתגובה זו
    ברכב שלי יש כ70 ליטר סולר זה אומר כ140 שח למילוי טנק דלק א ח ד כ200 תידלוקים בשנה כ2800 שח בשנה
  • 7.
    גאוני!!!!! (ל"ת)
    דינה 15/08/2021 14:15
    הגב לתגובה זו
  • מה ציפתם זו הממשלה שהצבעתם עבורה בדיחה עלובה (ל"ת)
    משה ראשל"צ 15/08/2021 15:15
    הגב לתגובה זו
  • Ron 16/08/2021 08:13
    תחזיר את המושחת המקצועי לבלפור
  • יוגי 16/08/2021 07:46
    ביבי חבר שלך שכבר שחט אותנו ב8 שח לליטר
  • 6.
    יובל 15/08/2021 14:09
    הגב לתגובה זו
    השכונה נמצאת בכל חלקה טובה במדינה. גם אצל אלה שמנהלים אותה וגם אצל אלה שמבקרים אותה.. מזעזע היה לראות את הכותרת ה"שכונתית" בעמוד הראשון באתר עסקים שמתיימר להיות מס' 1 מצד שני, מבחינה עניינית מרגישים שיש קליעה במטרה, וסוף סוף מישהו אומר את מה שצריך להגיד להם. שם בממשל. אבל אז נתקלים במשהו קטן: "צריך אגרת גודש" ובמקום שתידרש תחבורה ציבורית איכותית מבחינת שירות, חוויה, מחיר, מהירות, בטיחות וכו' שתבטיח הגדלה חיובית של הביקוש, שוב גם המבקרים נופלים לבור ללא תחתית, ובוחרים להקטין את הביקוש לאלטרנטיבה בצורה של עול שלא משרת את תכליתו. ומה התוצאה? פח אשפה שכונתי. מספיק לראות את התגובה של משרד האוצר ומבינים הכל. כשמתרגלים לכסף, קשה לוותר עליו. אז מה אם אין שום אמת בכך שהורדת המיסים תגדיל את הביקוש לכלי רכב פרטיים - כי מבחינה מספרית הביקוש הזה בשיא. לצערנו כולנו, עדיין רוב רובם של נוסעי התחבורה הציבורית במצבה כיום הוא אותו חלק שלא יכול להרשות לעצמו להחזיק כלי רכב פרטי, גם אם מחיר הדלק היה שליש.
  • סליחה ביזפורטל אתר רציני ושהוא פוגש חובבנים הןא מלגלג!! (ל"ת)
    משה ראשל"צ 15/08/2021 15:17
    הגב לתגובה זו
  • 5.
    שלמה 15/08/2021 14:04
    הגב לתגובה זו
    נתנאל , תתחיל לנסוע ברחבי הארץ ,צא מהמשרד , הכתבות שלך יהיו הרבה יותר מדויקות. ההפרשים במחירי הדלקת מגיעים בחלק מהתחנות ל25030 אג'.
  • כמה (ל"ת)
    לוקו 16/08/2021 09:47
    הגב לתגובה זו
  • 4.
    יש להעלות את המס עוד ולקיים תחבצ 20/7 , 364 יום בשנה (ל"ת)
    איתן 15/08/2021 13:36
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    ג'ק 15/08/2021 13:07
    הגב לתגובה זו
    מדינה בניגוד אינטרסים שוחטת את האזרחים שמייללים בצדק על יוקר המחייה . פרדוקס שממשלת השינוי ומשרד האוצר חייבים להתמודד איתן .ישראל כץ הרס ומי יתקן ?
  • 2.
    מצחיק 15/08/2021 13:03
    הגב לתגובה זו
    להוריד מיסים על דלק ! כדי לעודד תחבורה ציבורית ? ואולי לסלול עוד כבישים בכסף ש,יחסך" כך שאפשר יהיה למלא אותם בעוד מכוניות... אין לישראל עתיד, אם לא יהיה שינוי דרמטי כך שרכבים והשימוש בהם יהיו יקרים בהרבה ותחבורה ציבורית תתעודף ותוזל....
  • 1.
    לייצנים...בעניבה (ל"ת)
    שגיא 15/08/2021 12:45
    הגב לתגובה זו
אבישי עובדיה
צילום: משה בנימין
רווח והסבר

מניות הנפט והגז הן מניות השנה – האם הן עדיין אטרקטיביות?

מה התשואה האפקטיבית שגלומה בישראמקו ורציו והאם נאוויטס היא מציאה?
אבישי עובדיה |
מניות הנפט והגז היו הכוכבות של 2022 בבורסה המקומית. הן מככבות עם עליות מרשימות בשעה שהמדדים נפלו. זה גם בגלל העלייה במחירי הנפט והגז בעולם על רקע המלחמה באוקראינה, אבל זה בעיקר בשל ההפנמה שהסיכון בהן מוגבל – יש חוזים, יש הכנסות שיודעים לחזות אותן לשנים הבאות, יש הוצאות שגם הן יחסית ניתנות להערכה סבירה. יש אפסייד במידה וקצב הזרימה במאגרים יעלה, או אם ימכרו לאירופה במחירים גבוהים; ויש בעצם נכס שבדומה לכל נכס מניב, ניתן להעריך אותו יחסית בפשטות. השאלה הגדולה בהערכה כזו היא מה הציפיות של המשקיעים. זה הבסיס לשיעור ההיוון של התזרימים העתידים מהנכס. ככל שהמשקיע סבור שהסיכון גדול יותר הוא בעצם ידרוש תשואה גבוהה יותר וכך הוא יהיה מוכן לשלם מחיר נוכחי נמוך יותר. בהפוך, ניתן לגזור ממחיר השוק את התשואה הצפויה. אין בטוח, אין תשואה וודאית, המציאות עולה על כל דמיון, יכול להיות שמחר בבוקר, תהיה תקלה חריפה-נדירה והמאגר יושבת, יכול להיות שמחר בבוקר, מדינה מאירופה תקנה 50% מהמאגר בפרמיה ענקית במסגרת הסכם ענק להביא את הגז הישראלי (והמצרי) לאירופה. ועדיין יש את הסביר. אז סביר שהמאגרים – תמר ולוויתן, ימשיכו לספק את הסחורה, בקצב שהן מדווחות עליו, בלי שינויים לרעה. אגב, דווקא שינויים לטובה היו לרבות העלאת קצב ההפקה ונתונים על גודל מאגר גדול ממה שציפו. לוויתן הוא החדש מבין השניים ואצלו מתמחרים סיכון גדול יותר, תמר הוותיק מתומחר בסיכון נמוך יותר. כשמסתכלים על התמחור בשוק, מגלים שישראמקו שמחזיקה בתמר נסחרת בתשואה אפקטיבית שמרנית של  8%-9% ואולי קצת יותר, רציו שמחזיקה בלוויתן נסחרת בתשואה של 12%-13% ויותר. זה לא התשואה של 50% שהן סיפקו בשנה האחרונה, אבל זה לא רע. יש סיכונים, יש גם סיכויים – בתמר הולכים להגדיל את הקצב תוך שנים בודדות, זה אומר שקצב ההכנסות יגדל. ובכלל – האפסייד הגדול יכול להיות מול אירופה. ישראל ומצרים יחד עם אירופה מגבשות דרך לייצא את הגז מכאן לאירופאים.   ישראמקו ורציו הן "שחקניות טהורות" על המאגרים. יש שורה ארוכה של שחקניות גז ונפט, בשיעורי החזקה שונים במאגר, בזכויות שונות (כמו תמלוגי על) ובמינוף שונה וגם הן כמובן נהנו השנה מגאות בבורסה ובדוחות וצפויות ליהנות בהמשך. יש כאלו מורכבות ומגוונות יותר למשל קבוצת דלק שמחזיקה גם באיתקה. יש אחרות ממונפות יותר ולכן גם מספקות תשואה אפקטיבית גבוהה יותר, למשל תמר פטרוליום ויש כאלו שבכלל לא פעילות כאן – יש קטנות יחסית כמו מודיעין ויש אחת שמתיימרת להית ענקית – נאוויטס. מדובר בשותפות של גדעון תדמור שיש לו זכויות רבות במציאת הגז מול חופי ישראל. הוא החליט בשלב מסוים לעזוב את השיתוף פעולה עם יצחק תשובה ולפעול בחו"ל.   מי זאת נאוויטס? נאוויטס נסחרת במחיר של 17.8 שקל למניה, המבטא שווי של 1.6 מיליארד שקל. השותפות פועלת בקידוחי נפט בצפון אמריקה ומחזיקה בתגליות קיימות המכילות כ-728 מיליון חביות - 49% מהזכויות בפרויקט שננדואה שיחל בהפקה בסוף שנת 2024, ב-65% מנכס הנפט Sea Lion וב-7.5% מהזכויות בפרויקט בקסקין במפרץ מקסיקו שפועל כבר מ-2019. לשותפות יש גם מאגרים יבשתיים, אבל הסיפור הגדול שלה הוא - קידוח שננדואה.  תדמור רכש את הקידוח כשמחירי הנפט היו נמוכים במסגרת פירוק של המחזיקות בקידוח ב-1.8 מיליון דולר. השוק מעריך את זה כיום במאות (על פי נתוני הבורסה), בשותפות מעריכים את זה במיליארדים. בעלי שליטה, מנכ"לים כמעט תמיד יעריכו את החברה-פעילות שלהם ביותר ממה שמתומחר כעת בשוק. זה טבעי. לא תמיד הם טועים, וגם אם מכניסים הנחות שמרניות, ולוקחים את הדברים בעירבון מוגבל, מקבלים במקרה הזה שנאוויטס נסחרת נמוך בהינתן הפוטנציאל שלה. בשותפות סבורים שהיא שווה פי 4-5, עשיתי סבב בין קרנות גידור ומנהלי השקעות, הם שמרנים יותר ובכל זאת טוענים שהיא שווה הרבה יותר מהשווי הנוכחי.  ועדיין נותרתי סקפטי, אז הלכתי לדוחות, לתחזיות ולרשימת הסיכונים, מתוכם אחד בולט. נתחיל בדוחות. הדוחות מרשימים. הכנסות של 98 מיליון דולר בתשעה חודשים ורווח נקי של 49 מיליון דולר. עם זאת, קצב ההכנסות והרווחים ירד ברבעון השלישי - הכנסות של 26.5 מיליון דולר,  EBITDA של 16 מיליון דולר ורווח נקי של 6.3 מיליון דולר. התוצאות של החברה מושפעות כמובן ממחירי הנפט, אבל בעיקר מהמשך פיתוח המאגרים. נאוויטס צופה לגדול פי 10 בשנים הקרובות.  ברבעון השלישי, נאוויטס הפיקה 410 אלף חביות נפט. חלקה של נאוויטס בהפקה מפרויקט בקסקין (7.5%) עמד על כ-206 אלף חביות נפט, לעומת היקף של 189 אלף חביות ברבעון המקביל. חלקה של נאוויטס בהפקה משדות הנפט היבשתיים דנברי ונצ'ס ברבעון השלישי עמד על כ-204 אלף חביות, זאת לעומת 222 אלף חביות ברבעון המקביל. הירידה נובעת מאחר ובחודש יולי השנה התקיים מועד החזר ההוצאות של הקידוחים האופקיים, אותם נשאה וביצעה נאוויטס, כאשר החל ממועד זה זכאית נאוויטס לתקבולים מהקידוחים האופקיים כפי חלקה המקורי בזכויות הפרויקט (50%). המחיר הממוצע של חבית נפט WTI  ברבעון השלישי של שנת 2022 עמד על כ-91.8 דולר, עלייה של כ-30% לעומת מחיר של כ-70.6 דולר ברבעון בשלישי של 2021. נאוויטס עכנה במקביל לפרסום הדוחות כי השלימה השקעה של כ 40% מתקציב עבודות הפיתוח של פרויקט שננדואה (388 מיליון חביות). בינתיים זה כבר הגיע ל-50%.  סה"כ עלות הפיתוח (100%) היא כ-1.8 מיליארד דולר. המאגר עתיד להחל בהפקה בסוף שנת 2024. ההפקה משננדואה צפויה לתרום כ-39 אלף חביות נפט ביום וההכנסות של נאוויטס בשנת ההפקה המלאה הראשונה של המאגר עתידות לזנק לכ-1.3 מיליארד דולר, בהנחת מחיר של 66 דולר לחבית. אלו כמובן הערכות הנהלת השותפות. אז מה יש לנו? יש לנו שותפות רווחית שבמקביל מרימה את פרויקט הדגל שלה ועוד שנתיים כבר תתחיל להפיק ממנו נפט. המימון לפרויקט סגור. כשהקידוח יתחיל לעבוד, קצב ההכנסות ממנו יגיע ל-1.3 מיליארד דולר. עם ההכנסות האחרות, כבר נקבל נאוויטס במכירות של 1.5 מיליארד דולר - יותר מפי 10 מהקצב הנוכחי. טוב, אבל זה עדיין לא הרווח - הכנסות זה יפה, אבל לא הולכים עם הכנסות למכולת, השאלה כמה ישאר בשורה התחתונה? במקרה של המאגרים של נאוויטס לרבות שננדואה, עלות ההפקה היא מתחת ל-20 דולר. אז במחירים של 66 דולר, מדובר על רווח מרשים - מעל 900 מיליון דולר בשנה הראשונה, זה 3 מיליארד שקל, זה הרבה יותר מהשווי שלה, אבל צריך כמובן לזכור שיש לה חובות.   אז נעבור לשלב הבא - נוריד את החוב, וגם ניקח מחיר נפט של 45-50 דולר, שזה מאוד שמרני לעומת המחירים כיום (70-80 דולר) ונראה לאן זה לוקח אותנו. התוצאה לא רעה - לפחות כפול מהשווי הנוכחי. מתי זה יקרה? אם המאגר יתחיל להפיק עוד שנתיים, אז בערך עוד 3 שנים.  הרגישות למחיר הנפט ענקית. מחירים נוכחיים יביאו את השווי  להרבה יותר מכפול. אבל, ירידה דרמטית בנפט, יכולה אפילו לאפס את שווי החברה. זה הסיכון הגדול של נאוויטס - מחיר הנפט.  סיכון נוסף, אבל לא בטוח שגדול הוא תקלות בקידוח. זה קידוח במים עמוקים, הוא מסוכן מהבחינה שמקדח יכול להיתקע, עולה להחליף אותו, זה מעכב את הקידוח. בסוף מגיעים למאגר ומפיקים נפט, אבל הדרך יכולה להיות מורכבת. בינתיים הם באמצע הדרך, כנראה שככל שמעמיקים זה קשה ומסוכן יותר.  אז קחו בחשבון שזה יכול להתעכב, קחו בחשבון שזה יעלה עוד כמה עשרות מיליוני דולרים, אפילו יותר. עדיין זה לא סיכון שלא גלום במחיר הנוכחי. וסיכון אחר - שלעולם יימאס מהר יותר ממה שחושבים מהנפט. הנפט מזהם, הנפט יפסיק להיות מקור אנרגיה מרכזי בעוד עשרות שנים, אבל בינתיים, למרות הנזקים שהוא מייצר, הוא לא ייעלם ויש קידוחים גדולים ברחבי העולם במימון של עשרות רבות של מיליארדים מבנקים, בתי השקעות ועוד. ועדיין - קחו בחשבון סיכונים מצד הרגולטור. בואו נתפרע, מס עודף משמעותי על הפקה ושימוש בנפט. כל הסיכונים האפשריים האלו פוגעים בתמחור הנוכחי. קחו בחשבון גם צורך לגייס כסף (למרות שזה לא צפוי, ההיפך השותפות מייצרת מזומנים). קחו את כל הסיכונים האלו ואולי תבינו מדוע המניה מדוכאת למרות התחזיות.  והנה התחזיות של החברה עצמה כתלות במחירי הנפט. מדובר על רווח תזרימי ללא פחת, וללא הוצאות מימון ומיסים. בשמרנות קחו חצי מהרווחים המפורטים כאן ותזכרו שבמחירי הנפט הנוכחיים מקבלים שווי שותפות שהוא פי 4-5 (בעוד שלוש שנים) וגם במספרים של 45-50 דולר מקבלים ערך כפול. אז יש סיכוי, רק אל תשכחו את הסיכונים:  
אבישי עובדיה
צילום: משה בנימין
רווח והסבר

מניות הנפט והגז הן מניות השנה – האם הן עדיין אטרקטיביות?

מה התשואה האפקטיבית שגלומה בישראמקו ורציו והאם נאוויטס היא מציאה?
אבישי עובדיה |
מניות הנפט והגז היו הכוכבות של 2022 בבורסה המקומית. הן מככבות עם עליות מרשימות בשעה שהמדדים נפלו. זה גם בגלל העלייה במחירי הנפט והגז בעולם על רקע המלחמה באוקראינה, אבל זה בעיקר בשל ההפנמה שהסיכון בהן מוגבל – יש חוזים, יש הכנסות שיודעים לחזות אותן לשנים הבאות, יש הוצאות שגם הן יחסית ניתנות להערכה סבירה. יש אפסייד במידה וקצב הזרימה במאגרים יעלה, או אם ימכרו לאירופה במחירים גבוהים; ויש בעצם נכס שבדומה לכל נכס מניב, ניתן להעריך אותו יחסית בפשטות. השאלה הגדולה בהערכה כזו היא מה הציפיות של המשקיעים. זה הבסיס לשיעור ההיוון של התזרימים העתידים מהנכס. ככל שהמשקיע סבור שהסיכון גדול יותר הוא בעצם ידרוש תשואה גבוהה יותר וכך הוא יהיה מוכן לשלם מחיר נוכחי נמוך יותר. בהפוך, ניתן לגזור ממחיר השוק את התשואה הצפויה. אין בטוח, אין תשואה וודאית, המציאות עולה על כל דמיון, יכול להיות שמחר בבוקר, תהיה תקלה חריפה-נדירה והמאגר יושבת, יכול להיות שמחר בבוקר, מדינה מאירופה תקנה 50% מהמאגר בפרמיה ענקית במסגרת הסכם ענק להביא את הגז הישראלי (והמצרי) לאירופה. ועדיין יש את הסביר. אז סביר שהמאגרים – תמר ולוויתן, ימשיכו לספק את הסחורה, בקצב שהן מדווחות עליו, בלי שינויים לרעה. אגב, דווקא שינויים לטובה היו לרבות העלאת קצב ההפקה ונתונים על גודל מאגר גדול ממה שציפו. לוויתן הוא החדש מבין השניים ואצלו מתמחרים סיכון גדול יותר, תמר הוותיק מתומחר בסיכון נמוך יותר. כשמסתכלים על התמחור בשוק, מגלים שישראמקו שמחזיקה בתמר נסחרת בתשואה אפקטיבית שמרנית של  8%-9% ואולי קצת יותר, רציו שמחזיקה בלוויתן נסחרת בתשואה של 12%-13% ויותר. זה לא התשואה של 50% שהן סיפקו בשנה האחרונה, אבל זה לא רע. יש סיכונים, יש גם סיכויים – בתמר הולכים להגדיל את הקצב תוך שנים בודדות, זה אומר שקצב ההכנסות יגדל. ובכלל – האפסייד הגדול יכול להיות מול אירופה. ישראל ומצרים יחד עם אירופה מגבשות דרך לייצא את הגז מכאן לאירופאים.   ישראמקו ורציו הן "שחקניות טהורות" על המאגרים. יש שורה ארוכה של שחקניות גז ונפט, בשיעורי החזקה שונים במאגר, בזכויות שונות (כמו תמלוגי על) ובמינוף שונה וגם הן כמובן נהנו השנה מגאות בבורסה ובדוחות וצפויות ליהנות בהמשך. יש כאלו מורכבות ומגוונות יותר למשל קבוצת דלק שמחזיקה גם באיתקה. יש אחרות ממונפות יותר ולכן גם מספקות תשואה אפקטיבית גבוהה יותר, למשל תמר פטרוליום ויש כאלו שבכלל לא פעילות כאן – יש קטנות יחסית כמו מודיעין ויש אחת שמתיימרת להית ענקית – נאוויטס. מדובר בשותפות של גדעון תדמור שיש לו זכויות רבות במציאת הגז מול חופי ישראל. הוא החליט בשלב מסוים לעזוב את השיתוף פעולה עם יצחק תשובה ולפעול בחו"ל.   מי זאת נאוויטס? נאוויטס נסחרת במחיר של 17.8 שקל למניה, המבטא שווי של 1.6 מיליארד שקל. השותפות פועלת בקידוחי נפט בצפון אמריקה ומחזיקה בתגליות קיימות המכילות כ-728 מיליון חביות - 49% מהזכויות בפרויקט שננדואה שיחל בהפקה בסוף שנת 2024, ב-65% מנכס הנפט Sea Lion וב-7.5% מהזכויות בפרויקט בקסקין במפרץ מקסיקו שפועל כבר מ-2019. לשותפות יש גם מאגרים יבשתיים, אבל הסיפור הגדול שלה הוא - קידוח שננדואה.  תדמור רכש את הקידוח כשמחירי הנפט היו נמוכים במסגרת פירוק של המחזיקות בקידוח ב-1.8 מיליון דולר. השוק מעריך את זה כיום במאות (על פי נתוני הבורסה), בשותפות מעריכים את זה במיליארדים. בעלי שליטה, מנכ"לים כמעט תמיד יעריכו את החברה-פעילות שלהם ביותר ממה שמתומחר כעת בשוק. זה טבעי. לא תמיד הם טועים, וגם אם מכניסים הנחות שמרניות, ולוקחים את הדברים בעירבון מוגבל, מקבלים במקרה הזה שנאוויטס נסחרת נמוך בהינתן הפוטנציאל שלה. בשותפות סבורים שהיא שווה פי 4-5, עשיתי סבב בין קרנות גידור ומנהלי השקעות, הם שמרנים יותר ובכל זאת טוענים שהיא שווה הרבה יותר מהשווי הנוכחי.  ועדיין נותרתי סקפטי, אז הלכתי לדוחות, לתחזיות ולרשימת הסיכונים, מתוכם אחד בולט. נתחיל בדוחות. הדוחות מרשימים. הכנסות של 98 מיליון דולר בתשעה חודשים ורווח נקי של 49 מיליון דולר. עם זאת, קצב ההכנסות והרווחים ירד ברבעון השלישי - הכנסות של 26.5 מיליון דולר,  EBITDA של 16 מיליון דולר ורווח נקי של 6.3 מיליון דולר. התוצאות של החברה מושפעות כמובן ממחירי הנפט, אבל בעיקר מהמשך פיתוח המאגרים. נאוויטס צופה לגדול פי 10 בשנים הקרובות.  ברבעון השלישי, נאוויטס הפיקה 410 אלף חביות נפט. חלקה של נאוויטס בהפקה מפרויקט בקסקין (7.5%) עמד על כ-206 אלף חביות נפט, לעומת היקף של 189 אלף חביות ברבעון המקביל. חלקה של נאוויטס בהפקה משדות הנפט היבשתיים דנברי ונצ'ס ברבעון השלישי עמד על כ-204 אלף חביות, זאת לעומת 222 אלף חביות ברבעון המקביל. הירידה נובעת מאחר ובחודש יולי השנה התקיים מועד החזר ההוצאות של הקידוחים האופקיים, אותם נשאה וביצעה נאוויטס, כאשר החל ממועד זה זכאית נאוויטס לתקבולים מהקידוחים האופקיים כפי חלקה המקורי בזכויות הפרויקט (50%). המחיר הממוצע של חבית נפט WTI  ברבעון השלישי של שנת 2022 עמד על כ-91.8 דולר, עלייה של כ-30% לעומת מחיר של כ-70.6 דולר ברבעון בשלישי של 2021. נאוויטס עכנה במקביל לפרסום הדוחות כי השלימה השקעה של כ 40% מתקציב עבודות הפיתוח של פרויקט שננדואה (388 מיליון חביות). בינתיים זה כבר הגיע ל-50%.  סה"כ עלות הפיתוח (100%) היא כ-1.8 מיליארד דולר. המאגר עתיד להחל בהפקה בסוף שנת 2024. ההפקה משננדואה צפויה לתרום כ-39 אלף חביות נפט ביום וההכנסות של נאוויטס בשנת ההפקה המלאה הראשונה של המאגר עתידות לזנק לכ-1.3 מיליארד דולר, בהנחת מחיר של 66 דולר לחבית. אלו כמובן הערכות הנהלת השותפות. אז מה יש לנו? יש לנו שותפות רווחית שבמקביל מרימה את פרויקט הדגל שלה ועוד שנתיים כבר תתחיל להפיק ממנו נפט. המימון לפרויקט סגור. כשהקידוח יתחיל לעבוד, קצב ההכנסות ממנו יגיע ל-1.3 מיליארד דולר. עם ההכנסות האחרות, כבר נקבל נאוויטס במכירות של 1.5 מיליארד דולר - יותר מפי 10 מהקצב הנוכחי. טוב, אבל זה עדיין לא הרווח - הכנסות זה יפה, אבל לא הולכים עם הכנסות למכולת, השאלה כמה ישאר בשורה התחתונה? במקרה של המאגרים של נאוויטס לרבות שננדואה, עלות ההפקה היא מתחת ל-20 דולר. אז במחירים של 66 דולר, מדובר על רווח מרשים - מעל 900 מיליון דולר בשנה הראשונה, זה 3 מיליארד שקל, זה הרבה יותר מהשווי שלה, אבל צריך כמובן לזכור שיש לה חובות.   אז נעבור לשלב הבא - נוריד את החוב, וגם ניקח מחיר נפט של 45-50 דולר, שזה מאוד שמרני לעומת המחירים כיום (70-80 דולר) ונראה לאן זה לוקח אותנו. התוצאה לא רעה - לפחות כפול מהשווי הנוכחי. מתי זה יקרה? אם המאגר יתחיל להפיק עוד שנתיים, אז בערך עוד 3 שנים.  הרגישות למחיר הנפט ענקית. מחירים נוכחיים יביאו את השווי  להרבה יותר מכפול. אבל, ירידה דרמטית בנפט, יכולה אפילו לאפס את שווי החברה. זה הסיכון הגדול של נאוויטס - מחיר הנפט.  סיכון נוסף, אבל לא בטוח שגדול הוא תקלות בקידוח. זה קידוח במים עמוקים, הוא מסוכן מהבחינה שמקדח יכול להיתקע, עולה להחליף אותו, זה מעכב את הקידוח. בסוף מגיעים למאגר ומפיקים נפט, אבל הדרך יכולה להיות מורכבת. בינתיים הם באמצע הדרך, כנראה שככל שמעמיקים זה קשה ומסוכן יותר.  אז קחו בחשבון שזה יכול להתעכב, קחו בחשבון שזה יעלה עוד כמה עשרות מיליוני דולרים, אפילו יותר. עדיין זה לא סיכון שלא גלום במחיר הנוכחי. וסיכון אחר - שלעולם יימאס מהר יותר ממה שחושבים מהנפט. הנפט מזהם, הנפט יפסיק להיות מקור אנרגיה מרכזי בעוד עשרות שנים, אבל בינתיים, למרות הנזקים שהוא מייצר, הוא לא ייעלם ויש קידוחים גדולים ברחבי העולם במימון של עשרות רבות של מיליארדים מבנקים, בתי השקעות ועוד. ועדיין - קחו בחשבון סיכונים מצד הרגולטור. בואו נתפרע, מס עודף משמעותי על הפקה ושימוש בנפט. כל הסיכונים האפשריים האלו פוגעים בתמחור הנוכחי. קחו בחשבון גם צורך לגייס כסף (למרות שזה לא צפוי, ההיפך השותפות מייצרת מזומנים). קחו את כל הסיכונים האלו ואולי תבינו מדוע המניה מדוכאת למרות התחזיות.  והנה התחזיות של החברה עצמה כתלות במחירי הנפט. מדובר על רווח תזרימי ללא פחת, וללא הוצאות מימון ומיסים. בשמרנות קחו חצי מהרווחים המפורטים כאן ותזכרו שבמחירי הנפט הנוכחיים מקבלים שווי שותפות שהוא פי 4-5 (בעוד שלוש שנים) וגם במספרים של 45-50 דולר מקבלים ערך כפול. אז יש סיכוי, רק אל תשכחו את הסיכונים: