לתדלק או לטעון?
שוק הרכב של 2023 הוא כבר ממש לא מה שהיה עד לא ממש מזמן. עד לפני שנים ספורות, כל הרכבים בהם יכולנו לנהוג ולנסוע, היו רכבים שהתבססו על בנזין או על סולר עבור עבודת המנוע. השנים האחרונות שינו את המצב הזה בצורה משמעותית, עם כניסתם המאסיבית של רכבים חשמליים ושל רכבים היברידיים לשוק הרכב הפרטי. אז מה עדיף – לתדלק את הרכב או דווקא לטעון אותו? מהם ההיבטים הכלכליים של שימוש בכל אחת מהאפשרויות הללו? ננסה להבין יחד. בנזין, חשמלי או היברידי רכבי בנזין (או סולר) הם הרכבים הפרטיים שסביר להניח שמרבית האנשים מכירים במידה הרבה ביותר. עד לפני שנים ספורות בלבד, הרכבים האלה היו פחות או יותר האופציה היחידה עבור נהגי ישראל והעולם כולו, אך השנים האחרונות יצרו את השינוי המשמעותי בתחום. כיום, רכב פרטי יכול להיות לא רק רכב שמונע בדלק, אלא גם רכב חשמלי עם סוללה נטענת שאחראית על הנעת הרכב, וכמובן שגם רכב היברידי שמשלב בין שתי שיטות ההנעה. לפני שאתם בוחרים ברכב המתאים ביותר עבורכם, כדאי להבין את המשמעויות הכלכליות של כל אחד מהרכבים הללו. ההיבטים הכלכליים של רכב בנזין את ההיבטים הכלכליים של שימוש ברכב בנזין, סביר להניח שכולם מכירים היטב. מלבד העלות של הרכב עצמו, ישנן עלויות תדלוק שמסתכמות במאות ואולי אפילו אלפי שקלים בחודש בו נעשה שימוש סביר ברכב. בנוסף לכך, חשוב לקחת בחשבון גם עלויות מוסך, טסט, רישוי וביטוח. כך, גם רכב בנזין זול יחסית מיד שנייה (או גבוהה יותר) שההשקעה הראשונית בו הייתה יחסית מצומצמת, עדיין יכול לעלות לנו עשרות אלפי שקלים בשנה – וזה דבר שצריך לקחת בחשבון לפני שמשקיעים בכל רכב. איך עובד רכב חשמלי ומה העלויות הכרוכות בו? רכב חשמלי הוא במידה רבה תמונת המראה של רכב הבנזין. רכב חשמלי לא צריך לתדלק אלא לטעון מעמדת טעינה חשמלית (שמתקינים בחניון הבית או בתחנת טעינה ייעודית). העלות של טעינה מלאה של סוללת רכב נמוכה בהרבה משל תדלוק מלא ברכבי בנזין, ולפיכך בהחלט מדובר בחיסכון חודשי של מאות שקלים. מלבד זאת, גם המיסוי של רכב חשמלי הוא נמוך יותר (מתוך רצון לעודד שימוש ברכבים מבחינה אקולוגית). מאידך, עלויות המוסך והביטוח הן גבוהות יחסית. מעבר לכך, כדאי גם לבטח את עמדת הטעינה, ובהתקנה שלה גם יתכן ויהיה צורך בשדרוג תשתית החשמל בחניה לתלת-פאזי, בעלות שיכולה להגיע לעוד כמה אלפי שקלים. איפה נכנס הרכב ההיברידי במשוואה הכספית? רכב היברידי הוא רכב שמשלב בין רכבי בנזין לרכבים חשמליים. ברכב כזה קיימים שני מנועים – מנוע בנזין שאחראי על ההנעה הראשונית של הרכב ועל נסיעה בתנאים קשים ובמהירויות גבוהות, אך תפקידו המרכזי הוא בטעינה של מנוע חשמלי שאחראי על כל השאר. כך, הרכב ההיברידי אמנם דורש תדלוק (ישנם גם דגמים בהם המנוע החשמלי הוא נטען כמו ברכב חשמלי), אך התדלוק הזה מתבצע בשכיחות הרבה יותר נמוכה, והדבר חוסך אלפי שקלים בשימוש קבוע ברכב. העלויות הגבוהות יותר של רכבים היברידיים באות לידי ביטוי במוסך ובביטוח – כשיש 2 מנועים, הדבר מכפיל גם את התקלות האפשריות במנועים הללו. אז מה עדיף כלכלית? אין תשובה חד משמעית אין תשובה אחת נכונה לגבי סוג הרכב המשתלם ביותר מבחינה כלכלית. לכל אחת מהאפשרויות יש יתרונות וחסרונות – בין אם בעלויות הראשוניות ובין אם בשימוש השוטף. חשוב להסתכל על ההוצאות החודשיות שלכם ועל החסכונות שלכם, ולהבין איזה סוג השקעה נכונה יותר עבורכם, וכך להצליח לבחור בסוג הרכב הנכון ביותר עבור הצרכים שלכם.
צילום: קרני תכלתפילוסופיות תאורה מרתקות לעיצוב חללים
הגישה היפנית, הגישה הסקנדינבית והגישה הים תיכונית - הכירו את שלוש הגישות לתכנון תאורה ותוכלו לבחור את זאת שהכי מתאימה לכם
בשיתוף קרני תכלת – גופי תאורה בינלאומיים
כשמעצבים פנים
או אדריכלים בוחרים גופי תאורה, הם לא רק בוחרים מקור אור – הם בוחרים פילוסופיה תרבותית שלמה. למעשה, מאחורי כל מנורה עומדת תפיסת עולם שמשפיעה על האופן שבו אנחנו חווים מרחב.
שלוש גישות תכנון מרכזיות – היפנית, הסקנדינבית והים תיכונית – מציעות תשובות שונות
בתכלית לשאלה הפשוטה לכאורה: מהו אור טוב?
הגישה היפנית - הצל כשותף ליצירה
בפילוסופיה היפנית המסורתית, האור אינו גיבור
יחיד. התרבות היפנית רואה בצל שותף מלא בחוויה החזותית, ובמקום להילחם בו, מעצבים יפניים משתמשים בו כחלק מהקומפוזיציה.
גופי תאורה מעוצבים יפניים מסורתיים משתמשים בחומרים טבעיים מפזרים – נייר אורז, במבוק, משי – שיוצרים אור עדין המתמזג עם הסביבה במקום להכריז
על נוכחותו.
העיקרון המרכזי הוא המרווח המשמעותי, הריק שמאפשר למבט לנוח. תאורה יפנית אינה שואפת להאיר כל פינה, אלא ליצור שכבות של אור ואפלה שמזמינות התבוננות ומיקוד.
זו תאורה שלוחשת, לא צועקת. ביישום המעשי, ניתן להביא את הגישה היפנית לפרויקט באמצעות
בחירה במנורות עם אהילים מזכוכית מעושנת או חומרים טבעיים המסננים את האור. המטרה היא לא לחשוף הכול, אלא ליצור הדרגתיות שמעוררת סקרנות ומזמינה את העין לנוע בחלל.
הגישה הסקנדינבית - אור כמענה לצורך
במדינות הצפון, שם החורף ארוך וחשוך, התאורה היא לא רק עניין אסתטי – היא צורך קיומי. הגישה הסקנדינבית נולדה מהרצון ליצור חמימות ונוחות בתנאים קיצוניים. מושגים כמו הוּגֶה הדני – אותה תחושת
נעימות ושלווה ביתית – מנחים את תכנון התאורה הנורדית.
בניגוד לאסתטיקה היפנית העדינה, התאורה הסקנדינבית היא ישירה וברורה יותר, אך תמיד אלגנטית. מעצבים סקנדינביים פיתחו שפת עיצוב נקייה שמשלבת חומרים טבעיים – עץ אלון, זכוכית שקופה, מתכות מוברשות – עם צורות
אורגניות ופשוטות.
מותג דני כמו לואי פולסן, הנמצא בקרני תכלת, מדגים בצורה מושלמת את הפילוסופיה הזו. מנורות כגון סדרת הפה חמש שלהם משלבות עיצוב פונקציונלי עם אסתטיקה נקייה – השטוחים הם זריקת המעטפת הייחודית מאפשרת פיזור אור אחיד ללא סנוור, כך שניתן לראות
את גוף התאורה מכל זווית מבלי להסתנוור מהנורה עצמה.
הגישה הים תיכונית - תאורה כדרמה
בחוף הים התיכון האור הוא שפע טבעי
שהופך את התאורה המלאכותית לכלי דרמטי. כאן, התאורה אינה נועדת להחליף את אור השמש, אלא להמשיך את התיאטרליות והעוצמה שלו.
זו תרבות של כיכרות מוארות, מרפסות עם מנורות תלויות, ונברשות מרשימות שמושכות את העין ומכריזות על נוכחותן.
בכל הנוגע לבחירת גופי
תאורה יוקרתיים, הגישה הים תיכונית מתבטאת בניגודיות חדה בין אור לצל – ההשפעה של ציירי הרנסנס האיטלקי שהשתמשו בטכניקה זו עדיין מורגשת בתכנון התאורה האזורי.
- הטעויות הנפוצות שקורות מבחירה שגויה של תאורה לסלון
- טונדו תבצע פרוייקט בקריית אונו תמורת 1.2 מיליון שקל
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7

