nikayon
צילום: יח"צ

לכלוך על הספה זה לא כתם לכל החיים

תוכן בחסות |
נושאים בכתבה חברה

ניקוי ספות - ספות וכתמים הולכים יחד אבל יש גם דרך להפריד ביניהם. איתמר מור יוסף, מחברת "אש בנקיון", עם כל הטיפים למלחמה בכתמים שעל הבד

 

הספות והכורסאות שבחדר המגורים שלנו הם כנראה הרהיטים הכי משומשים בבית. יושבים עליהם לא רק כל בני הבית, אלא גם האורחים. לכבוד הזה לא זוכים אפילו המזרנים שבחדר השינה, שהם בשימושו הפרטי של כל אחד. האם הייתם מעזים ללכת לישון במיטה שכל כך הרבה אנשים ישבו עליה חודשים ארוכים מבלי שהחליפו לה את הסדין? כי זה מה שאתם עושים כשאתם משתרעים על הספה מול הטלוויזיה. ועוד לא הזכרנו את הארוחות המוגשות בסלון, את הפירורים שנושרים על הריפוד ואת כתמי הקפה שכבר אי אפשר להסתיר. כל אלה הופכים את הספה שלנו למוקד של איסוף לכלוך וכתמים, עד לרגע שכבר אי אפשר יותר להסתכל עליה ואז רצים לקנות ספה חדשה.

מה תגידו אם נספר לכם שניקוי ספות יכול להחזיר אותה לימי הזוהר שלה, ולתת לכם תחושה של ריהוט סלון חדש? איתמר מור יוסף, מחברת "אש בנקיון", מסביר עד כמה זה קל.

"המלחמה האישית שאנשים מנהלים מול הכתמים שעל הספה נידונה מראש לכישלון", אומר איתמר מור יוסף, "מכיוון שכתמים כאלה דורשים יד מקצועית ומנוסה על מנת להסיר אותם. יש כמה טעויות קריטיות שאנשים מבצעים כשהם מנסים לנקות את הספה שלהם. הטעות הראשונה והכי נפוצה היא שימוש במגבון לח. במגבון כזה יש חומרים שומניים, שרק מורחים את הכתם על שטח גדול יותר ומחזקים אותו. טעות נוספת היא הנסיון להציל את המצב עם נוזל ניקוי ספות. התוצאה: הנוזל ייספג בתוך הבד, יחדיר את הלכלוך פנימה והכתם יתפשט ויגדל. עוד טעות: שימוש בסקוץ' או ספוגיות פלא, מבלי לשים לב שהסקוץ' רק מחליש את הבד, קורע את הסיבים ומזרז את דהיית הצבע. יש גם מי שמורחים את ספות העור שלהם בחומר שומני, מבלי שהם בודקים את התאמת החומר לסוג העור, מה שגורם לעור להשחיר. מטרת השימון היא לתחזק את העור ולא לשמש כחומר ניקוי.

"אנשים משקיעים הרבה כסף כדי לרכוש סלון יוקרתי ויפה. כדאי להשקיע סכום לא גדול בניקוי מקצועי ולקבל בתמורה ספה שתיראה כאילו היא חדשה. ניקוי מקצועי נעשה בטכנולוגיות חדישות ובעזרת חומרים אקולוגיים, שאינם פוגעים בבריאות או מזיקים לסביבה. גם צורת הניקוי היא אחרת לגמרי. אנחנו מחדירים נוזל שמנקה את הבד ומיד אחר כך שואבים אותו בעוצמה על מנת שלא ישקע וייטמע בתוך הבד. אנחנו מתמודדים בצורה כזו עם כל סוגי הכתמים, גם הקשים ביותר, כמו כתמי שמן, יין ואפילו דם. המלחמה הקשה יותר היא בכתמים חומציים, כמו שתן, אבל גם מול אלה אפשר להשיג תוצאות טובות. את כל זה אנחנו מבצעים במהירות, תוך שעה וחצי לכל היותר ומבלי לגרום נזק לריפוד".

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
אופיר לוינגר. צילום: יח"צאופיר לוינגר. צילום: יח"צ

מדוע שכונת נווה עופר עוקפת את אזורי היוקרה של ת"א?

בעוד שאזורי היוקרה בעיר רושמים ירידה חדה בכמות העסקאות, המשקיעים והזוגות הצעירים נמשכים דווקא לשכונת נווה עופר. אופיר לוינגר, מאנשי הנדל"ן הפעילים והמנוסים בשכונה, מסביר מה בדיוק מתרחש באזור שהצליח לעקוף את כל שאר השכונות בעיר



נושאים בכתבה נדל"ן

רגע לפני סיום שנת 2026, תמונת הנדל"ן בתל אביב מתבהרת והיא חושפת תפנית לא צפויה. 

אם לאורך השנים התרגלנו לראות את מחירי הדירות בעיר הגדולה מטפסים ללא הפסקה, השנה האחרונה טלטלה את השוק והביאה עימה שינוי כיוון שלא ניתן להתעלם ממנו. 

לפי נתונים עולה כי במחצית הראשונה של השנה נרשמה ירידה של 36% במספר עסקאות יד 2 בעיר, זאת לעומת התקופה אשתקד.

כשבוחנים לעומק את המספרים מגלים תמונה מפתיעה במיוחד. דווקא האזורים היוקרתיים, שנחשבו עד לא כל כך מזמן למבוקשים ביותר, הם אלה שספגו את הפגיעה הקשה. 

לדוגמה, בצפון החדש שיעור העסקאות ירד בכ-58%, בנווה אביבים נרשמה ירידה של 53%, ובנחלת יצחק ירידה של 42%.

צילום: Freepikצילום: Freepik

מיתוסים באחזקת רכב: למה מים מהברז הורסים לכם את האוטו?

 שימוש במים במקום נוזלים ייעודיים ובחירה לא נכונה של שמן מנוע עלולים לגרום נזק לרכב לאורך זמן. כך תעשו את הבחירה הנכונה ותשמרו על הביצועים והחיים של הרכב 

נושאים בכתבה רכב

כשמדברים על אחזקת רכב, יש מיתוסים רבים שמובילים לבחירות לא נכונות — במיוחד סביב שימוש במים במקום נוזלים ייעודיים, כמו גם טעויות בבחירת שמן מנוע או טיפול שוטף. להבין נכון את מה שכן חשוב — זה לשמור על הביצועים והחיים של הרכב.

המיתוס על "כל השמנים אותו דבר"

אחד המיתוסים הנפוצים ביותר בקרב בעלי רכבים הוא ההנחה שכל שמן מנוע זהה או דומה — ולכן לא באמת משנה איזה סוג שמן נוזל למנוע. בפועל, לכל מנוע דרישות ייחודיות בהתאם לעיצובו, תקני היצרן, טווחי טמפרטורה וצריכת דלק. שימוש בסוג לא מתאים של שמן מנוע עלול לגרום להצטברות בוצה בתוך הבלוקים, לשחיקה מואצת של החלקים הנעים בתוך הגלילים, לפגיעה ביעילות הדלק ואף לקיצור חיי המנוע. שמן בעל צמיגות לא נכונה יכול לא להגן כראוי על חלקי המנוע בזמן התנעה קרה, או לאפשר טיפול חום יעיל בזמן חום מנוע גבוה, וכל אלה עלולים לגרום לנזק מצטבר לאורך זמן.

גם כאשר מדובר בשמנים באותה קטגוריה (למשל, שמן סינתטי מול שמן חצי-סינתטי), עדיין יש לבדוק ולבחור לפי המלצות היצרן והתקנים הבינלאומיים. המלצה מקצועית היא להיצמד לנחיות היצרן, להחליף שמן בזמן הנדרש לפי ספר הרכב ולבחור שמן איכותי יותר מאשר זול במיוחד — כי זה ישפיע ישירות על ביצועי הרכב ובריאות המנוע לטווח הארוך.

מיתוס "מים זה בסדר – זה בסך הכל נוזל"

המיתוס השני והרע ביותר באחזקת רכב הוא ההנחה שניתן להשתמש במים מהברז במקום נוזל קירור, רק כי "בסך הכל זה נוזל והמידע מסביב הוא מוגזם". ההמלצה החד-משמעית של כל המוסכים והטכנאים המנוסים היא להשתמש אך ורק במוצר תקני של נוזל קירור לרכב, המכיל תוספים מיוחדים המונעים קפיאה בקור, רתיחה בחום גבוה וקורוזיה בתוך מערכת הקירור.

מים מהברז עלולים להקפא בחורף, לעלות על גדותיו בקיץ, לגרום להתרחבות ותזוזה של חלקים בתוך מערכת הקירור ואף ליצור חלודה וצבריות של פתרון שישפיעו על היעילות לאורך זמן. נוסף על כך, מים לבדם אינם מכילים את התוספים שמונעים היווצרות משקעים מזיקים, מעלה את הסיכון לנזק לרדיאטור, לפתח חורים או להוביל למצב שבו מנוע מתחמם יתר על המידה.