פרויקט פינוי בינוי מוהליבר יהוד
צילום: בלנדר אדריכלים

פרויקט פינוי בינוי ענק ביהוד: 1,344 דירות חדשות במתחם מוהליבר

הותמ"ל החליטה לאשר תכנית משמעותית להתחדשות עירונית בעיר הכוללת הקמת 20 בניינים בני 14 קומות - השטח הממוצע לדירה 110 מ"ר; הרחובות מוהליבר וכצנלסון יורחבו

מורן ישעיהו | (3)
נושאים בכתבה יהוד פינוי בינוי

אור ירוק לפרויקט פינוי בינוי גדול ביהוד. הועדה לקידום מתחמים מועדפים לדיור (הותמ"ל) החליטה לאשר את תוכנית מוהליבר להקמת 1,344 יחידות דיור חדשות במקום 336 דירות קיימות שייהרסו.

מדובר בתכנית של חברת ענב המשתרעת על כ-60 דונם. המתחם ממוקם בין הרחובות מוהליבר ממערב, מושב מגשימים ואזור תעשייה יהוד ממזרח, רחוב בן גוריון מצפון ומתחם חברת HP ותחנת כיבוי האש העירונית מדרום. 

הדירות החדשות מתוכננות להיבנות ב-20 מבני מגורים בני 14 קומות. השטח הממוצע לדירה הוא כ-110 מ"ר כאשר 20% מהדירות הן קטנות עד 80 מ"ר.

נוסף על מגורים, במסגרת התכנית יוקצו כ-3,000 מ"ר לטובת מסחר, 10,500 מ"ר עבור שטחים ציבוריים ו-9.5 דונם עבור שטחים פתוחים. עוד כוללת התכנית שדרוג והחלפת תשתיות קיימות, העתקת רחוב בן גוריון צפונה והרחבת הרחובות מוהליבר וכצנלסון, כצירים עירוניים פעילים.

 

התכנית קודמה תחילה במסלול יזמי על ידי חברת ענב ובשלב מאוחר יותר, על פי בקשת עיריית יהוד-מונסון, הועברה למסלול רשויות של הרשות להתחדשות עירונית. 

אפי כץ, מנכ"ל ובעלים של חברת ענב: "חלק ניכר מתנופת הבנייה בבקעת אונו בשנים הקרובות תתבסס על פרויקטים של פינוי בינוי שהגיעו לשלב הביצוע. רשויות התכנון השכילו להבין כי רק תכניות משמעותיות ורחבות היקף של מתחמי פינוי בינוי יכולות להוביל להתחדשות עירונית משמעותית שמשנה מרקם חיים. אנו מאמינים כי כעת לאחר אישור הותמ"ל נוכל לקדם מהר יותר את התכנית במתחם מוהליבר, ונפעל ככל הניתן כך שבשנה הקרובה נקבל את היתרי הבניה".

תגובות לכתבה(3):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 3.
    דירה = קורת גג 01/12/2019 04:50
    הגב לתגובה זו
    דירה = קורת גג
  • 2.
    קשקוש 24/11/2019 21:20
    הגב לתגובה זו
    נחכה ליום
  • 1.
    אילן אטיאס 24/11/2019 15:26
    הגב לתגובה זו
    מתי יתחילו בפינוי בינוי בכפר יונה ,ממש מזעזע לגור ברחובות מנחם בגין והרב קוק
משכנתא (גרוק)משכנתא (גרוק)

ירידה קלה בריבית המשכנתאות; מזרחי טפחות שוב עם ריבית גבוהה

הריבית המערכתית הממוצעת רשמה ירידה של 03% ב-3-4 חודשים; בנק מזרחי נותר היקר מכולם ואילו הבינלאומי ממשיך להציע תנאים טובים בעיקר בזכות פעילות מול משרד הביטחון
רן קידר |

בפיקדונות הריבית ירדה, במשכנתאות ובהלוואות היא יורדת, אבל בפחות. "התמסורת" של השוק עובדת לטובת הבנקים. כשהם בצד המשלם אז הורדת הריבית תהיה משמעותית, כשהם בצד המקבל היא תהיה צנועה. אבל הנתונים מלמדים על מגמה. ריבית המשכנתא בדרך לרדת, גם בשל הורדת ריבית בנק ישראל שצפויה בסוף החודש וגם כי מחירי אגרות החוב כבר ירדו דרמטית והן משמשים למקורות למימון המשכנתאות.  

למעשה, בשלושה חודשים ירדה ריבית המשכנתא בכ-0.3% בחודש ספטמבר הריבית ירדה ב-0.05%, ועל פי ההערכות היא ירדה כ-0.1%-0.15% באוקטובר.


בראש הטבלה של הריביות היקרות ממשיך לעמוד מזרחי טפחות, עם ריבית ממוצעת של 5.25%, בעוד הבינלאומי שומר על המקום שלו כזול במערכת עם 5.03% בלבד,אם כי להבינלאומי דרך בנק אוצר החייל יש פעילות משכנתאות מול משרד הביטחון בתנאים טובים ופעילות זו מורידה את הריבית הממוצעת לכולם.    

לאומי מציג ריבית של 5.21%, הפועלים 5.19%, ודיסקונט 5.14%. מרכנתיל עומד על 5.20%, ואילו בנק ירושלים ממשיך להיות חריג עם 7.55%, ואף הציג עלייה מאוגוסט והוא גבוה משמעותית מהממוצע הארצי. הנתונים האלה מראים השוק עכשיו עדיין בקיפאון כשהבנקים לוקחים צעד אחורה וממתינים שהנגיד יקח את היוזמה הבנקים מחכים לראות אם הנגיד אכן יכריז על הורדת ריבית ב־24 לחודש, ורק אז יחליטו אם להמשיך להוריד מחירים או לשמור על הסטטוס קוו. אנחנו עדיין רואים תחרות קשה בין הבנקים אבל היא לא מקבלת ביטוי בריביות אלא בעיקר בתנאים מיחזורים והקלות בעמלות.


            נתוני חודש ספטמבר. קרדיט: בנק ישראל

המגמה בשלושת החודשים האחרונים

בחודש יולי נרשם המפנה הראשון אחרי תקופה ארוכה של ריביות גבוהות. התחרות בין הבנקים התחממה, תשואות האג"ח הממשלתיות ירדו, והציפיות להפחתת ריבית בנק ישראל הלכו והתגברו. הבנקים החלו להוריד מחירים, לעיתים בצורה אגרסיבית, כדי למשוך לקוחות חדשים ולמחזר הלוואות קיימות. הריבית הממוצעת ירדה אז בכמעט 0.2% - ל־5.28%, אחרי חודשים של קיפאון.


נתוני יולי. קרדיט: בנק ישראל 

הירידה הזו באה אחרי חודש יוני, שבו נרשמו ריביות שיא של השנים האחרונות 5.44% בכלל המערכת, רמה שנחשבה אז כמעט חסרת תקדים. הבנקים שמרו אז על תמחור גבוה במיוחד, הציבור התקשה לעמוד בהחזרים, והמערכת כולה פעלה תחת תנאי אשראי נוקשים בהרבה.


מטרו
צילום: מטרו

חברות התשתיות עומדות להסתער - מכרזי ענק של 65 מיליארד שקל על המטרו

הפרויקט שאמור לשנות את פני התחבורה בגוש דן: כל הפרטים על מכרז המטרו הגדול בישראל

רן קידר |
נושאים בכתבה מטרו

מכרז ענק בהיקף של 65 מיליארד שקל יוצא לדרך כחלק מפרויקט המטרו. הפרויקט שעליו מדווח מתמקד בשלב א' של רשת המטרו באזור מטרופולין גוש דן, מערכת שנועדה להוות נדבך משמעותי במערכת התחבורה הציבורית במרכז הארץ. הרשת כוללת שלושה קווים תת-קרקעיים, קו M1, קו M2 וקו M3, אשר בתכנון יהיו באורך כולל של כ-150 ק"מ ויכללו כ-109 תחנות.

הרשת מיועדת לשרת כ-24 רשויות מקומיות באזור גוש דן והסביבה, במטרה להפוך את התחבורה הציבורית למתחרה אמיתית של הרכב הפרטי. הפרויקט נחשב לעצום בהיקפו עם עלות כוללת מוערכת של מעל ל-150 מיליארד שקלים. השלב הנוכחי כולל הקמה של כ-78 ק"מ של מנהרות כפולות ו-59 תחנות תת-קרקעיות, במסגרת מיזם בהיקף של כ-65 מיליארד שקלים. מדובר בבוננזה ענקית לחברות התשתיות שלמעשה הצמיחה שלהן בהכנסות כמעט מובטחת. 

חברת נת"ע פתחה הליך מיון מוקדם עבור חבילות העבודה הראשונות במיזם. במסגרת זו ייבחרו הקבוצות והחברות שיוזמנו להתמודד במכרזים הבאים. הצעד הזה מאפשר סינון ראשוני של שחקנים לפי קריטריונים כמו ניסיון בהקמת מנהרות ומתחמי תחנות, יכולת כלכלית, ניהול סיכונים ועמידה בדרישות בטיחות ותשתית.


השקעות ענק בתשתיות

במקביל, כבר פורסמו מכרזים בהיקפים של מיליארדי שקלים, כולל מכרז שיפוץ של כ-27,000 דירות הנמצאות בקרבת תוואי המטרו כדי למזער את ההפרעה לתושבים. הוועדה המנהלת של הפרויקט אישרה ביוני 2022 את פרסום המכרז לניהול ותכנון הקווים.

מדובר באתגר הנדסי אדיר של הקמת מאות קילומטרים של תשתית תת-קרקעית בתוך סביבת מטרופולין פעילה וצפופה. חפירת המנהרות הכפולות משלבת טכנולוגיות קידוח מתקדמות, חפירות שטח פתוח ותיאום מורכב עם מערכות קיימות של מים, ביוב, חשמל ותקשורת. התחנות התת-קרקעיות החדשניות תפעלנה כמרחבי תחבורה המקשרים לתחבורה הציבורית הקיימת, כולל אוטובוסים, רכבת קלה ורכבת ישראל, תוך חיבור למרכזי מגורים ותעסוקה.