עוד שבוע: זו הסיבה שאזרחי בריטניה חייבים לעשות 'Brexit', ולנפץ את האיחוד
ב-23 ביוני אזרחי בריטניה יצביעו במשאל עם על יציאת בריטניה מהאיחוד האירופי. מדובר בהצבעה גורלית וחשובה הרבה יותר מבחירות רגילות לפרלמנט, וזאת מכיון שיציאה מהאיחוד האירופי יכולה להביא למהפך חיובי דרמטי בכלכלה הבריטית, וייתכן שגם תאיץ את התפרקות האיחוד האירופי כולו ובכך תביא ברכה עצומה לאזרחי אירופה הקמלים תחת משא הניהול הכלכלי הקלוקל של האיחוד. הטענה הנפוצה ביותר של המתנגדים ליציאה מהאיחוד היא שהסחר הבינלאומי של בריטניה ייפגע, מאחר שהיא תצא מגוש הסחר החופשי של אירופה. זוהי ראייה מוטעית לגבי מהותו של האיחוד. האיחוד, יותר משהוא גוש סחר חופשי, הוא למעשה ברית פרוטקציוניסטית שמגנה על היצרנים המקומיים מפני תחרות של היצרנים הגלובליים. ההגנה הזו נעשית באמצעות חומת מכס המקיפה את אירופה ובעזרת רגולציה טורפנית שמקשה על ייבוא מתחרה. ברגע שבריטניה תצא מהאיחוד, ובהנחה שהממשלה הבריטית תהיה מספיק פיקחית לנקוט במדיניות של סחר חופשי, צרכני בריטניה יהיו חופשיים לייבא מהעולם במחירים נמוכים הרבה יותר מאלה שבריטניה מייבאת כיום ממדינות האיחוד. עפ"י חישוב שנעשה ע"י כלכלנים בריטיים, המחירים לצרכן עשויים ליפול ב-8% כתוצאה מהשתחררות בריטניה מסד המכס האירופי ובכך יובילו מיד להקלה ביוקר המחיה (בהנחה של שכר קבוע). טיעון נוסף הוא שהאיחוד האירופי ינקום בבריטניה על עלבון ההיפרדות ע"י הטלת מכסים גבוהים על תוצרת בריטית. זהו חשש לא רציונלי מאחר שלאיחוד יש אינטרס קריטי לא לפתוח מלחמת סחר עם בריטניה. בריטניה היא השוק החשוב ביותר של האיחוד לייצוא מוצרים, גדול אף מעט יותר מהשוק האמריקני. יצרני הרכב הגרמניים מייצאים לבריטניה מרצדסים, במוו ואאודי במספרים גדולים אף יותר מהמשלוחים לארה"ב. הצעקה שתקום בקרב יצואני גרמניה לנוכח הסימן הראשון למלחמת סחר, תביא את הקץ במהרה על כל יוזמה כזו. נשאלת השאלה, אם הניתוח הכלכלי מורה בעיקר על יתרונות ליציאה מאירופה, מדוע עולה צעקה מעסקים בריטיים הרוצים להישאר? בשביל לענות על השאלה הזו צריך לחזור למהות האמיתית של האיחוד - ברית פרוטקציוניסטית אנטי-תחרותית. הנהנים העיקריים מההגנה הזו הם העסקים הגדולים, שלהם נתח שוק גבוה ואינטרס ברור בחנק תחרות והשארת המצב הקיים על כנו. לעומת זאת, העסקים הקטנים יכולים לגדול בעיקר ע"י נטילת נתח שוק מהגדולים, כלומר ע"י תחרות חופשית. ובאמת, ממש כמו שהתיאוריה הכלכלית מנבאת, נתונים של סקרי דעת קהל שנערכים בקרב עסקים בבריטניה, מצביעים במובהק על תמיכה הולכת וגדלה ביציאה מהאיחוד בקרב עסקים קטנים והתנגדות נחרצת בקרב עסקים גדולים - אלה שיש להם מה להפסיד. וכתזכורת - העסקים הקטנים-בינוניים הם הדלק העיקרי בכל כלכלה מערבית מפותחת; הם אלה ששוכרים עובדים חדשים, הם אלה שמורידים מחירים, משפרים את איכות המוצרים ומגדילים את הרווחה הכלכלית, והם אלה שתומכים ביציאה מהאיחוד במספרים הולכים וגדלים. לתעשייה הבריטית יש יתרונות תחרותיים בתחומי האירוספייס, פארמה, ביטחון, ייצור מכוניות ועוד תחומים. חלק מהחברות בתחומים האלה, החלק שמוגן ע"י חומת המכס האירופאית, עלול להיפגע מהיציאה מהאיחוד, אבל חלק אחר עשוי לקבל דחיפה משמעותית מהחופש מהמכסים והרגולציה האירופאית. האיחוד האירופי הוא אמנם גוש כלכלי ענק - 23% מהכלכלה העולמית. אבל זהו גוש כלכלי אנמי. 77% מהכלכלה העולמית היא המנוע הכלכלי האמיתי שידחוף קדימה את כלכלת בריטניה - ושוב זאת בהנחה שלממשלה הבריטית יהיה השכל לפתוח את האי לסחר חופשי לחלוטין.
לבסוף, יש לזכור שכ-400 מיליון איש נמקים כיום תחת משא המדיניות הכלכלית הקלוקלת של האיחוד האירופאי - מספיק לזכור את אבטלת הצעירים המחרידה במדינות כמו ספרד (45%), איטליה (39%) וצרפת (25%) כדי להבין את עצמת כישלון האיחוד. אם באמת לאזרחי בריטניה יהיה את האומץ להיפרד מאירופה, ייתכן שהדבר יהווה את אבן הדומינו הראשונה בהתפרקות האיחוד כולו. אם כך יקרה, אזרחי אירופה יהיו חייבים לאזרחי בריטניה חוב מוסרי וכלכלי שקשה לאמוד.
- 15.בריטניה כבר ניסתה את השיטה הזאת עד 1973 זה נכשל (ל"ת)דוד 22/06/2016 19:24הגב לתגובה זו
- 14.אהרן חלמיש 19/06/2016 14:36הגב לתגובה זוהמחלוקת האמיתית היא בין האליטות השמאלניות לבין האנגלים האמיתיים. אם האיחוד האירופאי היתה מסתפקת בתחום הכלכלה המשאל לא היה מתקיים. למעשה האליטות השולטות באיחוד רוצות לכפות את דעותיהן הנאורות על הכל, דוגמת זכויות הילד, הפמיניזם, הטרור הירוק, הפוליטיקאלי קורקטנס, וכו'. האנגלים האמיתיים רוצים לשמור על הערכים המסורתיים שלהם. למעשה, זו אותה המחלוקת שהביאה לתמיכה בטרומפ בארה"ב נגד האליטות השמאלניות שם. בשני המקרים התקשורת תומכת בכוחות "הנאורים". לכן אני מקווה שאנגלים יצביעו בעד יציאה מהאיחוד האירופי, ושהאמריקנים יצביעו בעד טרומפ.
- 13.איזו תעשיית רכב נשארה בבריטניה? (ל"ת)יובל 19/06/2016 09:22הגב לתגובה זו
- 12.שגיא 17/06/2016 13:30הגב לתגובה זואחלה טור גלעד , העלת הרבה נקודות מעניינות .שבת שלום
- 11.יכולים להיות צרות צרורות (ל"ת)חייבים להשאר 16/06/2016 19:08הגב לתגובה זו
- 10.שי 16/06/2016 17:02הגב לתגובה זוהכותב עשה לעצמו נוהג של להיות קיצוני ובעל דעות משונות. הוא חושה שזה הופך אותו למעניין. זה לא. זה הפוך אותו לקשקשן טרחן
- 9.שי 16/06/2016 16:52הגב לתגובה זוהכותב עשה לעצמו נוהג של להיות קיצוני ובעל דעות משונות. הוא חושה שזה הופך אותו למעניין. זה לא. זה הפוך אותו לקשקשן טרחן
- 8.תמיד פועלים הפוך , 16/06/2016 16:47הגב לתגובה זוולכן ישארו בגוש....
- ועכשיו בעברית אם אפשר (ל"ת)א.ל. 16/06/2016 17:04הגב לתגובה זו
- 7.זה בגלל המהגרים הערבים ולא הכלכלה ,כסף אפשר להרוויח . (ל"ת)בא 16/06/2016 15:02הגב לתגובה זו
- 6.שלמה גרינברג 16/06/2016 14:37הגב לתגובה זוהייתי מעוניין לראות ניתוח כזה, ניתוחים הפוכים קראתי אין ספור וממקורות שבד"כ אמינים. בנוסף מתקבל הרושם שאתה מערבב בין האיחוד לגוש האירו. המגיבה 3 צודקת (לבטח בעניין תעשיית הרכב אבל לא רק). שכחת כנראה איך ומדוע התחננה בריטניה להצטרף לאיחוד. ו"בריטניה היא עובדתית השוק הגדול ביותר גם של אירופה"???
- גלעד 16/06/2016 18:35הגב לתגובה זוהניתוחים שקובעים שכדאי לצאת מאירופה זמינים באינטרנט. שים לב שמרבית הניתוחים שקובעים שזה יהיה אסון אם בריטניה תעזוב מקורם במוסדות פיננסיים שבעצמם נהנים מהפרוטקציוניזם האירופאי או ממומנים ע"י ממשלת בריטניה והאיחוד עצמו. לגופו של עניין, הם בדר"כ מתעלמים מהתועלת לצרכן הבריטי מהירידה ביוקר המחיה. וכן, בריטניה מהווה 16% מייצוא המוצרים מאירופה הקונטיננטלית. ארה"ב - 15%.
- שלמה גרינברג 17/06/2016 09:59אתה טוען ש"מרבית הניתוחים שקובעים שזה יהיה אסון אם בריטניה תעזוב מקורם במוסדות פיננסיים שבעצמם נהנים מהפרוטקציוניזם האירופאי או ממומנים ע"י ממשלת בריטניה והאיחוד עצמו". ראשית בדוק את מקור המאמרים שבעד היציאה ושנית מסתבר שהמאמרים המובילים כנגד אינם נתמכים ע"י בעלי האינטרס להישאר כמו למשל הניו יורקר או מרקטווץ'. מקריאת חלק מהמאמרים ברור שמצדדי בעזיבה מדברים מהלב, מהרגש וכמובן בגלל ההגירה. המתנגדים משתמשים בעובדות. איני חושב שיוקר המחיה כ"כ ישפיע כי למרות מה שאמרת בתוכנית "צבע הכסף" ששמעתי בנסיעתי אתמול אחה"צ ההשפעה בתחום זה מינורית ולבסוף, מי שמאמין שהבריטים "ינצחו" אם יעזבו פשוט טועה ומטעה. עצתי שתקרא, לבטח כבר קראת, את המאמר http://www.newyorker.com/news/john-cassidy/the-economic-arguments-against-brexit בניו יורקר
- הם הצטרפו כדי לפרק את הגוש בהמשך ..........ובקרוב . (ל"ת)בא 16/06/2016 15:03הגב לתגובה זו
- 5.אמיר 16/06/2016 13:57הגב לתגובה זואיחוד אירופי מהתחלה היה מיותר - רתם מדינות עם מנטליות שונה, עם השקפת עולם שונה לעגלה אחד , כבל אותם במטבע אחיד ללא יכולת תמרון . התוצאה לפנינו ועתידו מעורפל . טוב יהיה אם יתפרק ויחזור למצב קודם .
- יהיה טוב למי שהעמיס פוטים . (ל"ת)בא 16/06/2016 15:04הגב לתגובה זו
- 4.רבי דוד 16/06/2016 10:29הגב לתגובה זובשם נייג'ל פאראג', על Brexit: https://www.youtube.com/watch?v=XroaaL7_L14 כה נדיר במחוזותינו...
- לאומן אנגלי טפוסי 17/06/2016 16:56הגב לתגובה זוזה כל מה שהבריטים המובילים את המאבק ליציאה חולמים.כל זה מוזן על ידי כל עתונאי החצר של רופרט מורדוך וכל האנשים שחולמים אחרונית עשרות שנים,זה גוסס ואי אפשר ללכת נגד ההסטוריה.אם אנגליה תעזוב היא תהיה מדינה מליגה נמוכה יותר.הקטר נוסע בייבייביי.
- 3.אליזבט השניה 16/06/2016 09:45הגב לתגובה זואיזה גיבוב של שטויות, אנגלה מהווה רק 4% מיצוא של השוק ו50% מהיצוא האנגלי זה לשוק. התעשיה הבריטית שמהווה רק כ18% מהתוצר כאשר 80% זה שרותים, ברובה היא בידיים זרות למעשה כל תעשיית המכוניות מה תעשה בריטניה ״הגדולה״כאשר bmw או פולקסווגן יצרני ה- Bentley ו- Rolls Royce יעבירו את היצור לאחת מארצות השוק. אין לך מושג על מה שאתה מדבר.
- גלעד 16/06/2016 10:04הגב לתגובה זוראשית, ברור שחברות שנהנו מהגנת המכס האירופאית ייפגעו, אבל ברגע שההגנה תוסר, חברות אחרות עם יתרון תחרותי אמיתי בשווקים העולמיים יפרחו. זה כלכלה 101. שנית, הייצוא לכלכלת האיחוד מהווה 9% מכלכלת בריטניה. אני לא מזלזל ב-9% אבל אין היגיון בלשעבד 91% לסד האירופאי. מלבד זאת, כאמור בכתבה, לא תהיה מלחמת סחר כי בריטניה היא עובדתית השוק הגדול ביותר גם של אירופה וגם של יצרני הרכב הגרמניים ולכן אפילו את 9% האלה, בריטניה לא תאבד. הקיצר, תועלת נטו מהבריחה מאירופה.
- יוסף 16/06/2016 13:16ממליץ לך ללמוד מה זה מאזן סחר. אם אתה לא חושב שהכלכלה של בריטניה משגשגת מעצם העובדה שהיא מרכז פיננסי (ממליץ לך בחום להביט על הנתון של 80% שירותים בבריטניה) והשער לאירופה, אתה טועה,ובענק. למעשה כל הכסף שזורם לאנגליה בעשור האחרון הוא בגלל שהיא המרכז הפיננסי שנותן גישה לאירופה. ברגע שאנגליה תצא מהאיחוד, למעשה פרנקפורט, ציריך ופאריז ייהנו מזרימת הון משמעותית של זרים, ההון הזה ייצא מלונדון. בהצלחה עם עם המכסים שלך, לא הייתי מודע שאנגליה היא מדינה עם כלכלת ייצור שהמכסים כל כך משפיעים.
- 2.השוק העיקרי של ב.מ.וו. הוא היצוא לבת ים (ל"ת)זוזו 16/06/2016 09:30הגב לתגובה זו
- 1.Mk 16/06/2016 09:30הגב לתגובה זוואם יצאו מה תהינה ההשלכות המיידיות בשווקים