עוד שבוע: זו הסיבה שאזרחי בריטניה חייבים לעשות 'Brexit', ולנפץ את האיחוד

נותר שבוע, והשווקים סוערים. בטור ל-Bizportal טוען גלעד אלפר שהבריטים חייבים להגיד "out"
גלעד אלפר | (25)

ב-23 ביוני אזרחי בריטניה יצביעו במשאל עם על יציאת בריטניה מהאיחוד האירופי. מדובר בהצבעה גורלית וחשובה הרבה יותר מבחירות רגילות לפרלמנט, וזאת מכיון שיציאה מהאיחוד האירופי יכולה להביא למהפך חיובי דרמטי בכלכלה הבריטית, וייתכן שגם תאיץ את התפרקות האיחוד האירופי כולו ובכך תביא ברכה עצומה לאזרחי אירופה הקמלים תחת משא הניהול הכלכלי הקלוקל של האיחוד.

הטענה הנפוצה ביותר של המתנגדים ליציאה מהאיחוד היא שהסחר הבינלאומי של בריטניה ייפגע, מאחר שהיא תצא מגוש הסחר החופשי של אירופה. זוהי ראייה מוטעית לגבי מהותו של האיחוד. האיחוד, יותר משהוא גוש סחר חופשי, הוא למעשה ברית פרוטקציוניסטית שמגנה על היצרנים המקומיים מפני תחרות של היצרנים הגלובליים. ההגנה הזו נעשית באמצעות חומת מכס המקיפה את אירופה ובעזרת רגולציה טורפנית שמקשה על ייבוא מתחרה.

ברגע שבריטניה תצא מהאיחוד, ובהנחה שהממשלה הבריטית תהיה מספיק פיקחית לנקוט במדיניות של סחר חופשי, צרכני בריטניה יהיו חופשיים לייבא מהעולם במחירים נמוכים הרבה יותר מאלה שבריטניה מייבאת כיום ממדינות האיחוד. עפ"י חישוב שנעשה ע"י כלכלנים בריטיים, המחירים לצרכן עשויים ליפול ב-8% כתוצאה מהשתחררות בריטניה מסד המכס האירופי ובכך יובילו מיד להקלה ביוקר המחיה (בהנחה של שכר קבוע).

טיעון נוסף הוא שהאיחוד האירופי ינקום בבריטניה על עלבון ההיפרדות ע"י הטלת מכסים גבוהים על תוצרת בריטית. זהו חשש לא רציונלי מאחר שלאיחוד יש אינטרס קריטי לא לפתוח מלחמת סחר עם בריטניה. בריטניה היא השוק החשוב ביותר של האיחוד לייצוא מוצרים, גדול אף מעט יותר מהשוק האמריקני. יצרני הרכב הגרמניים מייצאים לבריטניה מרצדסים, במוו ואאודי במספרים גדולים אף יותר מהמשלוחים לארה"ב. הצעקה שתקום בקרב יצואני גרמניה לנוכח הסימן הראשון למלחמת סחר, תביא את הקץ במהרה על כל יוזמה כזו.

נשאלת השאלה, אם הניתוח הכלכלי מורה בעיקר על יתרונות ליציאה מאירופה, מדוע עולה צעקה מעסקים בריטיים הרוצים להישאר? בשביל לענות על השאלה הזו צריך לחזור למהות האמיתית של האיחוד - ברית פרוטקציוניסטית אנטי-תחרותית. הנהנים העיקריים מההגנה הזו הם העסקים הגדולים, שלהם נתח שוק גבוה ואינטרס ברור בחנק תחרות והשארת המצב הקיים על כנו.

לעומת זאת, העסקים הקטנים יכולים לגדול בעיקר ע"י נטילת נתח שוק מהגדולים, כלומר ע"י תחרות חופשית. ובאמת, ממש כמו שהתיאוריה הכלכלית מנבאת, נתונים של סקרי דעת קהל שנערכים בקרב עסקים בבריטניה, מצביעים במובהק על תמיכה הולכת וגדלה ביציאה מהאיחוד בקרב עסקים קטנים והתנגדות נחרצת בקרב עסקים גדולים - אלה שיש להם מה להפסיד. וכתזכורת - העסקים הקטנים-בינוניים הם הדלק העיקרי בכל כלכלה מערבית מפותחת; הם אלה ששוכרים עובדים חדשים, הם אלה שמורידים מחירים, משפרים את איכות המוצרים ומגדילים את הרווחה הכלכלית, והם אלה שתומכים ביציאה מהאיחוד במספרים הולכים וגדלים.

לתעשייה הבריטית יש יתרונות תחרותיים בתחומי האירוספייס, פארמה, ביטחון, ייצור מכוניות ועוד תחומים. חלק מהחברות בתחומים האלה, החלק שמוגן ע"י חומת המכס האירופאית, עלול להיפגע מהיציאה מהאיחוד, אבל חלק אחר עשוי לקבל דחיפה משמעותית מהחופש מהמכסים והרגולציה האירופאית. האיחוד האירופי הוא אמנם גוש כלכלי ענק - 23% מהכלכלה העולמית. אבל זהו גוש כלכלי אנמי. 77% מהכלכלה העולמית היא המנוע הכלכלי האמיתי שידחוף קדימה את כלכלת בריטניה - ושוב זאת בהנחה שלממשלה הבריטית יהיה השכל לפתוח את האי לסחר חופשי לחלוטין.

קיראו עוד ב"ניתוחים ודעות"

תגובות לכתבה(25):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 15.
    בריטניה כבר ניסתה את השיטה הזאת עד 1973 זה נכשל (ל"ת)
    דוד 22/06/2016 19:24
    הגב לתגובה זו
  • 14.
    אהרן חלמיש 19/06/2016 14:36
    הגב לתגובה זו
    המחלוקת האמיתית היא בין האליטות השמאלניות לבין האנגלים האמיתיים. אם האיחוד האירופאי היתה מסתפקת בתחום הכלכלה המשאל לא היה מתקיים. למעשה האליטות השולטות באיחוד רוצות לכפות את דעותיהן הנאורות על הכל, דוגמת זכויות הילד, הפמיניזם, הטרור הירוק, הפוליטיקאלי קורקטנס, וכו'. האנגלים האמיתיים רוצים לשמור על הערכים המסורתיים שלהם. למעשה, זו אותה המחלוקת שהביאה לתמיכה בטרומפ בארה"ב נגד האליטות השמאלניות שם. בשני המקרים התקשורת תומכת בכוחות "הנאורים". לכן אני מקווה שאנגלים יצביעו בעד יציאה מהאיחוד האירופי, ושהאמריקנים יצביעו בעד טרומפ.
  • 13.
    איזו תעשיית רכב נשארה בבריטניה? (ל"ת)
    יובל 19/06/2016 09:22
    הגב לתגובה זו
  • 12.
    שגיא 17/06/2016 13:30
    הגב לתגובה זו
    אחלה טור גלעד , העלת הרבה נקודות מעניינות .שבת שלום
  • 11.
    יכולים להיות צרות צרורות (ל"ת)
    חייבים להשאר 16/06/2016 19:08
    הגב לתגובה זו
  • 10.
    שי 16/06/2016 17:02
    הגב לתגובה זו
    הכותב עשה לעצמו נוהג של להיות קיצוני ובעל דעות משונות. הוא חושה שזה הופך אותו למעניין. זה לא. זה הפוך אותו לקשקשן טרחן
  • 9.
    שי 16/06/2016 16:52
    הגב לתגובה זו
    הכותב עשה לעצמו נוהג של להיות קיצוני ובעל דעות משונות. הוא חושה שזה הופך אותו למעניין. זה לא. זה הפוך אותו לקשקשן טרחן
  • 8.
    תמיד פועלים הפוך , 16/06/2016 16:47
    הגב לתגובה זו
    ולכן ישארו בגוש....
  • ועכשיו בעברית אם אפשר (ל"ת)
    א.ל. 16/06/2016 17:04
    הגב לתגובה זו
  • 7.
    זה בגלל המהגרים הערבים ולא הכלכלה ,כסף אפשר להרוויח . (ל"ת)
    בא 16/06/2016 15:02
    הגב לתגובה זו
  • 6.
    שלמה גרינברג 16/06/2016 14:37
    הגב לתגובה זו
    הייתי מעוניין לראות ניתוח כזה, ניתוחים הפוכים קראתי אין ספור וממקורות שבד"כ אמינים. בנוסף מתקבל הרושם שאתה מערבב בין האיחוד לגוש האירו. המגיבה 3 צודקת (לבטח בעניין תעשיית הרכב אבל לא רק). שכחת כנראה איך ומדוע התחננה בריטניה להצטרף לאיחוד. ו"בריטניה היא עובדתית השוק הגדול ביותר גם של אירופה"???
  • גלעד 16/06/2016 18:35
    הגב לתגובה זו
    הניתוחים שקובעים שכדאי לצאת מאירופה זמינים באינטרנט. שים לב שמרבית הניתוחים שקובעים שזה יהיה אסון אם בריטניה תעזוב מקורם במוסדות פיננסיים שבעצמם נהנים מהפרוטקציוניזם האירופאי או ממומנים ע"י ממשלת בריטניה והאיחוד עצמו. לגופו של עניין, הם בדר"כ מתעלמים מהתועלת לצרכן הבריטי מהירידה ביוקר המחיה. וכן, בריטניה מהווה 16% מייצוא המוצרים מאירופה הקונטיננטלית. ארה"ב - 15%.
  • שלמה גרינברג 17/06/2016 09:59
    אתה טוען ש"מרבית הניתוחים שקובעים שזה יהיה אסון אם בריטניה תעזוב מקורם במוסדות פיננסיים שבעצמם נהנים מהפרוטקציוניזם האירופאי או ממומנים ע"י ממשלת בריטניה והאיחוד עצמו". ראשית בדוק את מקור המאמרים שבעד היציאה ושנית מסתבר שהמאמרים המובילים כנגד אינם נתמכים ע"י בעלי האינטרס להישאר כמו למשל הניו יורקר או מרקטווץ'. מקריאת חלק מהמאמרים ברור שמצדדי בעזיבה מדברים מהלב, מהרגש וכמובן בגלל ההגירה. המתנגדים משתמשים בעובדות. איני חושב שיוקר המחיה כ"כ ישפיע כי למרות מה שאמרת בתוכנית "צבע הכסף" ששמעתי בנסיעתי אתמול אחה"צ ההשפעה בתחום זה מינורית ולבסוף, מי שמאמין שהבריטים "ינצחו" אם יעזבו פשוט טועה ומטעה. עצתי שתקרא, לבטח כבר קראת, את המאמר http://www.newyorker.com/news/john-cassidy/the-economic-arguments-against-brexit בניו יורקר
  • הם הצטרפו כדי לפרק את הגוש בהמשך ..........ובקרוב . (ל"ת)
    בא 16/06/2016 15:03
    הגב לתגובה זו
  • 5.
    אמיר 16/06/2016 13:57
    הגב לתגובה זו
    איחוד אירופי מהתחלה היה מיותר - רתם מדינות עם מנטליות שונה, עם השקפת עולם שונה לעגלה אחד , כבל אותם במטבע אחיד ללא יכולת תמרון . התוצאה לפנינו ועתידו מעורפל . טוב יהיה אם יתפרק ויחזור למצב קודם .
  • יהיה טוב למי שהעמיס פוטים . (ל"ת)
    בא 16/06/2016 15:04
    הגב לתגובה זו
  • 4.
    רבי דוד 16/06/2016 10:29
    הגב לתגובה זו
    בשם נייג'ל פאראג', על Brexit: https://www.youtube.com/watch?v=XroaaL7_L14 כה נדיר במחוזותינו...
  • לאומן אנגלי טפוסי 17/06/2016 16:56
    הגב לתגובה זו
    זה כל מה שהבריטים המובילים את המאבק ליציאה חולמים.כל זה מוזן על ידי כל עתונאי החצר של רופרט מורדוך וכל האנשים שחולמים אחרונית עשרות שנים,זה גוסס ואי אפשר ללכת נגד ההסטוריה.אם אנגליה תעזוב היא תהיה מדינה מליגה נמוכה יותר.הקטר נוסע בייבייביי.
  • 3.
    אליזבט השניה 16/06/2016 09:45
    הגב לתגובה זו
    איזה גיבוב של שטויות, אנגלה מהווה רק 4% מיצוא של השוק ו50% מהיצוא האנגלי זה לשוק. התעשיה הבריטית שמהווה רק כ18% מהתוצר כאשר 80% זה שרותים, ברובה היא בידיים זרות למעשה כל תעשיית המכוניות מה תעשה בריטניה ״הגדולה״כאשר bmw או פולקסווגן יצרני ה- Bentley ו- Rolls Royce יעבירו את היצור לאחת מארצות השוק. אין לך מושג על מה שאתה מדבר.
  • גלעד 16/06/2016 10:04
    הגב לתגובה זו
    ראשית, ברור שחברות שנהנו מהגנת המכס האירופאית ייפגעו, אבל ברגע שההגנה תוסר, חברות אחרות עם יתרון תחרותי אמיתי בשווקים העולמיים יפרחו. זה כלכלה 101. שנית, הייצוא לכלכלת האיחוד מהווה 9% מכלכלת בריטניה. אני לא מזלזל ב-9% אבל אין היגיון בלשעבד 91% לסד האירופאי. מלבד זאת, כאמור בכתבה, לא תהיה מלחמת סחר כי בריטניה היא עובדתית השוק הגדול ביותר גם של אירופה וגם של יצרני הרכב הגרמניים ולכן אפילו את 9% האלה, בריטניה לא תאבד. הקיצר, תועלת נטו מהבריחה מאירופה.
  • יוסף 16/06/2016 13:16
    ממליץ לך ללמוד מה זה מאזן סחר. אם אתה לא חושב שהכלכלה של בריטניה משגשגת מעצם העובדה שהיא מרכז פיננסי (ממליץ לך בחום להביט על הנתון של 80% שירותים בבריטניה) והשער לאירופה, אתה טועה,ובענק. למעשה כל הכסף שזורם לאנגליה בעשור האחרון הוא בגלל שהיא המרכז הפיננסי שנותן גישה לאירופה. ברגע שאנגליה תצא מהאיחוד, למעשה פרנקפורט, ציריך ופאריז ייהנו מזרימת הון משמעותית של זרים, ההון הזה ייצא מלונדון. בהצלחה עם עם המכסים שלך, לא הייתי מודע שאנגליה היא מדינה עם כלכלת ייצור שהמכסים כל כך משפיעים.
  • 2.
    השוק העיקרי של ב.מ.וו. הוא היצוא לבת ים (ל"ת)
    זוזו 16/06/2016 09:30
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    Mk 16/06/2016 09:30
    הגב לתגובה זו
    ואם יצאו מה תהינה ההשלכות המיידיות בשווקים
התרסקות מטוס (צילום מסך)התרסקות מטוס (צילום מסך)

בטיחות או נוחות - איך בוחרים את המושב המושלם בטיסה?

איפה הכי מסוכן לשבת במטוס, איפה הכי נוח לשבת במטוס? ככה תדעו לבחור את המקומות המתאימים לכם 

עופר הבר |

הצ׳ק אין למטוס אל על בואינג 737-800 ברגע האחרון, לא איפשר לי לבחור את המושב הבטוח שרציתי. עליתי ברגשות מעורבים לטיסת אל על LY290 לוונציה בדרכי לטרק בהרי הדולומיטים. ישבתי בשורה הרביעית בקדמת המטוס ולא יכולתי שלא להיזכר בטיסת ALOHA Airlines 243 בשנת 1988, גם היא במטוס בואינג 737-200. טיסת אלוהה איירליינס 243 זכורה כטיסה שהשאירה צמרמורת ופחד בקרב 95 נוסעי הטיסה, כשבגובה 24,000 רגל, נשמעו רעשי שבר וקריעה וחלקו הקדמי העליון של המטוס נתלש מעליו בחלקיק שניה מעל שורות 1-5 ורוח בעוצמה של הוריקן פרצה לחלל המטוס.

הנוסעים החגורים ראו לעיניהם המבועתות את אחת הדיילות נשאבת לחלל האוויר. הנוסעים שישבו תחת הגג הפעור לרווחה, בהיעדר גישה למסכות החמצן, סבלו מהיפוקסיה, מצב שבו יש חוסר באספקת חמצן לרקמות בגוף, מצב המסכן חיים. רעש הרוח היה חזק כל כך שהטייסים התקשו לדבר ביניהם והדיילים התקשו בגלל הרוח להגיע לתא הטייס בכדי לראות אם הטייסים נותרו בחיים. שני הטייסים התקשו להטיס את המטוס הקרוע אך הצליחו בתושייתם להנחיתו בשלום והנוסעים ניצלו. זה היה מטוס הנוסעים עם הנזק הכי גדול בגוף המטוס שהצליח לנחות בשלום.

מאז, הלקחים נלמדו. השבר שהיה "שבר התעייפות" עקב מחזורי הפרשי הלחץ בהמראה ונחיתה נלמד, התכן והתחזוקה שופרו, ובכל זאת, כשישבתי בשורה 4 במטוס 737 ידעתי שיש מקומות בטוחים יותר לשבת בהם.



המושבים הבטוחים יותר


היו מספר ניסויים לבחינת עמידות ריסוק מטוס מטוסים לבחינת מיקום המושב המועדף. הניסוי המפורסם ביותר שבדק בטיחות מושבי הנוסעים במטוס בואינג נערך על ידי הערוץ הבריטי Channel 4 יחד עם Discovery Channel בשנת 2012, תחת השם  Live Crash Test.