שוק הסלולר בצומת דרכים: מי תיעלם, מי תישאר ומי תצטרף?

אילנית שרף, מנהלת מחלקת מחקר Sell Side בפסגות, על ההחלטות האחרונות של משרד התקשורת בנוגע לשוק הסלולר - כיצד יגיב הסקטור ומה יהיה עתידו?
אילנית שרף | (3)
נושאים בכתבה סלולר תקשורת

חרושת השמועות לגבי פוטנציאל למיזוגים ורכישות גרמה לתיקון חד במניות חברות הסלולר, אך לא היה בכוחה לעצור לחלוטין את הדימום. פרץ האופטימיות שהגיח לאחר התבטאות מנכ"ל משרד התקשורת בחודש יולי הוביל לעלייה של עשרות אחוזים במניות חברות הסלולר מרמות השפל אליהן הגיעו לפני פחות משלושה חודשים. האופטימיות שאפיינה את חודש אוגוסט, התחלפה במנה גדושה של הססנות מהולה בפסימיות, שליוותה את מניות הסלולר לאורך חודש ספטמבר, והיא ממשיכה ללוות אותן לתוך חודש אוקטובר.   הססנות זו, מן הסתם, קשורה להמשך המבצעים שמכווצים את ההכנסה ממנוי לחברות, אך מונעת להערכתנו בעיקר מהפוטנציאל המוגבל שטמון כרגע בצמצום מספר השחקניות בשוק. אם ננסח זאת בעדינות, כנראה שהמשקיעים בשוק ההון נמצאים כרגע בעמדת המתנה לגבי ההתפתחויות העתידיות שצפויות לשנות את גורל החברות.   ניתן להכריז כי הבעיה המרכזית בשוק הסלולר הוליד, לא פחות ולא יותר, הביא מכרז התדרים לדור 4. אותו מכרז שאמור היה להוביל לשיפור קצבי הגלישה באופן מהותי וגביית תשלום עודף מצרכני הדור הרביעי. אך במקום זאת, מכרז התדרים הוליד מתחרה פוטנציאלי נוסף - חברת אקספון מובייל, בבעלותו של חזי בצלאל, שזכתה ברצועת תדרים המקנה לה גם במקביל רישיון של מפעיל. אין לנו כמעט צל של ספק שהמכרז היה כנראה מתנהל באופן שונה אילו היה מתקיים היום.   חוסר הרציונאליות של השוק מעמיקה עוד יותר במידה ואקספון תחליט לממש את הזכות להיכנס לשוק כשחקן שישי. מאידך קיימת אפשרות נוספת שהינה כניסתה של אקספון לשוק באמצעות רכישת חברה קיימת. במצב זה, מספר השחקנים הקיים כיום צפוי להישמר ולשמר את חוסר שיווי המשקל והרציונלית שהשוק כל כך התרגל אליהם בשנים האחרונות. תהליך של מיזוגים ורכישות בסיטואציה הקיימת זה דבר מבורך ויתרה מזו מאוד נחוץ. נשאלות אם כך שתי שאלות מרכזיות: שאלת הקונסטלציה ושאלת העיתוי.   התובנות שלי, על אף הפסימיות של השוק, נובעות משינוי עמדה של משרד התקשורת. נראה כי בסופו של דבר השוק יתכווץ ל-4 שחקנים. מחד, כניסה של אקספון מובייל כשחקן שישי לשוק ברמת התעריפים הנוכחית אפשרית לנוכח קצבי הנטישה, אך בעייתית. צרכן אשר מונע רק ממחיר רואה לנגד עיניו חברות המשווקות מוצר בסיסי, זהה שאינו מבודל, ממשיך לסובב את הדלתות בעוצמה על ציר המחיר בלבד.

מאידך, רכישת חברה קיימת מצד אקספון דורשת לא מעט מזומן. הבנקים שנכוו במימון של עסקאות בשוק הסלולר בעבר לא צפויים להיות חלק מהמשחק. הגופים המוסדיים, אף הם, למודי ניסיון בהסדרי חוב של השנים האחרונות, עשויים להתקשות ללבצע את הפעולה. סיטואציה זו יכולה בקלות לשרת את האג'נדה החדשה של משרד התקשורת ולפתור את אקספון מרצועת התדרים שרכשה באמצעות השבת הכסף.   במידה ואכן תרחיש זה יתממש אנו חוזרים לנקודת ההתחלה - שוק לא רציונאלי בו חמישה שחקנים ופוטנציאל מיזוג אחד. משרד התקשורת, שרואה לנגד עיניו ירידה בהשקעות והפחתת דירוגה של ישראל בתשתיות מבין מדינות ה-OECD, לצד חוסר הרציונאליות המאיים על החברות בשוק, יאפשר מיזוג בכל הכוח. כל תרחיש אפשרי של מיזוג יוביל להכנסת רציונאליות לשוק, הפחתת המבצעים, התחלה של העלאת המחירים וגבייה של פרמיה על שירותים עודפים.   איך שלא נסובב את הקובייה בסופו של דבר,  בכל פאה ישנם רק  4 קודקודים ו- 4 צלעות.  ***אין לראות באמור לעיל משום המלצה לביצוע פעולות ו/או ייעוץ השקעות ו/או שיווק השקעות ו/או ייעוץ מכל סוג שהוא. המידע המוצג הינו לידיעה בלבד ואינו מהווה תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם. כל העושה במידע הנ"ל שימוש כלשהו - עושה זאת על דעתו בלבד ועל אחריותו הבלעדית. החברה ו/או הכותבים מחזיקים ו/או עלולים להחזיק חלק מן הניירות המוזכרים לעיל.

תגובות לכתבה(3):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 3.
    עדו 13/10/2015 23:04
    הגב לתגובה זו
    ובכל נשנים הנל, בזק היא המניה הטובה בבורסה
  • 2.
    לא מובן 13/10/2015 18:50
    הגב לתגובה זו
    מאמר מיותר, שום דבר לא הוסבר.עכשיו אני יודע כמו לפני שקראתי.
  • 1.
    בשורה תחתונה: מי נשאר ומי נעלם? אין תשובה!!!!!! (ל"ת)
    מאיר 13/10/2015 16:48
    הגב לתגובה זו
מגדל פיקוח. צילום: MELANIO SALOME JR. PECH, Pexelsמגדל פיקוח. צילום: MELANIO SALOME JR. PECH, Pexels

הטכנולוגיה הסודית שמאחורי כל המראה ונחיתה

מערכות מכ"ם, לוויינים ורכיבים מבוססי בינה מלאכותית הם בין האמצעים הנסתרים שפועלים ללא לאות כדי שהטיסה תעבור חלק ונגיע בשלום ליעדנו



עופר הבר |
נושאים בכתבה טיסה לוויינים

אני נרגש לקראת הטיסה למשחק הכדורגל באצטדיון סאן סירו שבמילאנו באיטליה. אני מתיישב בכיסא המטוס, מהדק חגורה, ולמעט אי אילו טלטולים קלים, כמעט ואינני חושב על המורכבות העצומה המאפשרת למאות טונות של מתכת לדאות באוויר ולהמריא ולנחות בבטחה אלפי פעמים ביום.

בעידן שבו טיסה היא עניין שבשגרה עבור מיליוני אנשים מדי יום, אנו נוטים להתייחס למטוסים כאל כלי תחבורה מובנים מאליהם. אלא שמאחורי כל המראה ונחיתה מוצלחת עומד עולם שלם של טכנולוגיה מתקדמת, מערכות מתוחכמות וצוותים מיומנים שהציבור הרחב כמעט ואינו מודע אליהם. זהו סיפורם של העיניים הבלתי נראות, האוזניים הנסתרות והמוחות האלקטרוניים שדואגים שנגיע ליעדנו בשלום.

המוח שעל הקרקע: פיקוח טיסה ובקרת תנועה אווירית

הכוח המניע הראשון שאינו נראה לנוסע הממוצע הוא מערכת בקרת התנועה האווירית ATC - Air Traffic Control. לפני שהמטוס בכלל מתחיל לנוע על המסלול, הוא כבר נמצא בפיקוח הדוק. פקחי הטיסה הם שומרי הסף של השמיים, האחראים על תזמון, ניווט והפרדה בין כלי טיס באוויר ועל הקרקע. הם יושבים במגדלי הפיקוח או במרכזי הבקרה האזוריים, מוקפים במסכי מכ"ם המציגים את תמונת המצב האווירית בזמן אמת. כל נקודה על המסך מייצגת מטוס, וכל תנועה מחושבת מראש כדי למנוע התנגשויות ולייעל את זרימת התנועה.

תארו לעצמכם עשרות מטוסים הממתינים להמראה או לנחיתה בשדה תעופה בינלאומי עמוס. פקחי הטיסה מתאמים את ההמראות והנחיתות תוך הקפדה על מרווחי בטיחות, ומשדרים הנחיות ברורות לטייסים לגבי מהירות, גובה, כיוון ומסלול. טכנולוגיית מכ"ם דו-שימושית, הכוללת מכ"ם ראשי ומכ"ם משני, מאפשרת לפקחים לא רק לזהות את מיקום המטוס אלא גם לקבל נתונים חיוניים כמו גובה, מהירות ומספר טיסה - מידע המשודר באופן אקטיבי מתוך המטוס. מערכות אלו הן העיניים של הפקח, והן אבן יסוד בבטיחות הטיסה כדי שנוכל להגיע בשלום ליעדנו.

הניווט הבלתי נראה: מגדלורים אלקטרוניים ולוויינים

בעבר, טייסים הסתמכו על מגדלורים קרקעיים וניווט אסטרונומי. כיום, הניווט מתבצע באמצעות שילוב מתוחכם של טכנולוגיות קרקעיות ולווייניות. תחנות אלה הן סוג של "מגדלורים אלקטרוניים" המשדרים אותות רדיו מהקרקע, ומאפשרים למטוסים לקבוע את כיוונם ומרחקם מנקודה ספציפית. הכוכב הראשי של הניווט המודרני הוא כמובן ה-GPS) Global Positioning System) ומערכות ניווט לווייניות מקבילות כמו GLONASS הרוסית ו-Galileo האירופאית. מערכות אלו מספקות נתוני מיקום מדויקים ברמה חסרת תקדים, ומאפשרות לטייסים לנווט במסלולים מוגדרים בדיוק רב, גם במזג אוויר קשה. מטוסים חדישים אף מצוידים במערכות מתקדמות יותר כמו מערכות ניווט המסתמכות על תחנות קרקעיות על פני יבשת שלמה בשילוב קבלת אותות מלוויינים המשפרות את דיוק ה-GPS לרמה של סנטימטרים בודדים. מערכות אלה קריטיות במיוחד בגישה מדויקת לנחיתה.


מגדל פיקוח. צילום: MELANIO SALOME JR. PECH, Pexelsמגדל פיקוח. צילום: MELANIO SALOME JR. PECH, Pexels

הטכנולוגיה הסודית שמאחורי כל המראה ונחיתה

מערכות מכ"ם, לוויינים ורכיבים מבוססי בינה מלאכותית הם בין האמצעים הנסתרים שפועלים ללא לאות כדי שהטיסה תעבור חלק ונגיע בשלום ליעדנו



עופר הבר |
נושאים בכתבה טיסה לוויינים

אני נרגש לקראת הטיסה למשחק הכדורגל באצטדיון סאן סירו שבמילאנו באיטליה. אני מתיישב בכיסא המטוס, מהדק חגורה, ולמעט אי אילו טלטולים קלים, כמעט ואינני חושב על המורכבות העצומה המאפשרת למאות טונות של מתכת לדאות באוויר ולהמריא ולנחות בבטחה אלפי פעמים ביום.

בעידן שבו טיסה היא עניין שבשגרה עבור מיליוני אנשים מדי יום, אנו נוטים להתייחס למטוסים כאל כלי תחבורה מובנים מאליהם. אלא שמאחורי כל המראה ונחיתה מוצלחת עומד עולם שלם של טכנולוגיה מתקדמת, מערכות מתוחכמות וצוותים מיומנים שהציבור הרחב כמעט ואינו מודע אליהם. זהו סיפורם של העיניים הבלתי נראות, האוזניים הנסתרות והמוחות האלקטרוניים שדואגים שנגיע ליעדנו בשלום.

המוח שעל הקרקע: פיקוח טיסה ובקרת תנועה אווירית

הכוח המניע הראשון שאינו נראה לנוסע הממוצע הוא מערכת בקרת התנועה האווירית ATC - Air Traffic Control. לפני שהמטוס בכלל מתחיל לנוע על המסלול, הוא כבר נמצא בפיקוח הדוק. פקחי הטיסה הם שומרי הסף של השמיים, האחראים על תזמון, ניווט והפרדה בין כלי טיס באוויר ועל הקרקע. הם יושבים במגדלי הפיקוח או במרכזי הבקרה האזוריים, מוקפים במסכי מכ"ם המציגים את תמונת המצב האווירית בזמן אמת. כל נקודה על המסך מייצגת מטוס, וכל תנועה מחושבת מראש כדי למנוע התנגשויות ולייעל את זרימת התנועה.

תארו לעצמכם עשרות מטוסים הממתינים להמראה או לנחיתה בשדה תעופה בינלאומי עמוס. פקחי הטיסה מתאמים את ההמראות והנחיתות תוך הקפדה על מרווחי בטיחות, ומשדרים הנחיות ברורות לטייסים לגבי מהירות, גובה, כיוון ומסלול. טכנולוגיית מכ"ם דו-שימושית, הכוללת מכ"ם ראשי ומכ"ם משני, מאפשרת לפקחים לא רק לזהות את מיקום המטוס אלא גם לקבל נתונים חיוניים כמו גובה, מהירות ומספר טיסה - מידע המשודר באופן אקטיבי מתוך המטוס. מערכות אלו הן העיניים של הפקח, והן אבן יסוד בבטיחות הטיסה כדי שנוכל להגיע בשלום ליעדנו.

הניווט הבלתי נראה: מגדלורים אלקטרוניים ולוויינים

בעבר, טייסים הסתמכו על מגדלורים קרקעיים וניווט אסטרונומי. כיום, הניווט מתבצע באמצעות שילוב מתוחכם של טכנולוגיות קרקעיות ולווייניות. תחנות אלה הן סוג של "מגדלורים אלקטרוניים" המשדרים אותות רדיו מהקרקע, ומאפשרים למטוסים לקבוע את כיוונם ומרחקם מנקודה ספציפית. הכוכב הראשי של הניווט המודרני הוא כמובן ה-GPS) Global Positioning System) ומערכות ניווט לווייניות מקבילות כמו GLONASS הרוסית ו-Galileo האירופאית. מערכות אלו מספקות נתוני מיקום מדויקים ברמה חסרת תקדים, ומאפשרות לטייסים לנווט במסלולים מוגדרים בדיוק רב, גם במזג אוויר קשה. מטוסים חדישים אף מצוידים במערכות מתקדמות יותר כמו מערכות ניווט המסתמכות על תחנות קרקעיות על פני יבשת שלמה בשילוב קבלת אותות מלוויינים המשפרות את דיוק ה-GPS לרמה של סנטימטרים בודדים. מערכות אלה קריטיות במיוחד בגישה מדויקת לנחיתה.