אג"ח להמרה: עולם הולך ונעלם - המצב היום ומה יהיה מחר
מתחילת השנה אנו עדים לגל הנפקות מרשים באפיק האג"ח הקונצרני, אולם מתוך סך של כ-20 מיליארד שקלים שגויסו, נעדר לגמרי מיקומן של אג"ח להמרה. אותו מכשיר מוכר המשלב בתוכו השקעה בחוב החברה, מבטיח תזרימי ריבית שוטפים והחזר קרן בסוף תקופת ההשקעה ומרכיב המרה של החוב למניות החברה, היה בעבר הלא רחוק מכשיר פופולרי ביותר בבורסה בת"א.
בין המנפיקים המכובדים בזמנו היו חברה לישראל, אורמת, אפריקה נכסים, גדות מכליות, אינטרנט זהב, ספאנטק, סאמיט, טמבור, אוסיף, דורי קבוצה, עוגן נדלן, סאטקום מערכות ועוד. המשקיעים מצדם, נהנו "ללכת בלי ולהרגיש עם" - אפשרות לאפסייד בהשקעתם במקרה ושווי המניות עולה (תמורת ויתור על גובה הריבית), נותנות דילול בהחזקתם במחיר גבוה יחסית למחיר השוק, באופן שפוגע בהם באופן מינימלי בהווה.
בשנים האחרונות, כחלק מתהליך "גסיסתה" של הבורסה בת"א, נפל דבר בשוק האג"ח להמרה ולהלן מוצגת תמונת המצב הנוכחית:
- 43 סדרות בלבד רשומות למסחר בבורסה. כ-20 מתוכן בתהליך של הסדר חוב או אחריו.
- המסחר היומי הממוצע (ב-90 הימים האחרונים) בכל הסדרות היה כ-3.5 מיליון ש', מתוכן 2.1 מיליון ש' (כ-60%) בממוצע בטאואר אג ו.
- 37 מהסדרות סובלות ממחזור יומי ממוצע נמוך מ-30 אלף ש' ביום, 18 מהם נסחרות ברשימת דלי סחירות או מצויות בהפסקת מסחר.
- הפרמיה הממוצעת להמרה המבטאת את השינוי הדרוש במחיר המניה על מנת שהאג"ח "ייכנסו לכסף" הינה 450%.
- המדאיג מכל - אין כיום אף קרן נאמנות שקבעה את מדד "אג"ח המרה כללי" כמדד ייחוס שלה.
דווקא בתקופה כזו, בה רעב המשקיעים לסיכון הולך וגובר, תשואות האג"ח נמוכות היסטורית ותמחור המניות בת"א נראה נוח יחסית' היינו מצפים שצרכי המשקיעים והחברות ייפגשו במוצר כאג"ח להמרה. אולם בפועל לא כך הדבר.
על רקע ה"התייבשות" המדוברת במחזורי המסחר בבורסה בת"א, ניתן לראות באפיק זה סימפטום מייצג למחלה כולה. ענף שאך לפני מספר שנים היה אבן שואבת לחברות מהגדולות והמכובדות במשק, שנהנה מהנפקות רבות, מקרנות נאמנות רבות שהשקיעו בו ומאטרקטיביות רבה יחסית, נמצא היום בשפל חסר תקדים והמספרים מדברים בעד עצמם.
עיון בערך "אג"ח להמרה" בויקיפדיה מעלה את התוצאה הבאה: "בישראל אג"ח להמרה נחשבות ליעד השקעתי פופולרי...", מישהו מתנדב לערוך?
- 4.אנונימי 03/08/2013 11:28הגב לתגובה זופרמית המרה נמוכה אגח מעניין שהונפק אחרי הסדר חוב
- 3.וורדה 01/08/2013 12:17הגב לתגובה זולמשל כל האגחים של אלביט הדמיה הם אגחים להמרה (באונס). אם תרצה או לא הקרנות הזרות יורק ו= DK בחסות בית המשפט מוחקות כלפיך את החוב ומנפיקות במקום מניות עלה תאנה ...
- 2.אלון 01/08/2013 09:37הגב לתגובה זולמה לי לתת בונוס בדמות הון?
- 1.צודק ב-100% (ל"ת)צחי. ק 31/07/2013 12:23הגב לתגובה זו
מטוס. צילום: Jimmy Chan, Pexelsמהפכת התעופה הירוקה: הסטארט-אפ השבדי שמאתגר את בואינג ואיירבוס
חברות תעופה, יצרניות מטוסים ואפילו גורמי ממשל החלו להשקיע מיליארדים בטכנולוגיות שיאפשרו טיסה נקייה, שקטה ויעילה יותר. במרכז הזירה - שתי הענקיות המסורתיות. אבל בצד מתחמם סטארט-אפ שיכול להיות הראשון שיפעיל מטוס חשמלי מסחרי לטיסות קצרות
כשהנשיא ביל קלינטון אמר בתחילת שנות ה־2000 כי "המאבק על האקלים יהיה מבחן המנהיגות של דורנו", הוא לא העלה בדעתו עד כמה דבריו ינבאו את העתיד של עולם התעופה. הוא לא יכול היה לחזות שעשרים שנה מאוחר יותר הקרב בין ענקיות התעופה יתפתח לזירה חדשה לחלוטין - המרוץ אחר תעופה ירוקה, שבו גם סטארט-אפ קטן משבדיה מנסה לחטוף חלק מהשוק עם טכנולוגיות מהפכניות.
תעופה ירוקה אינה רק חזון סביבתי, היא הזדמנות כלכלית ואסטרטגית. בעולם שבו תחבורה בת־קיימא הופכת לדרישה רגולטורית ולא רק מוסרית, מדינות וחברות שלא יאיצו את ההסתגלות יישארו על הקרקע בעוד האחרים ממריאים קדימה.
הקרב המסורתי בין בואינג לאיירבוס על שליטה בשמיים הפך כיום למרוץ מורכב יותר שבו יעילות הדלק, הפחתת פליטות פחמן וחדשנות סביבתית הן השדות החדשים שעליהם נחרץ עתיד התעופה האזרחית.
בעולם שבו שינויי האקלים הפכו לאיום גלובלי, גם השמיים נדרשים לעבור מהפכה. תעשיית התעופה, שאחראית לכ־3% מפליטת הפחמן הדו־חמצני בעולם, ניצבת בעשור האחרון בראש סדר היום הסביבתי. חברות תעופה, יצרניות מטוסים ואפילו גורמי ממשל החלו להשקיע מיליארדים בטכנולוגיות שיאפשרו טיסה נקייה, שקטה ויעילה יותר.
- בואינג מפספסת את התחזיות ומציגה הפסדים לאור העיכוב בפרויקט 777X
- בואינג חוזרת למסלול? ה-FAA מאשרת הגדלת קצב הייצור של מטוסי ה-737 MAX
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
דלקים חדשים - הלב של השינוי
המעבר לדלקי תעופה בני־קיימא (SAF - Sustainable Aviation Fuels) הוא המפתח המיידי ביותר להפחתת פליטות פחמן דו חמצני. דלקים אלה מופקים משמנים צמחיים, פסולת אורגנית או אפילו מימן ירוק, ומאפשרים ירידה של עד 80% בפליטות הפחמן לעומת דלק סילוני מסורתי. חברות כמו בואינג, איירבוס ורולס רויס כבר ביצעו טיסות ניסוי מוצלחות בדלק "ירוק", ומדינות באירופה אף החלו לחייב ערבוב שלו בדלקים המסחריים.
