פייסבוק בחלום רע: על הקריסה במניה וההשוואה לגוגל - האם עכשיו היא קניה?
מספר חודשים לפני ההנפקה של פייסבוק כתבתי שאני מעריך שהשווי בו תונפק החברה, כ-100 מיליארד דולר, מופרז. מה שכן, אפילו בחלומות השחורים שלי לא צפיתי שהמחיר יחתך לכיוון השווי ההוגן כל כך מהר. היום, אחרי ירידה של יותר מ-50%, המניה נסחרת סביב 19 דולר.
להזכירכם, לאחרונה הסתיימה תקופת "הנעילה" שאסרה על מכירת מניות המוחזקות בידי עובדים ובעלי עניין, ולכן יכול להיות שהלחץ על מחיר המניה יימשך עוד מספר שבועות. בנוסף, אחוז עסקאות השורט מתוך סך המניות של פייסבוק הוא כמעט 20%, כך שעדיין יש לא מעט אנשים שמצפים לראות את המניה ממשיכה לרדת.
בטור הקודם על פייסבוק, הצגתי את היתרונות, החסרונות ואת האתגרים הלא פשוטים העומדים בפני החברה. הפעם, אני רוצה לנסות להגיע למסקנה באשר למחיר ההוגן של המניה, כלומר המחיר שישקף את הצמיחה העתידית שלה ואת סך המזומנים שהיא עשויה להזרים לקופתה לאורך השנים. בדרך כלל, כשאני מעריך שווי של חברה, אני מנסה לבנות תרחיש ריאלי-שמרני בשביל לקבל רף תחתון לשווי החברה. במקרה הנוכחי, נפעל הפוך - ננסה לבנות סצנריו אופטימי הרבה יותר שייתן דווקא חסם עליון לשווי הכלכלי של החברה.
דרך טובה לעשות את זה היא לתת לפייסבוק לצמוח בצורה דומה לזו של גוגל מאז ההנפקה שלה. גוגל מייצגת מקרה פנומנאלי של צמיחה אדירה והשתלטות על מרבית שוק החיפוש והפרסום ברשת, ולכן השוואה כזו היא סצנריו אופטימי למדי עבור פייסבוק. יותר מזה, גוגל צמחה בתוך וואקום בעוד פייסבוק חיה בעולם בו גוגל היא כבר תמנון בעל המון זרועות וקופת מזומנים כמעט אינסופית. לכן, סביר להניח שקצב הגידול בהכנסות של פייסבוק יהיה נמוך יותר מזה של גוגל בשנים שלאחר ההנפקה.
פייסבוק צמחה בשיעורים תלת-ספריים בשנים שלפני ההנפקה, אולם אם משווים את המחצית הראשונה של 2012 לזו של 2011 רואים האטה משמעותית בקצב הצמיחה. בשביל לשמור על רוח האופטימיות, נניח כי פייסבוק תגדיל את ההכנסות ב-50% ב-2012, והקצב ילך וידעך בצורה לינארית עד לגידול של 8% בהכנסות בשנה העשירית (למה לקחתי דווקא צמיחה כזאת? כי זה יביא את פייסבוק בעוד עשור להיקף הכנסות דומה לזה של גוגל היום, תרחיש אופטימי למדי).
גוגל היא חברה רווחית מאוד עם שולי רווח תפעולי ממוצע של 34%, אבל פייסבוק יותר רווחית (שולי הרווח התפעולי שלה עמדו על 44% בשלוש השנים האחרונות. בגלל שהיא לא נמצאת בוואקום, אניח כי במספר השנים הקרובות היא תשמור על רווחיות דומה, ולאחר מכן הרווחיות תרד בהדרגה לרמה שמציגה גוגל היום. בשיעור המס שתי החברות שונות פייסבוק מושכת את הרווחים שלה לתוך ארה"ב ולכן משלמת את מלוא המס המקומי, בעוד גוגל משאירה חלק מהם מחוץ למדינה ולכן מצליחה להוריד את שיעור המס האפקטיבי שלה. אני מעריך שעם השנים גם פייסבוק תשכיל לעשות את זה ושיעור המס שלה ירד.
כעת, בשביל לתחזק את הצמיחה שלה, חברה צריכה להוציא מזומנים על רכישת רכוש קבוע. במקרה של גוגל ופייסבוק מדובר ברכישת בניינים לעובדים וחוות שרתים אדירות מהם מתופעלים החשבונות של מאות מיליוני המשתמשים שלהן. אצל שתי החברות מדובר בסכום לא מבוטל שמהווה כ- 15% מההכנסות. כמובן שחלק מהסכום הוא הוצאה מוכרת למס (באמצעות דיווח הוצאות פחת), אולם לא כולו. בנוסף, בשביל לשמר את היתרון התחרותי, פייסבוק גם תצטרך לבצע רכישות של מתחרות מעצבנות מפעם לפעם. רק לאחרונה הוציאה פייסבוק כמיליארד דולר לרכישת רשת התמונות החברתית אינסטגרם (רכישה מיותרת לטעמי, שגם התבצעה במחיר מופרז). אין ספק שגם בעתיד היא תצטרך לבצע רכישות נוספות, ורף המחיר של החברות בענף רק הולך ועולה ככל שמתגברת התחרות.
אם תחברו את כל הדברים האלו ותוסיפו את הררי המזומנים הנמצאים בקופה של פייסבוק (מעל 10 מיליארד דולר), התרחיש האופטימי שלי מוביל את פייסבוק לשווי כלכלי של 50 מיליארד דולר או 27 דולר למניה. בשביל לקבל מושג אם התוצאה הזו היא בכיוון הנכון, אפשר להיעזר בגורו ההשקעות מהאקדמיה, פרופ' דמודאראן (למי שלא מכיר, מדובר באחת האוטוריטות החשובות ביותר בעולם הפיננסים באקדמיה). לאחרונה, הוא עדכן את הערכת השווי שלו לפייסבוק ל-23.94 דולר, והוסיף וסיפר שייפתח פוזיציה במניה במחיר של 18 דולר.
להערכתי, פייסבוק לא הולכת לרשת את המקום של גוגל בעשור הקרוב. מספיק שתשאלו את עצמכם או את החברים שלכם מתי בפעם האחרונה לחצתם על קישור ממומן בפייסבוק. אני מרשה לעצמי לנחש שמעולם. פייסבוק הוא מקום מפגש חברתי והגולשים רואים את הפרסומות כמטרד ולכן לא לוחצים עליהן. במקרה של גוגל לעומת זאת, מודעות הפרסום עובדות היות ואתם מחפשים משהו ולכן רבים מהגולשים נוטים ללחוץ גם על המודעות הממומנות, שמציגות קישורים לאתרים שיכולים לספק את הסחורה שאתם מחפשים.
בנוסף, כמו שכבר אמרתי, פייסבוק הולכת לנסות להמשיך לצמוח בסביבה תחרותית למדי בה גוגל היא כבר שחקנית מובילה. ולא רק היא, מידי יום צצות רשתות חברתיות טרנדיות חדשות, שדי מהר מצליחות למשוך את תשומת הלב של הגולשים ולגנוב טראפיק מפייסבוק. את אינסטגרם פייסבוק כבר רכשה, אבל היא לא תוכל להרשות לעצמה להוציא מאות מיליוני דולרים מידי שנה בשביל להשתיק את כל המתחרות האלו. לכן, התחזית שלי היא שהצמיחה של פייסבוק תדעך הרבה יותר מהר ממה שחושבים. היא כנראה לא תיעלם מהעולם, אבל הבאזז סביבה ידעך והיא לא תהיה בממדים של גוגל בסוף העשור.
אם אני מתרגם את זה למספרים בגיליון הערכת השווי שלי, אני מקבל שלא יהיה חכם לקנות את המניה במחיר גבוה מ-15 דולר. יכול להיות שאני טועה בגדול ואפספס את הזינוק של המניה, אבל אני מעדיף את זה מאשר להפסיד כסף.
לצערי, תקנות הייעוץ הכללי החדשות של הרשות לניירות ערך אוסרות עלי להתייחס לתגובות שלכם בעמוד זה, ולכן אם יש לכם שאלות אתם מוזמנים לכתוב לי לאימייל [email protected] . הדברים מובאים לצורך מידע כללי בלבד ואין לראות בהם משום המלצה ו/או ייעוץ לגבי כדאיות ההשקעה בניירות ערך ו/או מכשירים פיננסיים אחרים. הדברים אינם מהווים תחליף לייעוץ ספציפי המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם, וכל העושה בהם שימוש עושה זאת על דעתו ועל אחריותו בלבד. לכותב אין רישיון ייעוץ השקעות, הוא לא מחזיק אף אחד מהניירות שהוזכרו, ומנהל בלוג השקעות בכתובת www.bursa4u.com
- 12.״תודה למי שמכר לי ויליפוד״ (ב1600 בערך). טמבל. (ל"ת)מורי 03/09/2012 07:37הגב לתגובה זו
- 11.מאיר 02/09/2012 12:48הגב לתגובה זוFb changing name to Gefilte fish company yummy!!! By oregon_bob . Be happy!!!! Zuck and his friends made their billions while everyone looses all of thier money. But remember, gefilte fish is YummY!! Sentiment: Strong Sell
- 10.אחד העם 31/08/2012 22:36הגב לתגובה זובדר"כ עושים הפוך, פייסבוק עובדת על החדרת פרסומות גם לאפליקציות וגם על שינוי הפרסום באתר הרגיל, עם כמות משתמשים אדירה כזו יש לה פוטנציאל לעשות רווחים אדירים מפרסום, צריך רק לדעת איך לנצל את הכח שלה.
- 9.כל שבוע מחדש תענוג לקרוא את ינון! (ל"ת)קורא ותיק 31/08/2012 16:48הגב לתגובה זו
- 8.יוני 31/08/2012 12:42הגב לתגובה זוhttp://www.facebook.com/home.php?ref=home#!/groups/377860742283679/
- 7.מעריך שווי 31/08/2012 12:04הגב לתגובה זוכאשר עושים הערכות שווי לא מורידים את מסעיף ההשקעות רכישות שהחברה עושה. ההסבר הוא פשוט, כשקונים חברה משלמים היום תמורת תזרים עתידי. מה שיקבע מה העלות הסופית של הרכישה הוא סכום היוון תזרימי המזומנים העתידיים של החברה פחות עלות הרכישה (NPV ). מאחר ולא ידוע מה יהיו רכישות שחברה תעשה ובאילו מחירים. נהוג להניח NPV אפס מה שמנטרל רכישות עתידיות מהערכות השווי.מה שאתה עושה זה בעצם לקחת הנחה שהחברה משלמת מיליארדי דולרים על דברים שיניבו לה אפס תזרים. חוץ מזה לא ברור על סמך מה אתה יודע את מה חברת פייסבוק תקנה וכמה היא תשלם על זה. בקיצור בהערכת השווי שלך קיימת בעיה מתודולוגית.
- מבין בניתוח 31/08/2012 13:23הגב לתגובה זוצריך להחסיר את כל ההוצאות שיתמכו בצמיחה של החברה, כולל הוצאות רכישת חברות. ברור לכל בר דעת שללא רכישות פייסבוק לא תוכל לצמוח בשיעורים דו ספרתיים גבוהים - התחרות במגזר רק מתגברת.
- מעריך שווי 31/08/2012 16:58ההוצאות שנוהגים להוריד המכונות קאפ-אקס.הן הוצאות הוניות התומכות בפעילות הצמיחה הארגונית ואותן באמת יש להוריד. רכישת חברה היא פעילות צמיחה חוץ ארגונית ואותה לא מורידים מהסיבות המימוניות שציינתי וגם בשל העובדה שאף אחד לא יודע מה פייסבוק תקנה ובאיזה מחיר. תחזיות הצמיחה הדו ספרתיות שיש כרגע (קונצנזוס האנליסטים) מתייחס רק לפעילות הנוכחית של פייסבוק. בקיצור אתה לא ממש מבין..
- 6.אתה צודק אני מסכים איתך , רק שאני מחכה לה ב 10 דולר (ל"ת)CJ 31/08/2012 11:49הגב לתגובה זו
- 5.בני 31/08/2012 11:42הגב לתגובה זו"התרחיש האופטימי שלי מוביל את פייסבוק לשווי כלכלי של 50 מיליארד דולר או 27 דולר למניה." עד כמה שידוע לי בשער 19$ השווי של פייסבוק הוא בסביבות ב 50 מיליארד דולר. הונפקה בשווי של מעל 100 מיליארד לפי שער של 38$
- 4.ממשיך עם הכתבות המגוכחות והספקולטיביות (ל"ת)קורא 31/08/2012 11:11הגב לתגובה זו
- 3.observer 31/08/2012 10:49הגב לתגובה זומחיר ה-15 דולר מסתובב ברשת באותה מידה שגם הערכות משכנעות ל-40 דולר קיימות.
- 2.מאסטר בהשקעות 31/08/2012 10:41הגב לתגובה זומעניין מה שעולה,ולא מה שיורד...אני עדיין בשורט עליה,אל תעשה לי מקסור!!!!!!
- 1.חושם 31/08/2012 10:35הגב לתגובה זופייסבוק רחוקה מלגרד את קצה הקרחון של הפוטנציאל שלהם. בעוד 10 שנים פייבוק תגיע לשווי שוק של שפל כיום (פי 12 מהמחיר עכשיו). ואף אחד לא קנה את פייסבוק בשוק ב-18, כי 18.75 היה השער הנמוך ביותר. צריך להבין שהרשתות החברתיות אוכלות את מנועי החיפוש ולכן גוגל במקרה הטוב תדרוך במקום בשנים הקרובות בזמן שפייסבוק תמריא. וכמה שהשורט יהיה גדול יותר על פייסבוק ככה הזינוק יהיה מהיר וחד יותר.
- נו אז למה אתה מגלה את זה, תקנה, תקנה, רציני שכמוך. (ל"ת)איתן 31/08/2012 10:57הגב לתגובה זו
איור: דפדפן אטלס של OpenAIברוכים הבאים לטיסה, הקברניט שלכם היום הוא… בינה מלאכותית
כשהטכנולוגיה המהפכנית מוצאת את דרכה לכל תחום בחיינו ומשנה אותו, היא מגיעה גם אל תחום התעופה. איפה הבינה המלאכותית משתלבת בו כבר כעת, ועד כמה רחוק היום שבו נמצא את עצמנו ממריאים במטוס שהקוקפיט שלו ריק מאדם
מטוסי נוסעים ללא טייס בקוקפיט צפויים לשנות את פני התעופה ולהפוך אותה לבטוחה, יעילה וחסכונית יותר. למרות שעדיין קיימים אתגרים, במיוחד סביב אמון הציבור והרגולציה, העתיד האוטונומי בשמיים קרוב יותר משחושבים, והוא עומד לתרום למהפכה טכנולוגית ותחבורתית אדירה ואולי גם בטוחה יותר. אבל איך נשמור על אנושיות במערכת שבקרוב לא תזדקק לנו?
כשאנחנו עולים כיום במדרגות המטוס בדרכנו לחופשה מרעננת בחו״ל, צוות המטוס והדיילות מקבלים את פנינו בחיוך ונוסכים בנו ביטחון שאנחנו בידיים טובות במסענו האווירי. בעתיד הלא רחוק, בעלייה למטוס, חוויית המפגש עם צוות המטוס תתחלף במקרה הטוב בדיילת רובוטית שתחייך חיוך מושלם, אך אנחנו נדע כי מאחורי החיוך וקבלת הפנים עומדת הבינה המלאכותית והיא זו שתקבל את פנינו, תקבל החלטות באוויר ואולי גם תציל חיים ללא כל מגע אנושי.
האם תהיו מוכנים לטוס במטוס נוסעים ללא טייס אנושי מעל האוקיינוס? האם תהיו בטוחים כי בשעת תקלה לא צפויה, ה-AI ישקיע את ״נשמתו״ להצלת הנוסעים? האם במצבים לא צפויים יידע הטייס הלא אנושי להגיב נכון ולהנחיתנו בשלום?
התקופה שלפני כמאה שנים, בה הטסת מטוס דרשה מיומנות, אומץ ויכולת שליטה על גבול העל אנושי כמעט, חלפה מהעולם. כבר כיום, רוב העבודה אינה נעשית בידי הטייסים. המחשבים החכמים והתוכנה שבתוכם תפסו את מקומם. הדור הראשון של טייסים אוטומטיים הופיע עוד בשנות ה־40. הם שמרו על גובה וכיוון, ותו לא. בעשורים האחרונים נוספו מערכות ניווט, בקרת מזג אוויר, טייס אוטומטי רב־שלבי ואפילו נחיתה עצמאית. ובכל זאת, עצם ישיבת הקברניט בתא הטייס נוסכת בנוסעים ביטחון. האם גם זה יעבור מהעולם והמשפט ״הטובים לטיס״ ייעלם גם הוא?
- מה אומרים הגרפים על השורט של מייקל ברי?
- מהפכת התעופה הירוקה: הסטארט-אפ השבדי שמאתגר את בואינג ואיירבוס
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
שילוב ה-AI - מטעמי בטיחות, לא רק חיסכון
המעבר לכיוון אוטונומיה אינו נובע רק מתוך רצון לחיסכון בכוח אדם. חברות התעופה והיצרנים טוענים כי הוצאת הגורם האנושי מהקוקפיט עשויה דווקא לשפר את הבטיחות באוויר. על פי הירחון פורבס, מחקרים מראים שחלק גדול מתאונות המטוסים התרחשו בשל טעויות אנוש, בעוד המערכות החדשות, בניגוד לבני אדם, אינן מתעייפות, אינן מתבלבלות ויכולות לעבד מידע רב בזמן קצר.
איור: דפדפן אטלס של OpenAIברוכים הבאים לטיסה, הקברניט שלכם היום הוא… בינה מלאכותית
כשהטכנולוגיה המהפכנית מוצאת את דרכה לכל תחום בחיינו ומשנה אותו, היא מגיעה גם אל תחום התעופה. איפה הבינה המלאכותית משתלבת בו כבר כעת, ועד כמה רחוק היום שבו נמצא את עצמנו ממריאים במטוס שהקוקפיט שלו ריק מאדם
מטוסי נוסעים ללא טייס בקוקפיט צפויים לשנות את פני התעופה ולהפוך אותה לבטוחה, יעילה וחסכונית יותר. למרות שעדיין קיימים אתגרים, במיוחד סביב אמון הציבור והרגולציה, העתיד האוטונומי בשמיים קרוב יותר משחושבים, והוא עומד לתרום למהפכה טכנולוגית ותחבורתית אדירה ואולי גם בטוחה יותר. אבל איך נשמור על אנושיות במערכת שבקרוב לא תזדקק לנו?
כשאנחנו עולים כיום במדרגות המטוס בדרכנו לחופשה מרעננת בחו״ל, צוות המטוס והדיילות מקבלים את פנינו בחיוך ונוסכים בנו ביטחון שאנחנו בידיים טובות במסענו האווירי. בעתיד הלא רחוק, בעלייה למטוס, חוויית המפגש עם צוות המטוס תתחלף במקרה הטוב בדיילת רובוטית שתחייך חיוך מושלם, אך אנחנו נדע כי מאחורי החיוך וקבלת הפנים עומדת הבינה המלאכותית והיא זו שתקבל את פנינו, תקבל החלטות באוויר ואולי גם תציל חיים ללא כל מגע אנושי.
האם תהיו מוכנים לטוס במטוס נוסעים ללא טייס אנושי מעל האוקיינוס? האם תהיו בטוחים כי בשעת תקלה לא צפויה, ה-AI ישקיע את ״נשמתו״ להצלת הנוסעים? האם במצבים לא צפויים יידע הטייס הלא אנושי להגיב נכון ולהנחיתנו בשלום?
התקופה שלפני כמאה שנים, בה הטסת מטוס דרשה מיומנות, אומץ ויכולת שליטה על גבול העל אנושי כמעט, חלפה מהעולם. כבר כיום, רוב העבודה אינה נעשית בידי הטייסים. המחשבים החכמים והתוכנה שבתוכם תפסו את מקומם. הדור הראשון של טייסים אוטומטיים הופיע עוד בשנות ה־40. הם שמרו על גובה וכיוון, ותו לא. בעשורים האחרונים נוספו מערכות ניווט, בקרת מזג אוויר, טייס אוטומטי רב־שלבי ואפילו נחיתה עצמאית. ובכל זאת, עצם ישיבת הקברניט בתא הטייס נוסכת בנוסעים ביטחון. האם גם זה יעבור מהעולם והמשפט ״הטובים לטיס״ ייעלם גם הוא?
- מה אומרים הגרפים על השורט של מייקל ברי?
- מהפכת התעופה הירוקה: הסטארט-אפ השבדי שמאתגר את בואינג ואיירבוס
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
שילוב ה-AI - מטעמי בטיחות, לא רק חיסכון
המעבר לכיוון אוטונומיה אינו נובע רק מתוך רצון לחיסכון בכוח אדם. חברות התעופה והיצרנים טוענים כי הוצאת הגורם האנושי מהקוקפיט עשויה דווקא לשפר את הבטיחות באוויר. על פי הירחון פורבס, מחקרים מראים שחלק גדול מתאונות המטוסים התרחשו בשל טעויות אנוש, בעוד המערכות החדשות, בניגוד לבני אדם, אינן מתעייפות, אינן מתבלבלות ויכולות לעבד מידע רב בזמן קצר.
