ניתוח

עונת צייד: מתוך הריסות מחזורי המסחר בת"א - 2 מניות שמתבקש לבחון כעת

עונת המלפפונים יכולה להיות גם זמן קניות. ינון אריאלי מתייחס בטורו לבעיית הנזילות בבורסה בת"א וגם להזדמנויות- לגזור ולשמור
ינון אריאלי | (14)

הבורסה התל אביבית נראית לא טוב לאחרונה. אני לא מדבר רק על התשואה העגומה שהניבו המדדים המרכזיים בשנתיים האחרונות בהשוואה למדדים בעולם, אלא גם על הירידה המשמעותית במחזורים. לא מדובר בדבר חדש - מאז ומעולם מחזורי המסחר בבורסה היו מצומצמים יחסית והתרכזו בעיקר במניות ת"א 25. את מניות ת"א 75 תמיד היה יותר קשה לקנות, ובשביל לקנות מניות יתר כבר באמת צריך לעבוד קשה. למרות הקושי, השיממון הזה מייצר הזדמנויות השקעה יוצאות דופן בקרב מניות היתר עבור משקיעים קטנים יחסית שלא מפחדים לקנות במקומות שהשחקנים הגדולים לא מסתכלים עליהם.

קחו לדוגמא את חברת דורי בניה, שמניותיה החלו להיסחר בבורסה במארס 2010 והיא נשלטת על ידי גזית גלוב. החברה עוסקת בניהול וביצוע של עבודות בניה בפרויקטים קבלניים למגורים, מלונאות, מבני ציבור, משרדים, מרכזים מסחריים, מבני תעשיה, מתקנים ביטחוניים ומבנים משולבים. פרט ל- 2009, בחמש השנים האחרונות הציגה החברה צמיחה עקבית בשיעור דו-ספרתי בעקבות זכייה בפרויקטים חדשים והקפדה על הצמדת התקבולים למדד תשומות הבניה למגורים.

בניגוד לחברות דומות בענף, המשתמשות במינוף גבוה בשביל לצמוח, כאן מדובר בחברה שמרנית המנהלת בצורה אחראית את ההון החוזר שלה תוך שמירה על תזרים חיובי בסיום הפרויקטים. לראיה, בקופת המזומנים וההשקעות שלה יש כ-60 מיליון שקלים לעומת 23 מיליון שקלים חובות בסך הכל (מתוכם רק 4.4 מיליון הם לזמן ארוך).

למרות הנתונים החיוביים, מניות החברה חוו ירידה משמעותית בשנה האחרונה, בניגוד למרבית מניות הנדל"ן הישראליות המובילות כמו גזית גלוב, עזריאלי קבוצה ומליסרון, שלפחות נשארו באותה נקודה בה ניצבו לפני 12 חודשים. השילוב של הצמיחה בהכנסות והירידה במחיר המניה הפכו את המניה לאטרקטיבית. היא נסחרת כ-30% מתחת להון העצמי שלה עם מכפיל מכירות ורווח מצחיקים, נמוכים בהרבה ממרבית מניות המגזר.

נקודה חיובית נוספת, היא מדיניות הדיבידנד הנדיבה שלה, שהתבטאה בתשואת דיבידנד של 7.8% בשנה האחרונה, מהגבוהות בענף. צמיחה בהכנסות תוך שמירה על רמת רווחיות דומה לזו של השנה החולפת, משהו שאני מעריך שיקרה, יאפשר לה לחלק דיבידנד בהיקף אפילו גדול יותר בשנה הקרובה.

מובן שיש גם סיכונים, שהעיקרי ביניהם היא האטה בשוק הנדל"ן בארץ. במשק הישראלי בהחלט ניכרת האטה ברבעונים האחרונים, ולהערכתי היא תחריף במחצית השנייה של השנה. אולם הורדות הריבית האחרונות החזירו את הרוח למפרשים של שוק הדיור, ומחירי הדירות חזרו למגמת עלייה (מה שהוביל את הנגיד להצהיר שלא יבצע הורדות ריבית נוספות עד 2013). בנוסף, לחברה צבר הזמנות של כ-3.1 מיליארד שקלים, שרובם מיועדים לביצוע בשנתיים הקרובות, כך שנראה שהיא מוגנת יחסית מפני האטה בענף.

לסיום, אם כבר החלטתם להדרים למניות היתר, תציצו גם בוואן תוכנה, שעוסקת בפיתוח ושיווק מוצרי תוכנה, במתן שירותי יישום והטמעה בתחום התוכנה וכן בשיווק מוצרי חומרה ומערכות מחשבים. החברה מספקת פתרונות מחשוב ליותר מ-1,500 לקוחות במגזרי המשק השונים, היא נשענת על מאזן חזק, יודעת להרוויח כסף ונותנת למשקיעים ליהנות מהעוגה באמצעות חלוקת דיבידנדים נדיבים (תשואת הדיבידנד בשנה האחרונה הייתה 7.2%).

בסוף 2011 - תחילת 2012 התרחבה החברה באמצעות שתי רכישת - טסקום ו'אקזקט' (Xact-Soft). טסקום עוסקת במתן שירותים בתחום הבטחת איכות ובקרת איכות, ואקזקט מתמחה ביישום והטמעת טכנולוגיות SAP בקרב לקוחות SAP בישראל. הרכישות האלו מצטרפות לשתי רכישות קודמות שביצעה החברה ב-2010, של החברות הראל טכנולוגיות וכלנית כרמון, שביחד עזרו לה להפוך לחברת התוכנה הרביעית בגודלה בישראל.

לפני כחודש הודיעה החברה על חוזה חדש להתקנה ויישום של מערכות מידע לאחד מלקוחותיה הגדולים, פרויקט המוערך בכ-25 מיליון שקלים שצפוי להימשך עד סוף 2013. כמו דורי, גם כאן למרות השיפור בתוצאות, האנונימיות עושה את שלה והמניה עדיין נסחרת במחיר אטרקטיבי.

תגובות לכתבה(14):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 13.
    שימו לב לטכנופלסט שהומלצה כאן (ל"ת)
    משקיע 12/08/2012 10:41
    הגב לתגובה זו
  • 12.
    ערך מוחלט 11/08/2012 20:17
    הגב לתגובה זו
    אתם מוזמנים להכנס ולקרוא - לדעתי נסחרת 80% מתחת לשוויה ההגון - אבל צריך לשים לב למגמת הרווח הגולמי שלה. erech-muhlat.com
  • 11.
    קמהדע נראית טוב מאוד!!! (ל"ת)
    סטולי 11/08/2012 14:33
    הגב לתגובה זו
  • 10.
    אריק 10/08/2012 18:06
    הגב לתגובה זו
    ארקו נדלן נסחרת שליש מהשווי שלה ...
  • 9.
    ותיק בשוק 10/08/2012 16:01
    הגב לתגובה זו
    היחידה שמחזיקה בנתח ששווה מאות מיליונים היום ומיליארדים בקרוב אבל בעצמה שווה פחות מהמזומן בקופה בחסות השוק הקשה מאוד שלנו כאן. בעוד מספר חודשים אחרי שהקידוח ברשיון ישי יהפוך לתגלית יכנסו הזרים.
  • 8.
    עם הבצורת של היום יש כאן הרצת מניות (ל"ת)
    אחד שגזר ושמר מזמן 10/08/2012 14:15
    הגב לתגובה זו
  • 7.
    בנטוב 10/08/2012 14:06
    הגב לתגובה זו
    הוטב אך המנייה נישחקה וירדה ל1000
  • 6.
    אילן האדום 10/08/2012 13:36
    הגב לתגובה זו
    תבדקו את אשדר, ואפריקה מגורים, ואזורים ובוני תיכון וצרפתי וב.יאיר ודמרי. דורי בטח לא יוצאת דופן מהבחינה הזאת ובטח לא הכי זולה מבין החברות הללו.
  • 5.
    יו-יו 10/08/2012 13:03
    הגב לתגובה זו
    בדרך כלל הוא משקיע 5 דקות על הכתבות שלו. הפעם הוא השקיע לפחות 10!
  • 4.
    בעידן שדירה זה המניה החדשה והשוכר מחזיר משכנתא (ל"ת)
    מי צריך את הזבל הזה 10/08/2012 12:26
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    שחרזדה 10/08/2012 11:35
    הגב לתגובה זו
    הסיכון בענף היזמות גבוה כרגע....אבל נכון בבורסה בתל אביב הכול בזול כרגע...
  • 2.
    למבינים בלבד 10/08/2012 10:38
    הגב לתגובה זו
    נסחרת הרבה פחות מההון העצמי שלה בשליטת משפחת רשף שמחקה מהבורסה באמצעות הצעת רכש את ארלדן -כנראה גם בטלסיס תהיה הצעת רכש אבל במחיר של ההון העצמי ...אין לראות באמור המלצה מחזיק בנייר
  • אורי 10/08/2012 11:36
    הגב לתגובה זו
    http://www1.bizportal.co.il/article/310898
  • 1.
    מה עם אבוג'ן, כיל והסחורות? (ל"ת)
    חיים 10/08/2012 10:36
    הגב לתגובה זו
איור: דפדפן אטלס של OpenAIאיור: דפדפן אטלס של OpenAI

קרב ענקים אווירי: איירבוס ובואינג משנות את מפת ההשקעות הגלובלית

התחרות בין שתי הענקיות היא הרבה יותר ממאבק מסחרי על הזמנות ומטוסים, זו התנגשות בין שתי פילוסופיות הנדסיות, תרבותיות וניהוליות, הפועלות בתוך אותו שוק גלובלי צפוף ורגיש. איך הן סגרו את השנים שעברו, על מה הן עובדות לעתיד ואיך אפשר להשקיע בהן

עופר הבר |
נושאים בכתבה איירבוס בואינג

בעולם שבו מטוסים חוצים אוקיינוסים ומחברים כלכלות, שתי ענקיות שולטות בשמיים: איירבוס הבווארית-אירופית ובואינג האמריקאית. היריבות ביניהן אינה רק טכנולוגית או תעשייתית, היא מעצבת מחדש את מפת ההשקעות הגלובלית. משקיעים פיננסיים רואים בהן מניות יציבות עם פוטנציאל צמיחה, בעוד חובבי טכנולוגיה מתלהבים מחדשנות כמו מנועי מימן ומטוסים אוטונומיים. בשנת 2025, עם הזמנות שיא והתאוששות שלאחר שנות הקורונה, הקרב הזה הופך להזדמנות השקעה של מיליארדים.

התחרות בין בואינג לאיירבוס היא הרבה יותר ממאבק מסחרי על הזמנות ומטוסים, זו התנגשות בין שתי פילוסופיות הנדסיות, תרבותיות וניהוליות, הפועלות בתוך אותו שוק גלובלי צפוף ורגיש.

פילוסופיה מול פילוסופיה

בואינג צמחה מתוך תרבות תעופתית אמריקאית שמדגישה את הטייס במרכז: שליטה ידנית, תחושה מכנית, ומערכות שנועדו “לשרת” את האדם ולא להחליפו. במשך עשורים זו הייתה גישת ה-pilot in command הקלאסית. בואינג מייצגת גישה אבולוציונית:
שימור רצף וכבוד למסורת. האוטומציה קיימת, אך היא מאחורי הקלעים. המסר ברור: האדם אחראי, המערכת הטכנולוגית מסייעת.

איירבוס מייצגת גישה מהפכנית:
הטכנולוגיה מובילה, המחשב מגן מפני טעות טייס, והטייס מנהל את יעדי הטיסה ולא את מגבלותיה. הבטיחות נובעת מהנדסה שמונעת מראש טעויות אנוש, גם במחיר של ויתור על חופש פעולה מלא של הטייס.

איירבוס נולדה כקונסורציום אירופי בשנות ה־70, עם רצון לערער על ההגמוניה האמריקאית. כבר מהדור הראשון של מטוסי ה־Fly-by-Wire היא אימצה גישה הפוכה: מחשב כשותף מלא לטיסה והגנות מובנות מפני טעויות אנוש.


איור: דפדפן אטלס של OpenAIאיור: דפדפן אטלס של OpenAI

קרב ענקים אווירי: איירבוס ובואינג משנות את מפת ההשקעות הגלובלית

התחרות בין שתי הענקיות היא הרבה יותר ממאבק מסחרי על הזמנות ומטוסים, זו התנגשות בין שתי פילוסופיות הנדסיות, תרבותיות וניהוליות, הפועלות בתוך אותו שוק גלובלי צפוף ורגיש. איך הן סגרו את השנים שעברו, על מה הן עובדות לעתיד ואיך אפשר להשקיע בהן

עופר הבר |
נושאים בכתבה איירבוס בואינג

בעולם שבו מטוסים חוצים אוקיינוסים ומחברים כלכלות, שתי ענקיות שולטות בשמיים: איירבוס הבווארית-אירופית ובואינג האמריקאית. היריבות ביניהן אינה רק טכנולוגית או תעשייתית, היא מעצבת מחדש את מפת ההשקעות הגלובלית. משקיעים פיננסיים רואים בהן מניות יציבות עם פוטנציאל צמיחה, בעוד חובבי טכנולוגיה מתלהבים מחדשנות כמו מנועי מימן ומטוסים אוטונומיים. בשנת 2025, עם הזמנות שיא והתאוששות שלאחר שנות הקורונה, הקרב הזה הופך להזדמנות השקעה של מיליארדים.

התחרות בין בואינג לאיירבוס היא הרבה יותר ממאבק מסחרי על הזמנות ומטוסים, זו התנגשות בין שתי פילוסופיות הנדסיות, תרבותיות וניהוליות, הפועלות בתוך אותו שוק גלובלי צפוף ורגיש.

פילוסופיה מול פילוסופיה

בואינג צמחה מתוך תרבות תעופתית אמריקאית שמדגישה את הטייס במרכז: שליטה ידנית, תחושה מכנית, ומערכות שנועדו “לשרת” את האדם ולא להחליפו. במשך עשורים זו הייתה גישת ה-pilot in command הקלאסית. בואינג מייצגת גישה אבולוציונית:
שימור רצף וכבוד למסורת. האוטומציה קיימת, אך היא מאחורי הקלעים. המסר ברור: האדם אחראי, המערכת הטכנולוגית מסייעת.

איירבוס מייצגת גישה מהפכנית:
הטכנולוגיה מובילה, המחשב מגן מפני טעות טייס, והטייס מנהל את יעדי הטיסה ולא את מגבלותיה. הבטיחות נובעת מהנדסה שמונעת מראש טעויות אנוש, גם במחיר של ויתור על חופש פעולה מלא של הטייס.

איירבוס נולדה כקונסורציום אירופי בשנות ה־70, עם רצון לערער על ההגמוניה האמריקאית. כבר מהדור הראשון של מטוסי ה־Fly-by-Wire היא אימצה גישה הפוכה: מחשב כשותף מלא לטיסה והגנות מובנות מפני טעויות אנוש.