
החות׳ים משנים את כללי המשחק - האיום האמיתי על שמי ישראל: Samad 3
הכטב"ם החות'י שגרם לפגיעה הקשה באילת בעיצומו של החג הוא שדרוג משמעותי ליכולות הטכנולוגיות של החות'ים הנשענים על תמיכה מאיראן. מערכות ההגנה של ישראל מספקות תשובה מצוינת, אם כי לא הרמטית, אבל החות'ים מצדם לא שוקטים על השמרים
בלילה שקט של קיץ, יולי 2024, כאשר תושבי תל אביב חשבו שהם מביטים בשמי העיר המוארים והרגועים, חדר לשמי העיר כטב"ם משופר מהסוג המסוכן ביותר - ה-Samad-3. הוא פרץ את שכבות ההגנה האווירית המתקדמות ופגע באישון לילה בלב העיר השוקקת לאחר טיסה של 16 שעות ומרחק 2600 ק״מ במסלול מוארך דרך סודן ומצרים מתימן הנמצאת בקו אווירי של 1,800 ק״מ מישראל.
זה היה רגע דרמטי שהוכיח כי הטכנולוגיה של האיום משתדרגת במהירות והפכה את השמיים הישראלים לזירה תחרותית של מלחמה טכנולוגית שבה כל שנייה קובעת חיים או מוות. האירוע הותיר את המדינה במרדף בלתי פוסק אחרי פתרונות חדשניים להגנה על אזרחיה מפני איומים דומים.
האם הסמאד 3 שובר שוויון?
החות'ים הגיעו בשנים האחרונות ליכולות טכנולוגיות מתקדמות יחסית בתחומי הטילים והרחפנים, המוענקות להם בעיקר עם תמיכה איראנית. בין היתר מדובר על כטב״מים קטנים כמו סמאד 3, שככלל טסים בגובה נמוך עם חתימה מכ״מית נמוכה, כך שקשה למערכות ההגנה האווירית הישראליות לזהותם וליירטם בזמן. כמו כן, שיגרו החות'ים טילים עם ראשי נפץ "cluster munitions" שפועלים על ידי פיזור ראשי נפץ משניים באמצע הטיסה, מה שמקשה על מערכות ההגנה לספק הגנה יעילה מפני הפצצונות הנפיצות שמפוזרות בכמות גדולה על שטח רחב.
ישראל, מצד שני, מפעילה מערכות הגנה אוויריות רב-שכבתיות ומתקדמות ביותר, עם כיפת ברזל כמרכיב העיקרי נגד רקטות וטילים קצרים ובקרוב בשילוב מערכת הלייזר ״אור איתן״. מערכות אלו מדויקות, מתוחזקות בצורה גבוהה עם יכולת תגובה מהירה ויכולת יירוט מעל 90% בממוצע של האיומים.
- מלחמת הרחפנים: בריטניה מכפילה השקעות בנשק אוטונומי
- שר החוץ הפולני הביא ללונדון כטב"מ איראני והזהיר: "רוסיה יכולה לתקוף בעומק אירופה"
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
לסמאד שלושה יתרונות מובנים המקשים על גילוי מוקדם שלו: חתימת מכ"ם נמוכה, בעיקר בגלל חומריו, מידות קטנות יחסית, ופרופיל טיסה גמיש עם יכולות תמרון וטיסה בגבהים נמוכים ועל פני טופוגרפיה מורכבת. תכונות אלו מאפשרות לו לטוס למטרה בשעה שגילוי מוקדם הופך לאתגר טכנולוגי עם אפשרויות רבות לאזעקות שווא ולחדירה דרך שכבות ההגנה של המדינה.
תזכורת ליכולות החדירה של הסמאד קיבלנו בהתקפה האחרונה על אילת במהלך החג, אירוע בו נפצעו עשרות אנשים, בהם שניים קשה. למרות הגנת העיר על ידי כיפה ימית ואמצעי ביון נוספים, כלי הטיס הצליח להערים על מערכות ההגנה בטיסה בגובה נמוך. שני מיירטי כיפת ברזל החטיאו את הסמאד 3 וצה״ל פתח בחקירת האירוע.
האיום על אילת ותל אביב
על פי ההערכות, סמאד 3 פותח באיראן ונמסר לחות'ים. כלי טיס זה מכיל מיכל דלק בעל קיבולת של 47 ליטר המותקן על החלק העליון של הכטב"ם. אורכו של סמאד-3 הוא 2.8 מטר ומוטת הכנפיים הכוללת שלו היא כ-4.5 מ׳. הוא משייט במהירות של בערך 200 קמ"ש בעזרת מנוע בעוצמת 17 כ"ס. עלותו מוערכת בסביבות 20,000 דולר.
- ברוכים הבאים לטיסה, הקברניט שלכם היום הוא… בינה מלאכותית
- לפני שאיבדה את הריבונות הביטחונית, ישראל איבדה את הריבונות האנרגטית
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- שלושת האסים שבלעדיהם אנבידיה אבודה
לטענת החות'ים, סמאד-3 מגיע לטווח של עד 1,500 ק"מ והוא מסוגל לשאת מטען נפץ, במשקל של 18-30 ק״ג לטווח 1500-1800 ק״מ.
סמאד-3 דגם יפא שפגע בתל אביב, שודרג על ידי האיראנים במיכל דלק מוגדל ומנוע בעל 20 כ״ס שאיפשר לו טווח של 2600 ק"מ ונשיאת משקל גדולה יותר. המנוע, בעל 20 כ"ס המאפשר דחף גדול יותר עם נצילות דלק דומה, נוצר בהנדסה לאחור (Reverse Engineering) של מנוע גרמני. במקום מיכל דלק על גב כלי הטיס, הוא הוכנס לתוך הגוף להקטנת הגרר ולכן הגוף רחב יותר ונושא כנראה חומר נפץ במשקל 15 ק״ג.
מהן אפשרויות ההתגוננות מפני סמאד 3?
על פי המכון למחקרי ביטחון לאומי, נעשה שימוש במטוסי קרב כנגד הכטב״מים בנוסף לכיפת ברזל. פעולה זו אינה אפקטיבית תמיד עקב הפרשי המהירויות בין מטוסי הקרב לכטב״ם. גם עלות החזקת מטוסי קרב באוויר אינה כלכלית ביחס לעלות המטרה.
בארה״ב ובגרמניה מפותחים תותחי נ״מ מונחי מכ״ם בעלי קצב אש גבוה כמו תותחי הוולקן היורים כ-6,000 קליעים בדקה. בארה״ב מפותח תותח ה-HPM (High Power Microwave). מדובר על נשק מתקדם מבוסס גלי מיקרו בעוצמה גבוהה, שמפותח ומיועד להתמודדות עם איומים אוויריים קטנים ומרובים, כגון כטב"מים ונחילי רחפנים. גם הסינים והרוסים מפתחים יכולות בתחום, הסינים מתקדמים ומובילים בטכנולוגיית ה-HPM.
תכונותיו המרכזיות של ״תותח״ ה-HPM:
מפיץ גלי מיקרו בעלי עוצמה גבוהה על שטח גדול ולא ממוקד, דבר המאפשר להתמודד עם מספר רב של איומים בו-זמנית ובמהירות גבוהה.
מתאים במיוחד להרוס ולהשבית אלקטרוניקה ומערכות ניווט בתוך רחפנים קטנים שמרכיבים נחילים, הנחשבים לאתגרים עבור טילי יירוט בשכבות ההגנה השונות.
המערכת מפותחת בשיתופי פעולה של חברות ביטחוניות מובילות בארה״ב כמו ריית'יאון, וחברות נוספות.
בדומה למערכות הלייזר, לתותחי ה-HPM עלות תפעול נמוכה מאוד.
מערכות HPM ייחודיות בכך שהן לא פוגעות במטרה פיזית ישירות אלא משביתות את מערכות התקשורת והניווט שלה, ובכך מדכאות את היכולת המבצעית של המל"טים במהירות וביעילות גבוהה במיוחד. בכך הן נותנות מענה אסטרטגי לאיום החדש שהולך ומתעצם בזירות הלחימה המודרניות, בעיקר מול ארגונים המשתמשים בנחילי רחפנים בהיקפים גדולים.
מערכת ה-HPM שפיתחה רייתאון נקראת Phaser. זוהי מערכת מיקרוגל בעוצמה גבוהה, המשתמשת באנרגיה מונחית להפלת רחפנים, בודדים או בנחילים, במהירות האור. המערכת מאפשרת התקפה על מספר רחפנים בו-זמנית באמצעות צרור קרן מיקרוגל.בנוסף, רייתאון מפתחת גם מערכת CHIMERA, שמיועדת להגנה על בסיסי אוויר מרחוק עם קרן מיקרוגל ממוקדת בעוצמה גבוהה.
גם חברות פרטיות בארה״ב עוסקות ב-HPM ומציעות הגנה לחיל הים האמריקאי. אחת מהן היא Epirus Inc המתמחה בפיתוח טכנולוגיות לוחמה אלקטרונית ומערכות אנרגיה מונחית, ובפרט מערכות מיקרוגל בעוצמה גבוהה (HPM) שנועדו להתמודד עם איומי רחפנים ואיומים אלקטרוניים אחרים. המערכת שהיא מפתחת נקראת Leonidas.
בסופו של דבר, בעוד היכולות הטכנולוגיות של החות'ים מוגבלות יחסית וקשורות בעיקר בשימוש בנשק איראני מתקדם המתמחה בפגיעה בשטח ישראל, מערכות ההגנה הישראליות הן מהמתקדמות בעולם עם רמת הצלחה גבוהה ביירוט האיומים.
עם זאת, היכולת ההולכת ומתחזקת של החות'ים בסיוע איראני מבוססת על טקטיקות מתקדמות, הגברת עמידות הנשק שלהם וטכנולוגיות התחמקות, מייצרת איום מתמשך המצריך עדכונים והתפתחויות מתמידות של מערכות ההגנה הישראליות.
הכותב הוא מהנדס בכיר מומחה תעופה ועובד בואינג לשעבר
- 34.רק אטום 01/10/2025 07:06הגב לתגובה זורק אטום יפתור את בעיות העולם !!!!
- אין לך (ל"ת)אנונימי 20/10/2025 17:04הגב לתגובה זו
- 33.אנונימיא. מרק 29/09/2025 09:49הגב לתגובה זואחד הלקחים ממארבים של חיר מצרי במלחמת 73 לטנקים שלנו היה פגז פלשת. פגז עם מרעום מתכוונן שמתפוצץ באוויר ומפזר אלפי חיצים קטנים. אז במקום אלפי כדורים מתותחי וולקן או טיל יקר שיודע גם לפספס אולי שווה לפתח טיל זול שבדומה לפלשת מתפוצץ באוויר ומפזר ענן של חתיכות מתכת
- 32.תוהה בענק 28/09/2025 22:38הגב לתגובה זוכל לילה עוברים רחפנים של סוחרי נשק!! למה לא מציבים מגדלי שידור עם מערכות מיקרו למה אתם מחכים
- 31.אנונימי 28/09/2025 19:41הגב לתגובה זוללמוד מאוקראינה כטבמים זולים מקרטון. מאוד יעילים. רק שזולים מדי בשביל ישראל. החותים שולחים כתבמים בגרושים ואנחנו שולחים מטסים סופר יקרים.
- 30.אנונימי 28/09/2025 15:00הגב לתגובה זורק בכוח הם יבינו. כמו כלבים שוטים.
- בדיוק (ל"ת)אנונימי 29/09/2025 11:01הגב לתגובה זו
- לדלל אתה מתכוון (ל"ת)לוקו 29/09/2025 09:27הגב לתגובה זו
- 29.אנונירמיממי 28/09/2025 13:32הגב לתגובה זוחייבים להעביר מץקן לייסר שכבר הופעל בזמן המלחמה.
- 28.אנונימי 27/09/2025 22:17הגב לתגובה זוהאיום האמיתי הוא המישטר שלנו במשתפ עם חמס וכול העולם הגלובליסטי נגד אזרחיי ישראל.
- 27.איש 27/09/2025 21:11הגב לתגובה זוולא רק לחפש את הראשים שלהם
- 26.אנונימי 27/09/2025 20:18הגב לתגובה זותימן אירן קטאר
- אנונימי 27/09/2025 21:34הגב לתגובה זוצא ולמד מה זו פצצת אטום מה היקף הנזק עלויות וכו ותלמד שזה לא נשק שישמיד את ידידי איראן.אז לילה טוב וקריאה מהנה במעדה ויש לך פנאי למילים ארוכות... ואטום מין מילה ארוכה שכזאת.
- רק ביבי נכון (ל"ת)מאבחן קופים 27/09/2025 20:45הגב לתגובה זו
- 25.בלינטש 27/09/2025 19:56הגב לתגובה זובלי טילים בליסטיים שנשגר אל כול אויבנו אין סיכוי לניצחון של צהל.
- הגיע הזמן לפגוע באוכלוסיה שלהם (ל"ת)אכן 29/09/2025 11:02הגב לתגובה זו
- אנונימי 27/09/2025 22:44הגב לתגובה זוהתעשייה האווירית כבר פיתחה כמה משנות השמונים ושיפרה אותם עם השנים רק שהם מיועדים לשאת חומר נפץ גרעיני ולא רגיל
- 24.אנונימי 27/09/2025 18:15הגב לתגובה זומי יעיף את הסמרטוט הפחדן ויעמוד בראשות הממשלה בעל יכול החלטות
- יעקב פרל 28/09/2025 00:08הגב לתגובה זובתנאי שתעטה על ראשה מטפחת ראש.
- 23.איציק12 27/09/2025 16:33הגב לתגובה זולא שכחנו את כמויות הטילים שנפלו פה מאיראן כולל אלה בבסיסי חיהא שהוסתרו מהציבור
- 22.שמש 27/09/2025 13:51הגב לתגובה זוThey attack we respond100%whatsnext.
- 21.רק תגובה קיצונית בתימן תגרום להרתעה (ל"ת)אנונימי 27/09/2025 13:09הגב לתגובה זו
- 20.אנונימי 27/09/2025 12:06הגב לתגובה זוהגיע הזמן להגיב להם כמו שצריך במקום גיחה פה גיחה שם!
- 19.אהרון 27/09/2025 11:17הגב לתגובה זוכטבם טס איטי עם מאתרים אותו מעלים ל אויר מטוס ל לא טייס ש מורכב עליו רובה צייד ו מצלמה עבור ה מפעיל על ה קרקע את זה עדיין לא עשו
- 18.אנונימי 27/09/2025 11:17הגב לתגובה זוטיל גרעיני הפיתרון היחיד
- 17.לא רק שפוגע בישראל כל יום למרר להם את החיים עד שיבקשו דנפביק (ל"ת)אנונימי 27/09/2025 09:57הגב לתגובה זו
- 16.עידן 27/09/2025 09:00הגב לתגובה זומערכת מגן אור מבצעית ויתחילו לשבץ אותה מהדרום עד הצפון. נקווה כמה שיותר מהר.
- 15.אונימי א.א.חיפה 27/09/2025 08:12הגב לתגובה זואני קראתי שהם גווקט להכנס דרך ירדן חיילים ולפגוע בישובים הסמוכים לירדן. אנחנו צריכים להערך לכניסתם וגם דרך הדב מילים וינבו לפגוע באילת חייבים שיטה אחרת נגד כניסתם של הרחםנים .
- 14.פנסיונר 27/09/2025 07:09הגב לתגובה זושידע למצוא אותו באויר ויזרוק עליו רשת כמו לדוג דגים
- 13.דוד כ. 27/09/2025 06:57הגב לתגובה זולהם להבין כי יש גבול להשתוללות שלהם. בנוסף לשרוף להם את שדות הגת.
- 12.אנונימי 27/09/2025 00:11הגב לתגובה זועם רובה אפשר היה לפגוע בכתבם
- 11.אנונימי 26/09/2025 20:35הגב לתגובה זולסיים את המלחמה
- אנונימי ערבי אווגם קפלניסט רשע (ל"ת)אנונימי 27/09/2025 09:19הגב לתגובה זו
- דכ 27/09/2025 06:59הגב לתגובה זואתה חי באשליות.
- 10.אנונימי 26/09/2025 17:14הגב לתגובה זוהתקיפה האחרונה באיראן לא סוף פסוק.
- 9.אנונימי 26/09/2025 17:08הגב לתגובה זוישראל חייבת לכרות את ראש הנחש האיראנים נחושיםלהשמיד את מדינתישראלהתקיפה שהיתה לא שינתה את המטרה שלהםגם דרך החותים וגם אחרים.
- 8.יעקב פרל 26/09/2025 16:36הגב לתגובה זוחייבים לגייס את כל האברכים החרדים הפרזיטים לצהל
- חיים רוטר 26/09/2025 20:44הגב לתגובה זומשימה לאומית
- דב 26/09/2025 18:16הגב לתגובה זוקודם כל ומעל לכל את כל הצפונבונים העושקים הפרזיטים. אלה משרתים בנוחבה של קפלן ובפאבים. מספרם של אלה גדול פי כמה ממספר שנתוני החרדים.
- 7.אנונימיzz 26/09/2025 15:51הגב לתגובה זורק ישראל הייתה משנה את המשוואה והיו תוקפים את תושבי תימן ולא אתרי נדלן הכול היה משתנה ומהר! הם משגרים טילים כבמים על מנת לפגוע ולהרוג בתושבי ארץ ישראל.השמדת תשתיות מים מאגרי נפט תשתית חשמל וכו!
- נבו 26/09/2025 18:29הגב לתגובה זולא נורא אם הם יפגעו בבתי כנסת
- אנונימי 28/09/2025 03:24תחזרו למקום ממנו באתם שם אין בתי כנסת בכלל
- בוריס 26/09/2025 20:46לא נורא אם חלק מבתי הכנסת יושמדו
- 6.נימר 26/09/2025 15:47הגב לתגובה זובלי אירן החותים יכולים רק למשוך בחוטים
- 5.אנונימי 26/09/2025 15:14הגב לתגובה זוטיל בליסטי עושה נזקי פי 100 מרחפן
- 4.אנונימי 26/09/2025 14:47הגב לתגובה זותחשבו מחוץ לבוקסהם טסים בגובה נמוך מאוד מה שמקשה על האיתוראני מציע לצהל הגדול משקפת וזוג עיניים!
- 3.מאיר 26/09/2025 13:47הגב לתגובה זונקווה שזה לא נורא כמו שזה נשמע
- 2.החותים אינם צד פרט לנדלן ישראל חייבת להכנס למומ עם אירן על הפסקת הירי מתימן. (ל"ת)פרסי 26/09/2025 13:43הגב לתגובה זו
- 1.כריש 26/09/2025 13:15הגב לתגובה זושובר שיווין בתחת שלכם אל גאזירה אתם פאק יו
- אמת (ל"ת)אנונימי 26/09/2025 18:18הגב לתגובה זו
איור: דפדפן אטלס של OpenAIברוכים הבאים לטיסה, הקברניט שלכם היום הוא… בינה מלאכותית
כשהטכנולוגיה המהפכנית מוצאת את דרכה לכל תחום בחיינו ומשנה אותו, היא מגיעה גם אל תחום התעופה. איפה הבינה המלאכותית משתלבת בו כבר כעת, ועד כמה רחוק היום שבו נמצא את עצמנו ממריאים במטוס שהקוקפיט שלו ריק מאדם
מטוסי נוסעים ללא טייס בקוקפיט צפויים לשנות את פני התעופה ולהפוך אותה לבטוחה, יעילה וחסכונית יותר. למרות שעדיין קיימים אתגרים, במיוחד סביב אמון הציבור והרגולציה, העתיד האוטונומי בשמיים קרוב יותר משחושבים, והוא עומד לתרום למהפכה טכנולוגית ותחבורתית אדירה ואולי גם בטוחה יותר. אבל איך נשמור על אנושיות במערכת שבקרוב לא תזדקק לנו?
כשאנחנו עולים כיום במדרגות המטוס בדרכנו לחופשה מרעננת בחו״ל, צוות המטוס והדיילות מקבלים את פנינו בחיוך ונוסכים בנו ביטחון שאנחנו בידיים טובות במסענו האווירי. בעתיד הלא רחוק, בעלייה למטוס, חוויית המפגש עם צוות המטוס תתחלף במקרה הטוב בדיילת רובוטית שתחייך חיוך מושלם, אך אנחנו נדע כי מאחורי החיוך וקבלת הפנים עומדת הבינה המלאכותית והיא זו שתקבל את פנינו, תקבל החלטות באוויר ואולי גם תציל חיים ללא כל מגע אנושי.
האם תהיו מוכנים לטוס במטוס נוסעים ללא טייס אנושי מעל האוקיינוס? האם תהיו בטוחים כי בשעת תקלה לא צפויה, ה-AI ישקיע את ״נשמתו״ להצלת הנוסעים? האם במצבים לא צפויים יידע הטייס הלא אנושי להגיב נכון ולהנחיתנו בשלום?
התקופה שלפני כמאה שנים, בה הטסת מטוס דרשה מיומנות, אומץ ויכולת שליטה על גבול העל אנושי כמעט, חלפה מהעולם. כבר כיום, רוב העבודה אינה נעשית בידי הטייסים. המחשבים החכמים והתוכנה שבתוכם תפסו את מקומם. הדור הראשון של טייסים אוטומטיים הופיע עוד בשנות ה־40. הם שמרו על גובה וכיוון, ותו לא. בעשורים האחרונים נוספו מערכות ניווט, בקרת מזג אוויר, טייס אוטומטי רב־שלבי ואפילו נחיתה עצמאית. ובכל זאת, עצם ישיבת הקברניט בתא הטייס נוסכת בנוסעים ביטחון. האם גם זה יעבור מהעולם והמשפט ״הטובים לטיס״ ייעלם גם הוא?
- מה אומרים הגרפים על השורט של מייקל ברי?
- מהפכת התעופה הירוקה: הסטארט-אפ השבדי שמאתגר את בואינג ואיירבוס
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
שילוב ה-AI - מטעמי בטיחות, לא רק חיסכון
המעבר לכיוון אוטונומיה אינו נובע רק מתוך רצון לחיסכון בכוח אדם. חברות התעופה והיצרנים טוענים כי הוצאת הגורם האנושי מהקוקפיט עשויה דווקא לשפר את הבטיחות באוויר. על פי הירחון פורבס, מחקרים מראים שחלק גדול מתאונות המטוסים התרחשו בשל טעויות אנוש, בעוד המערכות החדשות, בניגוד לבני אדם, אינן מתעייפות, אינן מתבלבלות ויכולות לעבד מידע רב בזמן קצר.
איור: דפדפן אטלס של OpenAIברוכים הבאים לטיסה, הקברניט שלכם היום הוא… בינה מלאכותית
כשהטכנולוגיה המהפכנית מוצאת את דרכה לכל תחום בחיינו ומשנה אותו, היא מגיעה גם אל תחום התעופה. איפה הבינה המלאכותית משתלבת בו כבר כעת, ועד כמה רחוק היום שבו נמצא את עצמנו ממריאים במטוס שהקוקפיט שלו ריק מאדם
מטוסי נוסעים ללא טייס בקוקפיט צפויים לשנות את פני התעופה ולהפוך אותה לבטוחה, יעילה וחסכונית יותר. למרות שעדיין קיימים אתגרים, במיוחד סביב אמון הציבור והרגולציה, העתיד האוטונומי בשמיים קרוב יותר משחושבים, והוא עומד לתרום למהפכה טכנולוגית ותחבורתית אדירה ואולי גם בטוחה יותר. אבל איך נשמור על אנושיות במערכת שבקרוב לא תזדקק לנו?
כשאנחנו עולים כיום במדרגות המטוס בדרכנו לחופשה מרעננת בחו״ל, צוות המטוס והדיילות מקבלים את פנינו בחיוך ונוסכים בנו ביטחון שאנחנו בידיים טובות במסענו האווירי. בעתיד הלא רחוק, בעלייה למטוס, חוויית המפגש עם צוות המטוס תתחלף במקרה הטוב בדיילת רובוטית שתחייך חיוך מושלם, אך אנחנו נדע כי מאחורי החיוך וקבלת הפנים עומדת הבינה המלאכותית והיא זו שתקבל את פנינו, תקבל החלטות באוויר ואולי גם תציל חיים ללא כל מגע אנושי.
האם תהיו מוכנים לטוס במטוס נוסעים ללא טייס אנושי מעל האוקיינוס? האם תהיו בטוחים כי בשעת תקלה לא צפויה, ה-AI ישקיע את ״נשמתו״ להצלת הנוסעים? האם במצבים לא צפויים יידע הטייס הלא אנושי להגיב נכון ולהנחיתנו בשלום?
התקופה שלפני כמאה שנים, בה הטסת מטוס דרשה מיומנות, אומץ ויכולת שליטה על גבול העל אנושי כמעט, חלפה מהעולם. כבר כיום, רוב העבודה אינה נעשית בידי הטייסים. המחשבים החכמים והתוכנה שבתוכם תפסו את מקומם. הדור הראשון של טייסים אוטומטיים הופיע עוד בשנות ה־40. הם שמרו על גובה וכיוון, ותו לא. בעשורים האחרונים נוספו מערכות ניווט, בקרת מזג אוויר, טייס אוטומטי רב־שלבי ואפילו נחיתה עצמאית. ובכל זאת, עצם ישיבת הקברניט בתא הטייס נוסכת בנוסעים ביטחון. האם גם זה יעבור מהעולם והמשפט ״הטובים לטיס״ ייעלם גם הוא?
- מה אומרים הגרפים על השורט של מייקל ברי?
- מהפכת התעופה הירוקה: הסטארט-אפ השבדי שמאתגר את בואינג ואיירבוס
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
שילוב ה-AI - מטעמי בטיחות, לא רק חיסכון
המעבר לכיוון אוטונומיה אינו נובע רק מתוך רצון לחיסכון בכוח אדם. חברות התעופה והיצרנים טוענים כי הוצאת הגורם האנושי מהקוקפיט עשויה דווקא לשפר את הבטיחות באוויר. על פי הירחון פורבס, מחקרים מראים שחלק גדול מתאונות המטוסים התרחשו בשל טעויות אנוש, בעוד המערכות החדשות, בניגוד לבני אדם, אינן מתעייפות, אינן מתבלבלות ויכולות לעבד מידע רב בזמן קצר.
