מיקרוסטרטג'י מזנקת: האם זה מוצדק?
מניית מיקרוסטרטג'י MICROSTRATEGY INC CL A ממשיכה לקפוץ. אחרי שזינקה ב-10% ביום רביעי (אתמול לא היה מסחר), כעת היא עולה 4%. המניה השלימה זינוק מרשים של 515% מתחילת השנה בעיקר בזכות האסטרטגיה האגרסיבית של החברה להשקעה בביטקוין, וזאת למרות שבמהות מדובר בחברת תוכנה.
החברה שמובילה את שוק הקריפטו
מיקרוסטרטג'י, המחזיקה בלמעלה מ-386,700 ביטקוין – יותר מכל חברה אחרת – מרוויחה מהעלייה המתמדת בערך המטבע הדיגיטלי הגדול בעולם. מחיר הביטקוין טיפס בחזרה ל-97 אלף דולר, אחרי שכבר נשק ל-100 אלף והתממש ל-91 אלף דולר. לחברה יש החזקה בשווי של כ-38 מיליארד דולר שזה חלק משמעותי משוויה בוול סטריט - 87 מיליארד דולר.
זה גם מבטא את הסיכון במניה. השוק מעריך את שוויה בנטרול הביטקוין בכ-50 מיליארד דולר, זה שווי גבוה מדי ולא מייצג את הרווחים של החברה שלא מצדיקים שווי כזה. למעשה, הרווחים השוטפים של החברה, זניחים ביחס לרווחי הקריפטו (עליית הערך).
מכאן שמדובר בהייפ גדול שקשור להחזקה בביטוקין. אם הביטקוין ימשיך לעלות, הכיוון של המניה כנראה יהיה חיובי, אבל היא יקרה בכל מבחן, בנקודת הזמן הזו. זה לא בהכרח ימנע את המשך העלייה. עדר משולהב רודף אחרי המניה ומנפח את מחירה בלי קשר לערכים כלכליים ושווי אמיתי. בסוף זה יתפוצץ, אבל בינתיים משקיעים מרוויחים הרבה כסף רק שצריך לזכור שהשוק יכול להתהפך וזה יהיה כואב במיוחד.
- שנת 2025 בשוק הקריפטו: בין הישגים רגולטוריים לאכזבה במחירים
- סטרטג׳י מגייסת מאות מיליונים - אבל מפסיקה לרכוש ביטקוין
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
כך או אחרת, העלייה בביטקוין קשורה, בין השאר, לציפיות שהנשיא הנבחר דונלד טראמפ יקל על הרגולציה בשוק הקריפטו. אמנם טראמפ ייכנס לתפקידו רק ב-20 בינואר, אך התחזיות בשוק כבר משקפות אופטימיות לגבי התמיכה האפשרית שלו במטבעות דיגיטליים.
מיקרוסטרטג'י לא מסתפקת רק בהחזקה הנוכחית בביטקוין: לאחרונה היא השלימה הנפקת אג"ח המירות בשווי של 3 מיליארד דולר, שמיועדות לרכישות נוספות של ביטקוין. גישה זו משקפת את האמון של החברה בעתיד המטבע ואת מחויבותה להיות מובילה בתחום הקריפטו.
קרן סל על מניית מיקרוסטרטג'י ומניות מומנטום נוספות
קרן הסל iShares MSCI USA Momentum Factor ISHARES EDGE MSCI USA MOMENTUM FACTOR ETF הצליחה להשיג תשואה מרשימה של כ-40% בזכות השקעה במניות שהציגו עליות מחירים משמעותיות. ההחזקה הגדולה שלי היא במיקרוסטרטג'י.
- טורקיה מתכננת העלאת מס במטרה לרסן את האינפלציה
- עלייתה ונפילתה של חלוצת הרובוטיקה הצרכנית והצבאית
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- "הזדמנות קיצונית באנבידיה" -בברנשטיין מצפים לזינוק של 54%...
הקרן היא קרן מומנטום שהעיקרון המרכזי שמנחה אותה הוא שמניות עם ביצועים חיוביים בתקופות מסוימות ימשיכו להניב תשואות חיוביות גם בעתיד. זאת בשל ההנחה שהתנהגות המשקיעים נוטה לעקוב אחרי מגמות חיוביות. מניות נבחרות לאסטרטגיה זו מבוססות על ביצועיהן במהלך תקופות של שלושה עד שישה חודשים. אין כאן וודאות, אבל ברמה הסטטיטית והטכנית זה הוכח כעובד רוב הזמן. הבעיה שיש פעמים שזה לא עובד. כאשר השוק באופן כללי במגמה חיובית זו מתבררת כאסטרטגיה נכונה, אבל אף אחד לא יודע מתי מגיעה הירידה ושינוי המגמה.
אנבידיה וברודקום מהוות יחד כ-10% מתיק ההשקעות, אך מניות כמו וולמארט, ג'יי פי מורגן, וקוסטקו תופסות נתח דומה. מיקרוסטרטג'י מהווה מעל 10% מהחזקות הקרן.
כל מה שצריך לדעת על קרנות סל
מה זה קרן סל?
קרן סל היא השקעה שמאפשרת לך לקנות "חבילה" של מניות או נכסים בצורה פשוטה וזולה. היא עוקבת אחרי מדד מסוים (כמו ת"א 35 או S&P 500) ונסחרת בבורסה, ממש כמו מניה רגילה.
במה קרן סל שונה מקרן נאמנות?
קרן סל נסחרת כל יום בבורסה והמחיר שלה משתנה בזמן אמת, בעוד קרן נאמנות מתומחרת רק בסוף יום המסחר. בנוסף, קרנות סל בדרך כלל זולות יותר בדמי ניהול.
למה קרנות סל כל כך פופולריות?
כי הן זולות, שקופות, קלות למסחר ונותנות לך פיזור רחב של השקעה. זה אומר פחות סיכון בהשוואה להשקעה במניה בודדת.
האם כל קרנות הסל אותו דבר?
ממש לא. יש קרנות שמחקות מדדים גדולים כמו S&P 500, ויש כאלה שמתמקדות בתחום מסוים כמו טכנולוגיה, אנרגיה, או אפילו אג"ח. יש גם קרנות ממונפות שמנסות להגדיל את התשואה שלהן פי שניים או יותר.
מה זה קרן סל מומנטום?
זו קרן שמשקיעה במניות ש"מצליחות" עכשיו, כאלה שהמחיר שלהן עולה כבר תקופה. הרעיון הוא לרכב על גל ההצלחה, אבל זה בא עם סיכון גבוה יותר כי מחירי המניות האלו יכולים להיות תנודתיים.
האם קרנות סל משלמות דיבידנדים?
חלקן כן. יש קרנות שמחלקות דיבידנדים למשקיעים, ויש כאלה שמשקיעות אותם מחדש במדד שהן עוקבות אחריו.
מה ההבדל בין קרנות סל בישראל לחו"ל?
בישראל הקרנות מתמקדות בעיקר במדדים מקומיים (כמו ת"א 125), בעוד בחו"ל יש מגוון רחב יותר של מדדים ונכסים להשקעה. קרנות מחו"ל גם זולות יותר בדמי ניהול בדרך כלל, אבל עלולות להיות יקרות יותר במיסוי.
איך המיסוי שונה?
בקרנות ישראליות אתה משלם מס על הרווחים רק כשאתה מוכר את הקרן. בקרנות זרות אתה משלם מס גם על הדיבידנדים שמחולקים לך לאורך הדרך, וזה יכול להפוך אותן לפחות משתלמות.
איך בוחרים קרן סל?
מדד: תבחרו מדד שאתם רוצים להשקיע בו. תבחנו את דמי ניהול ותוודאו שהקרן נזילה.
האם קרנות סל מסוכנות?
- 6.אחד 01/12/2024 17:39הגב לתגובה זולמה שמישהו יקנה מיקרוסטרטג'י במחיר הזה ולא ביטקוין באופן ישיר?
- 5.שי 30/11/2024 18:49הגב לתגובה זוביטקויין יגיע למיליון דולר
- חי 30/11/2024 20:13הגב לתגובה זולדעתי ל20000000 מיליון דולר
- 4.שרון 29/11/2024 18:30הגב לתגובה זורוב המשקיעים בשוק לא יודעים מה זו מפולת. ב-2008 הם היו ילדים. מנהלי השקעות בני 35 לא יודעים מה זה, רק אנשים בני 40 פלוס זוכרים ויודעים שזה יגיע ואז כל המשוגעים שמדברים על ביטקוין ומניות טכנולוגיה יאכלו אותה בגדול
- 3.מנופחת (ל"ת)אייל 29/11/2024 18:30הגב לתגובה זו
- 2.bit 120k soon (ל"ת)eyal 29/11/2024 15:36הגב לתגובה זו
- 1.moshe 29/11/2024 14:19הגב לתגובה זומי שלא קונה ביוקוין שלא יבכה עוד 10-20 שנה למה הוא עני ואחרים שקנו עשירים - זה ביכון גבוה לר לקנות ביטקוין - זה כמו תעןדת ביטוח היום לגבי העתיד!!!
טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר
ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה
ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.
ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.
הגורם הסיני
עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1%
לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים,
כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.
הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות.
עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.
- ענקית הרכב מכריזה על הפסד תפעולי ראשון מזה 70 שנה ומה קרה היום לפני 47 שנה
- טויוטה הגדולה חלשה ברכבים חשמליים - מה הסיבה?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מגמה מעורבת בשאר העולם
בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת,
מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.
ארדואן טורקיה (X)טורקיה מתכננת העלאת מס במטרה לרסן את האינפלציה
מה האינפלציה בטורקיה ומה הצפי לשנה הבאה?
טורקיה מתכננת להעלות מסים באופן יחסית מתון על מגוון מוצרים ושירותים מרכזיים, כולל דלק, כחלק מהמאמץ הממשלתי לסייע לבנק המרכזי להחזיר את האינפלציה למסלול ירידה. המהלך נועד ליצור עקביות בין המדיניות הפיסקלית למוניטרית -כלומר, בין פעולות הממשלה בתחום המיסוי והמחירים לבין מטרות הבנק המרכזי דרך הריבית וכלים נוספים.
התוכנית היא לעדכן היטלים ומחירים מפוקחים בקצב שמתאים ליעד האינפלציה של הבנק המרכזי לשנה הבאה, העומד על 16%. זוהי גישה חדשה יחסית המתרחקת מהצמדה אוטומטית למדדים מבוססי אינפלציה. אולם זהו גם צעד רגיש מבחינה פוליטית וכלכלית, שכן שינויים במסים עקיפים משפיעים במהירות על מחירים בסופר, בתחבורה ובשרשרת האספקה.
דלק במרכז: השפעה מכרעת על כל המשק
דלק הוא מרכיב קריטי באינפלציה, משום שהוא נוגע כמעט לכל עלות במשק, החל מהובלה ולוגיסטיקה ועד למחירי מוצרים בסיסיים. כל שינוי במסים על בנזין וסולר זוכה לתשומת לב רבה ומשפיע על הציפיות לאינפלציה.
בטורקיה, מסי הצריכה על בנזין וסולר מתעדכנים בדרך כלל פעמיים בשנה לפי אינפלציית היצרן המצטברת בששת החודשים הקודמים. כעת, הכיוון הוא לעדכן את המסים בקצב מתון יותר כדי להפחית את הלחץ המחירי. כבר בתחילת 2025 נרשמה העלאה במסים נמוכה יותר מהנוסחה המקובלת, במטרה לצמצם את הלחץ על המחירים. זה מעיד על כך שמשרד האוצר הטורקי מנסה להציג קו עקבי של ריסון, גם אם בצעדים הדרגתיים.
- המדינה הראשונה שקובעת יעד אינפלציה רשמי ומה קרה היום לפני 24 שנה
- לקראת החלטת ריבית דרמטית כשהפד' מפולג מאי פעם ו"עיוור" ללא נתונים עדכניים
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המהלך לא מוגבל רק לדלק; הוא כולל גם התאמות במחירים מפוקחים כמו טבק, אלכוהול, אנרגיה ולעיתים גם שירותים ציבוריים. בטורקיה, שינויים במחירים המפוקחים יכולים להשפיע במהירות על קצב האינפלציה, בין אם בהקפאה או בעדכון חד.
