אלן בהרב גלמד
צילום: ארקדי רסקין

המניה הישראלית שמזנקת ב-430% - מה הסיבה?

אדיר בן עמי | (3)

מניית חברת התרופות הישראלית גלמד פרמצבטיקה גלמד מזנקת לאחר שהודיעה על חזרתה לעמידה בתנאי הרישום של בורסת הנאסד"ק. המניה זינקה ביותר ביותר מ-430% ביום המסחר היום (שלישי), והגיעה לשיא של 52 שבועות.

ההתפתחות החיובית הגיעה בעקבות הודעת החברה לרשות ניירות הערך האמריקאית (SEC) ביום שני, שבה דיווחה כי קיבלה אישור מצוות ההסמכה של הנאסד"ק על עמידתה בדרישת המחיר המינימלי למניה. גלמד הצליחה לשמור על מחיר סגירה של דולר אחד לפחות במשך 10 ימי מסחר רצופים בין ה-30 באוגוסט ל-13 בספטמבר, ובכך עמדה בתנאי שהוצב בפניה.

חזרתה של גלמד לעמידה בתנאי הרישום מסמנת סיום תקופה מאתגרת עבור החברה. בספטמבר אשתקד, הנאסד"ק הודיע לחברה כי מנייתה נכשלה בשמירה על מחיר מינימלי של דולר אחד במשך 30 ימי מסחר רצופים, מה שהעמיד בסכנה את המשך הרישום שלה בבורסה.

 

מי זאת גלמד פרמצבטיקה?

גלמד פרמצבטיקה היא חברת ביופרמצבטיקה ישראלית המתמחה בפיתוח טיפולים חדשניים למחלות מטבוליות ודלקתיות, עם דגש מיוחד על מחלת הכבד השומני הלא אלכוהולי (NASH). החברה, שנוסדה בשנת 2000 על ידי פרופ' טוביה גילאת ואלן בהרף, פועלת כיום מתל אביב ומובילה מחקר ופיתוח גלובלי בתחום התרופות.

המוצר המוביל של גלמד הוא Aramchol, תרופה אוראלית המיועדת לטיפול בבעיות כבד כמו פיברוזיס והפחתת רמות השומן בכבד. Aramchol פועל על ידי השפעה על האנזים Stearoyl-CoA Desaturase-1 (SCD1), ומטרתו לשפר את מטבוליזם הכבד ולהפחית פיברוזיס. בשנת 2014, התרופה זכתה לאישור מסלול מהיר (Fast Track Designation) מה-FDA לטיפול ב-NASH ובפיברוזיס.

בנוסף ל-Aramchol, גלמד מפתחת את Amilo 5MER, תרכובת המיועדת לטיפול במחלות דלקתיות. תרכובת זו הוצגה לראשונה בשנת 2020, ומרחיבה את פורטפוליו המוצרים של החברה.

גלמד מנהלת ניסויים קליניים ברחבי העולם ומשתפת פעולה עם חוקרים ומוסדות רפואיים מובילים. החזון של החברה הוא לפתח טיפולים יעילים וחדשניים למחלות מטבוליות ודלקתיות מורכבות, תוך התמקדות בתרופות הניתנות דרך הפה ואינן דורשות התערבות פולשנית.

קיראו עוד ב"גלובל"

תגובות לכתבה(3):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 3.
    מתן 18/09/2024 09:25
    הגב לתגובה זו
    החברה עשתה ספליט הפוך ביחס 12:1 בסוף אוגוסט וכמות המניות קטנה. באפטר כבר ירדה 30 אחוז . תפתחו גרף טווח ארוך השמדת ערך ענקית תכייף יגייסו כסף כך חוזר הניגון
  • 2.
    לרון 18/09/2024 07:23
    הגב לתגובה זו
    !!!
  • 1.
    מי שעולה בצורה מטורפת צולל באותה דרך (ל"ת)
    דש 18/09/2024 04:46
    הגב לתגובה זו
פארוק פתיח אוזר (רשתות)פארוק פתיח אוזר (רשתות)

הונאה של 2 מיליארד דולר - עונש של 11 אלף שנות מאסר - ומוות בכלא הטורקי

מנכ"ל פלטפורמת הקריפטו שקרסה נמצא מת בכלא בטורקיה. ההערכות שזו התאבדות; ומנגד, בארה"ב: טראמפ מספק חנינה למלך זירות הקריפטו

רן קידר |
נושאים בכתבה הונאה

פארוק פתיח אוזר, שהורשע בהונאה ונידון ליותר מ‑11 אלף שנות מאסר, נמצא מת בכלא בטורקיה. הנסיבות עדיין נחקרות, ההערכה הרווחת היא שהוא התאבד. פארוק פתיח אוזר יזם ועד מאחרי הקריסה של פלטפורמת הקריפטו, Thodex שהפכה לאחת מההונאות הגדולות בעולם הקריפטו. ההונאה מוערכת במעל 2 מיליארד דולר. 

Thodex נוסדה בשנת 2017 והציגה עצמה כפלטפורמה חדשנית למסחר במטבעות דיגיטליים. אוזר, שעזב את לימודיו בגיל תיכון, הצליח למשוך מאות אלפי משתמשים טורקים שהשתמשו בזירה לצורכי השקעה, מסחר והמרת מטבעות\ עמד בראש הפלטפורמה שהיתה בעצם סוג של פרמידה. 

באפריל 2021, הפעילות הופסקה באופן פתאומי. אוזר נמלט מהמדינה לאלבניה והותיר את המשתמשים  בלי כיסוי לנכסים שלהם.  בהתחלה התביעה העריכה כי מדובר בהונאה של עשרות מיליוני דולרים אך מהר מאוד הבינו שמדובר  בהונאה של מעל 2 מיליארד דולר.

הרשעה תקדימית

בשנת 2022, לאחר הסגרה מאלבניה, הועמד אוזר לדין יחד עם בני משפחתו ומקורבים נוספים. ב‑2023, בית המשפט הטורקי גזר עליו עונש דרמטי: 11,196 שנות מאסר - עונש סימבולי שמשקף את החומרה שהרשויות מייחסות לעבירות מסוג זה.

הקריסה של Thodex והיקף הנזק שגרמה עוררו דיון נרחב בטורקיה ובעולם לגבי הצורך בפיקוח רגולטורי הדוק יותר על תחום הקריפטו. במדינה שבה שיעור האינפלציה גבוה, מטבע הקריפטו נתפס בעיני רבים כחלופה להשקעה, מה שהגביר את החשיפה לסיכונים משמעותיים והוביל להצלחה גדולה של הפלטפורמה הזו לצד פלטפורמות אחרות. חשוב להבין כי פלטפורמות אלו יכולות להיות לא מפוקחות, ולספק נתונים שקריים לחלוטין. דמיינו שתאם רוכשים מטבעות קריפטו תחת פלטפורמה לא מפוקחת. אתם רואים את המטבעות בחשבון הפלטפורמה - אבל אף אחד לא מתחייב שמה שאתם רואים באמת נמצא שם. זה לא בנק שמפוקח באופן שוטף וידוע שהכסף קיים. כאן, אפשר לייצר תמונת שווא של נכסי קריפטו למרות שהמנהלים יכולים משוך את הכסף לחשבונם הפרטי. 

ציפס של מקדונלדס
צילום: pixbay

מקדונלד'ס חוזרת למלחמת המחירים: ההמבורגר הזול שוב במרכז

לאחר תקופה של עליות מחירים, רשת המזון המהיר משקיעה עשרות מיליוני דולרים בהנחות ובקמפיינים כדי לשקם את תדמיתה. המנכ"ל קמפצ'ינסקי מזהיר: "הצרכן האמריקני זהיר יותר מתמיד"

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה מקדונלדס

כאשר מנכ"ל מקדונלד'ס McDonald's Corp 1.9%  , כריס קמפצ'ינסקי, אומר "אנחנו נמשיך להיות זהירים לגבי מצב הצרכן", הוא מתאר במדויק את מצבה של הכלכלה האמריקנית כיום. רשת ההמבורגרים חוזרת לנוסחה המוכרת של מחירים נוחים, לאחר תקופה שבה העלתה מחירים באופן חד, במה שנראה כמו תגובה למציאות כלכלית חדשה שמעצבת מחדש את ענף המזון המהיר.


בתוצאותיה לרבעון השלישי מקדונלד'ס דיווחה על המכירות בחנויות הזהות עלו ב־2.4% בארצות הברית וב־3.6% בעולם, קצב גבוה מהתחזיות. מניית החברה מטפסת ב־2%, למרות שהרווח של 3.22 דולר למניה היה מעט מתחת לציפיות (3.33 דולר). ההכנסות הסתכמו ב־7.08 מיליארד דולר, בהתאם להערכות. השינוי המשמעותי התרחש בספטמבר, כשמקדונלד'ס חידשה את קמפיין הארוחות המוזלות שלה. במסגרת המהלך, החברה קבעה מחירים הנמוכים בכ־15% מהעלות המצטברת של רכישת הפריטים בנפרד. הצעד הזה הוכיח את עצמו במהירות, כיום כ־30% מהעסקאות בארצות הברית נעשות באמצעות אותן ארוחות כלכליות.


עם זאת, מדובר במהלך יקר. החברה הוציאה כ־40 מיליון דולר ברבעון על פרסום המבצעים, ומתכננת להקצות כ־90 מיליון דולר השנה לסיוע לזכיינים במימון ההנחות. בטווח הקצר זה מצמצם את הרווחיות, אך ההנהלה רואה בכך השקעה לטווח הארוך שנועדה לשקם את תדמית הרשת כמקום שמעניק תמורה טובה למחיר.


במקביל, מקדונלד'ס לא מסתפקת בהורדת מחירים אלא מנסה לגוון את התפריט. היא השיקה סדרת משקאות חדשים: קפה קר, משקאות פירות ו"סודה מלוכלכת" עם תוספות ייחודיות. הניסויים בכ־500 סניפים בארצות הברית מציגים עד כה תוצאות טובות מהמוערך.


הכלכלה מפוצלת

המציאות הכלכלית שאיתה מתמודדת מקדונלד'ס דומה למצבם של משקי הבית בארצות הברית. לדברי קמפצ'ינסקי, הכלכלה מפוצלת: בעלי הכנסות נמוכות מצמצמים ביקורים במסעדות, בעוד בעלי הכנסה גבוהה ממשיכים לצאת. לדבריו, הלחצים על הצרכנים צפויים להימשך גם בשנה הקרובה, כל עוד לא יורגש שיפור ממשי בהכנסות. בנוסף, הנתונים הכלליים בענף מצביעים על האטה: תנועת הלקוחות ברשתות מזון מהיר ירדה ב־2.3% השנה, לעומת ירידה של 1.6% בלבד בכלל המסעדות, לפי חברת המחקר Black Box Intelligence. המשמעות היא שהתחום נפגע במיוחד מהקיטון בהוצאות על אוכל מחוץ לבית.