נוברטיס הולכת על ספין אוף לסנדוז, - תונפק בשוויץ

לאחר התלבטויות רבות מצד נוברטיס מה לעשות עם חטיבת התרופות הגנריות שלה, שכללו גם מכירה של החטיבה, היא החליטה לבצע ספין אוף - המסקנה, יותר משאבים ומיקוד לסנדוז, שתהווה תחרות חזקה יותר לטבע
עומר רוסו | (1)

נוברטיס NOVARTIS AG ADS הודיעה היום כי היא עושה ספין - אוף לחברת סנדוז ותנפיק אותה בבורסה של שוויץ, המהלך לדעתה, יעזור לה "להפוך סנדוז לחברה הגנרית האירופית מספר 1".

החברה טוענת כי "הן עבור התרופות החדשניות והן עבור עסקי סנדוז, הספין-אוף יאפשר מיקוד משופר ויכולת להמשיך באסטרטגיות צמיחה עצמאיות של שני הגופים״, אמרה קבוצת הפארמה השוויצרית בהצהרה.

ספין אוף הוא תהליך שבו חברה מפצלת מתוכה חטיבה או יחידה עסקית וכל אחת מהן הופכת להיות ישות עצמאית. בעלי המניות מקבלים דיבינד מיוחד בצורת מניות בחברה החדשה. החברה הגדולה נקראת חברת האם, ואילו החלק שפוצל ממנה הופך להיות חברת הבת. בדרך כלל חברת הבת ממשיכה לקיים קשרי גומלין ונתמכת על ידי חברת האם, לעיתים באמצעים טכנולוגיים, פיננסיים, או של כוח אדם.

סנדוז היא למעשה חברה מתחרה של טבע טבע (US) בשוק הגנרי. ברגע שהיא תפוצל או תימכר היא תקבל מיקוד ניהולי הרבה יותר גדול, שכן עד היום היא לא הייתה בליבת העסקים של נוברטיס - סאנדוז, מיילן (שהפכה לויאטריס) וטבע הישראלית הן השחקניות הגדולות בעולם בתחום התרופות הגנריות, ובגלל בעיות שקשורות להגבלים עסקיים קשה לראות את האחד קונה את האחר. זה אומר שיש לטבע פתאום עוד מתחרה - שגם כך הוא מהותי - וייתכן שהוא יתחזק. מעבר לכך, יהיה עוד גוף תרופות גנרי מעניין להשקעה.

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    נעומי 25/08/2022 13:07
    הגב לתגובה זו
    עומר
אנטליה טורקיה (AI)אנטליה טורקיה (AI)

קריסת התיירות בטורקיה: 3 מיליארד דולר הפסדים, 30% ירידה באנטליה ובריחה המונית ליוון

אינפלציה של 33.5% הורסת את היתרון של הלירה החלשה;  מלונות מחזיקים מעמד עם "הכול כלול" בזמן שעסקים קטנים קורסים;  1.5 מיליון טורקים נוטשים לטובת האיים היווניים; מאנטליה ועד איסטנבול: המספרים שמטלטלים את הענף שמניב 12% מהתמ"ג

עמית בר |
נושאים בכתבה תיירות טורקיה

ענף התיירות הטורקי, שהיווה במשך עשורים את אחד מעמודי התווך של הכלכלה המקומית, נמצא בצניחה חופשית. הנתונים העדכניים מציירים תמונה קשה: ירידה של 5% במספר התיירים הזרים ביולי, צניחה של 30% במבקרים באנטליה ברבעון הראשון, והפסדים צפויים של 3 מיליארד דולר בהכנסות השנתיות. מדובר ברעידת אדמה כלכלית עבור מדינה שבה התיירות מהווה 12% מהתמ"ג ומעסיקה מעל 3 מיליון עובדים.

המשבר מתבטא בירידה חדה במספרים: גרמניה, שהיא השוק הגדול ביותר של מבקרים, רשמה ירידה של 8%, בריטניה 10%, וארצות הברית צנחה ב-22%. אבל מעבר לסטטיסטיקה היבשה, מדובר בסיפור של ענף שלם שמתמוטט תחת העומס של אינפלציה דוהרת, אסונות טבע חוזרים ומדיניות כלכלית כושלת עם תדמית שהולכת ונהית בעייתית יותר לעולם המערבי - ארדואן נגד להקת בנות - "לבוש ומעשים לא הולמים". ארדואן נלחם באופוזיציה הליברלית, שם מנהיגים שלה בכלא, ומדבר יותר ויותר על קיצוניות דתית. זה עלול להפחיד את התיירים.

וכל זה קורה כשטורקיה נתפסת זולה מאוד. המטבע שלה איבד מעל%5 ב-20 שנה, אלא שהאינפלציה של 335 שהיא אומנם בירידה, מחסלת את היתרון התחרותי. משפחה של ארבעה משלמת כיום 150-200 דולר ללילה במלון בינוני באנטליה, לעומת 100-130 דולר לפני כשלוש שנים. 

המודל של "הכול כלול": כך שורדים המלונות הגדולים בזמן שהמסעדות המקומיות נסגרות

הפתרון שמחזיק את הענף בחיים הוא דווקא מודל הכל כלול. המלונות מרכיבים חבילות מיוחדות לתיירים רוסים כדי לשמור על תפוסה גבוהה. השוק הרוסי, שמהווה 14% מהמבקרים, נשאר יציב יחסית בזמן שהאירופים בורחים.

אבל יש לזה מחיר כבד. המודל יוצר "בועה" שבה התיירים לא יוצאים מהמלון ולא מוציאים כסף בכלכלה המקומית. התוצאה: בעלי עסקים קטנים באנטליה מדווחים על ירידה של 40% במכירות. מסעדות משפחתיות נסגרות, חנויות מזכרות מורידות תריסים, ומדריכי טיולים מקומיים נשארים ללא עבודה.