האם צים הופכת למניה דפנסיבית? מה צפוי בהמשך
חברת צים היא כיום החברה הישראלית הרווחית ביותר אי פעם - ונסחרת במכפיל רווח של קצת יותר מ-2, ומכפיל הכנסות של 0.7. אין דברים כאלה בשוק. ברבעון השלישי של 2021 דיווחה החברה על הכנסות של 3.14 מיליארד דולר, הרבה מעל ה-2.77 מיליארד שצפו האנליסטים. הרווח למניה עמד על 12.16 דולר למניה לעומת צפי האנליסטים ל-9.25 בלבד.
שורת הרווח למניה פה מעניינת במיוחד. 12.16 דולר למניה ברבעון הם רווח שנתי למניה של כ-49 דולר, אם הרווחים ימשיכו בקצב דומה. מחיר המניה הוא כיום 59 דולר למניה. המשמעות: בתוך חמישה רבעונים בלבד החברה עשויה לרשום רווח נקי של יותר מכל השווי שלה! החברה אף הכריזה על מדיניות חלוקת דיבידנדים של 30% עד 50% מהרווח השנתי. כלומר המשקיעים עשויים לקבל בשנתיים הקרובות את כל ערך החברה כמזומן בדיבידנד, אם המצב יימשך כפי שהוא כעת.
כנראה שרווח של 4 מיליארד דולר בשנה לא יחזור על עצמו, אבל רווח של 2-3 מיליארד דולר בהחלט סביר. כך גם צופים האנליסטים שחוזים לחברה בשנת 2022 רווח למניה של 24 דולר (הרחבה בהמשך).
האם צים תמשיך להרוויח כך גם בעתיד?
השאלה הגדולה כמובן, שייתכן שמסבירה את התמחור הנמוך במיוחד, היא האם צים תמשיך להרוויח כך גם בעתיד. הסיבה לתוצאות המעולות היא 99% מזל - ההתייקרות החדה במחירי התובלה הימית. דמי השילוח הימי עלו ב-174% לעומת השנה הקודמת ועמדו על 3226 דולר. הסיבות לעליית המחירים הן משבר האספקה ועליית הביקוש לסחורות ולשילוח בעקבות הסיבוכים בשוק שיצרה הקורונה. הערכות השוק היו שאלו שיבושים זמניים ושהמחירים יחזרו לרדת בקרוב. בנוסף נוצר בחודשים האחרונים לחץ על מחירי האנרגיה כשהנפט חוזר להיסחר ברמות שיא שלא נראו מאז שנת 2014 ועומדים על 87 דולר לחבית גולמית WTI ו-90 דולר לחבית ברנט, מה שאמור ללחוץ את צד ההוצאות בחברה.
- מניות דפנסיביות - מהן והאם כדאי להשקיע בהן כיום
- ארה"ב נכנסת לשנת בחירות: מה ההשפעה על הפד ועל שוק המניות?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
אך נראה שלא מדובר עדיין בנתונים שישפיעו מהותית לרעה על צים. מחיר הנפט אמנם עולה, אך לא לרמה שתסכן באופן מהותי את רווחיה של צים, שהרוויחה יפה גם במחירים של מעל 70 דולר. בינתיים נפח הפעילות של החברה עולה. היא הודיעה על השקת קו חדש, ואף חוכרת ספינות נוספות. מחירי התובלה הימית לעומת זאת לא מפסיקים לעלות. מדד מחירי ההובלה הימית הגיע לשיא בספטמבר, מאז החל לרדת עד תחילת דצמבר, אך אז השתנתה המגמה שוב, וכעת המחירים שוב עומדים על אזורי רמות המחירים של ספטמבר. אם התוצאות המעולות של הרבעון השלישי משקפות את המחירים של יולי עד ספטמבר, הרי שהמחירים הממוצעים ברבעון שעליו תדווח החברה בקרוב, זה של אוקטובר עד דצמבר, לא יהיו נמוכים יותר וצפויות תוצאות דומות. התוצאות של הרבעון הנוכחי שפותח את שנת 2022 עשויים להיות אפילו טובים יותר בשורת ההכנסות.
מה צופים האנליסטים?
האנליסטים צופים שבדיווח הקרוב (דוחות דצמבר 2021) ההכנסות של צים יעמדו על 3.24 מיליארד דולר, ובזה שאחריו - זה שמתייחס לביצועי הרבעון הראשון של שנת 2022, כלומר החודשים הנוכחיים, הן ירדו מעט ל-3.2 מיליארד דולר. אם כי ייתכן שלפחות חלק מהם טרם עדכנו את התחזיות, שכן מחירי התובלה הימית הנוכחיים לא משקפים ירידה בהכנסות. ביחס לשנת 2022 כולה הם מצפים להכנסות של 9.55 מיליארד דולר.
צפי האנליסטים לרווחי 2022 עומד על 24 דולר למניה, כלומר כ-3 מיליארד דולר לחברה. לפי מדיניות החברה המוצהרת רווחים אלו יניבו דיבידנד של 0.9-1.5 מיליארד דולר, וזאת כאשר שווי השוק של החברה כולה הוא 7 מיליארד דולר - ורק נזכיר שלפני שנה היא הונפקה לפי שווי של 1.5 מיליארד דולר.
- האם ספייסX תהיה חברה של טריליון דולר?
- אחד מכל 5 ילדים בעולם: אלה ממדי המשבר הגלובלי של אי-ביטחון תזונתי
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- אילון מאסק = 2 מיליון ישראלים = 1 מיליון אמריקאים
האם צים הופכת להיות מניה דפנסיבית?
בנתונים הנוכחים צים מתקרבת להגדרה של "מניה דפנסיבית". היא מספקת שירות נצרך, בשוק חזק עם תזרים מזומנים חזק ונסחרת במחיר נמוך במיוחד. בימים כאלה של שווקים תנודתיים במיוחד - החשיבות של מניות דפנסיביות עולה, שכן גם אם תהיינה ירידות חדות, צים עדיין תמשיך ליהנות ממחירי התובלה הגבוהים. כלומר, לכאורה נכון לעכשיו אין סיבה למניית צים לרדת יותר מדי, אבל כן ניתן לצפות לאפסייד מסוים על רקע הדיבידנד והמכפיל הנמוך באופן קיצוני.
לקריאה נוספת:
>>> צים בעין הסערה - הסיפור האמיתי; אלי גליקמן צודק! ברור שהוא רוצה להקטין מס
>>> איך אפשר להרוויח מהמשבר בשרשרת האספקה העולמית?
>>> מניית השנה - צים; כל הדרך לשווי של 6.4 מיליארד דולר
אלא שהחגיגה לא תימשך לנצח - מחירי התובלה ירדו ואיתם הרווחים של צים
עד מתי תימשך החגיגה בצים עם רווחים פנומנליים ודיבידנדים מרקיעי שחקים? שינוי מצב השוק צפוי להשפיע על הכנסות החברה, כאשר צריך לזכור שלפני הקורונה צים רשמה הפסדים שנה אחרי שנה, כך שבכלל לא מדובר על תרחיש מופרך. ישנם כמה אופנים כיצד דבר כזה יכול להתרחש:
ייתכן שבתקופה הקרובה יחזרו מחירי התובלה הימית לרדת לרמות קונבנציונליות יותר עקב חזרה לפעילות נורמלית ברחבי העולם. במסיבת העיתונאים שקיים ג'רום פאואל, יו"ר הבנק הפדרלי, אמש לאחר הכרזת הריבית הוא אמר כי הוא צופה שחלק מבעיות שרשרת האספקה יפתרו בשנה הקרובה. לשאלת אחד הכתבים הוא השיב שהוא לא חושב שכל הבעיות יפתרו אבל כן מאמין שהמצב ישתפר בקרוב. התפתחות כזו כמובן תחזיר את מחירי ההובלה למחירים נמוכים יותר, ואת צים לרמות רווחים מקובלות יותר גם בשנת 2022.
אולם יתכן תרחיש פסימי יותר לשווקים באופן כללי שעלול להשפיע גם על הכנסות צים. מצב בו הירידות בשוק המניות, עליית האינפלציה והריבית בעקבותיה או התפשטות האומיקרון ישפיעו על הביקושים הראליים כי הפעילות הכלכלית הריאלית תואט. במקרה של מיתון עולמי כזה - יפחת הביקוש להובלה ימית והמחירים יירדו, לא בגלל "חזרה לנורמליות" אלא דווקא בגלל מצב לא נורמלי של האטה עולמית.
מניה דפנסיבית לא מתנהגת אחרת לחלוטין מהשוק - היא יורדת כשכל השוק נופל, אבל היא יורדת פחות. האם צים תתגלה כמניה דפנסיבית בשנים הקרובות?
- 10.אני אישית הגעתי למסקנה שבתווך של השנתיים שלוש הקרו 30/01/2022 08:37הגב לתגובה זואני אישית הגעתי למסקנה שבתווך של השנתיים שלוש הקרובים צים תמשיך להרויח ולהרויח בגדול, כי אנחנו רואים שהקורונה נשארת וישנם הרבה אבל הרבה הזמנות לחוצות להכול במחירי בלי הכרה רק רוצים סחורה בכול העולם, אני מאמין כשהסוחרים ״הגדולים״ יבינו שישנה כאן בוננזה שמדפיסה כסף אבל המון כסף המניה תגיע לשערים להארכתי של 650 בהליכה, אין ספק תסתכלו על מנית טסלה שווה בערך טריליון ומייצרים אותם רווחים ומנית צים שווה שמונה (8) מיליארד זה נראה לכם נורמאלי, זמנים יגידו רק סבלנות, למען ההגינות והיושר אני בפנים ובגדולללללללל, ב ה צ ל ח ה
- 9.לילי 29/01/2022 10:03הגב לתגובה זומניית צים עלתה במשבר האחרון . אך אין ודאות מה יהיו מחירי התובלה במשבר הבא . סביר להניח שאחרי עלייה חדה נראה תיקון או ירידה חדה . אף אחד לא יודע בוודאות .
- רפי 29/01/2022 14:54הגב לתגובה זואיפב בדיוק רכבת הרים?
- 8.סוחר נוסטרו 29/01/2022 10:00הגב לתגובה זוגג שנה... כמי שמחזיק במניה אני עם אצבע על הדופק יום יום זו לא השקעה פשוטה.החברה כרגע מחזקת את הפעילות שלה במזרח על ידי קווים ואוניות וגם משקיעה באוטומציה של תהליכים משרדיים יקרים שקשורים בהובלה (פלנינג)מדד עולמי של שילוח קונטיינר 40 פוט עומד כרגע על 9600 דולר, ב4000 דולר החברה תהיה שווה מיליארד בקושי...למי שיש עצבים חזקים וזמן לעקוב יכול בשנה הקרובה להשקיע בה אבל שוב, חובה לשים לב למצב הספנות העולמית ואילו כוללים בעיקר:מחירי שילוחרגולציה בתחומי זיהום אוויר וים (רגולציה מחמירה מועילה למחירי השילוח שכן חברות קטנות נעלמות קליל בגללה)מצב כוח העבודה בנמליםהשתלטות של חברות מתחרות עם קווים ואוניותסדכ אוניות עולמי, כניסה ויציאת משירות (זמן חיים של אוניה)ייצור אוניות חדשות ומצב המספנות - כרגע בעצירה יחסיתמחירי הברזל והנפט.בהצלחה
- 7.נראה שטעיתי לגבי צים מניה טובה לתווך ארוך בתשואות 28/01/2022 18:39הגב לתגובה זונראה שטעיתי לגבי צים מניה טובה לתווך ארוך בתשואות טובות
- 6.נראה שטעיתי לגבי צים מניה טובה לתווך ארוך בתשואות 28/01/2022 18:39הגב לתגובה זונראה שטעיתי לגבי צים מניה טובה לתווך ארוך בתשואות טובות
- 5.חבל שאתם לא מעלים ומוחקים תגובות (ל"ת)רפי 28/01/2022 15:22הגב לתגובה זו
- 4.החברה עלתה בזכות הקורונה, ותרד כשהקורונה תדעך (ל"ת)יוסי 28/01/2022 13:02הגב לתגובה זו
- 3.מה יקרה למניה שמחירי התובלה ירדו??? (ל"ת)28/01/2022 11:52הגב לתגובה זו
- 2.יצחק 28/01/2022 09:33הגב לתגובה זוביצועי החברה מצוינים והיא ברך כלל עולה גם שהשוק יורד. מדד הנאסדק ירד 16% משיאו ואילו מניית צים נמצאת בשיא של כל הזמנים
- 1.למכור לא שווה כלום 27/01/2022 20:58הגב לתגובה זולמכור לא שווה כלום
- כלכלן 28/01/2022 14:16הגב לתגובה זובלי להעליב...
- למה? 28/01/2022 07:24הגב לתגובה זונראה שפשוט לא הצלחת לתפוס במחיר נמוך יותר... גם עכשיו זה זיל הזול
- עידן 27/01/2022 21:18הגב לתגובה זוהחברה תגיע לשווי הרבה יותר גדול.

מה ההון הממוצע של ישראלי ומה ההון של אמריקאי?
כמה עשירים יש בעולם? על פערי עושר לא נתפסים בין המאיון לבין היתר בארץ ובעולם וגם - מיהו עשיר באמת?
היקף העושר העולמי מגיע ל-600 טריליון דולר, עלייה של 4.6% משנה קודמת, אך הריכוז בידי מיעוט קטן הגיע לרמות גבוהות. לפי דוח World Inequality Report , בשיתוף UNDP, העשירון העליון מחזיק ב-75% מהעושר הפרטי העולמי, בעוד מחצית התחתונה מחזיק ב-2% בלבד. המאיון העליון, כ-55,000 איש, שולט ב-6.1% מהעושר – סכום השווה פי 3.05 לעושר של 3.8 מיליארד איש במחצית התחתונה. העושר הממוצע במאיון זה עומד על 1.1 מיליון דולר, לעומת 7,000 דולר במחצית התחתונה.
על פי הדוח יש בעולם כ-60 מיליון מיליונרים שמחזיקים ב-48.1% מהעושר, כשהשנה התווספו כ-700 אלף מיליונרים חדשים, רובם בצפון אמריקה. העושר הגלובלי צמח פי 6 ביחס להכנסה מאז שנות ה-90, בעיקר מנכסים פיננסיים באסיה ובאמריקה. עם זאת, שוויון העושר ירד ב-0.4% מאז 2000, עם מקדם ג'יני ממוצע של 0.70 במדינות כמו ברזיל ורוסיה, לעומת 0.40 בסלובקיה ובבלגיה. ארגון אוקספם דיווח כי עושר 3,000 המיליארדרים גדל ב-2 טריליון דולר ב-2024, פי 3 מהשנה הקודמת, בעיקר מירושות ומונופולים.
מבחינה אזורית, צפון אמריקה ואירופה מובילות בעושר ממוצע של 595,000 דולר לאדם, לעומת 35,000 דולר באמריקה הלטינית. באזור המזרח התיכון וצפון אפריקה, העשירון העליון אוחז ב-73% מהעושר, ומחצית התחתונה ב-1%. כ-83% ממדינות העולם, המייצגות 90% מהאוכלוסייה, סובלות מאי-שוויון גבוה, עם תחזית להעברת 70 טריליון דולר בירושות עד 2035, מגמה שצפויה להרחיב את הפערים.
לריכוז העושר השלכות סביבתיות משמעותיות: העשירון העליון אחראי ל-77% מהפליטות הפרטיות, בעוד מחצית התחתונה תורמת 3% אך צפויה לספוג 74% מההפסדים עד 2050.
- מה ההון של הישראלי הממוצע? לא מה שחשבתם
- לראשונה מזה עשור: יותר מיליארדרים אמריקאיים מסיניים; מי נמצא בראש הרשימה?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בתחום המגדרי, נשים מרוויחות 20% פחות מגברים בממוצע, עם 32% מההכנסה מעבודה כולל עבודה ביתית לא-מתוגמלת (53 שעות שבועיות לעומת 43 לגברים). באזור המזרח התיכון וצפון אפריקה, נשים אחראיות ל-16% מההכנסה מעבודה, השיעור הנמוך בעולם.
אילון מאסק ספייסXהאם ספייסX תהיה חברה של טריליון דולר?
מה עושה ספייסX של אילון מאסק, למה מעריכים שהיא תהיה ה-IPO הגדול בהיסטוריה, והאם היא תהיה גדולה מטסלה?
עסקת מניות בה מכרו עובדים מניות לקרנות, מציבה את שוויה של ספייסX על 800 מיליארד דולר, זינוק של 100% לעומת 400 מיליארד דולר לפני כחצי שנה. המחיר למניה בעסקה עמד על 421 דולר, כפול ממחיר של 212 דולר בעסקאות קודמות. שווי זה ממקם את ספייסX מעל חברות פרטיות כמו OpenAI (שווי 500 מיליארד דולר) ובייטדאנס (שווי 200-250 מיליארד דולר), ומקרב אותה לענקיות ציבוריות כמו טסלה (שווי 1.5 טריליון דולר).
נראה שטסלה היא המודל לחיקו או הרף לפחות מבחינת השווי - אילון מאסק בעל השליטה והמנכ"ל של טסלה הוא גם המוביל של ספייסX ואנחנו כבר יודעים שהוא יודע להשביח חברות. מאסק יודע לקחת חלום ולהפוך אותו למציאות. החלומות האלו בינתיים לא בהכרח רווחיים מאוד, אבל וול סטריט מאוהבת. השווי של טסלה הוא לא קשור להיותה חברת רכבים, אלא חברת AI שעומדת בין המובילות בתחום עם תכנון להיות המובילה ברובוטקסי ורובוטים הומנואידים. השווי של ספייסX לא קשור לביצועים הנוכחיים שלה, אלא לפוטנציאל.
ספייסX יכולה להיות חברה בשווי של טסלה ואפילו יותר. העלייה בשווי ל-800 מיליון דולר נובעת מצמיחה בהכנסות, בעיקר מסטארלינק החברה הבת (הרחבה בהמשך) ומשיגורים תכופים יותר לחלל, אך העסקה גם מבטאת התקרבות להנפקה לציבור שאמורה להיות בשנה הבאה לפי שווי של 1.2-1.5 מיליארד דולר.
שווי של 1.5 מיליארד דולר, אם יהיה, משקף מכפיל של 100 על הכנסות 2025 המוערכות ב-15 מיליארד דולר, גבוה ממכפילי חברות טכנולוגיה ציבוריות כמו פלנטיר (70 על הכנסות 2026). השווי מבוסס על פוטנציאל עתידי - כמות המנויים שצפויה על פי מאסק לסטארלינק עד 2040 יכולה להגיע למאות רבות של מיליונים. ההכנסות בהתאם יעלו על 100 מיליארד דולר.
- חנות המחשבים הראשונה נפתחת לקהל הרחב ומה קרה היום לפני 15 שנה
- SpaceX מתקרבת לשווי של 800 מיליארד דולר ומאותתת על הנפקה אפשרית ב־2026
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
סטארלינק: מעצמה גלובלית
סטארלינק, רשת האינטרנט הלווייני של ספייסX, הפכה למקור ההכנסה העיקרי, עם 8 מיליון מנויים, עלייה מ-5 מיליון בפברואר ומ-7 מיליון בספטמבר. הצפי להכנסות מסטארלינק עומד על 11.8 מיליארד דולר ב-2025, ו-15.9 מיליארד דולר ב-2026. שירות זה מהווה 70% מהכנסות ספייסX, לעומת 30% משיגורים מסחריים וממשלתיים.
