צים אוניה ספינה
צילום: צים

האם צים הופכת למניה דפנסיבית? מה צפוי בהמשך

האנליסטים בממוצע צופים לחברה רווח של כ-3 מיליארד דולר ב-2022, כאשר שווי החברה כולו הוא 7 מיליארד דולר - כלומר מכפיל 2; תמחור כזה עשוי להיות מגן מפני התנודתיות הגבוהה בשווקים כאשר לפחות כעת נראה שמחירי התובלה יישארו גבוהים זמן רב מהצפוי. מה בכל זאת יכול להשפיע על הכנסות החברה?
גיא טל | (14)

חברת צים היא כיום החברה הישראלית הרווחית ביותר אי פעם - ונסחרת במכפיל רווח של קצת יותר מ-2, ומכפיל הכנסות של 0.7. אין דברים כאלה בשוק. ברבעון השלישי של 2021 דיווחה החברה על הכנסות של 3.14 מיליארד דולר, הרבה מעל ה-2.77 מיליארד שצפו האנליסטים. הרווח למניה עמד על 12.16 דולר למניה לעומת צפי האנליסטים ל-9.25 בלבד.

שורת הרווח למניה פה מעניינת במיוחד. 12.16 דולר למניה ברבעון הם רווח שנתי למניה של כ-49 דולר, אם הרווחים ימשיכו בקצב דומה. מחיר המניה הוא כיום 59 דולר למניה. המשמעות: בתוך חמישה רבעונים בלבד החברה עשויה לרשום רווח נקי של יותר מכל השווי שלה! החברה אף הכריזה על מדיניות חלוקת דיבידנדים של 30% עד 50% מהרווח השנתי. כלומר המשקיעים עשויים לקבל בשנתיים הקרובות את כל ערך החברה כמזומן בדיבידנד, אם המצב יימשך כפי שהוא כעת. 

כנראה שרווח של 4 מיליארד דולר בשנה לא יחזור על עצמו, אבל רווח של 2-3 מיליארד דולר בהחלט סביר. כך גם צופים האנליסטים שחוזים לחברה בשנת 2022 רווח למניה של 24 דולר (הרחבה בהמשך).

האם צים תמשיך להרוויח כך גם בעתיד?

השאלה הגדולה כמובן, שייתכן שמסבירה את התמחור הנמוך במיוחד, היא האם צים תמשיך להרוויח כך גם בעתיד. הסיבה לתוצאות המעולות היא 99% מזל - ההתייקרות החדה במחירי התובלה הימית. דמי השילוח הימי עלו ב-174% לעומת השנה הקודמת ועמדו על 3226 דולר. הסיבות לעליית המחירים הן משבר האספקה ועליית הביקוש לסחורות ולשילוח בעקבות הסיבוכים בשוק שיצרה הקורונה. הערכות השוק היו שאלו שיבושים זמניים ושהמחירים יחזרו לרדת בקרוב. בנוסף נוצר בחודשים האחרונים לחץ על מחירי האנרגיה כשהנפט חוזר להיסחר ברמות שיא שלא נראו מאז שנת 2014 ועומדים על 87 דולר לחבית גולמית WTI ו-90 דולר לחבית ברנט, מה שאמור ללחוץ את צד ההוצאות בחברה. 

אך נראה שלא מדובר עדיין בנתונים שישפיעו מהותית לרעה על צים. מחיר הנפט אמנם עולה, אך לא לרמה שתסכן באופן מהותי את רווחיה של צים, שהרוויחה יפה גם במחירים של מעל 70 דולר. בינתיים נפח הפעילות של החברה עולה. היא הודיעה על השקת קו חדש, ואף חוכרת ספינות נוספות. מחירי התובלה הימית לעומת זאת לא מפסיקים לעלות.  מדד מחירי ההובלה הימית הגיע לשיא בספטמבר, מאז החל לרדת עד תחילת דצמבר, אך אז השתנתה המגמה שוב, וכעת המחירים שוב עומדים על אזורי רמות המחירים של ספטמבר. אם התוצאות המעולות של הרבעון השלישי משקפות את המחירים של יולי עד ספטמבר, הרי שהמחירים הממוצעים ברבעון שעליו תדווח החברה בקרוב, זה של אוקטובר עד דצמבר, לא יהיו נמוכים יותר וצפויות תוצאות דומות. התוצאות של הרבעון הנוכחי שפותח את שנת 2022 עשויים להיות אפילו טובים יותר בשורת ההכנסות. 

מה צופים האנליסטים?

האנליסטים צופים שבדיווח הקרוב (דוחות דצמבר 2021) ההכנסות של צים יעמדו על 3.24 מיליארד דולר, ובזה שאחריו - זה שמתייחס לביצועי הרבעון הראשון של שנת 2022, כלומר החודשים הנוכחיים, הן ירדו מעט ל-3.2 מיליארד דולר. אם כי ייתכן שלפחות חלק מהם טרם עדכנו את התחזיות, שכן מחירי התובלה הימית הנוכחיים לא משקפים ירידה בהכנסות. ביחס לשנת 2022 כולה הם מצפים להכנסות של 9.55 מיליארד דולר.

צפי האנליסטים לרווחי 2022 עומד על 24 דולר למניה, כלומר כ-3 מיליארד דולר לחברה. לפי מדיניות החברה המוצהרת רווחים אלו יניבו דיבידנד של 0.9-1.5 מיליארד דולר, וזאת כאשר שווי השוק של החברה כולה הוא 7 מיליארד דולר - ורק נזכיר שלפני שנה היא הונפקה לפי שווי של 1.5 מיליארד דולר. 

קיראו עוד ב"גלובל"

האם צים הופכת להיות מניה דפנסיבית?

בנתונים הנוכחים צים מתקרבת להגדרה של "מניה דפנסיבית". היא מספקת שירות נצרך, בשוק חזק עם תזרים מזומנים חזק ונסחרת במחיר נמוך במיוחד. בימים כאלה של שווקים תנודתיים במיוחד - החשיבות של מניות דפנסיביות עולה, שכן גם אם תהיינה ירידות חדות, צים עדיין תמשיך ליהנות ממחירי התובלה הגבוהים. כלומר, לכאורה נכון לעכשיו אין סיבה למניית צים לרדת יותר מדי, אבל כן ניתן לצפות לאפסייד מסוים על רקע הדיבידנד והמכפיל הנמוך באופן קיצוני.

לקריאה נוספת:

>>> צים בעין הסערה - הסיפור האמיתי; אלי גליקמן צודק! ברור שהוא רוצה להקטין מס

>>> איך אפשר להרוויח מהמשבר בשרשרת האספקה העולמית?

>>> מניית השנה - צים; כל הדרך לשווי של 6.4 מיליארד דולר

>>> אלי גליקמן, נשיא מנכ"ל צים, בראיון לביזפורטל: "יש מחסור עולמי בספינות, אבל הצלחנו להכפיל את הצי שלנו"

אלא שהחגיגה לא תימשך לנצח - מחירי התובלה ירדו ואיתם הרווחים של צים

עד מתי תימשך החגיגה בצים עם רווחים פנומנליים ודיבידנדים מרקיעי שחקים? שינוי מצב השוק צפוי להשפיע על הכנסות החברה, כאשר צריך לזכור שלפני הקורונה צים רשמה הפסדים שנה אחרי שנה, כך שבכלל לא מדובר על תרחיש מופרך. ישנם כמה אופנים כיצד דבר כזה יכול להתרחש:

ייתכן שבתקופה הקרובה יחזרו מחירי התובלה הימית לרדת לרמות קונבנציונליות יותר עקב חזרה לפעילות נורמלית ברחבי העולם. במסיבת העיתונאים שקיים ג'רום פאואל, יו"ר הבנק הפדרלי, אמש לאחר הכרזת הריבית הוא אמר כי הוא צופה שחלק מבעיות שרשרת האספקה יפתרו בשנה הקרובה. לשאלת אחד הכתבים הוא השיב שהוא לא חושב שכל הבעיות יפתרו אבל כן מאמין שהמצב ישתפר בקרוב. התפתחות כזו כמובן תחזיר את מחירי ההובלה למחירים נמוכים יותר, ואת צים לרמות רווחים מקובלות יותר גם בשנת 2022. 

אולם יתכן תרחיש פסימי יותר לשווקים באופן כללי שעלול להשפיע גם על הכנסות צים. מצב בו הירידות בשוק המניות, עליית האינפלציה והריבית בעקבותיה או התפשטות האומיקרון ישפיעו על הביקושים הראליים כי הפעילות הכלכלית הריאלית תואט. במקרה של מיתון עולמי כזה - יפחת הביקוש להובלה ימית והמחירים יירדו, לא בגלל "חזרה לנורמליות" אלא דווקא בגלל מצב לא נורמלי של האטה עולמית.

מניה דפנסיבית לא מתנהגת אחרת לחלוטין מהשוק - היא יורדת כשכל השוק נופל, אבל היא יורדת פחות. האם צים תתגלה כמניה דפנסיבית בשנים הקרובות?

תגובות לכתבה(14):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 10.
    אני אישית הגעתי למסקנה שבתווך של השנתיים שלוש הקרו 30/01/2022 08:37
    הגב לתגובה זו
    אני אישית הגעתי למסקנה שבתווך של השנתיים שלוש הקרובים צים תמשיך להרויח ולהרויח בגדול, כי אנחנו רואים שהקורונה נשארת וישנם הרבה אבל הרבה הזמנות לחוצות להכול במחירי בלי הכרה רק רוצים סחורה בכול העולם, אני מאמין כשהסוחרים ״הגדולים״ יבינו שישנה כאן בוננזה שמדפיסה כסף אבל המון כסף המניה תגיע לשערים להארכתי של 650 בהליכה, אין ספק תסתכלו על מנית טסלה שווה בערך טריליון ומייצרים אותם רווחים ומנית צים שווה שמונה (8) מיליארד זה נראה לכם נורמאלי, זמנים יגידו רק סבלנות, למען ההגינות והיושר אני בפנים ובגדולללללללל, ב ה צ ל ח ה
  • 9.
    לילי 29/01/2022 10:03
    הגב לתגובה זו
    מניית צים עלתה במשבר האחרון . אך אין ודאות מה יהיו מחירי התובלה במשבר הבא . סביר להניח שאחרי עלייה חדה נראה תיקון או ירידה חדה . אף אחד לא יודע בוודאות .
  • רפי 29/01/2022 14:54
    הגב לתגובה זו
    איפב בדיוק רכבת הרים?
  • 8.
    סוחר נוסטרו 29/01/2022 10:00
    הגב לתגובה זו
    גג שנה... כמי שמחזיק במניה אני עם אצבע על הדופק יום יום זו לא השקעה פשוטה.החברה כרגע מחזקת את הפעילות שלה במזרח על ידי קווים ואוניות וגם משקיעה באוטומציה של תהליכים משרדיים יקרים שקשורים בהובלה (פלנינג)מדד עולמי של שילוח קונטיינר 40 פוט עומד כרגע על 9600 דולר, ב4000 דולר החברה תהיה שווה מיליארד בקושי...למי שיש עצבים חזקים וזמן לעקוב יכול בשנה הקרובה להשקיע בה אבל שוב, חובה לשים לב למצב הספנות העולמית ואילו כוללים בעיקר:מחירי שילוחרגולציה בתחומי זיהום אוויר וים (רגולציה מחמירה מועילה למחירי השילוח שכן חברות קטנות נעלמות קליל בגללה)מצב כוח העבודה בנמליםהשתלטות של חברות מתחרות עם קווים ואוניותסדכ אוניות עולמי, כניסה ויציאת משירות (זמן חיים של אוניה)ייצור אוניות חדשות ומצב המספנות - כרגע בעצירה יחסיתמחירי הברזל והנפט.בהצלחה
  • 7.
    נראה שטעיתי לגבי צים מניה טובה לתווך ארוך בתשואות 28/01/2022 18:39
    הגב לתגובה זו
    נראה שטעיתי לגבי צים מניה טובה לתווך ארוך בתשואות טובות
  • 6.
    נראה שטעיתי לגבי צים מניה טובה לתווך ארוך בתשואות 28/01/2022 18:39
    הגב לתגובה זו
    נראה שטעיתי לגבי צים מניה טובה לתווך ארוך בתשואות טובות
  • 5.
    חבל שאתם לא מעלים ומוחקים תגובות (ל"ת)
    רפי 28/01/2022 15:22
    הגב לתגובה זו
  • 4.
    החברה עלתה בזכות הקורונה, ותרד כשהקורונה תדעך (ל"ת)
    יוסי 28/01/2022 13:02
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    מה יקרה למניה שמחירי התובלה ירדו??? (ל"ת)
    28/01/2022 11:52
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    יצחק 28/01/2022 09:33
    הגב לתגובה זו
    ביצועי החברה מצוינים והיא ברך כלל עולה גם שהשוק יורד. מדד הנאסדק ירד 16% משיאו ואילו מניית צים נמצאת בשיא של כל הזמנים
  • 1.
    למכור לא שווה כלום 27/01/2022 20:58
    הגב לתגובה זו
    למכור לא שווה כלום
  • כלכלן 28/01/2022 14:16
    הגב לתגובה זו
    בלי להעליב...
  • למה? 28/01/2022 07:24
    הגב לתגובה זו
    נראה שפשוט לא הצלחת לתפוס במחיר נמוך יותר... גם עכשיו זה זיל הזול
  • עידן 27/01/2022 21:18
    הגב לתגובה זו
    החברה תגיע לשווי הרבה יותר גדול.
איצטדיון NEOM. קרדיט: רשתות חברתיותאיצטדיון NEOM. קרדיט: רשתות חברתיות

סעודיה חושפת את אצטדיון NEOM: מתקן הספורט התלוי הראשון בעולם

האצטדיון העתידני NEOM Stadium יתנשא לגובה של 350 מטר בלב עיר הענק האנכית "דה ליין", ויארח משחקים במסגרת מונדיאל 2034; המתקן יופעל כולו באנרגיה מתחדשת ויציע חוויית צפייה אווירית חסרת תקדים

רן קידר |
נושאים בכתבה סעודיה

סעודיה מציגה את אחד ממיזמי הספורט והאדריכלות הנועזים בעולם: NEOM Stadium, האצטדיון התלוי הראשון בהיסטוריה, שייבנה בגובה של כ-350 מטר מעל מדבר טאבוק ויהיה חלק מהעיר האנכית העתידנית The Line שבפרויקט הענק NEOM. האצטדיון, שיכלול כ-46 אלף מושבים ויפעל כולו באמצעות אנרגיה מתחדשת, צפוי להיחנך ב-2032 ולהיות אחד ממוקדי מונדיאל 2034, שבו תארח סעודיה משחקים עד לשלב רבע הגמר.

האצטדיון ייבנה כחלק ממערך אורבני אינטגרטיבי הכולל מערכות תחבורה אוטונומיות ומעליות מהירות, ויאפשר גישה ישירה למתחם האירוח והפנאי של העיר. המבנה יתוכנן כך שיאפשר צפייה פנורמית ייחודית בנוף המדברי והימי של אזור טאבוק, תוך עמידה בסטנדרטים סביבתיים מחמירים. לאחר סיום גביע העולם יהפוך האתר למרכז קבוע לאירועי ספורט, הופעות וירידים טכנולוגיים, חלק מחזון NEOM לעיר חכמה ופעילה לאורך כל השנה.


              הדמייה של "איצטדיון השמיים". קרדיט: רשתות חברתיות

הפרויקט הוא חלק מתוכנית רחבת היקף של סעודיה להקמת 11 מתקני ספורט חדשים לקראת המונדיאל, בהם אצטדיון המלך סלמן בריאד שיכלול 92,000 מושבים ויארח את משחק הפתיחה והגמר. פרויקטים נוספים יוקמו בג’דה, אל-חובאר ואבה, כולם בעיצוב חדשני ועם תשתיות מתקדמות לתחבורה, אנרגיה ותחזוקה חכמה.

הקונספט של The Line, עיר אנכית, ברוחב 200 מטר בלבד, אבל באורך 170 ק"מ ובגובה 500 מטר, נועד לבטל את הצורך בכבישים וברכבים פרטיים, ולרכז חיים עירוניים אנכיים סביב מערכות תחבורה ירוקות וממוחשבות. לפי התכנון, שלב הפיתוח הראשון של העיר (5 ק"מ מתוך 170) צפוי להסתיים עד 2030, כאשר האצטדיון יהווה אחד מעוגני הפיתוח המרכזיים של המיזם.

החזון האדריכלי נבנה בשיתוף משרדי העיצוב הבינלאומיים Gensler ו-Delugan Meissl , לצד חברות הנדסה כמו Mott MacDonald האחראית על התשתיות והקיימות. לפי מקורות רשמיים, הבנייה תחל בשנת 2027, כחלק מהאסטרטגיה המודולרית של NEOM המאפשרת הקמה בשלבים בני 800 מטר כל אחד.

וול סטריט השוק האמריקאיוול סטריט השוק האמריקאי
המניות הבולטות

אנבידיה מזנקת 3.5%, גוגל ומטא מטפסות; איך "יום הפד" הולך להיפתח?

5 וחצי שעות להחלטת הריבית והחוזים משקפים 99% שהפד יוריד ב-25 נ"ב אבל עד כמה שזה נשמע בטוח המשקיעים עדיין במתח כי לצד החלטת הריבית נקבל את התוצאות של גוגל, מטא ומיקרוסופט שמעבר למשקל שלהן בשוק, ההשקעות ההוניות ב-AI יתנו הבנה לעד כמה אנבידיה המלכה שאתמול חגגה 5 טריליון - איתנה; במקביל טראמפ חוגג הסכם סחר עם דרום-קוריאה ומתכונן לפגישה הגורלית עם שי  

צוות גלובל |

המתח בוול סטריט בשמיים. הערב הפד' יפרסם את החלטת הריבית אחרי שחכך בה במשך היומיים האחרונים. אמרנו יומיים, אז מזה יומיים המדדים המרכזיים רושמים שיאים הנאסד"ק וה-S&P ברמות היסטוריות וזה מגיע על בסיס של עונת דוחות חזקה בה למעלה מ-75% מהחברות עקפו את הציפיות, זה האחוז הכי גבוה שראינו בארבע השנים האחרונות. אבל המצב נראה מבטיח לא רק ברמת המיקרו, אלא גם במאקרו. טראמפ ממשיך במסעו באסיה, אחרי פגישה מוצלחת ביפן הוא הכריז על הסכמי סחר עם דרום קוריאה טראמפ: "הגענו להסכם סחר עם דרום קוריאה" - 350 מיליארד דולר יושקעו בארה"ב.

בינתיים, החוזים על ה-S&P 500 עולים ב-0.2%, החוזים על הנאסד"ק מוסיפים 0.3%, והחוזים על הדאו בעליה מתונה של כ-0.1%, זה אומר שמצפה לנו פתיחה רגועה באופן יחסי, אפשר לראות המשכיות קלה של המומנטום החיובי אבל לא באותן עוצמות.

הציפייה בשוק היא שהפד יוריד את הריבית לטווח של 3.75%-4.00%, בהמשך להורדה הקודמת מספטמבר. הצעד של הפד' מוגדר יותר כמהלך מניעתי, שמגיע כדי "לבטח" את המשק מפני היחלשות רחבה יותר. הפד' "חצי עיוור" עכשיו, הממשל מושבת כמעט חודש וזה פוגע בזרימה של הנתונים הרשמיים, הוא נאלץ להסתמך על נתונים מהשטח ותצפיות אזוריות. אבל אולי מה שנותן לפד' אינדקציה על שוק העבודה זה תכנית הפיטורין של אמזון שהודיעה על קיצוץ של 14,000 אנשים. אמזון היא המעסיק השני בגודלו בארה"ב (אחרי וולמרט) וההודעה שלה מעודדת גם מעסיקים נוספים להתייעל בכח האדם. שוק העבודה עומד במוקד של הפד' ולכן ההסתברות שהבנק ימשיך במחזור ההקלה היא קרובה לוודאית אם כי צריכים לזכור שהאינפלציה היא סביב אחוז מעל היעד ולכן יהיה מעניין לשמוע מה יו"ר הפד' פאוול חושב על ההמשך.

אבל הסנטימנט בשווקים עדיין חיובי. ה-S&P 500 עלה אתמול ב-0.2% וחצה לראשונה במהלך היום את רמת 6,900 הנקודות שזה קרוב מאוד לפני "הרמה הפסיכולוגית" של 7,000. הנאסד"ק הוסיף 0.8% והדאו עלה אתמול 0.3%. מה שדוחף את השווקים זו הציפייה לתוצאות של חברות הטכנולוגיה הגדולות, כשמיקרוסופט, מטא ואלפבית צפויות לפרסם את דוחותיהן מאוחר יותר היום.

המניות הבולטות בוול סטריט

אנבידיה NVIDIA Corp. 4.98%  ממשיכה לכבוש שיאים חדשים. מניית החברה מזנקת בכ-3.5% במסחר המוקדם אחרי שדונלד טראמפ, נשיא ארה"ב, רמז כי בכוונתו לשוחח עם נשיא סין שי ג’ינפינג על השבבים המתקדמים של החברה בפגישתם בדרום קוריאה. אתמול ננעלה המניה בעלייה של 5% במחיר של 201.03 דולר - שיא כל הזמנים - ושווי השוק שלה חצה 4.885 טריליון דולר. לפי התמחור הנוכחי, החברה צפויה לפתוח את יום המסחר עם שווי שוק הגבוה מ-5 טריליון דולר. במהלך כנס המפתחים בוושינגטון הכריז המנכ"ל ג’נסן הואנג על שורה של שיתופי פעולה חדשים, ובהם פיתוח צי של 100 אלף רובוטקסי עם אובר וטכנולוגיית חיבור למחשוב קוונטי. הוא הוסיף כי החברה רואה כעת נראות להכנסות מצטברות של יותר מ-500 מיליארד דולר ממכירת שבבי Blackwell הנוכחיים והדור הבא Rubin עד 2026.