צים מתכוננת ליום שאחרי? משיקה קו חדש בין הודו לים התיכון

חברת הבלדרות הימית הישראלית, שדיווחה מוקדם יותר החודש על אחד מהרבעונים הרווחיים ביותר בתולדותיה, מתכוננת ליום שאחרי נפילות המחירים בענף ומרחיבה את פעילותה בין המזרח למזרח התיכון
תומר אמן | (1)
נושאים בכתבה הודו צים

חברת הספנות וההובלה הימית צים מודיעה כי תשיק קו הובלה ימית חדש אותו תתפעל בין העיר מונדרה שבמחוז קוצ'ין בתת יבשת ההודית לבין איסטנבול שבטורקיה. על פי החברה, הקו החדש שיפתח ויקרא "ZMI" יופעל בלעדית ע"י צים ויציע ללקוחות החברה יתרונות משמעותיים, כולל זמני הובלה מהירים, שירותים יעודיים למטענים מיוחדים וחריגים, קישור מהיר ומסונכרן למערך הקווים האזורי של צים בים התיכון ובאסיה וכן מערך שטעונים ליעדים בצפון ומזרח אירופה, הים השחור, ובתת היבשת ההודית.

ההודעה מגיעה על רקע הדוחות הכספיים הטובים אותם פרסמה החברה מוקדם יותר החודש, היו מהטובים בתולדותיה. צים דיווחה על הכנסות בגובה של כ-3.14 מיליארד דולר כאשר הרווח עמד על סך של כ-1.46 מיליארד דולר, או 12.16 דולר למניה בדילול מלא. 

הדוחות הטובים של החברה נבעו כתוצאה מעלייה דרמטית במחירי השינוע וההובלה הימית נוכח היציאה המתונה ממשבר הקורונה כאשר הפגיעה העולמית בשרשרת האספקה, העלייה בביקושים השונים למוצרי קמעונאות וסיטונאות והעיכובים יוצאי הדופן הנצפים בנמלים רבים ברחבי העולם דחפו לעליית מחירים בענף. 

צים ככל הנראה מבינה את זה וצופה כי בעתיד, בין אם הקרוב או הרחוק, לחצים אלו ימותנו שוב והמחירים בענף יתקנו עצמם בחזרה ולכן מתכוננת כבר עכשיו על ידי ניצול של התקופה הטובה בה הם נמצאים להרחבת הפעילות אשר היא תקווה שתהיה רווחית ותאפשר מיתון של התיקון העתידי. 

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    להחשף לצים בת"א ע"י רכישת מנית קנון (ל"ת)
    מייק1 22/11/2021 11:55
    הגב לתגובה זו
אנטליה טורקיה (AI)אנטליה טורקיה (AI)

קריסת התיירות בטורקיה: 3 מיליארד דולר הפסדים, 30% ירידה באנטליה ובריחה המונית ליוון

אינפלציה של 33.5% הורסת את היתרון של הלירה החלשה;  מלונות מחזיקים מעמד עם "הכול כלול" בזמן שעסקים קטנים קורסים;  1.5 מיליון טורקים נוטשים לטובת האיים היווניים; מאנטליה ועד איסטנבול: המספרים שמטלטלים את הענף שמניב 12% מהתמ"ג

עמית בר |
נושאים בכתבה תיירות טורקיה

ענף התיירות הטורקי, שהיווה במשך עשורים את אחד מעמודי התווך של הכלכלה המקומית, נמצא בצניחה חופשית. הנתונים העדכניים מציירים תמונה קשה: ירידה של 5% במספר התיירים הזרים ביולי, צניחה של 30% במבקרים באנטליה ברבעון הראשון, והפסדים צפויים של 3 מיליארד דולר בהכנסות השנתיות. מדובר ברעידת אדמה כלכלית עבור מדינה שבה התיירות מהווה 12% מהתמ"ג ומעסיקה מעל 3 מיליון עובדים.

המשבר מתבטא בירידה חדה במספרים: גרמניה, שהיא השוק הגדול ביותר של מבקרים, רשמה ירידה של 8%, בריטניה 10%, וארצות הברית צנחה ב-22%. אבל מעבר לסטטיסטיקה היבשה, מדובר בסיפור של ענף שלם שמתמוטט תחת העומס של אינפלציה דוהרת, אסונות טבע חוזרים ומדיניות כלכלית כושלת עם תדמית שהולכת ונהית בעייתית יותר לעולם המערבי - ארדואן נגד להקת בנות - "לבוש ומעשים לא הולמים". ארדואן נלחם באופוזיציה הליברלית, שם מנהיגים שלה בכלא, ומדבר יותר ויותר על קיצוניות דתית. זה עלול להפחיד את התיירים.

וכל זה קורה כשטורקיה נתפסת זולה מאוד. המטבע שלה איבד מעל%5 ב-20 שנה, אלא שהאינפלציה של 335 שהיא אומנם בירידה, מחסלת את היתרון התחרותי. משפחה של ארבעה משלמת כיום 150-200 דולר ללילה במלון בינוני באנטליה, לעומת 100-130 דולר לפני כשלוש שנים. 

המודל של "הכול כלול": כך שורדים המלונות הגדולים בזמן שהמסעדות המקומיות נסגרות

הפתרון שמחזיק את הענף בחיים הוא דווקא מודל הכל כלול. המלונות מרכיבים חבילות מיוחדות לתיירים רוסים כדי לשמור על תפוסה גבוהה. השוק הרוסי, שמהווה 14% מהמבקרים, נשאר יציב יחסית בזמן שהאירופים בורחים.

אבל יש לזה מחיר כבד. המודל יוצר "בועה" שבה התיירים לא יוצאים מהמלון ולא מוציאים כסף בכלכלה המקומית. התוצאה: בעלי עסקים קטנים באנטליה מדווחים על ירידה של 40% במכירות. מסעדות משפחתיות נסגרות, חנויות מזכרות מורידות תריסים, ומדריכי טיולים מקומיים נשארים ללא עבודה.

מונית מעופפת
צילום: אתר החברה, צילום מסך

המהפכה האווירית: מוניות eVTOL יגיעו לאובר תוך שנתיים

חברת התעופה החשמלית Joby Aviation מתכננת להתחיל בהפעלה מסחרית ב־2026, לאחר שרכשה את פעילות Blade בניו יורק; המניה ממשיכה לעלות למרות ספקות האנליסטים על קצב הצמיחה

אדיר בן עמי |

בעוד שנתיים בלבד ייתכן שנוכל להזמין בחו״ל מונית מעופפת דרך אותה אפליקציה שבה אנחנו מזמינים כיום נסיעה רגילה. חברת Joby Aviation Joby Aviation 0.71%  הודיעה כי תחבר את שירות המוניות האוויריות שרכשה לאחרונה מ־Blade אל פלטפורמת אוברUber -1.02%  .


Joby מפתחת כלי טיס חשמליים עם המראה ונחיתה אנכית (eVTOL), שנועדו להיות שקטים ובטוחים מספיק לשימוש בערים צפופות. החברה מתכננת להפעיל אותם באופן מסחרי ב־2026, והחיבור לאפליקציית אובר אמור לאפשר לה להגיע ללקוחות בקלות, בלי צורך לשכנע אותם לאמץ פלטפורמה חדשה. המהלך נבנה על בסיס רכישת פעילות המוניות האוויריות של Blade. החברה, שפעלה עד כה בעיקר במסוקים סביב ניו יורק, הטיסה ב־2024 יותר מ־50 אלף נוסעים מ־12 מסופי תעופה, בהם ג’יי.אף.קיי, ניוארק וול סטריט. כעת מתכוונת Joby להחליף את המסוקים במטוסים חשמליים שקטים וזולים יותר להפעלה.


באובר רואים בכך המשך טבעי להתפתחות החברה. "מאז ההתחלה האמנו בתחבורה אווירית מתקדמת," אמר אנדרו מקדונלד, סמנכ"ל התפעול של Uber. "החיבור ל־Joby יאפשר להביא ללקוחות את הדור הבא של הנסיעות העירוניות."


המשקיעים קיבלו את החדשות באופטימיות זהירה. מניית Joby עולה ב־1% למחיר של 13.44 דולר, בעוד מניית אובר דווקא יורדת ב־1.5%. העלייה האחרונה ב-Joby מצטרפת לעלייה מצטברת של 65% מתחילת השנה ו־161% בשנה האחרונה, אך האנליסטים נותרו זהירים: רק אחד מתוך שבעה מעניק המלצת "קנייה".


הספקות נובעים מכך שהחברה עדיין לא מייצרת הכנסות משמעותיות. ההערכות מדברות על 51 מיליון דולר בלבד ב־2026, ורק ב־2030 היא צפויה לעבור את רף ה־2 מיליארד דולר. המשקיעים מגלמים בשווי הנוכחי ציפיות גדולות מאוד לשוק שעוד לא נבנה בפועל, בעוד האנליסטים חוששים שהדרך לשם תהיה ארוכה ויקרה. ובכל זאת, החיבור לאובר מעניק ל־Joby יתרון משמעותי: חשיפה מיידית למאות מיליוני משתמשים ברחבי העולם. אם התוכניות יתממשו, ייתכן שכבר ב־2026 יוכלו נוסעים להחליט אם הם רוצים מונית שתאסוף אותם מהרחוב – או מונית שתמריא מהם ישירות לשדה התעופה.