החברה הישראלית הרווחית אי פעם נסחרת במכפיל של פחות מ-2 – מדוע?
ברבעון השלישי הרוויחה צים 1.46 מיליארד דולר (לדוחות שפורסמו היום), אחרי שברבעון השני הרוויחה 888 מיליון דולר. אלו רווחים עצומים בכל קנה מידה, הגבוהים ביותר אי פעם לחברה ישראלית ברבעון אחד. התוצאות מרשימות אף יותר לאור העובדה שרק שנה קודם לכן הרווח עמד על 25 מיליון דולר בלבד.
צים, שאף הוכרזה על ידינו כמניית השנה לשנת תשפ"א, ונשלטת ע"י קנון 1.81% , נסחרת כיום ב-50 דולר מה שמשקף לה שווי של קרוב ל-6 מיליארד דולר. הרווח הצפוי על פי ממוצע הערכות האנליסטים לשנת 2021 הוא 31.85 דולר למניה שמעניק לחברת הספנות מכפיל רווח עתידי של 1.55 על רווחי שנה זו.
לפני שנדון בשאלה מדוע בעולם בו חברות הפסדיות נסחרות במחירים אסטרונומים השוק מעניק לחברה רווחית כל כך מכפיל כה נמוך ניזכר מעט מהי חברת צים ואיך הגענו עד הלום.
ההיסטוריה של צים
לצים היסטוריה ארוכה שמתחילה עוד לפני קום המדינה. בשנת 1945, בדחיפת בן גוריון ואחרים, הוקמה צים, והחלה לפעול שנתיים מאוחר יותר עם רכישת הספינה הראשונה. לאחר גלגולים רבים כחברה ממשלתית הופרטה צים בשנת 2004 ונמכרה לחברה לישראל מקבוצת האחים עופר תמורת 115 מיליון דולר, מחיר ששיקף לחברה שווי של כ-237 מיליון דולר. לאחר ההפרטה החלה צים לרכוש ולחכור במרץ ספינות מכל הבא ליד, בין היתר מבעלי השליטה בחברה בעסקאות בעלי עניין שעוררו ביקורת.
לרוע המזל, זמן קצר לאחר מכן, בשנת 2008, השוק העולמי נכנס למשבר כלכלי עמוק, וכתוצאה מכך שוק הספנות כולו חווה נפילות מחירים והאטה חריפה בפעילות. הרכישות הגרנדיוזיות שנערכו זמן קצר קודם לכן היו בעוכריה של צים שנאלצה לבטל חלק מהעסקאות, ובסופו של דבר אף הביאו אותה בשנת 2009 להסדר חוב ולהזרמת כספים מהחברה האם – החברה לישראל – שנועדו להציל את החברה מפשיטת רגל. הסדר חוב נוסף נחתם בשנת 2014. הנושים קיבלו אז מ"החברה לישראל" 68% ממניות החברה. שנה לאחר מכן הועברו 32% מהמניות הנותרות לידי חברון קנון הולדינגס שפוצלה מהחברה לישראל. החברה נחשבה באותה תקופה כחברה גמורה והוערכה בשווי אפס בספרים של קנון וזה אף השווי שהוענק לה בשוק בהערכות השווי שנעשו לחברת קנון. בנקודת שפל זו החל הטוויסט בעלילה. התוצאות החלו להשתפר בהדרגתיות, ההכנסות והרווחיות עלו, אבל עדיין לא העידו על הצפוי לבוא.
בסוף שנת 2019 החלו שמועות על נגיף סיני מסתורי להתפשט בעולם, מה שמהר מאד הפך למגיפה עולמית – מגיפת הקורונה. מלבד כל התוצאות האיומות של המגיפה הייתה לה גם השפעה מכרעת על הכלכלה העולמית ובין השאר היא גרמה לשיבושים במערכת הסחר הגלובלי ולקפיצה במחירי התובלה הימית. מי שהרוויח מכך היו כמובן חברות התובלה הימית שהחלו להציג רווחים גבוהים בהרבה מבעבר, דבר שהוביל גם לזינוק במחירי המניות.
צים לא אחרה לנצל את המצב ובינואר 2021 הונפקה החברה מחדש. לאחר נפילה ראשונית מיד לאחר ההנפקה חזרה צים לטפס, וממחיר של 11.5 דולר בשפל נסקה המניה עד לשיא של קרוב ל-60$ באמצע ספטמבר. לאחר מכן התמתנה מעט העליה, וכאמור, היום היא נסחרת סביב 50$ למניה. על אף הנסיקה המדהימה של מאות אחוזים תוך שנה, שמזכירה התנהגות של מניית צמיחה צעירה, נדמה שהמחיר לא מדביק את קצב עליית הרווחים, וכפי שראינו לעיל הוא מחיר חברה משקף כיום מכפיל של כ-1.55 על הרווחים הצפויים בשנת 2021.
- השווקים מצפים להורדת ריבית – אך כל נתון אינפלציה עלול לשנות את התמונה
- הריבית תרד אבל זה לא אומר שוול סטריט תעלה - האנליסטים נערכים לפתיחת המסחר
- תוכן שיווקי צברתם הון? מה נכון לעשות איתו?
- ישראל עוזבת את אירלנד: אישור הנפקות האג"ח יעבור ללוקסמבורג
מכפיל רווח כל כך נמוך נראה במבט ראשון כהזדמנות לרווחים גדולים אך מהווה לעיתים קרובות מלכודת ערך שכן הוא מבטא חוסר אמון של השוק ביכולת של החברה להצדיק מחיר גבוה יותר בעתיד על אף הרווחים הגבוהים בהווה. השוק אמנם לא תמיד צודק, אך תמיד כדאי לשקול ברצינות את דעתו לפני כל החלטת השקעה. מדוע אם כן נסחרת צים במכפיל נמוך כל כך והאם היא מהווה הזדמנות קנייה?
ההסבר הראשוני למכפיל הנמוך באופן בולט הוא שהגורמים שהעלו את רווחי צים הם, ככל הנראה, בדיוק אותם גורמים שגם יורידו אותם בעתיד הלא רחוק. שתי תנועות מקבילות מעיבות על רווחיה העתידיים של צים. הראשונה ירידת מכירי התובלה שהתחילה בתקופה האחרונה. אותם מחירים שהקפיצו את ביצועי החברה בצורה פנומנלית עלולים לפגוע בה באופן דומה בדרכם כלפי מטה. מדד פרייטוס למחירי התובלה הימית קפץ מ-1238$ באוקטובר 2019 לשיא של 10839$ בספטמבר 2021, אך מאז הוא במגמת ירידה, ואת אוקטובר האחרון סגר על 10194$. עם השתחררות "צוואר הבקבוק" בנמלים והחזרה ההדרגתית לתנאי שוק נורמליים הצפי הוא שמגמה זו תימשך. אם אכן כך יקרה ההכנסות של צים תיפגענה בהתאם.
מן הצד השני, מחירי הנפט, המשפיעים אף הם על ביצועי החברה, ממשיכים את מגמת העלייה המאפיינת אותם בחודשים האחרונים. ממחיר של 60 דולר לחבית בדצמבר 2019 צנח מחיר הסחורה עד 17 דולר לחבית באפריל 2020, אך מאז הוא עולה בעקביות וכיום חבית נפט נסחרת סביב 82 דולר. בכך, כמובן, מושפע צד ההכנסות של החברה לרעה.
תנועת מלקחיים זו תשפיע בוודאות על ביצועי החברה ברבעונים הקרובים, אך ישנה אי וודאות לגבי מהירותם ועוצמתם של שינויי המחירים של שני הגורמים הללו, אי וודאות שמשתקפת בתחזיות האנליסטים לגבי הרווחים של צים בשנה הבאה. בעוד כל האנליסטים המסקרים את המנייה צופים לצים ירידה משמעותית ברווחים, הפערים בין התחזיות הם עצומים. התחזית הפסימית ביותר מדברת על 4.34 דולר למניה בלבד, והגבוהה ביותר מעניקה לחברה הערכה של 22.39 דולר, פער של מאות אחוזים. הפער הזה משקף את חוסר הבהירות בנוגע לעתידו של שוק הספנות העולמי ומחירי התובלה בכלל, ועתידה של צים בפרט.
יחד עם זאת, אם נביט על חברות אחרות בתחום, נקבל את הרושם שהסבר זה אינו מספק. חלק גדול מהחברות בתעשיית התובלה הימית הן חברות פרטיות ואין לנו את הערכת השוק לשווים ועתידם, אך אם נבחן את החברות הנסחרות נגלה שהן אמנם נסחרות במחיר נמוך, אך גבוה בהרבה מהמחיר של צים. חברת הספנות הגדולה בעולם, מארסק, נסחרת במכפיל 4.49 על רווחי השנה האחרונה, מכפיל נמוך אמנם, אך עדיין לא ברמות בהן נסחרת צים. החברה הציבורית השנייה בגודלה (והרביעית בגודלה בעולם בתחום הספנות) החברה הגרמנית הפאג לויד נסחרת כבר במכפיל 12 על רווחי השנה הנוכחית. נראה שהשוק "חושד" ברווחי צים יותר מאשר במתחרותיה.
הסבר אפשרי לפער הזה הוא שהשוק נותן פרמיה על וותק ואמינות בשוק ההון. צים אמנם קיימת עשרות שנים, אך היא הונפקה שוב רק לפני פחות משנה, ובנוסף היא בעלת עבר מפוקפק לאחר שני הסדרי חוב, לעומת החברות האחרות שנהנות מרקורד מכובד יותר.
ייתכן שחשש נוסף שמהווה שיקול בעיני המשקיעים הוא שצים תיגרר שוב להשקעות גדולות שלא יצדיקו את עצמן כאשר יתהפך סייקל המחירים בתחום התובלה הימית הכה תנודתי, ויהפכו למשקולת על צווארה בתקופות שחונות יותר. באוקטובר האחרון, לדוגמה, הודיעה צים על קניית 7 כלי שייט נוספים לצי, קניה שנראית מוצדקת לאור רמת הביקושים הנוכחית בשוק התובלה הימית, אך ייתכן שבעתיד תיראה פחות מוצדקת, כפי שקרה בעבר. החוב שרובץ על החברה לפי הדיווח האחרון עומד על 2.35 מיליארד דולר כנגד מזומן של 1.59 מיליארד שבידי החברה, כך שהיפוך מגמה בשוק כל כך תנודתי יכול בהחלט ליצור בעיות רציניות בעתיד.
יחד עם זאת, ייתכן שיש עוד מקום לאופטימיות ביחס לצים. אתר "אינסיידר מונקי" ערך בתחילת החודש רשימה של עשרת המניות המומלצות ביותר להשקעה בתחום התובלה הימית וצים הישראלית מדורגת בה במקום הראשון. הנימוק המרכזי לדירוג הגבוה הוא העובדה שלא פחות מ-25 קרנות גידור משקיעות בחברה, יותר מכל חברת ספנות אחרת. ייתכן שמנהלי קרנות הגידור אופטימיים יותר לגבי עתיד ענף התובלה הימית בכלל וחברת צים במיוחד.
מנכ"ל קרן הגידור אוורמור גלובל אדוויסרס כתב במכתבו לבעלי המניות בקרן לאחר דוחות הרבעון השני שצים הייתה החברה שתרמה הכי הרבה לביצועי הקרן ברבעון זה. המנכ"ל שיבח את עסקי החברה ואת תזרים המזומנים החזק שהיא מייצרת. הוא ציין את העובדה שצים פרעה מוקדם מהצפוי את אגרות החוב שלה שנסחרו ללא בטוחות ובכך התאפשר לה להכריז לראשונה על דיבידנד של 2 דולר למניה ששולם בספטמבר. בנוסף העלתה החברה את תחזיות הרווח לשנת 2021 כולה לטווח של 2.5 עד 2.7 מיליארד דולר. לכן, הקרן משוכנעת שהמשך ההחזקה בחברה תמשיך להשיא ערך לבעלי המניות.
- 4.האחים עופר ושו"ת עדיין בעסק, לכן בצדק נזהרים המשקיעים (ל"ת)אילן1 15/12/2021 21:36הגב לתגובה זו
- 3.פז 18/11/2021 11:49הגב לתגובה זוניהול מעולה ומנועי צמיחה חדשניים בתחום הספנות.כולל מענה מהיר וזול ללקוחות .
- 2.שלמה 17/11/2021 17:45הגב לתגובה זומה יותר טוב מזה אמריקאים בלי הרבה שכל , מעדיפים דמיונות וביטקוין
- יריב 24/11/2021 12:32הגב לתגובה זוצים הזמינה 7 אניות חדשות וזה מזכיר את 13 האוניות שהוזמנו על ידי האחים עופר בזמנם שהסבו נזק עצום לחברה. התרחיש של גלישה להפסדים הוא בהחלט סביר.
- 1.האפשרות בבורסת תא להחשף למנית צים היא ברכישת מנית קנון (ל"ת)מייק1 17/11/2021 15:17הגב לתגובה זו

הריבית תרד אבל זה לא אומר שוול סטריט תעלה - האנליסטים נערכים לפתיחת המסחר
שיעור האבטלה בארה"ב בשיא שלא ראינו מאז הקורונה, האינפלציה צמודה ליעד והורדת הריבית עומדת על סבירות של 98% - אבל לא בטוח שזה יספיק בשביל החולשה בשוק העבודה; לפנינו - ביום חמישי יתפרסם מדד המחירים לצרכן, ורק אם לא יפתיע ללמעלה הדרך להקלה מוניטרית פתוחה לגמרי
שוק העבודה האמריקאי שולח רמזים כבר כמה חודשים שהמגמה בו משתנית, אבל הנתונים שקיבלנו בשבוע האחרון מדוח ה-NFP הפכו את הרמזים השקטים האלה לצרחה מחרישת אוזניים. דו"ח התעסוקה לחודש אוגוסט, שפורסם ביום שישי האחרון, הראה לנו שוק עבודה במשבר: תוספת של 22 אלף
משרות בלבד כשרוב האנליסטים מכל בתי ההשקעות נקבו במשפרים שנעו בין 90 אלף בתרחישים האופטימיים לאיזורי ה-40 אלף. הנתון שקיבלנו היה הרבה מתחת לציפיות של השוק אבל בנוסף אליו היו גם תיקונים רטרואקטיבים דרמטים כלפי מטה לנתוני החודשים הקודמים, הם בעצם הפכו את חודש
יוני לחודש הראשון מאז הקורונה שבו נרשמה ירידה במספר המשרות הכולל.
בתוך כך, גם שיעור האבטלה טיפס ל-4.3%, והיחס בין מספר המובטלים למספר המשרות הפנויות ירד לראשונה זה יותר משנתיים אל מתחת ל-1. מה שזה אומר זה ששוק העבודה שעד לא מזמן לא הצליח למצוא
עובדים, עבר עכשיו למצב של יותר דורשי עבודה ממקומות פנויים. גם קצב עליית השכר, שהיה עד כה אחד הגורמים המרכזיים לחששות אינפלציוניים, התמתן לרמה שנתית של 3.7%. שזה גם מראה לנו שיש התמתנות בלחצים של השכר במשק וזה יכול גם לשכנע את הפד' להוריד ריבית.
אבל
המספרים הגולמיים מספרים רק חלק מהסיפור. אם מוציאים מהחישוב את המשרות שנוספו בענפי הבריאות והרווחה שזה תחומים עם שכר נמוך יותר וגם יש בהם תנודות עונתיות מתברר שביתר הסקטורים במשק דווקא נרשמה ירידה של כ-25 אלף משרות. מאז חודש מאי נוספו בממוצע רק 26 אלף משרות
בחודש, לעומת מעל 120 אלף משרות בחודש בתחילת השנה. התמונה הזאת אולי מקפיצה את הסבירות שהבנק המרכזי יוריד ריבית אבל היא משקפת תמונה מדאיגה מאוד של שוק עבודה מול שוקת שבורה. כזה לא בטוח עם 25 נקודות בסיס ואפילו כפול מזה יצליחו לתמוך בצמיחה שלו.
שלוש הורדות ריבית בסבירות של כ-65% עד סוף השנה
כצפוי, השוק מיהר לעכל את הנתונים. החוזים העתידיים על ריבית הפד מתמחרים סבירות של כמעט 100% להורדת ריבית בישיבה הקרובה בעוד עשרה ימים. יתרה מזאת, ההסתברות לשלוש הורדות ריבית עד סוף השנה עומדת כבר על כ-65% זינוק
חד לעומת ההערכות לפני שבוע בלבד.
- שבוע מסחר קצר ודוח תעסוקה - מה צופים האנליסטים?
- לקראת שבוע המסחר בוול סטריט - מה צופים האנליסטים?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
אבל למרות שציפיות הריבית כבר כמעט בוודאות מוחלטת והשווקים מגלמים כמעט ודאות להורדה קרובה, שוק המניות לא הגיב בהתלהבות. מדד S&P 500 הסתפק בעלייה שבועית של 0.3%, וסגר את יום שישי בירידה של כ-0.3%. הדאו ג'ונס רשם
ירידה שבועית של 0.3% וירד ביום שישי בכ-0.5%, והנאסד"ק, שנהנה מתמיכה מסוימת מצד מניות הטכנולוגיה, אמנם עלה ב-1.1% במהלך השבוע אבל גם הוא סיים את יום המסחר האחרון בירידה קלה של 0.1%. אם ציפינו לאופוריה מנתוני שוק התעסוקה, אז קיבלנו תגובה מהוססת שאומרת שהמשקיעים
שואלים את עצמם עכשיו האם הורדת ריבית או כמה כאלה באמת יספיקו כדי להפוך את המגמה בשוק העבודה?