אלי גליקמן
צילום: תמר מצפי
ראיון

"יש מחסור עולמי בספינות, אבל הצלחנו להכפיל את הצי שלנו"

אחרי תוצאות השיא של הרבעון האחרון והעלאת התחזית לשנה כולה, נשיא ומנכ"ל צים, אלי גליקמן, מסביר איך החברה הגיעה לתוצאות הללו, ולמרות שהוא מאחל בריאות לכולם, בסתר לבו הוא כנראה לא רוצה שהמצב הנוכחי יסתיים
ארז ליבנה | (7)
נושאים בכתבה צים

לאחר תוצאות השיא של הרבעון הראשון, הגיעו התוצאות של הרבעון השני. צים (ZIM) לא אכזבה. העלאת תעריפי השילוח העולמיים משחקת לטובתה. זה היה רק צפוי שחברת הספנות הישראלית תמשיך להראות מספרים חזקים – כמו הסקטור כולו, אבל לא היה ברור עד כמה הם היו חזקים. צים היכתה את הרווח למניה (EPS) בלמעלה מ-41%, כשהשוק ציפה ל-5.22 דולר למניה ובפועל היא דיווחה על 7.38 דולר למניה ו-888 מיליון דולר בשורה התחתונה. בכל השורות הנוספות התוצאות היו טובות וגם המחצית השנייה נראית חיובית (הרחבה על התוצאות של צים)

 

נראה שתחת הנהלתו של אלי גליקמן, מי שבעברו היה בכיר בחיל הים ובשייטת 13, ובחסותה של הקורונה והמשבר בשרשרת האספקה העולמית, החברה הצליחה להתגבר על מכשלות העבר, במיוחד בשולי הרווח התפעולי ונהנית מתקופת פריחה חסרת תקדים. יתר על כן, הוא הצליח, כמו בתנועת אקורדיון לצמצם את כמות הספינות שלו בתחילת המשבר ואז יותר מלהכפיל את הכמות, מ-54 ל-113 ספינות – מתוכן 111 מוחכרות – למרות המחסור העולמי בספינות.

 

בתחילת הראיון, גליקמן אומר שלפני העסקים חשובה הבריאות. הצדק אתו. אבל בינינו, נראה שהוא היה מוכן שהמצב הזה יימשך עוד לא מעט זמן. הרי שמחירי השינוע הימי בשיא, כשבתחילת החודש המחיר לשינוע מכולה בקו של מזרח אסיה לארה"ב הגיע ל-20,600 דולר. טירוף זה אנדרסטייטמנט למחירים הללו.

 

"אני אומר בצנעה, אחד היעדים ששמתי לחברה זה מעבר לרווחיות ולהיות חברה מוכוונת רווחים ולא נתח שוק", אומר גליקמן בראיון לביזפורטל. "משבר הקורונה התחיל אצלנו כבר בינואר אשתקד, כי יש לנו 100 משרדים ברחבי העולם והתחלנו לקבל איתותים מהמזרח על הסגירה הכלכלית.

 

"הורדנו אוטומטית את מספר הספינות מ-70 ל-54. אחרי מספר חודשים ראינו שיש שינוי, ממשבר בצד ההיצע, למשבר בצד הביקוש. לפי החישובים שעשינו, הגדלנו את כמות האוניות שלנו ל-113, כולן מוחכרות", הוא ממשיך.

 

יש מחסור עולמי, איך עשיתם את זה?

"נכון, יש מחסור עולמי בספינות, אבל זה חלק מהמקצועיות שלנו. הגדלתי גם את כמות המכולות מ-600 אלף מכולות 20TEU לכמעט מיליון מכולות. לשמחתי, בשוק התעוררו אחרינו, אז אנחנו מציגים תוצאות טובות יותר מהשוק ובשוק של ביקוש בלבד כולם רצים אחרינו.

 

"במקביל, קיבלתי החלטה לעבור תהליך של דיגיטציה. הצלחנו ליצור בידול על ידי הפעלה של כלים דיגיטליים ושיפרנו משמעותית את שולי הרווחיות ואנחנו המובילות בעולם. זו גאווה גדולה שחברה ישראלית מצליחה להיכנס ל-10 החברות הכי רווחיות בתחום בעולם. יש לנו כלים שמעניקים ללקוחות שירות ברמה גבוהה, וזה מאפשר לנו למקסם את הרווח מהשירות שאנחנו נותנים".

קיראו עוד ב"גלובל"

 

מתי המשבר יסתיים להערכתך?

"קשה לדעת מתי יסתיים המשבר. אנחנו נמצאים בשוק של ביקוש בלבד. אנשים רוצים מקום ומוכנים לשלם כל מחיר. החכמה שלנו זה לזהות את המשבר הבא ולהתכוונן אליו. אנחנו נערכים ועורכים תרחישים, בינתיים אנחנו משקיעים במנופי צמיחה שכשיגיע המשבר נהיה מוכנים".

 

האם אתם מקבלים פידבקים מלקוחות על הפגיעות של איראן בספינות שלכם?

"התשובה היא לא. אנחנו משתדלים להימנע מחשיפה לאיום האיראני, אנחנו מתעסקים רק בהובלה ימית. נקווה שנמשיך להישאר מחוץ ללופ הזה".

 

חכרתם עוד 20 ספינות מונעות בגז השנה...

"נכון, אנחנו שואפים להגיע למעל 50% מהווליום שאנחנו משנעים שיהיו באוניות ידידותיות לסביבה ואנחנו עם האוניות האלה נגיע ליעדים שלנו. באוניות הקטנות זה בלתי אפשרי, אין אפשרות להנעה בגז, כי לא יהיה מקום למכולות, רק מ-7,000 מכולות ומעלה זה אפשרי. אבל הנעה בגז זה עדיין לא פיתרון מושלם, כי זה מוריד את הזיהום רק ב-25%, אבל כרגע זה הפיתרון הכי טוב שיש. זה גם יוריד לנו את ההוצאות על הנפט לטווח הארוך.

 

מי המתחרה הכי משמעותי שלך?

"כולם מתחרים על הכול, החברות הגדולות באמת הן מתחרות על כל השוק, אנחנו גלובל ניש, אנחנו מתחרים בכל העולם, אבל בוחרים את הנישות שמתאימות לנו".

 

מה האיום הגדול לסקטור?

"מחסור של האוניות וזה סיכון מבחינתנו. הסיכון השני הוא להיות עם הרגליים על הקרקע ולהילחם כאילו אנחנו בשרידות. אסור להיות שאננים, זה חלק מההצלחה".

 

מה הפידמקים שלכם ממשקיעים?

תגובות לכתבה(7):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 7.
    עוזי 29/08/2021 10:58
    הגב לתגובה זו
    אלי גליקמן פורח בצים כי יש לו חופש פעולה מצד ההנהלה של צים. בהיותו מנכ"ל חברת החשמל לא יכול היה להפגין את כישוריו . בהצלחה אלי
  • 6.
    מנכ״ל שרואה רק את עצמו דורך על גופות, בטוח שאין לא 19/08/2021 12:16
    הגב לתגובה זו
    מנכ״ל שרואה רק את עצמו דורך על גופות, בטוח שאין לא משפחה חברים אהבה רק כסף כסף וכסף, בקיצור נפל לבור ללא תחתית הלכו החיים היפים של הבן אדם, חחחחחחחחחחחחחחחח
  • 5.
    תזכרו כולם איזה תספורת עשו לחברה הזו ב 2008 (ל"ת)
    שקל 19/08/2021 11:08
    הגב לתגובה זו
  • 4.
    אוטומביל 19/08/2021 08:51
    הגב לתגובה זו
    הכל זמני ..מנצלים עלויות מטורפות ..לא כי צים היא איזה שחקן ..קטנטנים בבסה"כ
  • 3.
    ZIM 18/08/2021 23:17
    הגב לתגובה זו
    המדינה צריכה לעשות
  • 2.
    ZIM 18/08/2021 23:15
    הגב לתגובה זו
    אתם כן אתם , אתם אחראים ליוקר המחיה, בתור יבואן מהמזרח , העלתי כבר 5 פעמים מחיר ליבוא , ממחיר של 4000$-5000$קפצתם גבוה , ואיפה המיסים על הברזל והסחורה , מה השתנה? המרחק , הדלק, עובדים , אתם הגנבים הגדולים בעולם מי מרוויח כאלו סכומים, מספיק תחזרו למציאות,
  • 1.
    תאבי בצע והצרכן ישלם, איפה ממשלות העולם? (ל"ת)
    אנונימי 18/08/2021 21:36
    הגב לתגובה זו
סטארפייטרס ספייססטארפייטרס ספייס

המניה שהונפקה, זינקה כמעט 400% ונופלת היום ב-60%

ההנפקה הצנועה, היצע מניות מוגבל והיעדר הכנסות הפכו את סטארפייטרס לאחת המניות התנודתיות בשוק ומציבים סימני שאלה סביב השווי שנקבע לה בתוך ימים ספורים

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה חלל

חברת החלל האמריקאית סטארפייטרס ספייס (FJET) נכנסה בשבוע שעבר לשווקים הציבוריים בהנפקה ראשונית צנועה יחסית, אך בתוך ימים ספורים הפכה לאחת המניות התנודתיות ביותר בבורסות בארה״ב. ההנפקה, שגייסה כ־40 מיליון דולר, הציבה את החברה במרכז תשומת הלב, בעיקר בשל תנודות חדות במחיר המניה ובמחזורי מסחר גבוהים במיוחד.


סטארפייטרס החלה להיסחר בחמישי שעבר בבורסת NYSE American במחיר של 3.59 דולר למניה. כבר ביום המסחר הראשון זינקה המניה עד לרמה של 8.5 דולר, כאשר נרשמו תנודות חדות לשני הכיוונים וביום שני נרשם זינוק חריג של כ־371%, שהקפיץ את מחיר המניה לשיא של 31.5 דולר, לפני שמגמת המסחר התהפכה היום (שלישי), כאשר המניה נופלת בכמעט 60% למחיר של פחות מ-14 דולר.


סטארפייטרס מציגה את עצמה כחברה שמחזיקה ומפעילה את צי המטוסים העל־קוליים המסחריים הגדול בעולם. פעילותה מתבצעת ממרכז החלל קנדי בפלורידה, והיא מפעילה שבעה מטוסי F-104 סטארפייטר, דגם שיצא משירות בנאס"א כבר באמצע שנות ה־70.


שלוש שנים בלי הכנסות

החברה לא רשמה הכנסות בשלוש השנים האחרונות, ובשנת 2024 דיווחה על הפסד של 7.9 מיליון דולר. נתונים אלו ממקמים אותה כחברה בשלב מוקדם מאוד, שעדיין לא הוכיחה מודל עסקי יציב. מבנה המאזן של סטארפייטרס מסבך את המצב עוד יותר. לחברה הון עצמי שלילי, כך שההתחייבויות עולות על הנכסים. כתוצאה מכך, יחס מחיר להון של החברה עומד על מינוס כ־160, נתון חריג במיוחד בענף תעופה וביטחון, שבו היחס המקובל נע סביב 2.5–3.7.


גורם נוסף שמסביר את התנודות החריפות הוא היקף המניות הזמין למסחר. מתוך כ־21.7 מיליון מניות קיימות, רק כ־11.1 מיליון הוצעו לציבור בהנפקה. היצע מצומצם של מניות סחירות יוצר תנאים שבהם גם עסקאות בהיקף לא גדול גורמות לתנודות מחיר חדות.


וול סטריט שור (גרוק)וול סטריט שור (גרוק)
סקירה

וול-סטריט ננעלה בעליות מתונות; נייקי קפצה ב-5%, מיקרון עלתה ב-4%

צוות גלובל |
נושאים בכתבה טסלה

המסחר בוול סטריט ננעל בעליות מתונות. המגמה החיובית מציבה את השווקים האמריקאיים בכניסה לחופשת חג המולד באווירה אופטימית יחסית, גם על רקע מחזורי מסחר קטנים ופעילות חלקית הצפויה בימים הקרובים.

מדד דאו ג’ונס הוביל את העליות עם התחזקות של 0.6%, והתקרב אף הוא לרמות שיא חדשות. מדד S&P 500 הוסיף כ־0.3%, בעוד שמדד נאסד”ק, שבו משקל גבוה למניות טכנולוגיה, רשם עלייה מתונה יותר של 0.2%. המסחר התקיים במתכונת מקוצרת לקראת חג המולד, כאשר ביום חמישי לא יתקיים מסחר כלל.

המשך העליות מגיע למרות נתוני מאקרו חזקים יחסית, שמיתנו את הציפיות להורדות ריבית מהירות מצד הפדרל ריזרב. נתון התמ”ג לרבעון השלישי הצביע על קצב צמיחה שנתי של 4.3%, גבוה מהתחזיות, בעיקר בזכות צריכה פרטית חזקה. בעקבות זאת ירדו ההסתברויות להורדת ריבית כבר בינואר, אם כי השוק עדיין מתמחר שתי הורדות ריבית עד סוף השנה הבאה.

נתונים נוספים סיפקו תמונה מעורבת של הכלכלה האמריקאית. מספר דורשי האבטלה החדשים ירד זה השבוע השני ברציפות, נתון המעיד על שוק עבודה יציב, אך במקביל נמשכת היחלשות במדדי אמון הצרכנים. התמונה הכוללת מצביעה על כלכלה שממשיכה לצמוח, אך בקצב שעלול להקשות על הבנק המרכזי להקל במדיניות המוניטרית.

בשווקים אחרים נרשמה תנודתיות חדה יותר. מחירי הזהב והכסף טיפסו לשיאים חדשים, לפני שהתמתנו, בעוד שמחיר הנפט התייצב לאחר עליות בימים האחרונים. במניות בלטה אינטל בירידה מתונה, לאחר דיווחים כי אנבידיה עצרה ניסוי בתהליך ייצור מתקדם של החברה. בסך הכול, השווקים מסיימים את התקופה שלפני החג במגמה חיובית, אך עם רגישות גבוהה לנתוני מאקרו ולציפיות הריבית לשנה הקרובה.