קת ווד ארק
צילום: ארק

קאת'י ווד משדרת עסקים כרגיל: "לא מפחדת מהנסיגה האחרונה בקרנות הסל"

אחרי התשואה הגבוהה שהניבה למשקיעים ב-2020, מתחילת השנה משקיעים משכו 16 מיליארד דולר מהקרנות של ARK אותה מנהלת ווד. מי שהפכה לכוכבת התורנית של השוק לא ממהרת להתרגש וסבורה שבטווח הארוך הנסיגות יפעלו לטובתה

סתיו קורן | (14)

קאת'י ווד, מנכ"לית ומייסדת חברת קרנות הסל ARK, אמרה ל-CNBC שאינה מודאגת לגבי הירידות לאחרונה בקרנות בניהולה, והיא צופה התחזקות של השוק השורי שדווקא תשרת אותה ואת אסטרטגיית ההשקעה שלה עם הזמן. עם זאת ציינה כי השוריות בשוק מתרחבת כעת גם לכיוון מניות הערך. אכן ניכרת תנועה באחרונה ממניות הצמיחה לכיוון מניות הערך, וכידוע הקרנות של ווד אינן ממוקדות בכאלה.

ווד מנהלת חמש קרנות סל שעוסקות ב"חדשנות משבשת" (שיבוש השוק המסורתי) אליהן נכנסו מתחילת השנה יותר מ-15 מיליארד דולר מכספי המשקיעים. ב-2020, 5 מתוך 7 הקרנות של ARK עלו ב-100% או יותר, נתון מרשים כשלעצמו. קרן הדגל של ארק - Ark Innovation – הניבה תשואה של 150% בשנת 2020, בין היתר בשל מגפת הקורונה שהטיבה עם חברות הטכנולוגיה וכן חברות מבוססות חדשנות.

ואולם, החגיגה לא נמשכה הרבה זמן. ARK ירדה השנה ביותר מ -11% על רקע החולשה לאחרונה במניות הטכנולוגיה, בין אם עקב החיסונים שיחזירו את העולם לשגרה ובין אם מדובר בהתפוצצות של בועה, או ריקון אוויר חם מחלק מהמניות, כפי שסבורים חלק מהמשקיעים. הירידות האחרונות בשווקים הובילו משקיעים של ARK למשוך למעלה מ-16 מיליארד דולר מתחילת השנה.

בשוק מעריכים כי אלה שמשכו את הכספים הם "משקיעים טרמפיסטים", שקיבלו תשואות יפות בשנה שעברה וסבורים שלא יקבלו תשואות דומות השנה בשל התיקון בשוק. לאחר הפדיונות, כעת ב-ARK מנהלים נכסים  בשווי של של כ-17 מיליארד דולר.

מומחה לשוק המניות האמריקאי שלומי כהן אמר לאחרונה על ווד בראיון לביזפורטל כי "הגזימו מאיך שעשו ממנה נביאה של השקעות – היא קונה וקונה, מנפחת ומנפחת, ועכשיו היא אכלה אותה". כהן הסביר כי ווד "החליטה שכל יום היא מודיעה איזה מניות היא קנתה ומכרה, שזה חסר תקדים כי הנוהג של המוסדיים הוא לדווח אחת לרבעון".

תגובות לכתבה(14):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 10.
    נכון שהקרנות שלה ירדו כ20%... ירדו 28% ותיקנו כ8%. 10/03/2021 20:58
    הגב לתגובה זו
    נכון שהקרנות שלה ירדו כ20%... ירדו 28% ותיקנו כ8%... ונכון שרבים קנו עכשיו כמוני והפסידו. אבל לדעתי לטווח ארוך היא תמיד מנצחת כי חושבת אחרת מכולם. ממליץ לכולם לראות ביוטיוב ראיונות אחרונים איתה. מאוד מעניין
  • 9.
    שלומי כהן 10/03/2021 07:43
    הגב לתגובה זו
    מעניין כמה גילת ירדה מהשיא וגם כעת מנופחת להפליא ואיך מניף לא זזה למרות שיש לה דוח טוב
  • 8.
    אופטימי 10/03/2021 03:31
    הגב לתגובה זו
    היא הוכיחה לכולנו שאפשר להשקיע אחרת
  • 7.
    מי שמבין משקיע בה 10/03/2021 01:53
    הגב לתגובה זו
    השקעה לטווח רחוק של שלוש שנים קדימה-תניב לדעתי 300% תשואה. היא לא מתאימה לילדים שמחפשים לעשות סיבוב.
  • 6.
    אינטרקיור! (ל"ת)
    10/03/2021 00:44
    הגב לתגובה זו
  • 5.
    משקיע 10/03/2021 00:01
    הגב לתגובה זו
    הarkk עשתה היום 10% וזאת רק תחילת הדרך. אז תמשיך לברבר בזמן שאנחנו עושים כסף. רק אל תבכה בסוף.
  • 4.
    קאתי ווד היא האישה הכי חכמה בביזנס נכון להיום. צוד 09/03/2021 21:58
    הגב לתגובה זו
    קאתי ווד היא האישה הכי חכמה בביזנס נכון להיום. צודקת בכמעט כל התחזיות שלה. לעומת מומחים מיושנים דמוי אדון כהן וחבריו. אכן. קניתי ומופסד 20% מהקניה. אבל מאמין בה כמו רבים אחרים. מעניין מה ההשיגים של אדון כהן. כמה קרנות הוא מנהל. בבכמה עשרות מליארדים.
  • 3.
    יש לה ענף שלם בפורטפליו שנקרא ״חדשנות ישראלית״ יש 09/03/2021 21:07
    הגב לתגובה זו
    יש לה ענף שלם בפורטפליו שנקרא ״חדשנות ישראלית״ יש מצב שהיא סוכנת מוסד.
  • לאהוב את ישראל 10/03/2021 07:47
    הגב לתגובה זו
    עד כמה שראיתי מניות ישראליות מנוהלות על ידי נוכלים ורמאים או טיפשים להפליא כמו טבע, פלוריסטים בבילון. ועוד מניות שעברו להיסחר בחול ואז הסתבר שהם כלום . הישראלים שחצנים ונוכלים ניהול כושל של פרחים עם תואר מנהלים . לא פלא שהבורסה הישראלית נראית בורסה של קזינו ערסית ומפגרת להפליא
  • דויד 09/03/2021 22:06
    הגב לתגובה זו
    סוכנת של הביטוח הלאומי מקסימום
  • 2.
    אדון כהן יכול אולי לצחצח את נעלי הפראדב של הגב' ווד (ל"ת)
    ד. קשישא 09/03/2021 21:03
    הגב לתגובה זו
  • מעניין אם האדון הניכבד ניהל פעם איזה קרן מעל כמה ש 10/03/2021 10:03
    הגב לתגובה זו
    מעניין אם האדון הניכבד ניהל פעם איזה קרן מעל כמה שקלים ובעיני מי הוא מומחה.
  • 1.
    מה יש לה לפחד זה לא כסף שלה, היא מרוויחה עמלות בכל מקרה (ל"ת)
    שמוליק 09/03/2021 19:07
    הגב לתגובה זו
  • פחות עמלות 10/03/2021 12:37
    הגב לתגובה זו
    ככל שיהיו פחות כספים בקרנות יתקבלו פחות עמלות
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)

שיעור מאילון מאסק: איך לדרוש טריליון דולר ולקבל את זה

בעלי המניות של טסלה אישרו למאסק חבילת תמריצים חדשה בהיקף עצום של 400 מיליון מניות, שמחזירה את חלקו בחברה ל־25%. מאחורי המספרים הבלתי נתפסים מסתתרת אסטרטגיית משא ומתן מבריקה וגם לא מעט אגו

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה אילון מאסק טסלה

לאחרונה החליטו בעלי המניות של טסלה Tesla -3.68%  להעניק לאילון מאסק חבילת תמריצים חדשה הכוללת 400 מיליון מניות נוספות. זה מצטרף ל־380 מיליון מניות שכבר ברשותו. המספרים כמעט בלתי נתפסים, אבל מאחוריהם מסתתר שיעור מעניין על ניהול משא ומתן וגם על הגבול הדק שבין ביטחון עצמי לחוצפה.


מאסק ביקש דבר אחד: להחזיר את חלקו בחברה ל־25%. הוא לא נימק מדוע, לא הציג טיעונים ולא ניסה לשכנע. הוא פשוט אמר שזה מה שהוא רוצה וקיבל את מבוקשו. החבילה הקודמת שלו, מ־2018, הייתה שווה אז כמה מיליארדי דולרים והיום מוערכת בכ־120 מיליארד. לכך מתווספת חבילת התמריצים מ־2012, ששווייה כיום כ־34 מיליארד דולר. במילים אחרות, עוד לפני העסקה החדשה, מאסק נהנה משכר ממוצע של כ־12 מיליארד דולר בשנה. לא בדיוק “עבודה בחינם”.


הפעם, החוזה כולל תנאי שאפתני במיוחד: מאסק צריך להוביל את טסלה לרווח תפעולי של 400 מיליארד דולר במהלך שנה אחת. לשם השוואה, טסלה צפויה להרוויח השנה כ־13 מיליארד דולר. כדי לעמוד ביעד, הוא צריך להגדיל את הרווחים פי שלושים.


האסטרטגיה היא לב הסיפור

הסכומים הם לא לב הסיפור, אלא האסטרטגיה. ג’ו־אלן פוזנר, פרופסורית לניהול באוניברסיטת סנטה קלרה, הסבירה שמאסק השתמש בעקרון “העיגון”. טכניקה שבה המספר הראשון שמועלה במשא ומתן קובע את המסגרת לכל המספרים הבאים. אם ההצעה הראשונה גבוהה מדי, שאר ההצעות יסתובבו סביבה. מאסק לא התחיל נמוך ולא בנה את הדרישות בהדרגה, הוא פתח בגדול, בטריליון דולר, מה שגרם לכל סכום אחר להיראות סביר בהשוואה.


פוזנר הסבירה שזו בדיוק הסיבה שכדאי להיות הראשון שמגיש הצעה במשא ומתן. אם מועמד לעבודה מצהיר שהוא שווה חצי מיליון דולר בשנה, גם אם המעסיק חשב להציע 150 אלף, השכר הסופי יהיה קרוב בהרבה להצעה הגבוהה.