דונלד טראמפ ושי ג'ינפינג
צילום: getty images, Artyom Ivanov

מהלומה אחרונה ודי: טראמפ יכניס 89 חברות סיניות לרשימה שחורה?

אם החברות, בעיקר מתחום התעופה והחלל יסומנו, הן לא יוכלו לרכוש טכנולוגיה אמריקאית. פרט לכך, ישנן 28 חברות רוסיות על הכוונת; הבעיה: המהלך עלול לפגוע דווקא בחברות תעופה אמריקאיות שעובדות בסין, בראשן בואינג וג'נרל אלקטריק
ארז ליבנה | (2)

ממש בשלהי הקדנציה שלו, נשיא ארצות הברית היוצא, דונלד טראמפ, שוקל להכניס 89 חברות סיניות ורוסיות מתחום התעופה והחלל לרשימה השחורה של משרד המסחר, מהלך שיחייב כל חברה שרוצה לייצא אליהן לעבור דרך מסלול מיוחד במשרד המסחר. האישורים האלה, ברוב המקרים, לא יונפקו מחשש "לפגיעה ממשית בביטחון הלאומי האמריקאי".

כבר כתבנו כאן שמלחמת הסחר היא סוג של מלחמה קרה חדשה והיא בעצם מרוץ לבכורה העולמית במאה ה-21. אז לאחר שהטיל מכסים על יבוא מסין, ואחרי שטירגט חברות טכנולוגיה כמו Huawei וטיק-טוק של בייטדאנס, משרד המסחר האמריקאי, בהוראת טראמפ, הרחיב את היריעה העסקית.

עם זאת, כדי שיוכל להעביר את ההחלטה האחרונה – מה שלא נהוג לעשות בשל שינויי מדיניות של ממשלים נכנסים – טראמפ צריך לאשר את הרשימה במוסדות השלטון עד אמצע החודש הבא – כדי שהרשימה תוכנס לרשומות. לא בטוח שיש לו מספיק זמן – אבל אי אפשר לדעת מה הנשיא הנכנס ג'ו ביידן יעשה.

לפי הרשימה הלא מלאה שהגיעה לידי רויטרס, ענקית התעופה הסינית, התאגיד המסחרי לכלי תעופה של סין (COMAC) נמצאת ברשימה. גם תאגיד התעשייה האווירית הסינית (AVIC) יחד עם 10 חברות בנות נמצאות ברשימה.

החברה היא לקוחה גדולה של חברת בואינג (BA) האמריקאית, שסביר להניח שתיפגע מהמהלך, כמו גם חברת האניוול (HON) וג'נרל אלקטריק (GE), שלהן עסקים ענפים עם חברות התעופה בסין. 

​תחת החוק האמריקאי ששונה באפריל האחרון, שתי החברות הללו ויתר החברות ברשימה מוגדרות בחוק האמריקאי כ"מתשמשות קצה של נשק", מה שאומר שהן צפויות להגבלות משמעותיות תחת כל ממשל, עד שיבוטלו.

תגובות לכתבה(2):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    לוי 24/11/2020 11:59
    הגב לתגובה זו
    עוד מעט והדמוקראטים יגיעו ויחזירו את המתכון הקודם שבו האמריקאים רק יקנו והסינים רק יספקו והעיוות הזה יוביל שוב למשבר כלכלי ותבוא הקריסה ובעיקבותיה המכה כמו ב-2008 ויש להתכונן לזה
  • 1.
    מיטל 23/11/2020 16:16
    הגב לתגובה זו
    התשגע לגמרי...רוצה להשאיר אדמה חרוכה ותודה לאל שהפסיד
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)

שיעור מאילון מאסק: איך לדרוש טריליון דולר ולקבל את זה

בעלי המניות של טסלה אישרו למאסק חבילת תמריצים חדשה בהיקף עצום של 400 מיליון מניות, שמחזירה את חלקו בחברה ל־25%. מאחורי המספרים הבלתי נתפסים מסתתרת אסטרטגיית משא ומתן מבריקה וגם לא מעט אגו

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה אילון מאסק טסלה

לאחרונה החליטו בעלי המניות של טסלה Tesla -3.68%  להעניק לאילון מאסק חבילת תמריצים חדשה הכוללת 400 מיליון מניות נוספות. זה מצטרף ל־380 מיליון מניות שכבר ברשותו. המספרים כמעט בלתי נתפסים, אבל מאחוריהם מסתתר שיעור מעניין על ניהול משא ומתן וגם על הגבול הדק שבין ביטחון עצמי לחוצפה.


מאסק ביקש דבר אחד: להחזיר את חלקו בחברה ל־25%. הוא לא נימק מדוע, לא הציג טיעונים ולא ניסה לשכנע. הוא פשוט אמר שזה מה שהוא רוצה וקיבל את מבוקשו. החבילה הקודמת שלו, מ־2018, הייתה שווה אז כמה מיליארדי דולרים והיום מוערכת בכ־120 מיליארד. לכך מתווספת חבילת התמריצים מ־2012, ששווייה כיום כ־34 מיליארד דולר. במילים אחרות, עוד לפני העסקה החדשה, מאסק נהנה משכר ממוצע של כ־12 מיליארד דולר בשנה. לא בדיוק “עבודה בחינם”.


הפעם, החוזה כולל תנאי שאפתני במיוחד: מאסק צריך להוביל את טסלה לרווח תפעולי של 400 מיליארד דולר במהלך שנה אחת. לשם השוואה, טסלה צפויה להרוויח השנה כ־13 מיליארד דולר. כדי לעמוד ביעד, הוא צריך להגדיל את הרווחים פי שלושים.


האסטרטגיה היא לב הסיפור

הסכומים הם לא לב הסיפור, אלא האסטרטגיה. ג’ו־אלן פוזנר, פרופסורית לניהול באוניברסיטת סנטה קלרה, הסבירה שמאסק השתמש בעקרון “העיגון”. טכניקה שבה המספר הראשון שמועלה במשא ומתן קובע את המסגרת לכל המספרים הבאים. אם ההצעה הראשונה גבוהה מדי, שאר ההצעות יסתובבו סביבה. מאסק לא התחיל נמוך ולא בנה את הדרישות בהדרגה, הוא פתח בגדול, בטריליון דולר, מה שגרם לכל סכום אחר להיראות סביר בהשוואה.


פוזנר הסבירה שזו בדיוק הסיבה שכדאי להיות הראשון שמגיש הצעה במשא ומתן. אם מועמד לעבודה מצהיר שהוא שווה חצי מיליון דולר בשנה, גם אם המעסיק חשב להציע 150 אלף, השכר הסופי יהיה קרוב בהרבה להצעה הגבוהה.