דונלד טראמפ ושי ג'ינפינג
צילום: getty images, Artyom Ivanov

מהלומה אחרונה ודי: טראמפ יכניס 89 חברות סיניות לרשימה שחורה?

אם החברות, בעיקר מתחום התעופה והחלל יסומנו, הן לא יוכלו לרכוש טכנולוגיה אמריקאית. פרט לכך, ישנן 28 חברות רוסיות על הכוונת; הבעיה: המהלך עלול לפגוע דווקא בחברות תעופה אמריקאיות שעובדות בסין, בראשן בואינג וג'נרל אלקטריק
ארז ליבנה | (2)

ממש בשלהי הקדנציה שלו, נשיא ארצות הברית היוצא, דונלד טראמפ, שוקל להכניס 89 חברות סיניות ורוסיות מתחום התעופה והחלל לרשימה השחורה של משרד המסחר, מהלך שיחייב כל חברה שרוצה לייצא אליהן לעבור דרך מסלול מיוחד במשרד המסחר. האישורים האלה, ברוב המקרים, לא יונפקו מחשש "לפגיעה ממשית בביטחון הלאומי האמריקאי".

כבר כתבנו כאן שמלחמת הסחר היא סוג של מלחמה קרה חדשה והיא בעצם מרוץ לבכורה העולמית במאה ה-21. אז לאחר שהטיל מכסים על יבוא מסין, ואחרי שטירגט חברות טכנולוגיה כמו Huawei וטיק-טוק של בייטדאנס, משרד המסחר האמריקאי, בהוראת טראמפ, הרחיב את היריעה העסקית.

עם זאת, כדי שיוכל להעביר את ההחלטה האחרונה – מה שלא נהוג לעשות בשל שינויי מדיניות של ממשלים נכנסים – טראמפ צריך לאשר את הרשימה במוסדות השלטון עד אמצע החודש הבא – כדי שהרשימה תוכנס לרשומות. לא בטוח שיש לו מספיק זמן – אבל אי אפשר לדעת מה הנשיא הנכנס ג'ו ביידן יעשה.

לפי הרשימה הלא מלאה שהגיעה לידי רויטרס, ענקית התעופה הסינית, התאגיד המסחרי לכלי תעופה של סין (COMAC) נמצאת ברשימה. גם תאגיד התעשייה האווירית הסינית (AVIC) יחד עם 10 חברות בנות נמצאות ברשימה.

החברה היא לקוחה גדולה של חברת בואינג (BA) האמריקאית, שסביר להניח שתיפגע מהמהלך, כמו גם חברת האניוול (HON) וג'נרל אלקטריק (GE), שלהן עסקים ענפים עם חברות התעופה בסין. 

​תחת החוק האמריקאי ששונה באפריל האחרון, שתי החברות הללו ויתר החברות ברשימה מוגדרות בחוק האמריקאי כ"מתשמשות קצה של נשק", מה שאומר שהן צפויות להגבלות משמעותיות תחת כל ממשל, עד שיבוטלו.

תגובות לכתבה(2):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    לוי 24/11/2020 11:59
    הגב לתגובה זו
    עוד מעט והדמוקראטים יגיעו ויחזירו את המתכון הקודם שבו האמריקאים רק יקנו והסינים רק יספקו והעיוות הזה יוביל שוב למשבר כלכלי ותבוא הקריסה ובעיקבותיה המכה כמו ב-2008 ויש להתכונן לזה
  • 1.
    מיטל 23/11/2020 16:16
    הגב לתגובה זו
    התשגע לגמרי...רוצה להשאיר אדמה חרוכה ותודה לאל שהפסיד
טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטיוטה. קרדיט: רשתות חברתיות

טויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר

ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה 

רן קידר |
נושאים בכתבה טויוטה

ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.

ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.

הגורם הסיני 

עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1% לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים, כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.

הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות. עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.

מגמה מעורבת בשאר העולם

בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת, מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.

אסיסי נשיא מצרים
צילום: מצרים

מצרים מפחיתה ריבית בפעם החמישית השנה: האינפלציה בירידה

האינפלציה במצרים 12.3%, הריבית על הלוואות כ-20%

משה כסיף |
נושאים בכתבה ריבית מצרים

הבנק המרכזי של מצרים הודיע על הפחתת ריבית חמישית בשנת 2025, לאחר שהאינפלציה הפתיעה כלפי מטה ואפשרה למעשה מדיניות מוניטרית מקלה יותר. הריבית על פיקדונות ירדה ב-100 נקודות בסיס לרמה של 18%, והריבית על הלוואות ירדה באותו שיעור ל-21%.

המהלך, של הבנק המרכזי שיצר הפתעה בקרב חלק מהכלכלנים, משקף את ניסיונה של קהיר לאזן בין הורדת עלויות המימון של המדינה והמערכת הבנקאית לבין שמירה על יציבות מחירים. למרות שהאינפלציה עדיין נמצאת ברמה דו-ספרתית, ההאטה האחרונה בקצב עליית המחירים מאפשרת לבנק המרכזי להמשיך בהדרגתיות במסלול ההורדות.

אינפלציה נמוכה מהצפוי

הגורם המרכזי שהביא להורדת הריבית הנוספת הוא ירידת האינפלציה הכללית ל-12.3% בנובמבר, נתון מפתיע לנוכח קיצוץ בסובסידיות הדלק שנעשה כחלק מרפורמות בתמיכת קרן המטבע. הבנק המרכזי ציין כי עדיין קיים לחץ מתמשך באינפלציה שאינה מזון, כמו עלויות שירותים וסחורות שאינן בסיסיות, וכן מתיחות גיאופוליטית עולמית כגורמי סיכון. המסר הוא שהקיצוץ מהווה התאמה זהירה לנתונים ולא שינוי מהותי במדיניות.

נזכיר כי בתחילת 2024, מצרים העלתה את הריבית לשיא והפחיתה את ערך המטבע בכ-40%. צעדים אלו היו חלק מתיקון רחב שנועד לייצב את שוק המטבע, לצמצם עיוותים ולאפשר כניסת מימון חיצוני. במקביל, מצרים קיבלה חבילת תמיכה גלובלית בהיקף של כ-57 מיליארד דולר כדי להתמודד עם לחצים חריפים כמו מחסור במטבע זר ותשלומי ריבית כבדים על התקציב. כל שינוי בריבית נבחן גם דרך הפריזמה של שירות החוב: ריבית גבוהה מדי מכבידה על המדינה, אך ריבית נמוכה מדי עלולה לפגוע ביכולת למשוך הון זר.

המטרה: אטרקטיביות למשקיעים זרים

מאז תחילת 2025, מצרים מבצעת הורדה הדרגתית בריבית תוך שמירה על פער מספיק גדול כדי להישאר אטרקטיבית למשקיעים זרים באפיקי חוב מקומיים. זהו איזון מורכב: הורדת הריבית מקלה על התקציב ועל פעילות עסקית, אך אם היא מהירה מדי, עלולה להתחדש לחץ על המטבע ועל האינפלציה.