אילון מאסק
צילום: PR
בועה?

טסלה הוסיפה 20% לשווי של 140 מיליארד דולר - האם המשקיעים השתגעו?

מניית טסלה בהייפ מטורף - הכפילה את שוויה בחודש, הוסיפה מעל 100 מיליארד דולר לשווייה ב-8 חודשים - החברה באמת נהדרת (מכל הבחינות), אבל האם המניה היא בועה? 
עמית נעם טל | (37)

מניית יצרנית הרכבים החשמליים והאוטנומיים טסלה (סימול:TSLA) ממשיכה להדהים - מניית החברה זינקה ב-20% במסחר תנודתי למחיר שיא של 780 דולר והגיעה לשווי של 140 מיליארד דולר. מניית החברה משלימה כעת זינוק של קרוב ל-350% מהשפל שקבעה המניה במאי האחרון. במילים אחרות טסלה הוסיפה מעל 100 מיליארד דולר לשוויה במהלך 8 חודשים בלבד. בחודש האחרון כמעט והכפילה את שוויה. 

רק לפני מספר שבועות עברה החברה בניהולו של אילון מאסק את פולקסווגן במבחן שווי השוק וכעת היא נסחרת בשווי הגבוה ב-50 מיליארד דולר ממנה, ולא רק ממנה - למעשה למעט טויוטה, הפכה טסלה לגדולה ביותר מבין חברות הרכב - הרבה מעל פורד, ג'נרל מוטורס ונוספות. טסלה רחוקה כ-90 מיליארד דולר מיצרנית הרכבים טויוטה, עם שווי השוק הגבוה ביותר בעולם. 

קשה למצוא טריגר למהלך האחרון, אך בשוק מציינים שתי אפשרויות: מוקדם יותר הודיעה פאנסוניק, החברה שמכינה את הסוללות עבור טסלה במפעל משותף בנבאדה, כי העסק הפך לרווחי, אך היא איננה סיפקה נתונים כספיים מפורטים. 

במקביל, בבית ההשקעות ARK Invest מעלים את מחיר היעד שלהם למניית החברה מ-556 דולר למניה ל-808 דולר למניה. בבית השקעות הסבירו על העלאת מחיר היעד בגידול בהכנסות מ"מודל S" ו"מודל X", ומוסיפים כי לדעתם "טסלה אמורה להיסחר עד 2024 לפחות ב-7,000 דולר למניה, כאשר בשוקי שורי עשויה החברה להיסחר במחיר של 15,000 דולר". 

נזכיר כי החברה הצליחה להכות את התחזיות המוקדמות לרבעון האחרון בשבוע שעבר (לכתבה המלאה). 

ולמרות כל האופטימיות הנשפכת, חשוב להבין את המקום של טסלה בתעשיית הרכב - עם כל הכבוד לחברה ולעומד בראשה, טסלה היא מובילה בתעשיית הרכב החשמלי והרכב האוטונומי, אבל היא לא לבד - כל ענקיות הרב המסורתיות נמצאות שם, והן מאיימות על ההובלה של טסלה. האמת היא שהן ככל הנראה נתנו לטסלה את המגרש הזה, כסוג של "מגרש ניסויים" כשבהמשך באם הצמיחה והפעילות תצדיק זאת, הן ייכנסו פנימה. 

תעשיית הרכב כוללת חברות עשירות ומנוסות שמשקיפות על טסלה ויודעות בדיוק איך ומתי להשתלב ולהאיץ את הפעילות בשוק. מנגד, טסלה נמצאת במקום בעייתי מבחינת ייצור מזומנים ובכלל מבחינת היכולת הפיננסית שלה. אז נכון שהיא מדווחת שהיא עוברת לתזרים חיובי, אבל יש לפניה עוד השקעות גדולות, ולא ברור איך היא תממן זאת בשעה שיש לה חובות גדולים. מאסק הוכיח שהוא סוג של קוסם, והשווי הנוכח יכול לייצר הזדמנות להנפקה וגיוס הון, ועדיין המצב שלה לא טריוויאלי. 

קיראו עוד ב"גלובל"

ובהינתן כל הגורמים האלו המסקנה שלנו היא שטסלה בשווי של 140 מיליארד דולר היא סוג של בועה. ימים יגידו אם הערכתנו נכונה.

גרף מניית החברה בחודשים האחרונים

תגובות לכתבה(37):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 29.
    דירה=קורת גג 15/04/2020 17:51
    הגב לתגובה זו
    דירה=קורת גג=צורך בסיסי של האדם
  • אדיוט (ל"ת)
    אנונימי 24/04/2020 20:14
    הגב לתגובה זו
  • לאנונימי ו דודי,אני ציינתי עובדה.אולי אתם מה שאמרתם... (ל"ת)
    לאנונימי ו לדודי 28/04/2020 10:29
  • דפוק (ל"ת)
    דודי 24/04/2020 20:14
    הגב לתגובה זו
  • 28.
    דירה=קורת גג 15/04/2020 06:35
    הגב לתגובה זו
    דירה=קורת גג=צורך בסיסי של האדם
  • 27.
    טסלה כעת בתשואה של 522% מאז 1/6/19 (ל"ת)
    מנש 04/02/2020 22:49
    הגב לתגובה זו
  • 26.
    אין מתחרים 04/02/2020 18:08
    הגב לתגובה זו
    מי יכול להתחרות בטסלה? חברות הרכב? מי? הן לא מנסות? באמת? תקרא מה אמר מנכ"ל פולקסווגן על טסלה בכנס בדאבוס לפני שבועיים. אין עתיד לתעשיית הרכב המסורתית.
  • 25.
    כנראה הסינים יושבים בבית וקונים משעמום בהלוואות (ל"ת)
    הרדוף 04/02/2020 15:28
    הגב לתגובה זו
  • 24.
    עולה בטרום-לא פחות מ...10% (ל"ת)
    ניר 04/02/2020 14:29
    הגב לתגובה זו
  • 23.
    מאסק 04/02/2020 13:53
    הגב לתגובה זו
    הבחור תותח!!
  • 22.
    ב 04/02/2020 13:21
    הגב לתגובה זו
    אין שום סיבה לכזו עליה, ולא יתכן שהיא תהיה שווה יותר מהיצרניות רכב הגדולות, היא מוכרת הרבה פחות מהן, וגם להן יש גרסאות חשמליות.
  • 21.
    לרון 04/02/2020 13:21
    הגב לתגובה זו
    של בועה,אלא בועה ,נקודה!
  • 20.
    זה יגמר בבכי... (ל"ת)
    הזוי! 04/02/2020 12:43
    הגב לתגובה זו
  • 19.
    רועי לוי 04/02/2020 10:52
    הגב לתגובה זו
    ?!
  • דוד הגנן 04/02/2020 11:46
    הגב לתגובה זו
    msft עלתה לאורך שנים משער של 4$ וכיום 175$ וכמה עליה זה באחוזים - 4375% אז באמת שלא חסר לאורך זמן !!!
  • לרון 04/02/2020 13:22
    לא מוכרת מכוניות צעצוע!!
  • 18.
    ,תכינו מצנחים מסכות חמצן וכדורי הרגעה למצבים לחוצים... (ל"ת)
    תש 04/02/2020 09:42
    הגב לתגובה זו
  • 17.
    ככה נראה שורט סקוויז שכל העולם בשורט (ל"ת)
    תסבירו לשלמה 04/02/2020 09:03
    הגב לתגובה זו
  • 16.
    אבואבואה בועה (ל"ת)
    אבניבי 04/02/2020 09:00
    הגב לתגובה זו
  • 15.
    הנביא 04/02/2020 08:53
    הגב לתגובה זו
    עדיין תעלה ובגדול. אנליסטים צופים 7000$. סביר להניח שמעבר. בדרך יהיו תיקונים כמובן, כואבים פחות - לא 70%. גם אמזון מנופחת עם מכפיל קרוב ל-90, ועדיין שווה. אמרו כך גם על פייסבוק בהנפקה, בינתיים היא פי 5 עם מכפיל סביר.
  • 14.
    דוד 04/02/2020 07:57
    הגב לתגובה זו
    כולם
  • למיך (פת) 04/02/2020 09:48
    הגב לתגובה זו
    אם תדע מתי להתחיל לשחרר חביבי, בהצלחה!
  • אם היה לך טיפה שכל היית רץ למכור היום. (ל"ת)
    ממי 04/02/2020 08:50
    הגב לתגובה זו
  • 13.
    אנונימי 04/02/2020 07:47
    הגב לתגובה זו
    רוב המרכיבים בעולם, גם בחברות המייצרות מחוץ לסין, הם תוצרת סין.כרגע אין ייצור בסין וגם אין טיסות ולכן אין הספקות. הייצור בכל בעולם הולך לעצור תוך מספר שבעות בודד.....
  • 12.
    רק שכחו שיש להם מפעל חדש בסין....חברה מופלאה עם פסיכי (ל"ת)
    ממי 04/02/2020 07:44
    הגב לתגובה זו
  • 11.
    אין ספק טבלה בועה "המשקיעים" השתגעו (ל"ת)
    יופי 04/02/2020 07:38
    הגב לתגובה זו
  • 10.
    טסלה מסוכנת מאוד במחיר מנופח (ל"ת)
    דנידין 04/02/2020 06:52
    הגב לתגובה זו
  • 9.
    קש 04/02/2020 06:45
    הגב לתגובה זו
    בדרך כלל כאשר מריצים מניה ללא הצדקה כלכלית ההתרסקות תהיה חזקה וכואבת המינימום 70-80% מהשיא לכן אין שום סיכוי שבעולם שטסלה שווה כמו או יותר מפולקסווגן .
  • 8.
    תצטערו שלא רכשתם (ל"ת)
    חבר 04/02/2020 06:31
    הגב לתגובה זו
  • 7.
    סבלנות גם תגיע לטריליון-לא שפויים (ל"ת)
    יוסי 04/02/2020 06:22
    הגב לתגובה זו
  • 6.
    הזוי לגמרי. זה יגמר בבכי. (ל"ת)
    וורן באפט 04/02/2020 02:09
    הגב לתגובה זו
  • 5.
    טסלה - לא זכור לי שהחברה צומחת כמו שהיא עולה בבורסה לכן זה נראה כמו השלב האחרון לפני מפולת . עליות ועליות. (ל"ת)
    משי 03/02/2020 23:28
    הגב לתגובה זו
  • 4.
    אריאל 03/02/2020 23:26
    הגב לתגובה זו
    בועעעעה
  • 3.
    א 03/02/2020 23:10
    הגב לתגובה זו
    וכך נראית בועה כשהאנליסטים משתוללים..
  • לרון 04/02/2020 13:26
    הגב לתגובה זו
    יקנה טסלה? תראו את השער של nio.לסינים אין ובטח לא יהיה כסף לטסלה.
  • 2.
    בדיחה עצובה, עולם דפוק (ל"ת)
    חצב 03/02/2020 22:42
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    אפילו ביטקויין לא עלה ככה לפני שנפל)) (ל"ת)
    אופטימי 03/02/2020 21:03
    הגב לתגובה זו
פיטורים
צילום: FREEPICK

גל של פיטורים באוקטובר, הגבוה מזה 22 שנים

דוח צ'אלנג'ר מצביע על מעבר מהאטה בגיוסים לגל פיטורים; על רקע השבתת הממשל; אתמול מדד ה-ADP הצביע על גידול צנוע בתעסוקה במגזר הפרטי

תמיר חכמוף |
נושאים בכתבה פיטורים תעסוקה

חודש אוקטובר 2025 נרשם כחודש החלש ביותר לשוק העבודה האמריקאי מאז 2003 מבחינת הכרזות פיטורים. המעסיקים בארה"ב הודיעו על 153,074 מפוטרים, כמעט פי שלושה מספטמבר וזינוק של כ-175% מול אוקטובר 2024, לפי חברת הייעוץ צ'לנג'ר. המניעים המרכזיים הם קיצוץ עלויות, התאמות לעידן ה-AI ותיקון לגל הגיוסים של תקופת הקורונה. את הרשימה הובילו חברות טכנולוגיה ולצידן מחסנים, לוגיסטיקה וקמעונאות.

במבט מתחילת השנה, היקף ההודעות על פיטורים הגיע לכמעט 1.1 מיליון משרות, כבר כעת גבוה משמעותית מכל שנת 2024 (761 אלף). צ'אלנג'ר מציינת שמדובר בשיא רב שנתי לחודשים הראשונים של השנה, כשהאצת האימוץ של בינה מלאכותית ובלימת הביקושים הצרכניים והעסקיים דוחפות חברות להדק חגורה. על פ הדוח, הסקטור הלוגיסטי הוביל באוקטובר עם כמעט 48 אלף קיצוצים והטק אחריו בלמעלה מ-33 אלף.

הדוח מתפרסם בזמן השבתת ממשל פדרלית שדחתה את פרסום הנתונים הרשמיים של משרד העבודה, ולכן המשקיעים וקובעי המדיניות נשענים על מדדים פרטיים כמו צ'אלנג'ר ו-ADP. באותו נושא, אתמול דוח ADP (חברה לעיבוד תלושי שכר) הצביע באוקטובר על תוספת של 42 אלף משרות במגזר הפרטי ועל עליית שכר שנתית של כ-4.5%, שיפור צנוע אחרי חודשיים חלשים, אך כזה שאינו סותר גלי קיצוצים נקודתיים בסקטורים מסוימים. כלומר, השוק נע בין גיוס נמוך ופיטורים ממוקדים, שילוב שמרכך את קצב יצירת המשרות נטו.

בצ'אלנג'ר מדגישים שמדובר ב"תיקון" לחצי-עשור של התרחבות מהירה, כעת בתוספת לחץ על מרווחים (שכר, מימון, לוגיסטיקה) ואימוץ מואץ של מערכות AI שמייתרות תפקידים תפעוליים ומשרדיים. לצד הטק והלוגיסטיקה, גם קמעונאות ושירותים מדווחים על תוכניות התייעלות, עם דוגמאות בולטות מחברות כמו אמזון, טארגט ו-UPS באחרונה. מבחן ההמשך יהיה אם המגמה תישאר סקטוריאלית או תתרחב לשוק כולו.

ההשפעה על השווקים

הנתונים מאוקטובר יוצרים מצב מורכב עבור הפד: מצד אחד, הקפיצה בפיטורים מאותתת על התקררות ממשית בשוק העבודה, נתון שתומך בגישה מרחיבה יותר וברעיון של הורדת ריבית בהמשך. ירידה בלחצי השכר והביקוש מצמצמת את הסיכון לאינפלציה, ומעניקה לבנק המרכזי "מרחב נשימה" לפעול כדי לבלום את ההאטה מבלי לחשוש מגל התייקרויות חדש.

וול סטריט שור (גרוק)וול סטריט שור (גרוק)
סקירה

ג'פרוג טסה 14%, טסלה מאבדת 4%; המדדים בירידות עד 1.4%

על רקע חששות גוברים מרמות תמחור מופרזות ומתחזקת התחושה שהתיקון בשוק רק החל, המסחר בוול סטריט נפתח בירידות; ג'פרוג מזנקת לאחר דוחות טובים ואילו אקספדיה מדווחת על גדילה חדה בהזמנות; בלוק צונחת לאחר שפספסה את תחזית הרווח 

צוות גלובל |
נושאים בכתבה אנבידיה אינטל

אחרי כמה ימים תנודתיים, נראה שהמגמה השלילית ממשיכה ליום נוסף בוול סטריט. הנאסד״ק יורד ב-1.4%, ה-S&P מאבד 0.8% והדאו יורד 0.5%. גם בגזרת הקריפטו לא נראה שיש התאוששות, כשהביטקוין יורד בכ-1.5% ונסחר מתחת ל-100 אלף דולר למטבע. האיתריום מאבד כ-2% ויורד מתחת ל-3,250 דולר.

השבתת הממשל בארה״ב נמשכת, וכעת נכנסה ליום ה-38 שלה.  מנהיג הרוב בסנאט, ג׳ון ת’ון, הציע לקיים היום הצבעה בסנאט על החלטה זמנית שתפתח מחדש את הממשל עד ינואר. במצב שבו לארה״ב היה ממשל מתפקד, היינו מקבלים היום נתוני תעסוקה. 

היום צפויים לנאום כמה נציגים מהבנק הפדרלי, בהם סגן יו״ר הפד פיליפ ג׳פרסון וחבר מועצת הנגידים סטיבן מיראן.

האג"ח הממשלתי ל-10 שנים עולה ב-2.4 נקודות בסיס, ואילו הזהב עולה 0.5% ונוגע שוב ברף ה-4,000 דולר. 

במקביל, קיימת אופטימיות זהירה בשוק על רקע תקוות לסיום השבתת הממשל הפדרלי ולחתך ריבית אפשרי בהחלטת הפד בדצמבר, שעשוי להעניק רוח גבית לשווקים לקראת סוף השנה. גורמים בשוק מציינים כי תיקון בעוצמה הנוכחית נחשב טבעי לאחר ראלי ממושך, כאשר מניות הענק נותרות בליבת הסנטימנט השורי.


מאקרו

מנכ"ל אנבידיה ג'נסן הואנג הצהיר כי "סין תנצח את ארה"ב במירוץ לבינה המלאכותית" -  הואנג דיבר בכנס Future of AI של הפייננשל טיימס בלונדון, שם התריע כי ארה"ב עלולה לאבד את ההובלה הטכנולוגית לטובת סין, בין היתר בשל רגולציה כבדה מדי ועלויות אנרגיה גבוהות לעומת התמיכה הממשלתית הנדיבה שנהנית ממנה התעשייה הסינית. לדבריו, בעוד סין מקדמת את החדשנות המקומית בעזרת סובסידיות רחבות ותשתיות אנרגיה זולות, במערב קיים עודף רגולציה שמאט את פיתוחי הבינה המלאכותית.