בצלילה חופשית: מהי ההודעה ששולחת את הנפט לשפל של 4 שנים?
הנפט מסוג CRUDE נסחר היום (ג') בשפל של יותר מארבע שנים. הירידה במחיר מגיעה לנוכח הנסיון של שוק הסחורות להבין את ההשפעה של הודעת ערב הסעודית, על כך שהיא משנה את מחיר הנפט שהיא מייצאת. ערב הסעודית החליטה שמעתה תמכור במחירים שונים לרוכשים אסייתים ואמריקנים.
ערב הסעודית, כנראה מנסה להגדיל את היתרון התחרותי שלה בשוק. היא מבצעת זאת על ידי העלאת מחירי הנפט לרוכשים גדולים כמו סין והוזלה לרוכשים קטנים יותר כמו ארה"ב. על פי מארקט ווטצ', פעולה זו אמורה לדחוף בקרוב לירידות מחירים נוספות. כמו כן היא מסמלת כי היצרנית הכי גדולה באיחוד אופ"ק הבינה כי התנאים הקיימים בשוק הנפט השתנו והיא חייבת לפעול בהתאם.
אמנם ההורדה במחיר אינה חמורה כפי שחלק מהשמקיעים חזו בתחילה, אך עצם ההורדה מסמלת כי ערב הסעודית, נתקלת בתחרות קשה מצד יצרנים מקומיים בשוק האמריקני.
מחיר נפט מסוג BRENT יורד היום (ג') בניו יורק 2.16% ירידה של 1.8 דולרים למחיר של 83 דולרים. מחיר הנמוך ביותר מאז חודש אוקטובר 2010.
מחיר חבית CRUDE יורד 1.88 דולרים למחיר של 76.9 דולרים, ירידה של 2.35%.
סיבה נוספת לירידת מחירי הנפט היא ירידת תחזית הצמיחה של האיחוד האירופי. מוקדם יותר היום, הנציבות האירופאית הורידה את הצמיחה באיחוד ל-0.8%, תיקון של 0.4% מהתחזית במאי האחרון.
- 4.אחד 05/11/2014 08:37הגב לתגובה זולא ולא, אולי ירד 10%. חברות הזיקוק משאירות בכיסן את ה 10% הנוספים של ההוזלה. גניבה בחסות הממשלה
- ביקורתי 05/11/2014 10:11הגב לתגובה זואל תשכח את עליית הדולר שמקזזת חלק מהירידה, אבל מסכים איתך שהנפט היה אמור להיות יותר זול
- 3.מה היה עם רציו? נובל תחשוב פעמיים בפיתוח השדה (ל"ת)הלך הכסף 04/11/2014 22:36הגב לתגובה זו
- 2.מה היה עם רציו? נובל תחשוב פעמיים בפיתוח השדה (ל"ת)הלך הכסף 04/11/2014 22:35הגב לתגובה זו
- שרה 04/11/2014 23:58הגב לתגובה זורציו תמשיך לעלות גם לאחר פיתוח שלא יהיו דאגות
- יוסי 05/11/2014 08:42עד מתי תנהג כבת יענה .רציו מהשיא ירדה כ 10%
- 1.נועםדבורה 04/11/2014 21:40הגב לתגובה זועד לאן הנפט יגיע ההיתי בטוח שהוא היה מעל 100 דולר שכולם ילכו עם גמלים בנתיבי איילון הלוואי עכשיו שיורידו תדלק לפחות לשש וחצי אמן כן יהיה רצון
טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר
ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה
ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.
ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.
הגורם הסיני
עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1%
לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים,
כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.
הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות.
עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.
- ענקית הרכב מכריזה על הפסד תפעולי ראשון מזה 70 שנה ומה קרה היום לפני 47 שנה
- טויוטה הגדולה חלשה ברכבים חשמליים - מה הסיבה?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מגמה מעורבת בשאר העולם
בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת,
מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.
ארדואן טורקיה (X)טורקיה מתכננת העלאת מס במטרה לרסן את האינפלציה
מה האינפלציה בטורקיה ומה הצפי לשנה הבאה?
טורקיה מתכננת להעלות מסים באופן יחסית מתון על מגוון מוצרים ושירותים מרכזיים, כולל דלק, כחלק מהמאמץ הממשלתי לסייע לבנק המרכזי להחזיר את האינפלציה למסלול ירידה. המהלך נועד ליצור עקביות בין המדיניות הפיסקלית למוניטרית -כלומר, בין פעולות הממשלה בתחום המיסוי והמחירים לבין מטרות הבנק המרכזי דרך הריבית וכלים נוספים.
התוכנית היא לעדכן היטלים ומחירים מפוקחים בקצב שמתאים ליעד האינפלציה של הבנק המרכזי לשנה הבאה, העומד על 16%. זוהי גישה חדשה יחסית המתרחקת מהצמדה אוטומטית למדדים מבוססי אינפלציה. אולם זהו גם צעד רגיש מבחינה פוליטית וכלכלית, שכן שינויים במסים עקיפים משפיעים במהירות על מחירים בסופר, בתחבורה ובשרשרת האספקה.
דלק במרכז: השפעה מכרעת על כל המשק
דלק הוא מרכיב קריטי באינפלציה, משום שהוא נוגע כמעט לכל עלות במשק, החל מהובלה ולוגיסטיקה ועד למחירי מוצרים בסיסיים. כל שינוי במסים על בנזין וסולר זוכה לתשומת לב רבה ומשפיע על הציפיות לאינפלציה.
בטורקיה, מסי הצריכה על בנזין וסולר מתעדכנים בדרך כלל פעמיים בשנה לפי אינפלציית היצרן המצטברת בששת החודשים הקודמים. כעת, הכיוון הוא לעדכן את המסים בקצב מתון יותר כדי להפחית את הלחץ המחירי. כבר בתחילת 2025 נרשמה העלאה במסים נמוכה יותר מהנוסחה המקובלת, במטרה לצמצם את הלחץ על המחירים. זה מעיד על כך שמשרד האוצר הטורקי מנסה להציג קו עקבי של ריסון, גם אם בצעדים הדרגתיים.
- המדינה הראשונה שקובעת יעד אינפלציה רשמי ומה קרה היום לפני 24 שנה
- לקראת החלטת ריבית דרמטית כשהפד' מפולג מאי פעם ו"עיוור" ללא נתונים עדכניים
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המהלך לא מוגבל רק לדלק; הוא כולל גם התאמות במחירים מפוקחים כמו טבק, אלכוהול, אנרגיה ולעיתים גם שירותים ציבוריים. בטורקיה, שינויים במחירים המפוקחים יכולים להשפיע במהירות על קצב האינפלציה, בין אם בהקפאה או בעדכון חד.
