מסירות מאי 2013: הציבור מתעלם מהאיום של כץ

שר התחבורה קרא לחרם צרכני? הציבור הצביע ברגליים. בחודש שחלף נמכרו בישראל למעלה מ-19,000 כלי רכב – עלייה של 4% לעומת מאי 2012 וזינוק של יותר מ-12% ביחס לאפריל 2013
יואל שורץ | (1)

שר התחבורה, ישראל כץב-30 באפריל שר התחבורה, ישראל כץ, קרא מעל דף הפייסבוק שלו, להחרים את יבואניות הרכב עד שיורידו מחירים: "אני קורא לכם: אל תיקנו רכבים חדשים עד שהמחירים ירדו! דברו עם משפחותיכם ועם חבריכם והסבירו גם להם... בקרוב, עם השלמת החקיקה, תיפתח תחרות כוללת בענף הרכב בין היבואנים הקיימים, שנהנים מזכויות של מונופול ובלעדיות, לבין יבואנים חדשים, וכולם יצטרכו להתחרות ולהוזיל מחירים... בינתיים, אני שב וקורא לכם שלא לקנות רכבים חדשים עד שהיבואנים יורידו את המחירים ויתנו גם לכם את ההנחות שהם נותנים כיום לחברות הליסינג ולגופים מיוחסים אחרים, כי גם לכם מגיע."


 

חודש עבר ונתוני המסירות מראים שהציבור לא ממש לקח ברצינות את דברי השר. בחודש שחלף נמכרו בישראל 19,433 כלי רכב – עלייה של 4% לעומת מאי 2012 וזינוק של יותר מ-12% ביחס לאפריל 2013. אז נכון שחלק מהמסירות הן לחברות הליסינג, שחייבות להצטייד בלאו הכי, אבל גם הלקוח הפרטי נתן כאן את הטון כאשר פקד אולמות התצוגה במטרה לחסוך לעצמו את המע"מ (מי שהצליח להוציא את הרכב עד יום שישי), ואת עליית המחיר הצפויה בעקבות עדכון נוסחת המס הירוק.


כותרת אחרת ודרמתית לא פחות הייתה קריסת בטר פלייס. זו הספיקה למסור בחודש שחלף 8 יח' מדגמי רנו פלואנס ZE בטרם הודיעה על סגירת שעריה, וזאת לעומת קצב של כ-100 מכוניות בחודש מתחילת השנה.


בראש הרשימה לחודש מאי נמצא גם הפעם את יונדאי, מובילת המכירות של השנתיים האחרונות, שממשיכה לבסס את מיקומה בפסגה. סה"כ מסרה היבואנית 3,018 כלי רכב בחודש מאי ו-15,547 כלים מתחילת השנה. החודש היא הציגה ירידה קטנה, אבל עדיין היא מציגה פער כפול ביחס לבאה אחריה בטבלה, טויוטה. ובנקודה זו שימו לב לדרמה שבין המקום השני לשלישי – רק 9 כלי רכב מפרידים בין טויוטה לקיה הסוגרת את השלישייה. שתיהן מציגות ירידה במסירות ביחס לתקופה המקבילה אשתקד, אבל שתיהן מצפות לעדנה בתקופה הקרובה. טויוטה למשל השיקה לאחרונה את הראב 4 ואת הפריוס פלוס, בעוד כחודש תציג בישראל את הקורולה החדשה כשבפתח גם דגמי הזרוע האמריקנית (שבראשן קאמרי וסיינה). קיה מצידה, פתחה את השנה בסערה עם הפורטה ו-3 תצורות מרכב שונות לסיד, החודש השיקה את הקארנס החדש כשבהמשך צפוי להגיע הסול החדש.

רביעית מתברגת סקודה בין היתר בזכות הראפיד החדשה; פורד ממשיכה להיחלש ביחס לחודשי השיא שלה ואילו מאזדה מוסיפה לטפס במעלה הטבלה בין היתר בשל ההיענות הגבוהה ל-6.


גם שוק היוקרה ממשיך לצמוח; גם מלמטה עם דגמי בסיס חדשים וגם מלמעלה עם התחזקות דגמים קיימים. נראה שהשוק מכין את עצמו למס היוקרה שיושת בקרוב. על ההובלה שומרת אודי עם 305 מסירות ועלייה של 69% ביחס למאי 2012. מרצדס המתמקמת אחריה, רושמת את הזינוק הגדול ביותר במסירות (114%) ואילו ב.מ.וו סוגרת את השלישייה.

 

מסירות מאי 2013 ביחס לנתוני מאי 2012*:


* על פי נתוני איגוד יבואני הרכב

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    חיים 06/06/2013 10:54
    הגב לתגובה זו
    באירופה המחירים הרבה יותר נמוכים פי כמה וכמה! בגלל זה לא פלא שאנשים קונים כמה שיותר מכוניות מיני זולות, כי אין ברירה אחרת עם המצב הנוראי שאנחנו נמצאים בו. אני ממש עכשיו קניתי קיה פיקנטו לבת שלי, ומזל שיש מכוניות בשוק שהן גם איכותיות וגם עם מחירים שפויים, אחרת כולנו פה היינו נוסעים על חמורים.
חומוס
צילום: רותם ליברזון

כמה מנות חומוס צריך למכור כדי להעלים הכנסות של כ-4 מיליון שקל?

רשות המסים הגישה כתב אישום חמור נגד יגאל פדלון, בעל רשת חומוסיות, בטענה שבמשך שלוש שנים דיווח על מחצית בלבד ממחזור עסקיו; לפי האישום, המע"מ שלא שולם עומד על יותר מ־700 אלף שקל

רן קידר |
נושאים בכתבה העלמות מס

בפרשה נוספת של העלמת הכנסות, הגישה רשות המסים כתב אישום נגד יגאל פדלון, בעל רשת חומוסיות בת"א, נתניה ומודיעין, ונגד החברה שבבעלותו “יגאל פדלון מסעדות בע"מ”. על פי כתב האישום, בין השנים 2022 ל-2025 ביצע הנאשם עסקאות בהיקף כולל של מעל 9 מיליון שקל, אך דיווח לרשות המסים על עסקאות בהיקף של כ־4.8 מיליון שקל בלבד. בכך, נטען, השמיט פדלון עסקאות בסכום כולל של למעלה מ-4 מיליון שקל, תוך ניהול פנקסי חשבונות כוזבים והגשת דוחות כוזבים לרשות המסים. 

סכום המע"מ שנמנע מהמדינה כתוצאה מהשמטת העסקאות מוערך ביותר מ־700 אלף שקל, והוא מבוסס על נתונים כוזבים שהוגשו במשך 38 דוחות תקופתיים לרשות המסים, במטרה להתחמק מתשלום מס אמת.

מבט על הנתונים שצורפו לכתב התביעה מראה כי הממוצע החודשי עליו דיווח פדלון היה כ-125,000 שקל ואילו הממוצע החודשי שעליו לא דיווח היה כמעט 112,00 שקל. 

אם נעשה חישוב קצר, ונשערך שהזמנה ממוצעת של לקוח היא כ-50 שקלים, נראה שמדובר בכ-2250 לקוחות שעברו מדי חודש ברשת ולא דווחה עליהם הכנסה. בחישוב יומי ובחלוקה לשלושת הסניפים, מדובר על כ-25 לקוחות מדי יום בכל אחד מהסניפים שלא דווחו עבורם הכנסות. כמובן שזהו מידע משוערך בלבד, אבל הוא נותן סדר גודל לגבי היקף ההעלמות שבהן מואשם פדלון. 

רשת "חומוסים" נפתחה לפני כ-20 שנה במודיעין, ומאז התרחבה. הרשת מציעה אתר אינטרט, אפליקציה בחנות אפל ועובדת עם אפליקציות משלוחים חיצונית כגון וולט ותן ביס. ניתן רק לשער שהסכומים שלא דווחו לא עברו דרך הערוצים הדיגיטליים.

חותים בים
צילום: טוויטר

החות'ים חיבלו בכבלים ופגעו באינטרנט במדינות המפרץ, הודו ופקיסטן

כבלי תקשורת תת־ימיים שנפגעו סמוך לג'דה, סעודיה, הובילו לשיבושים חמורים בגישה לאינטרנט בהודו, פקיסטן ומדינות המפרץ; החשד הוא חבלה מכוונת מצד החות'ים, אם כי הם מכחישים; בנוסף, מיקרוסופט דיווחה על שיבושים בפלטפורמת Azure, אך עדכנה כי המצב התייצב; ממשלת תימן הגולה מאשימה את החות'ים בנסיונות פיתוח נשק כימי
רן קידר |
נושאים בכתבה חות'ים

פעולת חבלה בים האדום גרמה לשיבושים משמעותיים באינטרנט במדינות רבות באסיה ובמזרח התיכון, ביניהן איחוד האמירויות, הודו ופקיסטן. לפי הדיווחים חיתוך של כבלי תקשורת תת־ימיים העוברים סמוך לג'דה שבסעודיה הוביל לפגיעה בקישוריות האינטרנט באזור רחב. אמנם הגורמים הרשמיים טרם הצביעו על מבצע החבלה, האצבע המאשימה מופנית לעבר המורדים החות'ים בתימן, שפעלו בשנים האחרונות נגד מטרות ימיות באזור, בין היתר במסגרת מאבקם המדיני־צבאי על רקע המלחמה בעזה. 

החות'ים כבר הכחישו בעבר כל קשר לפגיעות בכבלים, אך ערוץ החדשות החות'י "אל מסירה" דיווח אתמול על חבלה באותו אזור.

החבלה פגעה גם במיקרוסופט, /הודיעה באתר הרשמי שלה על שיבושים צפויים למשתמשי פלטפורמת Azure במזרח התיכון. החברה ציינה כי "חתכים בכבלים הסיביים בים האדום משפיעים על תעבורת מידע במספר אזורים", אך הבהירה כי משתמשים מחוץ לאזור אינם צפויים להיפגע. שעות לאחר מכן, פרסמה עדכון לפיו הבעיה טופלה והגישה חזרה להתייצב.

שירות הענן של מיקרוסופט משרת מאות מיליוני משתמשים פרטיים, מוסדיים וביטחוניים , לרבות גופים ממשלתיים, ובכללם גם מערכת הביטחון הישראלית. פגיעה בפלטפורמה מהווה אירוע רגיש במיוחד, בעיקר בתקופה של לחימה מתמשכת בדרום.

כבלים קריטיים, תיקון מורכב

הכבלים שנפגעו כוללים את מערכת SEA-ME-WE 4, המחברת בין דרום מזרח אסיה, המזרח התיכון ומערב אירופה, וכן את מערכת IMEWE, המחברת בין הודו לאירופה דרך המזרח התיכון. שתי המערכות נשלטות על ידי תאגידים מהודו ומאירופה, אך נכון לעכשיו לא התקבלו מהם תגובות פומביות.