2012: יותר נשים על כבישי ישראל
תמונת אילוסטרציהאחוז הנשים המחזיקות ברישיון נהיגה בישראל צמח בשנת 2012. מתוך 3.72 מיליון מורשים לנהיגה בקרב כלל האוכלוסייה, 43% הן נשים – עליה ביחס לבעלי הרישיון ב-2011, אז עמד הנתון על 39%. כך עולה מהנתונים שמפרסמת הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה המסכמים את שנת 2012.
סה"כ, נכון לסוף השנה שחלפה, מורשים לנהוג בישראל 3.72 מיליון איש – גידול של 2.4% ביחס לנתוני 2011. מדובר בשיעור גדול יותר משיעור הגידול באוכלוסיה שעומד באותה התקופה על 1.85%. בהסתכלות רחבה יותר ניתן לומר כי בעשור האחרון קצב גידול מורשי הנהיגה עומד על 1.3%.
6.1% מהנהגים בישראל הם נהגים חדשים (כלומר, הוציאו רשיון אחרי 1 בינואר 2011), לרוב הנהגים בישראל (85%), יש ותק נהיגה של יותר מ-5 שנים ולמעט יותר משליש מכלל הנהגים (36%), יש הגבלת נהיגה כלשהי (כשהנפוצה ביותר עם 28% היא חובת הרכבת משקפיים או עדשות מגע).
בחלוקה לקבוצות גיל ניתן לומר שכ-2% מהנהגים הם בני פחות מ-18, ושיעור הנהגים שכבר חגגו יותר מ-75 ימי הולדת עומד על 2.6%. קבוצת הגיל הגדולה ביותר המחזיקה ברשיון נהיגה (79%) היא זו שבין 54-25.
הערבים במשאית, תל-אביבים על קטנוע
רוב הנהגים בישראל, כ-81.3%, הם יהודים, כ-15.6% ערבים והיתר בני דתות אחרות. אבל באיזה רשיון הם מחזיקים? ובכן, נתוני הלמ"ס מגלים כי שיעור גבוה מאד מתושבי הישובים הערביים בישראל, מחזיקים ברישיון נהיגה לרכב משא. לעומת ממוצע כללי של כ-12.1% בקרב כלל האוכלוסייה, בישובים כסיפה וערערה בנגב מחזיקים כ-59% וכ-56% מהתושבים ברישיון נהיגה למשאית. גם בישובים ערבים נוספים קיים אחוז בעלי רישיון משא חריג של בין 37% ל-50%.
בתל אביב-יפו, גבעתיים, רמת גן, אזור, יהוד, רמת השרון, קריית אונו, בנימינה-גבעת עדה ואילת לחמישית עד רבע ממחזיקי הרישיון מותר לנהוג ברכב דו-גלגלי, לעומת ממוצע ארצי של 14.1%.
הכי הרבה נהגי מוניות נמצא בכפר קאסם, אילת וטירת הכרמל – בין -8%-11% מכלל בעלי הרישיונות כאשר הממוצע הארצי עומד על 2.7%.
לפי הנתונים על כל 2 מכוניות, יעמדו 3 בעלי רישיון נהיגה, רובם מחזיקים ברשיון לרכב פרטי כמובן (עד 4.0 טון או עד 3.5 טון, תלוי מתאריך ההוצאה). ל-12.1% מהנהגים יש רשיון לרכב משא עד 12 טון ורק 4.3% מהנהגים מורשים לנהוג על כלי רכב כבד יותר. ל-14.1% יש רשיון לאופנוע, ל-2.7% יש רשיון נהיגה במונית ול-1.7% יש רשיון לאוטובוס.
- 1.אלון 07/05/2013 14:48הגב לתגובה זואשתי עשתה רישיון רק בגיל 29, פחדה מזה כל השנים ועכשיו היא כבר עם רישיון ורואה שהשד לא נורא כל כך. ליתר בטחון שמנו לה איווקס שתתריעה אם היא סוטה או לא שומרת מרחק והיא לומדת. היא יותר רגועה ממני אז הלוואי יותר נשים ינהגו

העברת ירושה ישירות לנכדים - המגמה החדשה בישראל
היתרונות והחסרונות בהעברת כספים ונכסים ישירות לנכדים
בעשור האחרון חל שינוי משמעותי, אפילו מהפך באופן שבו משפחות ישראליות מתכננות את העברת הרכוש לדורות הבאים. אם בעבר הנורמה הייתה העברה אוטומטית מהורים לילדים, כיום עולה מגמה של "דילוג דורי" - העברת נכסים ישירות מסבים וסבתות לנכדים. התופעה, שגדלה בקצב מואץ, משקפת שינויים כלכליים וחברתיים עמוקים בחברה הישראלית ומעוררת שאלות משפטיות, כלכליות ומשפחתיות מורכבות.
המסגרת החוקית: מה מותר ואיך עושים זאת נכון
חוק הירושה הישראלי מעניק חופש רחב בעריכת צוואות. בהיעדר צוואה, החוק קובע חלוקה אוטומטית בין היורשים החוקיים - בן הזוג והילדים. אולם כל אדם רשאי לערוך צוואה ולקבוע חלוקה שונה לחלוטין, כולל העברת כל הרכוש לנכדים תוך דילוג על הילדים.
ישנן ארבע דרכים חוקיות לעריכת צוואה בישראל: צוואה בפני עדים (הנפוצה ביותר), צוואה בכתב יד, צוואה בעל פה במצבי סכנה, וצוואה בפני רשות. כל אחת מהדרכים דורשת עמידה בתנאים פורמליים מחמירים. צוואה שלא נערכה כדין עלולה להיפסל, מה שיוביל לחלוקה לפי החוק ולא לפי רצון המוריש.
כאשר מעבירים נכסים לנכדים קטינים, נוצרות סוגיות מיוחדות. ההורים משמשים אפוטרופוסים טבעיים ומנהלים את הנכסים עד הגיע הקטין לבגרות. ניתן לקבוע בצוואה הוראות מיוחדות כמו מינוי נאמן חיצוני, הגבלות על שימוש בכספים, או תנאים לקבלת הירושה (כגון סיום לימודים או הגעה לגיל מסוים).
- נדחתה תביעה לביטול מתנה: הדירה תישאר בידי האחות הקטנה
- דור ההמשך: איך להיערך נכון להעברה בין־דורית של רכוש לילדים
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
חשוב להבין שצוואה אינה מסמך סופי. ניתן לשנותה או לבטלה בכל עת כל עוד המצווה בחיים וכשיר. עם זאת, שינויים תכופים או צוואות סותרות עלולים להוביל לסכסוכים משפטיים לאחר הפטירה. לכן מומלץ לתעד כל שינוי בצורה ברורה ולהפקיד עותק מעודכן אצל עורך דין או ברשם הירושות.

בהיקף של מיליונים: ייבאו מוצרים מעלי אקספרס והצהירו שהם שווים הרבה פחות
רשות המסים חוקרת את חברת "תים הובלה בינלאומית" ובעליה, נועם פנגס, בחשד שהבריחו טובין והתחמקו מתשלום מסים מלא על מאות משלוחים מאתרי עלי אקספרס ועלי באבא
רשות המסים מנהלת חקירה נגד חברת "תים הובלה בינלאומית" ובעליה, נועם פנגס, בחשד להברחת טובין והתחמקות מתשלום מסים בעסקאות יבוא מאתרי עלי אקספרס ועלי באבא. לפי החשד, החברה שימשה כיבואנית בפועל עבור אלפי עסקאות של לקוחות פרטיים ועסקיים, אך בעת שחרור הסחורות מהמכס הצהירה על ערכים נמוכים בהרבה מהמחיר האמיתי, ובכך חסכה מיליוני שקלים בתשלומי מכס ומע"מ.
מפרטי החקירה עולה כי פנגס התקשר עם חברת השילוח הסינית USPEED, המייצגת את קבוצת עלי באבא, והקים מערך משלוחים מרוכזים מסין למחסנים שכורים בישראל. לפי החשד, המוצרים שוחררו מהמכס בערך מוצהר נמוך, הועברו למחסנים מקומיים של עלי באבא, ומשם הופצו ללקוחות ללא תשלום מלא של מסים וללא הוצאת חשבוניות כנדרש.
ברשות המסים טוענים כי בשיטה זו ייבאו החשודים 147 משלוחים בתקופה שנבדקה, בערך מוצהר של כ-11.1 מיליון שקל סכום הנמוך משמעותית מהערך האמיתי של הסחורות. הפער בין המחירים שהוצהרו לבין התמורה ששולמה בפועל על ידי הרוכשים יצר, לטענת החוקרים, התחמקות ממס אמת בהיקף של מיליוני שקלים.
החשודים הובאו היום לדיון בבית משפט השלום בראשון לציון, שם שוחררו בתנאים מגבילים. ברשות המסים מציינים כי החקירה נמשכת וצפויות פעולות חקירה נוספות.