מחיר הנפט נופל עד 1% ברקע להססנות במדינות אופ"ק

אלמוג עזר |
נושאים בכתבה נפט

הנפט יורד כעת בשיעור של עד 1% ומגיע לכדי מחיר של 47.5 דולר לחבית. ברקע לירידה נרשמות ספקות בשוק בנוגע לרצונו של ארגון אופ"ק להאריך את תקופת הקפאון בתפוקת הנפט של המדינות החברות בארגון. אמנם, ביום ראשון נציגי הארגון פרסמו כי הם בוחנים את ההסכם ומנסים לבנות טיוטה מחודשת וככל הנראה שלא יאשרו באופן אחיד את ההסכם עליו חתמו בסוף השנה שעברה. 

בסופ"ש האחרון, מספר שרים מארגון אופ"ק ונציגים של מדינות מייצאות שאינן חברות בארגון נפגשו בכווית בכדי לעבור על התקדמות הקיצוצים בתפוקה כפי שהיא מתנהלת עכשיו. נציין כי ההסכם בקיצוץ אמור להתמשך עד יוני הקרוב. נציגי אופ"ק ו-11 נציגים ממדינות אחרות, כולל רוסיה, הסכימו בדצמבר להפחית את התפוקה הכוללת שלהם בסך של 1.8 מיליון חביות ליום, בחצי הראשון של השנה הנוכחית.

בעוד מדינות רבות קראו להמשך אוטומטי של הקיצוץ, הנציגים הרוסים היו נחרצים פחות. שר האנרגיה הרוסי אלכסנדר נובק טען ביום ראשון כי זה מוקדם מדי להחליט האם הקיצוץ ימשך אל תוך שנת 2018 או לא. 

מעבר לאוקיינוס, בארה"ב פורסם בשישי האחרון דו"ח בייקר יוז. הדו"ח הציג עלייה של 21 אסדות לקידוח נפט בארה"ב במהלך השבוע האחרון לסך של 652 אסדות. מדובר במספר הגבוה ביותר מאז שנת 2015. כלומר בעוד אופ"ק מדברים על קיצוצים, התפוקה בארה"ב הולכת וגדלה. 

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
נפט; קרדיט: Unsplashנפט; קרדיט: Unsplash

מדוע מחירי הדלק עולים בעוד הנפט יורד? סקירת נפט

על מרווחי הזיקוק ועל השפעתם על מחירי הבנזין, הדיזל והסולר; מדוע ונצואלה כל כך חשובה לארה"ב ומהי ההשפעה של קרנות הגידור על שוק הנפט?
רמי ששון |
נושאים בכתבה נפט

בסקירה הקודמת דיברנו בעיקר על צד ההיצע, קרי הפקת והספקת נפט גולמי. הפעם נרחיב מעט על צד הביקוש, נסקור בקצרה גורמים גיאו פוליטיים המככבים כיום, וגורם פיננסי עליו לא דיברנו: השפעת הגופים הפיננסיים והמשקיעים הגדולים.

בעוד בצד ההיצע אין כרגע מחסור וגם החלטת אופ"ק+ האחרונה הותירה את מכסות ההפקה לרבעון ראשון 2026 כפי שהן, הרי הביקוש למוצרים דווקא במחסור. כלומר, למרות שאין מחסור בחומרי גלם, נוצר מחסור בתוצרי הזיקוק, מה שגורם לעליית מחיר המוצרים המוגמרים או בשמם האחר, תזקיקים ותזקיקי ביניים (בעיקר דיזל/סולר, דלק סילוני ובנזין).

ההפרש בין מחירי "סל תזקיקים" לעלות הנפט הגולמי ידוע בכינויי "מרווח הזיקוק" או אם מודדים מוצר מסוים בהשוואה למחיר הגולמי ייקרא פשוט "מרווח" או באנגלית "spread" או ."Crack" לדוגמא, GO/Gasoline/Heating oil spread.

מרווחי תזקיקי הביניים נמצא כיום בשיא של שנתיים ויותר, מה שתומך גם במחיר הנפט הגולמי. סך כושר הזיקוק בעולם קטן בכ 3% בין ספטמבר לאוקטובר השנה.

הסיבות להתרחבות המרווחים נובעות מחוסר כושר זיקוק, עקב הצטברות גורמים רבים, ביניהן התקפה על בתי זיקוק ברוסיה, סנקציות על שתי חברות ענק רוסיות, סגירת בתי זיקוק בעולם עקב השבתה מתוכננת לשיפוצים או תקלות אחרות. לדוגמא בית הזיקוק הגדול באפריקה עם ריבוי תקלות/השבתות/ושביתות גורם למחסור בבנזין.

נפט; קרדיט: Unsplashנפט; קרדיט: Unsplash

מדוע מחירי הדלק עולים בעוד הנפט יורד? סקירת נפט

על מרווחי הזיקוק ועל השפעתם על מחירי הבנזין, הדיזל והסולר; מדוע ונצואלה כל כך חשובה לארה"ב ומהי ההשפעה של קרנות הגידור על שוק הנפט?
רמי ששון |
נושאים בכתבה נפט

בסקירה הקודמת דיברנו בעיקר על צד ההיצע, קרי הפקת והספקת נפט גולמי. הפעם נרחיב מעט על צד הביקוש, נסקור בקצרה גורמים גיאו פוליטיים המככבים כיום, וגורם פיננסי עליו לא דיברנו: השפעת הגופים הפיננסיים והמשקיעים הגדולים.

בעוד בצד ההיצע אין כרגע מחסור וגם החלטת אופ"ק+ האחרונה הותירה את מכסות ההפקה לרבעון ראשון 2026 כפי שהן, הרי הביקוש למוצרים דווקא במחסור. כלומר, למרות שאין מחסור בחומרי גלם, נוצר מחסור בתוצרי הזיקוק, מה שגורם לעליית מחיר המוצרים המוגמרים או בשמם האחר, תזקיקים ותזקיקי ביניים (בעיקר דיזל/סולר, דלק סילוני ובנזין).

ההפרש בין מחירי "סל תזקיקים" לעלות הנפט הגולמי ידוע בכינויי "מרווח הזיקוק" או אם מודדים מוצר מסוים בהשוואה למחיר הגולמי ייקרא פשוט "מרווח" או באנגלית "spread" או ."Crack" לדוגמא, GO/Gasoline/Heating oil spread.

מרווחי תזקיקי הביניים נמצא כיום בשיא של שנתיים ויותר, מה שתומך גם במחיר הנפט הגולמי. סך כושר הזיקוק בעולם קטן בכ 3% בין ספטמבר לאוקטובר השנה.

הסיבות להתרחבות המרווחים נובעות מחוסר כושר זיקוק, עקב הצטברות גורמים רבים, ביניהן התקפה על בתי זיקוק ברוסיה, סנקציות על שתי חברות ענק רוסיות, סגירת בתי זיקוק בעולם עקב השבתה מתוכננת לשיפוצים או תקלות אחרות. לדוגמא בית הזיקוק הגדול באפריקה עם ריבוי תקלות/השבתות/ושביתות גורם למחסור בבנזין.