חניה חינם? זה צ'ק שנתי של אלפי שקלים לבעלי הרכבים בת"א
ברפורמה המוצעת בחוק ההסדרים יבוטל מחיר המקסימום לחניה ובמקביל יאסר על העיריות לפטור תושבים מתשלום על חניה למעט באזור מגוריהם. הוויכוח בועדת הכלכלה נסוב סביב סמכויות העיריות לקבוע אזורי חניה חופשית לתושבים ולתקנות ששרת התחבורה תוכל לקבוע בנושא.
האתגר לייצר מדיניות חניה נובע מסתירה בין שתי עמדות:
העמדה הראשונה היא שחניה חופשית או מוזלת היא לא צודקת. חניה היא משאב יקר ערך, שניתן בחינם או בכמעט חינם לבעלי רכבים וזאת על חשבון כלל התושבים, בעיקר חסרי הרכב שבהם. מלבד חוסר הצדק שיש בזה, מדיניות חניה בחינם או בזול מאוד מעודדת שימוש ברכבים פרטיים ובכך מעודדת פקקים, זיהום וניצול לא יעיל של קרקע.
בעולם בו מדיניות החניה הייתה מוטת תושבים ולא רכבים, מחירי החניה היו משקפים את ערך הקרקע, והיה ניתן להסב משאבים גדולים יותר לטובת השירותים העירוניים או להפחית את הארנונה.
הגישה השניה שאהודה מאוד על ידי פוליטיקאים רואה בחניה משאב שאפשר לחלק בחינם במקום לנהל מדיניות צודקת ויעילה. הבנה שגויה של הפוליטיקאים אודות ניצול יעיל של משאבים והרצון לחלקם בחינם נובעים אולי מתפיסתם את האינטרס ציבורי, אך האינטרס הזה היה נראה שונה לחלוטין אילו נושא החניה היה מוצג בשקיפות.
- חובות של 800 מיליון אירו והפסדי ענק: האם אינטר בדרך לפשיטת רגל?
- אינטר מזנקת ב-24% אחרי שהודיעה שתגייס 38 מיליון שקל
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
חניה חינם? צ'ק שנתי של אלפי שקלים לבעלי הרכבים בת"א
המדיניות הנוכחית משולה למצב בו העירייה שולחת לבעלי רכבים בלבד צ'ק שנתי על סך כמה מאות או אלפי שקלים, כאשר על הצ'ק חתומים גם תושבים שאינם בעלי הרכב. הסיבה שלא קמה זעקה ענקית בנושא מצד פעילים חברתיים, תושבים ושוחרי איכות סביבה היא שהסובסידיה ניתנת בצורה של זכויות שימוש בקרקע (חניה) ולא בכסף מזומן.
מלבד הסבסוד הגבוה, למדיניות ה"חינם" יש כמובן תג מחיר גבוה. מיליוני שעות אדם מבוזבזות בחיפושי חניה ובפקקים הנגרמים ע"י מחפשי החניה, הזיהום שהמכוניות גורמות בזמן חיפוש החניה. התור לחניה "חינם" גם מייצר תופעות חברתיות שליליות, ויכוחים, ריבים ולעיתים אלימות. כ10% מהקריאות למוקד 100 של המשטרה הן על סכסוכי חניה.
עד היום, הממשלה עשתה לעיריות חיים קלים, היא אפשרה לעיריות לחלק תווי חניה ולתת לחונים חניה חינם או כמעט חינם. אבל בחוק ההסדרים 2021 נוצר אופק מסויים לשיפור המדיניות ולעשיית צדק. על פי ההצעה של האוצר בחוק ההסדרים אמורים לקרות שני דברים: ביטול מחיר מינימום לחניה וקביעת אזורי חניה חינם לתושבים ליד ביתם.
- ענף הרכב-Kill the Rich רק אל תתנו לעובדות לבלבל אתכם
- כמה באמת עולה לכם רכב צמוד?
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- דיפאל S05 -קרוסאובר חשמלי במחיר שובר שוויון
מדובר בצעד חשוב, אמנם מתן פטור לתושבים לחנות חינם ליד בתיהם עדיין מהווה סבסוד לא מוצדק, אך המצב הזה טוב בהרבה מהמצב הקיים בו "זכות" חניה מחולקת לכל דורש. ויכוח אודות סמכויות ותקנות המתבטא בכיפופי ידיים ומשחקי כח בין רשויות מקומיות, חברי כנסת ומשרד התחבורה עלול לפגוע גם בהתקדמות הזו. ניסיון לקבור את הרפורמה באמצעות דחייתה במספר שנים, ייצר נזק של מיליארדים למשק.
אז מה אפשר לעשות?
כדי להתגבר על הפחדים של הרשויות המקומיות ובמקביל לייעל את התחבורה ולעשות צדק היסטורי כלפי חסרי הרכב נדרש לבטל את מחיר המקסימום בחניה ובמקביל לחייב עיריות לגבות תשלום עבור תווי החניה לתושבים. כדי להמתיק את "הגלולה המרה" ניתן לקבוע כי הכנסות מחניה יוכלו לשמש להורדת שיעור הארנונה. במקרה כזה, חסרי הרכב, הנוסעים בתחבורה הציבורית, קשישים ועניים יוכלו להנות מארנונה מופחתת ולמעשה להפוך לראשונה לקבל דיווידנד על נדל"ן יקר שהוקצה לבעלי הרכבים.
- 14.וגזלו לנו חניות עבור אוטו תל בזבוז דלק ענק (ל"ת)מחפשים שעה חניה 30/10/2021 17:52הגב לתגובה זו
- 13.המטומטמים בעירית תל אביב לא מתים הם רק מתרבים! (ל"ת)מאור 20/10/2021 12:56הגב לתגובה זו
- 12.ברוך 20/10/2021 12:55הגב לתגובה זומתכננת הוספת פקקים וזיהום אויר למשל ביגאל אלון בתל אביב כבר אי אפשר לזוז כי הצרו את הכביש. והאוטובוסים גורמים לפקקים כי יש נתיב אחר והם עוצרים באמצע הכביש.
- 11.מאיר 20/10/2021 12:49הגב לתגובה זוהאנשים האלה יחסלו לנו את המדינה. בעוד 20 שנה אי אפשר יהיה לתקן את הנזק שהם גורמים היום! כשהמדינה תהיה פקק אחד גדול גם אם התחבורה הציבורית תסודר ותהיה רכבת תחתית!
- 10.אמנון 20/10/2021 12:46הגב לתגובה זותפסיקו עם הסמים זה לא בריא!
- 9.עבדאללה 19/10/2021 13:13הגב לתגובה זוהיי יונתן אתה יודע מאיפה הקרקע למדרכות לכבישים ולכל מיבני הציבור ? אז דע לך שכל הקרקעות הללו הופקעו מאנשים פרטיים לטובת הציבור ולכן הם שייכים לציבור ולא לעירייה או לפוליטקאים. ולכן הרחובות הכבישים שייכים לציבור ואין לגבות מזה כסף
- 8.ולמה בעלי רכבים צריכים לסבסד תחבורה ציבורית????? (ל"ת)נתי 18/10/2021 22:50הגב לתגובה זו
- 7.ארכימדס 18/10/2021 14:13הגב לתגובה זותעברו ברחובות הערים ותראו מאות מכוניות חונות ברחוב עם לשלשת ציפורים ושכבת אבק של שבועות. יש משפחות המחזיקות שלשה וארבעה כלי רכב שהשימוש הוא לעתים רק בסופי שבוע. הכביש הוא משאב ציבורי ולא חנייה פרטית
- 6.עוד מטורלל מקלדת. מקווה שאזרח זועם יוריד אותו (ל"ת)תל אביבי 18/10/2021 12:48הגב לתגובה זו
- 5.לזרוק את ליברמן 18/10/2021 12:39הגב לתגובה זומספיק מיסים משלמים על הרכבים קפול מכול מדינה בעולם ועל דלק פי שלוש בסוף אנחנו ניצא לרחובות ונזרוק את המחורבנט
- 4.מאמר מטומטם 18/10/2021 12:31הגב לתגובה זוגם אוויר זה משאב מוגבל אולי שייקחו כסף גם על זה. לא מספיק עושקים את האנשים פה במדינה?
- 3.טמבל. (ל"ת)בי 18/10/2021 12:30הגב לתגובה זו
- 2.מה כואב לכם בדיוק 18/10/2021 12:21הגב לתגובה זוהעיריות לא מבזבזות שקל על חניה להפך. הם עושים כסף מקנסות מיותרים. יווצר פה מצב שרק לעשירים שקנו מגדלים עם חניה תהיה מכונית שאר העם מוזמן לברוח לחופי תיאלנד או למצוא מקום חדש . עובדים פה רק להרע לאזרחים עד שיהיה פה מרי אזרחי לא תפסיקו . לא יהיה לנו מכונית נייבש לכם את העסקים לא נקנה כלום לא נאכל במסעדות הארץ תהיה כמו בימי אברהם אבינו כלום ושום דבר
- 1.גל 18/10/2021 12:08הגב לתגובה זושמהמיסים שלהם מפרנסים את כל אלה שאתם מתיימרים לדבר בשמם . נ.ב. עניים לא משלמים ארנונה, כך שהטיעון שלכם שהם משלמים על חניה של עשירים, שקרני מיסודו.
טויוטה (יצרן)רכב בליסינג מהעבודה - כדאי?
כ-80 אלף עובדים במשק עומדים לפני החלטה על חידוש או שינוי רכב הליסינג. הגורמים המשפיעים על ההחלטה הם רבים, לרבות - מס שווי השימוש שנקבע לפי מחירון ולא מחיר שוק, הטבות המס על רכבים חשמליים שפוחתות ב-2026 ומס נסועה שעשוי להיכנס לתוקף בטווח הקרוב
כ-80 אלף עובדים במשק נמצאים לפני החלטה על חידוש או שינוי רכב הליסינג הצמוד שלהם, וההכרעה הופכת מאתגרת בחודשים הבאים. המצב בשוק הרכב מבלבל מתמיד והופך את ההחלטה לקשה. מחירי המחירון מול מחירי השוק, מבצעי אפס קילומטר, מגמות מעבר להנעה חשמלית והטבות מיסוי שעתידות להתעדכן - כל אלה מייצרים מצבים שונים לאנשים שונים. יש כאלו שרכב בליסינג עדיין כדאי להם, הרבה אחרים יעדיפו פתרונות אחרים.
הנה מדריך דרך שאלות ותשובות בנושא. אבל עוד קודם מומלץ להבין כמה רכב צמוד עולה לכם - כמה באמת עולה לכם רכב צמוד?
האם ליסינג תפעולי עדיין משתלם לעובד?
לרוב כן, בעיקר בגלל השירות, אבל זה פחות ברור מבעבר. העובד נהנה משירותים מלאים וראש שקט, אך מס שווי השימוש שנקבע לפי מחיר המחירון ולא מחיר השוק פוגע בכדאיות. במקרים רבים הפערים מגיעים לעשרות אלפי שקלים, מה שגורם לתשלום עודף במס שווי שימוש של מאות שקלים לחודש. העובד משלם מס על שווי תיאורטי שאינו משקף את מה שהמעסיק אכן שילם, והפער הזה הולך ומתרחב עם התמורות בשוק הרכב.
מהו הפער בין מחיר המחירון למחיר השוק?
במקרים רבים הפערים מגיעים לעשרות אלפי שקלים. דוגמאות נפוצות כוללות רכבי יוקרה ורכבים חשמליים שבהם מחיר המחירון יכול להיות גבוה ב-20%-30% ממחיר השוק האמיתי. הפער הזה גורם לתשלום עודף במס שווי שימוש של מאות ואף אלפי שקלים לשנה, כאשר העובד למעשה משלם על "שווי" שלא קיים בפועל. חברות ליסינג רבות מקבלות הנחות משמעותיות מיבואני הרכב, אך אלו לא באות לידי ביטוי במחיר המחירון המשמש לחישוב המס.
האם כדאי לעבור לרכישת רכב בבעלות פרטית?
ייתכן. במצב הנוכחי, רכישה פרטית יכולה להיות כלכלית יותר, בעיקר כאשר המעביד משתתף בהוצאות או מציע מענקים חלופיים. חישוב מדויק דורש התחשבות במספר גורמים: עלות המימון, ביטוח, טיפולים שוטפים, פחת צפוי, והעלות האמיתית של הזמן המושקע בניהול הרכב. במקרים רבים, עובדים מוצאים שהחיסכון השנתי במס שווי שימוש עולה על העלות הנוספת של טיפול עצמאי ברכב. עם זאת, יש לקחת בחשבון גם את הסיכון של ירידת ערך חדה או תקלות יקרות שאינן מכוסות באחריות.
מהם היתרונות המרכזיים של רכב צמוד?
