רכב חשמלי
צילום: shutterstock

ביום שהאקר ישתלט על הרכב החשמלי שלכם

מה אפשר ללמוד מאירוע הפריצה לרכבי סובארו מהשבוע האחרון, מי רוצה לפרוץ לרכב החשמלי שלכם, איזה מידע הוא יכול לשאוב עליכם והאם הוא יכול לפגוע בכם?

עמית בר | (1)
נושאים בכתבה רכב חשמלי

השבוע נחשפה פרצת אבטחה חמורה - מיליוני רכבי סובארו היו חשופים למעקב והפעלה מרחוק. פגם אבטחה במערכת הרכב של סובארו אפשר לפרוץ למכוניות, לאתר את מיקומן ואפילו להניע אותן. למרות שהבעיה תוקנה, יש חשש שרכבים של מותגים נוספים סובלים מהפרצות דומות.

דמיינו שהאקר, גוף טרור, מדינה עוינת שולטים ברכב שלכם - הם יכולים לגרום לפגיעה קשה ומוות, הם יכולים להאזין לכם, הם יכולים לקבל את כל מה שאם מתקינים, מחברים לאותו - את כל המידע עליכם מהווטסאפ, מיתר האפליקציות. הם יכולים לדעת מי אתם ומה אתם ולהשתמש בזה. פרצות אבטחה כבר קיימות ובדיוק כפי שבתחום הסייבר בכלל אין דבר כזה 100% הגנה, לא משנה מה יעשו חברות הרכב, יהיו פרצות.

השאלה רק מה יהיה הנזק. אם ייכנסו לרכב ויבקשו כופר, זה יהיה נזק כספי, אבל זו לא שאלה של חיים ומוות. אבל אם ארגון טרור או מדינת טרוק תפרוץ למערכות הרכבים של אזרחים. הם גם יוכלו לשאוב מידע מודיעיני חשוב ביותר וגם יכולים לגרום לפגיעה פיזית גדולה - דמיינו למשל שהם גורמים להאצת הרכב ותאונה? ויש מאות אפשרויות נוספות לפגוע בנוסעים. 

ככל שהרכב החשמלי ובהמשך הרכב האוטונומי ייכנסו כך ההתקפות עליהן יעלו מדרגה. זה יהיה מסוכן ולא בטוח שנותנים על זה את הדעת. למשל, קיים חשש מאוד גדול שהחברות הסיניות בעצם כפופות לממשל הסיני שיכול בבוא היום לשאוב את המידע מהם על מכלול הלקוחות-בעלי הרכבים. זו הסיבה שבעולם מערימים על הסינים קשיים במכירת רכבים ומערכות טכנולוגיה. אצלנו מנסים ללכת בין הטיפות, אבל מודעים לכך שקיים סיכון. בצבא הצטיידו ברכבים סיניים לדרגות גבוהות רק לאחר שהרכבים קיבלו התאמה טכנולוגית-סייברית מעבר לרגיל. 


על החשש הזה תוכלו לקרוא כאן - הסכנה הגדולה של הרכבים החשמליים הסינים - והאם להימנע מקניית רכב כזה?


נעבור לאירוע מהשבוע - כאמור, פרצת אבטחה גדולה לרכבי סובארו. החברה חשפה שקיים פגם אבטחה חמור במערכת הרכב וזה אפשר להאקרים לעקוב אחרי מיליוני מכוניות, להפעיל אותן מרחוק ולגשת להיסטוריית המיקומים של הבעלים. כך דיווחו בתקשורת האמריקאית כשעוד נודע שסובארו טוענת שהיא תיקלה במהירות את התקלה הזו. עם זאת, זה הוביל לחשש מאוד גדול בארה"ב כי קיימות בעיות גם אצל יצרניות רכב אחרות.

לפי הדיווחים, חוקר אבטחת מידע אמריקאי גילה את הבעיה במקרה – אחרי שרכש לאימו מכונית סובארו אימפרזה בשנת 2023. תוך מספר חודשים בלבד הוא הצליח לפרוץ את הגנות המערכת ולגשת למידע אישי של בעלי רכבים אחרים. הוא תיעד את הפריצה בסרטונים שהעלה לרשת, והראה כיצד ניתן לעקוב אחר תנועות הרכב, לצפות בהיסטוריית הביקורים – מבית הרופא ועד מסעדות ופגישות פרטיות – ואף להפעיל את הרכב ללא מפתח. הוא הוסיף שניתן לראות מידע ונתונים על הרכב והתנועה בו בשנה האחרונה.

קיראו עוד ב"רכב ותחבורה"


דמיינו שאפשר לעקוב אחרי בן זוג שיש חשש שהוא בוגד, דמיינו שעוקבים אחרי מישהו כדי למצוא עליו מידע שיוביל לסחיטתו, דמיינו שעוקבים אחרי מישהו כדי לפרוץ לביתו, לרצוח אותו, ויש בלי סוף אפשרויות. העניין הזה איכשהו לא צף יותר מדי לכדי איום שמדובר בשיח, אבל יש כאן חיסרון מאוד גדול לרכבים החשמליים.



הפרצה בסובארו התגלתה במערכת השליטה מרחוק של הרכב, הזמינה בארה"ב, קנדה ויפן. על ידי התחזות לעובדי החברה, ניתן היה לגשת למידע האישי של הנהגים ולשלוט במערכת הרכב. מדובר בסיכון גדול, שכן במקרים מסוימים אפשר אפילו לגנוב את הרכב בקלות, בלי להשאיר סימנים של פריצה.


לפי הדיווח, סובארו קיבלה את הדיווח על הבעיה לפני כחודשיים ומיהרה לסגור את הפרצה. עם זאת, מומחי אבטחה מזהירים כי מערכות דומות קיימות גם במותגים אחרים כמו הונדה, יונדאי, קיה, טויוטה ואינפיניטי, וייתכן שגם בהם קיימים חורי אבטחה מסוכנים.

לא רק סובארו – גם יצרניות אחרות בסיכון

בעידן שבו מכוניות הופכות חכמות ומחוברות לרשת, נושא האבטחה הופך לקריטי. בזמן שטסלה ו-BYD משקיעות הון בפיתוח מערכות הגנה מתקדמות, יש חשש שיצרנים מסורתיים לא מצליחים לעמוד בקצב, כשמעבר לכך - ממש לא בטוח שטסלה ו-BYD בטוחות.  חשיפת הפרצה בסובארו מעלה שאלות לגבי בטיחותן של מערכות שליטה מרחוק וכל ממשק שמתחבר למעשה לרכב החשמלי. כל ממשק כזה יכול להיות "סוכן זר", גוף עברייני, טרור ועוד שרוצה לצבור עלינו מידע, לשאוב מודיעין ולהשתמש בזה נגדנו. 


בשנים האחרונות היו הרבה מקרים של פרצות, כשברוב המקרים החברות הצליחו לסגור את העניין כעניין פנימי ובכל זאת יצאו החוצה מספר מקרים. ב-2015 היתה פרצה לג'יפ צ'רוקי: חוקרי אבטחה הצליחו להשתלט מרחוק על ג'יפ צ'רוקי באמצעות חולשה במערכת הבידור והמידע. הם הפגינו את היכולת לשלוט בדברים כמו מיזוג אוויר ומערכת הבלמים, מה שגרם לפיאט כרייזלר לזמן חזרה מיליוני רכבים לשדרוג תוכנה.

במהלך השנים מאז היו עוד פרצות, בחרנו להביא את הפרצות במערכת הטעינה. האקרים מתקיפים תחנות טעינה לרכבים חשמליים, שם הם יכולים לגנוב מידע או לשבש את תהליך הטעינה. זה כולל התקפות סייבר על עמדות טעינה ציבוריות, שיכולות להוות סיכון בטיחותי אם הן משבשות את הטעינה או משתמשות בהן כנקודת כניסה להתקפות על רכבים.



חשש מהסינים:

יש חששות גלובליים לגבי אבטחת המידע ברכבים חשמליים סיניים, במיוחד מיצרנים כמו BYD ו-WM Motor. הדאגה נובעת מהנגישות של הממשלה הסינית למידע אישי או מהשתלת אפשרויות מעקב ברכבים.

ישנן דאגות שהאקרים ממומנים על ידי ממשלות יכולים לנצל חולשות ברכבים חשמליים לצורך ריגול או התקפות סייבר. לדוגמה, יש חששות שהרכבים החשמליים של BYD יכולים להכיל חומרה או תוכנה שתאפשר גישה למידע רגיש.


בשנת 2023 היו מספר התקפות כופר שכוונו ליצרני רכבים ולספקים של רכיבים חשמליים. יש כנראה לא מעט התקפות כאלו מתחת לרדארר. חברות הרכב לא ירצו שאנחנו נדע שהמערכות שלהם ניתנות לפריצה. מוקד פריצה נוסף הוא ממשקי ה-API. הממשקים האלו שמחברים בין רכיבים שונים הפכו לנקודת חולשה גם בגלל שהן נקודה שבה יש רכיבים ממסר יצרנים ושיש צורך לעשות אינטגרציה בינהם. גם פריצות ל-API שמאפשר ממשקים ממקורות מידע ונתונים אחרים יכולות להיות שאיבת נתונים ומידע וגם יכולות שליטה על מערכות הרכב.


אז מה עושים? מפתחים מערכות הגנה. ההשקעה בתחום עולה בקצב מאוד גבוה והחברות מנסות לייצר שכבת הגנה חזקה, אבל הבעיה כאמור שאין דבר כזה 100%, והתחום הזה שעובר שינויים טכנולוגיים מכיל הרבה נקודות תורפה שהאקרים או מדינות וגופים עויינים יכולים לנצל.


שאלות ותשובות בנושא פרצת האבטחה ברכבי סובארו

מה בדיוק אפשרה הפרצה בסובארו?
הפגם אפשר להאקרים לעקוב אחר מיקום הרכב, לגשת להיסטוריית הנסיעות ולשלוט בהנעת הרכב מרחוק – כל זאת ללא ידיעת הבעלים.

האם כל הרכבים של סובארו היו בסכנה?
הפרצה השפיעה בעיקר על דגמים המחוברים למערכת השליטה מרחוק, הזמינה בארה"ב, קנדה ויפן.

איך סובארו טיפלה בבעיה?
החברה קיבלה דיווח מחוקרי אבטחה לפני כחודשיים ומיהרה לסגור את הפרצה, כך שהמערכת אינה חשופה יותר.

האם ייתכן שפרצות דומות קיימות גם ברכבים אחרים?
כן, מומחי אבטחה מזהירים כי בעיות דומות עשויות להתגלות גם ביצרנים אחרים כמו הונדה, יונדאי, קיה וטויוטה.

מה המשמעות של הפרצות הללו לנהגים?
נהגים צריכים להיות מודעים לכך שמערכות הרכב המקושרות לרשת עלולות להיות יעד למתקפות סייבר, ולכן חשוב לבדוק עדכוני אבטחה ולעקוב אחרי הוראות היצרן.

איך אפשר להגן על הרכב מפני פריצות כאלה?
מומלץ לעדכן את מערכת הרכב באופן שוטף, להימנע מחיבור למקורות לא מאובטחים ולוודא שהחשבון המחובר לרכב מוגן בסיסמה חזקה. אבל כאמור, אין הגנה מוחלטת. 

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    מה הקשר לרכב חשמלי 01/02/2025 18:12
    הגב לתגובה זו
    כל רכב שיש לו מחשב שזה כל רכב בעצם. חשוף להתקפה .וככה דרך אגב כל מי שיש לו מחשב וסמארטפון. בעידן של אינטרנט זה המצב של כולם.
ג'אקו 8 פלאג אין הייבריד. צילום יואב פולסג'אקו 8 פלאג אין הייבריד. צילום יואב פולס

ג'אקו 8 PHEV - מחמם את התחרות בסגמנט שבעה מושבים

בשבוע הבא תשיק כלמוביל את הג'אקו 8 PHEV - פלאג אין הייבריד. 

הג'אקו 8 PHEV חולק פלטפורמה עם הטיגו 9 של פריסבי.

פרשנות שלנו למחיר ולתחרות המתפתחת - הטיגו 9 תומחר גבוה מדי, הג'אקו 8 עשוי להיות זול ממנו. 

יואב פולס |
נושאים בכתבה כלמוביל ג'אקו 8

אין רגע דל אצל קונצרן צ'רי על שלל מותגיו, וספציפית מותגי ג'אקו ואומודה. ג'אקו, מותג שאף אחד לא הכיר בישראל לפני שנה, עם דגם יחיד עד לאחרונה כבש בסערה את ליבם של הצרכנים הישראלים והג'אקו 7 הפך לרכב הנמכר ביותר בישראל. אליו הצטרף לאחרונה הג'אקו 5 שטרם הצליח לשכפל את ההצלחה של אחיו הגדול, ובשבוע הבא יושק בישראל הג'אקו 8 הגדול שבהינתן שמחירו יהיה מעל 200,000 ₪ לא אמור לשכפל את הצלחת הג'אקו 7.

בשבוע שעבר הציגו ג'אקו ואומודה מגוון דגמים חדשים לכ – 3000 נציגים מ – 80 מדינות, ואחד הדגמים המעניינים שהוצגו הוא הג'אקו 8, קרוסאובר 7 מקומות גדול שכאמור יושק בישראל בשבוע הבא.

מגבלות רגולטוריות מנעו מאיתנו לנהוג בג'אקו 8 על כבישים ציבוריים, אבל טעימה קטנה במסלול סגור בהחלט התאפשרה, ונתנה הצצה קטנה למה שצפוי להיות מתחרה מעניין בשוק המקומי.

צ'רי כיצרנית משתמשת בפלטפורמות ומכלולי הנעה זהים למגוון גדמים של מותגים שונים, כשהיא מאפשרת למותג עצמו לעצב את המרכב, תא הנוסעים ועוד, בהתאם לרוח של כל מותג בפני עצמו. כך הג'אקו 7 הוא אח תאום לצ'רי טיגו 7 והם חולקים מכלולים ורכיבים. הג'אקו 8 הוא אח תאום לצ'רי טיגו 9 שעל תחילת שיווקו הודיעה פריסבי לפני כעשרה ימים. לג'אקו אין כרגע מקביל לטיגו 8. 


ג'אקו 8 PHEV - ישר ממסלול הסלאלום הבוצי משהו. צילום יואב פולס

הג'אקו 8 הוא רכב גדול יחסית עם אורך של 4.82 מטר, רוחב של 1.93 מ', גובה 1.71מ' ובסיס גלגלים של 2.82 מטר, מה שמכניס אותו ישר לסגמנט של D-Suv.

עיצוב חיצוני ופנימי

זיקר (זיקר)זיקר (זיקר)

הלחץ של יבואני הרכב - כולם מספקים הנחות גדולות, עכשיו גם Zeekr

יבואנים בלחץ, הנחות על רכבים חדשים ורכבי אפס קילומטר במחירים מפתיעים

רן קידר |
נושאים בכתבה זיקר מחירי הרכב

יבואנים בלחץ, הנחות על רכבים חדשים ורכבי אפס קילומטר במחירים מפתיעים. קצב המכירות השנה נמוך יחסית ומול התחרות מול המותגים הסיניים שנכנסו בשנתיים האחרונות, יבואני הרכב בלחץ. תמיד יש הנחות ומבצעים, אך עושה רושם שהשנה יותר מאשר בשנים קודמות. 

היבואנים נותרו עם מלאי גדול והם רוצם לחסל את המלאי שהופך למיושן במקביל להתקדמות הטכנולוגית המהירה.

בין ההצעות הבולטות בשוק אפשר למצוא את MG5 החשמלית ב-108 אלף שקל - 50 אלף שקל פחות מהמחיר הרשמי, ואת MG4 בגרסת הטווח הארוך ב-146 אלף שקל, 30 אלף פחות מהמחירון. גם ה-BYD אטו 3 מוצעת ב-150 אלף שקל, הנחה של 20 אלף שקל לעומת המחיר בעת ההשקה.

דוגמאות נוספות: אופל מוקה חשמלית מוצעת ב-138 אלף שקל, עם הנחה של 27 אלף שקל. ג'ילי גיאומטרי C ב-147 אלף שקל, 22.5 אלף שקל פחות מהמחירון. פיג'ו 2008 ב-133 אלף שקל וצ'רי FX החשמלית ברמת סנס מוצעת ב-137 אלף שקל, 15 אלף פחות ממחיר המחירון. הרחבה - עודפי מלאי והנחות חריגות: שוק הרכב לקראת סוף השנה.


כעת מצטרפת גם זיקר להנחות. זיקר נותנת מימון של עד 180,000 שקלים ללא ריבית ומבצעי טרייד-אין וליסינג בהתאמה אישית. כשיבואן רכב מציע הצעות כאלו זה מבטא את הלחץ הגדול. יש מלאים מאוד גדולים אצל היבואנים, יש שדרוג טכנולוגי בדגמים חדשים שכבר נמצאים בסין, והצורך למכור מהר עולה - אבל הציבור לא קונה. הוא כבר יודע שיבואני הרכב שולחים אותו לקנות כי "מהר, מהר, פן תאחר", אלא שבעבר זה לא הצדיק את עצמו - המחירים המשיכו לרדת. הסיבה העיקרית היא חדשנות ותחרות. 

ומכאן, שלא ברור אם זה העיתוי לקנות, אבל נביא לכם כאן את המבצעים וההנחות,. הפעם זו זיקר. גיאו-מוביליטי מבית יוניון, יבואנית מותג רכבי הפרימיום-טק בישראל ZEEKR, תקיים למשך ארבעה ימים בלבד בין התאריכים 28-31.10 את ה-Zeekr DAYZ, ימי מכירות במיוחד שייערכו במרכזי Zeekr בתל-אביב, ראשל"צ וחיפה, וכן בחנות הקונספט Zeekr Space שבמתחם ביג גלילות ובמתחם ה-Pop-up של המותג בגרנד קניון באר-שבע.