רכב חשמלי
צילום: shutterstock

ביום שהאקר ישתלט על הרכב החשמלי שלכם

מה אפשר ללמוד מאירוע הפריצה לרכבי סובארו מהשבוע האחרון, מי רוצה לפרוץ לרכב החשמלי שלכם, איזה מידע הוא יכול לשאוב עליכם והאם הוא יכול לפגוע בכם?

עמית בר | (1)
נושאים בכתבה רכב חשמלי

השבוע נחשפה פרצת אבטחה חמורה - מיליוני רכבי סובארו היו חשופים למעקב והפעלה מרחוק. פגם אבטחה במערכת הרכב של סובארו אפשר לפרוץ למכוניות, לאתר את מיקומן ואפילו להניע אותן. למרות שהבעיה תוקנה, יש חשש שרכבים של מותגים נוספים סובלים מהפרצות דומות.

דמיינו שהאקר, גוף טרור, מדינה עוינת שולטים ברכב שלכם - הם יכולים לגרום לפגיעה קשה ומוות, הם יכולים להאזין לכם, הם יכולים לקבל את כל מה שאם מתקינים, מחברים לאותו - את כל המידע עליכם מהווטסאפ, מיתר האפליקציות. הם יכולים לדעת מי אתם ומה אתם ולהשתמש בזה. פרצות אבטחה כבר קיימות ובדיוק כפי שבתחום הסייבר בכלל אין דבר כזה 100% הגנה, לא משנה מה יעשו חברות הרכב, יהיו פרצות.

השאלה רק מה יהיה הנזק. אם ייכנסו לרכב ויבקשו כופר, זה יהיה נזק כספי, אבל זו לא שאלה של חיים ומוות. אבל אם ארגון טרור או מדינת טרוק תפרוץ למערכות הרכבים של אזרחים. הם גם יוכלו לשאוב מידע מודיעיני חשוב ביותר וגם יכולים לגרום לפגיעה פיזית גדולה - דמיינו למשל שהם גורמים להאצת הרכב ותאונה? ויש מאות אפשרויות נוספות לפגוע בנוסעים. 

ככל שהרכב החשמלי ובהמשך הרכב האוטונומי ייכנסו כך ההתקפות עליהן יעלו מדרגה. זה יהיה מסוכן ולא בטוח שנותנים על זה את הדעת. למשל, קיים חשש מאוד גדול שהחברות הסיניות בעצם כפופות לממשל הסיני שיכול בבוא היום לשאוב את המידע מהם על מכלול הלקוחות-בעלי הרכבים. זו הסיבה שבעולם מערימים על הסינים קשיים במכירת רכבים ומערכות טכנולוגיה. אצלנו מנסים ללכת בין הטיפות, אבל מודעים לכך שקיים סיכון. בצבא הצטיידו ברכבים סיניים לדרגות גבוהות רק לאחר שהרכבים קיבלו התאמה טכנולוגית-סייברית מעבר לרגיל. 


על החשש הזה תוכלו לקרוא כאן - הסכנה הגדולה של הרכבים החשמליים הסינים - והאם להימנע מקניית רכב כזה?


נעבור לאירוע מהשבוע - כאמור, פרצת אבטחה גדולה לרכבי סובארו. החברה חשפה שקיים פגם אבטחה חמור במערכת הרכב וזה אפשר להאקרים לעקוב אחרי מיליוני מכוניות, להפעיל אותן מרחוק ולגשת להיסטוריית המיקומים של הבעלים. כך דיווחו בתקשורת האמריקאית כשעוד נודע שסובארו טוענת שהיא תיקלה במהירות את התקלה הזו. עם זאת, זה הוביל לחשש מאוד גדול בארה"ב כי קיימות בעיות גם אצל יצרניות רכב אחרות.

לפי הדיווחים, חוקר אבטחת מידע אמריקאי גילה את הבעיה במקרה – אחרי שרכש לאימו מכונית סובארו אימפרזה בשנת 2023. תוך מספר חודשים בלבד הוא הצליח לפרוץ את הגנות המערכת ולגשת למידע אישי של בעלי רכבים אחרים. הוא תיעד את הפריצה בסרטונים שהעלה לרשת, והראה כיצד ניתן לעקוב אחר תנועות הרכב, לצפות בהיסטוריית הביקורים – מבית הרופא ועד מסעדות ופגישות פרטיות – ואף להפעיל את הרכב ללא מפתח. הוא הוסיף שניתן לראות מידע ונתונים על הרכב והתנועה בו בשנה האחרונה.

קיראו עוד ב"רכב ותחבורה"


דמיינו שאפשר לעקוב אחרי בן זוג שיש חשש שהוא בוגד, דמיינו שעוקבים אחרי מישהו כדי למצוא עליו מידע שיוביל לסחיטתו, דמיינו שעוקבים אחרי מישהו כדי לפרוץ לביתו, לרצוח אותו, ויש בלי סוף אפשרויות. העניין הזה איכשהו לא צף יותר מדי לכדי איום שמדובר בשיח, אבל יש כאן חיסרון מאוד גדול לרכבים החשמליים.



הפרצה בסובארו התגלתה במערכת השליטה מרחוק של הרכב, הזמינה בארה"ב, קנדה ויפן. על ידי התחזות לעובדי החברה, ניתן היה לגשת למידע האישי של הנהגים ולשלוט במערכת הרכב. מדובר בסיכון גדול, שכן במקרים מסוימים אפשר אפילו לגנוב את הרכב בקלות, בלי להשאיר סימנים של פריצה.


לפי הדיווח, סובארו קיבלה את הדיווח על הבעיה לפני כחודשיים ומיהרה לסגור את הפרצה. עם זאת, מומחי אבטחה מזהירים כי מערכות דומות קיימות גם במותגים אחרים כמו הונדה, יונדאי, קיה, טויוטה ואינפיניטי, וייתכן שגם בהם קיימים חורי אבטחה מסוכנים.

לא רק סובארו – גם יצרניות אחרות בסיכון

בעידן שבו מכוניות הופכות חכמות ומחוברות לרשת, נושא האבטחה הופך לקריטי. בזמן שטסלה ו-BYD משקיעות הון בפיתוח מערכות הגנה מתקדמות, יש חשש שיצרנים מסורתיים לא מצליחים לעמוד בקצב, כשמעבר לכך - ממש לא בטוח שטסלה ו-BYD בטוחות.  חשיפת הפרצה בסובארו מעלה שאלות לגבי בטיחותן של מערכות שליטה מרחוק וכל ממשק שמתחבר למעשה לרכב החשמלי. כל ממשק כזה יכול להיות "סוכן זר", גוף עברייני, טרור ועוד שרוצה לצבור עלינו מידע, לשאוב מודיעין ולהשתמש בזה נגדנו. 


בשנים האחרונות היו הרבה מקרים של פרצות, כשברוב המקרים החברות הצליחו לסגור את העניין כעניין פנימי ובכל זאת יצאו החוצה מספר מקרים. ב-2015 היתה פרצה לג'יפ צ'רוקי: חוקרי אבטחה הצליחו להשתלט מרחוק על ג'יפ צ'רוקי באמצעות חולשה במערכת הבידור והמידע. הם הפגינו את היכולת לשלוט בדברים כמו מיזוג אוויר ומערכת הבלמים, מה שגרם לפיאט כרייזלר לזמן חזרה מיליוני רכבים לשדרוג תוכנה.

במהלך השנים מאז היו עוד פרצות, בחרנו להביא את הפרצות במערכת הטעינה. האקרים מתקיפים תחנות טעינה לרכבים חשמליים, שם הם יכולים לגנוב מידע או לשבש את תהליך הטעינה. זה כולל התקפות סייבר על עמדות טעינה ציבוריות, שיכולות להוות סיכון בטיחותי אם הן משבשות את הטעינה או משתמשות בהן כנקודת כניסה להתקפות על רכבים.



חשש מהסינים:

יש חששות גלובליים לגבי אבטחת המידע ברכבים חשמליים סיניים, במיוחד מיצרנים כמו BYD ו-WM Motor. הדאגה נובעת מהנגישות של הממשלה הסינית למידע אישי או מהשתלת אפשרויות מעקב ברכבים.

ישנן דאגות שהאקרים ממומנים על ידי ממשלות יכולים לנצל חולשות ברכבים חשמליים לצורך ריגול או התקפות סייבר. לדוגמה, יש חששות שהרכבים החשמליים של BYD יכולים להכיל חומרה או תוכנה שתאפשר גישה למידע רגיש.


בשנת 2023 היו מספר התקפות כופר שכוונו ליצרני רכבים ולספקים של רכיבים חשמליים. יש כנראה לא מעט התקפות כאלו מתחת לרדארר. חברות הרכב לא ירצו שאנחנו נדע שהמערכות שלהם ניתנות לפריצה. מוקד פריצה נוסף הוא ממשקי ה-API. הממשקים האלו שמחברים בין רכיבים שונים הפכו לנקודת חולשה גם בגלל שהן נקודה שבה יש רכיבים ממסר יצרנים ושיש צורך לעשות אינטגרציה בינהם. גם פריצות ל-API שמאפשר ממשקים ממקורות מידע ונתונים אחרים יכולות להיות שאיבת נתונים ומידע וגם יכולות שליטה על מערכות הרכב.


אז מה עושים? מפתחים מערכות הגנה. ההשקעה בתחום עולה בקצב מאוד גבוה והחברות מנסות לייצר שכבת הגנה חזקה, אבל הבעיה כאמור שאין דבר כזה 100%, והתחום הזה שעובר שינויים טכנולוגיים מכיל הרבה נקודות תורפה שהאקרים או מדינות וגופים עויינים יכולים לנצל.


שאלות ותשובות בנושא פרצת האבטחה ברכבי סובארו

מה בדיוק אפשרה הפרצה בסובארו?
הפגם אפשר להאקרים לעקוב אחר מיקום הרכב, לגשת להיסטוריית הנסיעות ולשלוט בהנעת הרכב מרחוק – כל זאת ללא ידיעת הבעלים.

האם כל הרכבים של סובארו היו בסכנה?
הפרצה השפיעה בעיקר על דגמים המחוברים למערכת השליטה מרחוק, הזמינה בארה"ב, קנדה ויפן.

איך סובארו טיפלה בבעיה?
החברה קיבלה דיווח מחוקרי אבטחה לפני כחודשיים ומיהרה לסגור את הפרצה, כך שהמערכת אינה חשופה יותר.

האם ייתכן שפרצות דומות קיימות גם ברכבים אחרים?
כן, מומחי אבטחה מזהירים כי בעיות דומות עשויות להתגלות גם ביצרנים אחרים כמו הונדה, יונדאי, קיה וטויוטה.

מה המשמעות של הפרצות הללו לנהגים?
נהגים צריכים להיות מודעים לכך שמערכות הרכב המקושרות לרשת עלולות להיות יעד למתקפות סייבר, ולכן חשוב לבדוק עדכוני אבטחה ולעקוב אחרי הוראות היצרן.

איך אפשר להגן על הרכב מפני פריצות כאלה?
מומלץ לעדכן את מערכת הרכב באופן שוטף, להימנע מחיבור למקורות לא מאובטחים ולוודא שהחשבון המחובר לרכב מוגן בסיסמה חזקה. אבל כאמור, אין הגנה מוחלטת. 

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    מה הקשר לרכב חשמלי 01/02/2025 18:12
    הגב לתגובה זו
    כל רכב שיש לו מחשב שזה כל רכב בעצם. חשוף להתקפה .וככה דרך אגב כל מי שיש לו מחשב וסמארטפון. בעידן של אינטרנט זה המצב של כולם.
BYD פלאג אין (יצרן)BYD פלאג אין (יצרן)

בכמה ירדו מחירי הרכב החשמלי והאם זה יימשך?

מלאי גבוה, אפס קילומטר, מגמה עולמית, עלייה במס קנייה - הגורמים שישפיעו על המחירים בשנה הבאה, האם לרוץ לקנות כעת רכב חשמלי, ומה המחירים של הרכבים הבלוטים?

רן קידר |
נושאים בכתבה מחירי הרכב BYD

שוק הרכב החשמלי בישראל רושם בשנה האחרונה ירידות מחירים חדות של 20%-40%. דגמים סיניים כמו BYD אטו 3, שמחירו עמד על 172 אלף שקל, מוצעים כעת ב-140 אלף שקל, וליפמוטור B10 ירד ל-140 אלף שקל. צ'אנגן דיפאל S05 זמין ב-145 אלף שקל, ו-MG S5 ב-150 אלף שקל. כל אלה כוללים טווח נסיעה של 400-450 קילומטר, תא נוסעים מרווח ל-5 נוסעים, מסכי מגע בגודל 12-15 אינץ', מערכות בטיחות אוטונומיות ברמה 2 ומערכות קישוריות עם תמיכה באנדרואיד אוטו ואפל קארפליי. 

הירידה נובעת מעודפי מלאי בהיקף של עשרות אלפי יחידות, תחרות עזה בין יצרניות סיניות, האטה בביקוש הצרכני ושינויים במס הקנייה שמעודדים מכירות מיידיות. עד כה נמסרו השנה 285,000 רכבים חדשים, גידול של 9% לעומת 2024, אך נתח החשמליות ירד מ-25% למתחת ל-20% עם מכירות של 50,000 חשמליות בלבד לעומת 70,000 ב-2024.

עודפי המלאי יוצרים לחץ מרכזי על היבואנים. במהלך 2024 הזמינו יבואנים כמו יוניון מוטורס וטלקאר כמויות גדולות של דגמים חשמליים בהנחה שהביקוש ימשיך לצמוח בקצב של 30%-40% לשנה, כפי שקרה ב-2022-2023. במציאות, הביקוש ירד ב-30%, והותיר 30,000-35,000 רכבי אפס קילומטר במגרשי אחסון. 

רבים מהם נרשמו על שם יבואנים או חברות ליסינג כדי להעביר אותם מדוחות פיננסיים, אך כעת הם נמכרים בהנחות חריגות. BYD, מובילת השוק עם 8,100 מסירות ב-2025 לעומת 16,400 ב-2024, מציעה את האטו 3 ב-140 אלף שקל במקום 172 אלף. צ'רי FX EV רשמה 2,100 יחידות חדשות בכבישים בחודש ההשקה, אך מכירות חודשיות עומדות כעת על 300 יחידות בלבד, מה שמצביע על הצטברות מלאים. יבואנים קטנים, כמו אלה שמביאים מותגים כמו ג'ילי וג'י איי סי, מציעים הנחות של 20,000-30,000 שקל כדי לשחרר תזרים מזומנים, שכן אחזקת מלאי עולה 5%-7% ממחיר הרכב בשנה בגלל ריביות מימון. עודפי מלאי והנחות חריגות: שוק הרכב לקראת סוף השנה.

תחרות סינית - הנחות ישראליות

התחרות מסין מגבירה את הירידות. יצרניות כמו BYD, MG, ג'ילי וצ'רי מציפות את ישראל בדגמים זולים המיוצרים בכמויות גדולות בסין, שם השוק הפנימי רווי עם 9 מיליון חשמליות שנמכרו השנה. ישראל, כשוק קטן עם רגולציה מהירה לכניסת מותגים חדשים, משמשת יעד יצוא מרכזי. BYD הוזילה 22 דגמים בעד 34% בסין עד יוני 2025, מה שחלחל לישראל והכריח מתחרים להוזיל. MG S5, עם טווח 420 קילומטר וסוללה של 58 קוט"ש, מוצע ב-140 אלף שקל, ו-GAC GE3 ב-130 אלף שקל. ניאו ET5 ירד ב-39,900 שקל ל-255 אלף שקל, והופך תחרותי מול דגמים אירופיים. הרחבה: בקרוב, ירידה במחירי הרכב החשמלי; למה לצפות ואיך הכל התחיל? 

BYD פלאג אין (יצרן)BYD פלאג אין (יצרן)

בכמה ירדו מחירי הרכב החשמלי והאם זה יימשך?

מלאי גבוה, אפס קילומטר, מגמה עולמית, עלייה במס קנייה - הגורמים שישפיעו על המחירים בשנה הבאה, האם לרוץ לקנות כעת רכב חשמלי, ומה המחירים של הרכבים הבלוטים?

רן קידר |
נושאים בכתבה מחירי הרכב BYD

שוק הרכב החשמלי בישראל רושם בשנה האחרונה ירידות מחירים חדות של 20%-40%. דגמים סיניים כמו BYD אטו 3, שמחירו עמד על 172 אלף שקל, מוצעים כעת ב-140 אלף שקל, וליפמוטור B10 ירד ל-140 אלף שקל. צ'אנגן דיפאל S05 זמין ב-145 אלף שקל, ו-MG S5 ב-150 אלף שקל. כל אלה כוללים טווח נסיעה של 400-450 קילומטר, תא נוסעים מרווח ל-5 נוסעים, מסכי מגע בגודל 12-15 אינץ', מערכות בטיחות אוטונומיות ברמה 2 ומערכות קישוריות עם תמיכה באנדרואיד אוטו ואפל קארפליי. 

הירידה נובעת מעודפי מלאי בהיקף של עשרות אלפי יחידות, תחרות עזה בין יצרניות סיניות, האטה בביקוש הצרכני ושינויים במס הקנייה שמעודדים מכירות מיידיות. עד כה נמסרו השנה 285,000 רכבים חדשים, גידול של 9% לעומת 2024, אך נתח החשמליות ירד מ-25% למתחת ל-20% עם מכירות של 50,000 חשמליות בלבד לעומת 70,000 ב-2024.

עודפי המלאי יוצרים לחץ מרכזי על היבואנים. במהלך 2024 הזמינו יבואנים כמו יוניון מוטורס וטלקאר כמויות גדולות של דגמים חשמליים בהנחה שהביקוש ימשיך לצמוח בקצב של 30%-40% לשנה, כפי שקרה ב-2022-2023. במציאות, הביקוש ירד ב-30%, והותיר 30,000-35,000 רכבי אפס קילומטר במגרשי אחסון. 

רבים מהם נרשמו על שם יבואנים או חברות ליסינג כדי להעביר אותם מדוחות פיננסיים, אך כעת הם נמכרים בהנחות חריגות. BYD, מובילת השוק עם 8,100 מסירות ב-2025 לעומת 16,400 ב-2024, מציעה את האטו 3 ב-140 אלף שקל במקום 172 אלף. צ'רי FX EV רשמה 2,100 יחידות חדשות בכבישים בחודש ההשקה, אך מכירות חודשיות עומדות כעת על 300 יחידות בלבד, מה שמצביע על הצטברות מלאים. יבואנים קטנים, כמו אלה שמביאים מותגים כמו ג'ילי וג'י איי סי, מציעים הנחות של 20,000-30,000 שקל כדי לשחרר תזרים מזומנים, שכן אחזקת מלאי עולה 5%-7% ממחיר הרכב בשנה בגלל ריביות מימון. עודפי מלאי והנחות חריגות: שוק הרכב לקראת סוף השנה.

תחרות סינית - הנחות ישראליות

התחרות מסין מגבירה את הירידות. יצרניות כמו BYD, MG, ג'ילי וצ'רי מציפות את ישראל בדגמים זולים המיוצרים בכמויות גדולות בסין, שם השוק הפנימי רווי עם 9 מיליון חשמליות שנמכרו השנה. ישראל, כשוק קטן עם רגולציה מהירה לכניסת מותגים חדשים, משמשת יעד יצוא מרכזי. BYD הוזילה 22 דגמים בעד 34% בסין עד יוני 2025, מה שחלחל לישראל והכריח מתחרים להוזיל. MG S5, עם טווח 420 קילומטר וסוללה של 58 קוט"ש, מוצע ב-140 אלף שקל, ו-GAC GE3 ב-130 אלף שקל. ניאו ET5 ירד ב-39,900 שקל ל-255 אלף שקל, והופך תחרותי מול דגמים אירופיים. הרחבה: בקרוב, ירידה במחירי הרכב החשמלי; למה לצפות ואיך הכל התחיל?