טל לוי
צילום: ניר סלקמן

2023 תהיה שנת הסטארט-אפים האמיתיים

דווקא עכשיו, כשמשבר בענף היי-טק בשיאו, נוצרות הזדמנויות פז ליזמים עם רעיון אמיתי וטכנולוגיה איכותית לפרוץ קדימה >> למי שידע לנצל את היתרונות של סטארט-אפים בתחילת דרכם, המשבר פותח הזדמנויות נדירות ומשמעותיות

נושאים בכתבה סטארט אפ

טל לוי כשבכל יום שומעים על עוד ועוד חברות היי-טק שמפטרות עובדים, שלא לדבר על התחזיות הקודרות ל-2023 שמנבאות לחברות הטכנולוגיה קשיים ואתגרים למכביר במהלך השנה הקרובה, קל להירתע מלהיכנס לעולם היזמות והסטארט-אפים. אבל האמת היא, כמאמר הקלישאה החבוטה, שכל משבר הוא הזדמנות – ובמקרה של המשבר הנוכחי אכן טמונות מספר הזדמנויות משמעותיות שלא היו כאן כששוק ההיי-טק נהנה מגאות קיצונית. עבור סטארט-אפים שבאמת מחזיקים בתכונות הבסיסיות המאפיינות סטארט-אפים 'אמיתיים': כמו גמישות, מהירות תגובה, ויעילות – יכולה זו להיות שנה מעולה. אחד מהיתרונות שמהם יכולים יזמים להנות דווקא בתקופה של משבר קשורים לעובדה שאנחנו נמצאים בשוק שפתוח הרבה יותר לשינויים. ההיסטוריה הוכיחה כי תקופות משבריות מביאות גם לשינויים משמעותיים. חלקם כבר התרחשו – כמו למשל זהירות יתרה של קרנות ההון סיכון או פיטורי עובדים; אך חלקם עדיין לפנינו. בחודשים הקרובים יצוצו מעל פני השטח אותם תחומים בהם יעלה צורך או ביקוש לפתרונות חדשים, ואלה יביאו עמם הזדמנויות חדשות ליזמים. היזם החכם ידע לזהות את התחומים האלה, ולהתאים את המוצר שלו או לפתח פתרון חדש לשינויים המתרחשים. מבין התחומים שבהם אנחנו צפויים לראות בתקופה הקרובה שינויים וביקושים עולים, ניתן למנות כלים ופלטפורמות לניהול פיננסי אישי ומשפחתי, מוצרים בתחום החינוך בדגש על הכשרות מקצועיות באונליין, ועוד. יתרון מרכזי נוסף שיכול יזם לנצל לטובתו נוגע לחסמי הכניסה הנמוכים: במהלך משבר, חברות מבוססות רבות עשויות להיאבק האחת בשניה למען שרידותן, ולכן יטו להיות פחות מסוגלות להשקיע במיזמים חדשים. זה יכול ליצור פתח לסטארט-אפים חדשים להיכנס לשוק ולבסס דריסת רגל. יזם שינצל את ההזדמנות הזו על ידי התמקדות בבניית בסיס איתן לסטארט-אפ שלו, ימצב את עצמו כשחקן מרכזי בשוק בתוך זמן קצר יחסית ובפחות השקעה ממה שאולי היה נדרש בזמן שהשוק היה בגאות. השווקים שייתכן שנראה בהם האטה או התכווצות בפעילות הם בעיקר תוכנות מבוססות B2B, לאור ההידוק התקציבי שאנו צפויים לראות במהלך השנה הקרובה בקרב חברות גדולות וקטנות כאחת. במקביל, צפוי להתפנות מקום להזדמנויות חדשות בתחומים אלה, למשל לחברות שידעו לתמחר טוב יותר ביחס למתחרות שלהן את השירותים שהן מעניקות. מאפיין נוסף שגורם דווקא לסטארט-אפים בתחילת דרכם לנצל משברים לטובתם, נוגע ליכולת שלהם לגלות גמישות ויכולת הסתגלות גבוהים עשרות מונים משאר השחקנים בשוק. בעוד שחברות  ממוסדות וגדולות יכולות להיפגע מהמשבר והשינויים בשוק בגלל יכולת התגובה האיטית שלהן, ליזמים מתחילים יש יכולת להתאים את האסטרטגיה שלהם לפי הצורך בתגובה לתנאי השוק המשתנים. היכולת להסתגל ולהתפתח יכולה להיות יתרון תחרותי מרכזי עבור סטארט-אפים. מעבר לכל אלה, חשוב לזכור ששוק הטכנולוגיה, גם בתקופות של משבר, בדרך-כלל יודע לזהות היטב רעיונות טובים ולקדם את אלה עם הסיכוי הטוב ביותר להצליח. לקרנות ההון סיכון עדיין יש מספיק כספים פנויים להשקעה, וגם אם הם נוהגים בפחות פזרנות כעת – גם הם ישקיעו סכומים נכבדים באותם מיזמים מוצלחים. כמי שליווה כבר מאות יזמים בשנים האחרונות, למדתי היטב כי על ידי שמירה על ריכוז, שמירה על גמישות ומינוף כוחה של הטכנולוגיה, גם יזמים מתחילים יוכלו להוביל את הסטארט-אפ שלהם להצלחה, ולהפיק את המרב מהמשבר הנוכחי. * לוי הוא מבעלי חברת StartPlan המייעצת ומלווה סטארט-אפים בתחילת דרכם    

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
צילום: קרני תכלתצילום: קרני תכלת

פילוסופיות תאורה מרתקות לעיצוב חללים

הגישה היפנית, הגישה הסקנדינבית והגישה הים תיכונית - הכירו את שלוש הגישות לתכנון תאורה ותוכלו לבחור את זאת שהכי מתאימה לכם 

נושאים בכתבה תאורה

בשיתוף קרני תכלת – גופי תאורה בינלאומיים

כשמעצבים פנים או אדריכלים בוחרים גופי תאורה, הם לא רק בוחרים מקור אור – הם בוחרים פילוסופיה תרבותית שלמה. למעשה, מאחורי כל מנורה עומדת תפיסת עולם שמשפיעה על האופן שבו אנחנו חווים מרחב.
שלוש גישות תכנון מרכזיות – היפנית, הסקנדינבית והים תיכונית – מציעות תשובות שונות בתכלית לשאלה הפשוטה לכאורה: מהו אור טוב?

הגישה היפנית - הצל כשותף ליצירה

בפילוסופיה היפנית המסורתית, האור אינו גיבור יחיד. התרבות היפנית רואה בצל שותף מלא בחוויה החזותית, ובמקום להילחם בו, מעצבים יפניים משתמשים בו כחלק מהקומפוזיציה.
גופי תאורה מעוצבים יפניים מסורתיים משתמשים בחומרים טבעיים מפזרים – נייר אורז, במבוק, משי – שיוצרים אור עדין המתמזג עם הסביבה במקום להכריז על נוכחותו.
העיקרון המרכזי הוא המרווח המשמעותי, הריק שמאפשר למבט לנוח. תאורה יפנית אינה שואפת להאיר כל פינה, אלא ליצור שכבות של אור ואפלה שמזמינות התבוננות ומיקוד.
זו תאורה שלוחשת, לא צועקת. ביישום המעשי, ניתן להביא את הגישה היפנית לפרויקט באמצעות בחירה במנורות עם אהילים מזכוכית מעושנת או חומרים טבעיים המסננים את האור. המטרה היא לא לחשוף הכול, אלא ליצור הדרגתיות שמעוררת סקרנות ומזמינה את העין לנוע בחלל.

הגישה הסקנדינבית - אור כמענה לצורך

במדינות הצפון, שם החורף ארוך וחשוך, התאורה היא לא רק עניין אסתטי – היא צורך קיומי. הגישה הסקנדינבית נולדה מהרצון ליצור חמימות ונוחות בתנאים קיצוניים. מושגים כמו הוּגֶה הדני – אותה תחושת נעימות ושלווה ביתית – מנחים את תכנון התאורה הנורדית.
בניגוד לאסתטיקה היפנית העדינה, התאורה הסקנדינבית היא ישירה וברורה יותר, אך תמיד אלגנטית. מעצבים סקנדינביים פיתחו שפת עיצוב נקייה שמשלבת חומרים טבעיים – עץ אלון, זכוכית שקופה, מתכות מוברשות – עם צורות אורגניות ופשוטות.
מותג דני כמו לואי פולסן, הנמצא בקרני תכלת, מדגים בצורה מושלמת את הפילוסופיה הזו. מנורות כגון סדרת הפה חמש שלהם משלבות עיצוב פונקציונלי עם אסתטיקה נקייה – השטוחים הם זריקת המעטפת הייחודית מאפשרת פיזור אור אחיד ללא סנוור, כך שניתן לראות את גוף התאורה מכל זווית מבלי להסתנוור מהנורה עצמה. 

הגישה הים תיכונית - תאורה כדרמה

בחוף הים התיכון האור הוא שפע טבעי שהופך את התאורה המלאכותית לכלי דרמטי. כאן, התאורה אינה נועדת להחליף את אור השמש, אלא להמשיך את התיאטרליות והעוצמה שלו.
זו תרבות של כיכרות מוארות, מרפסות עם מנורות תלויות, ונברשות מרשימות שמושכות את העין ומכריזות על נוכחותן.
בכל הנוגע לבחירת גופי תאורה יוקרתיים, הגישה הים תיכונית מתבטאת בניגודיות חדה בין אור לצל – ההשפעה של ציירי הרנסנס האיטלקי שהשתמשו בטכניקה זו עדיין מורגשת בתכנון התאורה האזורי.



צילום: קרני תכלת
צילום: קרני תכלת