מוסך
צילום: pexels

סימנים להחלפת מצבר שכדאי להכיר

אם ניסיתם פעם להפעיל את מנוע המכונית שלכם והיא לא התניעה, רוב הסיכויים הם שהיו סימנים שמצב זה עומד לקרות. אין ספק כי מדובר באחד הדברים הכי מעצבנים שיכולים לקרות ולרוב, בעיות במצבר מתרחשות בזמנים הכי לא צפויים וברגעים שהכי לא מתאימים לנו. אחת הבעיות עם מצברים היא שנהגים רבים אינם יודעים לזהות את הסימנים שהגיע הזמן להחליף את המצבר ולכן מאמר זה מציג רשימה שתדגיש את סימני האזהרה של סוללה גוססת או מתה.

תוכן בחסות |
נושאים בכתבה החלפת מצבר מצבר

למעשה, אם תלמדו לזהות סימנים להחלפת מצבר, תוכלו למנוע את התרחיש בפעם הבאה. אז הנה סימנים להחלפת מצבר שכדאי להכיר.

הסוללה בת שלוש שנים

אורך החיים הממוצע של מצבר לרכב בישראל הוא בין שלוש לחמש שנים. לכן חשוב לדעת את גיל המצבר שלכם ולשים לב להופעת סימנים להחלפת מצבר שמוזכרים במאמר זה.

רכיבים חשמליים אינם עובדים כמו קודם

אם הרדיו אינו פועל חזק כמו קודם, חלון המכונית אינו נפתח במהירות, או שהפנסים הולכים ומתעמעמים, הם סימנים להחלפת מצבר שמעידים על מצב בו מצבר המכונית שלכם קרוב למוות. יש לחפש את הסימנים הברורים של סוללה גוססת בכל פעם שהרכב נעצר, כי זהו סימן למצב בו המצבר עתיד להפסיק לפעול.

הבדיקה תגלה סוללות חלשות או גוועות בפנסים. אם הכוח בסוללות נגמר, סביר להניח שהפנס יהבהב ויכבד, ויוציא אור חלש. באופן דומה, יושפעו גם רכיבים אלקטרוניים אחרים במכונית. כמה דוגמאות כוללות מושבים חשמליים, מגבי שמשות, ואורות לוח מחוונים.

 

למנוע לוקח זמן להתניע

כמעט כל נהג יודע באיזו מהירות המכונית שלו צריכה להתניע. אם המנוע פועל לאט, הסוללה צריכה להיות הפריט הראשון שאתם בודקים. זהו סימן להחלפת מצבר שמעיד על צורך לקחת את הרכב מיד למוסך להחלפת המצבר.

 

ריח רע וטחב סביב המצבר

אם הרכב מדיף ריח חזק ורקוב, יש סיכוי גבוה שסוללת המכונית דולפת. סמן נוסף לסוללה דולפת או פגומה היא טחב סביב מסוף המצבר. בדרך כלל נמצא על מחברי הכבלים, וטחב משפיע על זרימת הזרם של המצבר לשאר הרכב. למרות שניתן לנקות את הטחב, זהו רק פתרון זמני לבעיה.

תרחיש נוסף שכדאי לתת עליו את הדעת בכל הנוגע לסוללה דולפת הוא שהחומצה עשויה לפגוע בחלקי מנוע אחרים, מה שיעלה לכם יותר כסף להחליף. אם אתם מזהים סימנים להחלפת מצבר עקב דליפת המצבר, עדיף לבדוק אותו בהקדם האפשרי.

 

המכונית אינה מתניעה בכלל

מנוע אינו פועל, אין אורות בלוח המחוונים, והרכב אינו מתניע. יתכן שהבעיה אינה בסוללה, אבל זהו המקום הטוב ביותר להתחיל בו את הבדיקה. מצב זה מהווה סימן ברור לכך שסוללת המכונית מתה או שהכוח נמוך מדי כדי להתניע את המנוע.

כאשר מצב זה מתרחש, המנוע ישמיע רעש קליקים, וכנראה שעדיף לא לנסות להתניע את המכונית אלא להתקשר לגרר ולהעביר את המכונית לטיפול במוסך. אבל אל תמתינו עד שמצב זה יתרחש.

 

מדוע כדאי להיעזר בשירות של החלפת מצבר?

ובכן, הסיבה הראשונה ששירות זה מומלץ ואף עולה כמות הנהגים שמשתמשים בשירות הזה מדי שנה היא משום שזה פשוט חוסך המון זמן ועוגמת נפש. אם למשל ניסיתם להתניע את הרכב בדרך לפגישה חשובה, כנראה שאין לכם יותר מדי זמן לבזבז ולכן שירות של מצבר עד הבית הוא הפתרון הטוב ביותר. בנוסף, לא תצטרכו להתעסק עם הביטוח או לגרור את הרכב למוסך וזה כמובן סיבה מספיק טובה שתתן לכם המון שקט נפשי.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
צילום: קרני תכלתצילום: קרני תכלת

פילוסופיות תאורה מרתקות לעיצוב חללים

הגישה היפנית, הגישה הסקנדינבית והגישה הים תיכונית - הכירו את שלוש הגישות לתכנון תאורה ותוכלו לבחור את זאת שהכי מתאימה לכם 

נושאים בכתבה תאורה

בשיתוף קרני תכלת – גופי תאורה בינלאומיים

כשמעצבים פנים או אדריכלים בוחרים גופי תאורה, הם לא רק בוחרים מקור אור – הם בוחרים פילוסופיה תרבותית שלמה. למעשה, מאחורי כל מנורה עומדת תפיסת עולם שמשפיעה על האופן שבו אנחנו חווים מרחב.
שלוש גישות תכנון מרכזיות – היפנית, הסקנדינבית והים תיכונית – מציעות תשובות שונות בתכלית לשאלה הפשוטה לכאורה: מהו אור טוב?

הגישה היפנית - הצל כשותף ליצירה

בפילוסופיה היפנית המסורתית, האור אינו גיבור יחיד. התרבות היפנית רואה בצל שותף מלא בחוויה החזותית, ובמקום להילחם בו, מעצבים יפניים משתמשים בו כחלק מהקומפוזיציה.
גופי תאורה מעוצבים יפניים מסורתיים משתמשים בחומרים טבעיים מפזרים – נייר אורז, במבוק, משי – שיוצרים אור עדין המתמזג עם הסביבה במקום להכריז על נוכחותו.
העיקרון המרכזי הוא המרווח המשמעותי, הריק שמאפשר למבט לנוח. תאורה יפנית אינה שואפת להאיר כל פינה, אלא ליצור שכבות של אור ואפלה שמזמינות התבוננות ומיקוד.
זו תאורה שלוחשת, לא צועקת. ביישום המעשי, ניתן להביא את הגישה היפנית לפרויקט באמצעות בחירה במנורות עם אהילים מזכוכית מעושנת או חומרים טבעיים המסננים את האור. המטרה היא לא לחשוף הכול, אלא ליצור הדרגתיות שמעוררת סקרנות ומזמינה את העין לנוע בחלל.

הגישה הסקנדינבית - אור כמענה לצורך

במדינות הצפון, שם החורף ארוך וחשוך, התאורה היא לא רק עניין אסתטי – היא צורך קיומי. הגישה הסקנדינבית נולדה מהרצון ליצור חמימות ונוחות בתנאים קיצוניים. מושגים כמו הוּגֶה הדני – אותה תחושת נעימות ושלווה ביתית – מנחים את תכנון התאורה הנורדית.
בניגוד לאסתטיקה היפנית העדינה, התאורה הסקנדינבית היא ישירה וברורה יותר, אך תמיד אלגנטית. מעצבים סקנדינביים פיתחו שפת עיצוב נקייה שמשלבת חומרים טבעיים – עץ אלון, זכוכית שקופה, מתכות מוברשות – עם צורות אורגניות ופשוטות.
מותג דני כמו לואי פולסן, הנמצא בקרני תכלת, מדגים בצורה מושלמת את הפילוסופיה הזו. מנורות כגון סדרת הפה חמש שלהם משלבות עיצוב פונקציונלי עם אסתטיקה נקייה – השטוחים הם זריקת המעטפת הייחודית מאפשרת פיזור אור אחיד ללא סנוור, כך שניתן לראות את גוף התאורה מכל זווית מבלי להסתנוור מהנורה עצמה. 

הגישה הים תיכונית - תאורה כדרמה

בחוף הים התיכון האור הוא שפע טבעי שהופך את התאורה המלאכותית לכלי דרמטי. כאן, התאורה אינה נועדת להחליף את אור השמש, אלא להמשיך את התיאטרליות והעוצמה שלו.
זו תרבות של כיכרות מוארות, מרפסות עם מנורות תלויות, ונברשות מרשימות שמושכות את העין ומכריזות על נוכחותן.
בכל הנוגע לבחירת גופי תאורה יוקרתיים, הגישה הים תיכונית מתבטאת בניגודיות חדה בין אור לצל – ההשפעה של ציירי הרנסנס האיטלקי שהשתמשו בטכניקה זו עדיין מורגשת בתכנון התאורה האזורי.



צילום: קרני תכלת
צילום: קרני תכלת