הדברה
צילום: freepik

הדברת טרמיטים לפני בנייה

אחת ההמלצות החשובות ביותר, שרלוונטית לרוב תחומי החיים, היא להקדים תרופה למכה. זיהוי מראש של בעיה שעלולה להיווצר מאפשר למנוע אותה ביעילות רבה יותר, ובעיקר בהוצאה כספית נמוכה יותר בהשוואה למצב שבו היא כבר התרחשה. בתחום הבנייה היישום של עצה זו בא לידי ביטוי בביצוע בדיקה יסודית עוד לפני שמתחילים להניח את היסודות לבית, כדי שאם ישנם טרמיטים הם יחוסלו לפני שהם יגרמו לנזק כלשהו.

תוכן בחסות |

נקודת התורפה העיקרית: החול

אחד מחומרי הגלם העיקריים בתהליך הבנייה הוא חול. את החול משנעים ממקומות שונים בארץ, ולכן הוא עלול להיות נגוע בטרמיטים. במקרים אחרים האדמה שעליה מוקם הבית מהווה גם בית של מושבת טרמיטים.

בהתאם חשוב כאמור לבחון את מצב השטח עוד לפני שמתחילים בבנייה. ריסוס החול והאדמה עם חומר שנקרא פרמיס יחסל את כל הטרמיטים הקיימים, וזאת משום שהוא פוגע במערכת העיכול שלהם ובעצם לא מאפשר להם לאכול כדי להתקיים.

דגש חשוב נוסף הוא מניעת מגע בין האדמה לבין יסודות הבית שעשויים מעץ. באופן דומה אם מקימים בחצר פרגולה או דק, חשוב לשמור על מרווח ביטחון בינם לבין הקרקע, כדי שאם בעתיד יגיעו טרמיטים הם לא יכרסמו אותם.

הדברת טרמיטים אחרי בנייה

גם כשנוקטים בכל אמצעי הזהירות, עדיין עלולים להגיע טרמיטים לכל חצר או בית. בהקשר זה כדאי לדעת שב-2020 התגלה בפתח תקווה מין פולש של טרמיטים - הטרמיט הפורמוסי - והמושבה שלו יכולה להתפשט בקצב של קילומטר בשנה. גם הטרמיטים הרגילים יכולים לעבור מבית לבית בחיפושיהם אחרי אוכל - העץ שממנו הם ניזונים ושנמצא בשפע במרחבי המגורים והעסקים שלנו.

הדברת טרמיטים בבית בנוי תכלול בדרך כלל קידוח של חורים ברצפה. הסיבה לכך היא הטרמיטים נעים מתחת ליסודות הבית משום שהם לא יכולים להיחשף לשמש. קידוח החורים - סמוך לקירות ובמרחק של בערך 40 ס"מ מחור לחור - מאפשר להחדיר חומרים רעילים עבור הטרמיטים אל המנהרות שהם חופרים. החומר הוא זה שמשמש גם לריסוס, וכאמור הוא מנטרת את יכולת עיכול התאית של הטרמיט.

טיפול במשקופים נגועים

עוד מקום אהוב על טרמיטים הוא משקופים, שבארץ כידוע עשויים מעץ. ניתן לזהות משקוף נגוע ע"י הצליל החלול שהוא משמיע כשנוקשים עליו. סימן נוסף לכך שכדאי לבצע הדברת טרמיטים באופן מידי הוא ערימות חול קטנות (שנוצרות כתוצאה מהחפירות של החרק).

משקוף נגוע ניתן לצבוע באמצעות בוראטים, ועוד אופציה היא הזרקה של קצף שכולל פיתיונות רעילים הישר אל המשקוף.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
צילום: יח"צצילום: יח"צ

מה משקיעים בשוק ההון יכולים ללמוד מהמפרסמים בגוגל אדס ואיך עקרונות השקעות הערך חזרו לעולם השיווק הדיגיטלי

בעולם שבו כל קליק שווה כסף, מומלץ להסתכל על עולם השיווק כהשקעה, לא כהוצאה

נושאים בכתבה שיווק דיגיטלי

בעולם שבו כל קליק שווה כסף וכל שנייה של תשומת לב מתומחרת, יש טשטוש גבולות בין פרסום להשקעה. גיא אברמוב, מומחה לשיווק דיגיטלי עם ניסיון של למעלה מ-17 שנה בניהול קמפיינים בגוגל אדס, מציע דרך אחרת להסתכל על עולם השיווק - לא כהוצאה, אלא כהשקעה. בעידן של חוסר יציבות כלכלית, עליות ריבית ואי ודאות בשווקים, ייתכן שדווקא מפרסמים בפלטפורמה של גוגל אדס יכולים ללמד את המשקיעים שיעור חשוב על ניהול הון, משמעת וסבלנות.

שיווק דיגיטלי כהשקעה, לא כהוצאה

הגישה של אברמוב נולדה מתוך חיבור אינטואיטיבי בין שני עולמות שנראים במבט ראשון זרים זה לזה. מצד אחד  ניהול תקציבי פרסום בגוגל, עולם של ניסוי וטעייה, מדדים משתנים בזמן אמת ותחרות אינסופית על תשומת לב. מצד שני עולם ההשקעות הקלאסי, שבו ערך נבנה לאורך שנים דרך החלטות שקולות ומבוססות נתונים.

לדבריו, “הטעות הנפוצה ביותר של בעלי עסקים היא שהם מתייחסים לפרסום כהוצאה מיידית, במקום לראות בו השקעה לטווח ארוך. כל שקל שמושקע נכון בקמפיין אפקטיבי פועל בדיוק כמו הון שמושקע במניה טובה והוא מייצר תשואה לאורך זמן”.

גיא אברמוב מסביר, כי ממש כפי שמשקיע בוחן את ביצועי התיק שלו בפרספקטיבה של שנים ולא של ימים, כך גם משווק חכם צריך לבחון את יעילות הקמפיינים שלו בפרקי זמן רחבים יותר. “מי שמסתכל על נתוני קליקים יומיים ומקבל החלטות רגשיות יגלה מהר מאוד שהכסף בורח לו בין האצבעות” הוא אומר. “אבל מי שמתייחס לגוגל אדס כמו משקיע שמתכנן קדימה יוצר מערכת יציבה וצומחת”.

המכירה הפומבית של גוגל הינה מראה לשוק ההון

במרכז מערכת גוגל אדס עומדת מכירה פומבית בזמן אמת. מפרסמים מתחרים על מילות מפתח כאשר מחירי הקליקים והבידינג עצמו משתנים מדי רגע, והאלגוריתם מחליט מי יופיע ואיפה. זהו מנגנון שמזכיר באופן מפתיע את שוק המניות שהיא תחרות על נכסים בעלי ערך נתפס, מבוססת ביקוש, היצע וציפיות.