"נחייב גופי סטרימינג ישראלים ובינ"ל להשקיע בהפקות מקור"
שר התקשורת יועז הנדל הצהיר היום במהלך ישיבת ועדת הכלכלה של הכנסת שדנה בהתפתחות שירותי סטרימינג והשפעתם על שוק התקשורת הישראלי, כי חוק השידורים עליו עובד משרד התקשורת בתקופה האחרונה, "יפתור את הדילמות שניצבות על השולחן". לדבריו, "מימד האינטרנט נותר ללא רגולציה, ובכל העולם מתמודדים עם האתגרים הללו. הכוונה שלנו היא לייצר רגולציה על מי שמשדר באינטרנט, בעיקר בכל מה שקשור להפקות המקור. ככל שמהפיכת הסיבים תצליח יותר, וישראלים יעברו לסיבים אופטיים, כך גם קצב המעבר יגדל, והחברות הגדולות יעברו לשידור על סיבים. לכן הרגולציה חייבת לעבור כמה שיותר מהר".
השר הנדל טען במהלך הישיבה כי "אחת הסיבות ש-30 שנה לא נגעו בזה (רגולציה על תוכן מקורי, א"כ) זה הפחד מהכח של גופי התקשורת. אני בטוח שרבים מכם ינסו למנוע מאיתנו להעביר את החקיקה, אבל אנחנו במשרד התקשורת עובדים מהר מאוד וחוק השידורים יעבור בכל הכח. ללא החקיקה, לא יהיו הפקות מקור. אני מאמין במינימום חקיקה, שוק חופשי ומינימום רגולציה, אבל איפה שצריך להתערב מתערבים".
ואולם יש לציין כי המהלך שמוביל הנדל לחייב את חברות הסטרימינג להפיק תוכן מקורי, דווקא מתיישב עם דרישתן של החברות הגדולות עליהן הוא טוען כי הובילו ל"פחד מהכל" שלהן.
.
עוד על שוק הסטרימינג הלוהט בישראל:
* השרים ידונו: האם לחייב שירותי סטרימינג להשקיע בתוכן מקורי
- האיום הוסר: נדחתה עתירת הוט נגד מיזם freeTV
- FreeTV רוצה לנגוס ב-YES ובהוט. מה המחיר והאם היא תצליח?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
* קשת תוקפת את הרשות השנייה: מעכבת יותר משנה החלטה על FREETV
* הקמפיין שאמור ללחוץ על הרשות השנייה לאשר את מיזם הסטרימינג של קשת
* "שוק הסטרימינג הבינלאומי נמצא ברוויה מסוימת" | ראיון TV
- פלאפון והוט חתמו על מזכר עקרונות לרכישת הוט מובייל ב-2.1 מיליארד שקל
- הפריים טיים בשליטת קשת, והפעם עם "ארץ נהדרת"
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- הכוכב הבא בראש הפריים טיים
* כשדיסני פלוס ו-FREETV נושפות בעורף: המהלך של פרטנר TV
.
יו"ר הוועדה ח"כ מיכאל ביטון, הצהיר כי תהיה רגולציה על גופי הסטרימינג המקומיים והבינלאומיים: "המצב הזה שיש חדירה מסיבית של חברות בינלאומיות כמו WALT DISNEY ו NETFLIX , וגם חברות ישראליות שפועלות בעולם הסטרימינג, הוא מצב חדש שיוצר עובדות בשטח. בעוד HOT ו-yes מפוקחות על ידי רגולטורים, הפעילות בסטרימינג נותרה ללא פיקוח וללא חובות, בעיקר בכל הנוגע להפקות המקור. בנוסף, חברות כמו HOT ו-yes שעוברות לסטרימינג גם לא מחויבות בהפקות מקור. זו לקונה חמורה. אני חייל של היצירה הישראלית ואדאג שהפקות המקור לא ייפגעו. חוק התקשורת יונח בפני הוועדה בשבועות הקרובים. אנחנו נשמור על הפקות המקור, נחיל חובה שכל גוף שעוסק בסטרימינג, ישראלי או בינלאומי, יפריש כסף להפקות מקור".
מנכ"לית משרד התקשורת, לירן אבישר בן חורין, אמרה: "ההשקעה בהפקות מקור לא תהיה בהתנדבות, ולא בחצי התנדבות. לצערי לא הצלחנו להיכנס לחוק ההסדרים. אני מקווה שבתוך שבועיים-שלושה נצא החוצה בשימוע ונקדם את חוק התקשורת ביעילות ובזריזות".
שוק הסטרימינג המקומי לוהט בעת האחרונה, על רקע כניסתה של הענקית דיסני לישראל בשבוע הבא, וההשקה הצפויה של מיזם FREETV של קשת ו-RGE, שכבר הוליד מאבקי כוחות בין קשת לבין HOT. עידו נתן מאגף הרגולציה של HOT, אמר: "חייבים להביא תיקון חקיקה שיביא לשוק שידורים שוויוני והגון יותר, ולהביא לחקיקה כוללת ומסודרת כפי שמגבש משרד התקשורת, ולא לאשר בחלקים ולקבוע עובדות בשטח. אנחנו משקיעים כל שנה את חובת ההשקעה החוקית ואף מעבר לה. 8% בכבלים בלבד, ללא שירותי הסטרימינג". לדבריו, "רפורמה כוללת כזו צריכה לעסוק בכל הנושאים שעל הפרק - הפקות מקור, ספורט, סוגיות צרכניות, מודלים עסקיים ומניעת ריכוזיות - ויש לדון בה כמקשה אחת. חקיקת התקשורת אוסרת על בעלות צולבת בין סוגי גופי שידור. תכליתה למנוע ריכוזיות. מה שאסור ל-yes ול-HOT (האיסור להחזיק ערוץ מסחרי, א"כ) אסור גם לאחרים, וההפך (ברומזו על הטענה כי על קשת שמחזיקה ברישיון שידורים לערוץ מסחרי, אסור להחזיק בגוף שידור רב-ערוצי, א"כ).
נתן הוסיף: "הרגולציה והפיקוח חלים רק על HOT ו-yes. על יתר השחקנים - קבוצות תקשורת מקומיות, וחברות ענק בינלאומיות – אין שום כללים, והם לא פועלים תחת פיקוח. בתוך כך, HOT היא הבית של היצירה הישראלית - יותר משני מיליארד שקל הושקעו בעשור האחרון בתוכן ישראלי, באופן ישיר, ועוד עשרות מיליוני שקלים בקופרודוקציות (שיתופי פעולה, א"כ) עם חברות הפקה זרות. אנו גאים בתרומתנו לתעשייה, לתרבות וליצירה, ורואים בזה שליחות חברתית".
עו"ד מודי שרפסקי, נציג חברת yes, אמר: "הגיע הזמן למגרש משחקים מאוזן. צריכה להיות רגולציה בסיסית על כולם. שתגן על הצופה, שתגן על חובת ההשקעה בהפקות מקור, אנחנו ב- yesמאוד תומכים בזה, ורגולציה מסודרת בנושא שידורי הספורט. ועדת פולקמן קבעה מבחני הכנסות, שלמעשה חוץ מ- HOT ו-yes, אף חברה לא נכנסת תחתן. אם הרגולציה חשובה - היא צריכה לחול על כולם. גם השחקניות הבינלאומיות לא נכנסות תחת החקיקה - אלא רק באופן וולונטרי, וזו לקונה שצריכים לתקן".
מנכ"ל FREETV יעקב נדברוני, שעל פי תוכניותיה צפויה לעלות לשידור בחלק האחרון של השנה, אבל בשלב זה נתקלה בעיכוב מצידה של היועצת המשפטית לממשלה, אמר: "התחרות בעולם הטלוויזיה הרב ערוצית נמצאת בעצימות נמוכה מאוד, בשונה מעולם הסלולר. FREETV תהיה קטליזטור תחרותי שיציע מוצר תוכן רב מאוד, שישקיע בתעשייה הישראלית, בהפקה מקומית, ביצירה ישראלית. אנחנו נשקיע עשרות מיליוני שקלים בשנה ביצירת ישראלית. בכל מקרה אנחנו נחיל על עצמנו מראש ובהתנדבות את כל החובות שיש על חברות הכבלים והלווין. התמחור שלנו יהיה עשרות שקלים, שיאפשרו לכל צרכן להצטרף ולצפות בתוכן איכותי".
בכל הנוגע לאישור מיזם FREETV, הכדור נמצא בימים אלו בידי הרשות השנייה, שפנתה למועצת הכבלים והלווין שקיימה שימוע ציבורי, ובתוך שבוע – כך לדברי יו"ר מועצת הכבלים ניר שוויקי, צפויה להעביר לרשות השנייה את המלצותיה. יו"ר מועצת הרשות השנייה עדן בר-טל, אמר בדיון: "צריך להיות מגרש משחקים שווה לכולם. הרגולטור לא נרדם, הרגולטור עובד לפי החוקים שהכנסת חוקקה. יש אנומליה גדולה מאוד, מאחר והחקיקה הישנה הייתה מוטת טכנולוגיה. הרגולציה צריכה להיות אדישה לטכנולוגיה, כבלים, לווין, או אינטרנט. הרשות השנייה תהיה ערוכה לקבל החלטה בנוגע ל-FREETV בתוך מספר שבועות. היצירה הישראלית שואבת מעוגה שהולכת וקטנה. הגנה על יצירה ישראלית דורשת שהנחת העבודה של המחוקק היא שהעוגה תקטן ולכן צריך לדאוג ליצירה הישראלית. כמה שיש יותר שחקנים, ככה יורדות ההכנסות וההשקעות".
מנכ"ל איגוד עובדי הקולנוע והטלוויזיה איתמר אביטן, אמר: "אנחנו מדממים, 100 מיליון שקלים בשנה נגרעו כבר מהפקות המקור. אסור לתת כח לקשת, מונופול בתחום החדשות במדינת ישראל לפני שיש אסדרה כוללת. אין צורך בחקיקה שתשחרר את רוב השחקנים מרגולציה. גם מי שיש לו היקף פעילות קטן, צריך להשקיע בהתאם לגודלו".

פלאפון והוט חתמו על מזכר עקרונות לרכישת הוט מובייל ב-2.1 מיליארד שקל
ההצעה הקודמת עמדה על 2 מיליארד שקל והעלאה הנוכחית היא מסר למתמודדים האחרים שפלאפון נחושה לרכוש את הוט מובייל
פלאפון מדווחת כי חתמה על מזכר עקרונות לרכישת הוט מובייל ב-2.1 מיליארד שקל. המזכר כולל מתווה מוצע להתקדמות במשא ומתן וכי הסכם מחייב יהיה כפוף לאישור משרד התקשורת ורשות התחרות
פלאפון, בניהולו של אילן סיגל, מסרה כי מזכר העקרונות הוא לפרק זמן של 45 ימי עסקים, שפלאפון תוכל להאריכו ב-15 ימי עסקים נוספים, לקיום בדיקות נאותות על הוט מובייל ולניהול משא ומתן בין הצדדים, לרבות גיבוש הסכמות מסחריות ומשפטיות ביניהם לקראת חתימת הסכם מחייב.
עוד נמסר בדיווח כי ככל שייחתם בסופו של התהליך הסכם מחייב, ביצועו יהיה כפוף לאישורים רגולטוריים שונים וביניהם משרד התקשורת והממונה על התחרות הכלכלית. פלאפון היא החברה הראשונה שפעלה בישראל בתחום הסלולר. לחברה יש מעל ל-2.6 מיליון מנויים, מתוכם למעלה מ-1.5 מנויים בדור 5 והיא הראשונה שהפעילה ליבת רשת דור 5 עצמאית.
7 עובדות שכדאי לדעת על הוט מובייל
-
הוט מובייל הוקמה בשנת 1994 תחת השם "מירס" כחטיבה סלולרית, ובהמשך הצטרפה לקבוצת הוט והותגה מחדש תחת השם הנוכחי.
- מספר המנויים של הוט מובייל נאמד ביותר מ-1.5 מיליון לקוחות בישראל, מה שהופך אותה לשחקן משמעותי בשוק הסלולר.
-
הוט מובייל פועלת כחלק מקבוצת הוט, שבשליטת חברת אלטיס אינטרנשיונל, תאגיד תקשורת עולמי בבעלות פטריק דרהי.
-
פטריק דרהי, יזם תקשורת ישראלי-צרפתי, רכש את הוט ב-2011 והעביר אותה לקבוצת אלטיס. הקבוצה נמצאת בסוג של פשיטת רגל. דרהי פושט רגל בצרפת, אבל בארץ הוא אחד הטייקונים הגדולים כשהוא גם מנהל מו"מ לרכישת ידיעות אחרונות
-
הוט מובייל החברה מציעה חבילות סלולר מוזלות, חבילות משפחתיות, גלישה בנפחים גבוהים ואפשרות לשימוש ב-eSIM, ומושכת אליה לקוחות המחפשים עלות נמוכה. היא נתפסת כמותג תחרותי בשוק ומושכת לקוחות בזכות מחירים נמוכים ושירות פשוט, במיוחד לעומת החברות הוותיקות.
- הקידומת של הוט מובייל היא 053, לאחר שבעבר השתמשה בקידומת 057 – שינוי שסימן את המעבר שלה למפעיל מלא.
-
החברה עברה שינוי דרמטי כאשר נטשה את רשת iDEN ששימשה גופים ביטחוניים, ועברה לשירותים מסחריים נרחבים לציבור הרחב.

פלאפון והוט חתמו על מזכר עקרונות לרכישת הוט מובייל ב-2.1 מיליארד שקל
ההצעה הקודמת עמדה על 2 מיליארד שקל והעלאה הנוכחית היא מסר למתמודדים האחרים שפלאפון נחושה לרכוש את הוט מובייל
פלאפון מדווחת כי חתמה על מזכר עקרונות לרכישת הוט מובייל ב-2.1 מיליארד שקל. המזכר כולל מתווה מוצע להתקדמות במשא ומתן וכי הסכם מחייב יהיה כפוף לאישור משרד התקשורת ורשות התחרות
פלאפון, בניהולו של אילן סיגל, מסרה כי מזכר העקרונות הוא לפרק זמן של 45 ימי עסקים, שפלאפון תוכל להאריכו ב-15 ימי עסקים נוספים, לקיום בדיקות נאותות על הוט מובייל ולניהול משא ומתן בין הצדדים, לרבות גיבוש הסכמות מסחריות ומשפטיות ביניהם לקראת חתימת הסכם מחייב.
עוד נמסר בדיווח כי ככל שייחתם בסופו של התהליך הסכם מחייב, ביצועו יהיה כפוף לאישורים רגולטוריים שונים וביניהם משרד התקשורת והממונה על התחרות הכלכלית. פלאפון היא החברה הראשונה שפעלה בישראל בתחום הסלולר. לחברה יש מעל ל-2.6 מיליון מנויים, מתוכם למעלה מ-1.5 מנויים בדור 5 והיא הראשונה שהפעילה ליבת רשת דור 5 עצמאית.
7 עובדות שכדאי לדעת על הוט מובייל
-
הוט מובייל הוקמה בשנת 1994 תחת השם "מירס" כחטיבה סלולרית, ובהמשך הצטרפה לקבוצת הוט והותגה מחדש תחת השם הנוכחי.
- מספר המנויים של הוט מובייל נאמד ביותר מ-1.5 מיליון לקוחות בישראל, מה שהופך אותה לשחקן משמעותי בשוק הסלולר.
-
הוט מובייל פועלת כחלק מקבוצת הוט, שבשליטת חברת אלטיס אינטרנשיונל, תאגיד תקשורת עולמי בבעלות פטריק דרהי.
-
פטריק דרהי, יזם תקשורת ישראלי-צרפתי, רכש את הוט ב-2011 והעביר אותה לקבוצת אלטיס. הקבוצה נמצאת בסוג של פשיטת רגל. דרהי פושט רגל בצרפת, אבל בארץ הוא אחד הטייקונים הגדולים כשהוא גם מנהל מו"מ לרכישת ידיעות אחרונות
-
הוט מובייל החברה מציעה חבילות סלולר מוזלות, חבילות משפחתיות, גלישה בנפחים גבוהים ואפשרות לשימוש ב-eSIM, ומושכת אליה לקוחות המחפשים עלות נמוכה. היא נתפסת כמותג תחרותי בשוק ומושכת לקוחות בזכות מחירים נמוכים ושירות פשוט, במיוחד לעומת החברות הוותיקות.
- הקידומת של הוט מובייל היא 053, לאחר שבעבר השתמשה בקידומת 057 – שינוי שסימן את המעבר שלה למפעיל מלא.
-
החברה עברה שינוי דרמטי כאשר נטשה את רשת iDEN ששימשה גופים ביטחוניים, ועברה לשירותים מסחריים נרחבים לציבור הרחב.
