"נחייב גופי סטרימינג ישראלים ובינ"ל להשקיע בהפקות מקור"
שר התקשורת יועז הנדל הצהיר היום במהלך ישיבת ועדת הכלכלה של הכנסת שדנה בהתפתחות שירותי סטרימינג והשפעתם על שוק התקשורת הישראלי, כי חוק השידורים עליו עובד משרד התקשורת בתקופה האחרונה, "יפתור את הדילמות שניצבות על השולחן". לדבריו, "מימד האינטרנט נותר ללא רגולציה, ובכל העולם מתמודדים עם האתגרים הללו. הכוונה שלנו היא לייצר רגולציה על מי שמשדר באינטרנט, בעיקר בכל מה שקשור להפקות המקור. ככל שמהפיכת הסיבים תצליח יותר, וישראלים יעברו לסיבים אופטיים, כך גם קצב המעבר יגדל, והחברות הגדולות יעברו לשידור על סיבים. לכן הרגולציה חייבת לעבור כמה שיותר מהר".
השר הנדל טען במהלך הישיבה כי "אחת הסיבות ש-30 שנה לא נגעו בזה (רגולציה על תוכן מקורי, א"כ) זה הפחד מהכח של גופי התקשורת. אני בטוח שרבים מכם ינסו למנוע מאיתנו להעביר את החקיקה, אבל אנחנו במשרד התקשורת עובדים מהר מאוד וחוק השידורים יעבור בכל הכח. ללא החקיקה, לא יהיו הפקות מקור. אני מאמין במינימום חקיקה, שוק חופשי ומינימום רגולציה, אבל איפה שצריך להתערב מתערבים".
ואולם יש לציין כי המהלך שמוביל הנדל לחייב את חברות הסטרימינג להפיק תוכן מקורי, דווקא מתיישב עם דרישתן של החברות הגדולות עליהן הוא טוען כי הובילו ל"פחד מהכל" שלהן.
.
עוד על שוק הסטרימינג הלוהט בישראל:
* השרים ידונו: האם לחייב שירותי סטרימינג להשקיע בתוכן מקורי
- האיום הוסר: נדחתה עתירת הוט נגד מיזם freeTV
- FreeTV רוצה לנגוס ב-YES ובהוט. מה המחיר והאם היא תצליח?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
* קשת תוקפת את הרשות השנייה: מעכבת יותר משנה החלטה על FREETV
* הקמפיין שאמור ללחוץ על הרשות השנייה לאשר את מיזם הסטרימינג של קשת
* "שוק הסטרימינג הבינלאומי נמצא ברוויה מסוימת" | ראיון TV
- רייטינג: כוכב הבא ומהדורת 12 בטופ, ערוץ 14 רושם עלייה בשעות הערב
- דני אבדיה ומי עדן בקמפיין חדש: טסים לפגוש את הכוכב
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- ממיליונר גדול להומלס - איך איבד קווין ספייסי 70 מיליון דולר
* כשדיסני פלוס ו-FREETV נושפות בעורף: המהלך של פרטנר TV
.
יו"ר הוועדה ח"כ מיכאל ביטון, הצהיר כי תהיה רגולציה על גופי הסטרימינג המקומיים והבינלאומיים: "המצב הזה שיש חדירה מסיבית של חברות בינלאומיות כמו WALT DISNEY ו NETFLIX , וגם חברות ישראליות שפועלות בעולם הסטרימינג, הוא מצב חדש שיוצר עובדות בשטח. בעוד HOT ו-yes מפוקחות על ידי רגולטורים, הפעילות בסטרימינג נותרה ללא פיקוח וללא חובות, בעיקר בכל הנוגע להפקות המקור. בנוסף, חברות כמו HOT ו-yes שעוברות לסטרימינג גם לא מחויבות בהפקות מקור. זו לקונה חמורה. אני חייל של היצירה הישראלית ואדאג שהפקות המקור לא ייפגעו. חוק התקשורת יונח בפני הוועדה בשבועות הקרובים. אנחנו נשמור על הפקות המקור, נחיל חובה שכל גוף שעוסק בסטרימינג, ישראלי או בינלאומי, יפריש כסף להפקות מקור".
מנכ"לית משרד התקשורת, לירן אבישר בן חורין, אמרה: "ההשקעה בהפקות מקור לא תהיה בהתנדבות, ולא בחצי התנדבות. לצערי לא הצלחנו להיכנס לחוק ההסדרים. אני מקווה שבתוך שבועיים-שלושה נצא החוצה בשימוע ונקדם את חוק התקשורת ביעילות ובזריזות".
שוק הסטרימינג המקומי לוהט בעת האחרונה, על רקע כניסתה של הענקית דיסני לישראל בשבוע הבא, וההשקה הצפויה של מיזם FREETV של קשת ו-RGE, שכבר הוליד מאבקי כוחות בין קשת לבין HOT. עידו נתן מאגף הרגולציה של HOT, אמר: "חייבים להביא תיקון חקיקה שיביא לשוק שידורים שוויוני והגון יותר, ולהביא לחקיקה כוללת ומסודרת כפי שמגבש משרד התקשורת, ולא לאשר בחלקים ולקבוע עובדות בשטח. אנחנו משקיעים כל שנה את חובת ההשקעה החוקית ואף מעבר לה. 8% בכבלים בלבד, ללא שירותי הסטרימינג". לדבריו, "רפורמה כוללת כזו צריכה לעסוק בכל הנושאים שעל הפרק - הפקות מקור, ספורט, סוגיות צרכניות, מודלים עסקיים ומניעת ריכוזיות - ויש לדון בה כמקשה אחת. חקיקת התקשורת אוסרת על בעלות צולבת בין סוגי גופי שידור. תכליתה למנוע ריכוזיות. מה שאסור ל-yes ול-HOT (האיסור להחזיק ערוץ מסחרי, א"כ) אסור גם לאחרים, וההפך (ברומזו על הטענה כי על קשת שמחזיקה ברישיון שידורים לערוץ מסחרי, אסור להחזיק בגוף שידור רב-ערוצי, א"כ).
נתן הוסיף: "הרגולציה והפיקוח חלים רק על HOT ו-yes. על יתר השחקנים - קבוצות תקשורת מקומיות, וחברות ענק בינלאומיות – אין שום כללים, והם לא פועלים תחת פיקוח. בתוך כך, HOT היא הבית של היצירה הישראלית - יותר משני מיליארד שקל הושקעו בעשור האחרון בתוכן ישראלי, באופן ישיר, ועוד עשרות מיליוני שקלים בקופרודוקציות (שיתופי פעולה, א"כ) עם חברות הפקה זרות. אנו גאים בתרומתנו לתעשייה, לתרבות וליצירה, ורואים בזה שליחות חברתית".
עו"ד מודי שרפסקי, נציג חברת yes, אמר: "הגיע הזמן למגרש משחקים מאוזן. צריכה להיות רגולציה בסיסית על כולם. שתגן על הצופה, שתגן על חובת ההשקעה בהפקות מקור, אנחנו ב- yesמאוד תומכים בזה, ורגולציה מסודרת בנושא שידורי הספורט. ועדת פולקמן קבעה מבחני הכנסות, שלמעשה חוץ מ- HOT ו-yes, אף חברה לא נכנסת תחתן. אם הרגולציה חשובה - היא צריכה לחול על כולם. גם השחקניות הבינלאומיות לא נכנסות תחת החקיקה - אלא רק באופן וולונטרי, וזו לקונה שצריכים לתקן".
מנכ"ל FREETV יעקב נדברוני, שעל פי תוכניותיה צפויה לעלות לשידור בחלק האחרון של השנה, אבל בשלב זה נתקלה בעיכוב מצידה של היועצת המשפטית לממשלה, אמר: "התחרות בעולם הטלוויזיה הרב ערוצית נמצאת בעצימות נמוכה מאוד, בשונה מעולם הסלולר. FREETV תהיה קטליזטור תחרותי שיציע מוצר תוכן רב מאוד, שישקיע בתעשייה הישראלית, בהפקה מקומית, ביצירה ישראלית. אנחנו נשקיע עשרות מיליוני שקלים בשנה ביצירת ישראלית. בכל מקרה אנחנו נחיל על עצמנו מראש ובהתנדבות את כל החובות שיש על חברות הכבלים והלווין. התמחור שלנו יהיה עשרות שקלים, שיאפשרו לכל צרכן להצטרף ולצפות בתוכן איכותי".
בכל הנוגע לאישור מיזם FREETV, הכדור נמצא בימים אלו בידי הרשות השנייה, שפנתה למועצת הכבלים והלווין שקיימה שימוע ציבורי, ובתוך שבוע – כך לדברי יו"ר מועצת הכבלים ניר שוויקי, צפויה להעביר לרשות השנייה את המלצותיה. יו"ר מועצת הרשות השנייה עדן בר-טל, אמר בדיון: "צריך להיות מגרש משחקים שווה לכולם. הרגולטור לא נרדם, הרגולטור עובד לפי החוקים שהכנסת חוקקה. יש אנומליה גדולה מאוד, מאחר והחקיקה הישנה הייתה מוטת טכנולוגיה. הרגולציה צריכה להיות אדישה לטכנולוגיה, כבלים, לווין, או אינטרנט. הרשות השנייה תהיה ערוכה לקבל החלטה בנוגע ל-FREETV בתוך מספר שבועות. היצירה הישראלית שואבת מעוגה שהולכת וקטנה. הגנה על יצירה ישראלית דורשת שהנחת העבודה של המחוקק היא שהעוגה תקטן ולכן צריך לדאוג ליצירה הישראלית. כמה שיש יותר שחקנים, ככה יורדות ההכנסות וההשקעות".
מנכ"ל איגוד עובדי הקולנוע והטלוויזיה איתמר אביטן, אמר: "אנחנו מדממים, 100 מיליון שקלים בשנה נגרעו כבר מהפקות המקור. אסור לתת כח לקשת, מונופול בתחום החדשות במדינת ישראל לפני שיש אסדרה כוללת. אין צורך בחקיקה שתשחרר את רוב השחקנים מרגולציה. גם מי שיש לו היקף פעילות קטן, צריך להשקיע בהתאם לגודלו".
קווין ספייסי מבית הקלפים (בית הקלפים - יחצ)ממיליונר גדול להומלס - איך איבד קווין ספייסי 70 מיליון דולר
בגיל 66 ואחרי קריירה מפוארת, השחקן שזכה ב-2 פרסי אוסקר וכיכב בסדרת בית הקלפים לצד סדרות וסרטים רבים, נותר כמעט חסר כל; הוא נלחם משפטית בטענות כי ביצע עבירות מין בקטנים, הגיע לפשרות מבלי להודות, והפסיד את התדמית ואת הכסף וגם - כמה מרוויחים שחקני אוסקר?
קווין ספייסי, השחקן זוכה שני פרסי האוסקר, חשף בריאיון לטלגרף כי הוא חי כיום ללא מגורים קבועים, נודד בין מלונות לדירות Airbnb בעקבות הוצאות משפטיות אדירות שהצטברו מאז 2017. "אני הולך לאן שיש עבודה. אין לי ממש בית", אמר ספייסי והוסיף כי "העלויות בשבע השנים האחרונות היו אסטרונומיות. כמעט ולא נכנס כסף, והכול יצא". הדברים נאמרו במקביל להופעתו בתל אביב בשבוע שעבר.
ספייסי, בן 66, בנה קריירה מזהירה שהחלה בשנות ה-80.ההכנסות העיקריות הגיעו משכר בסרטים, סדרות טלוויזיה והפקות שונות. בשיא הקריירה שלו, סביב 2017, ההון הנקי של ספייסי הוערך ב-70 מיליון דולר. חלק ניכר מהסכום נבע מהופעות בסרטים מצליחים, אך המקור המשמעותי ביותר היה הסדרה "בית הקלפים" של נטפליקס. הסדרה, ששודרה בין 2013 ל-2018, הניבה לספייסי 500 אלף דולר לפרק, מה שהצטבר לכ-50 מיליון דולר נטו עם בונוסים כמפיק. נטפליקס השקיעה בסדרה תקציב של מאות מיליונים, כאשר חלקו הגדול הופנה לשכר השחקנים הבכירים. ההצלחה של "בית הקלפים" גם חיזקה את מעמדו כשחקן מוביל, מה שהוביל לחוזים נוספים גדולים בתעשייה.
לפני "בית הקלפים", ספייסי גרף סכומים משמעותיים מסרטים קלאסיים. בסרט "החשוד המיידי" מ-1995, שבו זכה באוסקר הראשון שלו כשחקן משנה, השכר שלו לא פורסם רשמית, אך ההערכה היא שקיבל כ-1-2 מיליון דולר, בהתחשב בתקציב הסרט של 6 מיליון דולר והצלחתו הקופתית של 23 מיליון דולר. הסרט, שהפך אותו לכוכב בינלאומי, פתח בפניו דלתות לחוזים נוספים. על האוסקר השני שלו, עבור "אמריקן ביוטי" מ-1999, השכר עמד על כ-4 מיליון דולר, והסרט גרף 356 מיליון דולר בקופות בעולם, מה שהגדיל משמעותית את ערכו בשוק.
כמה מרוויח שחקן אוסקר בסרט?
סרטים נוספים תרמו להונו: "שבעה חטאים" מ-1995: כ-2.5 מיליון דולר; "המתווך" מ-1998, כ-5 מיליון דולר. בסך הכול, ההכנסות מסרטים בין 1995 ל-2010 הגיעו לכ-50 מיליון דולר, לפני ניכויי מסים והוצאות הפקה. ספייסי השתתף גם בסרטים כמו "אינטליגנציה מלאכותית" מ-2001, ששילם לו כ-3 מיליון דולר, ו"סופרמן חוזר" מ-2006, עם שכר של כ-10 מיליון דולר, כולל אחוזים מהרווחים. הסרט האחרון גרף 391 מיליון דולר בקופות, אך ההפקה הייתה יקרה במיוחד, מה שהשפיע על הרווחים הנקיים.
מעבר לשכר ישיר, ספייסי הרוויח מפרסומות, חוזי ייעוץ והפקות עצמאיות. הוא הקים חברת הפקה בשנות ה-90, "טריגר סטריט פרודקשנס", שייצרה סרטים מצליחים כמו "21" מ-2008, שגרף 183 מיליון דולר בקופות. ההערכה היא שהחברה הניבה לו 10-15 מיליון דולר. בנוסף, חוזים עם מותגי ענק כמו אמריקן אקספרס וסוני תרמו כ-5 מיליון דולר בשנה בתקופת השיא.
מתוך הכוכב הבא לאירוויזיון של קשת 12, מתוך אתר מאקורייטינג: כוכב הבא ומהדורת 12 בטופ, ערוץ 14 רושם עלייה בשעות הערב
במהדורות 12 נשארת בטופ אבל למהדורת החדשות של ערוץ 14 נרשמת עלייה קלה ברייטינג
מהדורת החדשות של 12 עדיין מונופול. ובכלל, קשת, למרות ניסיונה להתחמק מכך - היא מונופול. ערוץ 13 בגסיסה, 14 די נעצר, אך פחות מביא מפרסמים. קשת מקבלת את כל הקופה וכל הקצפת. סוד ידוע בשוק הפרסום והתקשורת הוא שקשת "שולחת" לקוחות לרשת רק כדי שתהיה לה תחרות ושהרגולטור לא יטיל עלייה סנקציות.
המהדורה המובילה היא כאמור של קשת 12 עם 17.6% ברייטינג ו-443 אלף צופים. הרבה אחריה מגיעה המדורה של ערוץ 14 עם רייטינג של 9.3% ו-257 אלף צופים. אחרונות הן רשת 13 עם 6.7% ו-153 אלף צופים וכאן 1 עם 3.2% ו-38 אלף צופים.
פריים טיים
הכוכב הבא לאירווזיון ממשיך להוביל את טבלת הרייטינג עם 16.2% רייטינג ו-429 אלף צופים. הרבה אחריה מגיעים הפטריוטים, תכנית הדגל של ערוץ 14 שרושמים 9.2% ו-262 אלף צופים. מעט אחריה מגיעה ווראט של רשת 13 עם 8.9% רייטינג ו-229 אלף צופים ותכנית הדרמה המקורית מקום שמח בכיכובה של נועה קולר של כאן 11 עם 6% ו-127 אלף צופים.

תכניות הבוקר והמהדורות המוקדמות
בקרב תכניות הבוקר מגיעה ראשונה חדשות הבוקר של 12 עם ניב רסקין ורייטינג של 4.1% ו-101 אלף צופים. אחריה חדשות היום עם אלי ראכלין בערוץ 13 ו-75 אלף צופים. הרבה מאחור היא תכנית הבוקר של ערוץ 14, ישראל הבוקר עם 1.4% רייטינג ו-26 אלף צופים. התכנית על הבוקר עם עודד מנשה בערץ 14 בשעה תשע עם רייטינג של 1.2% ו-28 אלף צופים בלבד. באותה השעה ב-13 משודרת פותחים יום עם רייטינג של 1.3% ו-29 אלף צופים והמובילה היא נסלי ברדה במשדר הבוקר של 12 ורייטינג של 2.6% ו-56 אלף צופים.
