נטפליקס שלט צפייה בטלוויזיה
צילום: Istock

"נחייב גופי סטרימינג ישראלים ובינ"ל להשקיע בהפקות מקור"

כך אמר יו"ר ועדת הכלכלה בדיון על השפעת הסטרימינג על שוק התקשורת. שר התקשורת: "יש פחד מכוחם של גופי התקשורת". נציגי HOT ו-yes: אנחנו מופלים, צריך חוק לכולם. ומנכ"ל FREETV: נחיל על עצמנו את המחויבויות שיש על הכבלים והלוויין
אלכסנדר כץ |

שר התקשורת יועז הנדל הצהיר היום במהלך ישיבת ועדת הכלכלה של הכנסת שדנה בהתפתחות שירותי סטרימינג והשפעתם על שוק התקשורת הישראלי, כי חוק השידורים עליו עובד משרד התקשורת בתקופה האחרונה, "יפתור את הדילמות שניצבות על השולחן". לדבריו, "מימד האינטרנט נותר ללא רגולציה, ובכל העולם מתמודדים עם האתגרים הללו. הכוונה שלנו היא לייצר רגולציה על מי שמשדר באינטרנט, בעיקר בכל מה שקשור להפקות המקור. ככל שמהפיכת הסיבים תצליח יותר, וישראלים יעברו לסיבים אופטיים, כך גם קצב המעבר יגדל, והחברות הגדולות יעברו לשידור על סיבים. לכן הרגולציה חייבת לעבור כמה שיותר מהר".

השר הנדל טען במהלך הישיבה כי "אחת הסיבות ש-30 שנה לא נגעו בזה (רגולציה על תוכן מקורי, א"כ) זה הפחד מהכח של גופי התקשורת. אני בטוח שרבים מכם ינסו למנוע מאיתנו להעביר את החקיקה, אבל אנחנו במשרד התקשורת עובדים מהר מאוד וחוק השידורים יעבור בכל הכח. ללא החקיקה, לא יהיו הפקות מקור. אני מאמין במינימום חקיקה, שוק חופשי ומינימום רגולציה, אבל איפה שצריך להתערב מתערבים".

ואולם יש לציין כי המהלך שמוביל הנדל לחייב את חברות הסטרימינג להפיק תוכן מקורי, דווקא מתיישב עם דרישתן של החברות הגדולות עליהן הוא טוען כי הובילו ל"פחד מהכל" שלהן. 

.

עוד על שוק הסטרימינג הלוהט בישראל:

* השרים ידונו: האם לחייב שירותי סטרימינג להשקיע בתוכן מקורי

קשת תוקפת את הרשות השנייה: מעכבת יותר משנה החלטה על FREETV

הקמפיין שאמור ללחוץ על הרשות השנייה לאשר את מיזם הסטרימינג של קשת

"שוק הסטרימינג הבינלאומי נמצא ברוויה מסוימת" | ראיון TV

קיראו עוד ב"תקשורת ומדיה"

כשדיסני פלוס ו-FREETV נושפות בעורף: המהלך של פרטנר TV

. 

יו"ר הוועדה ח"כ מיכאל ביטון, הצהיר כי תהיה רגולציה על גופי הסטרימינג המקומיים והבינלאומיים: "המצב הזה שיש חדירה מסיבית של חברות בינלאומיות כמו  WALT DISNEY ו NETFLIX , וגם חברות ישראליות שפועלות בעולם הסטרימינג, הוא מצב חדש שיוצר עובדות בשטח. בעוד HOT ו-yes מפוקחות על ידי רגולטורים, הפעילות בסטרימינג נותרה ללא פיקוח וללא חובות, בעיקר בכל הנוגע להפקות המקור. בנוסף, חברות כמו HOT ו-yes שעוברות לסטרימינג גם לא מחויבות בהפקות מקור. זו לקונה חמורה. אני חייל של היצירה הישראלית ואדאג שהפקות המקור לא ייפגעו. חוק התקשורת יונח בפני הוועדה בשבועות הקרובים. אנחנו נשמור על הפקות המקור, נחיל חובה שכל גוף שעוסק בסטרימינג, ישראלי או בינלאומי, יפריש כסף להפקות מקור".

 

מנכ"לית משרד התקשורת, לירן אבישר בן חורין, אמרה: "ההשקעה בהפקות מקור לא תהיה בהתנדבות, ולא בחצי התנדבות. לצערי לא הצלחנו להיכנס לחוק ההסדרים. אני מקווה שבתוך שבועיים-שלושה נצא החוצה בשימוע ונקדם את חוק התקשורת ביעילות ובזריזות".

 

שוק הסטרימינג המקומי לוהט בעת האחרונה, על רקע כניסתה של הענקית דיסני לישראל בשבוע הבא, וההשקה הצפויה של מיזם FREETV של קשת ו-RGE, שכבר הוליד מאבקי כוחות בין קשת לבין HOT. עידו נתן מאגף הרגולציה של HOT, אמר: "חייבים להביא תיקון חקיקה שיביא לשוק שידורים שוויוני והגון יותר, ולהביא לחקיקה כוללת ומסודרת כפי שמגבש משרד התקשורת, ולא לאשר בחלקים ולקבוע עובדות בשטח. אנחנו משקיעים כל שנה את חובת ההשקעה החוקית ואף מעבר לה. 8% בכבלים בלבד, ללא שירותי הסטרימינג". לדבריו, "רפורמה כוללת כזו צריכה לעסוק בכל הנושאים שעל הפרק - הפקות מקור, ספורט, סוגיות צרכניות, מודלים עסקיים ומניעת ריכוזיות  - ויש לדון בה כמקשה אחת. חקיקת התקשורת אוסרת על בעלות צולבת בין סוגי גופי שידור. תכליתה למנוע ריכוזיות. מה שאסור ל-yes ול-HOT (האיסור להחזיק ערוץ מסחרי, א"כ) אסור גם לאחרים, וההפך (ברומזו על הטענה כי על קשת שמחזיקה ברישיון שידורים לערוץ מסחרי, אסור להחזיק בגוף שידור רב-ערוצי, א"כ).

 

נתן הוסיף: "הרגולציה והפיקוח חלים רק על HOT ו-yes. על יתר השחקנים - קבוצות תקשורת מקומיות, וחברות ענק בינלאומיות – אין שום כללים, והם לא פועלים תחת פיקוח. בתוך כך, HOT היא הבית של היצירה הישראלית - יותר משני מיליארד שקל הושקעו בעשור האחרון בתוכן ישראלי, באופן ישיר, ועוד עשרות מיליוני שקלים בקופרודוקציות (שיתופי פעולה, א"כ) עם חברות הפקה זרות. אנו גאים בתרומתנו לתעשייה, לתרבות וליצירה, ורואים בזה שליחות חברתית".

 

עו"ד מודי שרפסקי, נציג חברת yes, אמר: "הגיע הזמן למגרש משחקים מאוזן. צריכה להיות רגולציה בסיסית על כולם. שתגן על הצופה, שתגן על חובת ההשקעה בהפקות מקור, אנחנו ב- yesמאוד תומכים בזה, ורגולציה מסודרת בנושא שידורי הספורט. ועדת פולקמן קבעה מבחני הכנסות, שלמעשה חוץ מ- HOT ו-yes, אף חברה לא נכנסת תחתן. אם הרגולציה חשובה - היא צריכה לחול על כולם. גם השחקניות הבינלאומיות לא נכנסות תחת החקיקה - אלא רק באופן וולונטרי, וזו לקונה שצריכים לתקן".

 

מנכ"ל FREETV יעקב נדברוני, שעל פי תוכניותיה צפויה לעלות לשידור בחלק האחרון של השנה, אבל בשלב זה נתקלה בעיכוב מצידה של היועצת המשפטית לממשלה, אמר: "התחרות בעולם הטלוויזיה הרב ערוצית נמצאת בעצימות נמוכה מאוד, בשונה מעולם הסלולר. FREETV תהיה קטליזטור תחרותי שיציע מוצר תוכן רב מאוד, שישקיע בתעשייה הישראלית, בהפקה מקומית, ביצירה ישראלית. אנחנו נשקיע עשרות מיליוני שקלים בשנה ביצירת ישראלית. בכל מקרה אנחנו נחיל על עצמנו מראש ובהתנדבות את כל החובות שיש על חברות הכבלים והלווין. התמחור שלנו יהיה עשרות שקלים, שיאפשרו לכל צרכן להצטרף ולצפות בתוכן איכותי".

 

בכל הנוגע לאישור מיזם FREETV, הכדור נמצא בימים אלו בידי הרשות השנייה, שפנתה למועצת הכבלים והלווין שקיימה שימוע ציבורי, ובתוך שבוע – כך לדברי יו"ר מועצת הכבלים ניר שוויקי, צפויה להעביר לרשות השנייה את המלצותיה. יו"ר מועצת הרשות השנייה עדן בר-טל, אמר בדיון: "צריך להיות מגרש משחקים שווה לכולם. הרגולטור לא נרדם, הרגולטור עובד לפי החוקים שהכנסת חוקקה. יש אנומליה גדולה מאוד, מאחר והחקיקה הישנה הייתה מוטת טכנולוגיה. הרגולציה צריכה להיות אדישה לטכנולוגיה, כבלים, לווין, או אינטרנט. הרשות השנייה תהיה ערוכה לקבל החלטה בנוגע ל-FREETV בתוך מספר שבועות. היצירה הישראלית שואבת מעוגה שהולכת וקטנה. הגנה על יצירה ישראלית דורשת שהנחת העבודה של המחוקק היא שהעוגה תקטן ולכן צריך לדאוג ליצירה הישראלית. כמה שיש יותר שחקנים, ככה יורדות ההכנסות וההשקעות".

 

מנכ"ל איגוד עובדי הקולנוע והטלוויזיה איתמר אביטן, אמר: "אנחנו מדממים, 100 מיליון שקלים בשנה נגרעו כבר מהפקות המקור. אסור לתת כח לקשת, מונופול בתחום החדשות במדינת ישראל לפני שיש אסדרה כוללת. אין צורך בחקיקה שתשחרר את רוב השחקנים מרגולציה. גם מי שיש לו היקף פעילות קטן, צריך להשקיע בהתאם לגודלו".

 

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
פטריק דרהי (יוטיוב)פטריק דרהי (יוטיוב)
בלעדי

פטריק דרהי יפטר מעל 100 עובדים ב-i24NEWS

פטריק דרהי מציע עד 20 אלף שקל לפורשים מ-i24NEWS, בשלב הבא יגיעו הפיטורים

ליאור דנקנר |

ערוץ i24NEWS, עבר מקבוצת אטליס שהיתה בשליטתו של פטריק דרהי, לבעלות ישירה של פטריק דרהי, וזה ממש לא רק שינוי קוסמטי. דרהי כבר לא משתמש בכסף של בעלי האג"ח של אטליס כדי להשקיע בערוץ תקשורת ולהפוך לטייקון תקשורת מקומי, הדירקטוריון אמר לו לעצור. 

גם העסקה לרכישת ידיעות אחרונות בהולד הוקפאה, ולמעשה בוטלה. דרהי שנים מדבר עם ידיעות ולא היתה עסקה, ועכשיו נראה שגם לא תהיה. בכל מקרה, ההחלטה של אטליס, שנמצאת במצב מאוד מורכב פיננסית, להפסיק את המימון לערוץ החדשות, הובילה לכך שדרהי קיבל את הבעלות והוא גם אחראי על המימון. 

דרהי כנראה אדם עשיר שהשאיר את בעלי המניות בקבוצה שלו ואת מחזיקי החוב עניים, אבל לא בטוח שהוא רוצה להפסיד את הכסף שלו על ערוץ חדשות. אז המהלך הראשון שדרהי מבצע ב-i24NEWS הוא, ניחשתם נכון, פיטורים.

קריאה חשובה: התרגיל של פטריק דרהי - טייקון בישראל, פושט רגל בצרפת


קיצוץ בכוח אדם וניסיון לצמצם הפסדים

הערוץ מציע תוכנית פרישה מרצון לעובדים כחלק מצעדי התייעלות. הערוץ, שהוקם ב-2013 ומשדר חדשות בינלאומיות מאולפנים בנמל יפו בשפות אנגלית, צרפתית, עברית וערבית, מציע לפורשים מרצון, מענקים של 10 אלף שקל לעובדים בעלי ותק של ארבעה חודשים עד שנה, 15 אלף שקל לשנה עד שנתיים, ו-20 אלף שקל לעובדים שנמצאים בחברה למעלה משנתיים. 

הכוכב הבא לאירוויזיון. קרדיט: מאקוהכוכב הבא לאירוויזיון. קרדיט: מאקו

איפה התוכן המקורי בפריים טיים וכמה אנשים ראו את אלי פלדשטיין ב"יהיה טוב"?

ערב ללא הפקת תוכן מקורית שודר אתמול בערוצי הטלוויזיה; מבחינת המהדורות המרכזיות, אמנם הרייטינג של חדשות 12 בראש הטבלה, אבל ניכרת מגמת ירידה; המרוויחים הגדולים הם ערוץ 13, שחוזרים למספרים גבוהים - לטבלת הרייטינג המלאה

רן קידר |
נושאים בכתבה רייטינג

הרייטינג של מהדורות החדשות המרכזיות נשאר אמנם בסטטוס קוו, אך לאחרונה ניכרת דעיכה אצל המובילה הנצחית, חדשות 12, שעמדה אמש על 12.5% רייטינג ו-313 אלף צופים, חדשות 13 ניצלו את ההזדמנות והיו במקום השני עם 7.2% ו-176 אלף צופים. חדשות 14 היו במקום השלישי מבחינת רייטינג אבל במקום השני מבחינת כמות צופים, עם 198 אלף צופים ו-6.6% רייטינג. מהדורת החדשות של כאן11 הפגינה יציבות מבחינת המיקום, אבל המשך היחלשות מבחינת הרייטינג וכמות הצופים, עם 4.4% רייטינג בלבד ו-112 אלף צופים בסך הכל. וכך, אמש היה אחד הערבים המאוזנים ביותר מבחינת פיזור הרייטינג במהדורות החדשות המרכזיות. 

איפה התוכן המקורי בפריים טיים?

אמש לא הועלה שום תוכן מקורי בפריים טיים במקום הראשון, איך לא, היה ריאליטי מוזיקה ואירווזיון, "הכוכב הבא" של קשת, שהיה התכנית הנצפית ביותר בלוח השידורים, עם 14.1% רייטינג ו-345 אלף צופים. במקום השני היה "יהיה טוב" של כאן11, תכנית הראיונות של עמרי אסנהיים, שהפעם היתה עם אלי פלדשטיין,  שעמדה על 10.2% ו-233 אלף צופים. לאחר מכן מבחינת רייטינג היה "ווארט" של רשת עם 8.6%, אך יחסית מעט צופים (200 אלף) לעומת הפטריוטים של ערוץ 14, שהיתה עם 249 אלף צופים, כלומר במקום השני מבחינת צופים, אבל איכשהו, בשיטת הרייטינג הנוכחי, עמדה על פחות רייטינג, 8.4%, ליתר דיוק. 

תכניות הבוקר והמהדורות המוקדמות

בקרב תכניות הבוקר מגיעה ראשונה חדשות הבוקר של 12 עם רייטינג של 3.5% ו-75 אלף צופים. אחריה המשיכה המטוטלת של חילופי המקום, כשהפעם תכנית הבוקר של ערוץ 14, ישראל הבוקר, היתה במקום השני, עם 2.5% רייטינג ו-54 אלף צופים, ואילו העולם הבוקר של 13, היתה במקום השלישי עם 1.8% רייטינג ו-44 אלף צופים בלבד. לאחר מכן המשיכה אותה המגמה, כשמשדר הבוקר של קשת, עם אדווה דדון היה במקום הראשון עם 2.8% ו-63 אלף צופים, על הבוקר" של 14, עם נוי בר, היה במקום השני , עם 2% ו-50 אלף צופים, ואילו "פותחים יום" של רשת היה במקום האחרון , עם 1.4% ו-31 אלף צופים בסך הכל. 

במהדורות המוקדמות לאורך אחר הצהריים ושעות הערב המוקדמות שש עם אלמוג בוקר בקשת 12 הוביל עם 7% רייטינג ו-175 אלף צופים, כאשר אחריהם היו ריקלין ושות', של ערוץ 14, עם 4.6% רייטינג ו-113  אלף צופים ואת הרשימה סגרה רשת, עם מוריה וברקו שהיו עקביים הן מבחינת המקום האחרון והן מבחינת הנתונים, עם 5.5% רייטינג ו-97 אלף צופים בלבד. 

לאחר מכן, המהדורה המוקדמת בהנחיית קרן מרציאנו הובילה עם 7.9% ברייטינג ו-206 אלף צופים, כשאחריה אזור בחירה של 13, עם 7.2% רייטינג ו-121 אלף צופים. שלזינגר וברדוגו בערוץ 14 היו במקום האחרון, עם 5.5% ו-141 אלף צופים.