נטפליקס שלט צפייה בטלוויזיה
צילום: Istock

"נחייב גופי סטרימינג ישראלים ובינ"ל להשקיע בהפקות מקור"

כך אמר יו"ר ועדת הכלכלה בדיון על השפעת הסטרימינג על שוק התקשורת. שר התקשורת: "יש פחד מכוחם של גופי התקשורת". נציגי HOT ו-yes: אנחנו מופלים, צריך חוק לכולם. ומנכ"ל FREETV: נחיל על עצמנו את המחויבויות שיש על הכבלים והלוויין
אלכסנדר כץ |

שר התקשורת יועז הנדל הצהיר היום במהלך ישיבת ועדת הכלכלה של הכנסת שדנה בהתפתחות שירותי סטרימינג והשפעתם על שוק התקשורת הישראלי, כי חוק השידורים עליו עובד משרד התקשורת בתקופה האחרונה, "יפתור את הדילמות שניצבות על השולחן". לדבריו, "מימד האינטרנט נותר ללא רגולציה, ובכל העולם מתמודדים עם האתגרים הללו. הכוונה שלנו היא לייצר רגולציה על מי שמשדר באינטרנט, בעיקר בכל מה שקשור להפקות המקור. ככל שמהפיכת הסיבים תצליח יותר, וישראלים יעברו לסיבים אופטיים, כך גם קצב המעבר יגדל, והחברות הגדולות יעברו לשידור על סיבים. לכן הרגולציה חייבת לעבור כמה שיותר מהר".

השר הנדל טען במהלך הישיבה כי "אחת הסיבות ש-30 שנה לא נגעו בזה (רגולציה על תוכן מקורי, א"כ) זה הפחד מהכח של גופי התקשורת. אני בטוח שרבים מכם ינסו למנוע מאיתנו להעביר את החקיקה, אבל אנחנו במשרד התקשורת עובדים מהר מאוד וחוק השידורים יעבור בכל הכח. ללא החקיקה, לא יהיו הפקות מקור. אני מאמין במינימום חקיקה, שוק חופשי ומינימום רגולציה, אבל איפה שצריך להתערב מתערבים".

ואולם יש לציין כי המהלך שמוביל הנדל לחייב את חברות הסטרימינג להפיק תוכן מקורי, דווקא מתיישב עם דרישתן של החברות הגדולות עליהן הוא טוען כי הובילו ל"פחד מהכל" שלהן. 

.

עוד על שוק הסטרימינג הלוהט בישראל:

* השרים ידונו: האם לחייב שירותי סטרימינג להשקיע בתוכן מקורי

קשת תוקפת את הרשות השנייה: מעכבת יותר משנה החלטה על FREETV

הקמפיין שאמור ללחוץ על הרשות השנייה לאשר את מיזם הסטרימינג של קשת

"שוק הסטרימינג הבינלאומי נמצא ברוויה מסוימת" | ראיון TV

קיראו עוד ב"תקשורת ומדיה"

כשדיסני פלוס ו-FREETV נושפות בעורף: המהלך של פרטנר TV

. 

יו"ר הוועדה ח"כ מיכאל ביטון, הצהיר כי תהיה רגולציה על גופי הסטרימינג המקומיים והבינלאומיים: "המצב הזה שיש חדירה מסיבית של חברות בינלאומיות כמו  WALT DISNEY ו NETFLIX , וגם חברות ישראליות שפועלות בעולם הסטרימינג, הוא מצב חדש שיוצר עובדות בשטח. בעוד HOT ו-yes מפוקחות על ידי רגולטורים, הפעילות בסטרימינג נותרה ללא פיקוח וללא חובות, בעיקר בכל הנוגע להפקות המקור. בנוסף, חברות כמו HOT ו-yes שעוברות לסטרימינג גם לא מחויבות בהפקות מקור. זו לקונה חמורה. אני חייל של היצירה הישראלית ואדאג שהפקות המקור לא ייפגעו. חוק התקשורת יונח בפני הוועדה בשבועות הקרובים. אנחנו נשמור על הפקות המקור, נחיל חובה שכל גוף שעוסק בסטרימינג, ישראלי או בינלאומי, יפריש כסף להפקות מקור".

 

מנכ"לית משרד התקשורת, לירן אבישר בן חורין, אמרה: "ההשקעה בהפקות מקור לא תהיה בהתנדבות, ולא בחצי התנדבות. לצערי לא הצלחנו להיכנס לחוק ההסדרים. אני מקווה שבתוך שבועיים-שלושה נצא החוצה בשימוע ונקדם את חוק התקשורת ביעילות ובזריזות".

 

שוק הסטרימינג המקומי לוהט בעת האחרונה, על רקע כניסתה של הענקית דיסני לישראל בשבוע הבא, וההשקה הצפויה של מיזם FREETV של קשת ו-RGE, שכבר הוליד מאבקי כוחות בין קשת לבין HOT. עידו נתן מאגף הרגולציה של HOT, אמר: "חייבים להביא תיקון חקיקה שיביא לשוק שידורים שוויוני והגון יותר, ולהביא לחקיקה כוללת ומסודרת כפי שמגבש משרד התקשורת, ולא לאשר בחלקים ולקבוע עובדות בשטח. אנחנו משקיעים כל שנה את חובת ההשקעה החוקית ואף מעבר לה. 8% בכבלים בלבד, ללא שירותי הסטרימינג". לדבריו, "רפורמה כוללת כזו צריכה לעסוק בכל הנושאים שעל הפרק - הפקות מקור, ספורט, סוגיות צרכניות, מודלים עסקיים ומניעת ריכוזיות  - ויש לדון בה כמקשה אחת. חקיקת התקשורת אוסרת על בעלות צולבת בין סוגי גופי שידור. תכליתה למנוע ריכוזיות. מה שאסור ל-yes ול-HOT (האיסור להחזיק ערוץ מסחרי, א"כ) אסור גם לאחרים, וההפך (ברומזו על הטענה כי על קשת שמחזיקה ברישיון שידורים לערוץ מסחרי, אסור להחזיק בגוף שידור רב-ערוצי, א"כ).

 

נתן הוסיף: "הרגולציה והפיקוח חלים רק על HOT ו-yes. על יתר השחקנים - קבוצות תקשורת מקומיות, וחברות ענק בינלאומיות – אין שום כללים, והם לא פועלים תחת פיקוח. בתוך כך, HOT היא הבית של היצירה הישראלית - יותר משני מיליארד שקל הושקעו בעשור האחרון בתוכן ישראלי, באופן ישיר, ועוד עשרות מיליוני שקלים בקופרודוקציות (שיתופי פעולה, א"כ) עם חברות הפקה זרות. אנו גאים בתרומתנו לתעשייה, לתרבות וליצירה, ורואים בזה שליחות חברתית".

 

עו"ד מודי שרפסקי, נציג חברת yes, אמר: "הגיע הזמן למגרש משחקים מאוזן. צריכה להיות רגולציה בסיסית על כולם. שתגן על הצופה, שתגן על חובת ההשקעה בהפקות מקור, אנחנו ב- yesמאוד תומכים בזה, ורגולציה מסודרת בנושא שידורי הספורט. ועדת פולקמן קבעה מבחני הכנסות, שלמעשה חוץ מ- HOT ו-yes, אף חברה לא נכנסת תחתן. אם הרגולציה חשובה - היא צריכה לחול על כולם. גם השחקניות הבינלאומיות לא נכנסות תחת החקיקה - אלא רק באופן וולונטרי, וזו לקונה שצריכים לתקן".

 

מנכ"ל FREETV יעקב נדברוני, שעל פי תוכניותיה צפויה לעלות לשידור בחלק האחרון של השנה, אבל בשלב זה נתקלה בעיכוב מצידה של היועצת המשפטית לממשלה, אמר: "התחרות בעולם הטלוויזיה הרב ערוצית נמצאת בעצימות נמוכה מאוד, בשונה מעולם הסלולר. FREETV תהיה קטליזטור תחרותי שיציע מוצר תוכן רב מאוד, שישקיע בתעשייה הישראלית, בהפקה מקומית, ביצירה ישראלית. אנחנו נשקיע עשרות מיליוני שקלים בשנה ביצירת ישראלית. בכל מקרה אנחנו נחיל על עצמנו מראש ובהתנדבות את כל החובות שיש על חברות הכבלים והלווין. התמחור שלנו יהיה עשרות שקלים, שיאפשרו לכל צרכן להצטרף ולצפות בתוכן איכותי".

 

בכל הנוגע לאישור מיזם FREETV, הכדור נמצא בימים אלו בידי הרשות השנייה, שפנתה למועצת הכבלים והלווין שקיימה שימוע ציבורי, ובתוך שבוע – כך לדברי יו"ר מועצת הכבלים ניר שוויקי, צפויה להעביר לרשות השנייה את המלצותיה. יו"ר מועצת הרשות השנייה עדן בר-טל, אמר בדיון: "צריך להיות מגרש משחקים שווה לכולם. הרגולטור לא נרדם, הרגולטור עובד לפי החוקים שהכנסת חוקקה. יש אנומליה גדולה מאוד, מאחר והחקיקה הישנה הייתה מוטת טכנולוגיה. הרגולציה צריכה להיות אדישה לטכנולוגיה, כבלים, לווין, או אינטרנט. הרשות השנייה תהיה ערוכה לקבל החלטה בנוגע ל-FREETV בתוך מספר שבועות. היצירה הישראלית שואבת מעוגה שהולכת וקטנה. הגנה על יצירה ישראלית דורשת שהנחת העבודה של המחוקק היא שהעוגה תקטן ולכן צריך לדאוג ליצירה הישראלית. כמה שיש יותר שחקנים, ככה יורדות ההכנסות וההשקעות".

 

מנכ"ל איגוד עובדי הקולנוע והטלוויזיה איתמר אביטן, אמר: "אנחנו מדממים, 100 מיליון שקלים בשנה נגרעו כבר מהפקות המקור. אסור לתת כח לקשת, מונופול בתחום החדשות במדינת ישראל לפני שיש אסדרה כוללת. אין צורך בחקיקה שתשחרר את רוב השחקנים מרגולציה. גם מי שיש לו היקף פעילות קטן, צריך להשקיע בהתאם לגודלו".

 

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
מתוך הכוכב הבא לאירוויזיון של קשת 12, מתוך אתר מאקומתוך הכוכב הבא לאירוויזיון של קשת 12, מתוך אתר מאקו

רייטינג: כוכב הבא ומהדורת 12 בטופ, ערוץ 14 רושם עלייה בשעות הערב

במהדורות 12 נשארת בטופ אבל למהדורת החדשות של ערוץ 14 נרשמת עלייה קלה ברייטינג

הדס ברטל |

מהדורת החדשות של 12 עדיין מונופול. ובכלל, קשת, למרות ניסיונה להתחמק מכך - היא מונופול. ערוץ 13 בגסיסה, 14 די נעצר, אך פחות מביא מפרסמים. קשת מקבלת את כל הקופה וכל הקצפת. סוד ידוע בשוק הפרסום והתקשורת הוא שקשת "שולחת" לקוחות לרשת רק כדי שתהיה לה תחרות ושהרגולטור לא יטיל עלייה סנקציות. 

המהדורה המובילה היא כאמור של קשת 12 עם 17.6% ברייטינג ו-443 אלף צופים. הרבה אחריה מגיעה המדורה של ערוץ 14 עם רייטינג של 9.3% ו-257 אלף צופים. אחרונות הן רשת 13 עם 6.7% ו-153 אלף צופים וכאן 1 עם 3.2% ו-38 אלף צופים. 

פריים טיים

הכוכב הבא לאירווזיון ממשיך להוביל את טבלת הרייטינג עם 16.2% רייטינג ו-429 אלף צופים. הרבה אחריה מגיעים הפטריוטים, תכנית הדגל של ערוץ 14 שרושמים 9.2% ו-262 אלף צופים. מעט אחריה מגיעה ווראט של רשת 13 עם 8.9% רייטינג ו-229 אלף צופים ותכנית הדרמה המקורית מקום שמח בכיכובה של נועה קולר של כאן 11 עם 6% ו-127 אלף צופים.


ינון מגל בשידורי הפטריוטים מתוך אתר ערוץ 14
ינון מגל בשידורי הפטריוטים - קרדיט: מתוך אתר ערוץ 14


תכניות הבוקר והמהדורות המוקדמות

בקרב תכניות הבוקר מגיעה ראשונה חדשות הבוקר של 12 עם ניב רסקין ורייטינג של 4.1% ו-101 אלף צופים. אחריה חדשות היום עם אלי ראכלין בערוץ 13 ו-75 אלף צופים. הרבה מאחור היא תכנית הבוקר של ערוץ 14, ישראל הבוקר עם 1.4% רייטינג ו-26 אלף צופים. התכנית על הבוקר עם עודד מנשה בערץ 14 בשעה תשע עם רייטינג של 1.2% ו-28 אלף צופים בלבד. באותה השעה ב-13 משודרת פותחים יום עם רייטינג של 1.3% ו-29 אלף צופים והמובילה היא נסלי ברדה במשדר הבוקר של 12 ורייטינג של 2.6% ו-56 אלף צופים.

הארץ מערכת
צילום: אלכסנדר כץ

טאבולה חותמת על הסכם שותפות עם קבוצת הארץ TheMarker ל-5 שנים

ההסכם החדש מיועד לשפר את חוויית התוכן למאות אלפי גולשים בישראל ולהגדיל באופן משמעותי את הכנסות הקבוצה

הדס ברטל |

טאבולה Taboola 0.63%  מרחיבה את חדירתה לשוק הישראלי וחותמת עם קבוצת הארץ על הסכם שותפות ארוך טווח ל-5 שנים, הכולל את אתר הארץ בעברית, אתר הארץ באנגלית, אתר TheMarker והאפליקציות שלהם. ההסכם יאפשר לקבוצת הארץ לשפר את חוויית התוכן למאות אלפי גולשים בישראל ולהגדיל את הכנסותיהם באופן משמעותי מתוכן ממומן ומודעות וידאו. 

הטכנולוגיה מבוססת ה-AI של טאבולה תפעל להגדלת הטראפיק והסירקולציה האורגנית, תעלה את רמת המעורבות של הגולשים, ותספק המלצות וחוויית תוכן איכותית לקוראים באתרים ובאפליקציות של הקבוצה. טאבולה עובדת עם אלפי חברות המפרסמות ישירות ב-Realize, פלטפורמת הפרסום העוצמתית של החברה, על מנת להגיע ל-600 מיליון משתמשים יומיים אצל רבים מהפאבלישרים המובילים בעולם. טאבולה עובדת עם אתרי תוכן מובילים בארץ ובעולם כדוגמת גלובס, ynet, כלכליסט, NBC News, Yahoo. כמו כן יצרניות מכשירים כמו סמסונג, שיומי ואחרים, משתמשות בטכנולוגיה של טאבולה ליצירת הכנסות ו-engagement. שותפויות אלו מאפשרות ל-Realize להציע דאטה ייחודי, אלגוריתמים מומחים וסקייל רחב.

גלי ארנון, מנכ"לית קבוצת הארץ: "להארץ ו-TheMarker קהילה גדולה של מנויים נאמנים בארץ ובעולם. אנו פועלים לספק להם תוכן איכותי, אמין וייחודי, לשפר את חוויית הקריאה ואת החוויה הדיגיטלית שלהם. הקבוצה עובדת עם מפרסמים ושותפים עסקיים רבים, ומציעה פתרונות חדשניים של פרסום ותוכן השיווקי. שיתוף הפעולה עם טאבולה יאפשר לנו להציע המלצות תוכן מדויקות ורלוונטיות יותר, ולחזק את יכולות ההפצה של התכנים שלנו, תוך שמירה על חווית המשתמש."


״אני מאוד מתרגש לצאת לדרך משותפת עם קבוצת הארץ, מגופי התקשורת המובילים בישראל.״ אמר אדם סינגולדה, מייסד ומנכ״ל טאבולה. ״המחויבות של קבוצת הארץ לעיתונות איכותית ואמינה היא עליונה, והתפקיד שלנו בטאבולה הוא להעצים אותם עם הטכנולוגיה המתקדמת ביותר. כולנו בטאבולה מחויבים לעתיד הרשת הפתוחה, מ-Realize, שמספקת צמיחה משמעותית בהכנסות חדשות, ועד למוצרי GenAI חדשניים כמו DeeperDive, המגנים על הערך של התוכן העיתונאי. אני שמח על ההזדמנות להעשיר את חווית הגלישה של קוראי הארץ ו-TheMarker, להנגיש להם תכנים איכותיים ולהעניק להם ערך מוסף.״