בניין קשת
צילום: אלכסנדר כץ

הקמפיין שאמור ללחוץ על הרשות השנייה לאשר את מיזם הסטרימינג של קשת

אחרי המכתב של איגוד המפיקים, כעת מגיע מכתבו של יו"ר המועצה הישראלית לצרכנות שקורא ליו"ר הרשות לאשר את המיזם "לטובת הציבור". בתוך כך נדחה הדיון בוועדת השרים לחקיקה בנוגע לחיוב גופי הסטרימינג המשדרים בישראל להפיק תוכן מקורי
אלכסנדר כץ |
מאחורי הקלעים פועל FREETV של קשת ו-RGE, ליצירת לחץ ציבורי על הרשות השנייה, כדי שזו תאשר את מיזם הסטרימינג המתגבש. אחרי שכבר שוגרו מכתבים, היום הופץ מכתבו של יו"ר המועצה הישראלית לצרכנות, יונה טילמן, ליו"ר הרשות השנייה עדן בר טל, בקריאה "לבחון בהקדם אישור המיזם לטובת הציבור שכן התחרות תשפר את האיכות ותוזיל העלויות".   כזכור, מועצת הרשות השנייה דנה כבר פעמיים בסוגיית FREETV, אך בשל המכשול המשפטי שהציב המשנה ליועצת המשפטית לממשלה מאיר לוין, לא התקיימה במועצה הצבעה, ומועצת הכבלים והלוויין נקראה לעזור לרשות השנייה ולקיים שימוע ציבורי, שהסתיים בשבוע שעבר. כעת אמורים במועצת הכבלים לגבש עמדה, ואותה להעביר למועצת הרשות השנייה. בקשת זועמים על התנהלות מועצת הרשות השנייה  שהצליחה למזמז את ההחלטה יותר מ-14 חודשים, כאשר במקביל רשות התחרות אישרה את מיזם FREETV כבר לפני יותר מחצי שנה, למרות שהבקשות למועצת הרשות השנייה ולרשות התחרות הוגשו בערך באותו מועד.   לדבריו של טילמן, "יוקר המחיה בישראל עלה בשנה האחרונה לראש סדר היום הציבורי. חדשות לבקרים אנו מתבשרים על תוכניות ממשלתיות שנועדו להסיר חסמים ביבוא, להפחית רגולציה ולהגביר תחרות. מטבע הדברים, המאבק ביוקר המחיה בנוי משורה ארוכה של צעדים קטנים ואף סיזיפיים, אשר מביאים להישגים קטנים האמורים להצטרף לחשבון גדול". . *הסקר שאמור לשכנע בנחיצותו של מיזם הסטרימינג FREETV  *נמשיך לא לצפות בעשרות ערוצים ולשלם סתם על חבילות מיותרות? | טור .  "לאור כל זאת", המשיך, "הצטערנו לשמוע על סחבת בה נוהגים גופי הרגולציה באישור מיזם FREETV, המתעתד להציע לציבור הישראלי חבילת ערוצי טלוויזיה, בעלות עשרות שקלים בודדות לחודש. זאת, אל מול שוק הנשלט על ידי גופי תקשורת אשר מציעים מחירי חבילות הנעות בין 100 ל-250 שקלים ואף למעלה מכך. משמעות מהלך זה לכיסו של הצרכן הישראלי חסכון של עשרות שקלים. יתירה מכך, מן המידע שבידי, עצם העיסוק באישור המיזם יצר מערבולת תחרותית חיובית בשוק הטלוויזיה הרב ערוצית והביא כמה מן השחקניות בענף לנסות ולהציע לצרכן הישראלי מוצרים מוזלים המותאמים לצרכיו". בכך מתייחס טילמן למהלכים של פרטנר ו-HOT.   בשבוע שעבר שלח איגוד המפיקים מכתב "לכל מאן דבעי" בו ציין כי התרשם מהודעת FREETV (על השקעה של 8% מההכנסות בתוכן מקורי, א"כ), קורא לכל הפלטפורמות שפועלות על גבי האינטרנט לעשות כן, וכי יש להסדיר את פעילות חברות הסטרימינג. . 
.
במקביל, אמורה הייתה היום ועדת השקים לענייני חקיקה לדון בהצעתן של חברות הכנסת אמילי מואטי ואבתיסאם מראענה, לתקן את חוק התקשורת ולקבוע כי על חברות הסטרימינג הפועלות בישראל, להקצות בין 4% ל-12% מהכנסותיהן לתוכן מקורי. בסופו של דבר הדיון נדחה בשבועיים, וכאשר מצבה של הקואליציה לא קל בכלל והיא פועלת ללא רוב, נראה שיהיה קשה להעביר את ההצעה הזאת במליאה, אם וכאשר ועדת השרים תיתן לה אור ירוק. 

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
מוריה אסרף ואייל ברקוביץ. קרדיט: אתר רשת 13מוריה אסרף ואייל ברקוביץ. קרדיט: אתר רשת 13

מדוע מוריה וברקו עדיין מדשדשים בטבלת הרייטינג?

הסטטוס קוו ברייטינג של לוח השידורים נשמר, לפחות עד שיתעדכנו נתוני המידרוג: מבחינת המהדורות המרכזיות, קשת בראש, 14 שני, 13 מדשדש וכאן11 כמעט מחוץ למשחק 

רן קידר |
נושאים בכתבה רייטינג

המהדורה המרכזית של ערוץ 12, היתה אמש במקום הראשון מבין המהדורות המרכזיות, ועמדה על 14.4% רייטינג ו-385 אלף צופים, חדשות 14 היו במקום השני עם 7.8% ו-203 אלף צופים. חדשות 13 היתה עם 6.4% רייטינג ו-144 אלף צופים ואילו מהדורת החדשות של כאן11 הייתה במקום האחרון, עם 3.4% רייטינג בלבד ו-80 אלף צופים בסך הכל. 

פריים טיים

התחרות על המקום הראשון היתה צמודה, כשנוטוק של רועי עידן בקשת עמד על 12.7% רייטינג ו-307 אלף צופים, ואילו משחקי השף היו צמודים, 11.7% ו-273 אלף צופים. ערוץ 14 עם הפטריוטים היציבה, היה , ואילו במקום השלישי היתה "הפטריוטים", שעמדה על 6.7%, עם 171, כשהערוץ שידר לאחריה את התכנית על נפילת משטר אסד, "אסד - רות, סוף", שעמדה על 6.4% ו-166 אלף צופים. במקום האחרון היה כאן11 עם "זמן אמת" שעמד על 3% ו-66 אלף צופים. 

תכניות הבוקר והמהדורות המוקדמות

בקרב תכניות הבוקר מגיעה ראשונה חדשות הבוקר של 12 עם ניב רסקין ורייטינג של 3.2% ו-74 אלף צופים. אחריה תכנית הבוקר של ערוץ 14, ישראל הבוקר עם 2.1% רייטינג ו-48 אלף צופים, ואילו העולם הבוקר של 13 עם 1.3% רייטינג ו-27 אלף צופים בלבד. לאחר מכן המשיכה אותה המגמה, כשמשדר הבוקר של קשת היה במקום הראשון עם 2.7% ו-53 אלף צופים, "על הבוקר" של 14 היה עם 1.4% ו-33 אלף צופים ואילו "פותחים יום" של רשת סיים אחרון, עם 1.1% ו-26 אלף צופים בסך הכל. 


במהדורות המוקדמות לאורך אחר הצהריים ושעות הערב המוקדמות שש עם עודד בן עמי בקשת 12 הוביל עם 7.9% רייטינג ו-201 צופים, כאשר אחריהם היו ריקלין ושות', של ערוץ 14, עם 4.8% רייטינג ו-106 אלף צופים ואת הרשימה סגרה רשת, עם מוריה וברקו שעמדו על 3.7% רייטינג ו-90 אלף צופים בלבד, שעדיין מציגים נתונים מאכזבים לשני טאלנטים שהיו אמורים להיות דומיננטיים יותר ברצועה, אולי זה התחרות הקשה והקוטביות של הצופים, שבוחרים ב-12 או 14, שכל אחד מהם עם אג'נדה מובהקת, וההיצע של מוריה וברקו לא מספיק מתבדל. מעבר לכך, התוכנית לא מעניינת כפי שהיתה בעבר. 

מוריה וברקו עלתה לאוויר לפני כתשעה חודשים, במרץ 2025, תחילה במתכונת שבועית, ולאחר מכן, באוגוסט, במתכונת יומית, כדי להציל את הרייטינג של הערוץ. וזאת לאחר שהתכנית הקודמת של ברקו, עם אופירה אסייג, הפכה מתכנית נישה בפינה חשוכת רייטינג למכונה משומנת של צופים ועם משקל ציבורי לא מבוטל. "אופירה וברקו" שודרה מ-2017 והלכה ותפסה תאוצה, ובשיאה הגיעה לרייטינג דו ספרתי, עד שב-2024, עזב ברקו את התכנית.