טלוויזיה
צילום: Pixbay
פרסום ראשון

השרים ידונו: האם לחייב שירותי סטרימינג להשקיע בתוכן מקורי

ועדת השרים לחקיקה תדון בשני הקרוב בהצעה של חברות הכנסת אמילי מואטי ואבתיסאם מראענה לחייב את חברות הסטרימינג הפועלות בישראל להקצות בין 4% ל-12% מהכנסותיהן בתוכן מקורי
אלכסנדר כץ |

כמעט שנה לאחר שביקשו לתקן סעיפים בחוק התקשורת, ובצל תוכניתו של שר התקשורת יועז הנדל לשינויים עמוקים בשוק התקשורת המקומי, הצעתן של חברות הכנסת אמילי מואטי ואבתיסאם מראענה לחייב חברות סטרימינג הפועלות בישראל להשקיע בתוכן מקורי ישראלי, תידון בשני הקרוב בוועדת השרים לחקיקה - כך נודע ל"ביז מדיה". במידה וההצעה תאושר, היא תקודם לחקיקה, עם כי עשויה להיתקל בבעיות בגלל הקשיים שחווה הקואליציה.

 

הדיון בוועדת השרים מגיע זמן קצר לאחר שמיזם הסטרימינג FREETV של קשת ו-RGE, הצהיר כי למרות שלא חלה עליו חובת ההשקעה בתוכן מקורי, משום שהוא ישודר על גבי OTT (שידור על גבי אינטרנט, א"כ), הוא ישקיע 8% מהכנסותיו בתוכן מקורי, בדומה ל-HOT ו-yes – שמחויבות רגולטורית לעשות כן.

 

ההצעה של מואטי ומראענה מכוונות לכמה שירותים ספציפיים שכבר פועלים: סלקום TV, פרטנר TV, וגם אפליקציית yes פלוס ואפליקציית NEXT TV של HOT - כולן משודרות על גבי אינטרנט וכן נהנות בשלב זה מכך שלה חלה עליהן מחויבות רגולטורית.

.

עוד בנושא סטרימינג:

* הסקר שאמור לשכנע בנחיצותו של מיזם הסטרימינג FREETV

קשת תוקפת את הרשות השנייה: מעכבת יותר משנה החלטה על FREETV

מלחמת הסטרימינג: על מה בדיוק רבים HOT וקשת?

* ראיון TV: "שוק הסטרימינג הבינלאומי נמצא ברוויה מסוימת"

.

תעשיית הטלוויזיה המקומית נמצאת בשנים האחרונות בפריחה כלפי חוץ – עם תוכן רב שנמכר לחו"ל. ומאידך, היא נמצאת גם בסכנה, וזאת משום שההכנסות של הפלטפורמות הרב-ערוציות HOT ו-yes הולכות וקטנות, וכפועל יוצא – גם ההשקעה בתוכן מקורי. הירידה בהכנסות נובעת בין היתר מהחדירה המאסיבית של נטפליקס לישראל, וגם בשל התחרות המקומית. yes ו-HOT גם הקימו מיזמים חליפיים על גבי האינטרנט (כאמור yes פלוס ו-NEXT TV ) שמציעות שירותי טלוויזיה מוזלים יותר, שאינם מפוקחים על ידי הרגולציה, ולכן אינם צריכים להקצות חלק מהכנסותיהם לתוכן. הערכות הן שמדובר על ירידה של כ-100 מיליון שקל בהשקעה בהפקות מקור, שפוגע בתעשייה שמספקת "מקומות עבודה ופרנסה לאלפי עובדים, ביניהם תסריטאים, במאים, מפיקים, אנימטורים, מלהקים, שחקנים, תאורנים, מקליטים, מעצבים, מלבישים, עורכים ובני משפחותיהם", כפי שנכתב בהצעה.

קיראו עוד ב"תקשורת ומדיה"

 

בדברי ההסבר של הצעתן של מראענה ומואטי, נכתב: "שוק השידורים חווה בשנים האחרונות שינויים משמעותיים. מגזר הטלוויזיה הרב-ערוצית, שנשלט בעבר באופן בלעדי על ידי חברות הכבלים והלוויין, נפתח לתחרות מצד מתחרים נוספים, המעבירים תכנים על גבי רשת האינטרנט... שירות ה-OTT משנה באופן דרמטי את שוק השידורים, ומערער מודלים עסקיים שהתבססו על אמצעי הפצה והעברת תוכן כמקשה אחת".

 

"הרגולציה הקיימת כיום בחוק התקשורת המסדירה את שוק הטלוויזיה הרב-ערוצית למנויים, ומופקדת בעיקרה בידי המועצה לשידורי כבלים ולשידורי לוויין, חלה כיום רק על מי שמשדר באמצעות תשתית כבלים או לוויין, ואינה חלה על אותם שחקנים חדשים המציעים את שירותיהם על גבי האינטרנט", נכתב. "העדר האסדרה בחוק התקשורת לגבי שחקנים המשדרים על גבי רשת האינטרנט בלבד יוצר כשלי שוק רבים, הכוללים היבטים של פגיעה בתחרות, העדרה של חובת רישיון לפעילותם של השחקנים החדשים, וכן העדר פיקוח על השחקנים החדשים בכל הנוגע לאופן ההפרשה התקציבית מסך ההכנסות השנתיות הכוללות של אותם שחקנים להפקה או רכישה של הפקות מקומיות".

 

ההצעה של מראענה ומואטי לתיקון חוק התקשורת, תחייב את כל גופי השידור, בטלוויזיה, באינטרנט, בלוויין, או כל פלטפורמה אחרת, להשקיע אחוז מהתקציב שלהם בהפקות מקומיות. על כמה מדובר? בעל רישיון להעברת תכני חוזי-שמע בעל היקף פעילות בינוני מוגדר כספק תכני חוזי-שמע שסך ההכנסות השנתיות הכוללות שלו מהעברת תכני חוזי-שמע הוא 50 מיליון שקלים ומעלה בשנה, ולא יותר מ-100 מיליון שקלים בשנה. אותו ספק יצטרך להשקיע "סכום שינוע בין 4% בשנה הקובעת, לבין 10% בשנתיים שלאחר השנה הקובעת".

 

"בעל רישיון להעברת תכני חוזי-שמע בעל היקף פעילות רחב" מוגדר כספק תכני חוזי-שמע, שסך ההכנסות השנתיות הכוללות שלו מהעברת תכני חוזי-שמע הוא למעלה מ-100 מיליון שקלים בשנה, יצטרך להשקיע 12% מהכנסותיו השנתיות "לשם הפקה או רכישה של הפקות מקומיות לשידור ראשוני".

 

מנכ"ל איגוד עובדי הטלוויזיה והקולנוע איתמר אביטן, מסר ל"ביז מדיה": "שוק השידורים חווה בשנים האחרונות שינויים משמעותיים. הטלוויזיה הרב-ערוצית, שנשלטה בעבר באופן בלעדי על ידי חברות הכבלים והלווין, נפתחה לתחרות מצד מתחרים נוספים המעבירים תכנים על גבי רשת האינטרנט, ללא כל רגולציה המחייבת אותם בהשקעה בהפקות מקור מקומיות. הצעת החוק מתקנת את חוק התקשורת כך שגם גופים המשדרים תוכן על גבי האינטרנט יחויבו בהשקעה בהפקות מקומיות ששומרות על התרבות הישראלית ומעניקות גם פרנסה לאלפי עובדים, ביניהם תסריטאים, במאים, מפיקים, אנימטורים, מלהקים, שחקנים, תאורנים, מקליטים, מעצבים, מלבישים ועורכים".

בתוך כך, איגוד המפיקים פרסם היום מכתב "לכל מאן דבעי" בו ציין כי התרשם מהודעת FREETV על השקעה של 8% מההכנסות שלה בתוכן מקורי, וכי הוא קורא לכל הפלטפורמות שפועלות על גבי אינטרנט לעשות כן, וכי יש להסדיר את פעילות חברות הסטרימינג.

 

בין היתר פרסם כי על פי דוח מועצת הכבלים והלווין לשנת 2019, חלה ירידה של 34 מיליון שקלים בחובות ההשקעה של HOT ו-yes, כלומר ירידה של כ-5% רק בשנה זו. "ב-2016 עמד סכום ההשקעה בהפקות מקור קנויות על 292 מיליון שקלים לשנה, כלומר ירידה של 54 מיליון שקלים בחובת ההשקעה בשלוש שנים, כתוצאה מירידה בהכנסות. באיגוד מציינים למשל כי חברת yes "דיווחה בדין וחשבון השנתי של חברת בזק ברבעון הראשון 2022, כי 47% מלקוחותיה עברו לשירות ה-OTT שלה, שאינו נמצא תחת רגולציה ואינו חייב בהשקעה בהפקות מקור. המשמעות ליצירה המקורית בישראל הינה קטסטרופלית".

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
דני קושמרו חדשות 12
צילום: צילום מסך חדשות 12
רייטינג

העסקה ממשיכה להעלות את הרייטינג בכל מהדורות החדשות

עלייה של כ-10% בצופי מהדורות החדשות המרכזיות של כל הערוצים; חדשות 12 עדיין בראש כל המהדורות וכמו בכל מוצ"ש, רשת מטפסת למקום השני בעקבות כך שערוץ 14 אינו משדר בשבת
רן קידר |
נושאים בכתבה רייטינג

ככל שמתקרב מועד העסקה (וכן ככל שהזמן המצטבר של השבתות והחגים הולך ומצטבר), כך אנחנו רואים עלייה בצפייה במהדורות החדשות והנתונים גבוהים מאשר בתקופתו הקודמות,   כשסך כל הצופים עדיין עומד על כ-850 אלף, עלייה של כ-10% לעומת מהדורות מוצאי שבת "רגילות", שהממוצע שלהן הוא כ-770 אלף צופים. 

חדשות 12 עדיין מובילה את הרייטינג במובהק, כל פעם במרווחים גדולים יותר, במהדורת החדשות המרכזית ובשאר מהדורות החדשות. המהדורה המרכזית של חדשות 12 של קשת עמדה אמש על 18.1% רייטינג עם 463 אלף צופים. וכמו בכל מוצאי שבת, חדשות 13 מנצלת את היעדרותו של ערוץ 14 מלוח השידורים עד צאת השבת ונמצאת במקום השני עם 5.6% רייטינג ו-152 אלף צופים. חדשות 14 היו עם 4.8% רייטינג עם 129 אלף צופים ואילו חדשות כאן11 עדיין תפסו את המקום האחרון, עם 4.6% רייטינג ו-108 אלף צופים בלבד.


פריים טיים ושאר מהדורות החדשות 

בפריים טיים, המשך המהדורות הראה את קשת ממשיכה עם 16.9% רייטינג ו-434 אלף צופים ואילו רשת עם 6.3% ו-169 אלף צופים. לאחר מכן, בפריים טיים, "אור ראשון" לא שיחזרה את הרייטינג של הפרק הראשון, אך עדיין הובילה עם 15.4% ו-387 אלף צופים, ואילו הפטריוטים היציבה והמוצלחת הצליחה לגבור על שעשועון של רשת, כשעמדה על 9.2% רייטינג ו-264 אלף צופים, בעוד "כלוב הזהב" עמד על 8.8% רייטינג ו-234 אלף צופים. "שיר אחד" של כאן11 זכה ל-3.5% רייטינג בלבד ופחות ממאה אלף צופים, עם 79 אלף צופים בלבד. 


גם במהלך השבת רוב לוח השידורים היה בסימן החדשות, והמשדר המוקדם של חדשות 12 עם אלמז עמד על 6% ו-134 אלף צופים בעוד החדשות של רשת בהגשת לוסי עמדו על 3% רייטינג ו-68 אלף צופים בלבד. לאחר מכן, ב-17:00, "שבת בחמש" עם גדעון של חדשות 12 היה על 7.9% ו-189 אלף צופים בעוד משדר החדשות של לוסי עלה ל-4.6% רייטינג ו-108 אלף צופים. 

פגוש את העיתונות היתה מול מוריה וברקו, ובשתי הרצועוה, המוקדמת והרגילה, היתה במקום הראשון עם 9.4% רייטינג ו-252 אלף צופים במוקדמת ו-10.7% רייטינג ו-292 אלף צופים במהדירה הרגילה, בעוד מוריה וברקו היו על 4.7% ו-107 אלף צופים במוקדמת ו-4.2% רייטינג ו-103 אלף צופים במהדורה הרגילה. 

ברצועה המאוחרת "אברי ושרקי" של קשת היו על 8% רייטינג ו-189 אלף צופים, בעוד לקט של "הצינור" הניב 4.8% רייטינג בלבד עם 120 אלף צופים. 

דני קושמרו חדשות 12
צילום: צילום מסך חדשות 12
רייטינג

העסקה ממשיכה להעלות את הרייטינג בכל מהדורות החדשות

עלייה של כ-10% בצופי מהדורות החדשות המרכזיות של כל הערוצים; חדשות 12 עדיין בראש כל המהדורות וכמו בכל מוצ"ש, רשת מטפסת למקום השני בעקבות כך שערוץ 14 אינו משדר בשבת
רן קידר |
נושאים בכתבה רייטינג

ככל שמתקרב מועד העסקה (וכן ככל שהזמן המצטבר של השבתות והחגים הולך ומצטבר), כך אנחנו רואים עלייה בצפייה במהדורות החדשות והנתונים גבוהים מאשר בתקופתו הקודמות,   כשסך כל הצופים עדיין עומד על כ-850 אלף, עלייה של כ-10% לעומת מהדורות מוצאי שבת "רגילות", שהממוצע שלהן הוא כ-770 אלף צופים. 

חדשות 12 עדיין מובילה את הרייטינג במובהק, כל פעם במרווחים גדולים יותר, במהדורת החדשות המרכזית ובשאר מהדורות החדשות. המהדורה המרכזית של חדשות 12 של קשת עמדה אמש על 18.1% רייטינג עם 463 אלף צופים. וכמו בכל מוצאי שבת, חדשות 13 מנצלת את היעדרותו של ערוץ 14 מלוח השידורים עד צאת השבת ונמצאת במקום השני עם 5.6% רייטינג ו-152 אלף צופים. חדשות 14 היו עם 4.8% רייטינג עם 129 אלף צופים ואילו חדשות כאן11 עדיין תפסו את המקום האחרון, עם 4.6% רייטינג ו-108 אלף צופים בלבד.


פריים טיים ושאר מהדורות החדשות 

בפריים טיים, המשך המהדורות הראה את קשת ממשיכה עם 16.9% רייטינג ו-434 אלף צופים ואילו רשת עם 6.3% ו-169 אלף צופים. לאחר מכן, בפריים טיים, "אור ראשון" לא שיחזרה את הרייטינג של הפרק הראשון, אך עדיין הובילה עם 15.4% ו-387 אלף צופים, ואילו הפטריוטים היציבה והמוצלחת הצליחה לגבור על שעשועון של רשת, כשעמדה על 9.2% רייטינג ו-264 אלף צופים, בעוד "כלוב הזהב" עמד על 8.8% רייטינג ו-234 אלף צופים. "שיר אחד" של כאן11 זכה ל-3.5% רייטינג בלבד ופחות ממאה אלף צופים, עם 79 אלף צופים בלבד. 


גם במהלך השבת רוב לוח השידורים היה בסימן החדשות, והמשדר המוקדם של חדשות 12 עם אלמז עמד על 6% ו-134 אלף צופים בעוד החדשות של רשת בהגשת לוסי עמדו על 3% רייטינג ו-68 אלף צופים בלבד. לאחר מכן, ב-17:00, "שבת בחמש" עם גדעון של חדשות 12 היה על 7.9% ו-189 אלף צופים בעוד משדר החדשות של לוסי עלה ל-4.6% רייטינג ו-108 אלף צופים. 

פגוש את העיתונות היתה מול מוריה וברקו, ובשתי הרצועוה, המוקדמת והרגילה, היתה במקום הראשון עם 9.4% רייטינג ו-252 אלף צופים במוקדמת ו-10.7% רייטינג ו-292 אלף צופים במהדירה הרגילה, בעוד מוריה וברקו היו על 4.7% ו-107 אלף צופים במוקדמת ו-4.2% רייטינג ו-103 אלף צופים במהדורה הרגילה. 

ברצועה המאוחרת "אברי ושרקי" של קשת היו על 8% רייטינג ו-189 אלף צופים, בעוד לקט של "הצינור" הניב 4.8% רייטינג בלבד עם 120 אלף צופים.