מלחמת הסטרימינג: על מה בדיוק רבים HOT וקשת?
שירות הסטרימינג של קשת יגיע ביום א' לדיון במועצת הרשות השנייה והפלטפורמות הרב-ערוציות מנהלות מאבק קשוח במיזם שעשוי לפגוע בהן. על איזו חקיקה מתבססים הצדדים, מה הטענות שהם מעלים, האם הסוגיה תגיע לבית המשפט ואולי בכלל אפשר להוריד את הלהבות? | פרשנות
ביום ראשון הקרוב יתכנסו חברי מועצת הרשות השנייה לדיון על מיזם הסטרימינג FREETV של קשת ו-RGE. הדיון הזה מגיע בשיאו של מאבק בין חברות הטלוויזיה הרב-ערוציות לבין גוף התקשורת החזק בישראל, שרוצה לנגוס נתח בשוק הסטרימינג ההולך וצומח בעולם וגם בישראל.
כאשר לנטפליקס יש 1.1 מיליון לקוחות ישראלים (כל בית שמיני בארץ), ועוד חודשיים תיכנס ענקית נוספת בדמות דיסני פלוס, קשת ידעה היטב לקרוא את המפה ופעלה בתקופה האחרונה להקים שירות הזרמת מידע מוזל, שיניב לה אפיק הכנסה נוסף. התוצאה: פגיעה עתידית אפשרית ב-HOT וב-yes.
קשה להילחם בטכנולוגיה. לפני 15 או 25 שנה אי-אפשר היה בכלל לחלום על האפשרות הטכנולוגיות שיש לנו היום - עם היכולת לצפות באוקיינוס של תכנים, לפי בחירה שלנו - במסך בטלוויזיה או במכשיר החכם שלנו, תמורת כמה עשרות שקלים בחודש בלבד.
- האיום הוסר: נדחתה עתירת הוט נגד מיזם freeTV
- FreeTV רוצה לנגוס ב-YES ובהוט. מה המחיר והאם היא תצליח?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
גם בחברות הטלוויזיה הרב-ערוציות, ובעיקר הוותיקה שבהן HOT (שפועלת מזה כ-30 שנה על תשתית כבלים בתוך האדמה), יודעים שקשה מאד לבלום את זה. מאידך, מתבססים שם על קריאת החוק כפי שהתקבל לפני שנים רבות, ובו חלוקה ברורה בין שני סוגי רישיונות מטעם המדינה: רישיון לשידורים מסחריים (המפוקחים על ידי הרשות השנייה) שמאפשר להעביר בערוץ ליניארי תכנים בידוריים וחדשות, לשדר פרסומות ולהרוויח מהן לפי הרייטינג, אך לא להרוויח מדמי מנוי, מול רישיון לשידור בפלטפורמה רב-ערוצית (HOT ו-yes המפוקחות על ידי מועצת הכבלים והלוויין), לגבות דמי מנוי חודשיים, אבל בלי אפשרות לשדר חדשות ישראליות ופרסומות, ועם מחויבות לשדר את הערוצים המסחריים הישראלים על גבי הפלטפורמות.
עוד קבע החוק כי גופי תקשורת אינם יכולים להחזיק בגופים המשדרים בפלטפורמות אחרות. כלומר: קשת לא יכולה להחזיק אפילו אחוז בפלטפורמת שידורים רב-ערוצית, ואילו HOT למשל לא יכולה לרכוש אחוז מקשת או מכל ערוץ מסחרי אחר. למעשה החוק עוסק בריכוזיות בשוק השידורים ולא בטכנולוגיה שכיום מאפשר מעין מעקף באמצעות שידורי OTT (על גבי תשתיות אינטרנט) שעדיין לא מפוקחים רגולטורית.
בנקודה זו נאחזת קשת באמצעות FREETV. היא אומרת: היי, החוק לא דיבר בכלל על אינטרנט, אז אני יכולה להחזיק אתר אינטרנט חזק כמו N12, יכולה גם להעביר את השידורים שלי על גבי האינטרנט הלא מפוקח. בפועל - אני לא עוברת על החוק.
- משחקי השף גברו על פרק הסיום של נוטוק
- הראל ומור - מי מנצחת בדיגיטל?
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- מדוע מוריה וברקו עדיין מדשדשים בטבלת הרייטינג?
במרץ 2021, לפני כשנה, הגישה קשת לרשות השנייה בקשה לאישור פעילות נוספת, על אף שהחזקת מניות, כפי שקורה בעסקה של קשת עם RGE, אינה עולה לכדי הגדרת "פעילות נוספת". למרות שהפנייה נעשתה לפני זמן רב, הרשות השנייה טרם נתנה את אישורה. בקשת חששו כי העיכוב הזה עשוי להוות מכה לקיומו של המיזם, למרות שהיא ו-RGE כבר קיבלו את אישור רשות התחרות ועל אף שהמיזם, כך אומרים בקשת, לא פוגע במתן שירותי הרישיון על ידי קשת או ביכולת של הרשות השנייה לפקח על קשת.
לצד חילוקי הדעות בקריאת החוק, צריך גם לדון בכוח העצום שקשת ריכזה סביבה לאורך השנים. כבר ציינו כאן שחוק השידורים עוסק בריכוזיות ולא בטכנולוגיה, כפי שבסביבת HOT טוענים. למה ריכוזיות? כדי שגוף אחד לא יצבור כל כך הרבה כוח, שעשוי בסופו של דבר לפגוע בדמוקרטיה. מה שנקרא איזונים ובלמים. בין היתר נאסר על ערוצי טלוויזיה ופלטפורמות רב ערוצים להחזיק בעיתון או בתחנת רדיו אזורית (מסחרית). כמו כן נאסר עליהם להיכנס לתחומים נוספים, למשל חיפושי גז, ללא אישור הרשות השנייה. אבל כולנו יודעים שקשת הפכה לאימפריית-על, לא רק של תוכן איכותי שנמכר לחו"ל בכמויות, אלא בעיקר של שליטה על צינור המידע, כשצברה כוח בלתי נתפס באמצעות חברת החדשות האימתנית שלה.
בואו נפרוט לרגע את זרועות המידע שיש לקשת: מדי ערב ערוץ קשת 12 נהנה מ-65%-70% רייטינג בקרב הערוצים המסחריים, חדשות 12 היא מדורת השבט מאמצע שנות ה-90, אתר החדשות N12 הפך לעוצמתי ואילו mako הוא מהאתרים הגדולים בישראל. לצד זאת, קשת נכנסה בשנים האחרונות לנישה רווחית עם שותפויות במגוון גופים מסחריים במשק - תמורת הענקת דקות פרסום בערוץ הכי חזק ותוכן מערכתי בשידוריו. הכוח הזה רק ילך ויתעצם עם הכניסה לשידורים על גבי ה-OTT, והיכולת לעשות פרסום פרוגרמטי (פרסום מפולח ומותאם בזמן אמת) ולמעשה להגדיל את המידע שהיא מחזיקה ואת השליטה שלה על הקהל הישראלי.
ועל אף זאת, רשות התחרות אישרה כאמור בספטמבר את הקמת מיזם FREETV לאחר שדנה בשאלת הריכוזיות. הממונה על התחרות אף ציינה כי הדבר "יאפשר התפתחות של מתחרה נוסף בתחום פלטפורמות השידור הרב ערוציות, התפתחות שמתועלותיה צפויים ליהנות כלל צרכני הטלוויזיה הרב ערוצית". עוד ציינה כי "על אף השינויים שחלו בענף הטלוויזיה הרב ערוצית, ובכללם כניסתם של מתחרים חדשים, הענף עודנו נשלט ברובו על ידי שני השחקנים הוותיקים HOT ו-yes. ההסדר הנדון יאפשר כניסה של מתחרה נוסף לענף וכתוצאה מכך היצע המוצרים הזמין לצרכן יגדל ורמת התחרות צפויה להשתפר".
המחמירים (וכמובן גם המתחרים) יגידו שמדובר כאן בריכוזיות של שוק הדעות, דבר שמייצר ריכוזיות כלל-משקית אדירה. המקלים יגידו: אלה חוקי השוק, יש לצרכן הקצה מגוון רב של אפשרויות - הוא רק צריך לבחור. האמת כנראה, איפשהו באמצע.
ונחזור לישיבת המועצה הצפויה בראשון. גורמים מספרים על כך שמדובר בישיבה שנקראה להתכנס כדי לאשר לקשת את המיזם. המועצה אמורה לאשר אם FREETV עומד בשני קריטריונים: לא יפגע במתן שירותי הרישיון, ולא יפגע ביכולת לפקח על מתן שירותי הרישיון.
כל גופי השידור הנוגעים הוזמנו להציג את עמדתם בפני חברי מועצת הרשות השנייה, ושם ינסו לשכנע את החברים בצדקת דבריהם. ב-HOT יגידו כי אישור כזה אינו חוקי ולמעשה מייצר עיוותים לטובתה של קשת. והרי לא יעלה על הדעת, יסבירו שם, שאתם - חברי המועצה - תאשרו דבר שמנוגד לחוק. עוד יגידו שם: לא הייתם צריכים בכלל להתכנס פה היום. אתם הרי יודעים שבמשרד התקשורת דנים בדוח ועדת פולקמן שעוסק גם בסוגיית שידורי ה-OTT והפיקוח על האינטרנט, הייתם צריכים להמתין.
ב-FREETV יסבירו מאידך, ש-HOT עושה הכל כדי לעכב את המיזם למרות שהיא יודעת שאי-אפשר להילחם בטכנולוגיה. עוד חודש עיכוב, עוד שלושה חודשים, חצי שנה, שנה, זה עוד פרק זמן שללקוחותיה לא תהיה אפשרות לעבור לשירות סטרימינג מוזל בצורה משמעותית, לקבל שירות שהרבה יותר מותאם למציאות של ימינו, עם ערוצי ברודקאסט מקומיים, שידורי ילדים וספורט, סדרות, סרטים וגם הפקות מקור, ואפשרות להלביש גם שירותי סטרימינג נוספים. מי צריך - יטענו שם אנשי המיזם של קשת - שירות מיושן שמחייב אותך לשלם לפחות 200 שקלים בחודש עבור ערוצים טורקיים, רוסיים והונגריים, כשאנחנו מציעים שירות מוזל שנלחם ביוקר המחיה ויוזיל לנו את הצפייה בטלוויזיה בכ-2,000 שקלים בשנה? לגבי החוק, ב-FREETV יתלו כמובן בהיבט הטכנולוגי - שהחוק לא התייחס אליו כשנוסח אי-אז לפני שנים.
אז מי ינצח בקרב הזה שבין "אלה שחושבים שהם מעל החוק", לאלה ש"פוגעים בציבור ותוקעים לנו מאות ערוצים שאנחנו לא צריכים"? שאלה טובה. ב-HOT כאמור יודעים שאי אפשר לעצור את הרכבת הטכנולוגית, אבל יהיו מוכנים להבנות - למשל יצירת אבני דרך שתאפשר לאורך תקופה לפלטפורמות הרב-ערוציות לשדר חדשות, אולי לשדר אפילו פרסומות, ובתמורה, לתת אור ירוק למיזם של קשת.
- 1.אייל 07/04/2022 10:03הגב לתגובה זובמקום שהם יתקדמו גם הם טכנולוגית, הם דורשים לתקוע מיזמים מתקדמים אחרים שלא מתאימים להם
שירות דיגיטלי (X)הראל ומור - מי מנצחת בדיגיטל?
חיסכון בקופת גמל להשקעה בדיגיטל - בהראל הגדולה התהליך לא ידידותי ומתיש, במור הוא מזמין
סוף שנה, סוף תהליך: מי באמת מציע חוויית הצטרפות נוחה לקופת גמל להשקעה?
סוף השנה כבר כאן, ויחד איתו גל הקמפיינים שמזכיר לנו "להצטרף אונליין לקופת גמל להשקעה" ו"לנצל את הטבת המס" השנה עד 81,711 ₪. ההבטחה ברורה: חיסכון פשוט, מהיר, דיגיטלי. אבל כמה פשוט זה באמת?
בדקתי מהסלולרי את שני האתרים הראשונים שעולים בגוגל בחיפוש "קופת גמל להשקעה" - הראל ומור בית השקעות, ובחנתי אותם לפי 5 פרמטרים מרכזיים. התוצאות מגלות פער משמעותי בין הבטחה שיווקית לבין המציאות הדיגיטלית.
הציונים בכתבה: 1=חוויה גרועה, 3=בינונית, 5=מצוינת
הרושם הראשוני: האם הממשק מזמין להישאר?
מור
- הראל תשקיע 50 מיליון ד' בקרן תשתיות תקשורת גלובלית
- חברות הביטוח עוקפות את הבנקים בדירוג האשראי - האם זה שינוי תפיסתי?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מתחילה חזק. העיצוב מאופק, פלטת הצבעים נעימה לעין, והשפה אישית ומרגיעה. אבל בדיוק כשמתחילים להרגיש בנוח, צץ פופאפ שמבקש להשאיר פרטים. מהלך ששובר את הזרימה בשלב מוקדם מדי.
משחקי השף של רשת. קרדיט: אתר רשתמשחקי השף גברו על פרק הסיום של נוטוק
לאחר שפרק הבכורה שלה כבש את הפריים טיים, פרק הסיום של "נוטוק" אמנם היה פופולרי, אבל לא מספיק כדי לגבור על "משחקי השף"; במהדורות החדשות אין חדש תחת השמש, וקשת עדיין מובילה בכל הרצועות
לפני כשבועיים עבר "חוק השידורים" של שר התקשורת, שלמה קרעי, בקריאה ראשונה ואם בסופו של דבר אכן יועבר, מסקרן מאד לראות את נתוני הרייטינג לאחר עדכון השיטה, אבל כל עוד אנחנו בשיטה הנוכחית, אנחנו רואים שינויים קלים מיום ליום, לפחות בכל מה שנוגע למהדורות החדשות המרכזיות. גם אמש, נתוני המהדורה המרכזית של ערוץ 12 היו במקום הראשון מבין המהדורות המרכזיות, ועמדו על 13.2% רייטינג ו-326 אלף צופים, חדשות 14 היו במקום השני עם 6.6% ו-185אלף צופים. חדשות 13 היתה עם 5% רייטינג ו-143 אלף צופים ואילו מהדורת החדשות של כאן11 הייתה במקום האחרון, עם 3.9% רייטינג בלבד ו-93 אלף צופים בסך הכל.
פריים טיים
התחרות על המקום הראשון היתה צמודה, ולמרות שפרק הסיום של "נוטוק" של רועי עידן בקשת עמד על 11.1% רייטינג ו-285 אלף צופים, משחקי השף היו אלו שעמדו במקום הראשון, עם 11.7% ומעט מאד צופים מעל, כ-286 אלף צופים. ושוב אנחנו רואים שעם כל ההצלחה של "נוטוק" והעניין שעוררה, גם פלטפורמה חזקה עדיין לא מובילה לכך שתוכן איכותי יצליח לגבור לאורך זמן על תוכן ריאליטי חזק. סלבז מוכרים שמופיעים על המסך נותנים אווירה כמעט אינטימית, ואלמנט התחרות והסיפורים האישיים מובילים לרייטינג גבוה. זה מתכון מנצח. בכל אופן, ערוץ 14 עם "הפטריוטים" היציבה, היה במקום השלישי, עם 7.6%, ו-204 אלף, צופים, ואילו "החמאם" של כאן11 עם "זמן אמת" היה במקום האחרון, עם נתונים לא מחמיאים שעמדו על 2.5% ו-59 אלף צופים.
תכניות
הבוקר והמהדורות המוקדמות
בקרב תכניות הבוקר מגיעה ראשונה חדשות הבוקר של 12 עם ניב רסקין ורייטינג של 4.3% ו-112 אלף צופים. אחריה תכנית הבוקר של ערוץ 14, ישראל הבוקר עם 2.2% רייטינג ו-50 אלף צופים, ואילו העולם הבוקר של 13 עם 1.6% רייטינג ו-38 אלף צופים בלבד. לאחר מכן המשיכה אותה המגמה, כשמשדר הבוקר של קשת, עם נסלי ברדה ויואב לימור היה במקום הראשון עם 2.9% ו-70 אלף צופים, "פותחים יום" של רשת היה במקום השני, עם 1.5% ו-46 אלף צופים בסך הכל ואילו "על הבוקר" של 14 היה אחרון, עם 1.5% ו-34 אלף צופים.
במהדורות המוקדמות לאורך אחר הצהריים ושעות הערב המוקדמות שש עם עודד בן עמי בקשת 12 הוביל עם 10.2% רייטינג ו-238 צופים, כאשר אחריהם היו ריקלין ושות', של ערוץ 14, עם 4% רייטינג ו-113 אלף צופים ואת הרשימה סגרה רשת, עם מוריה וברקו שהיו עקביים הן מבחינת המקום האחרון והן מבחינת הנתונים, עם 3.8% רייטינג ו-90 אלף צופים בלבד.
- מדוע מוריה וברקו עדיין מדשדשים בטבלת הרייטינג?
- האירוויזיון בראש וחדשות ערוץ 13 במקום האחרון
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
לאחר מכן, המהדורה המוקדמת בהנחיית קרן מרציאנו הובילה עם 10.1% ברייטינג ו-251 אלף צופים, כשאחריה שלזינגר וברדוגו בערוץ 14, עם 5.2% ו-149 אלף צופים, ואילו אזור בחירה של 13 במקום האחרון, עם 4.1% רייטינג ו-116 אלף צופים.
