טל גרנות ויעקב נדבורני
צילום: רמי זרנגר, יחצ

המלחמה על הסטרימינג: המכתב של HOT והחו"ד של FREETV

HOT טוענת במכתב למועצת הרשות השנייה כי אישור המיזם מנוגד לחוק, וממשיכה לפעול לעכבו. FREETV מאידך מפיצה חוות דעת נגד עיכוב אישור המיזם. בראשון הקרוב יופיעו כל השחקנים בפני חברי המועצה
אלכסנדר כץ | (1)

מנכ"לית HOT טל גרנות ומנכ"ל FREETV יעקב נדבורני (צילומים, רמי זרנגר, יח"צ) 

.

חבלי הלידה של מיזם הסטרמינג של קשת ו-RGE ארוכים ובעיקר קשים. חברת הכבלים HOT מנסה לגייס את חברי מועצת הרשות השנייה, כדי שאלה יתנגדו למהלך של קשת - עליה הם מפקחים - להקים את פלטפורמת הסטרימינג FREETV בשיתוף עם קבוצת התקשורת RGE.

במכתב שנשלח לחברי המועצה, כתב עו"ד אבי ליכט, לשעבר המשנה ליועץ המשפטי לממשלה וכיום הדמות המשפטית שנשכרה להוביל את ההתנגדות של HOT, כי "העובדה כי שידורי הטלוויזיה הרב ערוצית של קשת יועברו באינטרנט ולא בכבלים או בלוויין, אינה משנה דבר לעניין תכלית החקיקה בדבר הצורך במניעת ריכוז הכוח בידי מעטים. היא בוודאי לא יכולה להוות הנמקה לאישור הבקשה".

 

ביום ראשון הקרוב תקיים מועצת הרשות השנייה דיון על המיזם החדש. במהלך הישיבה יופיעו בפני חברי המועצה נציגים של הפלטפורמות הגדולות HOT ו-yes וגם נציגים של FREETV. 

על פי הרישיון של קשת שהוענק לה מהרשות השנייה, היא אינה יכולה להיכנס לפעילות נוספת בתחום התקשורת ללא אישור הרשות, והקמת פלטפורמת הסטרימינג החדשה היא פעילות נוספת.

בספטמבר 2021 אישרה רשות התחרות את בקשת קשת לרכוש מניות של RGE, אולם הגבילה את הרכישה ל-25% בלבד. הרכישה נועדה לטובת המהלך המשותף של השתיים, שבימים אלו קורם עור וגידים וצפוי להיות מושק ברבעון האחרון של השנה.

 

כעת נדרשת קשת לקבל את אישור הרשות השנייה להפעלת פלטפורמת FREETV, למרות שזו תהיה משודרת על גבי OTT (שידור אינטרנטי, א"כ), בעוד שהרשות השנייה אינה מפקחת על שידורי אינטרנט, ולמעשה אין רגולטור (עדיין) לשידורים בישראל על גבי האינטרנט.

קיראו עוד ב"תקשורת ומדיה"

.

מלחמה אבודה? גם עיכוב המיזם טוב ל-HOT

 .

הקמת FREETV מעוררת חשש רב בקרב HOT, שחוששת מאובדן לקוחות לטובת שירות הסטרימינג החדש, שצפוי להיות זול משמעותית מהחבילות ש-HOT משווקת. על פי הערכות, מחיר חבילה של FREETV תעמוד על כ-40 שקלים עבור חבילה במסגרתה הפעלה של האפליקציה בעד שני מכשירים בו זמנית, וכ-50 שקלים פלוס מינוס לחבילה עם מספר רב יותר של הפעלות. חבילת HOT עולה מ-200 שקלים וצפונה.

 

עו"ד ליכט ביקש במכתבו לחברי המועצה, לא לאשר את הבקשה משום שחוק בישראל קובע כי בעלי רישיון לטלוויזיה רב-ערוצית אינו יכול להחזיק בערוץ מסחרי, ולהיפך. ואולם יש לזכור שבחוק אין התייחסות לשידורים כאלה על גבי ה-OTT. אך ליכט מפרש זאת כך שגם במצב הנוכחי, האיסור תקף: "העובדה כי שידורי הטלוויזיה הרב ערוצית של קשת יועברו באינטרנט ולא בכבלים או בלוויין, אינה משנה דבר לעניין תכלית החקיקה בדבר הצורך במניעת ריכוז הכוח בידי מעטים. היא בוודאי לא יכולה להוות הנמקה לאישור הבקשה".

 

החשש לדברי ליכט, הוא שקשת תהפוך למפלצת תקשורת, עם "ערוץ הטלוויזיה המוביל, חברת החדשות המובילה, 'עיתון' (אפליקציית N12) מוביל בתפוצה רחבה וכן שותפות עם בעל השליטה בערוץ הכנסת שבו משודרים הדיונים שבה יוכרע גורלה ושליטה במשאב הפרסום בטלוויזיה".

 

ב-HOT טוענים כי אין לאשר לקשת את המיזם כי בימים אלו מגבשים במשרד התקשורת תוכנית על בסיס מסקנות ועדת פולקמן, לאיחוד הרגולציה גם באינטרנט. כך שעל מועצת הרשות השנייה להשהות את ההחלטה עד שמשרד התקשורת יסדיר את שוק השידורים.

 

מבחינת HOT, כל חודש עיכוב שווה הרבה מאד כסף, גם אם בסופו של דבר תאושר הפעילות החדשה של קשת. ל-HOT יש כ-700 אלף לקוחות, והשירות החדש והמוזל של קשת-RGE עשוי לשתות חלק מהם. עיכובים כאלה ואחרים, יאפשרו לפלטפורמות הפרימיום HOT ו-yes להינות עוד קצת מדמי המנוי היקרים של אותם לקוחות שפוטנציאלית עשוי לנטוש.

.

חוות הדעת של FREETV: 2,200 ש' חיסכון בשנה

 .

הבוקר הפיצה FREETV דו"ח שפרסם ד"ר אסף אילת, לשעבר הכלכלן הראשי של רשות התחרות, שקובע כי כניסת FREETV תעודד את התחרות, ותביא לחסכון לצרכנים של 1,000-,2,200 שקלים בשנה. בדוח מוצגת טבלה עם אומדן מחיר חודשי לצרכן לכל שירות (HOT, yes, סלקום TV ופרטנר TV). "מהלוח עולה כי המחיר הממוצע המשוקלל ללקוח נאמד כיום בכ-170 שקלים. ההפרש בין המחיר הממוצע המשוקלל המשולם כיום על ידי צרכן (משק בית) שיעבור למיזם, לבין המחיר במיזם, הוא כ-130 שקלים לחודש... עולה אפוא כי טווח החיסכון הצפוי לצרכן (משק בית) שיבחר לעבור למיזם, נאמד בטווח שנע בין כ80-180 שקלים לחודש, דהיינו אומדן החיסכון נע בטווח של כ-100-2,2000 לשנה למשק בית שיבחר לעבור למיזם", כתב ד"ר אילת.

 

בשנים האחרונות חל גידול משמעותי במספר מנויי פלטפורמות ה-OTT ובחלקם מסך מנויי הטלוויזיה הרב ערוצים בישראל. על פי הערכות המיזם, בשנת 2021 היו בישראל כ-740 אלף מנויי OTT שהיוו כ-43% מסך מנויי הטלוויזיה הרב ערוצית בישראל, לעולם 980 אלף מנויים טלוויזיה רב ערוצית בכבלים ובלוויין (כ-575 מהסך הכל). על פי הערכות המיזם, בשנת 2022 צפויה לראשונה מספר מנויי ה-OT לעלות על מספר מנויי פלטפורמות הכבלים והלוויין".

 

בדוח ציין ד"ר אילת כי המחיר הממוצע ללקוחות משלמים בפלטפורמות HOT ו-yes עומד על כ-200-220 שקלים בחודש, עבור חבילה בסיסית ללא תשלומים נוספים בגין הרחבת חבילות התוכן. בנוסף לקוחות yes נדרשים לשלם תשלום נוסף על ציוד קצה ייעודי". מאידך, מיזם FREETV יציע, כך על פי אילת, את ערוצי הספורט בתוך דמי מנוי הבסיסיים, ערוצים נוספים עם אפשרות לקאצ'אפ ו-VOD, סרטים, סדרות ועוד.

 

"הקמתו של מיזם טלוויזיה רב ערוצית היא משימה מפרכת ומורכבת הדורשת תכנון, יכולות תיאום וביצוע, והשקעה של משאבי זמן וכסף מרובים", נכתב בדוח. "מכיוון שהמיזם דורש גיוס ותיאום של שחקנים רבים וחתימה על חוזים והתחייבויות, ישנה חשיבות עצומה ליכולתו של המיזם לפעול בסביבה ברורה וודאית, בפרט כאשר הוא צועד את צעדיו הראשוניים בתחום מורכב וריכוזי זה. .אכן, בעלי המיזם ועובדיו שוקדים לילות כימים על קידומו של המיזם ועל יצירת התנאים וההסכמים הדרושים להצלחתו. מאמצים אלה מתגברים ככל שהשקת המיזם מתקרבת, ובפרט מאז האישור שהתקבל מרשות התחרות". "עם זאת", ציין ד"ר אילת, "למרות שאישור רשות התחרות התקבל כבר לפני חודשים רבים, וחרף פעולות ההקמה אותן מבצע המיזם, כלל האישורים הדרושים לפעילות המיזם טרם התקבלו".

 

הדוח של ד"ר אילת נשלח למשרד התקשורת ולמועצת הרשות השנייה. ד"ר אילת מציין כי כניסת FREETV תספק הרבה יותר תוכן בהרבה פחות כסף ותוריד את החסמים במעבר בין השירותים והספקים. עיכוב של אישור המיזם, לדבריו, יהווה מכה קשה לצרכנים.

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    קובי 06/04/2022 12:55
    הגב לתגובה זו
    שילמדו קודם להעניק שרות כמו שצריך. נכון להיום פשוט בושה.
שירות דיגיטלי (X)שירות דיגיטלי (X)
ראש בראש

הראל ומור - מי מנצחת בדיגיטל?

חיסכון בקופת גמל להשקעה בדיגיטל - בהראל הגדולה התהליך לא ידידותי ומתיש, במור הוא מזמין

יוסי ישראל |

סוף שנה, סוף תהליך: מי באמת מציע חוויית הצטרפות נוחה לקופת גמל להשקעה?

סוף השנה כבר כאן, ויחד איתו גל הקמפיינים שמזכיר לנו "להצטרף אונליין לקופת גמל להשקעה" ו"לנצל את הטבת המס" השנה עד 81,711 ₪. ההבטחה ברורה: חיסכון פשוט, מהיר, דיגיטלי. אבל כמה פשוט זה באמת?

בדקתי מהסלולרי את שני האתרים הראשונים שעולים בגוגל בחיפוש "קופת גמל להשקעה" - הראל ומור בית השקעות, ובחנתי אותם לפי 5 פרמטרים מרכזיים. התוצאות מגלות פער משמעותי בין הבטחה שיווקית לבין המציאות הדיגיטלית.

הציונים בכתבה: 1=חוויה גרועה, 3=בינונית, 5=מצוינת


הרושם הראשוני: האם הממשק מזמין להישאר?

מור

מתחילה חזק. העיצוב מאופק, פלטת הצבעים נעימה לעין, והשפה אישית ומרגיעה. אבל בדיוק כשמתחילים להרגיש בנוח, צץ פופאפ שמבקש להשאיר פרטים. מהלך ששובר את הזרימה בשלב מוקדם מדי.

משחקי השף של רשת. קרדיט: אתר רשתמשחקי השף של רשת. קרדיט: אתר רשת

משחקי השף גברו על פרק הסיום של נוטוק

לאחר שפרק הבכורה שלה כבש את הפריים טיים, פרק הסיום של "נוטוק" אמנם היה פופולרי, אבל לא מספיק כדי לגבור על "משחקי השף"; במהדורות החדשות אין חדש תחת השמש, וקשת עדיין מובילה בכל הרצועות

רן קידר |
נושאים בכתבה רייטינג

לפני כשבועיים עבר "חוק השידורים" של שר התקשורת, שלמה קרעי, בקריאה ראשונה ואם בסופו של דבר אכן יועבר, מסקרן מאד לראות את נתוני הרייטינג לאחר עדכון השיטה, אבל כל עוד אנחנו בשיטה הנוכחית, אנחנו רואים שינויים קלים מיום ליום, לפחות בכל מה שנוגע למהדורות החדשות המרכזיות. גם אמש, נתוני המהדורה המרכזית של ערוץ 12 היו במקום הראשון מבין המהדורות המרכזיות, ועמדו על 13.2% רייטינג ו-326 אלף צופים, חדשות 14 היו במקום השני עם 6.6% ו-185אלף צופים. חדשות 13 היתה עם 5% רייטינג ו-143 אלף צופים ואילו מהדורת החדשות של כאן11 הייתה במקום האחרון, עם 3.9% רייטינג בלבד ו-93 אלף צופים בסך הכל. 

פריים טיים

התחרות על המקום הראשון היתה צמודה, ולמרות שפרק הסיום של "נוטוק" של רועי עידן בקשת עמד על 11.1% רייטינג ו-285 אלף צופים, משחקי השף היו אלו שעמדו במקום הראשון, עם 11.7% ומעט מאד צופים מעל, כ-286 אלף צופים. ושוב אנחנו רואים שעם כל ההצלחה של "נוטוק" והעניין שעוררה, גם פלטפורמה חזקה עדיין לא מובילה לכך שתוכן איכותי יצליח לגבור לאורך זמן על תוכן ריאליטי חזק. סלבז מוכרים שמופיעים על המסך נותנים אווירה כמעט אינטימית, ואלמנט התחרות והסיפורים האישיים מובילים לרייטינג גבוה. זה מתכון מנצח. בכל אופן, ערוץ 14 עם "הפטריוטים" היציבה, היה במקום השלישי, עם 7.6%, ו-204 אלף, צופים, ואילו "החמאם" של כאן11 עם "זמן אמת" היה במקום האחרון, עם נתונים לא מחמיאים שעמדו על 2.5% ו-59 אלף צופים. 

תכניות הבוקר והמהדורות המוקדמות

בקרב תכניות הבוקר מגיעה ראשונה חדשות הבוקר של 12 עם ניב רסקין ורייטינג של 4.3% ו-112 אלף צופים. אחריה תכנית הבוקר של ערוץ 14, ישראל הבוקר עם 2.2% רייטינג ו-50 אלף צופים, ואילו העולם הבוקר של 13 עם 1.6% רייטינג ו-38 אלף צופים בלבד. לאחר מכן המשיכה אותה המגמה, כשמשדר הבוקר של קשת, עם נסלי ברדה ויואב לימור היה במקום הראשון עם 2.9% ו-70 אלף צופים, "פותחים יום" של רשת היה במקום השני, עם 1.5% ו-46 אלף צופים בסך הכל ואילו "על הבוקר" של 14 היה אחרון, עם 1.5% ו-34 אלף צופים. 


במהדורות המוקדמות לאורך אחר הצהריים ושעות הערב המוקדמות שש עם עודד בן עמי בקשת 12 הוביל עם 10.2% רייטינג ו-238 צופים, כאשר אחריהם היו ריקלין ושות', של ערוץ 14, עם 4% רייטינג ו-113 אלף צופים ואת הרשימה סגרה רשת, עם מוריה וברקו שהיו עקביים הן מבחינת המקום האחרון והן מבחינת הנתונים, עם 3.8% רייטינג ו-90 אלף צופים בלבד. 


לאחר מכן, המהדורה המוקדמת בהנחיית קרן מרציאנו הובילה עם 10.1% ברייטינג ו-251 אלף צופים, כשאחריה שלזינגר וברדוגו בערוץ 14, עם 5.2% ו-149 אלף צופים, ואילו אזור בחירה של 13 במקום האחרון, עם 4.1% רייטינג ו-116 אלף צופים.