המלחמה על הסטרימינג: המכתב של HOT והחו"ד של FREETV

HOT טוענת במכתב למועצת הרשות השנייה כי אישור המיזם מנוגד לחוק, וממשיכה לפעול לעכבו. FREETV מאידך מפיצה חוות דעת נגד עיכוב אישור המיזם. בראשון הקרוב יופיעו כל השחקנים בפני חברי המועצה
אלכסנדר כץ | (1)

מנכ"לית HOT טל גרנות ומנכ"ל FREETV יעקב נדבורני (צילומים, רמי זרנגר, יח"צ) 

.

חבלי הלידה של מיזם הסטרמינג של קשת ו-RGE ארוכים ובעיקר קשים. חברת הכבלים HOT מנסה לגייס את חברי מועצת הרשות השנייה, כדי שאלה יתנגדו למהלך של קשת - עליה הם מפקחים - להקים את פלטפורמת הסטרימינג FREETV בשיתוף עם קבוצת התקשורת RGE.

במכתב שנשלח לחברי המועצה, כתב עו"ד אבי ליכט, לשעבר המשנה ליועץ המשפטי לממשלה וכיום הדמות המשפטית שנשכרה להוביל את ההתנגדות של HOT, כי "העובדה כי שידורי הטלוויזיה הרב ערוצית של קשת יועברו באינטרנט ולא בכבלים או בלוויין, אינה משנה דבר לעניין תכלית החקיקה בדבר הצורך במניעת ריכוז הכוח בידי מעטים. היא בוודאי לא יכולה להוות הנמקה לאישור הבקשה".

 

ביום ראשון הקרוב תקיים מועצת הרשות השנייה דיון על המיזם החדש. במהלך הישיבה יופיעו בפני חברי המועצה נציגים של הפלטפורמות הגדולות HOT ו-yes וגם נציגים של FREETV. 

על פי הרישיון של קשת שהוענק לה מהרשות השנייה, היא אינה יכולה להיכנס לפעילות נוספת בתחום התקשורת ללא אישור הרשות, והקמת פלטפורמת הסטרימינג החדשה היא פעילות נוספת.

בספטמבר 2021 אישרה רשות התחרות את בקשת קשת לרכוש מניות של RGE, אולם הגבילה את הרכישה ל-25% בלבד. הרכישה נועדה לטובת המהלך המשותף של השתיים, שבימים אלו קורם עור וגידים וצפוי להיות מושק ברבעון האחרון של השנה.

 

כעת נדרשת קשת לקבל את אישור הרשות השנייה להפעלת פלטפורמת FREETV, למרות שזו תהיה משודרת על גבי OTT (שידור אינטרנטי, א"כ), בעוד שהרשות השנייה אינה מפקחת על שידורי אינטרנט, ולמעשה אין רגולטור (עדיין) לשידורים בישראל על גבי האינטרנט.

קיראו עוד ב"תקשורת ומדיה"

.

מלחמה אבודה? גם עיכוב המיזם טוב ל-HOT

 .

הקמת FREETV מעוררת חשש רב בקרב HOT, שחוששת מאובדן לקוחות לטובת שירות הסטרימינג החדש, שצפוי להיות זול משמעותית מהחבילות ש-HOT משווקת. על פי הערכות, מחיר חבילה של FREETV תעמוד על כ-40 שקלים עבור חבילה במסגרתה הפעלה של האפליקציה בעד שני מכשירים בו זמנית, וכ-50 שקלים פלוס מינוס לחבילה עם מספר רב יותר של הפעלות. חבילת HOT עולה מ-200 שקלים וצפונה.

 

עו"ד ליכט ביקש במכתבו לחברי המועצה, לא לאשר את הבקשה משום שחוק בישראל קובע כי בעלי רישיון לטלוויזיה רב-ערוצית אינו יכול להחזיק בערוץ מסחרי, ולהיפך. ואולם יש לזכור שבחוק אין התייחסות לשידורים כאלה על גבי ה-OTT. אך ליכט מפרש זאת כך שגם במצב הנוכחי, האיסור תקף: "העובדה כי שידורי הטלוויזיה הרב ערוצית של קשת יועברו באינטרנט ולא בכבלים או בלוויין, אינה משנה דבר לעניין תכלית החקיקה בדבר הצורך במניעת ריכוז הכוח בידי מעטים. היא בוודאי לא יכולה להוות הנמקה לאישור הבקשה".

 

החשש לדברי ליכט, הוא שקשת תהפוך למפלצת תקשורת, עם "ערוץ הטלוויזיה המוביל, חברת החדשות המובילה, 'עיתון' (אפליקציית N12) מוביל בתפוצה רחבה וכן שותפות עם בעל השליטה בערוץ הכנסת שבו משודרים הדיונים שבה יוכרע גורלה ושליטה במשאב הפרסום בטלוויזיה".

 

ב-HOT טוענים כי אין לאשר לקשת את המיזם כי בימים אלו מגבשים במשרד התקשורת תוכנית על בסיס מסקנות ועדת פולקמן, לאיחוד הרגולציה גם באינטרנט. כך שעל מועצת הרשות השנייה להשהות את ההחלטה עד שמשרד התקשורת יסדיר את שוק השידורים.

 

מבחינת HOT, כל חודש עיכוב שווה הרבה מאד כסף, גם אם בסופו של דבר תאושר הפעילות החדשה של קשת. ל-HOT יש כ-700 אלף לקוחות, והשירות החדש והמוזל של קשת-RGE עשוי לשתות חלק מהם. עיכובים כאלה ואחרים, יאפשרו לפלטפורמות הפרימיום HOT ו-yes להינות עוד קצת מדמי המנוי היקרים של אותם לקוחות שפוטנציאלית עשוי לנטוש.

.

חוות הדעת של FREETV: 2,200 ש' חיסכון בשנה

 .

הבוקר הפיצה FREETV דו"ח שפרסם ד"ר אסף אילת, לשעבר הכלכלן הראשי של רשות התחרות, שקובע כי כניסת FREETV תעודד את התחרות, ותביא לחסכון לצרכנים של 1,000-,2,200 שקלים בשנה. בדוח מוצגת טבלה עם אומדן מחיר חודשי לצרכן לכל שירות (HOT, yes, סלקום TV ופרטנר TV). "מהלוח עולה כי המחיר הממוצע המשוקלל ללקוח נאמד כיום בכ-170 שקלים. ההפרש בין המחיר הממוצע המשוקלל המשולם כיום על ידי צרכן (משק בית) שיעבור למיזם, לבין המחיר במיזם, הוא כ-130 שקלים לחודש... עולה אפוא כי טווח החיסכון הצפוי לצרכן (משק בית) שיבחר לעבור למיזם, נאמד בטווח שנע בין כ80-180 שקלים לחודש, דהיינו אומדן החיסכון נע בטווח של כ-100-2,2000 לשנה למשק בית שיבחר לעבור למיזם", כתב ד"ר אילת.

 

בשנים האחרונות חל גידול משמעותי במספר מנויי פלטפורמות ה-OTT ובחלקם מסך מנויי הטלוויזיה הרב ערוצים בישראל. על פי הערכות המיזם, בשנת 2021 היו בישראל כ-740 אלף מנויי OTT שהיוו כ-43% מסך מנויי הטלוויזיה הרב ערוצית בישראל, לעולם 980 אלף מנויים טלוויזיה רב ערוצית בכבלים ובלוויין (כ-575 מהסך הכל). על פי הערכות המיזם, בשנת 2022 צפויה לראשונה מספר מנויי ה-OT לעלות על מספר מנויי פלטפורמות הכבלים והלוויין".

 

בדוח ציין ד"ר אילת כי המחיר הממוצע ללקוחות משלמים בפלטפורמות HOT ו-yes עומד על כ-200-220 שקלים בחודש, עבור חבילה בסיסית ללא תשלומים נוספים בגין הרחבת חבילות התוכן. בנוסף לקוחות yes נדרשים לשלם תשלום נוסף על ציוד קצה ייעודי". מאידך, מיזם FREETV יציע, כך על פי אילת, את ערוצי הספורט בתוך דמי מנוי הבסיסיים, ערוצים נוספים עם אפשרות לקאצ'אפ ו-VOD, סרטים, סדרות ועוד.

 

"הקמתו של מיזם טלוויזיה רב ערוצית היא משימה מפרכת ומורכבת הדורשת תכנון, יכולות תיאום וביצוע, והשקעה של משאבי זמן וכסף מרובים", נכתב בדוח. "מכיוון שהמיזם דורש גיוס ותיאום של שחקנים רבים וחתימה על חוזים והתחייבויות, ישנה חשיבות עצומה ליכולתו של המיזם לפעול בסביבה ברורה וודאית, בפרט כאשר הוא צועד את צעדיו הראשוניים בתחום מורכב וריכוזי זה. .אכן, בעלי המיזם ועובדיו שוקדים לילות כימים על קידומו של המיזם ועל יצירת התנאים וההסכמים הדרושים להצלחתו. מאמצים אלה מתגברים ככל שהשקת המיזם מתקרבת, ובפרט מאז האישור שהתקבל מרשות התחרות". "עם זאת", ציין ד"ר אילת, "למרות שאישור רשות התחרות התקבל כבר לפני חודשים רבים, וחרף פעולות ההקמה אותן מבצע המיזם, כלל האישורים הדרושים לפעילות המיזם טרם התקבלו".

 

הדוח של ד"ר אילת נשלח למשרד התקשורת ולמועצת הרשות השנייה. ד"ר אילת מציין כי כניסת FREETV תספק הרבה יותר תוכן בהרבה פחות כסף ותוריד את החסמים במעבר בין השירותים והספקים. עיכוב של אישור המיזם, לדבריו, יהווה מכה קשה לצרכנים.

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    קובי 06/04/2022 12:55
    הגב לתגובה זו
    שילמדו קודם להעניק שרות כמו שצריך. נכון להיום פשוט בושה.
מגי טביבי, מגישת חדשות 14. קרדיט: רשתות חברתיות.מגי טביבי, מגישת חדשות 14. קרדיט: רשתות חברתיות.
רייטינג

המהדורה המרכזית של 14 הגיעה ל-60% מצופי חדשות 12

מהדורת החדשות המרכזית של ערוץ 14 מתבססת במקום השני עם כמעט שני שליש מהמובילה הנצחית, חדשות 12, חדשות 13 באורח קבע במקום השלישי ואילו המהדורה המרכזית של התאגיד הציבורי מצליחה לטפס ל-80 אלף צופים, ועדיין רק אחד מתוך עשרה צופים צופה בה

רן קידר |
נושאים בכתבה רייטינג

באורח קבע, טבלת הרייטינג של מהדורות החדשות היא שחדשות 12 במקום הראשון, אחריה לרוב 14 ואז 13 ואת הרשימה סוגרת כאן11. גם הרייטינג הנוכחי זהה, אלא במספר הצופים של חדשות 14 הולך ומתקבע על כמות מכובדת של כמעט שני שליש מצופי חדשות 12. וכך, באחוזים של כלל צופי מהדורות החדשות המרכזיות, חדשות 12 עומדות על כ-42%, חדשות 14 עם 26%, חדשות 13 עם 20% ואילו כאן11 עם כ-12%. ועם זאת, הציפייה היא ששיטת המדידה תשתנה ותאפשר לנו לראות אומדן מדויק יותר של הצופים. 

ולנתונים עצמם: חדשות 12 של קשת עמדה על 12.1% רייטינג עם 294 אלף צופים, המהדורה המרכזית של ערוץ 14 עם 184 אלף צופים ו-6.4% רייטינג. חדשות 13 עומדת על 5.9% ו-144 אלף צופים וכאן11 עם רייטינג של 2.6% ו-82 אלף צופים. 

פריים טיים ועוד

בפריים טיים, כרגיל, "האח הגדול" של רשת בראש, עם רייטינג של 15.2% ו-411 אלף צופים, ואחריו "חתונה ממבט שני", עם 11.6% רייטינג ו-338 אלף צופים. הפטריוטים ממשיכה להפגין יציבות עם 7.5% רייטינג ו-230 אלף צופים. הדרמה של כאן11, "התנתקות", השתפרה עם 2.2% רייטינג ו-45 אלף צופים. 



חדשות קשת ממשיכות להוביל במהלך היום כולו, אבל גם במהלך היום חדשות 14 מתחילות להדביק פערים. בבוקר, חדשות הבוקר של קשת מובילה את הרצועה, עם 3.9% ו-83 אלף צופים, במקום השני היתה מהדורת הבוקר של ערוץ 14 "ישראל הבוקר", עם עודד מנשה, שהשיגה 2.1% רייטינג ו-52 אלף צופים ואילו את הרשימה סגרה רשת עם העולם הבוקר ו-1.8% רייטינג ו-34 אלף צופים. 

ברצועה שלאחריה, משדר הבוקר של קשת, עם נסלי ברדה, הוביל את הרשימה, עם רייטינג של 2% ו-43 אלף צופים, אחריו במקום השני "פותחים יום" של רשת, עם 1.6% רייטינג ו-32 אלף צופים ואת הרשימה סגר ערוץ 14, "על הבוקר" עם רונה לוי, עם 1.2% בלבד ו-26 אלף צופים.