נטפליקס שלט צפייה בטלוויזיה
צילום: Istock
טור

נמשיך לא לצפות בעשרות ערוצים ולשלם סתם על חבילות מיותרות?

בארה״ב כל צרכן מנוי ל-4 שירותי סטרימינג, באירופה חברו גופי להקמת פלטפורמות חדשות, ובישראל? יו"ר ומנכ"ל המועצה הישראלית לצרכנות לשעבר עופר מרום בטור ל"ביז מדיה" לקראת התכנסות הרגולטור לדיון על FREETV שעשוי לחסוך לצרכן כ-2,000 ש'  בשנה
עופר מרום | (6)

. 

בימים שלפני חג הפסח, שכל אייטם שני בערך מתייחס לעליות המחירים במשק, החל ממזון ודלק וכלה בחופשות וטיסות לחו"ל, מוצא עצמו הצרכן הממוצע בוחן כל הוצאה ביחס לתועלת שלה, במטרה להוריד עלויות.

.

עוד על הסטרימינג של קשת:

מלחמת הסטרימינג: על מה בדיוק רבים HOT וקשת?

המלחמה על הסטרימינג: המכתב של HOT וחוות הדעת של FREETV

יוצרים, תתחילו להתכונן: FREE TV מחפשת תכנים

שת"פ בין פרטנר למיזם הסטרימינג FREETV: חבילת תוכן וסיבים אופטיים

. 

אז לצד העובדה שפופולרי לדבר על סלי מזון, ולאור העובדה ששנות הקורונה החזירו את הציבור למסך, צריכת התוכן עלתה, וכך גם המגוון, ואך טבעי שמשקי בית רבים ישובו לבחון גם את ספקיות התוכן הטלוויזיוני שלהן, ויותר מכך - את החשבוניות שהן מפיקות להם מדי חודש.

 

תעשיית התוכן העולמית עוברת בעשור האחרון תהפוכות. ישראל הצטרפה בשנים האחרונות למגמת הסטרימינג העולמית; על אף דיווחים על האטה בכמות המנויים, NETFLIX אחראית על כ-50% מהתוכן המקורי בו צופים צרכני הווידאו און ליין ברחבי העולם. לרכבת הרווחים מהסטרימינג של נטפליקס, APPLE ו- AMAZON , מנסות להצטרף כעת (בהצלחה יש לציין) גם ענקיות כמו WALT DISNEY ו-HBO, שבקרוב מאד יגיעו גם לשוק הישראלי.

כיום, בארה"ב, יש יותר מנויים לשירותי הסטרימינג מאשר אנשים: כמעט 340 מיליון מנויים, כאשר מספר התושבים עומד על 330 מיליון. הצרכן האמריקאי הממוצע מחזיק בלפחות ארבעה מנויים.

קיראו עוד ב"תקשורת ומדיה"

 

אבל אנחנו לא אמריקה, ומול ענקיות הסטרימינג והטכנולוגיה, ניצב צרכן ישראלי המבקש גם להנות מתוכן מקומי. כך שרכישת מנוי סטרימינג בינלאומי היא לרובנו פתרון חלקי. ולראייה מאות אלפי המנויים של השירות שלא מוותרים גם על חיבור לספק מקומי (HOT yes וכדומה). פה טמונה הבעיה - עלות העלולה להגיע למאות שקלים בחודש למשפחה.

.

עופר מרום

 .

באירופה כבר קיימים מיזמי סטרימינג מקומיים במחירים אטרקטיביים לצרכן. כך למשל, הערוצים הבריטים BBC ו-ITV, שחולקים את האג'נדה לשימור התרבות הבריטית, התאחדו לכדי פלטפורמת BRITBOX שמתמקדת בסדרות וסרטים בריטים וזמינה לכמיליון מנויים בבריטניה, ארה"ב, קנדה ואוסטרליה. במודל דומה הוקמה בצרפת פלטפורמת SALTO של הערוצים TF1 ו-M6, בגרמניה - פלטפורמת JOYN של ערוצי פרוזיבן ודיסקאברי, ובספרד - פלטפורמת LOVEStv של ערוצי ARTESMEDIA, rtve ו-MEDIASETespan.

 

ובישראל? מתקדמים, אבל לאט. בחודשים האחרונים פורסמו בעיתונות הכלכלית כתבות על הקמת שירות הסטרימינג הרב ערוצי FREETV שיציע תכנים ישראליים פופולריים של ערוצי הברודקאסט (חדשות, בידור, דרמה, דוקו, ריאלטי, תחקיר ועוד) לצד שידורי ספורט וילדים. העסקה אושרה על ידי רשות התחרות שאף ציינה כי "ההסדר הנדון יאפשר כניסה של מתחרה נוסף לענף וכתוצאה מכך היצע המוצרים הזמין לצרכן יגדל ורמת התחרות צפויה להשתפר"/

 

אז שוק השידורים בישראל נמצא על סף מהפכה. כניסתו של עידן הסטרימינג והקמת שירותים מקומיים חדשים כמו FREETV צפויים להביא בשורה צרכנית - חיסכון שנתי המוערך בכ-2,000 שקלים בשנה למשק בית.

 

בדיוק כמו שוק הסלולר בזמנו, זה רק עניין של זמן שכל צרכן יבחר את עולמות התוכן הרלוונטיים לו במחיר הנמוך משמעותית מזה ששילם עד כה. רק עד שזה יקרה, אנחנו נמשיך לא לצפות בעשרות הערוצים עליהם אנו משלמים מאות שקלים בחבילות מיותרות.

.

תגובות לכתבה(6):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 6.
    מאות ערוצים הודיים אתיופיים רוסיים... אני לא רוסי ולא כל אלה את מי זה מעניין? תנו לנו רק מה שבא לנו (ל"ת)
    צרחן 10/04/2022 14:01
    הגב לתגובה זו
  • 5.
    לרון 10/04/2022 11:33
    הגב לתגובה זו
    ב 11,12,13,14 מוכן לשלם עבור סטרימינג ,נטפליקס למה לא? חוסך תשלום לפסיכיאטר בעיקבות הרוגז והכעס המתהווה בנישמתי מה "מקומיים",רק הפירסומות הבלתי נגמרות משגעות את בן האנוש
  • 4.
    אורי88 10/04/2022 11:05
    הגב לתגובה זו
    איפה שר התקשורת , אופוא הוא ??????
  • 3.
    תנו חבילה בסיסית 10/04/2022 08:50
    הגב לתגובה זו
    נותנים למונופולים לעשוק אותנו, עד שעושים פה משהו לטובת האזרח הנשמה יוצאת. תנו חבילה הכי בסיסית ב 20 שח במקום 200 שח. שרים עייפים שחולבים בעצמם את הקופה הציבורית ומגרבצים כל היום. תתחילו לעבוד פרזיטים.
  • 2.
    קורא ותיק 10/04/2022 08:36
    הגב לתגובה זו
    מתבקשת כאן תגובת שר התקשורת (או כל שר מוסמך אחר), וכל גוף נוסף, היכול להוזיל את העלות, שהיא בהחלט גבוהה.
  • 1.
    בושה 10/04/2022 08:31
    הגב לתגובה זו
    ונצטרך להמשיך לשלם המון כסף להוט ויס
מוריה אסרף ואייל ברקוביץ. קרדיט: אתר רשת 13מוריה אסרף ואייל ברקוביץ. קרדיט: אתר רשת 13

מדוע מוריה וברקו עדיין מדשדשים בטבלת הרייטינג?

הסטטוס קוו ברייטינג של לוח השידורים נשמר, לפחות עד שיתעדכנו נתוני המידרוג: מבחינת המהדורות המרכזיות, קשת בראש, 14 שני, 13 מדשדש וכאן11 כמעט מחוץ למשחק 

רן קידר |
נושאים בכתבה רייטינג

המהדורה המרכזית של ערוץ 12, היתה אמש במקום הראשון מבין המהדורות המרכזיות, ועמדה על 14.4% רייטינג ו-385 אלף צופים, חדשות 14 היו במקום השני עם 7.8% ו-203 אלף צופים. חדשות 13 היתה עם 6.4% רייטינג ו-144 אלף צופים ואילו מהדורת החדשות של כאן11 הייתה במקום האחרון, עם 3.4% רייטינג בלבד ו-80 אלף צופים בסך הכל. 

פריים טיים

התחרות על המקום הראשון היתה צמודה, כשנוטוק של רועי עידן בקשת עמד על 12.7% רייטינג ו-307 אלף צופים, ואילו משחקי השף היו צמודים, 11.7% ו-273 אלף צופים. ערוץ 14 עם הפטריוטים היציבה, היה , ואילו במקום השלישי היתה "הפטריוטים", שעמדה על 6.7%, עם 171, כשהערוץ שידר לאחריה את התכנית על נפילת משטר אסד, "אסד - רות, סוף", שעמדה על 6.4% ו-166 אלף צופים. במקום האחרון היה כאן11 עם "זמן אמת" שעמד על 3% ו-66 אלף צופים. 

תכניות הבוקר והמהדורות המוקדמות

בקרב תכניות הבוקר מגיעה ראשונה חדשות הבוקר של 12 עם ניב רסקין ורייטינג של 3.2% ו-74 אלף צופים. אחריה תכנית הבוקר של ערוץ 14, ישראל הבוקר עם 2.1% רייטינג ו-48 אלף צופים, ואילו העולם הבוקר של 13 עם 1.3% רייטינג ו-27 אלף צופים בלבד. לאחר מכן המשיכה אותה המגמה, כשמשדר הבוקר של קשת היה במקום הראשון עם 2.7% ו-53 אלף צופים, "על הבוקר" של 14 היה עם 1.4% ו-33 אלף צופים ואילו "פותחים יום" של רשת סיים אחרון, עם 1.1% ו-26 אלף צופים בסך הכל. 


במהדורות המוקדמות לאורך אחר הצהריים ושעות הערב המוקדמות שש עם עודד בן עמי בקשת 12 הוביל עם 7.9% רייטינג ו-201 צופים, כאשר אחריהם היו ריקלין ושות', של ערוץ 14, עם 4.8% רייטינג ו-106 אלף צופים ואת הרשימה סגרה רשת, עם מוריה וברקו שעמדו על 3.7% רייטינג ו-90 אלף צופים בלבד, שעדיין מציגים נתונים מאכזבים לשני טאלנטים שהיו אמורים להיות דומיננטיים יותר ברצועה, אולי זה התחרות הקשה והקוטביות של הצופים, שבוחרים ב-12 או 14, שכל אחד מהם עם אג'נדה מובהקת, וההיצע של מוריה וברקו לא מספיק מתבדל. מעבר לכך, התוכנית לא מעניינת כפי שהיתה בעבר. 

מוריה וברקו עלתה לאוויר לפני כתשעה חודשים, במרץ 2025, תחילה במתכונת שבועית, ולאחר מכן, באוגוסט, במתכונת יומית, כדי להציל את הרייטינג של הערוץ. וזאת לאחר שהתכנית הקודמת של ברקו, עם אופירה אסייג, הפכה מתכנית נישה בפינה חשוכת רייטינג למכונה משומנת של צופים ועם משקל ציבורי לא מבוטל. "אופירה וברקו" שודרה מ-2017 והלכה ותפסה תאוצה, ובשיאה הגיעה לרייטינג דו ספרתי, עד שב-2024, עזב ברקו את התכנית.