מהדורת חדשות הערב כאן 11 גאולה אבן
צילום: מסך: כאן 11
בדיקה

שנה לתאגיד כאן: שוק הטלוויזיה השתנה, הרייטינג לא זינק

בתום שנה ראשונה לפעילות התאגיד, החלטנו לבדוק האם חל שינוי ברייטינג של ערוץ הטלוויזיה הציבורי המרכזי, והאם מדובר בכלל ב"בזבוז כספים". הנה התוצאות
אלכסנדר כץ | (2)

בימים אלו לפני שנה, ערוץ 1 ותחנות קול ישראל היו בעיצומה של התפוררות, פועל יוצא של סגירת רשות השידור והקמת תאגיד השידור כאן. כשבוע לפני הסגירה הרשמית בלילה שבין 14 ל-15 במאי 2017, לוח השידורים כל ערוץ 1 היה מלא בשידורים חוזרים, והקטע עם גאולה אבן שמזילה דמעות במהלך השידור האחרון של 'מבט', זכור לכולנו. גם ברדיו כבר עבדו על אדי דלק, עם כוח אדם מדולל ושירים עבריים שמילאו כל משבצת שידור אפשרית.

 

התאגיד הושק ב-15 במאי 2017, לאחר חבלי לידה קשים שכללו מאבקים פוליטיים, מספר דחיות וניסיונות להרוג את הרך עוד טרם לידתו. עד ימים אלו מתנהלים דיונים בעתירות שהוגשו לבג"צ נגד פיצול הניסיון של ראש הממשלה בנימין נתניהו ויו"ר הקואליציה בזמנו דוד ביטן, לפצל את התאגיד ל-2 תאגידים – כללי וחדשות, עוד המצאה של הממשלה כדי להגביר את הפיקוח שלה על כאן.

 

לצד המאבקים, עלה גם ערוץ חדש במקומו של זה המיתולוגי. כאן 11 זכה לרייטינג גבוה יחסית בתקופה הראשונה לשידורו, כחלק מהעניין שהביאה השקת התאגיד והשיח התקשורתי והציבורי סביבו. ואולם הגרף התאזן וחזר למימדיו הרגילים.

התחזקות בפריים-טיים, סטגנציה בחדשות

 

בתום שנה לתאגיד, הגיע הזמן לבדוק מה הרייטינג של כאן 11, וכמה הוא שונה מזה של ערוץ 1 המנוח. מבדיקה שערך אייס באמצעות הוועדה הישראלית למדרוג, עולה כי ממוצע הצפייה בפריים-טיים בשעות 21:00-23:00 בקרב משקי בית באוכלוסייה היהודית, עמד על 3% בתקופה שבין 15 במאי 2017, ל-8 במאי השנה - שלשום. בשנה שלפני כן - בין 15 במאי 2016 ל-14 במאי 2017, הרייטינג עמד על 2.2%. משמעות הדבר – ברצועת זו הרייטינג זינק ב-36%, ואולם עדיין מדובר במספרים נמוכים משמעותית מהרייטינג של התחנות המסחריות.

 

הרייטינג הממוצע של מהדורת 'מבט' בין 15 במאי 2016 ל-14 במאי 2017, עמד על 4.3%, ובשנה האחרונה – עלייה קלה של עשירית האחוז, ל-4.4%. מאידך, נתח הצפייה ירד מ-7.4% בערוצי הברודקאסט ל-7.1%. הסיבה: לפני חצי שנה הצטרף ערוץ מסחרי נוסף – וכעת מדובר בקשת 12, רשת 13 וערוץ עשר, ואילו בחודשיים האחרונים הצטרפה מהדורה נוספת למשוואה – של ערוץ 20, כך ששוק התקשורת שכלל לפני שנה 3 ערוצים עם 3 מהדורות, כולל כעת 5 ערוצים שמשדרים 5 משדרים של 4 מהדורות.

 

מבחינה דמוגרפית, דווקא בקרב הקהל המבוגר 65+ חלה עלייה של 8%, כלומר יותר קהל מבוגר הצטרף למהדורת חדשות הערב ביחס למבט המיתולוגית. זהו גם חתך הגילאים והמגזר שהכי צופה בחדשות כאן 11 – עם 8%. לא בטוח שלזה פיללו אנשי התאגיד. מצבה של המהדורה בקרב הקהלים הצעירים קשה, אבל שומר על יציבות כפי שקרה כש'מבט' שודרה: בקרב יהודים הצעירים מגיל 24, הנתונים עומדים על כ-0.2%-0.3% בלבד. בגילאים 25-34 הנתון ירד ל-0.7%, ובקרב יהודים בני 35-44, המהדורה רושמת פחות מ-1% צפייה (וליתר דיוק, 0.9% מול 1.1% בשנה שלפני כן – במבט). בקרב נשים יהודיות חלה עלייה בצפייה ל-2.7%, אצל הגברים היהודים ירידה ל-2.8%, ואילו במגזר המסורתי - עליה ל-5.3%.

הרייטינג הממוצע של רצועת החדשות בשישי נשאר זהה: 3.1% בתקופה הראשונה – כששודרה 'יומן', ו-3.1% בשנה החולפת – עם 'חדשות השבוע'. מבחינת נתח צפייה, חלה התחזקות קלה של 2 עשיריות האחוז, ל-7.1%.

קיראו עוד ב"תקשורת ומדיה"

10 התכניות הנצפות ביותר בשנה האחרונה של ערוץ 1​

10 התכניות הנצפות ביותר בשנה הראשונה של כאן 11

והנה 10 התכניות הנצפות ביותר בשנה האחרונה לפעילות ערוץ 1, מול השנה הראשונה לפעילות כאן 11. בשנה האחרונה קצת פחות משחקי כדורגל בעשירייה, ויותר משדרים מיוחדים. חצי גמר האירווזיון ששודר שלשום, גם כבר את המקום הראשון.

הדיגיטל חזק, אבל לא נמדד

 

לצד נתוני הרייטינג הפושרים, הדיגיטל של התאגיד נחשב לחזק מאד: רק בחודש אפריל האחרון נרשמו 15 מיליון צפיות ביוטיוב בכתבות של כאן 11, ואייטם אחד ביום הזיכרון על ההורים של החייל שחר סטרוג ז"ל – הניב 900 אלף צפיות. נתוני הצפייה הגבוהים בדיגיטל עומדים גם במוקד החיכוך בין התאגיד לוועדה למדרוג, שמסרבת לכלול במכרז למדידה העתידים של הרייטינג גם נתוני צפייה ביוטיוב, כפי שמבקש התאגיד.

 

הפוליטיקאים נהנים לחבוט בתאגיד על הרייטינג הנמוך שלו, תמורת השקעה של מאות מיליוני שקלים. אז נכון שהרייטינג לא זינק בצורה משמעותית - וגם האופטימיים ביותר יודעים ששידור ציבורי לא יכול להתמודד עם תכנים של שידור מסחרי -  אבל תקציב התאגיד נמוך בצורה משמעותית מזה של רשות השידור בשנים הבזבזניות שלה, אז הוא גירד את רף מיליארד השקלים.

גם מבחינת כוח אדם התאגיד מעסיק כ-1,000 עובדים פחות מזה שעבדו בשיא ברשות השידור. בדצמבר האחרון אישרה מועצת תאגיד השידור את תקציב כאן ל-2018 והוא יעמוד על 747 מיליון שקלים, מהם 650 ממשרד התחבורה באמצעות גביית אגרת רדיו ברכב, והיתר בהכנסות מפרסום וחסויות. 

תגובות לכתבה(2):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    מבפנים 19/05/2018 06:57
    הגב לתגובה זו
    היתה תחנה יעילה וטובה ובה תחנות מאופיינות בצורה נכונה. חוסלה לטובת הקמת תחנות ללא איפיון ברור ושידור רצוף תקלות שלא קרו בקול ישראל.
  • 1.
    דניאל סיני 11/05/2018 17:22
    הגב לתגובה זו
    על מה ולמה?
קווין ספייסי מבית הקלפים (בית הקלפים - יחצ)קווין ספייסי מבית הקלפים (בית הקלפים - יחצ)

ממיליונר גדול להומלס - איך איבד קווין ספייסי 70 מיליון דולר

בגיל 66 ואחרי קריירה מפוארת, השחקן שזכה ב-2 פרסי אוסקר וכיכב בסדרת בית הקלפים לצד סדרות וסרטים רבים, נותר כמעט חסר כל; הוא נלחם משפטית בטענות כי ביצע עבירות מין בקטנים, הגיע לפשרות מבלי להודות, והפסיד את התדמית ואת הכסף וגם - כמה מרוויחים שחקני אוסקר?

רן קידר |

קווין ספייסי, השחקן זוכה שני פרסי האוסקר, חשף בריאיון לטלגרף כי הוא חי כיום ללא מגורים קבועים, נודד בין מלונות לדירות Airbnb בעקבות הוצאות משפטיות אדירות שהצטברו מאז 2017. "אני הולך לאן שיש עבודה. אין לי ממש בית", אמר ספייסי והוסיף כי "העלויות בשבע השנים האחרונות היו אסטרונומיות. כמעט ולא נכנס כסף, והכול יצא". הדברים נאמרו במקביל להופעתו בתל אביב בשבוע שעבר.

ספייסי, בן 66, בנה קריירה מזהירה שהחלה בשנות ה-80.ההכנסות העיקריות הגיעו משכר בסרטים, סדרות טלוויזיה והפקות שונות. בשיא הקריירה שלו, סביב 2017, ההון הנקי של ספייסי הוערך ב-70 מיליון דולר. חלק ניכר מהסכום נבע מהופעות בסרטים מצליחים, אך המקור המשמעותי ביותר היה הסדרה "בית הקלפים" של נטפליקס. הסדרה, ששודרה בין 2013 ל-2018, הניבה לספייסי 500 אלף דולר לפרק, מה שהצטבר לכ-50 מיליון דולר נטו עם בונוסים כמפיק. נטפליקס השקיעה בסדרה תקציב של מאות מיליונים, כאשר חלקו הגדול הופנה לשכר השחקנים הבכירים. ההצלחה של "בית הקלפים" גם חיזקה את מעמדו כשחקן מוביל, מה שהוביל לחוזים נוספים גדולים בתעשייה.

לפני "בית הקלפים", ספייסי גרף סכומים משמעותיים מסרטים קלאסיים. בסרט "החשוד המיידי" מ-1995, שבו זכה באוסקר הראשון שלו כשחקן משנה, השכר שלו לא פורסם רשמית, אך ההערכה היא שקיבל כ-1-2 מיליון דולר, בהתחשב בתקציב הסרט של 6 מיליון דולר והצלחתו הקופתית של 23 מיליון דולר. הסרט, שהפך אותו לכוכב בינלאומי, פתח בפניו דלתות לחוזים נוספים. על האוסקר השני שלו, עבור "אמריקן ביוטי" מ-1999, השכר עמד על כ-4 מיליון דולר, והסרט גרף 356 מיליון דולר בקופות בעולם, מה שהגדיל משמעותית את ערכו בשוק. 

כמה מרוויח שחקן אוסקר בסרט?

סרטים נוספים תרמו להונו: "שבעה חטאים" מ-1995: כ-2.5 מיליון דולר; "המתווך" מ-1998, כ-5 מיליון דולר. בסך הכול, ההכנסות מסרטים בין 1995 ל-2010 הגיעו לכ-50 מיליון דולר, לפני ניכויי מסים והוצאות הפקה. ספייסי השתתף גם בסרטים כמו "אינטליגנציה מלאכותית" מ-2001, ששילם לו כ-3 מיליון דולר, ו"סופרמן חוזר" מ-2006, עם שכר של כ-10 מיליון דולר, כולל אחוזים מהרווחים. הסרט האחרון גרף 391 מיליון דולר בקופות, אך ההפקה הייתה יקרה במיוחד, מה שהשפיע על הרווחים הנקיים.

מעבר לשכר ישיר, ספייסי הרוויח מפרסומות, חוזי ייעוץ והפקות עצמאיות. הוא הקים חברת הפקה בשנות ה-90, "טריגר סטריט פרודקשנס", שייצרה סרטים מצליחים כמו "21" מ-2008, שגרף 183 מיליון דולר בקופות. ההערכה היא שהחברה הניבה לו 10-15 מיליון דולר. בנוסף, חוזים עם מותגי ענק כמו אמריקן אקספרס וסוני תרמו כ-5 מיליון דולר בשנה בתקופת השיא. 

יונית לוי חדשות 12
צילום: צילום מסך קשת 12
רייטינג

בידור או חדשות? התשובה של הציבור מפתיעה

טבלת רייטינג מעודכנת, המספרים, השינויים וכמה אנשים צופים בגיא פינס? 

רן קידר |

הנתונים מראים שליטה כמעט אבסולוטית, לכל הפחות במה שנוגע למקום הראשון ברצועות המשמעותיות ביותר בטלוויזיה, מהדורת החדשות המרכזיות והפריים טיים, כולן, בשליטת קשת. ובכלל - קשת היא מונופול לא מוצהר. מונופול מול המפרסמים שאת השאריות מעבירים לערוצים אחרים. 

המהדורה המובילה היא של קשת 12 עם 15.9% ברייטינג ו-394 אלף צופים. הרבה אחריה מגיעה המדורה של ערוץ 14 עם רייטינג של 7.9% ו-218 אלף צופים. אחרונות הן רשת 13 עם 5.2% ו-121 אלף צופים וכאן 11, שחזרה למימדים "רגילים", עם 2.6% ו-68 אלף צופים. חדשות 12 היא התוכנית הכי נצפית בכלל - בקרב כל הסגמנטים, גם מול תוכניות הבידור והפריים טיים. 

פריים טיים

גם בפריים טיים קשת הובילה, עם "נוטוק" המקורית שעמדה על 14.8% רייטינג ו-338 אלף צופים. אחריה היה, איך לא, ריאליטי אוכל, כש-"משחקי השף" הגיעו למקום השני עם 10.4% ו-237 אלף צופים, ובמקום השלישי היו הפטריוטים, תכנית הדגל של ערוץ 14 שרושמים 8.9% ויותר צופים מהמקום השני, עם 241 אלף צופים. את הרשימה סגרה "זמן אמת" התיעודית של כאן 11, עם 4.4% רייטינג ו-106 אלף צופים. 

תכניות הבוקר והמהדורות המוקדמות

בקרב תכניות הבוקר מגיעה ראשונה חדשות הבוקר של 12 עם ניב רסקין ורייטינג של 3.5% ו-73 אלף צופים. אחריה היתה תכנית הבוקר של ערוץ 14, ישראל הבוקר עם 2% רייטינג ו-42 אלף צופים ואילו רשת סגרה את הרשימה עם 1.7% ו-34 אלף צופים.

במהדורות המוקדמות לאורך אחר הצוהריים ושעות הערב המוקדמות מובילה עדיין קשת 12 כאשר המהדורה המוקדמת בהנחיית קרן מרציאנו מובילה עם 10.2% ברייטינג ו-236 אלף צופים. אחריה שש עם עודד בן עמי עם 7.1% רייטינג ו-173 אלף צופים. המהדורות הנוספות של שעה שבע בערב הן שבע עם שלזינגר וברדוגו ב-14 עם 6.2% ו-160 אלף צופים ואזור בחירה של רביב דרוקר וברוך קרא בפער משמעותי עם 4.5% ו-115 אלף צופים. רפי רשף בחמש אחר הצוהריים מוביל עם 6.6% ו-156 אלף צופים בעוד שמעון ריקלין בשעה שש בערוץ 14 עם 5.3% ו-133 אלף צופים ומוריה וברקו ב-13 עם רייטינג של 3.6% ו-84 אלף צופים.