שנה לתאגיד כאן: שוק הטלוויזיה השתנה, הרייטינג לא זינק
בימים אלו לפני שנה, ערוץ 1 ותחנות קול ישראל היו בעיצומה של התפוררות, פועל יוצא של סגירת רשות השידור והקמת תאגיד השידור כאן. כשבוע לפני הסגירה הרשמית בלילה שבין 14 ל-15 במאי 2017, לוח השידורים כל ערוץ 1 היה מלא בשידורים חוזרים, והקטע עם גאולה אבן שמזילה דמעות במהלך השידור האחרון של 'מבט', זכור לכולנו. גם ברדיו כבר עבדו על אדי דלק, עם כוח אדם מדולל ושירים עבריים שמילאו כל משבצת שידור אפשרית.
התאגיד הושק ב-15 במאי 2017, לאחר חבלי לידה קשים שכללו מאבקים פוליטיים, מספר דחיות וניסיונות להרוג את הרך עוד טרם לידתו. עד ימים אלו מתנהלים דיונים בעתירות שהוגשו לבג"צ נגד פיצול הניסיון של ראש הממשלה בנימין נתניהו ויו"ר הקואליציה בזמנו דוד ביטן, לפצל את התאגיד ל-2 תאגידים – כללי וחדשות, עוד המצאה של הממשלה כדי להגביר את הפיקוח שלה על כאן.
לצד המאבקים, עלה גם ערוץ חדש במקומו של זה המיתולוגי. כאן 11 זכה לרייטינג גבוה יחסית בתקופה הראשונה לשידורו, כחלק מהעניין שהביאה השקת התאגיד והשיח התקשורתי והציבורי סביבו. ואולם הגרף התאזן וחזר למימדיו הרגילים.
התחזקות בפריים-טיים, סטגנציה בחדשות
בתום שנה לתאגיד, הגיע הזמן לבדוק מה הרייטינג של כאן 11, וכמה הוא שונה מזה של ערוץ 1 המנוח. מבדיקה שערך אייס באמצעות הוועדה הישראלית למדרוג, עולה כי ממוצע הצפייה בפריים-טיים בשעות 21:00-23:00 בקרב משקי בית באוכלוסייה היהודית, עמד על 3% בתקופה שבין 15 במאי 2017, ל-8 במאי השנה - שלשום. בשנה שלפני כן - בין 15 במאי 2016 ל-14 במאי 2017, הרייטינג עמד על 2.2%. משמעות הדבר – ברצועת זו הרייטינג זינק ב-36%, ואולם עדיין מדובר במספרים נמוכים משמעותית מהרייטינג של התחנות המסחריות.
- חדשות 12 הובילה במהדורות, מי בפריים טיים?
- קופה ראשית עוקפת הפטריוטים ואהבה חדשה; עם 314 אלף צופים
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
הרייטינג הממוצע של מהדורת 'מבט' בין 15 במאי 2016 ל-14 במאי 2017, עמד על 4.3%, ובשנה האחרונה – עלייה קלה של עשירית האחוז, ל-4.4%. מאידך, נתח הצפייה ירד מ-7.4% בערוצי הברודקאסט ל-7.1%. הסיבה: לפני חצי שנה הצטרף ערוץ מסחרי נוסף – וכעת מדובר בקשת 12, רשת 13 וערוץ עשר, ואילו בחודשיים האחרונים הצטרפה מהדורה נוספת למשוואה – של ערוץ 20, כך ששוק התקשורת שכלל לפני שנה 3 ערוצים עם 3 מהדורות, כולל כעת 5 ערוצים שמשדרים 5 משדרים של 4 מהדורות.
מבחינה דמוגרפית, דווקא בקרב הקהל המבוגר 65+ חלה עלייה של 8%, כלומר יותר קהל מבוגר הצטרף למהדורת חדשות הערב ביחס למבט המיתולוגית. זהו גם חתך הגילאים והמגזר שהכי צופה בחדשות כאן 11 – עם 8%. לא בטוח שלזה פיללו אנשי התאגיד. מצבה של המהדורה בקרב הקהלים הצעירים קשה, אבל שומר על יציבות כפי שקרה כש'מבט' שודרה: בקרב יהודים הצעירים מגיל 24, הנתונים עומדים על כ-0.2%-0.3% בלבד. בגילאים 25-34 הנתון ירד ל-0.7%, ובקרב יהודים בני 35-44, המהדורה רושמת פחות מ-1% צפייה (וליתר דיוק, 0.9% מול 1.1% בשנה שלפני כן – במבט). בקרב נשים יהודיות חלה עלייה בצפייה ל-2.7%, אצל הגברים היהודים ירידה ל-2.8%, ואילו במגזר המסורתי - עליה ל-5.3%.
הרייטינג הממוצע של רצועת החדשות בשישי נשאר זהה: 3.1% בתקופה הראשונה – כששודרה 'יומן', ו-3.1% בשנה החולפת – עם 'חדשות השבוע'. מבחינת נתח צפייה, חלה התחזקות קלה של 2 עשיריות האחוז, ל-7.1%.
- דרהי מתכוון להיכנס לתקשורת הדתית; שת"פ עם "כיכר השבת" ו"סרוגים"
- תכנית הפרשנות של "האח הגדול" מתקרבת למספר הצופים של חדשות 12
- תוכן שיווקי משכנתא הפוכה: מפתח לחוסן בעורף, יציבות בשוק הנדל"ן
- הריאליטי תמיד מנצח: חתונה ממבט שני בראש הפריים טיים
10 התכניות הנצפות ביותר בשנה האחרונה של ערוץ 1
10 התכניות הנצפות ביותר בשנה הראשונה של כאן 11
והנה 10 התכניות הנצפות ביותר בשנה האחרונה לפעילות ערוץ 1, מול השנה הראשונה לפעילות כאן 11. בשנה האחרונה קצת פחות משחקי כדורגל בעשירייה, ויותר משדרים מיוחדים. חצי גמר האירווזיון ששודר שלשום, גם כבר את המקום הראשון.
הדיגיטל חזק, אבל לא נמדד
לצד נתוני הרייטינג הפושרים, הדיגיטל של התאגיד נחשב לחזק מאד: רק בחודש אפריל האחרון נרשמו 15 מיליון צפיות ביוטיוב בכתבות של כאן 11, ואייטם אחד ביום הזיכרון על ההורים של החייל שחר סטרוג ז"ל – הניב 900 אלף צפיות. נתוני הצפייה הגבוהים בדיגיטל עומדים גם במוקד החיכוך בין התאגיד לוועדה למדרוג, שמסרבת לכלול במכרז למדידה העתידים של הרייטינג גם נתוני צפייה ביוטיוב, כפי שמבקש התאגיד.
הפוליטיקאים נהנים לחבוט בתאגיד על הרייטינג הנמוך שלו, תמורת השקעה של מאות מיליוני שקלים. אז נכון שהרייטינג לא זינק בצורה משמעותית - וגם האופטימיים ביותר יודעים ששידור ציבורי לא יכול להתמודד עם תכנים של שידור מסחרי - אבל תקציב התאגיד נמוך בצורה משמעותית מזה של רשות השידור בשנים הבזבזניות שלה, אז הוא גירד את רף מיליארד השקלים.
גם מבחינת כוח אדם התאגיד מעסיק כ-1,000 עובדים פחות מזה שעבדו בשיא ברשות השידור. בדצמבר האחרון אישרה מועצת תאגיד השידור את תקציב כאן ל-2018 והוא יעמוד על 747 מיליון שקלים, מהם 650 ממשרד התחבורה באמצעות גביית אגרת רדיו ברכב, והיתר בהכנסות מפרסום וחסויות.
- 2.מבפנים 19/05/2018 06:57הגב לתגובה זוהיתה תחנה יעילה וטובה ובה תחנות מאופיינות בצורה נכונה. חוסלה לטובת הקמת תחנות ללא איפיון ברור ושידור רצוף תקלות שלא קרו בקול ישראל.
- 1.דניאל סיני 11/05/2018 17:22הגב לתגובה זועל מה ולמה?

דרהי מתכוון להיכנס לתקשורת הדתית; שת"פ עם "כיכר השבת" ו"סרוגים"
דרהי ביקש את רשות התחרות לבדוק שת"פ שיכול להגיע עד כדי רכישה - רשות התחרות אישרה את המהלך; וכמה שווים האתרים?
איש העסקים פטריק דרהי קיבל לאחרונה את אישור רשות התחרות לשיתוף פעולה עם שניים מאתרי החדשות הבולטים במגזרים הדתי והחרדי "כיכר השבת" ו"סרוגים". לפי ההערכות, מדובר במהלך אסטרטגי שעשוי להתפתח לרכישה מלאה בעתיד, כאשר שווי האתרים מוערך בכ-45 עד 50 מיליון שקל. העסקה בוצעה באמצעות חברת נקסט ויז'ון מדיה, שנמצאת בבעלות עקיפה של דרהי.
אתרי "כיכר השבת" ו"סרוגים" פונים לקהלים מובהקים: הראשון נחשב לפופולרי במיוחד במגזר החרדי, והשני לציבור הציוני־דתי. שני האתרים הוקמו לפני למעלה מעשור ונחשבים לבעלי נוכחות דיגיטלית בולטת.
דרהי, שמחזיק כיום גם בערוץ החדשות i24NEWS, לצד החזקה בהוט, השיק בשנה שעברה מהדורה בעברית לערוץ i24NEWS תוך שהוא מגייס אליה שדרים ומגישים מערוצים אחרים. במקביל, דרהי מנסה מזה חודשים למכור את HOT, חברת התקשורת שבאמצעותה נכנס לישראל לפני שנים. לצורך כך נשכרו בנקי השקעות בינלאומיים, בהם רוטשילד ו-UBS. לפי הערכות, התמורה הנדרשת עומדת על בין 6 ל-8 מיליארד שקל.
בנוסף לפעילותו בתחום התקשורת, דרהי השלים לאחרונה את רכישת פרויקט הנדל"ן מנדרין אוריינטל בתל אביב, מגדלי הדולפינריום לשעבר, תמורת סכום מוערך של כ-900 מיליון שקל. מדובר ברכישה שבוצעה באמצעות חברת הרב קוק נווה צדק שבשליטתו, אשר קיבלה לידיה כ-94% ממניות חברת סיגייט המחזיקה בפרויקט.
- פטריק דרהי מסתבך - עלול לאבד את השליטה בענקית התקשורת, אלטיס
- אאוטבריין פספסה את צפי האנליסטים בהכנסות אך הכתה אותו ברווח
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7

תכנית הפרשנות של "האח הגדול" מתקרבת למספר הצופים של חדשות 12
כמו בכל מוצ"ש, חדשות 14 עם רייטינג נמוך במיוחד ו-"האח הגדול" של רשת בראש כל השידורים, גם בפריים טיים וגם לאחריו
כמו בכל מוצ"ש, אנחנו רואים שינוי במהדורות החדשות המרכזיות. אמנם חדשות 12 של קשת נשארת בראש, ממש מדי יום ביומו, ויש לה כמעט את מספר הצופים הכולל של שאר המהדורות, עם 13.4% רייטינג ו-345 אלף צופים, אבל השינוי נובע בעיקרו מחדשות 14, שהמהדורה שלהם נופלת למקום ה-4 במוצאי השבת, לפחות בקיץ כשהשבת יוצאת מאוחר והיא עומדת על 4% רייטינג בלבד ו-111 אלף צופים. אל המקום השני מתברגת מהדורת החדשות של ערוץ 13, עם 6.6% רייטינג ו-167 אלף צופים. מרוויחה נוספת היא מהדורת חדשות 11, שאותה מנחה איילה חסון, ועולה למקום השלישי עם רייטינג של 4.7% ומצליחה לחצות מזה זמן רב את רף 100 אלף הצופים, עם 106 אלף צופים.
מבחינת הפריים טיים, "האח הגדול" של רשת משאיר את כולם מאחור, עם 21.8% רייטינג ומעל חצי מיליון צופים, עם 572 אלף צופים. ריאליטי נוסף, "רוקדים עם כוכבים" של קשת, גם הוא פופולרי עם 15.7% ו-411 אלף צופים. פגישה עם רוני קובן, של כאן11, שבה התקיים ראיון עם חגי סגל, קיבלה 3.7% בלבד, עם 98 אלף צופים.
בשאר הרצועות, פגוש את העיתונות היתה עם 7.4% רייטינג ו-197 אלף צופים ברצועה המוקדמת שלה, ועלתה לאחר מכן ל-7.9% עם 209 אלף צופים. מוריה וברקו היו עם 3.4% רייטינג ו-85 אלף צופים ברצועה המוקדמת ולאחר מכן עלו ל-5.2% ו-131 אלף צופים.
מבחינת תכניות הלילה, שוב רשת מראה עד כמה מותג "האח הגדול" חזק, כשתכנית הפרשנות, "אח לילה" זכתה ל-297 אלף צופים, עם 11.7% רייטינג, נתון חריג לרצועה הזו. לעומתה, שרקי וג'קי ששודרו בקשת היו עם 7% רייטינג ו-174 אלף צופים.
- הריאליטי תמיד מנצח: חתונה ממבט שני בראש הפריים טיים
- קשת מובילה במהדורות, רשת בריאליטי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7