עטרה בילר אגאדיר
צילום: צילום מסך
ניתוח קמפיין

קמפיין "השוגר דדי" שמטריף את הרשת: מה חושבת מבקרת הפרסומות שלנו?

כדי לבנות נרטיב של שחיתות וסקסיות, צריך לדעת לעשות שימוש נכון בסטריאוטיפים כגון "השוגר דדי" ו"בימבו". עטרה בילר לא מצטרפת לביקורת הקטלנית על הקמפיין
עטרה בילר | (15)
נושאים בכתבה אגאדיר עטרה בילר

המיתוס של "הבימבו" כמו גם המיתוס של "השוגר דדי", חרוטים על נימי נפשה של האנושות מקדמת דנא, עוד מלפני שידענו לומר "קדמת דנא". לצד מיתוסים או ארכיטיפים שחוזרים על עצמם בתרבויות שונות וצולחות עיתים ומהמורות, כגון הבתולה הזקנה, המכשפה הרעה, המאצ'ו המלא מעצמו או הגבר הכנוע והתלותי, חיים עוד מטבעות אנושיים ירוקי עד ששום אופנה לא תצליח להשמיד.

 

לא אני ולא אתם יצרנו אותם ולא אני ולא אתם, לא הפמיניסטיות ולא השוביניסטים יצליחו להשפיע על תבניות אלו. השאלה היחידה היא - מאיזו זווית נבחר לראות אותן.

 

הפרסומת החדשה של אגאדיר עושה שימוש בתבנית "הבימבו הצעירה" ו"השוגר דדי" כי זה מה שפרסומות עושות - במקום להמציא את הגלגל ולעלות למפרסם יותר ממה שהוא מקצה לפרסום, הן ממנפות את עצמן על גבי מנופים בנויים למשעי.

 

חלק מהמנופים חיצוניים: נקרא להם מדיה. פלטפורמות. המקום בו פוגשים את הצרכן. חלק מהמנופים פנימיים: נקרא להם תבניות. הנוסחאות על פיהן אנחנו בנויים. הקוד האנושי. או במלים אחרות - קלישאות שעוזרות לנו להתחבר מהר יותר, עמוק יותר וביעילות רבה יותר לאימפקט המיוחל הלא הוא בשורת המותג. במקרה של אגדיר - טעם עשיר עד כדי אי מוסריות.

 

אלא שאגדיר לא יכולה לומר "טעם עשיר" ולא לצלול לבנאליה של "מממ טעים". כי מה שסתם טעים בהמבורגר אחר, אצל אגדיר הוא טעים עד כדי שחיתות. אגדיר לשאר רשתות ההמבורגר הוא כמו מגנום לסתם ארטיק. גם מגנום כמו אגדיר טורח לבנות נרטיב של שחיתות, פליליות, סקסיות, חוסר מוסריות. גלידה טובה היא חטא לא מוסרי והמבורגר טוב הוא שחיתות.

 

כדי להגיד טעים עד כדי שחיתות צריך להראות שחיתות. בימבו ושוגר דדי זה קשר שבאופן מוסכם ומקובל על כולם מסמל משהו נקלה ומטריד בדיוק כמו קוגרית עם גבר צעיר. מדובר בקשרים שכולם אומרים עליו - "אם טוב להם מי אני שאתערב", אבל חושבים בליבם - "כמה חולני".

 

קחו את הסרט של yes "החיים בוורוד" עם הבלונדינית הצעירה והזקן, או את המודעה של מרצדס בה כתוב על הזקן "באמת חסר פרוטה" ועל הצעירה "באמת מאוהבת". ב-2 המקרים יש חשיבות להשתמש בתבנית החרוטה בנשמת כולנו כדי להעביר נקודה.

קיראו עוד ב"תקשורת ומדיה"

הפרסומת של yes  

הפרסומת של מרצדס

עד כאן הכל טוב. יש מותג, יש לו בשורה. הוא טעים אבל יותר מטעים. זה גובל בפשע וחוסר מוסריות כמה שהוא טעים. מכאן לסוגית הלגיטימיות. זה די פשוט, יש 2 זוויות מנוגדות.

 

גבר בן 80 שבוחר אישה צעירה כבת זוג, הוא חתיכת שוביניסט פדופיל שמכחיש את גילו ומנצל את חולשותיה לטובת האגו שלו, מאידך אפשר גם לומר - אישה צעירה שבוחרת בגבר בן 80 כבן זוג, היא נצלנית ומניפולטיבית שממתינה בשקט לרגע בו תירש את הונו. כנ"ל לגבי אישה מבוגרת עם גבר צעיר.

 

השאלה מי מנצל את מי, מעידה הרבה יותר על המתבונן מאשר על האירוע במציאות. ולכן, שימוש בפרסומת הזו כשדה קרב נוסף ולא מעניין של פמיניסטיות שמחפשות בנרות גברים מטרידים ומדירים' הוא בבחינת תחמושת מבוזבזת.

 

תגובות לכתבה(15):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 14.
    לא מומחית בפרסום 01/09/2015 19:33
    הגב לתגובה זו
    זה לא ענין של מי מנצל את מי ולמה - הקמפיין הזה הוא עלבון לאינטליגנציה ותו לא. רמיזה על בן 80 וצעירה בלונדינית (ולמה בדיוק את קוראת לבלונדית בימבו?) לא משדרת סקסיות, לא רומזת על תאוות בשרים, ובוודאי אינה מגרה את החושים של אלו מאיתנו שהם מתחת לגיל 80. הדבר היחידי שהקמפיין הזה גרם לי הוא חוסר תיאבון ולכן ציון נכשל מהדהד. נ.ב. - אין קשר לחוסר מוסריות ופליליות. לא בקמפיין ולא בהמבורגר
  • 13.
    מתן 13/08/2015 12:23
    הגב לתגובה זו
    הבנתי אינה מרקיעה עד כדי חשד לערפל מכוון לעינכם קרי, הקמפיין העולמי של טוברוג הנו חלק פעיל בקמפיין של אגדיר!!! ראה כוס הבירה בקמפיין של אגדיר של טוברוג, כלומר המימון הוא של טוברוג קרי החברה המרכזית למשקאות האם יסתיים כמו הקמפיין של גולדסטאר בגניזה? ומדוע העיתונות והמדיה עוצמים עיין האם מפחד כלכלי?
  • 12.
    רון 12/08/2015 20:10
    הגב לתגובה זו
    נשמע כמו נימוקים של פלנר מתחיל... ואני חשבתי שמטרת קמפיינים של מותגים שונים היא לייצר ביקושים...ולא סלידה וחרם צרכנים... זו בדיוק הסיבה לכך שפירסומאים לא צריכים לנתח קמפיינים אלא מנהלי שיווק שמחוברים ואחראים ליעדים העיסקים של הארגון
  • 11.
    יפה מאוד (ל"ת)
    אלון 12/08/2015 15:31
    הגב לתגובה זו
  • 10.
    מו-דג 12/08/2015 15:23
    הגב לתגובה זו
    זה מדהים לראות כל פעם מחדש איך פרסומאיות שנמצאות בענף מאמצות דפוסי חשיבה גבריים שוביניסטיים שאולי התאימו לימי יצחק מרדכי בצבא. בעצם גם זה לא. בכל מקרה מעבר לפרובוקוציה זולה כמיטב שיטת הזרמון בימים עברו, אין פה כלום. כאילו מיקס של רשת מזון עם שם של מקום במרוקו, שמוכרת פאסט פוד אמריקאי עם קלישאות חסרות טעם של שוגר דדי. ועוד לא דברנו על הטעם ואיזו הצדקה יש לשלם חמישים ש"ח רק בשביל חתיכת בשר ללא טוגנים, סלט ומשקאות. מילא, אני עברתי לדגים.
  • 9.
    יפה כתבת. יקירתי (ל"ת)
    ורד בטש 12/08/2015 09:07
    הגב לתגובה זו
  • 8.
    ירון 12/08/2015 08:49
    הגב לתגובה זו
    כפרסומאית הניתוח שלך מדויק, מעניין ואף נשמע לכאורה נכון. כלקוח, שאחראי על דוחות הרווח וההפסד של אגאדיר, הניתוח שלך הוא בגדר תירוץ של פרסומאי שמסביר ללקוח שלו למה למרות שהחולה מת, הניתוח הצליח.
  • 7.
    טל 11/08/2015 20:56
    הגב לתגובה זו
    גם אני כשהסתכלתי, דווקא מצאתי בזה עניין. כולם התחילו להתלהם ואני אישית בוחרת לראות באישה כזאת שמנצלת את הגבר ולא ההפך. יש פה שפה ברורה של המותג, הם פרובוקטיבים ואם המסר שלהם מדבר על שחיטות, הם בחרו בנרטיב מתאים. כמובן שיכלו ללכת על חברי הכנסת במדינה, אבל ברור היה שזה ייצור פרובוקציה ולשם כיוונו וגם הצליחו
  • 6.
    קמפיין ללא כשרון 11/08/2015 19:33
    הגב לתגובה זו
    כמו במלחמה, אתה אף פעם לא יודע איך תצא ממנה. אז היה כאן קמפיין לא קריאייטיבי ולא חתרני ולא כלום. אך המון פרובוקציה לשם הפרובוקציה במטרה אחת. ויראליות. אז זה הצליח להם אבל היא נחמדה עד לאותה נקודה בה הציבור מתהפך על המותג והויראליות וה"פרובוקציה" גורמות נזק.
  • 5.
    אשה 11/08/2015 18:16
    הגב לתגובה זו
    מרוב דחף לפוליטיקלי קורקט, נהיינו פנאטים. והסיפמטום הראשון לפנאטיות הוא שאין לך יותר הומור. אף אחד לא צוחק שם על נשים, אלא על מקרה מאד פרטי של נשים שבחרו להתאהב בכסף. תנוחו כל המתלהמים, אני לא מרגישה שנשיותי נפגעה בגלל הקמפיין.
  • 4.
    לא הבנתם, זו הבת שלו (ל"ת)
    אהה 11/08/2015 17:47
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    שמוליק קורן 11/08/2015 17:35
    הגב לתגובה זו
    אני לא שמרן ובדר"כ אוהב פרובוקציות אבל פרסומת שמשדרת בצורה בוטה לבני נוער עושר = זנות אינה ראויה בעיניי. להבדיל הפרסומת של YES - דיי הומוריסטית ובטוב טעם.
  • 2.
    פרסומאית 11/08/2015 15:41
    הגב לתגובה זו
    מכיוון שמדובר בפרסומת למזון- הויז'ואל של הגבר הזקן עם העור הרופס מעורר תחושת גועל. האפקט הפאבלובי עובד, וכשאני שומעת או רואה אגאדיר האסוציאציה של עור זקן עם כתמים עושה את שלה. פרסומת לא טובה, מכל בחינה.
  • 1.
    דניאל 11/08/2015 15:31
    הגב לתגובה זו
    הרעש סביב הקמפיין נסוב סביב טיעונים חברתיים וערכיים ולא תקשורתיים (האם הקמפיין אפקטיבי או לא...) לכן אין לך חוסר הסכמה איתם. אתם פשוט מדברים על 2 נושאים שונים
  • אני 12/08/2015 14:43
    הגב לתגובה זו
    כל הכבוד מקצוענית !
מתוך הכוכב הבא לאירוויזיון של קשת 12, מתוך אתר מאקומתוך הכוכב הבא לאירוויזיון של קשת 12, מתוך אתר מאקו

רייטינג: כוכב הבא ומהדורת 12 בטופ, ערוץ 14 רושם עלייה בשעות הערב

במהדורות 12 נשארת בטופ אבל למהדורת החדשות של ערוץ 14 נרשמת עלייה קלה ברייטינג

הדס ברטל |

מהדורת החדשות של 12 עדיין מונופול. ובכלל, קשת, למרות ניסיונה להתחמק מכך - היא מונופול. ערוץ 13 בגסיסה, 14 די נעצר, אך פחות מביא מפרסמים. קשת מקבלת את כל הקופה וכל הקצפת. סוד ידוע בשוק הפרסום והתקשורת הוא שקשת "שולחת" לקוחות לרשת רק כדי שתהיה לה תחרות ושהרגולטור לא יטיל עלייה סנקציות. 

המהדורה המובילה היא כאמור של קשת 12 עם 17.6% ברייטינג ו-443 אלף צופים. הרבה אחריה מגיעה המדורה של ערוץ 14 עם רייטינג של 9.3% ו-257 אלף צופים. אחרונות הן רשת 13 עם 6.7% ו-153 אלף צופים וכאן 1 עם 3.2% ו-38 אלף צופים. 

פריים טיים

הכוכב הבא לאירווזיון ממשיך להוביל את טבלת הרייטינג עם 16.2% רייטינג ו-429 אלף צופים. הרבה אחריה מגיעים הפטריוטים, תכנית הדגל של ערוץ 14 שרושמים 9.2% ו-262 אלף צופים. מעט אחריה מגיעה ווראט של רשת 13 עם 8.9% רייטינג ו-229 אלף צופים ותכנית הדרמה המקורית מקום שמח בכיכובה של נועה קולר של כאן 11 עם 6% ו-127 אלף צופים.


ינון מגל בשידורי הפטריוטים מתוך אתר ערוץ 14
ינון מגל בשידורי הפטריוטים - קרדיט: מתוך אתר ערוץ 14


תכניות הבוקר והמהדורות המוקדמות

בקרב תכניות הבוקר מגיעה ראשונה חדשות הבוקר של 12 עם ניב רסקין ורייטינג של 4.1% ו-101 אלף צופים. אחריה חדשות היום עם אלי ראכלין בערוץ 13 ו-75 אלף צופים. הרבה מאחור היא תכנית הבוקר של ערוץ 14, ישראל הבוקר עם 1.4% רייטינג ו-26 אלף צופים. התכנית על הבוקר עם עודד מנשה בערץ 14 בשעה תשע עם רייטינג של 1.2% ו-28 אלף צופים בלבד. באותה השעה ב-13 משודרת פותחים יום עם רייטינג של 1.3% ו-29 אלף צופים והמובילה היא נסלי ברדה במשדר הבוקר של 12 ורייטינג של 2.6% ו-56 אלף צופים.

מתוך הכוכב הבא לאירוויזיון של קשת 12, מתוך אתר מאקומתוך הכוכב הבא לאירוויזיון של קשת 12, מתוך אתר מאקו

רייטינג: כוכב הבא ומהדורת 12 בטופ, ערוץ 14 רושם עלייה בשעות הערב

במהדורות 12 נשארת בטופ אבל למהדורת החדשות של ערוץ 14 נרשמת עלייה קלה ברייטינג

הדס ברטל |

מהדורת החדשות של 12 עדיין מונופול. ובכלל, קשת, למרות ניסיונה להתחמק מכך - היא מונופול. ערוץ 13 בגסיסה, 14 די נעצר, אך פחות מביא מפרסמים. קשת מקבלת את כל הקופה וכל הקצפת. סוד ידוע בשוק הפרסום והתקשורת הוא שקשת "שולחת" לקוחות לרשת רק כדי שתהיה לה תחרות ושהרגולטור לא יטיל עלייה סנקציות. 

המהדורה המובילה היא כאמור של קשת 12 עם 17.6% ברייטינג ו-443 אלף צופים. הרבה אחריה מגיעה המדורה של ערוץ 14 עם רייטינג של 9.3% ו-257 אלף צופים. אחרונות הן רשת 13 עם 6.7% ו-153 אלף צופים וכאן 1 עם 3.2% ו-38 אלף צופים. 

פריים טיים

הכוכב הבא לאירווזיון ממשיך להוביל את טבלת הרייטינג עם 16.2% רייטינג ו-429 אלף צופים. הרבה אחריה מגיעים הפטריוטים, תכנית הדגל של ערוץ 14 שרושמים 9.2% ו-262 אלף צופים. מעט אחריה מגיעה ווראט של רשת 13 עם 8.9% רייטינג ו-229 אלף צופים ותכנית הדרמה המקורית מקום שמח בכיכובה של נועה קולר של כאן 11 עם 6% ו-127 אלף צופים.


ינון מגל בשידורי הפטריוטים מתוך אתר ערוץ 14
ינון מגל בשידורי הפטריוטים - קרדיט: מתוך אתר ערוץ 14


תכניות הבוקר והמהדורות המוקדמות

בקרב תכניות הבוקר מגיעה ראשונה חדשות הבוקר של 12 עם ניב רסקין ורייטינג של 4.1% ו-101 אלף צופים. אחריה חדשות היום עם אלי ראכלין בערוץ 13 ו-75 אלף צופים. הרבה מאחור היא תכנית הבוקר של ערוץ 14, ישראל הבוקר עם 1.4% רייטינג ו-26 אלף צופים. התכנית על הבוקר עם עודד מנשה בערץ 14 בשעה תשע עם רייטינג של 1.2% ו-28 אלף צופים בלבד. באותה השעה ב-13 משודרת פותחים יום עם רייטינג של 1.3% ו-29 אלף צופים והמובילה היא נסלי ברדה במשדר הבוקר של 12 ורייטינג של 2.6% ו-56 אלף צופים.