קמפיין "השוגר דדי" שמטריף את הרשת: מה חושבת מבקרת הפרסומות שלנו?
המיתוס של "הבימבו" כמו גם המיתוס של "השוגר דדי", חרוטים על נימי נפשה של האנושות מקדמת דנא, עוד מלפני שידענו לומר "קדמת דנא". לצד מיתוסים או ארכיטיפים שחוזרים על עצמם בתרבויות שונות וצולחות עיתים ומהמורות, כגון הבתולה הזקנה, המכשפה הרעה, המאצ'ו המלא מעצמו או הגבר הכנוע והתלותי, חיים עוד מטבעות אנושיים ירוקי עד ששום אופנה לא תצליח להשמיד.
לא אני ולא אתם יצרנו אותם ולא אני ולא אתם, לא הפמיניסטיות ולא השוביניסטים יצליחו להשפיע על תבניות אלו. השאלה היחידה היא - מאיזו זווית נבחר לראות אותן.
הפרסומת החדשה של אגאדיר עושה שימוש בתבנית "הבימבו הצעירה" ו"השוגר דדי" כי זה מה שפרסומות עושות - במקום להמציא את הגלגל ולעלות למפרסם יותר ממה שהוא מקצה לפרסום, הן ממנפות את עצמן על גבי מנופים בנויים למשעי.
חלק מהמנופים חיצוניים: נקרא להם מדיה. פלטפורמות. המקום בו פוגשים את הצרכן. חלק מהמנופים פנימיים: נקרא להם תבניות. הנוסחאות על פיהן אנחנו בנויים. הקוד האנושי. או במלים אחרות - קלישאות שעוזרות לנו להתחבר מהר יותר, עמוק יותר וביעילות רבה יותר לאימפקט המיוחל הלא הוא בשורת המותג. במקרה של אגדיר - טעם עשיר עד כדי אי מוסריות.
אלא שאגדיר לא יכולה לומר "טעם עשיר" ולא לצלול לבנאליה של "מממ טעים". כי מה שסתם טעים בהמבורגר אחר, אצל אגדיר הוא טעים עד כדי שחיתות. אגדיר לשאר רשתות ההמבורגר הוא כמו מגנום לסתם ארטיק. גם מגנום כמו אגדיר טורח לבנות נרטיב של שחיתות, פליליות, סקסיות, חוסר מוסריות. גלידה טובה היא חטא לא מוסרי והמבורגר טוב הוא שחיתות.
כדי להגיד טעים עד כדי שחיתות צריך להראות שחיתות. בימבו ושוגר דדי זה קשר שבאופן מוסכם ומקובל על כולם מסמל משהו נקלה ומטריד בדיוק כמו קוגרית עם גבר צעיר. מדובר בקשרים שכולם אומרים עליו - "אם טוב להם מי אני שאתערב", אבל חושבים בליבם - "כמה חולני".
קחו את הסרט של yes "החיים בוורוד" עם הבלונדינית הצעירה והזקן, או את המודעה של מרצדס בה כתוב על הזקן "באמת חסר פרוטה" ועל הצעירה "באמת מאוהבת". ב-2 המקרים יש חשיבות להשתמש בתבנית החרוטה בנשמת כולנו כדי להעביר נקודה.
- בידור או חדשות? התשובה של הציבור מפתיעה
- רייטינג: כוכב הבא ומהדורת 12 בטופ, ערוץ 14 רושם עלייה בשעות הערב
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- ממיליונר גדול להומלס - איך איבד קווין ספייסי 70 מיליון דולר
הפרסומת של yes
הפרסומת של מרצדס
עד כאן הכל טוב. יש מותג, יש לו בשורה. הוא טעים אבל יותר מטעים. זה גובל בפשע וחוסר מוסריות כמה שהוא טעים. מכאן לסוגית הלגיטימיות. זה די פשוט, יש 2 זוויות מנוגדות.
גבר בן 80 שבוחר אישה צעירה כבת זוג, הוא חתיכת שוביניסט פדופיל שמכחיש את גילו ומנצל את חולשותיה לטובת האגו שלו, מאידך אפשר גם לומר - אישה צעירה שבוחרת בגבר בן 80 כבן זוג, היא נצלנית ומניפולטיבית שממתינה בשקט לרגע בו תירש את הונו. כנ"ל לגבי אישה מבוגרת עם גבר צעיר.
השאלה מי מנצל את מי, מעידה הרבה יותר על המתבונן מאשר על האירוע במציאות. ולכן, שימוש בפרסומת הזו כשדה קרב נוסף ולא מעניין של פמיניסטיות שמחפשות בנרות גברים מטרידים ומדירים' הוא בבחינת תחמושת מבוזבזת.
- 14.לא מומחית בפרסום 01/09/2015 19:33הגב לתגובה זוזה לא ענין של מי מנצל את מי ולמה - הקמפיין הזה הוא עלבון לאינטליגנציה ותו לא. רמיזה על בן 80 וצעירה בלונדינית (ולמה בדיוק את קוראת לבלונדית בימבו?) לא משדרת סקסיות, לא רומזת על תאוות בשרים, ובוודאי אינה מגרה את החושים של אלו מאיתנו שהם מתחת לגיל 80. הדבר היחידי שהקמפיין הזה גרם לי הוא חוסר תיאבון ולכן ציון נכשל מהדהד. נ.ב. - אין קשר לחוסר מוסריות ופליליות. לא בקמפיין ולא בהמבורגר
- 13.מתן 13/08/2015 12:23הגב לתגובה זוהבנתי אינה מרקיעה עד כדי חשד לערפל מכוון לעינכם קרי, הקמפיין העולמי של טוברוג הנו חלק פעיל בקמפיין של אגדיר!!! ראה כוס הבירה בקמפיין של אגדיר של טוברוג, כלומר המימון הוא של טוברוג קרי החברה המרכזית למשקאות האם יסתיים כמו הקמפיין של גולדסטאר בגניזה? ומדוע העיתונות והמדיה עוצמים עיין האם מפחד כלכלי?
- 12.רון 12/08/2015 20:10הגב לתגובה זונשמע כמו נימוקים של פלנר מתחיל... ואני חשבתי שמטרת קמפיינים של מותגים שונים היא לייצר ביקושים...ולא סלידה וחרם צרכנים... זו בדיוק הסיבה לכך שפירסומאים לא צריכים לנתח קמפיינים אלא מנהלי שיווק שמחוברים ואחראים ליעדים העיסקים של הארגון
- 11.יפה מאוד (ל"ת)אלון 12/08/2015 15:31הגב לתגובה זו
- 10.מו-דג 12/08/2015 15:23הגב לתגובה זוזה מדהים לראות כל פעם מחדש איך פרסומאיות שנמצאות בענף מאמצות דפוסי חשיבה גבריים שוביניסטיים שאולי התאימו לימי יצחק מרדכי בצבא. בעצם גם זה לא. בכל מקרה מעבר לפרובוקוציה זולה כמיטב שיטת הזרמון בימים עברו, אין פה כלום. כאילו מיקס של רשת מזון עם שם של מקום במרוקו, שמוכרת פאסט פוד אמריקאי עם קלישאות חסרות טעם של שוגר דדי. ועוד לא דברנו על הטעם ואיזו הצדקה יש לשלם חמישים ש"ח רק בשביל חתיכת בשר ללא טוגנים, סלט ומשקאות. מילא, אני עברתי לדגים.
- 9.יפה כתבת. יקירתי (ל"ת)ורד בטש 12/08/2015 09:07הגב לתגובה זו
- 8.ירון 12/08/2015 08:49הגב לתגובה זוכפרסומאית הניתוח שלך מדויק, מעניין ואף נשמע לכאורה נכון. כלקוח, שאחראי על דוחות הרווח וההפסד של אגאדיר, הניתוח שלך הוא בגדר תירוץ של פרסומאי שמסביר ללקוח שלו למה למרות שהחולה מת, הניתוח הצליח.
- 7.טל 11/08/2015 20:56הגב לתגובה זוגם אני כשהסתכלתי, דווקא מצאתי בזה עניין. כולם התחילו להתלהם ואני אישית בוחרת לראות באישה כזאת שמנצלת את הגבר ולא ההפך. יש פה שפה ברורה של המותג, הם פרובוקטיבים ואם המסר שלהם מדבר על שחיטות, הם בחרו בנרטיב מתאים. כמובן שיכלו ללכת על חברי הכנסת במדינה, אבל ברור היה שזה ייצור פרובוקציה ולשם כיוונו וגם הצליחו
- 6.קמפיין ללא כשרון 11/08/2015 19:33הגב לתגובה זוכמו במלחמה, אתה אף פעם לא יודע איך תצא ממנה. אז היה כאן קמפיין לא קריאייטיבי ולא חתרני ולא כלום. אך המון פרובוקציה לשם הפרובוקציה במטרה אחת. ויראליות. אז זה הצליח להם אבל היא נחמדה עד לאותה נקודה בה הציבור מתהפך על המותג והויראליות וה"פרובוקציה" גורמות נזק.
- 5.אשה 11/08/2015 18:16הגב לתגובה זומרוב דחף לפוליטיקלי קורקט, נהיינו פנאטים. והסיפמטום הראשון לפנאטיות הוא שאין לך יותר הומור. אף אחד לא צוחק שם על נשים, אלא על מקרה מאד פרטי של נשים שבחרו להתאהב בכסף. תנוחו כל המתלהמים, אני לא מרגישה שנשיותי נפגעה בגלל הקמפיין.
- 4.לא הבנתם, זו הבת שלו (ל"ת)אהה 11/08/2015 17:47הגב לתגובה זו
- 3.שמוליק קורן 11/08/2015 17:35הגב לתגובה זואני לא שמרן ובדר"כ אוהב פרובוקציות אבל פרסומת שמשדרת בצורה בוטה לבני נוער עושר = זנות אינה ראויה בעיניי. להבדיל הפרסומת של YES - דיי הומוריסטית ובטוב טעם.
- 2.פרסומאית 11/08/2015 15:41הגב לתגובה זומכיוון שמדובר בפרסומת למזון- הויז'ואל של הגבר הזקן עם העור הרופס מעורר תחושת גועל. האפקט הפאבלובי עובד, וכשאני שומעת או רואה אגאדיר האסוציאציה של עור זקן עם כתמים עושה את שלה. פרסומת לא טובה, מכל בחינה.
- 1.דניאל 11/08/2015 15:31הגב לתגובה זוהרעש סביב הקמפיין נסוב סביב טיעונים חברתיים וערכיים ולא תקשורתיים (האם הקמפיין אפקטיבי או לא...) לכן אין לך חוסר הסכמה איתם. אתם פשוט מדברים על 2 נושאים שונים
- אני 12/08/2015 14:43הגב לתגובה זוכל הכבוד מקצוענית !
מתוך הכוכב הבא לאירוויזיון של קשת 12, מתוך אתר מאקורייטינג: כוכב הבא ומהדורת 12 בטופ, ערוץ 14 רושם עלייה בשעות הערב
במהדורות 12 נשארת בטופ אבל למהדורת החדשות של ערוץ 14 נרשמת עלייה קלה ברייטינג
מהדורת החדשות של 12 עדיין מונופול. ובכלל, קשת, למרות ניסיונה להתחמק מכך - היא מונופול. ערוץ 13 בגסיסה, 14 די נעצר, אך פחות מביא מפרסמים. קשת מקבלת את כל הקופה וכל הקצפת. סוד ידוע בשוק הפרסום והתקשורת הוא שקשת "שולחת" לקוחות לרשת רק כדי שתהיה לה תחרות ושהרגולטור לא יטיל עלייה סנקציות.
המהדורה המובילה היא כאמור של קשת 12 עם 17.6% ברייטינג ו-443 אלף צופים. הרבה אחריה מגיעה המדורה של ערוץ 14 עם רייטינג של 9.3% ו-257 אלף צופים. אחרונות הן רשת 13 עם 6.7% ו-153 אלף צופים וכאן 1 עם 3.2% ו-38 אלף צופים.
פריים טיים
הכוכב הבא לאירווזיון ממשיך להוביל את טבלת הרייטינג עם 16.2% רייטינג ו-429 אלף צופים. הרבה אחריה מגיעים הפטריוטים, תכנית הדגל של ערוץ 14 שרושמים 9.2% ו-262 אלף צופים. מעט אחריה מגיעה ווראט של רשת 13 עם 8.9% רייטינג ו-229 אלף צופים ותכנית הדרמה המקורית מקום שמח בכיכובה של נועה קולר של כאן 11 עם 6% ו-127 אלף צופים.

- בידור או חדשות? התשובה של הציבור מפתיעה
- הכוכב הבא לאירוויזיון בראש לוח השידורים
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
תכניות הבוקר והמהדורות המוקדמות
בקרב תכניות הבוקר מגיעה ראשונה חדשות הבוקר של 12 עם ניב רסקין ורייטינג של 4.1% ו-101 אלף צופים. אחריה חדשות היום עם אלי ראכלין בערוץ 13 ו-75 אלף צופים. הרבה מאחור היא תכנית הבוקר של ערוץ 14, ישראל הבוקר עם 1.4% רייטינג ו-26 אלף צופים. התכנית על הבוקר עם עודד מנשה בערץ 14 בשעה תשע עם רייטינג של 1.2% ו-28 אלף צופים בלבד. באותה השעה ב-13 משודרת פותחים יום עם רייטינג של 1.3% ו-29 אלף צופים והמובילה היא נסלי ברדה במשדר הבוקר של 12 ורייטינג של 2.6% ו-56 אלף צופים.
כמה ירוויח אלמוג בוקר בחדשות 12 ומי הם העיתונאים עם השכר הגבוה ביותר?
קשת היא מונופול
בפועל, ההכנסות של קשת שנשלטת על ידי דודי ורטהיים, הבעלים של קוקה קולה בישראל ובנק מזרחי טפחות, גדולות פי 4-5 לפחות מרשת וגדולות מכל ההכנסות של ערוצי הטלוויזיה גם יחד. העוצמה והכוח נובעים גם מערוץ חדשות חזק וגם מרצועות הבידור הטובות של קשת לעומת המתחרים. ערוץ 13 (רשת) סובל פעמיים - גם מהתחזקות ערוץ 14 שנתפס כאתר הימני היחיד וגם מזה שהוא נחשב "אותו הדבר" וסוג של ניסיון העתקה לא מוצלח של קשת. במקביל למינוי של יוליה שמאלוב-ברקוביץ' למנכ"לית חברת חדשות 13 העיתונאים חששו משינוי הקו המערכתי של החדשות שנתפס בדומה לחדשות 12 כאנטי ביבי עם אג'נדה של שמאל-מרכז. במקביל הועזב רביב דרוקר והחלו עזיבות. ספי עובדיה עזב, וכעת אלמוג בוקר. ספי עובדיה עזב לתוכנית "עובדה" של אילנה דיין, גם היא מבית קשת. ההערכות בשוק מדברות על עלות שכר של בין 700 ל-800 אלף שקל לשנה לעובדיה. המעבר של עובדיה הוא עוד נקודה של כוח עבור ערוץ 12. הוא מתחיל להעביר לשורותיו טאלנטים ונראה כי הוא לא מפספס הזדמנויות. כעת, מעניין יהיה לראות האם ערוץ 13 יגיב - וכיצד ומה תהיה ההשפעה של שוק ההעברות החדש בתקשורת על ערוץ 14 (לאחרונה, אחרי שהכריז על מעבר לערוץ 13, ערוץ 14 סיכם על הישארותו של שרון גל).בוקר, כתב הדרום של הערוץ, שנחשב לעיתונאי מוערך, אמור להחליף את תמיר סטיינמן שעזב לאחרונה את תפקידו. ההערכות הן ששכרו ינוע בין 800 אלף שקל למיליון שקל בשנה.עמית סגל מעל 3 מיליון שקל בשנה; יונית לוי כ-2 מיליון שקל
הטאלנטים בחדשות 12 מרוויחים נהדר. על פי ההערכות שכרם מבטא עלות מעביד של בין 1.5 ל-2 מיליון שקל בשנה. כך מרוויחה גם יונית לוי, וכמוה דני קושמרו, אמנון אברמוביץ', עמית סגל ועוד. סגל נחשב לעיתונאי המרוויח בישראל, כשההערכות מדברות על הכנסות של מעל 3 מיליון שקל בשנה, כשבתוכן גם הכנסות מהספר המצליח וסדרת ההרצאות שהוא מעביר וכן כתיבת טור בידיעות אחרונות.
