בנק ישראל בתרחיש קיצון: מה יקרה אם מחירי הדיור בישראל יקרסו ב-25%

בנק ישראל מזהיר: העלייה בהיקף האשראי של משקי הבית מעצימה את הסיכון לבנקים - צפו בתרחישים
פיצוץ בועה?, צילום: Getty images Isarel
בנק ישראל פרסם הבוקר (ב') את סקירת מערכת הבנקאות לשנת 2015. במסגרת הדו"ח מופיע החשש הגדול מהעלייה בהיקף האשראי של משקי הבית ובאשראי לענף הבינוי והנדל"ן, ובבנק ישראל מזהירים כי אלו מעצימים את הסיכון למערכת הבנקאית. 
חלקם של האשראי לדיור והאשראי לענף הבינוי והנדל"ן טיפס בסוף 2015 ל-45% מסך תיק האשראי של הבנקים, כאשר האשראי לענף הבינוי והנדל"ן מהווה 30% מסך תיק האשראי העסקי. באשר לשוק המשכנתאות, בדומה לשנים האחרונות, גם בשנת 2015 הוא היווה את מנוע הצמיחה בתיק האשראי בבנק, וצמח ב-9% לכמעט 290 מיליארד שקל. בבנק ישראל לא נותרו אדישים לנתונים וסיפקו תרחישי קיצון: 

תרחיש קיצון - ירידה של 25% במחירי הדיור ועלייה באינפלציה 
בנק ישראל מציג תרחיש קיצון המדמה משבר גיאו פוליטי עמוק שעלול להסב לבנקים הפסד שנתי של כ-3 מיליארד שקל, שיתבטא בתשואה שלילית על ההון (יחס בין רווח נקי להון עצמי) של 3.3% והפסדי אשראי של 40 מיליארד שקל ב-3 שנים. 
התרחיש התייחס לפרמטרים הבאים: עלייה באינפלציה של 6.8%, עלייה בריבית לרמה של 5.6%, עלייה באבטלה ל-9.8%, ירידה של 25% במחירי הדיור, צניחה של 40% במדד ת"א 100 והיחלשות של 23% בשקל מול המטבעות הזרים. "תרחיש קיצון שכזה ישפיע במידה משמעותית על מערכת הבנקאות, וזו תרשום הפסד מהותי בשנה השנייה של התרחיש. עם זאת, יחסי ההון של הבנקים אינם צפויים לרדת מתחת למינימום שהפיקוח דורש - יחס הלימות הון עצמי של 6.5%", לפי בנק ישראל.
מבחן הקיצון מציג כי שיעור הלווים שייקלעו לקשיים הינו 5%, שהם כ-38 אלף משקי בית, והבנקים יספגו הפסד של 7 מיליארד שקל. על אף התוצאות הקשות, בבנק ישראל מסייגים וכותבים כי תוצאות המבחן מצביעות על שיפור במאפייני הסיכון של תיק האשראי לדיור, בעקבות צעדים רגולטוריים שננקטו בשנים האחרונות, והדבר מתבטא בשיפור מסוים בשיעורי הכשל של הלווים ובשיעורי ההפסד.

פגיעה בהון הבנקים בכ-15 מיליארד שקל
בבנק ישראל מסבירים כי חלק בולט מההפרשות יתבצע בענף הנדל"ן והדיור. "ההפסד בתיקים אלה יחד מסתכם בכ-40% מסך הפסדי האשראי במהלך התרחיש, וזאת בשל פגיעה קשה בשוק העבודה, ירידה חדה במחירי הדיור והתייקרות חומרי הגלם המשמשים לבנייה", ציינו בדו"ח. 
"המתאם הגבוה בין הענפים הללו מגדיל את סיכון הריכוזיות הענפית ועלול להעצים את ההפסד דרך היזונים חוזרים". כמו כן טוענים בפיקוח על הבנקים כי לצד הפסדי אשראי התממשות  תרחיש הקיצון יוביל לנפילות בתיק ניירות הערך של הבנקים, על רקע העלייה החדה בשערי הריבית ובמרווחי האשראי והירידות בשערי המניות - פגיעה המוערכת ב-15 מיליארד שקל.
תגובות לכתבה(48):

התחבר לאתר

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 29.
    כרגיל עכשיו יבואו מוכי ההמתנה
    נו 28/06/2016 08:18
    הגב לתגובה זו
    5 0
    יעתיקו את הכתבה ויתיחסו לתרגיל בדיקת מצב קיצון (שכאן מלמד על שיפור ההתמודדות ביחס לעבר), כאילו זה מצב קיים שקורה מחר. אחר כך הגאונים שוב יתפלאו איך הם כרגיל נשארו מאחור והבית המשיך להתרחק....
    סגור
  • לא מדובר בתרחיש קיצון אלא בפרשנות כלכלית!
    לוזר 03/07/2016 15:40
    הגב לתגובה זו
    0 0
    לטעמי מי שלא הבין ולא מבין שומה עליו להסביר לאחרים על החתום
    סגור
  • 28.
    סופבועה=שנים מונופול נדלניסט+תקשורת פסיכו-הרצה עם טיפש!
    קבלן,בנק,ממשל=גנביעם 15/06/2016 16:51
    הגב לתגובה זו
    1 0
    שנים מונופול לפסיכו-הרצה= תירוץ החזירות הנדלניסטים למנועה פיצוץ סופבועה להגנת על הבנקים= שקר חזירי באישור הממשל ובנק ישראל להמשך ניצול עם טיפש שיהיה משועבד לבנקים ולממשלה במשכנתאות מטורפות של מיליון+( 70-90% )= הבנקים בישראל היו תמיד מפוקחים ל-% קטן למשכנתאות בנדל"ן=פישר ברח + עם פלוג יצרו סופבועה=אפילו פישר לאחר שברח הודע בפרסום לא מזמן שיש בישראל בועה =הם סיכנו את עתיד המדינה יצרו עדר של העם הטיפש הצעיר והוריהם לעבדות של דורי דורות! .... בושה וחרפה של מדינה שמנצל ושעושק את אזרחיה לעבדות, לטובת הלוביסטים,הבנקים והטייקונים =זה סיכון קיום המדינה!
    סגור
  • 27.
    ל25 צריך לבנות בהרבה מגרשים בגושי התיישבות
    רונית 13/06/2016 23:24
    הגב לתגובה זו
    3 0
    לא לבנות הרבה במקומות בודדים אך לבנות בקצב במקומות כמו אריאל.חייבים להגדיל את כמות המגרשים הפוטנציאליים.
    סגור
  • 26.
    עליה של 100% סביר, ירידה של 25% מקרה קיצון!!!
    אדם 13/06/2016 18:03
    הגב לתגובה זו
    9 0
    לממשלה היו את כל הכלים כדאי לעצור את בועת הנדל"ן, אבל התנגדות של בעלי אינטרסים כמו בנק ישראל, הבנקים , הקבלנים ופוליטיקאים שמחזיקים מספר דירות גרמה לניפוח של הבועה . עכשיו בנק ישראל נמצא על תקן המתריע בשער אמרתי לכם.....
    סגור
  • מסקנה: אין אינטרס לירידת מחירים (ל"ת)
    מוטי 13/06/2016 23:04
    הגב לתגובה זו
    1 2
    סגור
  • 25.
    מחירי הדיור עלו ב 2006 בגלל ההתנתקות ב 2005. ככה יעשה
    יהודי 13/06/2016 16:30
    הגב לתגובה זו
    5 3
    לעם אשר מגרש יהודים מהבתים שלהם בארץ ישראל. כולם ישלמו.
    סגור
  • האמת חבל שפינו זבל חרדי כמוך מעזה (ל"ת)
    יכולת להצטרף לחמאס 13/06/2016 16:39
    הגב לתגובה זו
    1 8
    סגור
  • עזה-חרדים?????
    שני 01/08/2016 11:25
    הגב לתגובה זו
    0 0
    מה הקשר חרדים לעזה, לא היו שם כאלו בכלל!!!! היום שם דת"ל וחרד"ל. אם אתה מספיק מתורבת להבין את הר"ת האלו. מה שלא נראה מתגובתך...
    סגור
  • 24.
    מחירי הדיור עלו ב 2006 בגלל ההתנתקות ב 2005. ככה יעשה
    יהודי 13/06/2016 16:22
    הגב לתגובה זו
    2 2
    לעם אשר מגרש יהודים מהבתים שלהם בארץ ישראל. כולם ישלמו.
    סגור
  • טען עוד
  • זבל כמוך היה צריך להשאר בעזה, גם לחמס (ל"ת)
    היית כותב שטויות? 13/06/2016 16:38
    הגב לתגובה זו
    3 4
    סגור
  • האמת חבל שלא השאירו זבל כמוך בעזה (ל"ת)
    יכולת להתגייס לחמאס 13/06/2016 16:34
    הגב לתגובה זו
    3 5
    סגור
  • 23.
    אין לבנק ישראל מה לעשות חוץ מלהתעסק עם פנטזיות כנראה
    משה ראשל"צ 13/06/2016 16:21
    הגב לתגובה זו
    0 9
    מצב הכלכלי פה מעולה אז הם ממציאים פנטזיות כדי שיהיה להם במה להתעסק - לכו לעבוד
    סגור
  • זה היה הטריגר הראשוני
    איש 13/06/2016 16:54
    הגב לתגובה זו
    2 1
    בנוסף להקפאת הבניה ביו"ש שהוציא 5% מההיצע בשוק יש סיכוי שבאמת זה מה שהתחיל את הסחרור והמרדף לנדל"ן
    סגור
  • כשתתחיל להשתמש בניירות ערך בשירותים (ל"ת)
    תבין את התחזית 13/06/2016 16:33
    הגב לתגובה זו
    3 0
    סגור
  • 22.
    מחירי הדיור עלו ב 2006 בגלל ההתנתקות ב 2005. ככה יעשה
    יהודי 13/06/2016 15:45
    הגב לתגובה זו
    4 2
    לעם אשר מגרש יהודים מהבתים שלהם בארץ ישראל. כולם ישלמו.
    סגור
  • היית יכול להשאר בעזה ולהתאסלם, בלאו (ל"ת)
    הכי חרדי= חמאס 13/06/2016 16:32
    הגב לתגובה זו
    2 6
    סגור
  • 21.
    רגע, אז ראשי המשק רוצים או לא רוצים שמחירי דיור יירדו?
    מי בעד מי נגד 13/06/2016 15:37
    הגב לתגובה זו
    5 0
    לפי זה נראה שראשי המשק בכלל חוששים מירידת מחירי דיור. אז מדוע הם כל הזמן מצהירים שיפעלו להורדת מחירים? הלא, אם המחירים עלו ב 50%, מן הדין שאם יירדו בשליש המצב יישאר ללא שינוי (כי שני שליש מ 150% הם 100%).
    סגור
  • 20.
    זה תרחיש קיצון, זה?
    רבי דוד 13/06/2016 15:09
    הגב לתגובה זו
    7 0
    זה התרחיש האופטימי... Winter id Comming
    סגור
  • 19.
    שיעשו גם חישוב אם המחירים יעלו 25% (ל"ת)
    אלכס 13/06/2016 14:03
    הגב לתגובה זו
    4 2
    סגור
  • הסבירות שיעלו בעוד 25% כסבירות שינחתו חוצנים השנה בת"א
    אחד 13/06/2016 14:18
    הגב לתגובה זו
    12 0
    כן ברור עוד 25% כל עשור יכפילו עצמם. אממה זה אומר שעוד 2-3 דורות דירה ממוצעת תעלה כאן רבע מיליארד דולר (חשב בעצמך) והשכר החציוני ישאר כפי שנשאר 1500$ ואז מי יגור בדירות האלה?! מארק צוקרברג? ביל גייטס?! הכיוון מכאן הוא רק למטה וביג טיים
    סגור
  • הם גם וגם!!גם מצפים לזה וגם מקווים לזה! (ל"ת)
    בא 13/06/2016 14:13
    הגב לתגובה זו
    1 0
    סגור
  • 18.
    מי מנפח מחירים
    שושו 13/06/2016 13:18
    הגב לתגובה זו
    10 1
    יש מי שדואג שמחירי הדיור יהיו מטורפים וחסרי הגיון. לא צריך מחיר למשתכן וקישקושים למינהם מספיק לעשות שני דברים 1. להעלות את הריבית ל -3 אחוז ודבר שני למכור מגרשים במרכז של המינהל, ותראו איך פתאום המחירים יורדים , והיצע דירות מאסיבי , לכל דורש בכל מקום אבל זה ידפוק את כל מי שקנה בתים קרקעות להשקעה לאחרונה ומימן את הרכישה במשכנתאות זולות שפתאום תהיינה יקרות והוא יאלץ למכור במחירי הפסד. אבל אתם יודעים, הון שלטון עולם תחתון זה מה שמניע את המדינה ולכן לא מבצעים את מה שחייבים לעשות.
    סגור
  • הריבית בכל המסלולים כבר עלתה
    רוני 13/06/2016 14:28
    הגב לתגובה זו
    11 0
    לפני כשבוע הבנקים השלימו העלאת ריבית של כאחוז את בכל המסלולים , מלבד הפריים. ובפריים הגבילו את החלק שניתן לקחת ל30-25% ,פעם זה היה 33%. נגמרה החגיגה
    סגור
  • 17.
    פשע גדול.שהנגיד הקודם והנוכחי העתיקו מחול
    הריבית האפסית 13/06/2016 13:02
    הגב לתגובה זו
    14 1
    וירסקו מדינה
    סגור
  • 16.
    מאוחר מדי, כדור השלג יצא לדרכו כבר לפני שנה ואף אחד
    ' 13/06/2016 13:00
    הגב לתגובה זו
    16 0
    לא יוכל לעצור אותו. אבטלה של 9.8% זה לא תרחיש קיצון , זה יגיע ומהר משאתם חושבים , המהירות שבה דברים קורים במשק שהתמנף מהר מדי היא מהירה מאד ותפתיע רבים.
    סגור
  • 15.
    זה קרה בארה"ב ויקרה אצלינו בקרוב. בנק ישראל מתעורר ?
    טוביה 13/06/2016 12:26
    הגב לתגובה זו
    20 0
    ירידה ביצוא, גידול באבטלה, חדלות פרעון של לווי משכנתאות, הפתרון של הממשלה, להמשיך לנפח את הבלון.
    סגור
  • 14.
    המדינה עושקת אותנו במקום לבנות ולמכור דיור חברתי
    צביצ 13/06/2016 12:16
    הגב לתגובה זו
    9 1
    מדינת ביבי והימין = גזר דין של עוני ועזיבת צעירים. כחלום שווה למה שביבי מוכן לשקר כדי לשים על הכיסא.
    סגור
  • 13.
    מפחידים את הציבור.
    שמעון 13/06/2016 12:13
    הגב לתגובה זו
    2 12
    בירידת הדיור שכרגע לא ניראה העלאת ריבית באופק.כך שהאנשים ימשיכו לקחת משכנתאות
    סגור
  • הריבית כבר לא נמוכה כמו שאתה חושב,המספר משקר.
    ' 13/06/2016 15:41
    הגב לתגובה זו
    6 0
    וזה הקאץ' , אין יותר מה לעשות , כלי הריבית מוצה לחלוטין , ריבית שלילית תביא לאובדן שליטה במערכת הבנקאית.
    סגור
  • הריבית על המשכנתאות עלתה
    דני 13/06/2016 13:30
    הגב לתגובה זו
    11 0
    הבנקים העלו בשנה האחרונה את הריבית על המשכנתאות, גם ללא עליית ריבית בנק ישראל.
    סגור
  • ריבית המשכנתא עלתה בחדות
    הוצאה לפועל 13/06/2016 12:42
    הגב לתגובה זו
    9 0
    עלייה של אחוז תוך פחות משנה.
    סגור
  • נכון ,העלו בכל המסלולים (ל"ת)
    רוני 13/06/2016 14:30
    הגב לתגובה זו
    6 0
    סגור
  • 12.
    ...יגיע גם יגיע ... כל הקלי דעת יפלו חזק
    עומרי 13/06/2016 11:47
    הגב לתגובה זו
    17 0
    עם המשכנתאות הממונפות ...הבנקים לא מתחשבים בכם ויעשו לכם תספורת כמו לטייקונים ....
    סגור
  • 11.
    במקרה המתואר לעיל המצב ביוון יראה כקיטנה לעומת מה
    דני 13/06/2016 11:46
    הגב לתגובה זו
    21 1
    שיתחולל כאן 6.8 אנפלציה וריבית של 5.6
    סגור
  • 10.
    והכל תודות לראש ממשלה עלוב שב קדנציות שלו הכל רץ עלה (ל"ת)
    תום 13/06/2016 11:40
    הגב לתגובה זו
    7 1
    סגור
  • 9.
    דירות לאנשים נורמליים
    פזיזו 13/06/2016 11:33
    הגב לתגובה זו
    14 1
    אז אולי לא רק קומבינטורים יוכלו לקנות דירה בלי למשכן את התחתונים
    סגור
  • 8.
    תוכנית קץ
    אמיר 13/06/2016 11:06
    הגב לתגובה זו
    14 1
    זהי תכנית קיצון די מרוככת , אך די בה כדי לרושש את הבנקים . הבעיה שאת המחיר ישלמו מחזיקי כספם בבנקים ואין על כספים האלה שום ביטוח ממדינה , כפי שנהוג בארה״ב . לכן , אם ציבור ירגיש שתוכנית קיצון הולכת להתממש , הוא יזדרז להוציא כספו מן הבנקים ובכך יחיש את המפולת .
    סגור
  • 7.
    25 אחוז זו קריסה ?? זה מעט ממה שיקרה...
    דודו 13/06/2016 11:02
    הגב לתגובה זו
    23 1
    הנפילה תהיה בין 33 ל- 50 אחוז .
    סגור
  • 15-30%
    דוד מירושלים 13/06/2016 13:20
    הגב לתגובה זו
    1 2
    אני צופה שבתוך 3 שנים ירדו מחירי הדירות בירושלים ובתל אביב ב15-30%. זה כבר היה לפני כ24שנים
    סגור
  • 6.
    כך מנסה בנק ישראל לטרפד כל ירידה במחירי הדיור
    אזרח 13/06/2016 11:01
    הגב לתגובה זו
    24 0
    על ידי הפחדות. מעניין שכשהמחירים טסו ב 50% ב 8 השנים האחרונות, בנק ישראל לא חשב להזהיר מפני זה.
    סגור
  • 5.
    ירידת מחירים-לא זוכר מושג כזה
    אורן 13/06/2016 10:58
    הגב לתגובה זו
    1 14
    בנק ישראל חי בבועה מלא פרופסורים ובעלי תואר שלישי שאף פעם לא ניהלו אפילו דוכן עיתונים אבל שכרם כשל מנהלי מפעלים יצרניים אני לא זוכר שמחירים כאן ירדו באיזה שהוא ענף ירידה אמיתית אז למה שמחירי הדיור ירדו?
    סגור
  • בשנים - 2000-2008 מחירי הנדל"ן ירדו
    משתגע מטמבלים 13/06/2016 11:05
    הגב לתגובה זו
    24 1
    בין 20-30%
    סגור
  • 4.
    אם זה יקרה משפחות יוכלו לקנות דירות. (ל"ת)
    אייל 13/06/2016 10:55
    הגב לתגובה זו
    16 0
    סגור
  • 3.
    הבעיה מתחילה מזה שבנקישראל וביבי לא איכפת מאיפה יגיע
    בא 13/06/2016 10:54
    הגב לתגובה זו
    16 1
    הכסף , זה נכון לכול ממשלה , אבל בישראל זה קיצוני מאוד , למעשה זאת המדינה הכי קיצונית בנוגע לסחיטת כסף מהאזרחים .הכוונה למדינות במערב .
    סגור
  • 2.
    זה אותו סיפור ישן ונושן של סבתא חילקה נתנה ל....
    חזירות !!! 13/06/2016 10:54
    הגב לתגובה זו
    18 2
    נתנה ל.... ולדור הצעיר לא נשאר , שפכו אשראי זול לכל מבקש וחנקו את המערכת עכשיו לאלה שבאמת זקוקים לאשראי עבורם לא נשאר עוד חלוקה לא שיוויונית שתמכה ותומכת באלה שיש להם על חשבון אלה שאין להם .
    סגור
  • 1.
    בנקים לא מעניינים אותי ,אנשים בלי דירה דווקא כן ,הגוקים
    בא 13/06/2016 10:50
    הגב לתגובה זו
    24 0
    מבנק ישראל חושבים רק על הבנקים ,וראשהממשלה שהיה אמור להגן על האזרחים דווקא מוסיף שמן למדורת מחירי הדיור . זה עצוב מאוד ביבי .
    סגור
  • במהרה בימנו
    בר 13/06/2016 15:59
    הגב לתגובה זו
    5 0
    אז בואו נתפלל שזה יקרה במהרה בימנו
    סגור