דיווחו על מאות, היו עשרות (צילום אילוסטרציה: מרק ניימן, לע"מ)
דיווחו על מאות, היו עשרות (צילום אילוסטרציה: מרק ניימן, לע"מ)

משרד החינוך: ישיבה באשקלון קיבלה מיליונים בדיווח על תלמידים פיקטיביים

המשרד תובע 3 מיליון שקל מעמותת אוהל יוסף מאשקלון, בגין התמיכה שהעניק לה ב-2022. בעשר השנים שלפני כן קיבלה העמותה מהמשרד 40 מיליון שקל

איתמר לוין | (195)

משרד החינוך תובע 3 מיליון שקל מעמותת אוהל יוסף מאשקלון ומהעומדים בראשה, בטענה לדיווח כוזב על מספר תלמידי הישיבה שהיא מנהלת. על פי התביעה, בשנים 2022-2012 העביר משרד החינוך לעמותה 40 מיליון שקל, אך התביעה מתייחסת רק לכספים שהועברו במחצית השנייה של 2022. המשרד מציין, כי בעקבות החשדות לתרמית נפסקה התמיכה בישיבה. 

הנתבעים האחרים, בתביעה שהוגשה לבית המשפט המחוזי בבאר שבע, הם מורשי החתימה בעמותה, יעקב בלויא ויעקב אברג'ל, ומי שדיווחה על מספר התלמידים - חיה רייך, אחותו של בלויא. המשרד אומר, כי התמיכה ניתנה לאורך השנים על פי דיווחיה העצמיים של הישיבה על מספר התלמידים; הוא מציין, כי העביר לה כספים שנים רבות לפני 2012.

עשרות תלמידים ולא 648 כפי שדווח

"בחודש נובמבר 2021 התקבל אצל התובעת מידע ממנו עלה כי העמותה מבצעת דיווחים כוזבים בדרך של הזנת 'תלמידים פיקטיביים', שאינם לומדים בפועל במוסד שברשות העמותה, במטרה לקבלת כספי תמיכה במרמה ושלא כדין", טוען משרד החינוך. "בעקבות מידע זה נערכו לעמותה בשנת 2022 על ידי התובעת ביקורות סמויות וגלויות, במסגרתן אומתה הטענה החמורה. כך, התברר לתובעת כי במוסד אותו מפעילים הנתבעים לומדים לכל היותר כמה עשרות תלמידים, בעוד שעל פי הדיווח שמסרו הנתבעים בינואר 2022, ושעל בסיסו הועברו כספי התמיכה לעמותה, לומדים במקום 648 (!) תלמידים.

"יודגש כי לתובעת יסוד סביר להניח שהדיווחים הכוזבים נמשכו לאורך שנים, עוד הרבה קודם לשנת  2022. חרף האמור, מוגשת תביעה זו להשבת כספי התמיכה שהועברו לעמותה רק בנוגע למחצית הראשונה של שנת 2022 בלבד. יצוין כי מדובר למעשה בכספי התמיכה שהועברו לעמותה בגין החודשים ינואר-יוני 2022 שכן לאחר מכן, על פי החלטת ועדת תמיכות, הוחלט על הפסקת התמיכה כאמור לעמותה".

המשרד מצטט את ההצהרה עליה חתמו בלויא ואברג'ל לפני קבלת התמיכות ב-2022: "הריני מתחייב לקיים בקרה ופיקוח נאותים להבטחת קיום חובות מוסד הציבור בהתאם לנוהל לתמיכות מתקציב המדינה במוסדות ציבור ובהתאם למבחני התמיכה ובכלל זה לקיום ההתחייבויות של המוסד בהתאם לאלה, וכן להבטחת אמיתות הדיווחים הניתנים במסגרתם".

"נצפו במרפסת כשהם מעשנים"

עוד מצטט המשרד התחייבות עליה חתמו השניים, ולפיה "מוסד הציבור מתחייב להחזיר למשרד את יתרת התמיכה שלא שימשה למטרה אשר לשמה ניתנה, או את מלוא התמיכה אם התברר כי לא היה זכאי לה מלכתחילה, ולפי דרישת המשרד - בצירוף הפרשי הצמדה וריבית מן המועד שבו נוצרה עילת החיוב של מוסד הציבור. מוסד הציבור מודע ומסכים לכך שככל שיתברר למשרד כי מוסד הציבור לא עמד בתנאים ובהתחייבויות שנקבעו בקשר לתמיכה או לא היה זכאי לתמיכה מלכתחילה, יגבה המשרד ממוסד הציבור את הסכומים ששולמו לו ביתר או את מלוא הסכומים שהוא חייב למשרד".

על פי התביעה, העמותה דיווחה שהיא מנהלת שישה מוסדות: ישיבה גבוהה, כולל יום שלם לאברכים הפטורים משירות בצה"ל, כולל חצי יום לאברכים כאלה, כולל יום שלם לאברכים דחויי שירות, כולל חצי יום לאותו סוג וכולל אברכים בשילוב שירות אזרחי. אולם, הביקורת הסמויה העלתה, כי מדובר בבניין קטן יחסית בן שלוש קומות, כאשר בקומת הקרקע ישנם גני ילדים והכולל שוכן בקומה השנייה והשלישית. בקומה הראשונה היו בעת הביקורת 45 אברכים, ובקומה השנייה - 20 גברים בני 50-45, "אשר נצפו במרפסת כשהם מעשנים, או כאלה שלקחו מהכולל לחם והכניסו למכוניותיהם". 

בהמשך נמצא, כי מבנים אחרים עליהם דיווחה העמותה היו ריקים או שיש בהם תלמידים מעטים מאוד. לדברי המשרד, מנהלי העמותה מסרו לו הסברים שהתברר שאינם עומדים במבחן המציאות. עוד אומר המשרד, כי לאחר הביקורת "העזיבה" העמותה 372 תלמידים מרישומיה, כך שנותרו בהם 150 בלבד, אך בפועל הם נקלטו בעמותה אחרת שגם בה פעלה רייך - וגם שם לא אותרו פיזית. התביעה הוגשה באמצעות עוה"ד איילת רייך-מיכאלי ורן ליבר, וטרם הוגשו כתבי הגנה.

הוספת תגובה
195 תגובות | לקריאת כל התגובות

תגובות לכתבה(195):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 169.
    בבקשה מערכת המשפט כמו של ארהב (ל"ת)
    לא צריך יותר 25/05/2026 17:45
    הגב לתגובה זו
  • 168.
    זה אפילו לא קצה הקצה של הקרחון. אלפי עמותות דתיות מגלגלות ומלבינות מליארדים עם 0 פיקוח (ל"ת)
    אנונימי 25/05/2026 08:49
    הגב לתגובה זו
  • 167.
    אנונימי 24/05/2026 16:59
    הגב לתגובה זו
    גונבים את הקופה
  • 166.
    אנונימיטרצה 24/05/2026 07:46
    הגב לתגובה זו
    לא יתכן רמאות כי הם חרדים אז יושר ומוסר זאאת דרכם אבל לעומת זה הם חובבי כסף שלא שלהם בקיצור ארכי פושעים ופרזיטים טפילים
  • 165.
    אנונימי 23/05/2026 22:50
    הגב לתגובה זו
    אם גנבו ישלמו.נחכה למשפט.
  • 164.
    אנונימי 23/05/2026 22:48
    הגב לתגובה זו
    שניהם התעשרו על חשבון המדינה הגיעה הזמן לחלת להם רכוש יש להם כמה בתים לכל אחד למען יראו ויראו כסף יעוור עיני חחמים
  • 163.
    ורד 22/05/2026 19:25
    הגב לתגובה זו
    זו כת שמתבססת על שחיתות גזל ניצול והשתמטות. יותר גרועים מערבים בהרבה. צריך להעיף מפה את החרדים שלא מתגייסים. שיעברו שואה במדינה אחרת. בשמחה.
  • 162.
    יראי אלוהים. אין להם אלוהים תרתי משמע! גנבים מתועבים (ל"ת)
    אנונימי 22/05/2026 10:47
    הגב לתגובה זו
  • 161.
    מנהלים חרדים שיקרו ומעלו בכספים זה לא חדשות (ל"ת)
    רבקה 22/05/2026 10:03
    הגב לתגובה זו
  • 160.
    יש סיכוי שזה מה שהיהודים עשו בגרמניה לפני מלחמת העולם השניה (ל"ת)
    אנונימי 22/05/2026 09:15
    הגב לתגובה זו
  • 159.
    אנונימי 22/05/2026 09:08
    הגב לתגובה זו
    אנחנו החילוניים נחשבים בעינייהם כמו גויים שאותם לפי דעתם מותר לנצל לרמות ולגנוב.
  • 158.
    אנונימי 22/05/2026 08:44
    הגב לתגובה זו
    יש לבטל את כל העמותות כי זו לא רק העמותה הזאת ששיקרה יש להקים ועדה ממשלתית שתבדוק הכל ולא צריך לממן מוסדות לימוד דרך עמותות
  • 157.
    חילוט רכוש וכלא...לסגור את כל הגן חיות הזה (ל"ת)
    אנונימי 22/05/2026 08:39
    הגב לתגובה זו
  • 156.
    יאיא 22/05/2026 08:33
    הגב לתגובה זו
    החרדים שכחו מה זה להיות יהודים
  • 155.
    אנונימי 22/05/2026 08:00
    הגב לתגובה זו
    חלק מהחינוך שחלק מראשי החרדים הטמיעו.המציאו שיטה תרגלו אותה היטב התנגדו לביקורת הקימו ככה קואליציות ו ..קדימה הפועל..
  • 154.
    חילוני 22/05/2026 07:57
    הגב לתגובה זו
    נתנו לכת שלא קשורה ליהדות לרוקן לנו את המשאבים והקופה. פעם אחרי פעם השקרים הכניסות התכונות החרדית חושפת פניה במלוא כיעורה. אם ככה הם התנהגו באירופה לא פלא שבסוף היתה שואה.
  • 153.
    אנונימי 22/05/2026 07:27
    הגב לתגובה זו
    זה כתוב אצלם בתורה ביחד עם לא תתגייס כתוב תשקר ותגנוב העיקר הכיפה
  • 152.
    יאצקאנונימי 22/05/2026 06:35
    הגב לתגובה זו
    ישרא בלוף חוגג
  • 151.
    דן 22/05/2026 06:24
    הגב לתגובה זו
    אין להם בושה. מה שכתוב בתורה הם עושים ההפך. ואיפה אלוהים למה לא מעניש אותם
  • 150.
    יהודי דתי 22/05/2026 05:55
    הגב לתגובה זו
    העליבות פשטה בישראל .סוף גנב לתליה .הם לא יהודים ונקומם בגהינום.
  • 149.
    האם משטרת בן גביר חוקרת את המעורבים (ל"ת)
    אנונימי 22/05/2026 03:55
    הגב לתגובה זו
  • שולתתתת 24/05/2026 01:17
    הגב לתגובה זו
    בלי קשר חייבים להגיע למיצוי הדין להחזרת הכספים כולל ריבית והצמדה.ועונשים כלכליים נוספים למי שפשע לכאורה אם ימצא שאכן כך הדבר.
  • 148.
    אנונימי 21/05/2026 23:31
    הגב לתגובה זו
    עצוב מאוד מה שנהיה מה הדת שלנו היום השחיתו כל טיפת יושרה הדת הפכה לבעיה
  • 147.
    דוד 21/05/2026 23:24
    הגב לתגובה זו
    מדינה של גנבים מתפלאים שגונביח אותם הרגתם פה את האזרחים ה0מאל חוגג בהפגנות ימין ושמאל פוליטיקת השטן תמותו כל מי שמצביע לעובדי השטן מימין ו0מאל
  • השמאל בנה מדינה מכלום וכנגד כל הסיכויים (ל"ת)
    אנו אנו הפלמח 22/05/2026 10:01
    הגב לתגובה זו
  • 146.
    איציק 21/05/2026 23:15
    הגב לתגובה זו
    אנחנו הפריץ הריטובלים ושרץ בידםממש תריג מצוות חילול שם השם
  • 145.
    אנונימי 21/05/2026 22:19
    הגב לתגובה זו
    להחזיר כל הכסף פלוס רבית לכלא הרמאים לבדוק שאר הישיבות
  • 144.
    עלי 21/05/2026 22:00
    הגב לתגובה זו
    לעשות צבא זה לא החיים הטובים בשבילם. לגנוב זה תענוג. אלה והפלסטינים כולם מחבלים.
  • 143.
    מקסים 21/05/2026 21:02
    הגב לתגובה זו
    בדרך למהפכה איראן זה כאן
  • גבר 21/05/2026 22:20
    הגב לתגובה זו
    רק ממשלה גברית בלע אומוהים שמאלנים וערבים טובה לישראל
  • 142.
    אנונימי 21/05/2026 19:45
    הגב לתגובה זו
    רשום בתורה לגנוב ולרמות את הציונים תוך חיי ביזה נהנתנות ומשכב זכר מה שהרבנים עושים בישיבות שלהם... הם נוהגים לפי רצון הקבה המתועב
  • 141.
    אנונימי 21/05/2026 18:36
    הגב לתגובה זו
    ישנם מאות כוללים ישיבות וכדומה שהם ללא תלמידים ומיליארדים זורמים לחרדים
  • 140.
    דיינה 21/05/2026 18:21
    הגב לתגובה זו
    אכן ממש מפתיע
  • אנונימי 21/05/2026 23:44
    הגב לתגובה זו
    הם מציגים עצמם כמתפללים לאלוהים מהבוקר ועד הלילה ולא מקיימים כלום מעשרת הדברות!! שקרנים ! רמאים! גנבים!!! השחיתו את התורה!!!
  • 139.
    אנונימי 21/05/2026 17:37
    הגב לתגובה זו
    יש להפסיק מיידית את חצי מכספי התמיכה לשלוש שנים . למען יראו ויפחדו.
  • 138.
    חבל שהם לא מקיימים את עשרת הדיברות. 8 לא תגנוב 10 לא תחמוד (ל"ת)
    חכם 21/05/2026 17:26
    הגב לתגובה זו
  • 137.
    אנונימי 21/05/2026 17:10
    הגב לתגובה זו
    כל כך לא מפתיע לא לגנוב לא קשור לעולם הערכים שלהם בכסף ימכרו גם את אמא שלהם ואת. המדינה .
  • 136.
    אנונימי 21/05/2026 17:08
    הגב לתגובה זו
    שיתוף פעולה בין שס ואגודה קורה רק כשמרמים. אחרת לא קורה.
  • 135.
    במילה אחת פרוטקשן. (ל"ת)
    צדוק 21/05/2026 16:12
    הגב לתגובה זו
  • 134.
    הרבנות היתה ונשארה ארגון פשע הפועל נגד יהודים (ל"ת)
    א.ק. 21/05/2026 16:10
    הגב לתגובה זו
  • 133.
    נביא 21/05/2026 15:55
    הגב לתגובה זו
    ויתרנו על היהדות עכשיו אנחנו בודהיסטים שונאי יהודים חובשי כיפות.
  • 132.
    דני 21/05/2026 13:56
    הגב לתגובה זו
    מומחים להוציא מהמדינה תקציבים אלה צדיקים אפילו בגיהנום לא יקבלו אותם
  • 131.
    כועס 21/05/2026 13:36
    הגב לתגובה זו
    מחלקים מיליונים ואין כסף לחץ 3
  • 130.
    אנונימי 21/05/2026 13:17
    הגב לתגובה זו
    אין חדש תחת השמש רק נתניהו מאפשר לשחקר ולרמות כמו שהוא עושה שנים ומלמד את חברי הליכוד תורת השקר
  • 129.
    גדעון 21/05/2026 12:35
    הגב לתגובה זו
    הם מרגישים שאין פסול בלגנוב כסף מחילונים. תמיד אפשר לבקש מחילה ביום כיפור והכל נסלח.
  • רבי עקיבא 21/05/2026 18:37
    הגב לתגובה זו
    וכמה משגיחי כשרות פיקטיביים ישנם
  • 128.
    ויטרולףאנונימי 21/05/2026 12:27
    הגב לתגובה זו
    למה רק תביעת החזר למה לא תביעה פלילית
  • 127.
    חי 21/05/2026 11:57
    הגב לתגובה זו
    צריך לערב משטרה זה סתם רמאותנגד יהודים
  • 126.
    מותר לגנוב ולשקר.בשביל זה יש את יום כיפור. (ל"ת)
    ליכודניק לשעבר 21/05/2026 11:56
    הגב לתגובה זו
  • 125.
    אגם 21/05/2026 11:54
    הגב לתגובה זו
    ולמה לא עומדים לדין הגנבים האלו
  • 124.
    יייי 21/05/2026 11:45
    הגב לתגובה זו
    במדינה שבה גם כשנתפסים אין הרבה מה לעשות עם זה...ככה מתחילה אנרכיה!משטרה אין עניין לציבור מעניין לאיזה ציבור המשטרה מתייחסת תמיד אין באמת קריטריונים למונח עניין לציבור
  • 123.
    אנונימינולא 21/05/2026 11:32
    הגב לתגובה זו
    כמה עוד רע יצוץ בשם יהווה והורס לכולם בושה .וזוה דרך ארץ .גדול וכולם יגידו משפחות יפות
  • 122.
    הגאון מוילנה 21/05/2026 11:21
    הגב לתגובה זו
    יש להכניס את כל ראשי האמונה לכלא ל 10 שנים. ולגייס מידית את כל מי שלמד בה
  • 121.
    אנונימי 21/05/2026 10:58
    הגב לתגובה זו
    החרמת רכוש בלי במידה ויורשעו של 75 אחוז מרכושם והכנסתם לכלא לפחות ל 10 שנים.
  • 120.
    אנונימי 21/05/2026 10:45
    הגב לתגובה זו
    לא תיגנוב אחת מעשרת הדיברות כניראה החרדים ביטלו אותה ולא מלמדים אותה מתיחסים אליה כאל לימודי ליבה שאסור לקיים בהנחית הרבנים אשכנזים וספרדים
  • לא תגנוב זו סתם המלצה (ל"ת)
    ארי 21/05/2026 13:52
    הגב לתגובה זו
  • 119.
    גניבה מהציבור היא גנבה לכל דבר ועניין (ל"ת)
    אנונימי 21/05/2026 10:33
    הגב לתגובה זו
  • הכל בשביל שלא תישכח תורה אז אפשר (ל"ת)
    אנונימי 21/05/2026 11:54
    הגב לתגובה זו
  • 118.
    אנונימי 21/05/2026 09:58
    הגב לתגובה זו
    החרדים חרדים שיתפסו אותם בגנבות מליוני שקלים.....דתיים אלק
  • 117.
    אנונימי 21/05/2026 09:48
    הגב לתגובה זו
    פעם חשבתי אחרת. היום ברור שאפשר להיות יהודי כשר תלמיד אברך או כל סטטוס אחר בארהב לדוגמא. בסנט אחד ממשלת ארהב לא מממנת אותם. צריך לאסור העברת כספים כזו על פי חוק. יקומו תורמים. יבנו לעצמם מפעלים שיממנו את הלימוד וזה יהיה winwin situation
  • חי 21/05/2026 11:56
    הגב לתגובה זו
    איאפשר להפריד יהודים מארץ ישראל אוליי את תחפש מקום ותלך מפה גם ככה את חילוני כופר
  • 116.
    אנונימי 21/05/2026 09:22
    הגב לתגובה זו
    תרומתם לאנושות ולמדינה אפסית.מדוע לתת להם דבר על חשבון המדינהגוף שכולו אגוצנטרי ומיותר לכולנו בעולם.שום אלוהים שבשמיים לא יתן להם מחילה!אני בטוח שגם אלוהים מתבייש בהם.זה לא יהדות אותנטית.זאת המצאה על חשבון המדינה.אין חובות אין זכויות לוותר עלהם ולהעיף אותם לגבולות המדינה. שם הם יועילו יותר במידה ותהיה מלחמה. הם יבלמו בגופם את הכדורים בכייף.
  • 115.
    רון 21/05/2026 08:29
    הגב לתגובה זו
    צריך לשמוע 2 צדדים טרם מביעים דעהולחבר מתגובה 98 אל תבצע הכללות מטופשות חסרות חשיבה בסיסית.הדרום הוא חוד החנית של המדינה. ויש בו אחוזים רבים של לוחמים ויסים ואמשי חינוך ברמה עולמיתהם א שים חמים ואוהבים בניגוד אלייךופוסל במומו פוסלתזהר בלשונך כשאתה מדבר על הבנים של הקבה בכל קצווי הארץחג שמח לכל עם ישראל
  • 114.
    יואל הנביא 21/05/2026 08:10
    הגב לתגובה זו
    על מבצעי ההונאה במקרה דנן כמו מבצעי ההונאה בפרשת המימד החמישי גנץ ורם בן ברק לשבת בכלא..
  • 113.
    בא 21/05/2026 04:32
    הגב לתגובה זו
    בסינגפור
  • 112.
    אוכלי חינם (ל"ת)
    בן דוד 21/05/2026 00:32
    הגב לתגובה זו
  • 111.
    קוביאנונימי 20/05/2026 23:16
    הגב לתגובה זו
    מקמבנים למדינה את הצורה.
  • 110.
    עולם התורה בשקר יסודו ! (ל"ת)
    אוהד 20/05/2026 22:11
    הגב לתגובה זו
  • 109.
    אנונימי 20/05/2026 21:47
    הגב לתגובה זו
    תיראו מופתעים.וזו רק טיפה בים מה שנחשף.על קצה המזלג.לנו משלמי המיסים שום שירות כבר לא מקבלים ממדינת הפח שעשו הליכוד רק ביזה ושחיתות המנוולים הפריבילגים גורמים גם הממשלה וגם החרדים!
  • 108.
    אבי 20/05/2026 21:13
    הגב לתגובה זו
    באיזו מדינה משלמים לפרזיטים
  • 107.
    אנונימי 20/05/2026 20:39
    הגב לתגובה זו
    עולם כמינהגו נוהג אין חדש תחת השמש החרדים תמיד רשמו יותר תלמידים ואברכים בישיבות שלהם והח ימשיכו לשקר ולרמות את הביטוח לאומי ואת משרד החינוך
  • 106.
    אנונימי 20/05/2026 19:35
    הגב לתגובה זו
    שנים הייתי עושה ביקורות בישיבות מטעם צהל אחרי אברכים שתורתם אמונתם וקיבלו פטור היו זיופים וקומבינות בלי סוף.
  • 105.
    אנונימי 20/05/2026 19:30
    הגב לתגובה זו
    עונש על פיקציה כזאת
  • 104.
    מה לגבי תלונה במשטרה נגד בעלי העמותה על עבירה פלילית של מירמה וגניבת כספים (ל"ת)
    רפיאנונימי 20/05/2026 19:22
    הגב לתגובה זו
  • 103.
    ליפי 20/05/2026 19:14
    הגב לתגובה זו
    לא פלא שאומרים אלינו היהודיםרודפי בצע .עמותת אוהל משה אשקלון כתובששקרו במספר הלודים
  • 102.
    אנונימימרילו 20/05/2026 18:51
    הגב לתגובה זו
    למה 3 מיליון בלבד למה אין משפט נגד הפושעים המזוייפים האלה
  • 101.
    יוסי 20/05/2026 18:19
    הגב לתגובה זו
    מספיק עם השחיטויות כל הממשלה הביתה לקחת את הכספים לשקם את הדרום והצפון ולעזור למילואיניקים אחרת לא תהיה מדינה
  • 100.
    אנונימי 20/05/2026 17:14
    הגב לתגובה זו
    זו הונאה ועל כך צריך לתבוע את נושאי המשרה. יתר על כן כשמס הכנסה או מעמ מוצאים משהו הם פוסלים גם שנים קודם אז למה כאן רק בגין 2022 למישהו יש קשרים
  • 99.
    אנונימי 20/05/2026 16:41
    הגב לתגובה זו
    ממש לא מופתעת.התפקיד שלהם פה זה לשדוד את הקופה ולהמשיך כטפילים
  • 98.
    דויד המלך 20/05/2026 16:18
    הגב לתגובה זו
    אש קלון למה לא פשוט לזרוק מיבנה ודרומה את כל הנבלות לים 99 אחוז מהאוכלוסייה בדרום תתי אדם רשעים בני רשעים אפילו בינם לבין עצמם למה הם נושמים בכלל
  • 97.
    גנבים בחסות התושבע (ל"ת)
    תורתם גניבתם 20/05/2026 15:54
    הגב לתגובה זו
  • 96.
    לבטל את האוטונומיה החרדית (ל"ת)
    אחד 20/05/2026 15:31
    הגב לתגובה זו
  • 95.
    אנונימי 20/05/2026 15:17
    הגב לתגובה זו
    גזלנים עלוקות אבל יותר גרועים הם אלה שמעבירים להם כספי ציבור של משלמי המיסים הלקוחות השבויים. כשיש במדינה גופים ויחידים שמגיעה להם תמיכה ואין עבורם כסף. בושה וחרפה.
  • 94.
    זה כסף שהיה צריך ללכת ליתומים ואלמנות (ל"ת)
    זה כסף לנזקקים לו 20/05/2026 15:04
    הגב לתגובה זו
  • 93.
    אין חדש תחת השמש (ל"ת)
    אלה גנבים כל המשפחה שלהם גנבים 20/05/2026 15:02
    הגב לתגובה זו
  • 92.
    אנונימי 20/05/2026 15:01
    הגב לתגובה זו
    מילא לא מאמינים בממשלה אבל עוברים על לא תגנוב לא תענה ברעך עד שקר דיווח כזב למשרד החינוך לא תחמוד כסף של תלמידי ישראל
  • 91.
    מוישה זיכמיך 20/05/2026 14:44
    הגב לתגובה זו
    הם פשוט לא מכירים את עשרת הדיברות...לומדי תורה...
  • 90.
    אנונימי 20/05/2026 13:27
    הגב לתגובה זו
    אתם רואים למה יש לנו צרות ומלחמות כי אלה שצריכים לייצג את האמת והדת הם לצערי חלקם רשעים גדולים ולא משרתים ורק לוקחים כסף זה לא בגלל תורה לא מתגייסים אלא בשביל כסף
  • הם גנבים לכל דבר 20/05/2026 15:54
    הגב לתגובה זו
    גזלנים זה מושגים אחרים.
  • 89.
    אנונימי 20/05/2026 13:27
    הגב לתגובה זו
    בושה כזהחילול ה זה ממש פלילי צריך להעניש אותם על גניבה .
  • 88.
    אנונימי 20/05/2026 12:31
    הגב לתגובה זו
    צריך לחלט רכוש פרטי דירות ומכוניות של כל המעורבים ולהכניס אותם לשנים ארוכות בכלא.
  • 87.
    אזרחית כועסת 20/05/2026 11:50
    הגב לתגובה זו
    אם מס הכנסה יודע להתלבש על אזרחים קטנים ספריות ולק גל ולהוציא להם את המיץ שנים אחורה למה מפרגנים להם עשרות מיליונים ומבקשים רק חודשיים זה יורד מזקנים ילדים מהחינוך מהבריאות של כולנו. שיחזירו הכלללל ושישבו בכלא
  • 86.
    אנונימי לא סלחן 20/05/2026 11:26
    הגב לתגובה זו
    איפה המשטרה.ללמה לא מגישים תלונה אשכרה פשע מאורגן.מיליונים שהלכו לקופת הפושעים שרימוגנבוזייפווהכל בשם יראת שמיים.מגיע להם מאסר לשנים רבות.איפה החוק למען השם
  • 85.
    אלכס 20/05/2026 10:39
    הגב לתגובה זו
    עכשיו נזכרתם זה כך מאז ומתמיד.
  • 84.
    לאאאא!! איךךךך בטח טעות (ל"ת)
    אנונימי 20/05/2026 10:24
    הגב לתגובה זו
  • 83.
    אנונימי 20/05/2026 10:23
    הגב לתגובה זו
    חבל!הם גם גונבים גם מחללים שם שמיים וגם הורסים לאחרים
  • רון 21/05/2026 11:25
    הגב לתגובה זו
    תרום לנזקקים אמיתיים .לא חסר כאלה
  • 82.
    אאאנונימי 20/05/2026 09:35
    הגב לתגובה זו
    הגיע הזמן החרדים הישיבות כל זה כסות לגניבת כספים מהמדינה. שעליה אינם מוכנים להגן.מישהו מתחיל להבין מהיכן צמחה האנטישמיות!!אולי כדאי שמשרד החינוך יפרסם בפשרווילים בכל המוסדות שבהם הוא תומך את הסיפור ואת הדרישה להחזרת 850 מיליון שקל שנגנבו מהמדינה במשך 20 שנה וזאת רק על ידי עמותה אחת.מה עם יתר הגנבים.
  • 81.
    אנונימי 20/05/2026 09:33
    הגב לתגובה זו
    מישהו יכול להסביר למה לא דורשים בבוקר ובערב להזדהות ולהעביר טביעת אצבעכמה עמותות מושחתות כאלה ישבטח קיש ביטל את כל הדיונים היום כדי לחלץ את העמותה מהבוץ הפלילי. שחלילה חא יפגעו במצביעי ימין פוטנציאליים
  • 80.
    אלכס1 20/05/2026 09:29
    הגב לתגובה זו
    אצל החרדים המדינה ומוסדותיה נחשבים לפריץ אותו יש חובה לשקר.
  • 79.
    אוריאל 20/05/2026 09:27
    הגב לתגובה זו
    איך זה ששנים לא הייתה ביקורת מטעם משרד החינוך . 10 שנים מהקמת העמותה מיליונים זרמו לעמותה בלי ביקורת . יש לערוך ביקורת קפדנית בכל המוסדות הנתמכים על ידי משרד החינוך
  • 78.
    רודף צדק 20/05/2026 09:15
    הגב לתגובה זו
    יש כל כך הרבה ישיבות כאלו שמרמות בנתונים שמעבירים לצורך קבלת תקציבים מנופחיםוהכל על הגב שלנו האזרח העובד משרתי המילואים הציבור הנושא בנטל.צריך לאמץ את פתרון 2 המדינותבנינו לבין החרדים גם ככה שמים פס על החוקים.שאלוהים ידאג להם בוא נראה איך יסתדרו
  • 77.
    אחד העם 20/05/2026 09:06
    הגב לתגובה זו
    המדינה הרי יודעת היכן נעשו הפשעים.בכתבה עצמה מדובר על מספר נכסים.יש לעקל אותם ולמכרם ומהתמורה להחזיר למדינה את שנגבה ביתר.
  • 76.
    אנונימי 20/05/2026 08:22
    הגב לתגובה זו
    איפה לא הייתי ברור!
  • אניקה 20/05/2026 09:44
    הגב לתגובה זו
    את הדיבר הזה הם שכחו. הכל כשר אצלם כדי לסחוט עוד כספים. אני מקווה שמשרד החינוך יצליח לקבל את הכסף בחזרה.
  • 75.
    אנסים כהןנונימי 20/05/2026 08:14
    הגב לתגובה זו
    בעיניהם אנחנו בכלל גויים וגויים מצווה לרמות.ככה החרדים מתייחסים אלינו.הם חומסים את כספי משלם המסים חיים על חשבוננו ולא תורמים לחברה בישראל מאומה.מי שיבדוק לעומק יגלה כאלה תרמיות בלי סוף אבל מנגד יש מנגנון משומן של הדיקטטור ביבי שחייב את אצבעותיהם כדי לשמר את כיסאו..זו המשוואה !!!
  • 74.
    רונה חדד רןזן 20/05/2026 08:13
    הגב לתגובה זו
    עצוב מתיימרים להיות צדיקים חבל שהם רמאים נוכליםשיחזירו את הכסף הגנןבלטןבת משפחות קשות יום ועסקיםכושלים בגלל המילחצה הארורה
  • אם יש רק עשרות תלמידים במקום המאות שהם הצהירו אז איפה הכסף (ל"ת)
    אליהו 21/05/2026 14:01
    הגב לתגובה זו
  • 73.
    אנונימי 20/05/2026 07:57
    הגב לתגובה זו
    רק תחשבו כמה כסף נזרק על ידי משרד החינוך . הפך לכסף שמבקש שיגנבו אותו. משרד מיותר
  • 72.
    אנונימי 20/05/2026 07:56
    הגב לתגובה זו
    גנבים שפלים מחללי שם שמים
  • 71.
    ארי 20/05/2026 07:51
    הגב לתגובה זו
    למה אין מעורבות נשל המשטרה
  • 70.
    למה הם עצורים (ל"ת)
    אנונימי 20/05/2026 07:50
    הגב לתגובה זו
  • 69.
    בנימין גניאל 20/05/2026 07:28
    הגב לתגובה זו
    אחרי סורג ו בריח להרבה שנים! הם אומרים שהם חסידים או חרידים. הם כת! לפי דין תורה אסור לגנוב!!
  • 68.
    אנונימי 20/05/2026 06:57
    הגב לתגובה זו
    יראי שמיים
  • 67.
    אנונימי 20/05/2026 06:49
    הגב לתגובה זו
    ויש עוד מוסדות חינוך רבים של החרדים שמרמים. בבחירות גם המתים שלהם בוחרים.
  • נותנים להם אז לוקחים (ל"ת)
    אנונימי 20/05/2026 15:56
    הגב לתגובה זו
  • 66.
    אנונימי 20/05/2026 06:14
    הגב לתגובה זו
    מה שלא מתקבל על הדעת זו העובדהשלאחרונה פתאום יודעים על המליונים ששולמו מבלי לבדוק ולעקוב אחרי הכספים.כספי משלם המיסים והעובד.ומדובר על הרבה גופים או מוסדות.יש כאן בישראל הפקרות של משרדי הממשלה .האם כל כך קל להעביר כסףלא בודקים כלום אם זה נכון זה לא מפתיע. כלום לא מפתיע אחרי השבעה באוקטובר.
  • 65.
    אנונימיסו 20/05/2026 06:11
    הגב לתגובה זו
    מי לא יודע כמה רמאויות יש למגזר ומה עם הכסף שהם מקבלים בשביל דירה ועם הקומבינות שלהם בבית שמש
  • 64.
    אלוהי הכסף והגניבה חחח שחורים כמו פח (ל"ת)
    אנונימי 20/05/2026 06:07
    הגב לתגובה זו
  • 63.
    שישקו 20/05/2026 06:02
    הגב לתגובה זו
    הם דואגים לאנשים שלהם כי המדינה לא
  • 62.
    אנונימי 20/05/2026 05:29
    הגב לתגובה זו
    ושובב פעם נבלות דוסים שודדים את הקופה הפתעה גדולהמתי יפסיקו לתת להם כספים שילכו לעבוד כמו כולנו וישרתו אוכלי חינם לגרשש!!!!
  • 61.
    אנונימי 20/05/2026 04:11
    הגב לתגובה זו
    האם שינו את עשרת הדיברות שקיבלנו מאלוהים בהר סיני האם כתוב בהם מותר לגנובאו כן תגנוב
  • 60.
    שושנה 20/05/2026 02:43
    הגב לתגובה זו
    אז למה איזובי הקיר לא יגנבו
  • 59.
    משיח 20/05/2026 02:42
    הגב לתגובה זו
    זה מותר כי אתה גונב כספי מדינה זבל של דתיים
  • 58.
    מזכיר את נשמות מתות של גוגול (ל"ת)
    אייל כ. 20/05/2026 01:44
    הגב לתגובה זו
  • 57.
    אנונימי 20/05/2026 01:21
    הגב לתגובה זו
    אוי לחזיונות הבעתה שהמגזר מראה לנו.
  • 56.
    למה רק להחזיר 3 מליון (ל"ת)
    אנונימי 20/05/2026 00:51
    הגב לתגובה זו
  • 55.
    ישראל 20/05/2026 00:23
    הגב לתגובה זו
    שימו לב לתמונה שעורכי הכתבה החליטו להציג מי שלא מזהה מדובר בתמונה של חסידי גור שרוקדים באיזה אירוע חסידי.לאלו שלא מכירים את המקרה לעמותה אין כל קשר לחסידי גור ואפילו לקהילה חסידית אחרת היא לא קשורהשימו לב לאיזה רמה של חוסר בדיקת נתונים ורצון להכפשה של ציבור הגעתם
  • 54.
    כל הישיבות שקרים גועל של דת (ל"ת)
    אניעלונימי 20/05/2026 00:17
    הגב לתגובה זו
  • אניקה 20/05/2026 09:47
    הגב לתגובה זו
    כנראה אינך מכיר את ישיבות ההסדר ואת ארגון צוהר. הם מלח הארץ
  • 53.
    גנבים (ל"ת)
    אלכס 20/05/2026 00:08
    הגב לתגובה זו
  • 52.
    אנונימי 20/05/2026 00:07
    הגב לתגובה זו
    גנבים
  • 51.
    קיימו מצוות לדפוק את הגוי (ל"ת)
    הסטוריון 19/05/2026 23:04
    הגב לתגובה זו
  • 50.
    אוי ואבוי 19/05/2026 22:57
    הגב לתגובה זו
    מקומם בכלא מאחורי סורג ובריח ואחותו של בלויא לנווה תרצה יחד עם האסירות המפורסמות.יפתחו שם קהילת יושבי השרצים והשרצות.
  • 49.
    משה אנונימי 19/05/2026 22:43
    הגב לתגובה זו
    הדוסים חסרי מעצורים בכל הקשור ל שוד הקופה הציבורית
  • 48.
    הבעיה היא העמותות. אם לא היו עמותות היו פחות גניבות. (ל"ת)
    אנונימי 19/05/2026 22:27
    הגב לתגובה זו
  • 47.
    אנונימי 19/05/2026 22:25
    הגב לתגובה זו
    מה חדש השיטה הזאת שלהם מוכרת זה שנים.
  • 46.
    אני נשאר אני 19/05/2026 22:11
    הגב לתגובה זו
    זה לא חידוש תמיד היהודים השיגו כסף של אחרים. גם ביום המדינה משיגה כסף של משלם המיסים האמריקאי
  • 45.
    כוח קפלן 19/05/2026 22:06
    הגב לתגובה זו
    כבשר תותחים אל מול הכתבמים המתפוצצים בלבנון
  • 44.
    אנונימי 19/05/2026 21:59
    הגב לתגובה זו
    להגיש תביעות פליליות נגד האחראים. זו גניבה.
  • 43.
    גנבה (ל"ת)
    אנונימי 19/05/2026 21:54
    הגב לתגובה זו
  • 42.
    דביר 19/05/2026 21:36
    הגב לתגובה זו
    בגללם לא ישאר כלום בזקנה ומעלים את גיל הפרישה.חוק הארורים איחוד משפחות גרם להתחזות וסחיטה מוגברת. גם ערבים גם חרדים חייבים למלא חובות כדי לקבל זכויות. אין ארוחות חינם. ערבי שנשוי לעזתית וההפך יגורש לעזה.
  • 41.
    האדמור מקלצניקוב 19/05/2026 21:08
    הגב לתגובה זו
    למה אין שומרי סף חתומים על הדיווחים למה עוד או רוח לא חתום בתצהיר על אותם מסמכים
  • 40.
    אנונימי 19/05/2026 20:55
    הגב לתגובה זו
    מנפחים כותרות על כלום. אתרי השנאה הפילוג לאוכלי נחסיר
  • 39.
    צוחקים על משרד החינוך 19/05/2026 19:51
    הגב לתגובה זו
    הפשע משתלם להם
  • 38.
    ייעקב הנאמן 19/05/2026 19:41
    הגב לתגובה זו
    עיין ערך תורה
  • אנונימי 20/05/2026 03:48
    הגב לתגובה זו
    גונבים כסף בחסות הנציגים בכנסת. דוחה.
  • 37.
    אנונימי אמא 19/05/2026 19:35
    הגב לתגובה זו
    סיפור מוכר בעלי למד בכולל והם היו לוקחים את הכספים והיינו מתחננים לקבל את התמיכה והיו מבקשים לתת להם 200 שקלים במזומן עמ לקבל את הצק . בדרך כלל מגזימים הפעם אלה באמת גנבים לצערינו. שתדעו שלא כולם כאלה !
  • אנונימי 20/05/2026 07:00
    הגב לתגובה זו
    שילך לעבוד
  • 36.
    אחת שהבינה 19/05/2026 19:32
    הגב לתגובה זו
    וואו. איזו הפתעה.יאללה האחראים לכלא.ולהחזיר את כל עשרות המיליונים שגנבו לנו מהכיס.ספויילר כל עוד הממשלה הזאת בשילטון שום דבר מזה לא יקרה..
  • 35.
    חדד יוסף הבבלי 19/05/2026 19:22
    הגב לתגובה זו
    לא מספיק שמקבלים מיליונים על חשבון העם לא תורמים וגם גונבים לאן הידרדרנו
  • 34.
    אבי 19/05/2026 18:56
    הגב לתגובה זו
    אני לא יודע למה מאשימים את כל החרדים . האם אפשר לומר שכל הלא חרדים הכל אצליהם בסדר אני בטוח ששם גרוע יותר אומר לכם מה ההבדל בכל בית יש שירותים וגם בחברה החרדית .וגם בחברה החילונית יש שירותים אלא שאצלם כל הסלון זה שירותים אחד גדול ולא תמיד מספרים מה קורה שם
  • 33.
    אנונימי 19/05/2026 18:39
    הגב לתגובה זו
    שקרנים גנבים.לא לאשר כספים לישיבה שלא שולחת את בניה לשרת
  • אנונימימודי 19/05/2026 23:23
    הגב לתגובה זו
    האוניברסיטאות שמחזיקות ערבים חוגגי נכבה ושונאי המדינה ומרצים שמבקשים ממוסדות באירופה להחרים את ישראל גם להן לשלול תקציבים
  • 32.
    חרדים הם זבלות טפי עליהם מושחטים (ל"ת)
    אנונימיאזרחית 19/05/2026 18:06
    הגב לתגובה זו
  • 31.
    אנונימי 19/05/2026 17:35
    הגב לתגובה זו
    מה החרדים שקרנים גונבים...לא ייתכן
  • 30.
    פלוויוס 19/05/2026 16:57
    הגב לתגובה זו
    האם מישהו בדק מה הוא נותן למי או שנתן בלי לבדוק
  • 29.
    אנונימי 19/05/2026 16:47
    הגב לתגובה זו
    צריך לקחת את הכסף עם ריבית והצמדה
  • 28.
    נכה משחרור הכותל נונימי 19/05/2026 15:45
    הגב לתגובה זו
    גנבים ומשיחיים השתלטו על המדינה וסוחטים אותנו בכל דרך אפשרית !!!
  • 27.
    אנונימי 19/05/2026 15:39
    הגב לתגובה זו
    קומבינות ושקרים של אנשי האלוהים היצורים הנחותים ביושרם
  • 26.
    אנונימי 19/05/2026 15:28
    הגב לתגובה זו
    זה לא חדש.אף אחד כמה מליירדים סוחטים הדרוזים בדווים ומוסלמים .ראיתי שער בן 2 בתי ספר.שאלתי למהאמרו כשיש ביקורת מניידים.
  • 25.
    .באנונייבמי 19/05/2026 15:24
    הגב לתגובה זו
    מי אמר שהם גנבים
  • 24.
    לאיזה חסידות מושחתת משוייכת העמותה (ל"ת)
    אנונימי 19/05/2026 15:15
    הגב לתגובה זו
  • כוכב 19/05/2026 18:49
    הגב לתגובה זו
    כולם גונבים אם הם יכולים.והם יכולים כשיש ראש ממשלה שמרשה זאת
  • אנונימי 19/05/2026 16:09
    הגב לתגובה זו
    זה מה שביבי הרגיל אותם כמו את החמס
  • 23.
    מה חדש (ל"ת)
    אנונימי 19/05/2026 15:11
    הגב לתגובה זו
  • 22.
    מני הופ 19/05/2026 14:56
    הגב לתגובה זו
    סיפור מוכר באשקלון...
  • 21.
    אנונימי 19/05/2026 14:47
    הגב לתגובה זו
    אבל לסמוטריץ אין כסף לתגמל מורות או להוסיף ימי לימוד לתלמידיםפשוט בזיון
  • 20.
    אנוניוסיימי 19/05/2026 14:43
    הגב לתגובה זו
    והאתנן לעולם לא מספיק להם.
  • 19.
    אנונימי 19/05/2026 14:43
    הגב לתגובה זו
    נוכלים שמנסים לרמות את המדינה הדין צריך להיות סירוס!
  • 18.
    חרדים מה הפלא זוהי נורמה אצלם (ל"ת)
    אנונימי 19/05/2026 14:24
    הגב לתגובה זו
  • חרדים זה חרה (ל"ת)
    אזרחית 19/05/2026 18:12
    הגב לתגובה זו
  • 17.
    אנונימי 19/05/2026 14:24
    הגב לתגובה זו
    למירמה אצל החרדים. סומכים עליהם שינהגו לפי עשרת הדיברות אולם הם מרשים לעצמם לא לקבל את החוק במדינת ישראל. חייבים לפקח על כל הוצאה מהכסף שהחרדים מקבלים.
  • 16.
    אנונימי 19/05/2026 14:06
    הגב לתגובה זו
    ואני חשבתי שאחת הדיברות היא לא לגנוב...והם מתיימרים להיקרא יהודים
  • 15.
    שולמית 19/05/2026 13:54
    הגב לתגובה זו
    ראשי ישיבות לא גונבים ולא משקרים
  • למה לא הגיוני הכל כשר אצל המושחתים (ל"ת)
    אזרחית 19/05/2026 18:08
    הגב לתגובה זו
  • 14.
    אנונימי 19/05/2026 13:48
    הגב לתגובה זו
    למה לא מעמידים את הגברת רייך לדין ומדוע ממשיכים לממן את הריקבון. במקום שהאוצר רוצה כי העובדים בדירות הציבורי ידווחו על נוכחותם בעזרת ת gps הגיע הזמן לעשות זאת לתלמידי הישיבות שמקבלים תקציבים ללא בקרה.וגם המושחתים חא משלמים את המחיר. גניבה זו גניבה.
  • 13.
    אנונימי 19/05/2026 13:42
    הגב לתגובה זו
    שיתרמו את כל הכסף שנלקח במירמה לחיילים ולמילואימניקים
  • 12.
    אנונימי 19/05/2026 13:10
    הגב לתגובה זו
    אתם יודעים מה עצוב שאף אחד מאיתנו לא מופתע.
  • 11.
    אדולף 19/05/2026 13:03
    הגב לתגובה זו
    יהודים דתיים גונבים מהמדינה מליוני שקלים לא למדו דבר משואתם
  • 10.
    אנונימי 19/05/2026 12:44
    הגב לתגובה זו
    אני יצאתי מהדת מתבייש במעשים לוקחים לאנשים זקוקים ולא עושים כלום לכו להתגייסות לצהל פרזיטים של חרדים בושה טוב שבודקים אותם שיגיסו אותם
  • איזה בושה אפילו מאלוהים אין להם (ל"ת)
    אזרחית 19/05/2026 18:09
    הגב לתגובה זו
  • 9.
    בינא 19/05/2026 12:33
    הגב לתגובה זו
    הגניבה מהקופה הציבורית בחסות הממשלה...
  • 8.
    איפה הביקורת על העברת כספים (ל"ת)
    אנונימי 19/05/2026 12:27
    הגב לתגובה זו
  • איזה ביקורת זה חבר מביא חבר (ל"ת)
    אזרחית 19/05/2026 18:11
    הגב לתגובה זו
  • 7.
    אנונימי 19/05/2026 12:26
    הגב לתגובה זו
    הן מרמות ומשרד החינוך מתמוגג.
  • 6.
    אנונימי 19/05/2026 12:13
    הגב לתגובה זו
    מיד שר החינוך יבטל את ההחזר הכספי כדי לא להרגיז את החרדים בקואליציה הארורה
  • 5.
    אנונימי 19/05/2026 12:11
    הגב לתגובה זו
    מה חדש זה בכל הישיבות קיים אתנן לפריטים לצורך שמירה על הקואליציה ההזויה הזו
  • 4.
    שוחר צדק 19/05/2026 12:10
    הגב לתגובה זו
    מתי נשמע על שלילת תקציבים מבתי ספר חילוניים בגין תלמידים שרשומים שם ומקבלים תקציב מלא ממשרד החינוך אבל בפועל מסתובבים ברחובות עם סכינים ומחפשים את מי לשדוד ולדקור
  • אמת דיברתי 19/05/2026 23:03
    הגב לתגובה זו
    כל הדוקרים עם ציצית וכיפה הם משלכם ממוסדות שס
  • אנונימי 19/05/2026 19:17
    הגב לתגובה זו
    מחילוני אין ציפיות ועדיין יש פיקוח גם על רישומם והגעתם או אי הגעתם לבית הספר. הם מייצרים ישיבה ברמיה על מנת לגנוב כספי ציבור וזאת כבר עבירה פלילית והתחכמות משיעור גמרא לילדים לא מכשירה את השרץ. גנבים.
  • 3.
    עד מתי נממן את החרדים (ל"ת)
    מילואימניק 19/05/2026 11:43
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    אנונימי 19/05/2026 11:24
    הגב לתגובה זו
    למה משרד החינוך מעביר תקציב לישיבות בכלל
  • 1.
    אנונימי 19/05/2026 11:07
    הגב לתגובה זו
    על הונאה פדרלית. רק פה הכל בדיחה
  • אנונימי 19/05/2026 15:14
    הגב לתגובה זו
    התלמידים היו העבודה לכן לא יכלו להגיע באותו יום של הביקורת תעשיו שוב ביקרות רק תעדכנו מראש ותראו שכולם מתפללים ולומדים