הנשיא ביידן
צילום: דיוויד לינמן
מאקרו כלכלה

למה מחירי הסחורות מזנקים?

איזו אסטרטגיה של הפד גורמת לתשואות על האג"ח להישאר באזור 1.6% ומה קורה למחירי הבתים בארה"ב
אמיר כהנוביץ | (3)

מחירי הסחורות החקלאיות ממשיכים לזנק, בעיקר משיבושים בצד ההיצע, כשאחד ההסברים החריגים (מלבד מזג אויר קיצוני באזורים קריטיים ושיבושים בהובלה) הוא העדפה של מובטלים בדרגות שכר נמוכות להתפרנס ממענקי אבטלה נדיבים.

כך קורה שלמרות נתון גבוה יחסית של דורשי מענקי אבטלה (נתון מעודכן יפורסם היום) שורה של מקומות עבודה נאלצים להציע מענקי חתימה גדולים כדי למשוך עובדים, בניהם בארה"ב רשת רויאל פארמס, סניפים מסויימים של מקדונלדס ועוד. הנשיא ביידן חזר ותיאר אתמול בין היתר את תכנית התשתיות שלו, כשלדבריו מיועדת בעקיפין לתמוך בשכבות החלשות, כשלדבריו 90% מהמשרות שיווצרו ממנה לא ידרש תואר אקדמי. בתנאים הנוכחיים ספק בכלל אם אלה יסכימו לעבוד אצלו.

בעוד בארה"ב הכסף נשפך (ויתבטא מחר גם בנתון הכנסות משקי הבית שצפוי שזינק בשנה האחרונה ב-20%), במדינות עניות המצוקה גדלה, אם בגלל חוסר יכולתן לגשת לחיסונים (בולט בהודו) או בגלל הזינוק הדרמטי במחירי המזון וחוסר היכולת הפיננסית של ממשלות לעזור. מזון הוא מרכיב גדול בסלי הצרכנים באסיה, מה שצפוי להקטין את כח הקניה של האסיאתיים למוצרים אחרים.

במערב, כולל בישראל, מזון הוא לא רק חלק קטן בסל ההוצאה אלא שגם רכיב הסחורות החקלאיות בתוך מחירי מוצרי המזון קטן (פתאום מרווחי השיווק הגבוהים בישראל באים טוב). האמריקאים, כמו הישראלים, לא חווים עליה משמעותית במחירי המזון וממשיכים להרגיש טוב יותר. אתמול פורסם כי הגרעון המסחרי בארה"ב התרחב בחודש מרץ לשיא חדש של 90.6 מיליארד דולר, בעיקר בשל קפיצה ביבוא מוצרי צריכה ב- 64.9 מיליארד דולר. לא מעט מוטרדים מהפערים המתרחבים הללו וממצוקת המזון וחוששים מתסיסה חברתית, כדוגמת אלה שהובילו למהפכה הצרפתית, לתסיסה במערב בשנות ה-40, לתסיסה ברוסיה בשנות ה-20 של המאה הקודמת ולאחרונה עם האביב הערבי ב-2010-11. קרן המטבע כבר הצביעה על כך בעבר כסיכון העיקרי לשנים הבאות.

הפדרל רזרב התייחס אתמול לסביבת האינפלציה ותיאר ש"עלתה, ומשקפת בעיקר גורמים חולפים". מחר יפורסמו בארה"ב נתוני מחירי הצריכה (PCE) שאכן צפוי שעלו משינוי שנתי של 1.6% ל-2.3%, ושמחירי הליבה (ללא מזון ואנרגיה) עלו ב-1.8%. יעניין אגב לראות מה קורה שם עם מחירי השכירות, לאחר שאתמול פורסם שמחירי הבתים זינקו בשינוי השנתי המהיר ביותר מאז 2006, ב-12%! על רקע הערכות לזמניות האינפלציה ולאור דברי הפד כי הוא עדיין "רואה סיכונים לתחזית", יו"ר הפד, פאואל, שב והדגיש כי לא הגיע אפילו הזמן לדון בהקטנת תוכנית הרכישות (שלב מקדים להעלאות ריבית). כלכלנים מעריכים כי דיונים בנושא כן יתחילו סביב יוני, אולי בסימפוזיון בג'קסון הול, והצמצום יתחיל בפועל בתחילת 2022. בישראל, נזכיר, הנגיד רמז על הקיץ כמועד אפשרי לתחילת הדיונים, כשבסתיו תחילת הצמצום, כלומר מתכנן להקדים את הפד (הסתיו בישראל מסתיים ב-21 בדצמבר):

הצפי להתקפלות מוקדמת יותר של בנק ישראל מתכנית ההרחבה המוניטרית (לעומת הפד) תומכת בשקל. תוסיפו לזה את הנתונים על גרעון הסחר המתפתח בארה"ב שתומך בהיחלשות הדולר הרי שילוב כוחות להתחזקות השקל.

התעקשות הפד לדבוק באסטרטגיית יציאה איטית מאפשרת לתשואות האג"ח הנומינאליות להישאר יציבות יחסית, אלה ל-10 שנים סביב 1.6%. אך עליית מחירי הסחורות דוחפת למעלה את ציפיות האינפלציה וכך למטה את הריביות הריאליות. ירידת הריביות הריאליות חוזרת לתמוך בכלכלה ובשוקי המניות בפרט. כלכלני JPMorgan קראו אתמול ללקוחות שלהם בעקבות מדיניות הפד לשבת על מניות.

קיראו עוד ב"ניתוחים ודעות"

תגובות לכתבה(3):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 3.
    רק מזומן 30/04/2021 15:58
    הגב לתגובה זו
    האינפלציה כבר כאן.מוירי דיור מחירי מזון .מחירי דלק.מחירי רכיבים אלקטרוניים
  • 2.
    אולי בגלל שהדולר יורד בערכו, נראה שמחירי הסחורות עולים? (ל"ת)
    רבקה 29/04/2021 21:33
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    ישראל 29/04/2021 21:27
    הגב לתגובה זו
    באופן אמיתי
מטוס. צילום: Jimmy Chan, Pexelsמטוס. צילום: Jimmy Chan, Pexels

מהפכת התעופה הירוקה: הסטארט-אפ השבדי שמאתגר את בואינג ואיירבוס

חברות תעופה, יצרניות מטוסים ואפילו גורמי ממשל החלו להשקיע מיליארדים בטכנולוגיות שיאפשרו טיסה נקייה, שקטה ויעילה יותר. במרכז הזירה - שתי הענקיות המסורתיות. אבל בצד מתחמם סטארט-אפ שיכול להיות הראשון שיפעיל מטוס חשמלי מסחרי לטיסות קצרות 


עופר הבר |
נושאים בכתבה בואינג איירבוס


כשהנשיא ביל קלינטון אמר בתחילת שנות ה־2000 כי "המאבק על האקלים יהיה מבחן המנהיגות של דורנו", הוא לא העלה בדעתו עד כמה דבריו ינבאו את העתיד של עולם התעופה. הוא לא יכול היה לחזות שעשרים שנה מאוחר יותר הקרב בין ענקיות התעופה יתפתח לזירה חדשה לחלוטין - המרוץ אחר תעופה ירוקה, שבו גם סטארט-אפ קטן משבדיה מנסה לחטוף חלק מהשוק עם טכנולוגיות מהפכניות. 

תעופה ירוקה אינה רק חזון סביבתי, היא הזדמנות כלכלית ואסטרטגית. בעולם שבו תחבורה בת־קיימא הופכת לדרישה רגולטורית ולא רק מוסרית, מדינות וחברות שלא יאיצו את ההסתגלות יישארו על הקרקע בעוד האחרים ממריאים קדימה.

הקרב המסורתי בין בואינג לאיירבוס על שליטה בשמיים הפך כיום למרוץ מורכב יותר שבו יעילות הדלק, הפחתת פליטות פחמן וחדשנות סביבתית הן השדות החדשים שעליהם נחרץ עתיד התעופה האזרחית.

בעולם שבו שינויי האקלים הפכו לאיום גלובלי, גם השמיים נדרשים לעבור מהפכה. תעשיית התעופה, שאחראית לכ־3% מפליטת הפחמן הדו־חמצני בעולם, ניצבת בעשור האחרון בראש סדר היום הסביבתי. חברות תעופה, יצרניות מטוסים ואפילו גורמי ממשל החלו להשקיע מיליארדים בטכנולוגיות שיאפשרו טיסה נקייה, שקטה ויעילה יותר.

דלקים חדשים - הלב של השינוי

המעבר לדלקי תעופה בני־קיימא (SAF - Sustainable Aviation Fuels) הוא המפתח המיידי ביותר להפחתת פליטות פחמן דו חמצני. דלקים אלה מופקים משמנים צמחיים, פסולת אורגנית או אפילו מימן ירוק, ומאפשרים ירידה של עד 80% בפליטות הפחמן לעומת דלק סילוני מסורתי. חברות כמו בואינג, איירבוס ורולס רויס כבר ביצעו טיסות ניסוי מוצלחות בדלק "ירוק", ומדינות באירופה אף החלו לחייב ערבוב שלו בדלקים המסחריים.