הצריכה הפרטית היא כבר לא מנוע הצמיחה היחידי: המשק בכיוון הנכון
בעוד קצת יותר משבועיים יפורסם האומדן לצמיחת המשק ברבעון השלישי של השנה. הנתונים השוטפים הנוגעים לרבעון השלישי היו מעורבים כך שקצת קשה להעריך איזה מספר נראה באותו פרסום. מה שכן ניתן לומר ברמת וודאות גבוהה זה שניכר שיפור של ממש בפעילות הכלכלית במשק. המחצית הראשונה של השנה הסתיימה עם צמיחה נאה ביותר של 3.2% תוך כדי שיפור בדיוק במקומות הנכונים – הייצוא מתאושש, ההשקעות עברו מהכבדה על הפעילות לצמיחה מהירה והצריכה הפרטית ממשיכה להתרחב.
סקר החברות שפורסם אתמול על ידי בנק ישראל מצביע על תמונה דומה – החברות במגזר העסקי מדווחות על קצב צמיחה מהיר (גם ברבעון השלישי) על אופטימיות זהירה בהסתכלות קדימה ואפילו הציפיות של החברות בנוגע לסביבה האינפלציונית כבר עולות שנה ברציפות. התחזיות לצמיחה בשנה הנוכחית של מירב הגופים הסוקרים את כלכלת ישראל עלו באופן משמעותי כולל אלו של בנק ישראל אשר עומדות על 2.8% (עלייה מ-2.4% לפני שלושה חודשים) ומסתמן כי כלכלת ישראל בשנת 2016 הולכת להציג שיפור בצמיחה לאחר שלוש שנים רצופות של ירידה בקצב הצמיחה.
ומה לגבי שנת 2017?
בהודעת הריבית האחרונה עדכנו בבנק ישראל את תחזיות הצמיחה לשנה הבאה מצמיחה של 2.9% ל-3.1%. זה נשמע אופטימי? לדעתנו לא מספיק. אולי בבנק ישראל לא רוצים לייצר לחצים ודרישות מבחוץ להעלאת הריבית או שמא בבנק ישראל מעדיפים פשוט להישאר בצד הבטוח והשמרני, אך גם תחת הנחות שמרניות יחסית תחזית הצמיחה שלנו גבוהה יותר ועומדת על 3.3%-3.7%.
אם בשלוש השנים האחרונות הצריכה הפרטית הייתה מנוע הצמיחה העיקרי והבודד עליו נשענה הצמיחה במשק, הרי שבשנה הקרובה צפויה התמונה להשתנות ולהיות מאוזנת יותר. הצריכה הפרטית תמשיך לצמוח בקצב גבוה פשוט מכיוון שהגורמים הפונדמנטאליים עדיין כאן, אך מכיוון שהעוצמות יהיו נמוכות יותר, כך גם הצריכה הפרטית תתרחב בקצב מעט מתון יותר – השכר הריאלי צפוי להמשיך לעלות, אך בקצב מתון יותר, בעיקר בשל העליה הצפויה באינפלציה. הירידה בשיעור האבטלה מיצתה את עצמה והריבית אמנם צפויה להיוותר ברמתה האפסית אך ההשפעה של הריבית הנמוכה על האשראי הזול צפויה להיחלש. במחצית השנה הראשונה של 2016 הצריכה הפרטית צמחה ב-7.2%, זהו קצב גבוה מאוד אשר אינו צפוי להמשיך. עם זאת, גם לאחר התמתנות של קצב הצמיחה של הצריכה הפרטית עדיין מדובר בקצב גבוה והצריכה הפרטית תהיה גם בשנת 2017 מנוע הצמיחה העיקרי של הכלכלה הישראלית.
- אחרי ביטול עסקת בלו - כרמל צופה הכנסות של 730 מ' שקל ב-2027
- בנק אוף אמריקה נותן המלצת קנייה למניית נייס עם אפסייד של 40%
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מנגד, שאר הרכיבים בתוצר צפויים גם הם, לאחר הפסקה של שלוש שנים, לתרום תרומה חיובית משמעותית. ההשקעות צפויות לחזור ולתרום לצמיחה, בעיקר כתוצאה משדרוג המפעל של אינטל (שכבר ניכר בנתונים), ומההשקעות במאגרי הגז הטבעי אשר צפויות לעלות הילוך בשנה הבאה. היינו מעדיפים שהגידול בהשקעות יהיה מקיף יותר אך כשבכל שאר העולם המערבי ישנו דשדוש מתמשך בהשקעות, אז אנחנו נהיה האחרונים להתלונן. סחר החוץ צפוי לגרוע פחות מהצמיחה בעקבות התאוששות צפויה ביצוא הישראלי והתקציב הדו-שנתי המרחיב של הממשלה יביא לגידול בצריכה הממשלתית אך להערכתנו ללא פריצה של יעד הגרעון.
לכן, בשורה התחתונה, אנו כנראה נראה כבר השנה שיפור בקצב הצמיחה לעומת שנה שעברה ושיפור נוסף, משמעותי יותר, בשנת 2017.
וקצת על המסים...
בתחילת החודש הורד מס החברות ב-1.5% ובתחילת השנה הבאה תחול ירידה במס ההכנסה. האם זה מה שהמשק הישראלי צריך כעת? הפעילות הכלכלית נראית טוב, המשק צומח יפה, שוק העבודה נראה מצויין ושיעור האבטלה בשפל. האם הכלכלה הישראלית צריכה דחיפה נוספת בדמות הורדת מיסים? האם לא היה עדיף לשמור את נשק הורדת המיסים לתקופה של האטה כלכלית?
להערכתנו, לאור מצבו הטוב של המשק הישראלי היה זה נבון מצד הממשלה לנהל מדיניות כלכלית בראייה ארוכת טווח ולא קצרת רואי כמו זו הנוכחית. בסופו של דבר, הורדות המיסים האלו יוצאות לפועל מכיוון שקל להוריד מיסים בעיתות של צמיחה כלכלית. עם זאת, כשההאטה תגיע, והיא תמיד מגיעה בסוף, לא ניתן יהיה להוריד מיסים, יעד הגרעון ייפרץ, ייספרו לנו שיש "בור" בתקציב, המיסים יעלו וההאטה הכלכלית תועמק. אבל עם זה ייצטרך להתמודד כבר שר האוצר הבא אז מה זה משנה.
- מדוע התרומה הפילנטרופית הגדולה ביותר הגיעה מיבואן מכוניות?
- על ניהול סיכונים: איך נזהה את הקרנף האפור?
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- מדוע התרומה הפילנטרופית הגדולה ביותר הגיעה מיבואן מכוניות?
תרשים תרומות רכיבי החשבונאות הלאומית לצמיחה
***אין לראות באמור לעיל משום המלצה לביצוע פעולות ו/או ייעוץ השקעות ו/או שיווק השקעות ו/או ייעוץ מכל סוג שהוא. המידע המוצג הינו לידיעה בלבד ואינו מהווה תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם. כל העושה במידע הנ"ל שימוש כלשהו - עושה זאת על דעתו בלבד ועל אחריותו הבלעדית. החברה ו/או הכותבים מחזיקים ו/או עלולים להחזיק חלק מן הניירות המוזכרים לעיל.
- 3.אחד 31/10/2016 19:15הגב לתגובה זואפילו לא טרחתי לקרוא את הנאמר. מבחינתם צריך לספק סיפור טוב כדי שהפתאים ימשיכו להיות הלקוחות שלהם. זה .זה נאמר בסרט" התמוטטות" מ 20012 .
- 2.נפתלי 29/10/2016 20:37הגב לתגובה זו1 לייחס חשיבות גדולה לשדרוג מפעל אינטל , ותרומתו לצמיחה זה קצת מוגזם. 2.הורדת מס חברות ומסים בכלל זה צעד אפקטיבי יעיל מגדיל את הצמיחה , מוריד אבטלה ודוחה תקופות מיתון , לחכות להשתמש בנשק הזה רק עד שיגיע מיתון זה כמו להזמין מיתון. אם קו מחשבה כזה למה שלא נעלה מסים כדי שבתקופת מיתון יהיה לנו הרבה יותר תחמושות 3.הביקורת שלך על שר האוצר אפילו קצת יותר מוגזמת בלשון המעטה ,השר הזה כבר הוכיח את עצמו ביכולות שלו,הן בשוק התקשורת והן כחבר פרלמנט מההגונים שהיו בכנסת . אני מציע לך לקרוא את ההתנצלות של סבר פלוצקר במוסף הכלכלי ליום כיפור.
- 1.אדם 28/10/2016 13:23הגב לתגובה זוצריכה הפרטית מבוססת על חובות והיא לא בת קיימא.
שמואל וענת חרלפ (עיבוד גרוק)מדוע התרומה הפילנטרופית הגדולה ביותר הגיעה מיבואן מכוניות?
יבואני הרכב גרפו רווחים עודפים על חשבון הציבור - קבע מבקר המדינה, אז עכשיו הם "קצת" חוזרים לציבור בדרך של תרומה
בשבועות האחרונים התפתח מעל "דפי ביזפורטל", וויכוח על רמת הרווחיות של יבוא כלי רכב, אז הנה אזרוק מעט משלי לדיון.
לפני מספר שבועות, כך דווח באמצעי תקשורת שונים, נרשמה התרומה הגדולה ביותר בתולדות הפילנטרופיה המקומית: ד״ר שמואל חרל״פ ואשתו, ענת חרל״פ, תרמו 180 מיליון דולר (כ-600 מיליון שקל) להשלמת הקמת מרכז רפואי במרכז הארץ. בעקבות התרומה רואיין הזוג במספר אמצעי תקשורת. אולם ככל שעקבתי, אף אחד מהם לא שאל מהיכן הגיע ממונם הרב. אחדים אמנם ציינו שד״ר חרל״פ עשה הון רב במימוש מניות מובילאיי, וכלכליסט דיווח שהתרומה ניתנה במניות אנבידיה, אותם קיבל חרל״פ בעסקת מלאנקוס, בעת שוויין היה נמוך בעשרות אחוזים, מערכן הנוכחי. אולם שאלת הבסיס לא נשאלה: מהיכן ההון הגדול של משפחת חרל״פ.
לא נשאלה, אולי, כי כולם יודעים את התשובה: הזוג חרל״פ הינם מבעלי המניות הגדולים בכלמוביל, יבואנית הרכב והמשאיות הגדולה במדינה. ואלה עסקים שבישראל אי אפשר להפסיד בהם כספים. אלו עסקים שמרוויחים באופן עודף על חשבון הציבור.
היסטוריה
היסטורית קשה להתווכח עם עובדות: יבואניות הרכב הוותיקות, מעל ל-10 חברות, הפועלות בשוק הישראלי במשך עשרות שנים, הפכו להיות חברות עם פעילויות נוספות. מרביתן חברות פרטיות שאינן חושפות דו״חות כספיים, ומרביתן גם אינן נזקקות לשוק ההון הציבורי, הפכו במהלך השנים לקבוצות עסקים, לעיתים מורכבות, שיכולתן להתרחב בעסקים במיליארדי שקלים, בישראל ומחוצה לה. זה נבע קודם כל מפעילותן ביבוא כלי רכב קלים ומשאיות, פעילות שהיתה בה רווחיות גבוהה ביותר, יצרה תזרים מזומנים חופשי ניכר, ופתחה בפני העוסקים בה צינורות אשראי מסוגים שונים. עובדה זו, של התרחבות ניכרת ללא הזדקקות להון ציבורי, מעידה על עוצמתן של יבואניות הרכב ועל הכסף הגדול בתחום. אולם בחינה של רווחיות יבוא רכב אפשר לבחון גם דרך קבוצות הנסחרות בבורסה.
דלק מערכות רכב
דוגמא בולטת היא דלק מערכות רכב, שבשליטת איש העסקים גיל אגמון, הבעלים של דלק מוטורס, יבואנית מאזדה, ב.מ.וו, פורד, ניאו ודונגפנג. ב-2015 הכנסות מגזר הרכב של הקבוצה עמדו על 2.9 מיליארד ש׳ (כל הנתונים הפיננסיים הינם מתוך הדו״חות, כלומר ללא מע״מ) והרווח המגזרי הסתכם ב-439 מ׳ ש׳ מרווח בשיעור 15%. ממרווח זה יש להוריד את הריבית ששילמה החברה, שהיתה בסכום מזערי בסך 22 מ׳ ש׳, כלומר עלות הריבית בתוצאות קבוצת הרכב היא שולית ואין הרבה מה להפחית.
ב-2022 דלק מערכות רכב כבר היתה קבוצה עסקים מגוונת, שרכשה את פעילות וורידיס, מהלך שמינף את הקבוצה וגרם להוצאות ריבית גבוהות. 2022 היתה שנה חריגה ברווחיות ענף הרכב, כתוצאה ממשבר הקורונה ובעקבותיו משבר הצ׳יפים בתעשיית הרכב ומחסור בכלי רכב ועליות מחירים: הכנסות מגזר הרכב של דלק מערכות רכב הסתכמו ב-3.9 מיליארד ש׳ והרווח המגזרי עמד על 992 מ׳ ש׳ מרווח בשיעור 25.6% ורווח ממוצע לכלי רכב כ-40,000 ש׳. באותה שנה דלק מערכות רכב שילמה ריבית בסך 253 מ׳ ש׳, רובה כתוצאה מפעילות שאינה אוטומוטיבית.
שמואל וענת חרלפ (עיבוד גרוק)מדוע התרומה הפילנטרופית הגדולה ביותר הגיעה מיבואן מכוניות?
יבואני הרכב גרפו רווחים עודפים על חשבון הציבור - קבע מבקר המדינה, אז עכשיו הם "קצת" חוזרים לציבור בדרך של תרומה
בשבועות האחרונים התפתח מעל "דפי ביזפורטל", וויכוח על רמת הרווחיות של יבוא כלי רכב, אז הנה אזרוק מעט משלי לדיון.
לפני מספר שבועות, כך דווח באמצעי תקשורת שונים, נרשמה התרומה הגדולה ביותר בתולדות הפילנטרופיה המקומית: ד״ר שמואל חרל״פ ואשתו, ענת חרל״פ, תרמו 180 מיליון דולר (כ-600 מיליון שקל) להשלמת הקמת מרכז רפואי במרכז הארץ. בעקבות התרומה רואיין הזוג במספר אמצעי תקשורת. אולם ככל שעקבתי, אף אחד מהם לא שאל מהיכן הגיע ממונם הרב. אחדים אמנם ציינו שד״ר חרל״פ עשה הון רב במימוש מניות מובילאיי, וכלכליסט דיווח שהתרומה ניתנה במניות אנבידיה, אותם קיבל חרל״פ בעסקת מלאנקוס, בעת שוויין היה נמוך בעשרות אחוזים, מערכן הנוכחי. אולם שאלת הבסיס לא נשאלה: מהיכן ההון הגדול של משפחת חרל״פ.
לא נשאלה, אולי, כי כולם יודעים את התשובה: הזוג חרל״פ הינם מבעלי המניות הגדולים בכלמוביל, יבואנית הרכב והמשאיות הגדולה במדינה. ואלה עסקים שבישראל אי אפשר להפסיד בהם כספים. אלו עסקים שמרוויחים באופן עודף על חשבון הציבור.
היסטוריה
היסטורית קשה להתווכח עם עובדות: יבואניות הרכב הוותיקות, מעל ל-10 חברות, הפועלות בשוק הישראלי במשך עשרות שנים, הפכו להיות חברות עם פעילויות נוספות. מרביתן חברות פרטיות שאינן חושפות דו״חות כספיים, ומרביתן גם אינן נזקקות לשוק ההון הציבורי, הפכו במהלך השנים לקבוצות עסקים, לעיתים מורכבות, שיכולתן להתרחב בעסקים במיליארדי שקלים, בישראל ומחוצה לה. זה נבע קודם כל מפעילותן ביבוא כלי רכב קלים ומשאיות, פעילות שהיתה בה רווחיות גבוהה ביותר, יצרה תזרים מזומנים חופשי ניכר, ופתחה בפני העוסקים בה צינורות אשראי מסוגים שונים. עובדה זו, של התרחבות ניכרת ללא הזדקקות להון ציבורי, מעידה על עוצמתן של יבואניות הרכב ועל הכסף הגדול בתחום. אולם בחינה של רווחיות יבוא רכב אפשר לבחון גם דרך קבוצות הנסחרות בבורסה.
דלק מערכות רכב
דוגמא בולטת היא דלק מערכות רכב, שבשליטת איש העסקים גיל אגמון, הבעלים של דלק מוטורס, יבואנית מאזדה, ב.מ.וו, פורד, ניאו ודונגפנג. ב-2015 הכנסות מגזר הרכב של הקבוצה עמדו על 2.9 מיליארד ש׳ (כל הנתונים הפיננסיים הינם מתוך הדו״חות, כלומר ללא מע״מ) והרווח המגזרי הסתכם ב-439 מ׳ ש׳ מרווח בשיעור 15%. ממרווח זה יש להוריד את הריבית ששילמה החברה, שהיתה בסכום מזערי בסך 22 מ׳ ש׳, כלומר עלות הריבית בתוצאות קבוצת הרכב היא שולית ואין הרבה מה להפחית.
ב-2022 דלק מערכות רכב כבר היתה קבוצה עסקים מגוונת, שרכשה את פעילות וורידיס, מהלך שמינף את הקבוצה וגרם להוצאות ריבית גבוהות. 2022 היתה שנה חריגה ברווחיות ענף הרכב, כתוצאה ממשבר הקורונה ובעקבותיו משבר הצ׳יפים בתעשיית הרכב ומחסור בכלי רכב ועליות מחירים: הכנסות מגזר הרכב של דלק מערכות רכב הסתכמו ב-3.9 מיליארד ש׳ והרווח המגזרי עמד על 992 מ׳ ש׳ מרווח בשיעור 25.6% ורווח ממוצע לכלי רכב כ-40,000 ש׳. באותה שנה דלק מערכות רכב שילמה ריבית בסך 253 מ׳ ש׳, רובה כתוצאה מפעילות שאינה אוטומוטיבית.
