ממשלת ישראל לא מתכוונת להוריד את מחירי הדיור, רק להכיל אותם
כבר תקופה מה שקשה מאד להסיק מסקנות מקריאה, צפייה או האזנה לתקשורת המסקרת את שוק הנדל"ן. הקל עלינו מאד מנכ"ל משרד הבינוי, כשבעצם סיכם את מה שמעניין את הרוב המוחלט של העוקבים - אין ולא תהיה ירידת מחירים בשוק הדיור בטווח הזמן הקרוב.
מי שקרא את טוריי בעבר, יודע שאיני שמח מעובדה זו. יחד עם זאת, אני מקפיד לחזור ולומר, שאם המחירים לא יורדים, לפחות בואו נהיה כנים עם מי שמתלבטים בסוגיית הרכישה וניתן להם את הכלים להחליט באופן עצמאי ושקול האם לרכוש דירה כעת או להמתין.
מזה כשנתיים שאנחנו שומעים הצהרות בומבסטיות, שהנה, אוטוטו המחירים מתרסקים. אליהם מצטרפת קהילה קולנית של אנשים פרטיים המנבאים את התרסקות השוק כבר מחר בבוקר. כל אלו הובילו מאות ואלפי זוגות צעירים לקבל החלטה להמתין עם רכישת הדירה על סמך המלצות של אישיים כמו שרי האוצר והבינוי הקודמים. מה יצא להם מהקשבה להמלצה הזו? בעיקר הפסד של מאות אלפי שקלים.
בראי התקשורת: מעקב אחרי שוק הנדל"ן כשמקשיבים לתכניות הממשלה המדווחות חדשות לבקרים תחת כל עץ רענן, אפשר היה להתבלבל ולחשוב, שהנה, בא שר אוצר שמצא את הפתרון לבעיה, הוא עושה הרבה ואוטוטו המחירים שוב יורדים. מחיר למשתכן, תנאים למכרז מחיר למשתכן, הערכת שווי למטר במכרזי מחיר מטרה, רשימת יזמים שזכו במכרז מוזל כזה או אחר ואף פרסום רעיונות כמו ליסיניג לדירה.
- תשואה של 12% בשנה; האם בת ים היא הזדמנות?
- כמה שווה הדירה שלכם - עסקאות אחרונות בערים מרכזיות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מחד, המון מידע על תכניות, ומנגד, פרסומים סטטיסטים ועובדתיים על המשך זחילת המחירים כלפי מעלה. כיצד קורא משכיל, שאינו מצוי ברזי ענף הדיור והשלכותיו על המשק הישראלי, יכול לגבש דעה עצמאית וסובייקטיבית? ובכן, הוא לא יכול. בדיוק מסיבה זו, אנסה לתמצת את עשרות מרכיבי הענף, האינטרסים והתחזיות למשפט אחד: במבנה הפוליטי הנוכחי, ממשלות ישראל לא מנסות לפתור את משבר הנדל"ן, הן מנסות להכיל אותו. כאשר מדובר בשוק המגיב לשינויים בטווחי זמנים של 5 שנים פחות או יותר, שר שאינו יודע אם ישלים כהונה של שנתיים, חייב לחשוב על פתרונות לטווח הקצר. פתרונות שיוכל להגיש לציבור "עם קבלות" - ואלו בדיוק כל אותן תכניות נקודתיות עליהן אנחנו קוראים ושומעים כל הזמן. מסיבה זו איננו רואים את המדינה משחררת מאות אלפי יחידות קרקע לבניה, מקצרת למספר חודשים תהליכי תכנון או מתחילה לגעת בצד ההיצע - מדובר בעלויות כספיות גבוהות מקופת המדינה, שבכל מקרה השר שיוביל את התכניות לא יזכה לקצור את הפירות.
יאמר לזכותו של שר האוצר הנוכחי, משה כחלון, שמיד אם כניסתו לתפקיד הקים את קבינט הדיור כגוף בין-משרדי המרכז את מרבית הסוגיות הנוגעות לשוק זה. אולם גם גוף זה מיוצג על ידי אנשים שנבחרו על ידי שר האוצר, וגם הם יודעים כי זמנם בתפקיד שאול. באחד מראיונותיו הראשונים עם היכנסו לתפקיד יו"ר קבינט הדיור, שוחח אביגדור יצחקי עם מראיינו בגלי צה"ל וחזר גם הוא על ציפיותיו האישיות: לראות תחילה עצירה של עליית המחירים ורק בשלב מאוחר יותר ירידה מתונה. זו המציאות אליה נחשף כל גורם מקצועי מוסמך הנמצא בין המציאות העגומה של מחירי הדירות לבין המציאות הפוליטית. ומתפקידנו לשקף מציאות זו בצורה פשוטה וברורה ככל הניתן.
- 29.קובי 09/09/2015 07:02הגב לתגובה זוכדאי שכל שר מתמנה לשר הכלכלה או השיכון יחשוב גם לטווחים ארוכים ויקח בחשבון אותנו שמצפים לשינויים גם למחר וגם למחרתיים ולא רק יתחשב בשוק המגיב לשינויים בטווחי זמנים של 5 שנים פחות או יותר. הבעיה מתחילה כששר שאינו יודע אם ישלים כהונה של שנתיים, חייב לחשוב על פתרונות לטווח הקצר. פתרונות שיוכל להגיש לציבור "עם קבלות" - עם תוצאות בשטח.
- 28.א 06/09/2015 17:05הגב לתגובה זוכשאנחנו שומעים הצהרות שהנה, אוטוטו המחירים יורדים, אנחנו נזכרים בביאת המשיח של קהילת חב"ד.אוטוטו הוא מגיע בנתיים כולנו מחכים לבוא המשיח וגם להורדת המחירים.
- ב. 07/09/2015 13:11הגב לתגובה זואני לא מחכה למשיח לירידת המחירים כן!!! מי יתן ויתגשם רצוני זה אמן
- 27.אלישר 06/09/2015 07:50הגב לתגובה זוהדיור בעיר : 1%-
- 26.אריק 05/09/2015 18:53הגב לתגובה זורק בפינה אחת בארץ ישראל ירדו מחירי הדיור טבריה - איש לא ניחש!!! אח טבריה טבריה לו היית....
- הרי לפניכם מערכוןשל הגשש..... (ל"ת)גיא ליאן 08/09/2015 23:58הגב לתגובה זו
- 25.משה 05/09/2015 18:38הגב לתגובה זווהוא דיעוי המשקיעים שמסתערים על מלאי הדירות. שתי סיבות להסתערות המשקיעים על הנדלן : 1. סביבת ריבית נמוכה 2. אפליית מס לטובת השקעה בנדלן. לכן יש לבטל מסלול הפטור ולקבוע מס מינימלי בשעור 25 אחוז. להטיל מס רכוש על בעלי שלוש דירות ומעלה. לחייב בעלי דירות להשקעה להגיש דוח שנתי למס הכנסה + הצהרת הון והפלא ופלא המחירים יורדים.
- 24.קורא בספרייט 05/09/2015 18:28הגב לתגובה זועליית המחירים לא תיפסק כי לרוב האנשים יש כסף והרבה, ליבי במסכנים האמתיים שאין להם כסף
- 23.אשר 04/09/2015 21:54הגב לתגובה זומעקב אחרי עליות המחירים בתחילת השנה ועד היום מראה שהעליה רצופת מכשולים
- 22.רעות 04/09/2015 19:25הגב לתגובה זוהציבור (שזה אנחנו) אבד את אמונו במהלכי הממשלה. אין שום רמז לשינוי מגמה בעתיד הקרוב. התקופה הנוכחית היא קשה במיוחד עבור הזוגות שמצפים לירידת המחירים של הדירות.
- שני 05/09/2015 15:18הגב לתגובה זואין מצב לחוסר התקווה בדבריך תמיד יכו להיות שינוי
- 21.אליעזר 03/09/2015 20:19הגב לתגובה זושמעתי שבעוד כחצי שנה צפויות להתחיל להיערך ההגרלות הראשונות על הזכות לרכישת דירה מוזלת בפרויקטי מחיר למשתכן. בימים אלה פועל צוות של משרד הבינוי לגיבוש תקנון ההגרלות ומנגנוני הפעולה שלהן.אני כרגיל לא אצליח להמנות על הזוכים בהגרלה.
- 20.רון קאופמן 03/09/2015 18:00הגב לתגובה זומתוך הכתבה של אסף:"שנתיים שאנחנו שומעים הצהרות בומבסטיות, שהנה, אוטוטו המחירים מתרסקים. אליהם מצטרפת קהילה קולנית של אנשים פרטיים המנבאים את התרסקות השוק כבר מחר בבוקר." מזכיר לי אוטוטו המשיח מגיע,הכונו הכונו לביאת ה...
- 19.דודו 03/09/2015 00:30הגב לתגובה זואדון כותב נכבד, רואים שאתה לא מבין הרבה בכלכלה. הממשלה לא שולטת במחירי הדיור. רוב השוק הם מוכרי יד 2 הפרטיים ולכן אנשים פרטיים משפיעים הרבה יותר מכל שר ומכל ממשלה.
- 18.רק משבר כלכלי עמוק שימנע ביקוש יכול בשנים הקרובות להורי (ל"ת)אסטרטג כלכלי 02/09/2015 11:42הגב לתגובה זו
- 17.אין פתרונות 02/09/2015 11:33הגב לתגובה זוהגדרת יפה. "מנסות להכי אותו ולא לפתור אותו" צעירים נשארים תוהים ומבולבלים מתי הרגע הנכון לרכוש דירה.
- 16.צביצ 02/09/2015 08:07הגב לתגובה זומצביעי הימין הפכו את המדינה לרמאית שודדת קרקע למען מעוט פשיסטי נהנתן
- 15.כתבה נכונה. ובאמת אין פיתרון (ל"ת)אורי 01/09/2015 23:44הגב לתגובה זו
- 14.יוכי 01/09/2015 23:28הגב לתגובה זוכתבת בטור שלך ש"אם המחירים לא יורדים, לפחות נהיה כנים עם מי שמתלבטים בסוגיית הרכישה וניתן להם את הכלים להחליט באופן עצמאי ושקול האם לרכוש דירה כעת או להמתין." מה אתה ממליץ? איך אתה מכוון את צעדיך?
- 13.אדם 01/09/2015 19:12הגב לתגובה זוגם ממשלות יפן, ארצות הברית ,ספרד ואירלנד (רשימה חלקית) לא רצו לרסק את מחירי הדיור- בגלל ההשלכות החמורות , אך מחירי הדירות התרסקו בכל זאת בעשרות אחוזים. ירידה חדה ביצוא, ירידה בצריכה הפרטית , והעלאת הרבית הצפויה בארצות הברית , רמת האבטלה שתעלה בחודשים הקרובים הם טריגר מצויין לפיצוץ הבועה.
- תעדכן קצת - הריבית כבר לא צפויה לעלות ככ (ל"ת)ריאליסט 01/09/2015 21:40הגב לתגובה זו
- 12.ממשלה של ימנים גנבים (ל"ת)חמודי 01/09/2015 17:20הגב לתגובה זו
- 11.עמית בן יצחק 01/09/2015 16:14הגב לתגובה זוציפיותיו האישיות של אביגדור יצחקי נידונו עכשיו בגלי צהל בשעה הכלכליתו: יהוא צופה אל עתיד טוב יותר - תחילה עצירה של עליית המחירים ובשלב מאוחר יותר ירידה מתונהשל מחירי הדירות נראה, נקווה האם כל זה יתגשם
- 10.מירי 01/09/2015 16:01הגב לתגובה זושר האוצר הבטיח,שר האוצר יספיק לקיים? האם הממשלה תשרוד?
- 9.תהילה 01/09/2015 13:21הגב לתגובה זוציפיותיו האישיות של אביגדור יצחקי וגם שלנו: לראות תחילה עצירה של עליית המחירים ורק בשלב מאוחר יותר ירידה מתונה מי יתן וכל זה יתגשם, ועוד בזמננו עכשיו כשאנו נאבקים לרכוש דירה.
- 8.ריבית ריבית ריבית... (ל"ת)קשקשן 01/09/2015 12:35הגב לתגובה זו
- 7.שרה מחדרה 01/09/2015 11:48הגב לתגובה זולמה שיורידו?? הבטחות לחוד ומימושם לחוד
- גברת מחדרה? חיכינו... (ל"ת)איתות 01/09/2015 14:37הגב לתגובה זו
- 6.רז 01/09/2015 10:43הגב לתגובה זו.
- 5.קלמן 01/09/2015 10:38הגב לתגובה זואין להתווכח על כך שהכלכלה היא גורם השפעה מרכזי על מחירי הדיור, עם זאת לא ניתן להתעלם מההשפעה של הממשלה ומהפוטנציאל להשפיע. "בעיית הסוכן" אשר הוצגה פה ומתארת את חוסר התכנון והביצועיות לטווח ארוך היא אכן תולדה של רצון הפוליטיקאים לקצור הישגים עוד בזמן כהונתם, מה שמתבטא בביצוע תכניות לטווח קצר. אין ספק בכלל כי הבעיה הזו משפיעה על מחירי הדיור ולא קשורה לכלכלה...זהו עניין פוליטי מובהק ואי אפשר להתכחש אליו....
- 4.אליהו שמש 01/09/2015 10:32הגב לתגובה זוביבי לא יתן לכחלון להגיע רחוק
- 3.ניתוח מדויק של המצב במשק! (ל"ת)ירון 01/09/2015 10:30הגב לתגובה זו
- 2.וןו 01/09/2015 09:54הגב לתגובה זואתה חסר הבנה לצערי, הכלכלה היא ששולטת במחירים וכפי שזה נראה כעת המשק בדרך לטלטלה שתפגע קשות במחירי הדיור. גם בסין הממשלה הקומוניסטית ששולטת בכל חשבה שתצליח למנוע מפולת בבורסה...אז חשבה...יש לך עוד הרבה ללמוד חביבי..אתה בעיקר מונע מקלישאות...
- איתי 01/09/2015 12:48הגב לתגובה זוהכלכלה שולטת אבל כלכלת ארה"ב - היא השולטת והמובילה בעולם. ובכול זאת יש גם מקום להכוונה והובלה של ממשלתנו
- 1.יורם 01/09/2015 09:31הגב לתגובה זובדרך כלל אתה אוכל ת'ראש, אבל הפעם יצא מדוייק
איור: דפדפן אטלס של OpenAIברוכים הבאים לטיסה, הקברניט שלכם היום הוא… בינה מלאכותית
כשהטכנולוגיה המהפכנית מוצאת את דרכה לכל תחום בחיינו ומשנה אותו, היא מגיעה גם אל תחום התעופה. איפה הבינה המלאכותית משתלבת בו כבר כעת, ועד כמה רחוק היום שבו נמצא את עצמנו ממריאים במטוס שהקוקפיט שלו ריק מאדם
מטוסי נוסעים ללא טייס בקוקפיט צפויים לשנות את פני התעופה ולהפוך אותה לבטוחה, יעילה וחסכונית יותר. למרות שעדיין קיימים אתגרים, במיוחד סביב אמון הציבור והרגולציה, העתיד האוטונומי בשמיים קרוב יותר משחושבים, והוא עומד לתרום למהפכה טכנולוגית ותחבורתית אדירה ואולי גם בטוחה יותר. אבל איך נשמור על אנושיות במערכת שבקרוב לא תזדקק לנו?
כשאנחנו עולים כיום במדרגות המטוס בדרכנו לחופשה מרעננת בחו״ל, צוות המטוס והדיילות מקבלים את פנינו בחיוך ונוסכים בנו ביטחון שאנחנו בידיים טובות במסענו האווירי. בעתיד הלא רחוק, בעלייה למטוס, חוויית המפגש עם צוות המטוס תתחלף במקרה הטוב בדיילת רובוטית שתחייך חיוך מושלם, אך אנחנו נדע כי מאחורי החיוך וקבלת הפנים עומדת הבינה המלאכותית והיא זו שתקבל את פנינו, תקבל החלטות באוויר ואולי גם תציל חיים ללא כל מגע אנושי.
האם תהיו מוכנים לטוס במטוס נוסעים ללא טייס אנושי מעל האוקיינוס? האם תהיו בטוחים כי בשעת תקלה לא צפויה, ה-AI ישקיע את ״נשמתו״ להצלת הנוסעים? האם במצבים לא צפויים יידע הטייס הלא אנושי להגיב נכון ולהנחיתנו בשלום?
התקופה שלפני כמאה שנים, בה הטסת מטוס דרשה מיומנות, אומץ ויכולת שליטה על גבול העל אנושי כמעט, חלפה מהעולם. כבר כיום, רוב העבודה אינה נעשית בידי הטייסים. המחשבים החכמים והתוכנה שבתוכם תפסו את מקומם. הדור הראשון של טייסים אוטומטיים הופיע עוד בשנות ה־40. הם שמרו על גובה וכיוון, ותו לא. בעשורים האחרונים נוספו מערכות ניווט, בקרת מזג אוויר, טייס אוטומטי רב־שלבי ואפילו נחיתה עצמאית. ובכל זאת, עצם ישיבת הקברניט בתא הטייס נוסכת בנוסעים ביטחון. האם גם זה יעבור מהעולם והמשפט ״הטובים לטיס״ ייעלם גם הוא?
- מה אומרים הגרפים על השורט של מייקל ברי?
- מהפכת התעופה הירוקה: הסטארט-אפ השבדי שמאתגר את בואינג ואיירבוס
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
שילוב ה-AI - מטעמי בטיחות, לא רק חיסכון
המעבר לכיוון אוטונומיה אינו נובע רק מתוך רצון לחיסכון בכוח אדם. חברות התעופה והיצרנים טוענים כי הוצאת הגורם האנושי מהקוקפיט עשויה דווקא לשפר את הבטיחות באוויר. על פי הירחון פורבס, מחקרים מראים שחלק גדול מתאונות המטוסים התרחשו בשל טעויות אנוש, בעוד המערכות החדשות, בניגוד לבני אדם, אינן מתעייפות, אינן מתבלבלות ויכולות לעבד מידע רב בזמן קצר.
איור: דפדפן אטלס של OpenAIברוכים הבאים לטיסה, הקברניט שלכם היום הוא… בינה מלאכותית
כשהטכנולוגיה המהפכנית מוצאת את דרכה לכל תחום בחיינו ומשנה אותו, היא מגיעה גם אל תחום התעופה. איפה הבינה המלאכותית משתלבת בו כבר כעת, ועד כמה רחוק היום שבו נמצא את עצמנו ממריאים במטוס שהקוקפיט שלו ריק מאדם
מטוסי נוסעים ללא טייס בקוקפיט צפויים לשנות את פני התעופה ולהפוך אותה לבטוחה, יעילה וחסכונית יותר. למרות שעדיין קיימים אתגרים, במיוחד סביב אמון הציבור והרגולציה, העתיד האוטונומי בשמיים קרוב יותר משחושבים, והוא עומד לתרום למהפכה טכנולוגית ותחבורתית אדירה ואולי גם בטוחה יותר. אבל איך נשמור על אנושיות במערכת שבקרוב לא תזדקק לנו?
כשאנחנו עולים כיום במדרגות המטוס בדרכנו לחופשה מרעננת בחו״ל, צוות המטוס והדיילות מקבלים את פנינו בחיוך ונוסכים בנו ביטחון שאנחנו בידיים טובות במסענו האווירי. בעתיד הלא רחוק, בעלייה למטוס, חוויית המפגש עם צוות המטוס תתחלף במקרה הטוב בדיילת רובוטית שתחייך חיוך מושלם, אך אנחנו נדע כי מאחורי החיוך וקבלת הפנים עומדת הבינה המלאכותית והיא זו שתקבל את פנינו, תקבל החלטות באוויר ואולי גם תציל חיים ללא כל מגע אנושי.
האם תהיו מוכנים לטוס במטוס נוסעים ללא טייס אנושי מעל האוקיינוס? האם תהיו בטוחים כי בשעת תקלה לא צפויה, ה-AI ישקיע את ״נשמתו״ להצלת הנוסעים? האם במצבים לא צפויים יידע הטייס הלא אנושי להגיב נכון ולהנחיתנו בשלום?
התקופה שלפני כמאה שנים, בה הטסת מטוס דרשה מיומנות, אומץ ויכולת שליטה על גבול העל אנושי כמעט, חלפה מהעולם. כבר כיום, רוב העבודה אינה נעשית בידי הטייסים. המחשבים החכמים והתוכנה שבתוכם תפסו את מקומם. הדור הראשון של טייסים אוטומטיים הופיע עוד בשנות ה־40. הם שמרו על גובה וכיוון, ותו לא. בעשורים האחרונים נוספו מערכות ניווט, בקרת מזג אוויר, טייס אוטומטי רב־שלבי ואפילו נחיתה עצמאית. ובכל זאת, עצם ישיבת הקברניט בתא הטייס נוסכת בנוסעים ביטחון. האם גם זה יעבור מהעולם והמשפט ״הטובים לטיס״ ייעלם גם הוא?
- מה אומרים הגרפים על השורט של מייקל ברי?
- מהפכת התעופה הירוקה: הסטארט-אפ השבדי שמאתגר את בואינג ואיירבוס
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
שילוב ה-AI - מטעמי בטיחות, לא רק חיסכון
המעבר לכיוון אוטונומיה אינו נובע רק מתוך רצון לחיסכון בכוח אדם. חברות התעופה והיצרנים טוענים כי הוצאת הגורם האנושי מהקוקפיט עשויה דווקא לשפר את הבטיחות באוויר. על פי הירחון פורבס, מחקרים מראים שחלק גדול מתאונות המטוסים התרחשו בשל טעויות אנוש, בעוד המערכות החדשות, בניגוד לבני אדם, אינן מתעייפות, אינן מתבלבלות ויכולות לעבד מידע רב בזמן קצר.
