הרגולציה והבירוקרטיה הביסו את אפיקי המניות המקומיים

צחי קלמין, מנהל פעילות קרנות הגידור, MORE בית השקעות, דן בשאלה האם קיימים צדדים חיוביים בהידוק הרגולציה על החברות במשק
צחי קלמין | (2)
נושאים בכתבה רגולוציה

שנת 2014 תיזכר לציבור המשקיעים כאחת השנים המאתגרות ביותר שחווה שוק ההון. אמנם, הריבית הנמוכה והיעדר אלטרנטיבות השקעה סיפקו רוח גבית למדדי המניות, אך למעשה, רק מס' מועט של מניות רשמו במהלך השנה החולפת תשואות שניתן להתהדר בהן.

הסנטימנט הבולט ביותר שאפיין את שנת 2014 היה ללא ספק, ההתערבות חסרת התקדים של הרגולטור במגזר העסקי: ההכרזה המפתיעה כי קבוצת דלק הינה כמונופול בתחום הגז, הרפורמות במערכת הבנקאית ויישום המלצות הצוות לבחינת הגברת התחרות במערכת הבנקאית, הביאו את מניות הסקטורים המרכזיים לרשום תשואות שפל. מדד מניות הבנקים סיים את השנה החולפת עם תשואה שלילית של כמעט 6% ומדד מניות הנפט והגז רשם תשואה שלילית של כ-19%. - האם שנת 2015 תביא עימה בשורה חדשה?

אנו נמצאים בפתחה של שנת בחירות, כאשר המוטיב המרכזי אשר מניע את המפלגות הינו תפישתן החברתית ופעילותן בסוגיית יוקר המחייה. לכן, אנו סבורים כי במהלך השנה הקרובה, התערבות המחוקק תמשיך להתעצם, והשפעתו תורגש באופן ניכר על הסקטור העסקי ועל שערי המניות. יחד עם זאת, יש להסתכל על חצי הכוס המלאה, שכן להתערבות הרגולטור ישנם צדדים חיוביים אשר תורמים לאמון ציבור המשקיעים וליציבות השווקים הפיננסים.

- חברות מתמחות . עודף הרגולציה גורם לחברות במשק לבצע שינוים מבניים ולמקד את פעילותן העסקית, בכך למעשה, מקבלים מחזיקי המניות, שדרה ניהולית מקצועית אשר מקדישה את מיטב משאביה לתחום הפעילות העיקרי. בשנה האחרונה השקיעה קבוצת דלק משאבים רבים לצורך מכירת עסקים ונכסים אשר אינם נמצאים עם פעילות הליבה של הקבוצה. כגון חב' דלק אירופה, חברת הביטוח ריפבליק ועוד.

- הפרדה ריכוזית . עודף הרגולציה מגביר את השקיפות של שוק האשראי, ותורם ליציבות המערכת הבנקאית. ע"פ הוראות החוק הריכוזיות, קבוצות עסקיות שיש להן שליטה בתאגידים פיננסיים וריאליים גדולים יידרשו למכור את אחד מאותם נכסים. כך לדוגמא צדיק בינו, בעל השליטה בחב' פז נפט ובנק הבינלאומי, ומשפחת עופר אשר מחזיקה בגרעין השליטה של חב' הקניונים מליסרון ובבנק מזרחי טפחות, יצטרכו להעמיד למכירה את אחד הנכסים אשר בשליטתם.

לסיכום, עודף הרגולציה והסחבת הבירוקרטית טומנים בחובן פוטנציאל הרסני על שוק ההון המקומי. ע"פ הערכות, 25% מהחברות הבורסאיות הנסחרות כיום באחוזת בית, הביעו את רצונן לנטוש את הבורסה. אנו סבורים כי על המחוקק להפעיל נורמות של חקיקה מידתית וחכמה, וכן לערוך לכל דרישה רגולטורית מבחני כדאיות אשר יבחנו את נחיצותה, תועלתה הציבורית והיתכנותה הכלכלית. למי שבכל זאת מעוניין להיחשף אל אפיקי המניות המקומיים, אנו ממליצים להשקיע בחברות בעלות פרופיל עסקי גלובלי אשר אינן נשענות על המשק הישראלי.

תגובות לכתבה(2):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    כל הפופוליזם ההרסני נובע מבורות כלכלית (ל"ת)
    רועי 07/01/2015 21:10
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    הפוליטיקאים הרסו לנו את שוק ההון (ל"ת)
    בטהובן 07/01/2015 13:00
    הגב לתגובה זו
מגדל פיקוח. צילום: MELANIO SALOME JR. PECH, Pexelsמגדל פיקוח. צילום: MELANIO SALOME JR. PECH, Pexels

הטכנולוגיה הסודית שמאחורי כל המראה ונחיתה

מערכות מכ"ם, לוויינים ורכיבים מבוססי בינה מלאכותית הם בין האמצעים הנסתרים שפועלים ללא לאות כדי שהטיסה תעבור חלק ונגיע בשלום ליעדנו



עופר הבר |
נושאים בכתבה טיסה לוויינים

אני נרגש לקראת הטיסה למשחק הכדורגל באצטדיון סאן סירו שבמילאנו באיטליה. אני מתיישב בכיסא המטוס, מהדק חגורה, ולמעט אי אילו טלטולים קלים, כמעט ואינני חושב על המורכבות העצומה המאפשרת למאות טונות של מתכת לדאות באוויר ולהמריא ולנחות בבטחה אלפי פעמים ביום.

בעידן שבו טיסה היא עניין שבשגרה עבור מיליוני אנשים מדי יום, אנו נוטים להתייחס למטוסים כאל כלי תחבורה מובנים מאליהם. אלא שמאחורי כל המראה ונחיתה מוצלחת עומד עולם שלם של טכנולוגיה מתקדמת, מערכות מתוחכמות וצוותים מיומנים שהציבור הרחב כמעט ואינו מודע אליהם. זהו סיפורם של העיניים הבלתי נראות, האוזניים הנסתרות והמוחות האלקטרוניים שדואגים שנגיע ליעדנו בשלום.

המוח שעל הקרקע: פיקוח טיסה ובקרת תנועה אווירית

הכוח המניע הראשון שאינו נראה לנוסע הממוצע הוא מערכת בקרת התנועה האווירית ATC - Air Traffic Control. לפני שהמטוס בכלל מתחיל לנוע על המסלול, הוא כבר נמצא בפיקוח הדוק. פקחי הטיסה הם שומרי הסף של השמיים, האחראים על תזמון, ניווט והפרדה בין כלי טיס באוויר ועל הקרקע. הם יושבים במגדלי הפיקוח או במרכזי הבקרה האזוריים, מוקפים במסכי מכ"ם המציגים את תמונת המצב האווירית בזמן אמת. כל נקודה על המסך מייצגת מטוס, וכל תנועה מחושבת מראש כדי למנוע התנגשויות ולייעל את זרימת התנועה.

תארו לעצמכם עשרות מטוסים הממתינים להמראה או לנחיתה בשדה תעופה בינלאומי עמוס. פקחי הטיסה מתאמים את ההמראות והנחיתות תוך הקפדה על מרווחי בטיחות, ומשדרים הנחיות ברורות לטייסים לגבי מהירות, גובה, כיוון ומסלול. טכנולוגיית מכ"ם דו-שימושית, הכוללת מכ"ם ראשי ומכ"ם משני, מאפשרת לפקחים לא רק לזהות את מיקום המטוס אלא גם לקבל נתונים חיוניים כמו גובה, מהירות ומספר טיסה - מידע המשודר באופן אקטיבי מתוך המטוס. מערכות אלו הן העיניים של הפקח, והן אבן יסוד בבטיחות הטיסה כדי שנוכל להגיע בשלום ליעדנו.

הניווט הבלתי נראה: מגדלורים אלקטרוניים ולוויינים

בעבר, טייסים הסתמכו על מגדלורים קרקעיים וניווט אסטרונומי. כיום, הניווט מתבצע באמצעות שילוב מתוחכם של טכנולוגיות קרקעיות ולווייניות. תחנות אלה הן סוג של "מגדלורים אלקטרוניים" המשדרים אותות רדיו מהקרקע, ומאפשרים למטוסים לקבוע את כיוונם ומרחקם מנקודה ספציפית. הכוכב הראשי של הניווט המודרני הוא כמובן ה-GPS) Global Positioning System) ומערכות ניווט לווייניות מקבילות כמו GLONASS הרוסית ו-Galileo האירופאית. מערכות אלו מספקות נתוני מיקום מדויקים ברמה חסרת תקדים, ומאפשרות לטייסים לנווט במסלולים מוגדרים בדיוק רב, גם במזג אוויר קשה. מטוסים חדישים אף מצוידים במערכות מתקדמות יותר כמו מערכות ניווט המסתמכות על תחנות קרקעיות על פני יבשת שלמה בשילוב קבלת אותות מלוויינים המשפרות את דיוק ה-GPS לרמה של סנטימטרים בודדים. מערכות אלה קריטיות במיוחד בגישה מדויקת לנחיתה.


תבלינים. צילום: Marta Branco, Pexelsתבלינים. צילום: Marta Branco, Pexels
בלוגסטריט

הרווחתם על מתכות נדירות? מה עם משאבי מזון נדירים?

יצרנית התבלינים הגדולה בעולם, יצרנית שוקולד, ספקית אגוזים ומגדלת אבוקדו - הכירו את חברות המזון המעניינות שמשקפות פוטנציאל עלייה 

זיו סגל |

לפני שנגיע להזדמנויות נדירות נתחיל עם גרף תוך יומי של האס אנד פי 500. הוא מראה את הקפיצה החדה בתחילת המסחר ביום שישי, את הירידה החדה בהמשך ואת העובדה שהמדד סגר בסופו של יום בירידה קלה. ללמדנו שאנחנו עדיין נמצאים באזור שיווי משקל. לחודש ספטמבר שיווי משקל זו תוצאה טובה והשאלה אם זה ימשיך כך.

בתרשים המוכר לנו מהשבועות האחרונים אנחנו רואים את הקו המחזיר העולה שבולם ולמעשה גורם לאס אנד פי להתכנס לתנודתיות צרה מאד. זאת מכיוון שמתחתיו מתקרב אליו הממוצע ל-21 יום שלמעט חריגה קטנה תומך ב-S&P500  מאז סוף חודש אפריל. 


מדד S&P תוך יומי
מדד S&P תוך יומי


דבר אחד בטוח. התנודתיות הצרה הזו לא תימשך עוד הרבה זמן ואנחנו צריכים להיערך לפריצה. השאלה לאיזה כיוון. אם אני צריך להעריך לפי האינדיקטורים הטכניים אז יש סיכון שהלחץ כלפי מטה יימשך. 

בכל מקרה יש לכם קווים ברורים לקבלת החלטות. סגירה משמעותית בזמן ובמחיר מעל 6532, הגבוה היומי של יום שישי, תיחשב פריצה למעלה וסימן למהלך עלייה מהותי בהמשך. סגירה מתחת ל-6360, שתהיה גם מתחת לממוצע הנע ל-21 יום וגם מתחת לפקודת ההיפוך הפרבולית, תהיה סימן לתחילתו של תיקון שבשלב הראשון שלו יגיע ל-6100-6200. 

אפשר עוד להצטרף לזינוק של הליתיום?

התשובה היא כן. אומנם הצגתי כאן את קרן הסל ILIT  לפני זמן מה והיא אכן בנתה מהלך עלייה יפה אבל יש לו פוטנציאל להימשך. ניתן לצפות שהקרן תעלה ל-13 דולר בשלב ראשון. אפשר להצטרף למגמה כל עוד מעל 10 דולר.