מעזה ועד הפקיעה, 5 נקודות על הבורסה בימים אלו

כיצד הבורסה מתנהלת בימים של מצב ביטחוני רעוע? האם נגידי הבנק המרכזיים בעולם מטיבים עם המחזורים? ומה הפקיעה יכולה להעיד על הנעשה בשוק ההון - הכל בטור חודשי חדש
סוחר צללים | (4)

בטור זה אנסה לשים דגש על המסחר בתל-אביב בחודש האחרון, עם דגש מסוים על שוק המעו"ף. עברנו חודש מעניין:

1. מבצע "צוק איתן".

2. אירועים בנובורוסיה (MH17, התפתחויות בלחימה).

3. נגידי (ונגידות) בנקים מרכזיים שהחליטו להפוך ליועצי השקעות ולהצביע על "בועות" (כגון אג"ח קונצרניות בארץ, ביוטק ורשתות-חברתיות בארה"ב, דיור בארץ ובריטניה). כמובן שהם לא דיברו על ה"בועה" הגדולה באמת שתחת אחריותם היותר ישירה (ריביות אג"ח ממשלתי) ואשר מחוללת במידה רבה את השאר.

4. שמועות על מיזוג ענקית התרופות, פריגו.

5. פקיעה off-price במספר נקודות מדד.

באופן מעניין המסחר במהלך החודש האחרון בארץ היה יציב למדי, הן במדד המעו"ף והן בצמד המט"ח דולר - שקל (המתנהג כאילו חזרנו לימי "רצועת האלכסון"). ביום חמישי סגרנו עם סטיית דולר - שקל של כ-4% ובמדד ת"א 25 של 8.4% (קרוב מאוד לשפל כל הזמנים אשר אירע בשנה האחרונה).

מסחר תוך כדי מלחמה

קראנו המלצות שפורסמו על-ידי בנקים להימנע ממסחר ושינוי תיקים בזמן המלחמה. המלצה זו נכונה עבור "סוחר העדר" הטיפוסי אשר נוטה להגיב באיחור של יום-יומיים ובפאניקה (השוק ירד? למכור את כל התיק!). באופן כללי אמירה זו אינה נכונה, ובפרט:

1. עבור סוחרים עם מידע עודף על "היעדר" מלחמה וספקולציה לגבי ההשפעה ארוכות הטווח על הכלכלה הישראלית הינה כר מעניין למסחר. מידע עודף יכול להיות מידע ממש, או הערכה מודיעינית-כלכלית עדיפה על ה"עדר" (אשר ככלל אינו מאוד שקול בעניינים אלו).

2. איזון תיק - באופן כללי רצוי להחזיק תיק מבוזר המורכב משיעור מסוים של נכסים בעלי סיכון נמוך ושיעור מסוים של כאלה בעלי סיכון גבוה יותר (השיעורים הספציפיים תלויים בהעדפת סיכון של המשקיה). הרכב תיק כזה דורש rebalancing (איזון מחדש) על מנת להתמודד עם שינוי בערכי שוק של הנכסים, שכן עם תזוזת השוק המשקולות בתיק עשויות לסטות במידה רבה מן הרצוי. מלחמה היא עת בו יש סיכון (וסיכוי!) מוגבר יותר. ספציפית אם משקיע נכנס למלחמה עם תיק לא מאוזן (להעדפות סיכון שלו) מלחמה היא דווקא נקודה בה רצוי לבחון ולאזן את התיק (רצוי באזור מסחר פחות סוער).

תבנית ירידות תחילת מבצע עליות מספר ימים אחרי: תבנית זו לא חייבת להתרחש. היא מתרחשת במבצעים בהם ההשפעה מוגבלת (המקרה הסביר לאחרונה - נגיד 80%-90% סבירות). יש לזכור שישנו גם סיכון לירידה חדה הרבה יותר אם תהיה הסתבכות או הרחבה של המלחמה.

פריגו

היו שמועות החודש על מיזוג אפשרי של פריגו (לצורך tax inversion). נציין שאם זה יקרה (ופריגו הממוזגת תצא מהמדד) תהיה לכך השפעה מהותית על הדולר - שקל (מכירות של מיליארדי דולרים על ידי תעודת סל וקרנות נאמנות) וכן המדד החדש יהיה מעניין יותר וקשור לכלכלה המקומית (פריגו מורידה את תנודתיות המדד מכיוון שאין לה ממש קשר לנעשה בישראל).

קיראו עוד ב"ניתוחים ודעות"

פקיעה off-price: משיכת ביקוש/ביצע

בחודשים האחרונים אנו רואים ניסיונות עקביים בהקשר זה. כמו כן ישנם דפוסי פעולה דומים במכרזים רב-צדדים בניירות ערך פחות סחירים אשר לפעמים מאפשרים לנוקט בשיטה זו לבצע off-price בעשרות אחוזים.

בעבר, היו נעשים ניסיונות השפעה גדולים על-ידי הוספת ביקושים והיצעים גדולים (מיליארדים) ברגע האחרון, למשל בפקיעת פברואר 2007. השיטה הפועלת כיום היא אחרת: הגורם שמשפיע על השער, מזרים עוד טרם הראנדום (בפקיעה - נגיד כ-5 דקות לפני. קודם לכן לא ממש מסתכלים על השער - הוא חסר ערך), בנייר ערך לא סחיר - מהרגע שהוא רואה את חוסר האיזון).

ביקושים ו/או היצעים המאזנים את שער הנייר (לשער ההוגן). ממש בתחילת הראנדום - היצעים אלו נמשכים (מבוטלים או לימיט מוזז) ויוצרים חוסר איזון (תוך ירידה במחזור הכולל). שחקנים אחרים לעיתים מגיבים לחוסר איזון, אך עדיין עם "ראנדום נכון" יש סיכוי לפתיחה off-price.

מה זה אומר לנו כסוחרים?

1. יש כדאיות לשים פקודות לימיט (או LMO) בפתיחה - במרחק מסוים מהשער ההוגן - גם כאשר רואים תיאורטי הוגן. יש סיכוי שבשניות האחרונות הפקודה תיתפס.

2. ישנו ערך מוגבר לאופציות בקצוות (אך בתוך ה+-2.5%) בערב הפקיעה. נציין שלמבצע את ה"שיטה" ישנו ידע עודף בהקשר זה (כי סביר שמבוצע בהתאם לפוזיציה שלו).

מאת: סוחר בכיר באחד מחדרי המסחר הגדולים בארץ

תגובות לכתבה(4):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    משקיע 27/07/2014 17:12
    הגב לתגובה זו
    למה להציג את הכותב כ"סוחר צללים" ולא בזהותו האמיתית? הכתבה מאבדת מהאמינות והלגיטימיות שלה כשלא יודעים מי הכותב
  • 1.
    ג'וש 27/07/2014 10:19
    הגב לתגובה זו
    השוק באותם מספרים כבר חמישה חודשים
  • רמי מנחם 28/07/2014 12:19
    הגב לתגובה זו
    כסף של יתומים ואלמנות בכתיבת אוכפים כל חודש.
  • סוחר סחור 27/07/2014 14:50
    הגב לתגובה זו
    כולם ישנים, רגילים לכלום.... כשתבוא תנודה היא יכולה להיות גדולה מאוד דווקא בשל הנמנמת.
מגדל פיקוח. צילום: MELANIO SALOME JR. PECH, Pexelsמגדל פיקוח. צילום: MELANIO SALOME JR. PECH, Pexels

הטכנולוגיה הסודית שמאחורי כל המראה ונחיתה

מערכות מכ"ם, לוויינים ורכיבים מבוססי בינה מלאכותית הם בין האמצעים הנסתרים שפועלים ללא לאות כדי שהטיסה תעבור חלק ונגיע בשלום ליעדנו



עופר הבר |
נושאים בכתבה טיסה לוויינים

אני נרגש לקראת הטיסה למשחק הכדורגל באצטדיון סאן סירו שבמילאנו באיטליה. אני מתיישב בכיסא המטוס, מהדק חגורה, ולמעט אי אילו טלטולים קלים, כמעט ואינני חושב על המורכבות העצומה המאפשרת למאות טונות של מתכת לדאות באוויר ולהמריא ולנחות בבטחה אלפי פעמים ביום.

בעידן שבו טיסה היא עניין שבשגרה עבור מיליוני אנשים מדי יום, אנו נוטים להתייחס למטוסים כאל כלי תחבורה מובנים מאליהם. אלא שמאחורי כל המראה ונחיתה מוצלחת עומד עולם שלם של טכנולוגיה מתקדמת, מערכות מתוחכמות וצוותים מיומנים שהציבור הרחב כמעט ואינו מודע אליהם. זהו סיפורם של העיניים הבלתי נראות, האוזניים הנסתרות והמוחות האלקטרוניים שדואגים שנגיע ליעדנו בשלום.

המוח שעל הקרקע: פיקוח טיסה ובקרת תנועה אווירית

הכוח המניע הראשון שאינו נראה לנוסע הממוצע הוא מערכת בקרת התנועה האווירית ATC - Air Traffic Control. לפני שהמטוס בכלל מתחיל לנוע על המסלול, הוא כבר נמצא בפיקוח הדוק. פקחי הטיסה הם שומרי הסף של השמיים, האחראים על תזמון, ניווט והפרדה בין כלי טיס באוויר ועל הקרקע. הם יושבים במגדלי הפיקוח או במרכזי הבקרה האזוריים, מוקפים במסכי מכ"ם המציגים את תמונת המצב האווירית בזמן אמת. כל נקודה על המסך מייצגת מטוס, וכל תנועה מחושבת מראש כדי למנוע התנגשויות ולייעל את זרימת התנועה.

תארו לעצמכם עשרות מטוסים הממתינים להמראה או לנחיתה בשדה תעופה בינלאומי עמוס. פקחי הטיסה מתאמים את ההמראות והנחיתות תוך הקפדה על מרווחי בטיחות, ומשדרים הנחיות ברורות לטייסים לגבי מהירות, גובה, כיוון ומסלול. טכנולוגיית מכ"ם דו-שימושית, הכוללת מכ"ם ראשי ומכ"ם משני, מאפשרת לפקחים לא רק לזהות את מיקום המטוס אלא גם לקבל נתונים חיוניים כמו גובה, מהירות ומספר טיסה - מידע המשודר באופן אקטיבי מתוך המטוס. מערכות אלו הן העיניים של הפקח, והן אבן יסוד בבטיחות הטיסה כדי שנוכל להגיע בשלום ליעדנו.

הניווט הבלתי נראה: מגדלורים אלקטרוניים ולוויינים

בעבר, טייסים הסתמכו על מגדלורים קרקעיים וניווט אסטרונומי. כיום, הניווט מתבצע באמצעות שילוב מתוחכם של טכנולוגיות קרקעיות ולווייניות. תחנות אלה הן סוג של "מגדלורים אלקטרוניים" המשדרים אותות רדיו מהקרקע, ומאפשרים למטוסים לקבוע את כיוונם ומרחקם מנקודה ספציפית. הכוכב הראשי של הניווט המודרני הוא כמובן ה-GPS) Global Positioning System) ומערכות ניווט לווייניות מקבילות כמו GLONASS הרוסית ו-Galileo האירופאית. מערכות אלו מספקות נתוני מיקום מדויקים ברמה חסרת תקדים, ומאפשרות לטייסים לנווט במסלולים מוגדרים בדיוק רב, גם במזג אוויר קשה. מטוסים חדישים אף מצוידים במערכות מתקדמות יותר כמו מערכות ניווט המסתמכות על תחנות קרקעיות על פני יבשת שלמה בשילוב קבלת אותות מלוויינים המשפרות את דיוק ה-GPS לרמה של סנטימטרים בודדים. מערכות אלה קריטיות במיוחד בגישה מדויקת לנחיתה.


תבלינים. צילום: Marta Branco, Pexelsתבלינים. צילום: Marta Branco, Pexels
בלוגסטריט

הרווחתם על מתכות נדירות? מה עם משאבי מזון נדירים?

יצרנית התבלינים הגדולה בעולם, יצרנית שוקולד, ספקית אגוזים ומגדלת אבוקדו - הכירו את חברות המזון המעניינות שמשקפות פוטנציאל עלייה 

זיו סגל |

לפני שנגיע להזדמנויות נדירות נתחיל עם גרף תוך יומי של האס אנד פי 500. הוא מראה את הקפיצה החדה בתחילת המסחר ביום שישי, את הירידה החדה בהמשך ואת העובדה שהמדד סגר בסופו של יום בירידה קלה. ללמדנו שאנחנו עדיין נמצאים באזור שיווי משקל. לחודש ספטמבר שיווי משקל זו תוצאה טובה והשאלה אם זה ימשיך כך.

בתרשים המוכר לנו מהשבועות האחרונים אנחנו רואים את הקו המחזיר העולה שבולם ולמעשה גורם לאס אנד פי להתכנס לתנודתיות צרה מאד. זאת מכיוון שמתחתיו מתקרב אליו הממוצע ל-21 יום שלמעט חריגה קטנה תומך ב-S&P500  מאז סוף חודש אפריל. 


מדד S&P תוך יומי
מדד S&P תוך יומי


דבר אחד בטוח. התנודתיות הצרה הזו לא תימשך עוד הרבה זמן ואנחנו צריכים להיערך לפריצה. השאלה לאיזה כיוון. אם אני צריך להעריך לפי האינדיקטורים הטכניים אז יש סיכון שהלחץ כלפי מטה יימשך. 

בכל מקרה יש לכם קווים ברורים לקבלת החלטות. סגירה משמעותית בזמן ובמחיר מעל 6532, הגבוה היומי של יום שישי, תיחשב פריצה למעלה וסימן למהלך עלייה מהותי בהמשך. סגירה מתחת ל-6360, שתהיה גם מתחת לממוצע הנע ל-21 יום וגם מתחת לפקודת ההיפוך הפרבולית, תהיה סימן לתחילתו של תיקון שבשלב הראשון שלו יגיע ל-6100-6200. 

אפשר עוד להצטרף לזינוק של הליתיום?

התשובה היא כן. אומנם הצגתי כאן את קרן הסל ILIT  לפני זמן מה והיא אכן בנתה מהלך עלייה יפה אבל יש לו פוטנציאל להימשך. ניתן לצפות שהקרן תעלה ל-13 דולר בשלב ראשון. אפשר להצטרף למגמה כל עוד מעל 10 דולר.