השפעות צוק איתן: מי נחשב תחת הקריטריונים לפיצוי?
כשאנו בוחנים את השפעת מצב הלוחמה הנוכחי, בעיקר בדרום המדינה, עלינו להבחין בין השפעת המאקרו להשפעת המיקרו. ברמת המאקרו, כלכלת ישראל היא כלכלה חזקה. על אף שמצב הלוחמה ושיגור רקטות וטילים אל עבר האוכלוסיה בישראל נמשך מעל שבועיים, העולם רואה את כלכלת ישראל ככלכלה איתנה. המדד הפשוט ביותר הוא שוויו של שער השקל מול דולר אמריקני, העומד כיום על 3.420 שקלים - חוזקו של השקל לא התערער.
כלכלת ישראל תוכל להתמודד עם מצב הלוחמה כיום, כפי שהיא הוכיחה את יכולתה לעשות זאת במלחמת לבנון השנייה ובמערכות הלחימה הממושכות שהיו בעבר. אלא שההשפעה העיקרית היא כרגע ברמת המיקרו, על העסקים הקטנים והבינוניים, ובעיקר על אלו שאינם נהנים מרזרבות כספיות. עסקים אלה הם הסובלים העיקריים מהשפעה שלילית ישירה על רמת הנזילות שלהם כתוצאה ממצב הלוחמה, והם אלה הזכאים לעמוד בראש סדר העדיפות, קודם שהמערכה הנוכחית תסתיים.
מדינת ישראל שיכללה מאוד את הקריטריונים של מתן פיצוי לנזק עקיף, הווי אומר, לא רק נזק פיזי ישיר לרכוש. עם פרוץ מלחמת לבנון השניה יצר משרד האוצר, בהסכמה עם ההסתדרות הכללית ולשכת התיאום, הסכם למתן פיצויים אשר כלל רק את מפעלי התעשייה ואת העובדים במפעלי התעשייה. המגזר העסקי כולו נשכח, ורק התעשייה, על פי תפישת עולם אנכרוניסטית, עמדה אל מול עיני מעצבי המדיניות הכלכלית.
נדרשו לא פחות מ-40 ימי מאבק של איגוד לשכות המסחר אל מול רשויות המדינה וועדת הכספים של הכנסת, על מנת לשכנע שלא רק תעשיה זכאית לפיצוי, אלא כל מי שבונה את הכלכלה, לכל רוחב המגזר העסקי בישראל, כולל מגזר המסחר והשירותים המהווים יחד לא פחות מ-67% מהתוצר העסקי של מדינת ישראל.
- נפלה מאופניה בטיילת נתניה - ותקבל פיצויים גבוהים
- רשות המסים פתחה את ההגשה לפיצוי על אובדן שכר דירה לנכסים שניזוקו במבצע "עם כלביא"
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
כיום ברור שכל עוסק ובעל עסק זכאים לפיצוי על הנזק העקיף, כגון ירידה במחזור העסקים, התיישנות של מלאי, גידול בהוצאות בכלל ובהוצאות שכר בפרט, ובשורה התחתונה של הרווח בהשוואה למצב העסק בתקופה רגילה.
לאחר מלחמת לבנון השנייה הוענקו פיצויים לנפגעי מבצע עמוד ענן. הקריטריונים שוכללו והוצעו על בסיס אלטרנטיבי: ירידה במחזור העסקים לעומת התקופה המקבילה אשתקד, הוצאות שכר שלא היתה מולם פעילות ייצורית או פעילות עסקית אחרת, ההוצאות בהן עומד העסק מבלי שתהיה לו את התמורה המקובלת בפעילות העסקית. כל עסק היה רשאי להתאים את אחד מהקריטריונים למצבו האמיתי.
ניתן לומר כיום שהשאלה העומדת בפני רשויות המדינה אינה בעיה של שכלול הקריטריונים לחישוב הפיצוי, אלא קביעה של שני נתוני יסוד: משך תקופת הלוחמה והיישובים או הערים שתושביהם יהיו זכאים לפיצוי. קל יותר לתת מענה לשאלה מעלה, שכן תחילת פעולות האיבה והשפעתן על העסקים ניתנת לקביעה אובייקטיבית. גם סיום פעולות האיבה, כאשר אכן יגיעו לסיומן, ניתן לקביעה אובייקטיבית. קשה יותר יהיה לקבוע לאיזה ערים או יישובים יהיה נכון להעניק את הפיצוי.
- הרווחתם על מתכות נדירות? מה עם משאבי מזון נדירים?
- חרם אירופאי על סחורה ישראלית - עד כמה זה משמעותי ומה אפשר לעשות?
- תוכן שיווקי צברתם הון? מה נכון לעשות איתו?
- בטיחות או נוחות - איך בוחרים את המושב המושלם בטיסה?
מצב הלוחמה הנוכחי השפיע על העסקים בכל רחבי המדינה. אמנם ברמות שונות, אך ברור כי המדינה לא תוכל לפצות את העסקים כולם. במלחמת לבנון השנייה הפיצוי ניתן באזור הצפון, כולל חיפה, אך הוא לא ניתן במרכז הארץ. יהיה צורך ליצור קריטריון חדש, תואם יותר למצב הנוכחי, אשר יהיה חייב להיות מבוסס על שני רכיבים: כמות הטילים שכוונו אל תחום גיאוגרפי מוגדר ורמת ההשפעה שהיתה לכך על הפעילות העסקית.
כפי שנעשה בעבר, חשוב שקריטריונים אלה יגובשו בצורה מוגדרת בחקיקת משנה, שכן זוהי הדרך היחידה להבטיח שהפיצוי יחושב ברמתו האפשרית תוך הבאה בחשבון של כל השיקולים הענייניים.
- 1.רועי עובדיה 27/07/2014 11:48הגב לתגובה זואלה שגוייסו למילואים וביטוח לאומי מז**ן אותם כל חודש אבל לא נותן שום תמורה. אלה שמחזור העסקים שלהם ירד כי אף אחד לא קונה מהם כלום כי אין מצב רוח לקניות ושלא נדבר על ההורים שנשארים בבית כי אין מרחב מוגן בפעוטונים או בקייטנות - אין החזר כספי ואין פיתרון לאומי. ישראל 2014 קורסת.

הטכנולוגיה הסודית שמאחורי כל המראה ונחיתה
מערכות מכ"ם, לוויינים ורכיבים מבוססי בינה מלאכותית הם בין האמצעים הנסתרים שפועלים ללא לאות כדי שהטיסה תעבור חלק ונגיע בשלום ליעדנו
אני נרגש לקראת הטיסה למשחק הכדורגל באצטדיון סאן סירו שבמילאנו באיטליה. אני מתיישב בכיסא המטוס, מהדק חגורה, ולמעט אי אילו טלטולים קלים, כמעט ואינני חושב על המורכבות העצומה המאפשרת למאות טונות של מתכת לדאות באוויר ולהמריא ולנחות בבטחה אלפי פעמים ביום.
בעידן שבו טיסה היא עניין שבשגרה עבור מיליוני אנשים מדי יום, אנו נוטים להתייחס למטוסים כאל כלי תחבורה מובנים מאליהם. אלא שמאחורי כל המראה ונחיתה מוצלחת עומד עולם שלם של טכנולוגיה מתקדמת, מערכות מתוחכמות וצוותים מיומנים שהציבור הרחב כמעט ואינו מודע אליהם. זהו סיפורם של העיניים הבלתי נראות, האוזניים הנסתרות והמוחות האלקטרוניים שדואגים שנגיע ליעדנו בשלום.
המוח שעל הקרקע: פיקוח טיסה ובקרת תנועה אווירית
הכוח המניע הראשון שאינו נראה לנוסע הממוצע הוא מערכת בקרת התנועה האווירית ATC - Air Traffic Control. לפני שהמטוס בכלל מתחיל לנוע על המסלול, הוא כבר נמצא בפיקוח הדוק. פקחי הטיסה הם שומרי הסף של השמיים, האחראים על תזמון, ניווט והפרדה בין כלי טיס באוויר ועל הקרקע. הם יושבים במגדלי הפיקוח או במרכזי הבקרה האזוריים, מוקפים במסכי מכ"ם המציגים את תמונת המצב האווירית בזמן אמת. כל נקודה על המסך מייצגת מטוס, וכל תנועה מחושבת מראש כדי למנוע התנגשויות ולייעל את זרימת התנועה.
תארו לעצמכם עשרות מטוסים הממתינים להמראה או לנחיתה בשדה תעופה בינלאומי עמוס. פקחי הטיסה מתאמים את ההמראות והנחיתות תוך הקפדה על מרווחי בטיחות, ומשדרים הנחיות ברורות לטייסים לגבי מהירות, גובה, כיוון ומסלול. טכנולוגיית מכ"ם דו-שימושית, הכוללת מכ"ם ראשי ומכ"ם משני, מאפשרת לפקחים לא רק לזהות את מיקום המטוס אלא גם לקבל נתונים חיוניים כמו גובה, מהירות ומספר טיסה - מידע המשודר באופן אקטיבי מתוך המטוס. מערכות אלו הן העיניים של הפקח, והן אבן יסוד בבטיחות הטיסה כדי שנוכל להגיע בשלום ליעדנו.
- בטיחות או נוחות - איך בוחרים את המושב המושלם בטיסה?
- "טריק יום כיפור" חוזר: כך ישראלים קונים כרטיסי טיסה זולים, מהמרים על ביטולים – ומרוויחים
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
הניווט הבלתי נראה: מגדלורים אלקטרוניים ולוויינים
בעבר, טייסים הסתמכו על מגדלורים קרקעיים וניווט אסטרונומי. כיום, הניווט מתבצע באמצעות שילוב מתוחכם של טכנולוגיות קרקעיות ולווייניות. תחנות אלה הן סוג של "מגדלורים אלקטרוניים" המשדרים אותות רדיו מהקרקע, ומאפשרים למטוסים לקבוע את כיוונם ומרחקם מנקודה ספציפית. הכוכב הראשי של הניווט המודרני הוא כמובן ה-GPS) Global Positioning System) ומערכות ניווט לווייניות מקבילות כמו GLONASS הרוסית ו-Galileo האירופאית. מערכות אלו מספקות נתוני מיקום מדויקים ברמה חסרת תקדים, ומאפשרות לטייסים לנווט במסלולים מוגדרים בדיוק רב, גם במזג אוויר קשה. מטוסים חדישים אף מצוידים במערכות מתקדמות יותר כמו מערכות ניווט המסתמכות על תחנות קרקעיות על פני יבשת שלמה בשילוב קבלת אותות מלוויינים המשפרות את דיוק ה-GPS לרמה של סנטימטרים בודדים. מערכות אלה קריטיות במיוחד בגישה מדויקת לנחיתה.

הרווחתם על מתכות נדירות? מה עם משאבי מזון נדירים?
יצרנית התבלינים הגדולה בעולם, יצרנית שוקולד, ספקית אגוזים ומגדלת אבוקדו - הכירו את חברות המזון המעניינות שמשקפות פוטנציאל עלייה
לפני שנגיע להזדמנויות נדירות נתחיל עם גרף תוך יומי של האס אנד פי 500. הוא מראה את הקפיצה החדה בתחילת המסחר ביום שישי, את הירידה החדה בהמשך ואת העובדה שהמדד סגר בסופו של יום בירידה קלה. ללמדנו שאנחנו עדיין נמצאים באזור שיווי משקל. לחודש ספטמבר שיווי משקל זו תוצאה טובה והשאלה אם זה ימשיך כך.
בתרשים המוכר לנו מהשבועות האחרונים אנחנו רואים את הקו המחזיר העולה שבולם ולמעשה גורם לאס אנד פי להתכנס לתנודתיות צרה מאד. זאת מכיוון שמתחתיו מתקרב אליו הממוצע ל-21 יום שלמעט חריגה קטנה תומך ב-S&P500 מאז סוף חודש אפריל.
דבר אחד בטוח. התנודתיות הצרה הזו לא תימשך עוד הרבה זמן ואנחנו צריכים להיערך לפריצה. השאלה לאיזה כיוון. אם אני צריך להעריך לפי האינדיקטורים הטכניים אז יש סיכון שהלחץ כלפי מטה יימשך.
בכל מקרה יש לכם קווים ברורים לקבלת החלטות. סגירה משמעותית בזמן ובמחיר מעל 6532, הגבוה היומי של יום שישי, תיחשב פריצה למעלה וסימן למהלך עלייה מהותי בהמשך. סגירה מתחת ל-6360, שתהיה גם מתחת לממוצע הנע ל-21 יום וגם מתחת לפקודת ההיפוך הפרבולית, תהיה סימן לתחילתו של תיקון שבשלב הראשון שלו יגיע ל-6100-6200.
- מסימני הפשרה בין ארה"ב לסין: ייבוא המתכות הנדירות מזנק ב-660%
- יצרנית אמריקאית של מתכות נדירות מפסיקה משלוחים לסין
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
אפשר עוד להצטרף לזינוק של הליתיום?
התשובה היא כן. אומנם הצגתי כאן את קרן הסל ILIT לפני זמן מה והיא אכן בנתה מהלך עלייה יפה אבל יש לו פוטנציאל להימשך. ניתן לצפות שהקרן תעלה ל-13 דולר בשלב ראשון. אפשר להצטרף למגמה כל עוד מעל 10 דולר.