כלכלת ארה"ב צריכה שוב להתחמק מהצוק

ג'וזף גרינקורן, מנכ"ל מוריס גרופ, מתייחס למשבר הפיננסי בארה"ב ולהשפעת על כלכלת העולם כולו

וול סטריט התעלמה עד עכשיו מהשבתת הממשל האמריקני. המשקיעים, שתמיד מנסים להסתכל קדימה, רואים במידה מסויימת של צדק את התככים בוושינגטון והשבתת הממשל כמחלוקת פוליטית חולפת. לעומת זאת, ב-17 לאוקטובר הממשל האמריקני ייאלץ להתמודד שוב עם הצוק הפיסקאלי - משבר תקרת החוב האמריקני.

בפעם האחרונה כשהממשל האמריקני לא התמודד בהצלחה עם תקרת החוב (2011), השוק האמריקני נפל ב-15%, ובנוסף לכל הצרות, החוב של הממשל האמריקני סבל מהורדת הדירוג המושלם לראשונה בהיסטוריית דירוג האשראי שהעניקו לממשל סוכנויות הדירוג הבינלאומיות. הממשל האמריקני חייב להמשיך לפעול, להמשיך להזרים נזילות וכמובן שלשלם בזמן את חובותיו.

בפעם הרביעית מזה שנתיים משבר החוב שוב דופק על דלת מקבלי ההחלטות. הדיפולט של הממשל האמריקני הוא אקט בלתי הפיך שעלול לדרדר באופן מהותי את כלל הכלכלה העולמית למשבר שיוביל אותנו לגעגועים למשבר ה"מינורי" שראינו ב-2008. אנחנו נמצאים כעת במצב של השקט שלפני הסערה, ירידות השערים בדרך ואז כמובן תבוא הזדמנות הקנייה בהנחה ש"יום הדין" אכן לא יתרחש באמריקה.

במידה והמשקיעים יחושו ב-17 לאוקטובר חוסר ביטחון לגבי כוונתו של הממשל לשלם את החזרי החוב ותשלומי הריבית, עלולה להתרחש מפולת דומינו, שתוביל לקיפאון ערוצי האשראי ועצירה בצמיחה של הכלכלה העולמית עם הובלתו של משבר שיחל בארה"ב ויגרור אחריו את העולם כולו בדרך למטה. המשבר הכלכלי בארה"ב עלול לגרור מיליוני אמריקנים רבים הנתמכים בשירותי הסעד בארה"ב הישר אל מתחת לקו של עוני מרוד שלא יאפשר להם להתקיים.

אי האמון במערכת הפוליטית האמריקנית יוצר באופן מובהק ובצורה מחזורית ומסוכנת חוסר אמון בקרב כל מי שקשור לכלכלה האמריקנית. מאבקי אגו בצמרת הממשל משליכים ישירות על כלל המשקיעים בוול סטריט כמו גם על האזרח האמריקני הקטן. הפוליטיקאים בוושינגטון צריכים להשכיל ליצור ביטחון ולדחות כל אפשרות לחדלות פירעון אמריקנית, שתהיה כאמור סוג של יום הדין לכלכלה הגדולה ביותר בעולם. ארה"ב צריכה לבחור להנהיג את כלכלת העולם אל עבר חוף מבטחים, ולהיות זו שמצילה את הכלכלה העולמית ממיתון ולא להיפך.

עד היום, ממשל אובמה נאלץ להתמודד עם גורמים שונים שהובילו לעלייה בתקציב, ביניהם - המלחמות בעיראק ואפגניסטן בשילוב הצורך לאושש את הכלכלה האמריקנית שקרסה ב-2008. לאחר שקיעת האבק מהפשרה הזמנית הבאה שתבוא בוושינגטון, ממשל אובמה יהיה חייב להציג תקציב מאוזן בעתיד הקרוב, במקום לבחור כל פעם מחדש בפיתרון הקל בדמות העלאה נוספת ומתמשכת של תקרת החוב. ארה"ב עלולה להיות ניצבת בטווח זמן של מספר שנים בודדות מול משבר חוב שמזכיר את מה שקרה באירופה - מצב בעייתי בו עלות החזר החובות תגיע בהדרגה ליותר מהכנסות הממשל. מהמצב הזה חוששים מאוד בארה"ב ומנסים למנוע אותו.

תגובות לכתבה(3):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    צריכה עכשיו להתחמק כדי אחר כך להימחק (ל"ת)
    RUSI 06/10/2013 20:04
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    היום הוא כבר מומחה לכלכלת ארה"ב?! נו... (ל"ת)
    ליאון 06/10/2013 10:52
    הגב לתגובה זו
  • ברוקר עם ותק של 20 שנה? אתה מבין יותר טוב ממנו? (ל"ת)
    אנונימי 09/10/2013 13:32
    הגב לתגובה זו
מגדל פיקוח. צילום: MELANIO SALOME JR. PECH, Pexelsמגדל פיקוח. צילום: MELANIO SALOME JR. PECH, Pexels

הטכנולוגיה הסודית שמאחורי כל המראה ונחיתה

מערכות מכ"ם, לוויינים ורכיבים מבוססי בינה מלאכותית הם בין האמצעים הנסתרים שפועלים ללא לאות כדי שהטיסה תעבור חלק ונגיע בשלום ליעדנו



עופר הבר |
נושאים בכתבה טיסה לוויינים

אני נרגש לקראת הטיסה למשחק הכדורגל באצטדיון סאן סירו שבמילאנו באיטליה. אני מתיישב בכיסא המטוס, מהדק חגורה, ולמעט אי אילו טלטולים קלים, כמעט ואינני חושב על המורכבות העצומה המאפשרת למאות טונות של מתכת לדאות באוויר ולהמריא ולנחות בבטחה אלפי פעמים ביום.

בעידן שבו טיסה היא עניין שבשגרה עבור מיליוני אנשים מדי יום, אנו נוטים להתייחס למטוסים כאל כלי תחבורה מובנים מאליהם. אלא שמאחורי כל המראה ונחיתה מוצלחת עומד עולם שלם של טכנולוגיה מתקדמת, מערכות מתוחכמות וצוותים מיומנים שהציבור הרחב כמעט ואינו מודע אליהם. זהו סיפורם של העיניים הבלתי נראות, האוזניים הנסתרות והמוחות האלקטרוניים שדואגים שנגיע ליעדנו בשלום.

המוח שעל הקרקע: פיקוח טיסה ובקרת תנועה אווירית

הכוח המניע הראשון שאינו נראה לנוסע הממוצע הוא מערכת בקרת התנועה האווירית ATC - Air Traffic Control. לפני שהמטוס בכלל מתחיל לנוע על המסלול, הוא כבר נמצא בפיקוח הדוק. פקחי הטיסה הם שומרי הסף של השמיים, האחראים על תזמון, ניווט והפרדה בין כלי טיס באוויר ועל הקרקע. הם יושבים במגדלי הפיקוח או במרכזי הבקרה האזוריים, מוקפים במסכי מכ"ם המציגים את תמונת המצב האווירית בזמן אמת. כל נקודה על המסך מייצגת מטוס, וכל תנועה מחושבת מראש כדי למנוע התנגשויות ולייעל את זרימת התנועה.

תארו לעצמכם עשרות מטוסים הממתינים להמראה או לנחיתה בשדה תעופה בינלאומי עמוס. פקחי הטיסה מתאמים את ההמראות והנחיתות תוך הקפדה על מרווחי בטיחות, ומשדרים הנחיות ברורות לטייסים לגבי מהירות, גובה, כיוון ומסלול. טכנולוגיית מכ"ם דו-שימושית, הכוללת מכ"ם ראשי ומכ"ם משני, מאפשרת לפקחים לא רק לזהות את מיקום המטוס אלא גם לקבל נתונים חיוניים כמו גובה, מהירות ומספר טיסה - מידע המשודר באופן אקטיבי מתוך המטוס. מערכות אלו הן העיניים של הפקח, והן אבן יסוד בבטיחות הטיסה כדי שנוכל להגיע בשלום ליעדנו.

הניווט הבלתי נראה: מגדלורים אלקטרוניים ולוויינים

בעבר, טייסים הסתמכו על מגדלורים קרקעיים וניווט אסטרונומי. כיום, הניווט מתבצע באמצעות שילוב מתוחכם של טכנולוגיות קרקעיות ולווייניות. תחנות אלה הן סוג של "מגדלורים אלקטרוניים" המשדרים אותות רדיו מהקרקע, ומאפשרים למטוסים לקבוע את כיוונם ומרחקם מנקודה ספציפית. הכוכב הראשי של הניווט המודרני הוא כמובן ה-GPS) Global Positioning System) ומערכות ניווט לווייניות מקבילות כמו GLONASS הרוסית ו-Galileo האירופאית. מערכות אלו מספקות נתוני מיקום מדויקים ברמה חסרת תקדים, ומאפשרות לטייסים לנווט במסלולים מוגדרים בדיוק רב, גם במזג אוויר קשה. מטוסים חדישים אף מצוידים במערכות מתקדמות יותר כמו מערכות ניווט המסתמכות על תחנות קרקעיות על פני יבשת שלמה בשילוב קבלת אותות מלוויינים המשפרות את דיוק ה-GPS לרמה של סנטימטרים בודדים. מערכות אלה קריטיות במיוחד בגישה מדויקת לנחיתה.


תבלינים. צילום: Marta Branco, Pexelsתבלינים. צילום: Marta Branco, Pexels
בלוגסטריט

הרווחתם על מתכות נדירות? מה עם משאבי מזון נדירים?

יצרנית התבלינים הגדולה בעולם, יצרנית שוקולד, ספקית אגוזים ומגדלת אבוקדו - הכירו את חברות המזון המעניינות שמשקפות פוטנציאל עלייה 

זיו סגל |

לפני שנגיע להזדמנויות נדירות נתחיל עם גרף תוך יומי של האס אנד פי 500. הוא מראה את הקפיצה החדה בתחילת המסחר ביום שישי, את הירידה החדה בהמשך ואת העובדה שהמדד סגר בסופו של יום בירידה קלה. ללמדנו שאנחנו עדיין נמצאים באזור שיווי משקל. לחודש ספטמבר שיווי משקל זו תוצאה טובה והשאלה אם זה ימשיך כך.

בתרשים המוכר לנו מהשבועות האחרונים אנחנו רואים את הקו המחזיר העולה שבולם ולמעשה גורם לאס אנד פי להתכנס לתנודתיות צרה מאד. זאת מכיוון שמתחתיו מתקרב אליו הממוצע ל-21 יום שלמעט חריגה קטנה תומך ב-S&P500  מאז סוף חודש אפריל. 


מדד S&P תוך יומי
מדד S&P תוך יומי


דבר אחד בטוח. התנודתיות הצרה הזו לא תימשך עוד הרבה זמן ואנחנו צריכים להיערך לפריצה. השאלה לאיזה כיוון. אם אני צריך להעריך לפי האינדיקטורים הטכניים אז יש סיכון שהלחץ כלפי מטה יימשך. 

בכל מקרה יש לכם קווים ברורים לקבלת החלטות. סגירה משמעותית בזמן ובמחיר מעל 6532, הגבוה היומי של יום שישי, תיחשב פריצה למעלה וסימן למהלך עלייה מהותי בהמשך. סגירה מתחת ל-6360, שתהיה גם מתחת לממוצע הנע ל-21 יום וגם מתחת לפקודת ההיפוך הפרבולית, תהיה סימן לתחילתו של תיקון שבשלב הראשון שלו יגיע ל-6100-6200. 

אפשר עוד להצטרף לזינוק של הליתיום?

התשובה היא כן. אומנם הצגתי כאן את קרן הסל ILIT  לפני זמן מה והיא אכן בנתה מהלך עלייה יפה אבל יש לו פוטנציאל להימשך. ניתן לצפות שהקרן תעלה ל-13 דולר בשלב ראשון. אפשר להצטרף למגמה כל עוד מעל 10 דולר.