מלחמת המטבעות מחריפה: היפנים מורידים את הכפפות

רוברט כרמלי, מנהל השקעות קרנות חו"ל במגדל שוקי הון, מתייחס להודעתו של הבנק המרכזי של יפן על המשך הרחבות כמותיות בעוצמה מוגברת. האם למהלך השלכות מרחיקות לכת על שוק המניות, האג"ח וכלכלות דרום מזרח אסיה?
רוברט כרמלי | (1)

נגיד הבנק המרכזי החדש של יפן פתח את מלחמתו בדפלציה, ע"י חיזוק תוכנית התמריצים של הבנק, באמצעות הרחבת רכישות האג"ח שלו להיקף של 7 טריליון ין בחודש. בצורה זו הבנק המרכזי הכפיל את כמות הכסף אותה הוא מזרים לשוק, ומאיץ את היחלשות המטבע המקומי. ההחלטה אף כללה השעיית הגבלות לרכישת אג"ח מסוימות, רכישת אג"ח בעלות מח"מ ארוך יותר ורכישת מניות.

מתחילת המשבר שלושת הבנקים המרכזיים הגדולים בעולם - הפד, הבנק המרכזי של יפן וה-ECB הדפיסו מעל 4.8 טריליון דולר. להדפסה מסיבית וחסרת תקדים זו השפעה מכרעת על דרך ניהול ההשקעות היום ומחירם של נכסים פיננסיים. למעשה, אין אף נכס פיננסי היום שנסחר בערכו הכלכלי האמיתי כפי שהיינו רגילים לראות בעבר, כשחוקי התמחור משתנים לנגד עינינו.

אג"ח זבל בדרוג CCC ירדו בחודש שעבר מתחת ל-6% לראשונה אי פעם בארה"ב, אג"ח ממשלתית יפנית לעשר שנים מפצה את המשקיע בריבית שנתית עלובה של כ-0.5% ושווקי הסחורות רועשים וגועשים כשמחירי הזהב, לו אין כמעט שימושים כלכליים ריאליים, עלה בעשרות אחוזים בשנים האחרונות. כל אלו הם דוגמאות בודדות לחוסר האיזון שקיים בשוק, כשהבנקים המרכזיים דוחפים וכמעט מכריכים את המשקיע הממוצע לקחת יותר סיכון. מחודש נובמבר ועד היום השלים מדד הניקיי עלייה מטאורית של יותר מ-50% כשבכלכלה היפנית לא התרחש שום שינויי.

אך למהלך ההדפסות האגרסיבי הזה מחיר כלכלי אמיתי על כלכלות אחרות - זהו משחק סכום אפס בו הרווח של אחד הוא ההפסד של אחר. להתפוררות המטבע היפני בחודשים האחרונים השפעה מכרעת על כושר התחרות של כלכלות אחרות בדרום מזרח אסיה ועל שוק העבודה שלהן. השכר בסין שעולה בקצב מהיר של 15%-20% בשנה במהלך השנים האחרונות, הופך את המדינה לפחות תחרותית כשמשרות נודדות מסין למקומות אחרים בעולם. החלשת הין רק תעצים מגמה זו ותפגע בענפים שלמים במדינה.

הכלכלה הדרום קוריאנית שפיתחה תעשיית רכב מפוארת וענף היי-טק מהמתקדמים בעולם, כבר מרגישה את השינוי החד שחל במטבע היפני, כשחברות הרכב היפניות צפויות להגדיל את היצוא שלהן על חשבונן של הקוריאניות.

בימינו, המשקיע חייב להיות מודע היטב לסביבה הכלכלית ולהבין שהעליות מונעות בעיקר מתמריצים מוניטאריים, ולא מהתאוששות כלכלית ברת קיימא. הוא חייב להבין מהו היקף ההרחבות המוניטאריות, מיהם הבנקים המרכזיים שעומדים להחליש את המטבעות שלהם וכיצד הדבר ישפיע על יצואניות אחרות. תשואות האג"ח הממשלתיות של מדינות רבות לא הולמות את סיכון המטבע, את הסיכון האינפלציוני ובטח שלא את הסיכון הטמון בחדלות פירעון לאור הגירעונות ההולכים ותופחים. גם שוקי המניות אלימים בהרבה ומחייבים את המשקיע בגיוון תיק המניות, קניית הגנות ופיזור השקעות לאפיקים בעלי קורלציה נמוכה.

הבנק המרכזי של אירופה לא יישב זמן רב ללא מעש. להערכתי, הורדת ריבית והרחבה כמותית מכיוון הגוש הכלכלי הגדול בעולם, לאור המיתון המחריף באירופה, היא שאלה של זמן קצר. במקרה כזה של הדפסה משולשת מצד שלושת הבנקים המרכזיים הגדולים בעולם תייצר עוד הרבה בועות פיננסיות.

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    garoda 10/04/2013 16:54
    הגב לתגובה זו
    בעצם מה שאתה אומר שהבורסה התאימה עצמה לכמות הכסף שנשפך בשוק. זה לא שהמניות טובות יותר או שוות יותר באמת אלה זה בעצם שהכסף שווה פחות ולכן צריך לשלם יותר יין או דולר כדי לקנות את אותם מניות . בעצם בכך לשמור על ערך הכסף. אשמח אם תוכל להתייחס תודה
שמואל וענת חרלפ (עיבוד גרוק)שמואל וענת חרלפ (עיבוד גרוק)

מדוע התרומה הפילנטרופית הגדולה ביותר הגיעה מיבואן מכוניות?

יבואני הרכב גרפו רווחים עודפים על חשבון הציבור - קבע מבקר המדינה, אז עכשיו הם "קצת" חוזרים לציבור בדרך של תרומה

יעקב צלאל |

בשבועות האחרונים התפתח מעל "דפי ביזפורטל", וויכוח על רמת הרווחיות של יבוא כלי רכב, אז הנה אזרוק מעט משלי לדיון.

לפני מספר שבועות, כך דווח באמצעי תקשורת שונים, נרשמה התרומה הגדולה ביותר בתולדות הפילנטרופיה המקומית: ד״ר שמואל חרל״פ ואשתו, ענת חרל״פ, תרמו 180 מיליון דולר (כ-600 מיליון שקל) להשלמת הקמת מרכז רפואי במרכז הארץ. בעקבות התרומה רואיין הזוג במספר אמצעי תקשורת. אולם ככל שעקבתי, אף אחד מהם לא שאל מהיכן הגיע ממונם הרב. אחדים אמנם ציינו שד״ר חרל״פ עשה הון רב במימוש מניות מובילאיי, וכלכליסט דיווח שהתרומה ניתנה במניות אנבידיה, אותם קיבל חרל״פ בעסקת מלאנקוס, בעת שוויין היה נמוך בעשרות אחוזים, מערכן הנוכחי. אולם שאלת הבסיס לא נשאלה: מהיכן ההון הגדול של משפחת חרל״פ.

לא נשאלה, אולי, כי כולם יודעים את התשובה: הזוג חרל״פ הינם מבעלי המניות הגדולים בכלמוביל, יבואנית הרכב והמשאיות הגדולה במדינה. ואלה עסקים שבישראל אי אפשר להפסיד בהם כספים. אלו עסקים שמרוויחים באופן עודף על חשבון הציבור. 

היסטוריה

היסטורית קשה להתווכח עם עובדות: יבואניות הרכב הוותיקות, מעל ל-10 חברות, הפועלות בשוק הישראלי במשך עשרות שנים, הפכו להיות חברות עם פעילויות נוספות. מרביתן חברות פרטיות שאינן חושפות דו״חות כספיים, ומרביתן גם אינן נזקקות לשוק ההון הציבורי, הפכו במהלך השנים לקבוצות עסקים, לעיתים מורכבות, שיכולתן להתרחב בעסקים במיליארדי שקלים, בישראל ומחוצה לה. זה נבע קודם כל מפעילותן ביבוא כלי רכב קלים ומשאיות, פעילות שהיתה בה רווחיות גבוהה ביותר, יצרה תזרים מזומנים חופשי ניכר, ופתחה בפני העוסקים בה צינורות אשראי מסוגים שונים. עובדה זו, של התרחבות ניכרת ללא הזדקקות להון ציבורי, מעידה על עוצמתן של יבואניות הרכב ועל הכסף הגדול בתחום. אולם בחינה של רווחיות יבוא רכב אפשר לבחון גם דרך קבוצות הנסחרות בבורסה.

דלק מערכות רכב

דוגמא בולטת היא דלק מערכות רכב, שבשליטת איש העסקים גיל אגמון, הבעלים של דלק מוטורס, יבואנית מאזדה, ב.מ.וו, פורד, ניאו ודונגפנג. ב-2015 הכנסות מגזר הרכב של הקבוצה עמדו על 2.9 מיליארד ש׳ (כל הנתונים הפיננסיים הינם מתוך הדו״חות, כלומר ללא מע״מ) והרווח המגזרי הסתכם ב-439 מ׳ ש׳ מרווח בשיעור 15%. ממרווח זה יש להוריד את הריבית ששילמה החברה, שהיתה בסכום מזערי בסך 22 מ׳ ש׳, כלומר עלות הריבית בתוצאות קבוצת הרכב היא שולית ואין הרבה מה להפחית.

ב-2022 דלק מערכות רכב כבר היתה קבוצה עסקים מגוונת, שרכשה את פעילות וורידיס, מהלך שמינף את הקבוצה וגרם להוצאות ריבית גבוהות. 2022 היתה שנה חריגה ברווחיות ענף הרכב, כתוצאה ממשבר הקורונה ובעקבותיו משבר הצ׳יפים בתעשיית הרכב ומחסור בכלי רכב ועליות מחירים: הכנסות מגזר הרכב של דלק מערכות רכב הסתכמו ב-3.9 מיליארד ש׳ והרווח המגזרי עמד על 992 מ׳ ש׳ מרווח בשיעור 25.6% ורווח ממוצע לכלי רכב כ-40,000 ש׳. באותה שנה דלק מערכות רכב שילמה ריבית בסך 253 מ׳ ש׳, רובה כתוצאה מפעילות שאינה אוטומוטיבית.

שמואל וענת חרלפ (עיבוד גרוק)שמואל וענת חרלפ (עיבוד גרוק)

מדוע התרומה הפילנטרופית הגדולה ביותר הגיעה מיבואן מכוניות?

יבואני הרכב גרפו רווחים עודפים על חשבון הציבור - קבע מבקר המדינה, אז עכשיו הם "קצת" חוזרים לציבור בדרך של תרומה

יעקב צלאל |

בשבועות האחרונים התפתח מעל "דפי ביזפורטל", וויכוח על רמת הרווחיות של יבוא כלי רכב, אז הנה אזרוק מעט משלי לדיון.

לפני מספר שבועות, כך דווח באמצעי תקשורת שונים, נרשמה התרומה הגדולה ביותר בתולדות הפילנטרופיה המקומית: ד״ר שמואל חרל״פ ואשתו, ענת חרל״פ, תרמו 180 מיליון דולר (כ-600 מיליון שקל) להשלמת הקמת מרכז רפואי במרכז הארץ. בעקבות התרומה רואיין הזוג במספר אמצעי תקשורת. אולם ככל שעקבתי, אף אחד מהם לא שאל מהיכן הגיע ממונם הרב. אחדים אמנם ציינו שד״ר חרל״פ עשה הון רב במימוש מניות מובילאיי, וכלכליסט דיווח שהתרומה ניתנה במניות אנבידיה, אותם קיבל חרל״פ בעסקת מלאנקוס, בעת שוויין היה נמוך בעשרות אחוזים, מערכן הנוכחי. אולם שאלת הבסיס לא נשאלה: מהיכן ההון הגדול של משפחת חרל״פ.

לא נשאלה, אולי, כי כולם יודעים את התשובה: הזוג חרל״פ הינם מבעלי המניות הגדולים בכלמוביל, יבואנית הרכב והמשאיות הגדולה במדינה. ואלה עסקים שבישראל אי אפשר להפסיד בהם כספים. אלו עסקים שמרוויחים באופן עודף על חשבון הציבור. 

היסטוריה

היסטורית קשה להתווכח עם עובדות: יבואניות הרכב הוותיקות, מעל ל-10 חברות, הפועלות בשוק הישראלי במשך עשרות שנים, הפכו להיות חברות עם פעילויות נוספות. מרביתן חברות פרטיות שאינן חושפות דו״חות כספיים, ומרביתן גם אינן נזקקות לשוק ההון הציבורי, הפכו במהלך השנים לקבוצות עסקים, לעיתים מורכבות, שיכולתן להתרחב בעסקים במיליארדי שקלים, בישראל ומחוצה לה. זה נבע קודם כל מפעילותן ביבוא כלי רכב קלים ומשאיות, פעילות שהיתה בה רווחיות גבוהה ביותר, יצרה תזרים מזומנים חופשי ניכר, ופתחה בפני העוסקים בה צינורות אשראי מסוגים שונים. עובדה זו, של התרחבות ניכרת ללא הזדקקות להון ציבורי, מעידה על עוצמתן של יבואניות הרכב ועל הכסף הגדול בתחום. אולם בחינה של רווחיות יבוא רכב אפשר לבחון גם דרך קבוצות הנסחרות בבורסה.

דלק מערכות רכב

דוגמא בולטת היא דלק מערכות רכב, שבשליטת איש העסקים גיל אגמון, הבעלים של דלק מוטורס, יבואנית מאזדה, ב.מ.וו, פורד, ניאו ודונגפנג. ב-2015 הכנסות מגזר הרכב של הקבוצה עמדו על 2.9 מיליארד ש׳ (כל הנתונים הפיננסיים הינם מתוך הדו״חות, כלומר ללא מע״מ) והרווח המגזרי הסתכם ב-439 מ׳ ש׳ מרווח בשיעור 15%. ממרווח זה יש להוריד את הריבית ששילמה החברה, שהיתה בסכום מזערי בסך 22 מ׳ ש׳, כלומר עלות הריבית בתוצאות קבוצת הרכב היא שולית ואין הרבה מה להפחית.

ב-2022 דלק מערכות רכב כבר היתה קבוצה עסקים מגוונת, שרכשה את פעילות וורידיס, מהלך שמינף את הקבוצה וגרם להוצאות ריבית גבוהות. 2022 היתה שנה חריגה ברווחיות ענף הרכב, כתוצאה ממשבר הקורונה ובעקבותיו משבר הצ׳יפים בתעשיית הרכב ומחסור בכלי רכב ועליות מחירים: הכנסות מגזר הרכב של דלק מערכות רכב הסתכמו ב-3.9 מיליארד ש׳ והרווח המגזרי עמד על 992 מ׳ ש׳ מרווח בשיעור 25.6% ורווח ממוצע לכלי רכב כ-40,000 ש׳. באותה שנה דלק מערכות רכב שילמה ריבית בסך 253 מ׳ ש׳, רובה כתוצאה מפעילות שאינה אוטומוטיבית.