מלחמת המטבעות מחריפה: היפנים מורידים את הכפפות
נגיד הבנק המרכזי החדש של יפן פתח את מלחמתו בדפלציה, ע"י חיזוק תוכנית התמריצים של הבנק, באמצעות הרחבת רכישות האג"ח שלו להיקף של 7 טריליון ין בחודש. בצורה זו הבנק המרכזי הכפיל את כמות הכסף אותה הוא מזרים לשוק, ומאיץ את היחלשות המטבע המקומי. ההחלטה אף כללה השעיית הגבלות לרכישת אג"ח מסוימות, רכישת אג"ח בעלות מח"מ ארוך יותר ורכישת מניות.
מתחילת המשבר שלושת הבנקים המרכזיים הגדולים בעולם - הפד, הבנק המרכזי של יפן וה-ECB הדפיסו מעל 4.8 טריליון דולר. להדפסה מסיבית וחסרת תקדים זו השפעה מכרעת על דרך ניהול ההשקעות היום ומחירם של נכסים פיננסיים. למעשה, אין אף נכס פיננסי היום שנסחר בערכו הכלכלי האמיתי כפי שהיינו רגילים לראות בעבר, כשחוקי התמחור משתנים לנגד עינינו.
אג"ח זבל בדרוג CCC ירדו בחודש שעבר מתחת ל-6% לראשונה אי פעם בארה"ב, אג"ח ממשלתית יפנית לעשר שנים מפצה את המשקיע בריבית שנתית עלובה של כ-0.5% ושווקי הסחורות רועשים וגועשים כשמחירי הזהב, לו אין כמעט שימושים כלכליים ריאליים, עלה בעשרות אחוזים בשנים האחרונות. כל אלו הם דוגמאות בודדות לחוסר האיזון שקיים בשוק, כשהבנקים המרכזיים דוחפים וכמעט מכריכים את המשקיע הממוצע לקחת יותר סיכון. מחודש נובמבר ועד היום השלים מדד הניקיי עלייה מטאורית של יותר מ-50% כשבכלכלה היפנית לא התרחש שום שינויי.
אך למהלך ההדפסות האגרסיבי הזה מחיר כלכלי אמיתי על כלכלות אחרות - זהו משחק סכום אפס בו הרווח של אחד הוא ההפסד של אחר. להתפוררות המטבע היפני בחודשים האחרונים השפעה מכרעת על כושר התחרות של כלכלות אחרות בדרום מזרח אסיה ועל שוק העבודה שלהן. השכר בסין שעולה בקצב מהיר של 15%-20% בשנה במהלך השנים האחרונות, הופך את המדינה לפחות תחרותית כשמשרות נודדות מסין למקומות אחרים בעולם. החלשת הין רק תעצים מגמה זו ותפגע בענפים שלמים במדינה.
הכלכלה הדרום קוריאנית שפיתחה תעשיית רכב מפוארת וענף היי-טק מהמתקדמים בעולם, כבר מרגישה את השינוי החד שחל במטבע היפני, כשחברות הרכב היפניות צפויות להגדיל את היצוא שלהן על חשבונן של הקוריאניות.
בימינו, המשקיע חייב להיות מודע היטב לסביבה הכלכלית ולהבין שהעליות מונעות בעיקר מתמריצים מוניטאריים, ולא מהתאוששות כלכלית ברת קיימא. הוא חייב להבין מהו היקף ההרחבות המוניטאריות, מיהם הבנקים המרכזיים שעומדים להחליש את המטבעות שלהם וכיצד הדבר ישפיע על יצואניות אחרות. תשואות האג"ח הממשלתיות של מדינות רבות לא הולמות את סיכון המטבע, את הסיכון האינפלציוני ובטח שלא את הסיכון הטמון בחדלות פירעון לאור הגירעונות ההולכים ותופחים. גם שוקי המניות אלימים בהרבה ומחייבים את המשקיע בגיוון תיק המניות, קניית הגנות ופיזור השקעות לאפיקים בעלי קורלציה נמוכה.
הבנק המרכזי של אירופה לא יישב זמן רב ללא מעש. להערכתי, הורדת ריבית והרחבה כמותית מכיוון הגוש הכלכלי הגדול בעולם, לאור המיתון המחריף באירופה, היא שאלה של זמן קצר. במקרה כזה של הדפסה משולשת מצד שלושת הבנקים המרכזיים הגדולים בעולם תייצר עוד הרבה בועות פיננסיות.
- 1.garoda 10/04/2013 16:54הגב לתגובה זובעצם מה שאתה אומר שהבורסה התאימה עצמה לכמות הכסף שנשפך בשוק. זה לא שהמניות טובות יותר או שוות יותר באמת אלה זה בעצם שהכסף שווה פחות ולכן צריך לשלם יותר יין או דולר כדי לקנות את אותם מניות . בעצם בכך לשמור על ערך הכסף. אשמח אם תוכל להתייחס תודה
איור: דפדפן אטלס של OpenAIקרב ענקים אווירי: איירבוס ובואינג משנות את מפת ההשקעות הגלובלית
התחרות בין שתי הענקיות היא הרבה יותר ממאבק מסחרי על הזמנות ומטוסים, זו התנגשות בין שתי פילוסופיות הנדסיות, תרבותיות וניהוליות, הפועלות בתוך אותו שוק גלובלי צפוף ורגיש. איך הן סגרו את השנים שעברו, על מה הן עובדות לעתיד ואיך אפשר
להשקיע בהן
בעולם שבו מטוסים חוצים אוקיינוסים ומחברים כלכלות, שתי ענקיות שולטות בשמיים: איירבוס הבווארית-אירופית ובואינג האמריקאית. היריבות ביניהן אינה רק טכנולוגית או תעשייתית, היא מעצבת מחדש את מפת ההשקעות הגלובלית. משקיעים פיננסיים רואים בהן מניות יציבות עם פוטנציאל צמיחה, בעוד חובבי טכנולוגיה מתלהבים מחדשנות כמו מנועי מימן ומטוסים אוטונומיים. בשנת 2025, עם הזמנות שיא והתאוששות שלאחר שנות הקורונה, הקרב הזה הופך להזדמנות השקעה של מיליארדים.
התחרות בין בואינג לאיירבוס היא הרבה יותר ממאבק מסחרי על הזמנות ומטוסים, זו התנגשות בין שתי פילוסופיות הנדסיות, תרבותיות וניהוליות, הפועלות בתוך אותו שוק גלובלי צפוף ורגיש.
פילוסופיה מול פילוסופיה
בואינג צמחה מתוך תרבות תעופתית אמריקאית שמדגישה את הטייס במרכז: שליטה ידנית, תחושה מכנית, ומערכות שנועדו “לשרת” את האדם ולא להחליפו. במשך עשורים זו הייתה גישת ה-pilot in command הקלאסית. בואינג מייצגת גישה אבולוציונית: שימור רצף וכבוד למסורת. האוטומציה קיימת, אך היא מאחורי הקלעים. המסר ברור: האדם אחראי, המערכת הטכנולוגית מסייעת.
איירבוס מייצגת גישה מהפכנית: הטכנולוגיה מובילה, המחשב מגן מפני טעות טייס, והטייס מנהל את יעדי הטיסה ולא את מגבלותיה. הבטיחות נובעת מהנדסה שמונעת מראש טעויות אנוש, גם במחיר של ויתור על חופש פעולה מלא של הטייס.
- שתי זריחות בטיסה אחת: הפרויקט השאפתני של קוואנטס האוסטרלית
- FAA מחייב בדיקות נוספות במטוסי A320 בעקבות סדקים ברכיבי דלתות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
איירבוס נולדה כקונסורציום אירופי בשנות ה־70, עם רצון לערער על ההגמוניה האמריקאית. כבר מהדור הראשון של מטוסי ה־Fly-by-Wire היא אימצה גישה הפוכה: מחשב כשותף מלא לטיסה והגנות מובנות מפני טעויות אנוש.
איור: דפדפן אטלס של OpenAIקרב ענקים אווירי: איירבוס ובואינג משנות את מפת ההשקעות הגלובלית
התחרות בין שתי הענקיות היא הרבה יותר ממאבק מסחרי על הזמנות ומטוסים, זו התנגשות בין שתי פילוסופיות הנדסיות, תרבותיות וניהוליות, הפועלות בתוך אותו שוק גלובלי צפוף ורגיש. איך הן סגרו את השנים שעברו, על מה הן עובדות לעתיד ואיך אפשר
להשקיע בהן
בעולם שבו מטוסים חוצים אוקיינוסים ומחברים כלכלות, שתי ענקיות שולטות בשמיים: איירבוס הבווארית-אירופית ובואינג האמריקאית. היריבות ביניהן אינה רק טכנולוגית או תעשייתית, היא מעצבת מחדש את מפת ההשקעות הגלובלית. משקיעים פיננסיים רואים בהן מניות יציבות עם פוטנציאל צמיחה, בעוד חובבי טכנולוגיה מתלהבים מחדשנות כמו מנועי מימן ומטוסים אוטונומיים. בשנת 2025, עם הזמנות שיא והתאוששות שלאחר שנות הקורונה, הקרב הזה הופך להזדמנות השקעה של מיליארדים.
התחרות בין בואינג לאיירבוס היא הרבה יותר ממאבק מסחרי על הזמנות ומטוסים, זו התנגשות בין שתי פילוסופיות הנדסיות, תרבותיות וניהוליות, הפועלות בתוך אותו שוק גלובלי צפוף ורגיש.
פילוסופיה מול פילוסופיה
בואינג צמחה מתוך תרבות תעופתית אמריקאית שמדגישה את הטייס במרכז: שליטה ידנית, תחושה מכנית, ומערכות שנועדו “לשרת” את האדם ולא להחליפו. במשך עשורים זו הייתה גישת ה-pilot in command הקלאסית. בואינג מייצגת גישה אבולוציונית: שימור רצף וכבוד למסורת. האוטומציה קיימת, אך היא מאחורי הקלעים. המסר ברור: האדם אחראי, המערכת הטכנולוגית מסייעת.
איירבוס מייצגת גישה מהפכנית: הטכנולוגיה מובילה, המחשב מגן מפני טעות טייס, והטייס מנהל את יעדי הטיסה ולא את מגבלותיה. הבטיחות נובעת מהנדסה שמונעת מראש טעויות אנוש, גם במחיר של ויתור על חופש פעולה מלא של הטייס.
- שתי זריחות בטיסה אחת: הפרויקט השאפתני של קוואנטס האוסטרלית
- FAA מחייב בדיקות נוספות במטוסי A320 בעקבות סדקים ברכיבי דלתות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
איירבוס נולדה כקונסורציום אירופי בשנות ה־70, עם רצון לערער על ההגמוניה האמריקאית. כבר מהדור הראשון של מטוסי ה־Fly-by-Wire היא אימצה גישה הפוכה: מחשב כשותף מלא לטיסה והגנות מובנות מפני טעויות אנוש.
