התשואות הנמוכות באג"ח הקונצרניות מכניסות למלכוד מסוכן
שוק האג"ח הקונצרני, בהובלת מדדי התל בונד השונים, רשם בתקופה האחרונה עליות מרשימות. כעת מתחבטים מנהלי ההשקעות ופעילי שוק ההון בשאלה, האם יש עדיין מקום להמשך עליות לאחר הראלי האחרון? כאשר בוחנים את הסיבות לראלי מגלים "אפקט דומינו" קלאסי:
1. הריבית השקלית הנמוכה הופכת את הפיקדונות הבנקאיים ללא אטרקטיביים.
2. ההגבלות החדשות של בנק ישראל בפני רוכשי הדירות למגורים גורמות למשקיעי הנדל"ן להמתין על הגדר ולחפש בתקופה זו אלטרנטיבה אחרת לכספם.
3. עודפי המזומנים הרבים שנוצרו עקב 2 הסיבות הראשונות, מוצאים את דרכם לעבר תעודות הסל וקרנות הנאמנות המסורתיות, אלו המתמחות בהשקעות סולידיות בדמות אג"ח ממשלתיות וקונצרניות בדירוג גבוה.
4. מנהלי קרנות הנאמנות ותעודות הסל מבצעים רכישות אגרסיביות בשוק. לראייה, רק בשבוע האחרון, רשמו קרנות האג"ח גיוסים של כ-670 מיליון ש' מנגד בקרנות הכספיות נרשם פדיון של כ-760 מיליון ש'.
מנהלי ההשקעות נמצאים במלכוד. מצד אחד, הם אלו אשר מתריעים על צמצום המרווחים, מצד שני הם חלק מאותם גופים שגורמים לכך ע"י רכישות אגרסיביות של אג"ח בשוק. עליות השערים החדות באפיק הקונצרני הביאו לירידת תשואות כה חזקה, כך שבמרבית סדרות אג"ח הקצרות נרשמת כעת תשואה שלילית או קרובה ל-0.
האם יש מקום להמשך עליות בשוק האג"ח הקונצרני?
התשובה אינה חד משמעית. מחד גיסא, אין שום נתונים כלכליים המצביעים על שיפור במצבם העסקי ובסיכוני האשראי של החברות המגייסות. יתרה מכך, האינפלציה הנמוכה מצביעה על האטה בצמיחה של המשק - דבר אשר עשוי להעיב על שורת ההכנסות של מרבית החברות. גם הפיחות בשער הדולר לא עושה חסד עם היצואנים, שכן כעת הם מקבלים פחות דולרים עבור מרכולתם. מאידך, כל עוד תימשך זרימת הכספים אל קרנות הנאמנות יימשך הראלי באפיק זה והמרווחים ימשיכו להצטמצם. למעשה, המשך העליות בשוק האג"ח הקונצרני הינו השלכה ישירה של כניסת כספים לתחום תעודות הסל וקרנות הנאמנות המתמחות באג"ח.
במבט לעתיד שוק האג"ח נמצא בפני צומת דרכים. פעילי שוק ניצבים כעת בפני שאלות לא פשוטות: כיצד ניתן לשמור על תשואת תיקי ההשקעות? ומאילו אפיקי השקעה ניתן יהיה להמשיך ולייצר רווחי הון בתקופה הקרובה? לרשות פעילי אחד העם עומדות מס' חלופות:
- הארכת מח"מ התיק - אפשרות מקובלת ביותר. באמצעות חלופה זו, ניתן לשמור על משקל גבוה של מנפיקים איכותיים. תשואת תיק ההשקעות תגדל ע"י הארכת המח"מ הממוצע בתיק, תוך שמירה על חשיפה למנפיקים בעלי תזרימים מזומנים חזק אשר יכולים לשרת את החוב בצורה טובה.
- חשיפה למנפיקים בעלי דירוג נמוך תוך שמירה על מח"מ קצר. באמצעות חלופה זו אנו שומרים על מח"מ קצר תוך חשיפה לחברות בעלות מינוף גבוה ופרופיל עסקי בינוני - נמוך. הבעיה העיקרית בחלופה, הינה איתור החברות המנפיקות שכן מרבית החברות בקטגוריה זו אינן מסוקרות דרך קבע ע"י בתי ההשקעות והגופים הפיננסים.
- מניות. אנו מעריכים כי בשנה הקרובה תחל הסטה של כספים מאפיקים הסולידיים לעבר אפיק המניות. חשוב להבין, הסטת הכספים לאפיק זה אינה נובעת מאהבת הסיכון, אלא מתוך העדר אלטרנטיבות. לכן הצפי שמניות השורה הראשונה והמדדים המובילים יזכו לעדנה מסוימת מצד משקיעי שונאי הסיכון. יש לתת תשומת לב מיוחדת למניות בעלות תשואת דיבידנד גבוהה. הן יספקו מחד, הגנה אינפלציונית, ומאידך תשלומים קבועים בדמות דיבידנדים.
לסיכום, שנה מוצלחת עברה על פעילי שוק ההון. מרבית תיקי ההשקעות רשמו תשואות יפות. שוק ההון נמצא בפני צומת דרכים, וכעת גוברים הסיכונים בשוק. על מנת ליצור פיזור סיכונים אופטימלי בתיקי ההשקעות, מומלץ לשלב בין 3 החלופות אותן מנינו. להבדיל מתעודות סל, דווקא עכשיו קיימת עדיפות לניהול חשיפת אג"ח באמצעות קרן נאמנות מתמחה. כאן מגיעה לידי ביטוי יכולתו המקצועית של מנהל ההשקעות לבצע Bond Picking ראוי.
- 5.בורסי 19/12/2012 21:16הגב לתגובה זוגם שם ניתן למצוא רווחים
- 4.צחי התותח! (ל"ת)itaytsafar 19/12/2012 21:09הגב לתגובה זו
- 3.חוות דעת עניינית, כן ירבו. (ל"ת)האנליסטור 19/12/2012 15:21הגב לתגובה זו
- 2.כמה פשוט ככה נכון (ל"ת)יוסי ב. 19/12/2012 12:10הגב לתגובה זו
- 1.אחד העם 19/12/2012 11:41הגב לתגובה זוהיידה מניות הדיבידנד

הבית הלבן באוויר: סיפורו של המטוס שהוביל את הנשיא טראמפ לישראל
מטוס ה-Air Force One הוא אחד הסמלים המובהקים של ההנהגה, הביטחון ומדיניות החוץ של ארה"ב. מתי עלה לראשונה הרעיון של מטוס אישי לנשיא, איך התפתח ומה קורה היום בתוככי כלי התעופה הכי מפורסם בעולם
מטוס ה-Air Force One הוא לא רק כלי תחבורה אווירי. הוא סמל יוקרתי ועוצמתי של נשיא ארצות הברית, מעין ארמון מעופף שמסמל את מעמדו המיוחד של הנשיא. מטוס זה מסמל את עוצמת ארה״ב ועבורנו, בנחיתתו בישראל, את הרגעים הבלתי נשכחים של שחרור החטופים כשהלב של כולנו החסיר פעימה. המטוס טס בגובה נמוך מול חופי ישראל וביצע מחווה מעל כיכר החטופים בתל אביב לפני נחיתתו בנתב״ג.
אז מה הסיפור של כלי התעופה שהוא הרבה יותר ממטוס?
מטוס אייר פורס 1 הוא אחד הסמלים המובהקים ביותר של נשיאות ארצות הברית ושל העוצמה האמריקאית בעולם. מעבר לנצנוצי הצבעים והסמל הלאומי, ההיסטוריה של המטוסים הנשיאותיים עד ליצירת המטוס המיוחד במינו שאנו מכירים היום, הייתה מורכבת ומרתקת וכללה טכנולוגיות ואמצעים ביטחוניים מתקדמים, שינויים וחידושים שהוטמעו בו והפכו את אייר פורס 1 לבית הלבן המעופף.
הנשיא טראמפ נוהג לנהל שיחות עם כתבים ועם צוותי הסיקור היושבים באייר פורס 1, לעיתים תוך כדי טיסה, מה שיוצר אווירה ייחודית של נגישות וקרבה אל הצוות התקשורתי למרות הגבלות האבטחה.
זוג מטוסי בואינג שמפיקים את כל צורכי הנשיא
בכל פעם שנשיא ארצות הברית עולה לטיסה על מטוס של חיל האוויר האמריקאי, המטוס מקבל את הכינוי Air Force One, שהוא אות הקריאה הרשמי במהלך טיסתו. השם "אייר פורס 1" הוא למעשה אות הקריאה הרשמי לכל מטוס שמטיס את נשיא ארצות הברית. משמעות הדבר היא שכל מטוס של חיל האוויר האמריקאי שבו טס הנשיא באותו רגע, מקבל את הכינוי הזה.
- טראמפ ג'וניור מגייס 260 מיליון דולר לספאק; ועל נכסי הקריפטו של המשפחה
- טראמפ בישראל: "יום היסטורי"
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
רוב הזמן, הכינוי מתייחס לזוג מטוסי בואינג מדגם VC-25A (גירסה מיוחדת ומתוחזקת של בואינג 747-200B), שמשרתים את הנשיא ומפיקים את כל צרכיו, מהבטיחות והתקשורת ועד הנוחות והייעוץ המדיני.

החות׳ים משנים את כללי המשחק - האיום האמיתי על שמי ישראל: Samad 3
הכטב"ם החות'י שגרם לפגיעה הקשה באילת בעיצומו של החג הוא שדרוג משמעותי ליכולות הטכנולוגיות של החות'ים הנשענים על תמיכה מאיראן. מערכות ההגנה של ישראל מספקות תשובה מצוינת, אם כי לא הרמטית, אבל החות'ים מצדם לא שוקטים על השמרים
בלילה שקט של קיץ, יולי 2024, כאשר תושבי תל אביב חשבו שהם מביטים בשמי העיר המוארים והרגועים, חדר לשמי העיר כטב"ם משופר מהסוג המסוכן ביותר - ה-Samad-3. הוא פרץ את שכבות ההגנה האווירית המתקדמות ופגע באישון לילה בלב העיר השוקקת לאחר טיסה של 16 שעות ומרחק 2600 ק״מ במסלול מוארך דרך סודן ומצרים מתימן הנמצאת בקו אווירי של 1,800 ק״מ מישראל.
זה היה רגע דרמטי שהוכיח כי הטכנולוגיה של האיום משתדרגת במהירות והפכה את השמיים הישראלים לזירה תחרותית של מלחמה טכנולוגית שבה כל שנייה קובעת חיים או מוות. האירוע הותיר את המדינה במרדף בלתי פוסק אחרי פתרונות חדשניים להגנה על אזרחיה מפני איומים דומים.
האם הסמאד 3 שובר שוויון?
החות'ים הגיעו בשנים האחרונות ליכולות טכנולוגיות מתקדמות יחסית בתחומי הטילים והרחפנים, המוענקות להם בעיקר עם תמיכה איראנית. בין היתר מדובר על כטב״מים קטנים כמו סמאד 3, שככלל טסים בגובה נמוך עם חתימה מכ״מית נמוכה, כך שקשה למערכות ההגנה האווירית הישראליות לזהותם וליירטם בזמן. כמו כן, שיגרו החות'ים טילים עם ראשי נפץ "cluster munitions" שפועלים על ידי פיזור ראשי נפץ משניים באמצע הטיסה, מה שמקשה על מערכות ההגנה לספק הגנה יעילה מפני הפצצונות הנפיצות שמפוזרות בכמות גדולה על שטח רחב.
ישראל, מצד שני, מפעילה מערכות הגנה אוויריות רב-שכבתיות ומתקדמות ביותר, עם כיפת ברזל כמרכיב העיקרי נגד רקטות וטילים קצרים ובקרוב בשילוב מערכת הלייזר ״אור איתן״. מערכות אלו מדויקות, מתוחזקות בצורה גבוהה עם יכולת תגובה מהירה ויכולת יירוט מעל 90% בממוצע של האיומים.
- שר החוץ הפולני הביא ללונדון כטב"מ איראני והזהיר: "רוסיה יכולה לתקוף בעומק אירופה"
- איך מנצחים את הכטב"מ האיראני - התוכנית של בריטניה ואוקראינה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
לסמאד שלושה יתרונות מובנים המקשים על גילוי מוקדם שלו: חתימת מכ"ם נמוכה, בעיקר בגלל חומריו, מידות קטנות יחסית, ופרופיל טיסה גמיש עם יכולות תמרון וטיסה בגבהים נמוכים ועל פני טופוגרפיה מורכבת. תכונות אלו מאפשרות לו לטוס למטרה בשעה שגילוי מוקדם הופך לאתגר טכנולוגי עם אפשרויות רבות לאזעקות שווא ולחדירה דרך שכבות ההגנה של המדינה.