
מכונית שהיא גם מסוק - כמה זה יעלה ומתי זה ייצא לשוק?
XPeng הסינית מתקדמת בפיתוח פלטפורמה של רכב שבפנים חונה מסוק=רחפן מתקבל שיכול להטיס אתכם במשך 20-30 דקות; ההשקה בסין ב-2026
המותג הסיני XPeng שואף לנער את שוק הרכב עם השקת המכונית המעופפת הראשונה שלו, שעל פי התוכניות תהיה מוכנה לצרכן, בשנת 2026. "נושאת המטוסים היבשתית״(Land Aircraft Carrier) LACשל Xpeng Aeroht בולטת כנקודת שיא, מסמנת פרק חדש בנוף התעופה של סין ומציעה פרספקטיבה סינית על פיתוח תחבורתי, מסרה החברה בהצהרה על השקת המכונית המעופפת.
בגרסה הראשונה שלה, היא לא תיראה כמו המכוניות מ"בחזרה לעתיד", אלא תהיה למעשה רחפן גדול שניתן להוביל בטנדר. רחפן הנוסעים עם עיצוב בעל שישה רוטורים וזרועות מתקפלות לאחסון. כלי הטיס מתגאה גם בתא טייס פנורמי של 270 מעלות עם מקומות ישיבה לשניים ומבנה סיבי פחמן להקלת המשקל.
כלי הטייס ערך את הופעת הבכורה שלו בטיסה ציבורית בתערוכת האוויר של סין בסוף השנה שעברה שהתקיימה בעיר ג'וחאי בנובמבר האחרון, ולאחר מכן את הופעת הבכורה הבינלאומית שלו חודשים לאחר מכן, בינואר 2025, בתערוכת האלקטרוניקה CES בלאס וגאס.
הרחפן, בנוי מסיבי פחמן קלים וכולל נוף רחב מתא הטייס. נהגים, או טייסים, יכולים פשוט לחנות את רכב השישה-גלגלים באתר ההמראה, לנתק את הרחפן בלחיצת כפתור ולעלות עליו כשהרכב נשאר בחנייה. משם, הם יכולים לנווט את שאר המסע שלהם באוויר, לקצר את זמן הנסיעה ולשפר את הגישה לאזורים מרוחקים.
- טראמפ מדבר – והמניות עפות: זינוק במניות יצרניות הרכב המעופף ג'ובי וארצ'ר
- המוניות המעופפות ממריאות: ג’ובי נערכת לרכוש את בלייד;היכן אנשים טסים לעבודה במונית?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
פתרון המכונית המעופפת עם המודול הכפול של XPeng, ייקרא ״נושאת המטוסים היבשתית״ - LAC. התמחור בשוק הביתיבסין יהיה מתחת ל-300,000 דולר אמריקאי, כך לדברי וואנג טאן, מייסד שותף וסגן נשיא XPeng Aeroht.
Xpeng מאמינה שהיא יכולה למכור כ-10,000 יחידות של נושאת המטוסים היבשתית מדי שנה, מה שהופך אותה למעשה למשווקת כלי הטייס המאוייש הנמכר ביותר בעולם.
מכונית שהיא מסוק
״נושאת המטוסים היבשתית״ משלבת כלי רכב ורחפן כדי לאפשר לבעלים לנהוג ולטוס, אך רגולציה ובטיחות הן מכשולים גדולים שיש להתגבר עליהם כדי שתוכל להיות מופצת ושימושית בעולם. התוכנית לטווח קצר היא להשתמש ברכב למסלולים קבועים במרכזי ערים, אך במהלך העשור הקרוב, המותג מצפה שהטכנולוגיה והתקנות יבשילו לנקודה שבה ניתן יהיה לבצע נסיעות ארוכות יותר בין עירוניות וטיסות מדלת לדלת.
- משבר אשראי בשוק הנדל"ן - מניף מגלגלת חובות שיזמים לא מסוגלים להחזיר
- הגענו לרגע המכריע בוול סטריט?
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- ברוכים הבאים לטיסה, הקברניט שלכם היום הוא… בינה מלאכותית
הנהג/ טייס יזדקק גם לרישיון נהיגה וגם לרישיון טיס מיוחד כדי להפעיל את הרכב המשולב. XPENGפישטה את בקרות הרכב המרחף ביחס למסוק ושילבה גם טכנולוגיות AI להקלה על ניהוג הרכב המרחף.

בשיחה עם כתבים בשולי פגישות שנערכו בבייג'ינג, שיתף הא שיאופנג, יו"ר ומנכ"ל יצרנית כלי הרכב החשמליים Xpeng, את תוכניותיו וחזונו לפתח כלי רכב מעופפים: "אנו משלבים בקרת רכב עם בינה מלאכותית כדי לפתח מערכת בקרת טיסה חדשה במכוניות מעופפות כאלה - מה שהופך אותן לבטוחות וידידותיות יותר למשתמש", אמר.
בטיחות הייתה שיקול מרכזי עבור XPeng, כאשר המותג בונה יתירות רב-שכבתית עבור מערכות הבקרה, מערכת ההנעה והתקשורת במקרה של תקלות. XPeng מאמינה שהשקת ״נושאת המטוסים היבשתית״ שלה תפעיל את תוכנית הכשרת הטייסים הגדולה ביותר בסין עד כה.
טווח הטיסה של כלי הטיס קצר והוא כ-20 עד 30 ק"מ, במהירות מקסימלית של כ-130 קמ״ש. כלי הטייס מיועד לשימוש בעיקר בערים או סביב הערים בעיקר לניידות אווירית עירונית.
הרחפן יכול לחזור ל"ספינת האם" לטעינה הנמשכת כ-20 דקות. ניתן לבצע עד 6 הטענות מרכב האם כמוצג באילוסטרציה הבאה, הרחפן נטען תוך כדי נסיעת רכב האם או בחנייה.
רכב האם כולל מערכת הנעה חשמלית 66x ובעל 3 סרנים. בפנים, יש מקום לארבעה נוסעים, כמו גם ליחידת המטוס המעופפת, ובעוד ש-XPeng לא חשפה את הגודל המדויק, הרכב יכול לחנות בחניונים תת-קרקעיים סטנדרטיים. רכב הקרקע החשמלי מדורג עם טווח נסיעה של מעל 1000 ק"מ על פי תקן CLTC.
בעוד שהטכנולוגיה קיימת ו-XPeng שואפת להכניס את חבילת כלי הטיס המעופפים הראשונה שלה לייצור בהמשך השנה, עדיין קיימים מכשולים רגולטוריים ובטיחותיים - בעיקר במדינות מחוץ לסין.
XPeng שואפת להציע את נושאת המטוסים היבשתית שלה ברחבי העולם, ובתחילה באוסטרליה ודובאי, אך צפוי שייקח לפחות כמה שנים עד שניתן יהיה להסיר את הבירוקרטיה ולהסדיר את הרגולציה לקראת השקתה לשווקים מחוץ לסין וסינגפור.
בינה מלאכותית וטכנולוגיה שלטו בישיבות הפרלמנט הסיני של שני המושבים השנה, כאשר המחוקקים חשפו הצעות ותוכניות לפיתוח התעופה בגובה נמוך ומגזרים רלוונטיים. בסין צפוי שימוש כבר ב-2026.
יו״ר XPENG גם ציר בקונגרס העממי הלאומי של סין (NPC), הוסיף כי אחד האתגרים הגדולים ביותר הוא יישום המדיניות, החוקים והתקנות הנדרשים. הוא קרא לפיתוח תשתיות ולהקמת מערכת רישוי וניהול טיס עבור כלי רכב הטסים בגובה נמוך.
פוטנציאל עתידי גדול
המגזר, הכולל טיסות של כלי טיס מאוישים ולא מאוישים כאחד, צפוי להגיע ליותר מ-200 מיליארד דולר בשנת 2025, ולהכפיל את עצמו תוך 10 שנים, אומרים גורמים רשמיים בתחום. XPENG AEROHT, חברת בת של XPENG, היא חברת מכוניות המעופפות הגדולה ביותר באסיה. החברה משלבת כלי רכב חכמים ותעופה מודרנית, ונערכת לייצר את המכונית המעופפת החשמלית החכמה והבטוחה ביותר עבור משתמשים פרטיים. בעתיד, תספק מוצרים ופתרונות בתחום התחבורה התלת-ממדית.
החברה, שהוקמה בשנת 2013, צברה 15,000 טיסות מאוישות בטוחות. היא זכתה בפרסי עיצוב תעשייתי רבים, כולל פרס Red Dot, פרס IF ופרס עיצוב IDEA.
XPENG היא חברת טכנולוגיה מובילה המתכננת, מפתחת, מייצרת ומשווקת פתרונות ניידות חכמים. בחברה חוקרים את מגוון הניידות, כולל כלי רכב חשמליים (EV), מטוסים חשמליים להמראה ונחיתה אנכית (eVTOL) ורובוטיקה. XPENG מתמקדים ביצירת עתיד של ניידות המשתמש בבינה מתחשבת ואמפתית כדי לשפר את חוויית הנהיגה. החברה יצרה מערכת סיוע מתקדמת ומקיפה לנהג (XPILOT), כמו גם מערכת הפעלה חכמה (Xmart OS) לחוויית נסיעה משופרת ברכב. XPENG פיתחה גם מערכות ליבה לרכב לשיפור יכולות הנהיגה, כולל מערכת הנעה וארכיטקטורה אלקטרונית מתקדמת.
מניית החברה נסחרת כ-ADR בטיקר XPEV בבורסת ניו יורק. החברה מראה צמיחה מרשימה בהכנסות ומסירת רכבים חשמליים. הכנסותיה גדלו ב141% ברבעון הראשון של 2025 ורכביה נחשקים גם בכבישי ישראל. החברה עדיין אינה רווחית ונסחרת בשווי יקר של 18.7 מיליארד דולר, בזכות החלום של הרכבים החמשליים-אוטונומיים והמכוניות המעופפות. החברה נכנסה גם לתחום היומנואיד, רובוט האדם בכדי להתחרות ביומנואיד של טסלה: האופטימוס, על כך בטורים בהמשך.
מאת: עופר הבר מהנדס בכיר מומחה תעופה ועובד בואינג לשעבר
- 4.מרתק. תודה (ל"ת)אנונימי 12/08/2025 18:37הגב לתגובה זו
- 3.אנונימי 10/08/2025 21:38הגב לתגובה זוקשקוש. הדבר הזה יהיה מיועד לאנשים עשירים מאד שחיים באחוזות ענק לבד.בואו ודמיין לעצמנו פקק תנועה ענק בו מתחילים להמריא מסוקים אישיים מכל מכונית. זה יגמר במאות הרוגים.ובמה זה שונה ממסוק למה שאדם שיכול לשכור אותם לקנות מסוק יסע במכונית ואז יחליט להמריא ממנה במסוק קשקוש שמיועד לסרטי גיימס בונד.
- 2.Rאנונימי 10/08/2025 13:23הגב לתגובה זומעניין אם הם באמת יצליחו להגיע ליעד המכירות האגרסיבי בזה
- 1.אנונימי 09/08/2025 17:21הגב לתגובה זומאוד מעניין טכנית אבל היתרון הגדול בעיני הוא לא להגיע מהר הביתה אני נשוי כן אלא אולי יהיו פחות מכוניות על הכביש
איור: דפדפן אטלס של OpenAIברוכים הבאים לטיסה, הקברניט שלכם היום הוא… בינה מלאכותית
כשהטכנולוגיה המהפכנית מוצאת את דרכה לכל תחום בחיינו ומשנה אותו, היא מגיעה גם אל תחום התעופה. איפה הבינה המלאכותית משתלבת בו כבר כעת, ועד כמה רחוק היום שבו נמצא את עצמנו ממריאים במטוס שהקוקפיט שלו ריק מאדם
מטוסי נוסעים ללא טייס בקוקפיט צפויים לשנות את פני התעופה ולהפוך אותה לבטוחה, יעילה וחסכונית יותר. למרות שעדיין קיימים אתגרים, במיוחד סביב אמון הציבור והרגולציה, העתיד האוטונומי בשמיים קרוב יותר משחושבים, והוא עומד לתרום למהפכה טכנולוגית ותחבורתית אדירה ואולי גם בטוחה יותר. אבל איך נשמור על אנושיות במערכת שבקרוב לא תזדקק לנו?
כשאנחנו עולים כיום במדרגות המטוס בדרכנו לחופשה מרעננת בחו״ל, צוות המטוס והדיילות מקבלים את פנינו בחיוך ונוסכים בנו ביטחון שאנחנו בידיים טובות במסענו האווירי. בעתיד הלא רחוק, בעלייה למטוס, חוויית המפגש עם צוות המטוס תתחלף במקרה הטוב בדיילת רובוטית שתחייך חיוך מושלם, אך אנחנו נדע כי מאחורי החיוך וקבלת הפנים עומדת הבינה המלאכותית והיא זו שתקבל את פנינו, תקבל החלטות באוויר ואולי גם תציל חיים ללא כל מגע אנושי.
האם תהיו מוכנים לטוס במטוס נוסעים ללא טייס אנושי מעל האוקיינוס? האם תהיו בטוחים כי בשעת תקלה לא צפויה, ה-AI ישקיע את ״נשמתו״ להצלת הנוסעים? האם במצבים לא צפויים יידע הטייס הלא אנושי להגיב נכון ולהנחיתנו בשלום?
התקופה שלפני כמאה שנים, בה הטסת מטוס דרשה מיומנות, אומץ ויכולת שליטה על גבול העל אנושי כמעט, חלפה מהעולם. כבר כיום, רוב העבודה אינה נעשית בידי הטייסים. המחשבים החכמים והתוכנה שבתוכם תפסו את מקומם. הדור הראשון של טייסים אוטומטיים הופיע עוד בשנות ה־40. הם שמרו על גובה וכיוון, ותו לא. בעשורים האחרונים נוספו מערכות ניווט, בקרת מזג אוויר, טייס אוטומטי רב־שלבי ואפילו נחיתה עצמאית. ובכל זאת, עצם ישיבת הקברניט בתא הטייס נוסכת בנוסעים ביטחון. האם גם זה יעבור מהעולם והמשפט ״הטובים לטיס״ ייעלם גם הוא?
- מה אומרים הגרפים על השורט של מייקל ברי?
- מהפכת התעופה הירוקה: הסטארט-אפ השבדי שמאתגר את בואינג ואיירבוס
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
שילוב ה-AI - מטעמי בטיחות, לא רק חיסכון
המעבר לכיוון אוטונומיה אינו נובע רק מתוך רצון לחיסכון בכוח אדם. חברות התעופה והיצרנים טוענים כי הוצאת הגורם האנושי מהקוקפיט עשויה דווקא לשפר את הבטיחות באוויר. על פי הירחון פורבס, מחקרים מראים שחלק גדול מתאונות המטוסים התרחשו בשל טעויות אנוש, בעוד המערכות החדשות, בניגוד לבני אדם, אינן מתעייפות, אינן מתבלבלות ויכולות לעבד מידע רב בזמן קצר.
איור: דפדפן אטלס של OpenAIברוכים הבאים לטיסה, הקברניט שלכם היום הוא… בינה מלאכותית
כשהטכנולוגיה המהפכנית מוצאת את דרכה לכל תחום בחיינו ומשנה אותו, היא מגיעה גם אל תחום התעופה. איפה הבינה המלאכותית משתלבת בו כבר כעת, ועד כמה רחוק היום שבו נמצא את עצמנו ממריאים במטוס שהקוקפיט שלו ריק מאדם
מטוסי נוסעים ללא טייס בקוקפיט צפויים לשנות את פני התעופה ולהפוך אותה לבטוחה, יעילה וחסכונית יותר. למרות שעדיין קיימים אתגרים, במיוחד סביב אמון הציבור והרגולציה, העתיד האוטונומי בשמיים קרוב יותר משחושבים, והוא עומד לתרום למהפכה טכנולוגית ותחבורתית אדירה ואולי גם בטוחה יותר. אבל איך נשמור על אנושיות במערכת שבקרוב לא תזדקק לנו?
כשאנחנו עולים כיום במדרגות המטוס בדרכנו לחופשה מרעננת בחו״ל, צוות המטוס והדיילות מקבלים את פנינו בחיוך ונוסכים בנו ביטחון שאנחנו בידיים טובות במסענו האווירי. בעתיד הלא רחוק, בעלייה למטוס, חוויית המפגש עם צוות המטוס תתחלף במקרה הטוב בדיילת רובוטית שתחייך חיוך מושלם, אך אנחנו נדע כי מאחורי החיוך וקבלת הפנים עומדת הבינה המלאכותית והיא זו שתקבל את פנינו, תקבל החלטות באוויר ואולי גם תציל חיים ללא כל מגע אנושי.
האם תהיו מוכנים לטוס במטוס נוסעים ללא טייס אנושי מעל האוקיינוס? האם תהיו בטוחים כי בשעת תקלה לא צפויה, ה-AI ישקיע את ״נשמתו״ להצלת הנוסעים? האם במצבים לא צפויים יידע הטייס הלא אנושי להגיב נכון ולהנחיתנו בשלום?
התקופה שלפני כמאה שנים, בה הטסת מטוס דרשה מיומנות, אומץ ויכולת שליטה על גבול העל אנושי כמעט, חלפה מהעולם. כבר כיום, רוב העבודה אינה נעשית בידי הטייסים. המחשבים החכמים והתוכנה שבתוכם תפסו את מקומם. הדור הראשון של טייסים אוטומטיים הופיע עוד בשנות ה־40. הם שמרו על גובה וכיוון, ותו לא. בעשורים האחרונים נוספו מערכות ניווט, בקרת מזג אוויר, טייס אוטומטי רב־שלבי ואפילו נחיתה עצמאית. ובכל זאת, עצם ישיבת הקברניט בתא הטייס נוסכת בנוסעים ביטחון. האם גם זה יעבור מהעולם והמשפט ״הטובים לטיס״ ייעלם גם הוא?
- מה אומרים הגרפים על השורט של מייקל ברי?
- מהפכת התעופה הירוקה: הסטארט-אפ השבדי שמאתגר את בואינג ואיירבוס
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
שילוב ה-AI - מטעמי בטיחות, לא רק חיסכון
המעבר לכיוון אוטונומיה אינו נובע רק מתוך רצון לחיסכון בכוח אדם. חברות התעופה והיצרנים טוענים כי הוצאת הגורם האנושי מהקוקפיט עשויה דווקא לשפר את הבטיחות באוויר. על פי הירחון פורבס, מחקרים מראים שחלק גדול מתאונות המטוסים התרחשו בשל טעויות אנוש, בעוד המערכות החדשות, בניגוד לבני אדם, אינן מתעייפות, אינן מתבלבלות ויכולות לעבד מידע רב בזמן קצר.
