
מכונית שהיא גם מסוק - כמה זה יעלה ומתי זה ייצא לשוק?
XPeng הסינית מתקדמת בפיתוח פלטפורמה של רכב שבפנים חונה מסוק=רחפן מתקבל שיכול להטיס אתכם במשך 20-30 דקות; ההשקה בסין ב-2026
המותג הסיני XPeng שואף לנער את שוק הרכב עם השקת המכונית המעופפת הראשונה שלו, שעל פי התוכניות תהיה מוכנה לצרכן, בשנת 2026. "נושאת המטוסים היבשתית״(Land Aircraft Carrier) LACשל Xpeng Aeroht בולטת כנקודת שיא, מסמנת פרק חדש בנוף התעופה של סין ומציעה פרספקטיבה סינית על פיתוח תחבורתי, מסרה החברה בהצהרה על השקת המכונית המעופפת.
בגרסה הראשונה שלה, היא לא תיראה כמו המכוניות מ"בחזרה לעתיד", אלא תהיה למעשה רחפן גדול שניתן להוביל בטנדר. רחפן הנוסעים עם עיצוב בעל שישה רוטורים וזרועות מתקפלות לאחסון. כלי הטיס מתגאה גם בתא טייס פנורמי של 270 מעלות עם מקומות ישיבה לשניים ומבנה סיבי פחמן להקלת המשקל.
כלי הטייס ערך את הופעת הבכורה שלו בטיסה ציבורית בתערוכת האוויר של סין בסוף השנה שעברה שהתקיימה בעיר ג'וחאי בנובמבר האחרון, ולאחר מכן את הופעת הבכורה הבינלאומית שלו חודשים לאחר מכן, בינואר 2025, בתערוכת האלקטרוניקה CES בלאס וגאס.
הרחפן, בנוי מסיבי פחמן קלים וכולל נוף רחב מתא הטייס. נהגים, או טייסים, יכולים פשוט לחנות את רכב השישה-גלגלים באתר ההמראה, לנתק את הרחפן בלחיצת כפתור ולעלות עליו כשהרכב נשאר בחנייה. משם, הם יכולים לנווט את שאר המסע שלהם באוויר, לקצר את זמן הנסיעה ולשפר את הגישה לאזורים מרוחקים.
- טראמפ מדבר – והמניות עפות: זינוק במניות יצרניות הרכב המעופף ג'ובי וארצ'ר
- המוניות המעופפות ממריאות: ג’ובי נערכת לרכוש את בלייד;היכן אנשים טסים לעבודה במונית?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
פתרון המכונית המעופפת עם המודול הכפול של XPeng, ייקרא ״נושאת המטוסים היבשתית״ - LAC. התמחור בשוק הביתיבסין יהיה מתחת ל-300,000 דולר אמריקאי, כך לדברי וואנג טאן, מייסד שותף וסגן נשיא XPeng Aeroht.
Xpeng מאמינה שהיא יכולה למכור כ-10,000 יחידות של נושאת המטוסים היבשתית מדי שנה, מה שהופך אותה למעשה למשווקת כלי הטייס המאוייש הנמכר ביותר בעולם.
מכונית שהיא מסוק
״נושאת המטוסים היבשתית״ משלבת כלי רכב ורחפן כדי לאפשר לבעלים לנהוג ולטוס, אך רגולציה ובטיחות הן מכשולים גדולים שיש להתגבר עליהם כדי שתוכל להיות מופצת ושימושית בעולם. התוכנית לטווח קצר היא להשתמש ברכב למסלולים קבועים במרכזי ערים, אך במהלך העשור הקרוב, המותג מצפה שהטכנולוגיה והתקנות יבשילו לנקודה שבה ניתן יהיה לבצע נסיעות ארוכות יותר בין עירוניות וטיסות מדלת לדלת.
- עושר שלא ביושר - התופעה שמתפשטת בזירה העסקית בישראל
- מחירי הדירות יורדים, אבל תשכחו מירידת מחירים חדה
- תוכן שיווקי צברתם הון? מה נכון לעשות איתו?
- החות׳ים משנים את כללי המשחק - האיום האמיתי על שמי ישראל:...
הנהג/ טייס יזדקק גם לרישיון נהיגה וגם לרישיון טיס מיוחד כדי להפעיל את הרכב המשולב. XPENGפישטה את בקרות הרכב המרחף ביחס למסוק ושילבה גם טכנולוגיות AI להקלה על ניהוג הרכב המרחף.

בשיחה עם כתבים בשולי פגישות שנערכו בבייג'ינג, שיתף הא שיאופנג, יו"ר ומנכ"ל יצרנית כלי הרכב החשמליים Xpeng, את תוכניותיו וחזונו לפתח כלי רכב מעופפים: "אנו משלבים בקרת רכב עם בינה מלאכותית כדי לפתח מערכת בקרת טיסה חדשה במכוניות מעופפות כאלה - מה שהופך אותן לבטוחות וידידותיות יותר למשתמש", אמר.
בטיחות הייתה שיקול מרכזי עבור XPeng, כאשר המותג בונה יתירות רב-שכבתית עבור מערכות הבקרה, מערכת ההנעה והתקשורת במקרה של תקלות. XPeng מאמינה שהשקת ״נושאת המטוסים היבשתית״ שלה תפעיל את תוכנית הכשרת הטייסים הגדולה ביותר בסין עד כה.
טווח הטיסה של כלי הטיס קצר והוא כ-20 עד 30 ק"מ, במהירות מקסימלית של כ-130 קמ״ש. כלי הטייס מיועד לשימוש בעיקר בערים או סביב הערים בעיקר לניידות אווירית עירונית.
הרחפן יכול לחזור ל"ספינת האם" לטעינה הנמשכת כ-20 דקות. ניתן לבצע עד 6 הטענות מרכב האם כמוצג באילוסטרציה הבאה, הרחפן נטען תוך כדי נסיעת רכב האם או בחנייה.
רכב האם כולל מערכת הנעה חשמלית 66x ובעל 3 סרנים. בפנים, יש מקום לארבעה נוסעים, כמו גם ליחידת המטוס המעופפת, ובעוד ש-XPeng לא חשפה את הגודל המדויק, הרכב יכול לחנות בחניונים תת-קרקעיים סטנדרטיים. רכב הקרקע החשמלי מדורג עם טווח נסיעה של מעל 1000 ק"מ על פי תקן CLTC.
בעוד שהטכנולוגיה קיימת ו-XPeng שואפת להכניס את חבילת כלי הטיס המעופפים הראשונה שלה לייצור בהמשך השנה, עדיין קיימים מכשולים רגולטוריים ובטיחותיים - בעיקר במדינות מחוץ לסין.
XPeng שואפת להציע את נושאת המטוסים היבשתית שלה ברחבי העולם, ובתחילה באוסטרליה ודובאי, אך צפוי שייקח לפחות כמה שנים עד שניתן יהיה להסיר את הבירוקרטיה ולהסדיר את הרגולציה לקראת השקתה לשווקים מחוץ לסין וסינגפור.
בינה מלאכותית וטכנולוגיה שלטו בישיבות הפרלמנט הסיני של שני המושבים השנה, כאשר המחוקקים חשפו הצעות ותוכניות לפיתוח התעופה בגובה נמוך ומגזרים רלוונטיים. בסין צפוי שימוש כבר ב-2026.
יו״ר XPENG גם ציר בקונגרס העממי הלאומי של סין (NPC), הוסיף כי אחד האתגרים הגדולים ביותר הוא יישום המדיניות, החוקים והתקנות הנדרשים. הוא קרא לפיתוח תשתיות ולהקמת מערכת רישוי וניהול טיס עבור כלי רכב הטסים בגובה נמוך.
פוטנציאל עתידי גדול
המגזר, הכולל טיסות של כלי טיס מאוישים ולא מאוישים כאחד, צפוי להגיע ליותר מ-200 מיליארד דולר בשנת 2025, ולהכפיל את עצמו תוך 10 שנים, אומרים גורמים רשמיים בתחום. XPENG AEROHT, חברת בת של XPENG, היא חברת מכוניות המעופפות הגדולה ביותר באסיה. החברה משלבת כלי רכב חכמים ותעופה מודרנית, ונערכת לייצר את המכונית המעופפת החשמלית החכמה והבטוחה ביותר עבור משתמשים פרטיים. בעתיד, תספק מוצרים ופתרונות בתחום התחבורה התלת-ממדית.
החברה, שהוקמה בשנת 2013, צברה 15,000 טיסות מאוישות בטוחות. היא זכתה בפרסי עיצוב תעשייתי רבים, כולל פרס Red Dot, פרס IF ופרס עיצוב IDEA.
XPENG היא חברת טכנולוגיה מובילה המתכננת, מפתחת, מייצרת ומשווקת פתרונות ניידות חכמים. בחברה חוקרים את מגוון הניידות, כולל כלי רכב חשמליים (EV), מטוסים חשמליים להמראה ונחיתה אנכית (eVTOL) ורובוטיקה. XPENG מתמקדים ביצירת עתיד של ניידות המשתמש בבינה מתחשבת ואמפתית כדי לשפר את חוויית הנהיגה. החברה יצרה מערכת סיוע מתקדמת ומקיפה לנהג (XPILOT), כמו גם מערכת הפעלה חכמה (Xmart OS) לחוויית נסיעה משופרת ברכב. XPENG פיתחה גם מערכות ליבה לרכב לשיפור יכולות הנהיגה, כולל מערכת הנעה וארכיטקטורה אלקטרונית מתקדמת.
מניית החברה נסחרת כ-ADR בטיקר XPEV בבורסת ניו יורק. החברה מראה צמיחה מרשימה בהכנסות ומסירת רכבים חשמליים. הכנסותיה גדלו ב141% ברבעון הראשון של 2025 ורכביה נחשקים גם בכבישי ישראל. החברה עדיין אינה רווחית ונסחרת בשווי יקר של 18.7 מיליארד דולר, בזכות החלום של הרכבים החמשליים-אוטונומיים והמכוניות המעופפות. החברה נכנסה גם לתחום היומנואיד, רובוט האדם בכדי להתחרות ביומנואיד של טסלה: האופטימוס, על כך בטורים בהמשך.
מאת: עופר הבר מהנדס בכיר מומחה תעופה ועובד בואינג לשעבר
- 4.מרתק. תודה (ל"ת)אנונימי 12/08/2025 18:37הגב לתגובה זו
- 3.אנונימי 10/08/2025 21:38הגב לתגובה זוקשקוש. הדבר הזה יהיה מיועד לאנשים עשירים מאד שחיים באחוזות ענק לבד.בואו ודמיין לעצמנו פקק תנועה ענק בו מתחילים להמריא מסוקים אישיים מכל מכונית. זה יגמר במאות הרוגים.ובמה זה שונה ממסוק למה שאדם שיכול לשכור אותם לקנות מסוק יסע במכונית ואז יחליט להמריא ממנה במסוק קשקוש שמיועד לסרטי גיימס בונד.
- 2.Rאנונימי 10/08/2025 13:23הגב לתגובה זומעניין אם הם באמת יצליחו להגיע ליעד המכירות האגרסיבי בזה
- 1.אנונימי 09/08/2025 17:21הגב לתגובה זומאוד מעניין טכנית אבל היתרון הגדול בעיני הוא לא להגיע מהר הביתה אני נשוי כן אלא אולי יהיו פחות מכוניות על הכביש

מחירי הדירות יורדים, אבל תשכחו מירידת מחירים חדה
כאשר כוחות כל כך מרכזיים אינם מעוניינים בירידת מחירים, הסיכוי לשינוי אמיתי נמוך עד קלוש
הנתונים האחרונים על האטת המכירות של הקבלנים בפרט, ומצבו של שוק הנדל”ן בכלל, אינם מפתיעים איש. הקיפאון והירידה בהיקף מכירת הדירות צפויים לאור רמת המחירים וגם הירידה במחירי הדירות מתחילת השנה די צפויה לאור רמת המחירים הגבוהה. זו ירידת מחירים גורפת במחירי הדירות, אך ברור כי כלל הגורמים האינטרסנטיים בשוק עושים כל שביכולתם כדי לשמר את רמות המחירים. הם מנסים לטשטש את הירידה במחירים, הם מחביאים אותה, הכל כדי לנסות לשדר עסקים כרגיל.
הם מחביאים את ירידת המחירים תוך הענקת הנחות והטבות בעקיפין. במילים אחרות, “הנחה גדולה” בלי לקרוא לה הנחה, העיקר שהמחיר הרשמי לא ייפגע. אבל פרקטית הרוכשים שקונים בתנאי תשלום נוחים לצד הטבות נוספות מקבלים הנחה. לדחות את תשלום הדירה הגדול - 80% שנה אחרי שנכנסים לדירה זו הנחה של 5% בערך (להרחבה: דירה במחירי סוף עונה? הקבלנים בלחץ - האם זה הזמן לקנות?).
מדד המחירים לצרכן לחודש אוגוסט, הציג נתון של ירידה ב-0.2% במחירי הדירות לחודשים יולי-יוני בהשוואה לחודשי יוני-מאי, כאשר מדובר על ירידה חמישית ברצף. בחינה רחבה יותר מצביעה על ירידה חודשית ממוצעת של 1.5% במספר העסקאות בשנה החולפת, נתון התואם את סקירת הכלכלן הראשי במשרד האוצר, שהצביעה על ירידה נוספת בקצב העסקאות ברבעונים האחרונים.
האטה זו מודגשת במיוחד בקרב הקבלנים במכירת דירות חדשות, כאשר אם בוחנים את מכירת האלו בחודשים האחרונים רואים ירידה דרמטית של עשרות אחוזים במכירות לעומת תקופה מקבילה אשתקד. במקביל, יש ירידה גם בעסקאות יד שנייה, אבל מתונה מאוד - כ-5% ולא 20%-30% כפי שסופגים הקבלנים בדירות חדשות. זה מעיד על מצוקתם של הקבלנים כשלצד זה יש גם המשך גידול במלאי הדירות החדשות שלא נמכרו, על אף שהוצא להן היתר בנייה. היקף המלאי הלא מכור עומד על כ-82 אלף דירות.
- מחירי הדירות יורדים - אבל המשקיעים מרוויחים יותר
- איך המדינה לוקחת מעל 50% ממחיר הדירה? כי היא יכולה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
ומה עושים הקבלנים בכדי להתמודד עם המצב? לאחר שבנק ישראל הטיל בחודש מרץ את המגבלות השונות למבצעי 80/20, הקבלנים מבצעים פחות או יותר את אותם המבצעים, רק בצורה שונה. ממש אותה הגברת בשינוי אדרת: משכנתה בגובה של עד מיליון שקל ל-15 שנה בריבית אפס, מימון מלא של שכר הדירה עד לאכלוס, ריהוט חדש לדירה ומימון מס הרכישה. מדובר בהטבות ששווין מאות אלפי שקלים, המהוות בפועל הורדת מחיר, רק מבלי להציג זאת ככזו. בחודשים האחרונים הם גם מציעים לרוכשים לדחות את התשלום של 80% עד לשנה אחרי הכניסה לדירה, יש גם מצבים שהדחייה אפילו ארוכה יותר.

מחירי הדירות יורדים, אבל תשכחו מירידת מחירים חדה
כאשר כוחות כל כך מרכזיים אינם מעוניינים בירידת מחירים, הסיכוי לשינוי אמיתי נמוך עד קלוש
הנתונים האחרונים על האטת המכירות של הקבלנים בפרט, ומצבו של שוק הנדל”ן בכלל, אינם מפתיעים איש. הקיפאון והירידה בהיקף מכירת הדירות צפויים לאור רמת המחירים וגם הירידה במחירי הדירות מתחילת השנה די צפויה לאור רמת המחירים הגבוהה. זו ירידת מחירים גורפת במחירי הדירות, אך ברור כי כלל הגורמים האינטרסנטיים בשוק עושים כל שביכולתם כדי לשמר את רמות המחירים. הם מנסים לטשטש את הירידה במחירים, הם מחביאים אותה, הכל כדי לנסות לשדר עסקים כרגיל.
הם מחביאים את ירידת המחירים תוך הענקת הנחות והטבות בעקיפין. במילים אחרות, “הנחה גדולה” בלי לקרוא לה הנחה, העיקר שהמחיר הרשמי לא ייפגע. אבל פרקטית הרוכשים שקונים בתנאי תשלום נוחים לצד הטבות נוספות מקבלים הנחה. לדחות את תשלום הדירה הגדול - 80% שנה אחרי שנכנסים לדירה זו הנחה של 5% בערך (להרחבה: דירה במחירי סוף עונה? הקבלנים בלחץ - האם זה הזמן לקנות?).
מדד המחירים לצרכן לחודש אוגוסט, הציג נתון של ירידה ב-0.2% במחירי הדירות לחודשים יולי-יוני בהשוואה לחודשי יוני-מאי, כאשר מדובר על ירידה חמישית ברצף. בחינה רחבה יותר מצביעה על ירידה חודשית ממוצעת של 1.5% במספר העסקאות בשנה החולפת, נתון התואם את סקירת הכלכלן הראשי במשרד האוצר, שהצביעה על ירידה נוספת בקצב העסקאות ברבעונים האחרונים.
האטה זו מודגשת במיוחד בקרב הקבלנים במכירת דירות חדשות, כאשר אם בוחנים את מכירת האלו בחודשים האחרונים רואים ירידה דרמטית של עשרות אחוזים במכירות לעומת תקופה מקבילה אשתקד. במקביל, יש ירידה גם בעסקאות יד שנייה, אבל מתונה מאוד - כ-5% ולא 20%-30% כפי שסופגים הקבלנים בדירות חדשות. זה מעיד על מצוקתם של הקבלנים כשלצד זה יש גם המשך גידול במלאי הדירות החדשות שלא נמכרו, על אף שהוצא להן היתר בנייה. היקף המלאי הלא מכור עומד על כ-82 אלף דירות.
- מחירי הדירות יורדים - אבל המשקיעים מרוויחים יותר
- איך המדינה לוקחת מעל 50% ממחיר הדירה? כי היא יכולה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
ומה עושים הקבלנים בכדי להתמודד עם המצב? לאחר שבנק ישראל הטיל בחודש מרץ את המגבלות השונות למבצעי 80/20, הקבלנים מבצעים פחות או יותר את אותם המבצעים, רק בצורה שונה. ממש אותה הגברת בשינוי אדרת: משכנתה בגובה של עד מיליון שקל ל-15 שנה בריבית אפס, מימון מלא של שכר הדירה עד לאכלוס, ריהוט חדש לדירה ומימון מס הרכישה. מדובר בהטבות ששווין מאות אלפי שקלים, המהוות בפועל הורדת מחיר, רק מבלי להציג זאת ככזו. בחודשים האחרונים הם גם מציעים לרוכשים לדחות את התשלום של 80% עד לשנה אחרי הכניסה לדירה, יש גם מצבים שהדחייה אפילו ארוכה יותר.