מניות הסולאר מזנקות - איך זה קשור לבינה מלאכותית והאם זה יעזור לסולאראדג'?
חברות הסולאר קופצות בעקבות פירסט סולאר FIRST SOLAR , לאחר שאנליסטים ב-UBS ציינו כי החברה צפויה להיות הנהנית העיקרית מהביקוש הגובר לחשמל בעקבות הבינה המלאכותית. לפי האנליסטים, קיים קשר ישיר בין AI לפירסט סולאר, כאשר קבלת תשובה לשאלה מבינה מלאכותית משתמשת בערך בפי 10 ביותר חשמל מאשר חיפוש רגיל בגוגל.
בעקבות זאת, ב-UBS סימנו את פירסט סולאר כאחת המרוויחות העיקריות וצופים כי החברה תמשיך להגדיל את נתח השוק שלה בארה"ב. בבנק ההשקעות חזרו על המלצת הקנייה שלהם למניית החברה והעלו את מחיר היעד ל-270 דולר מ-252 דולר.
עוד גורם שיתכן ותורם גם הוא לעלייה בסקטור הסולאר היא הודעת חברת סאן פאוור SUNPOWER CORPORATION COMMON STOCK שמזנקת ב-30%, לאחר שהודיעה כי תחל למכור את מוצר אגירת החשמל של טסלה TESLA INC ה-Powerwall 3. בין המניות הנוספות שקופצות נמצאת גם סולאראדג' סולאראדג' שמאכזבת את המשקיעים בתקופה האחרונה ומזנקת ב-9%, כאשר יחד איתה עולה גם באותו שיעור אנפייז ENPHASE ENERGY . סאן-ראן SUNRUN INC קופצת ב-11%.
ענקיות הטכנולוגיה כדוגמת מטא, מיקרוסופט, אמזון ואלפבית, שמות לעצמן כיעד להשתמש ב-100% אנרגיה מתחדשת כחלק ממדיניות הקיימות שלהן. על מנת להצליח להגיע ליעד הזה החברות נכנסות להסכמים לרכישת אנרגיה מתחדשת וזה צפוי להתגבר עוד יותר ככל ויישומי הבינה המלאכותית משתכללים ודורשים יותר חשמל. חברות עם חוות סולאר ענקיות כמו פירסט סולאר וסאן פאור צפויות להיות המרוויחות הגדולות.
- הביקוש בשיא: מיקרוסופט השקיעה כבר 60 מיליארד דולר בתשתיות AI
- מיקרוסופט תשקיע 8 מיליארד דולר באיחוד האמירויות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
סולאראדג' המשיכה לאכזב
בעוד סולאראדג' לא מתחזקת חוות סולאר שיכולות לספק חשמל לחברות הטכנולוגיה, העובדה שהבינה המלאכותית צפויה להגביר את הביקושים לאנרגיה מתחדשת ככל הנראה מספיקה בשביל להקפיץ אותה. חברת הסולאר הישראלית איכזבה את המשקיעים שוב בדוחותיה האחרונים והנמיכה תחזיות. סולאראדג' סובלת מבעיות מלאי, כאשר הבעיה התעצמה ברבעון האחרון. החברה מייצרת יותר משהיא מוכרת, המלאי עלה למעל 1.5 מיליארד דולר וזו גיבנת אדירה כי הרווחיות על המלאי הזה אפסית ואפילו שלילית - כפי שהיה ברבעון הראשון. המלאי הזה מספיק למכירות של שנה-שנה וחצי בקצב הנוכחי ועל הדרך הוא כמובן יכול להתיישן ולהימחק.
סולאראדג' כמו גם שאר חברות הסולאר ראו האטה בתקופה האחרונה בעקבות הריבית הגבוהה, כאשר התקנת פאנלים סולאריים הפכה לפחות משתלמת לאנשים בנוסף לשינוי רגולטורי רחב בארה"ב שהתחיל בקליפורניה ומצמצם למעשה את הכדאיות הכלכלית בהתקנת המערכות. יחד עם השוק האמריקאי גם השוק האירופאי חלש והתחרות בו מתגברת.
- 3.עידן 22/05/2024 23:48הגב לתגובה זוקפיצה קטנה של הריבית ותגידו למה לא קניתי
- 2.איזה חירטוט של הנדסת תודעה. חחח. (ל"ת)צהובון 22/05/2024 23:21הגב לתגובה זו
- 1.שחף 22/05/2024 20:40הגב לתגובה זוכול עליה לשם ירידה פשוט איבדו אמון בסקטור אחרי הורדת הסובסידיות. בנוסף אים טראמפ נבחר הוא מעדיף אנרגיה מזוהמת על נקיה כי הוא דפקט שרוצה תרומות מהתעשיה.
- מאירקסי 22/05/2024 22:19הגב לתגובה זוהם יעלו וחזק עד סוף השנה. יווצרו שוב אלוקציות
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- גרמניה חותמת על הסכם הגנה נגד רחפנים עם סטארט-אפ מקומי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.
אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)שיעור מאילון מאסק: איך לדרוש טריליון דולר ולקבל את זה
בעלי המניות של טסלה אישרו למאסק חבילת תמריצים חדשה בהיקף עצום של 400 מיליון מניות, שמחזירה את חלקו בחברה ל־25%. מאחורי המספרים הבלתי נתפסים מסתתרת אסטרטגיית משא ומתן מבריקה וגם לא מעט אגו
לאחרונה החליטו בעלי המניות של טסלה Tesla -3.68% להעניק לאילון מאסק חבילת תמריצים חדשה הכוללת 400 מיליון מניות נוספות. זה מצטרף ל־380 מיליון מניות שכבר ברשותו. המספרים כמעט בלתי נתפסים, אבל מאחוריהם מסתתר שיעור מעניין על ניהול משא ומתן וגם על הגבול הדק שבין ביטחון עצמי לחוצפה.
מאסק ביקש דבר אחד: להחזיר את חלקו בחברה ל־25%. הוא לא נימק מדוע, לא הציג טיעונים ולא ניסה לשכנע. הוא פשוט אמר שזה מה שהוא רוצה וקיבל את מבוקשו. החבילה הקודמת שלו, מ־2018, הייתה שווה אז כמה מיליארדי דולרים והיום מוערכת בכ־120 מיליארד. לכך מתווספת חבילת התמריצים מ־2012, ששווייה כיום כ־34 מיליארד דולר. במילים אחרות, עוד לפני העסקה החדשה, מאסק נהנה משכר ממוצע של כ־12 מיליארד דולר בשנה. לא בדיוק “עבודה בחינם”.
הפעם, החוזה כולל תנאי שאפתני במיוחד: מאסק צריך להוביל את טסלה לרווח תפעולי של 400 מיליארד דולר במהלך שנה אחת. לשם השוואה, טסלה צפויה להרוויח השנה כ־13 מיליארד דולר. כדי לעמוד ביעד, הוא צריך להגדיל את הרווחים פי שלושים.
האסטרטגיה היא לב הסיפור
הסכומים הם לא לב הסיפור, אלא האסטרטגיה. ג’ו־אלן פוזנר, פרופסורית לניהול באוניברסיטת סנטה קלרה, הסבירה שמאסק השתמש בעקרון “העיגון”. טכניקה שבה המספר הראשון שמועלה במשא ומתן קובע את המסגרת לכל המספרים הבאים. אם ההצעה הראשונה גבוהה מדי, שאר ההצעות יסתובבו סביבה. מאסק לא התחיל נמוך ולא בנה את הדרישות בהדרגה, הוא פתח בגדול, בטריליון דולר, מה שגרם לכל סכום אחר להיראות סביר בהשוואה.
- מילד שקט שסובל מבריונות ל"מלך העולם" וזה לא טראמפ
- הדרך לטריליון דולר: האם אילון מאסק יגיע ליעד?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
פוזנר הסבירה שזו בדיוק הסיבה שכדאי להיות הראשון שמגיש הצעה במשא ומתן. אם מועמד לעבודה מצהיר שהוא שווה חצי מיליון דולר בשנה, גם אם המעסיק חשב להציע 150 אלף, השכר הסופי יהיה קרוב בהרבה להצעה הגבוהה.
